Premiere på VL Døgnet

Premiere på VL Døgnet

For mange er VL Døgnet et tilbagevendende årligt højdepunkt, hvor man som virksomhedsleder og VL-medlem har mulighed for at tilbringe en dag sammen og få nye relationer, ny viden, kompetencer og internationale perspektiver, der inspirerer til at blive en bedre leder og til at finde nye forretningsmodeller til gavn for den danske konkurrenceevne og det danske samfund.

Inspirationen kommer igen i år fra flere virksomhedsledere, som har premiere på VL Døgnet.

Vi glæder os

Thomas Kirk Kristiansen – formand for LEGO Fonden og næstformand for LEGO A/S

Thomas Kirk Kristiansen taler for første gang til VL Døgnet 2019, hvor han er del af et stærkt line-up i vores deep dive session, der handler om Innovation.

Thomas Kirk Kristiansen og LEGO er på hjemmebane, da legetøjsgiganten i årevis har været garant for implementeringen af bæredygtighed og innovation med Verdensmålene som løftestang. LEGO Fonden støtter bl.a. UNICEF i arbejdet om at skabe bedre uddannelse og sikre læring gennem leg. Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse til alle.

Den gode, kreative leg har været en del af LEGO brandet helt fra starten i 1932, da Ole Kirk Kristiansen stiftede LEGOKoncernen. Siden da har LEGO brandet udviklet sig markant, og fokus på ’Læring igennem leg’ og den positive forskel, som LEGO brandet kan gøre for børn i hele verden, er stærkere end nogensinde. Thomas Kirk Kristiansen taler om, hvordan LEGO brandet og børns udvikling og trivsel, samt opnåelse af Verdensmålene globalt er uløseligt forbundet.

Fakta: Thomas Kirk Kristiansen til VL Døgnet 2019

Stilling: Formand for LEGO Fonden og næstformand for LEGO A/S

Hvor: Auditorium

Hvornår: 11.30-12.45

Hvad: Deep Dive Session: INNOVATION (I)

Dr. Deborah Dunsire – CEO Lundbeck

Den 1. september 2018 tiltrådte Dr. Deborah Dunsire stillingen som administrerende direktør for Lundbeck. Den 6. juni har vi fornøjelsen af at byde Deborah Dunsire velkommen til VL Døgnet for første gang.

Deborah Dunsire har boet i USA siden 1994, og er opvokset i Sydafrika, hvor hun i 1985 blev uddannet på University of the Witwatersrand, Johannesburg. Dr. Dunsire er en erfaren CEO, med mere end 30 års klinisk, kommerciel og international ledelseserfaring fra biotek- og medicinalindustrien, og har således en bred videnskabelig og forretningsmæssig erfaring. Hendes omfangsrige professionelle og ledelsesmæssige erfaring omfatter stillinger som administrerende direktør i henholdsvis XTuit Pharmaceuticals, Inc., FORUM Pharmaceuticals Inc. og Millennium Pharmaceuticals, Inc.

Til VL Døgnet vil Deborah Dunsire medvirke i Deep Dive Sessionerne: STRATEGY I & II, hvor hun bl.a. vil tale og debattere om Verdensmålene som løftestang for virksomheders strategi og forretning.

 

Fakta: Dr. Deborah Dunsire til VL Døgnet 2019

Hvem: President & CEO H. Lundbeck A/S

Hvor: Pacific Ocean & Auditorium

Hvornår: 11.30-12.45 & 13.30-14.30

Hvad: Deep Dive Session: STRATEGY (I) & (II)

Alexander Lacik – CEO Pandora

Alexander Lacik blev ansat som CEO for Pandora i foråret 2019. Det glæder os, at Alexander Lacik har takket ja til at tale og debattere til VL Døgnet om Verdensmålene og forretningsstrategi.

Alexander Lacik er uddannet bachelor i business administration (BBA) på Växjö Universitet i Sverige. Tidligere har han haft forskellige topposter hos internationale selskaber rundt om i verden, såsom Britax Childcare, Reckitt Benckiser og Procter & Gamble.

Til VL Døgnet vil Alexander Lacik debattere i eftermiddagens Deep Dive session ’STRATEGY II’ sammen med Deborah Dunsire, CEO Lundbeck; Lars Sandahl Sørensen, CEO SAS, Danmark, Anders Top Haustrup, CEO PlusPack og Christina Boutrup, forfatter og Kinaekspert.

 

 
Vi glæder os til at byde dem alle sammen hjerteligt velkommen på talerstolen til deres første VL Døgn – som forhåbentlig blot bliver et blandt mange – torsdag den 6. juni i FN Byen.

Fakta: Alexander Lacik til VL Døgnet 2019

Stilling: President & CEO Pandora A/S

Hvor: Auditorium

Hvornår: 13.30-14.30

Hvad: Deep Dive Session: STRATEGY (II)

Fra dyb forskning til kommerciel konkurrence

Fra dyb forskning til kommerciel konkurrence

I Åbent Entreprenørskab (open-entrepreneurship.com) mødes de dygtige forskere fra universiteterne med erfarne iværksættere og professionelle virksomheder. Målet er at styrke dansk innovation via nye spin-offs og konkrete ny virksonmheder. Projektet er støttet af Industriens Fond, og er et samarbejde mellem fire universiteter. Og du kan møde projektet på VL Døgnet.

VL-Nyt har talt med Thomas Sugar, der med base på DTU, står for den overordnede kontakt til eksterne stakeholders.

Der er utroligt mange forskningsprojekter med stort kommercielt potentiale på de danske universiteter, fortæller Thomas Sugar, der er Director, Open Entrepreneurship på DTU, og fortsætter

Mange af dem er endda baseret på patenterbar teknologi. Det er et fremragende udgangspunkt for business. Men der mangler typisk det entreprenante drive og en grundlæggende kommerciel indsigt i hvad der skal til for at bygge – og vækste – en virksomhed. Derfor er der rigtig mange projekter, der ikke når længere end blot at være et forskningsprojekt, siger Thomas Sugar.

Samarbejde mellem universiteter og erfarne iværksættere

Projektet Åbent Entreprenørskab har oprettet små decentrale business units på fire danske universiteter for at finde spændende og relevante projekter til spinoffs i samarbejde med eksterne iværskættere. Det er en stor hjælp til universiteterne, der jo ikke normalt har sine stærke sider i det kommercielle perspektiv.

Vore business units kigger indad mod universiteterne, mens jeg selv står for opbygningen af holdet af eksterne entreprenører, fortæller Thomas Sugar, der selv har en lang historie som iværksætter, fin-tech mentor og med baggrund i den finansielle sektor i DK og London.

Det består foreløbigt af flere hundrede erfarne iværksættere og også en række intraprenører fra etablerede virksomheder, som skal supplere det allerede eksisterende innovationssystem. Projektets deltagere er DTU, IT-Universitet, Århus Universitet og Aalborg Universitet. Projektet støttes strategisk af Berkeley, University of California og finansielt af Industriens Fond med 35 mio. kroner over fire år.

Solid start med stærke cases

I Danmark er der et stort uudnyttet potentiale, når man ser på den høje kvalitet af viden, der bliver produceret på de danske universiteter og sammenholder det med niveauet for videns- og teknologioverførsel til danske virksomheder, understreger Thomas Sugar.

Der er derfor i højere grad behov for at integrere iværksættere og intraprenører i universitetsmiljøerne, så der bliver skabt åbne miljøer, hvor der kan udveksles erfaringer og viden – og ultimativt ny virksomheder.

 

Projektet har været i gang i to år, altså halvdelen af projektperioden. Og det har allerede skabt interessante gennembrud, som endda er Verdensmåls-relevante:

  • NoBriner, der er en løsning til at lave rent drikkevand ved at separere salt og drikkevand. Brine er et restprodukt, der er giftigt. Projektet har fundet en løsning til at lave brine til salt. Og den såkaldte brine-management løsning skaber adgang til rent drikkevand og skaber tilmed lokale arbejdspladser.
  • BrainCapture, der skaber enkel og billig epilepsi-diagnose. Det vil gøre livet meget nemmere for masser af mennesker. I dag er der 30 mio mennesker med ikke-diagnosticeret epilepsi, heraf 2 mio nye årlige ikke-diagnosticerede epilepsi-cases i de mindre udviklede lande. 70% af dem kan blive behandlet, hvis man kan lave diagnose.

Åbent Entreprenørskab er med på VL-Døgnet. Standen findes centralt i FN-Byen – kom forbi, så du kan høre meget mere og blive inspireret til at være med.

Med Verdensmålene kan vi ændre verden!

Med Verdensmålene kan vi ændre verden!

Der er ingen tvivl om, at det giver forretningsmæssig mening”. Det er ordene fra direktør, bestyrelsesmedlem og hovedaktionær i Pressalit, Dan Boyter. Han er en af talerne, når VL Døgnet på torsdag sætter lup på de 17 Verdensmål i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’.  VL Nyt har sat Dan Boyter stævne til et lille sneak peak i, hvordan har ser virksomhedernes muligheder og roller i Verdensmålene.

’Cherry-picking’ kalder nogen det, hvis man som virksomhed plukker lidt hist og her i Verdensmålene. ”Et vildt arrogant begreb”, mener Dan Boyter, der ser Verdensmålene som et godt, konkret og målbart værktøj til at komme i gang med at tage et samfundsansvar som virksomhed. Som han siger: ”Man skal jo starte et sted”.

”I Pressalit har vi altid følt et stort ansvar for at engagere os i omverdenen. Noget, som har haft mange begreber gennem årene. Helt tilbage fra virksomhedens start i 1950’erne har det at tage ansvar – for nærområdet, for medarbejdere og for udviklingen været en kraftig rød tråd i virksomhedens historie. Det ligger dybt i vores rødder, at præstation går hånd og hånd med ansvarlighed.”, siger Dan Boyter, der har en befriende, pragmatisk tilgang til at arbejde med ansvarlighed – både forretningsmæssigt og ledelsesmæssigt.

Ifølge Dan Boyter handler ansvarlighed nemlig ikke om at producere en stor, flot rapport. Det handler om at dykke ned i nogle enkelte Verdensmål og gå i dybden. Og jo bedre, man kender sig selv som virksomhed, jo mere logisk kan man tænke ift. Verdensmålene.

I følge Dan Boyter kan Verdensmålene skabe et fokus og synliggøre, hvor man flytter noget som virksomhed. I Pressalit har man udvalgt tre Verdensmål, som danner fundamentet for de indsatser, den familiedrevne virksomhed arbejder med, nemlig mål 4 Kvalitetsuddannelse, mål 6 Adgang til vand og sanitet og mål 12 Bæredygtigt forbrug og produktionsformer. De tre mål er en start og et naturligt udgangspunkt for Pressalit, men kan, som Dan Boyter påpeger, udvides med tiden.  

Partnerskaber sikrer effektivitet og troværdighed
Pressalit er kendt for at producere højkvalitets toiletsæder, som sælges over hele verden. Samtidig har mere end 2 milliarder mennesker ikke adgang til helt basale toiletforhold. Og 800 millioner har ikke adgang til rent vand. Pressalit er gået sammen med UNICEF for at arbejde fokuseret med Verdensmål 6 Adgang til rent vand og ordentlig sanitet.

For Dan Boyter er dette samarbejde et stærkt eksempel på at tænke i relevans mellem virksomhedens fagområde og det Verdensmål, man arbejder for. Helt konkret samarbejder Pressalit og UNICEF om at sikre rent vand og ordentlige toiletforhold i særligt udsatte steder af verden, blandt andet i en flygtningelejr i Jordan. Et projekt som Dan Boyter selv har været nede og se effekten af.

”Jeg har oplevet, hvordan vi arbejder med Verdensmål 6 helt konkret i en flygtningelejr i Jordan – en af de største, strukturerede flygtningelejre i verden. Her er betydningen af, at man har adgang til rent vand afgørende. Her er det, UNICEF kan, helt vildt imponerende, via koblingen til FN – og hele den globale størrelse UNICEF har. UNICEF har adgang og kan skabe sammenhængskraft som få andre”, siger Dan Boyter og vil på det kraftigste anbefale, at man teamer op med nogle af de store og troværdige organisationer i arbejdet med Verdensmålene, så man virkelig kan skabe en effekt, der gerne skal rykke både ved verdens tilstand og virksomhedens succes.

Verdensmålene er en døråbner
Nye forretningspartnere, unge studerende, kunder og medarbejdere. I alle lag og på alle gange oplever Dan Boyter, at Verdensmålene kan åbne døre og starte samtaler. Det er en måde at tale ud i verden på, påpeger han – men understreger samtidig, at de Verdensmål, man som virksomhed beslutter at arbejde med, skal forankres på alle led i virksomheden. Indsatsen skal drives bredt. Kun på den måde kan man lykkes med at skabe engagement og troværdighed: ”Man skal mene det, og tage det alvorligt”, siger Dan Boyter, der som direktør og bestyrelsesmedlem er ansvarlig for at bringe de tre Verdensmål helt op i de øverste strategiske beslutninger for virksomheden, og han er garant for at indsatserne på de tre områder bliver vurderet hvert år i bestyrelsen.

Dan Boyter er sammen med 600 andre fra toppen af det danske erhvervsliv, klar til at indtage FN- Byen på torsdag den 6. juni for at debattere, diskutere og perspektivere de Verdensmål, vi alle sammen sigter mod at nå, og som vi nu ved, at det er helt ok at plukke lidt i. For som han siger: ”Det handler om at starte et sted”.

”Det handler om mening”

”Det handler om mening”

Hvordan skaber man en arbejdsplads med mening? Det spørgsmål stiller CEO Flemming Jensen, VL 46, der til VL Døgnet stiller op sammen med en række andre topledere i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’.

”DSB’s strategi er, at vi skal være mere markedsorienterede, og frem mod 2030 skal vi nå dertil, hvor vi kan klare os uden subsidier fra Staten. I 2030 skal vi også være CO2-neutrale. Så jo mere succes, vi har kommercielt, jo bedre kan vi bidrage,” lyder det fra CEO Flemming Jensen, der har stået bag DSB’s indsats for at linke ’purpose’ med forretnings – og brandstrategien.

”Målet om at blive markedsorienterede er dog ikke det, der alene får vores medarbejdere til at stå op om morgenen”, konstaterer Flemming Jensen. En ærlig og kærlig refleksion fra en leder, der har et stort ønske for sin organisation: At gøre dem endnu mere stolte over at arbejde i DSB – ikke kun over at yde en god service og sikre sammenhængen i Danmark, men også over at være en del af noget større, noget der bidrager til en bedre verden – og det sammen med kunderne. Det var udgangspunkt for en søgen efter mere mening; noget der kunne mærkes i maven og som man kunne se resultater af – ikke kun i 2030, men også her og nu. Både som kunde og som medarbejder. Et samarbejde med UNICEF om konkrete Verdensmål blev sagen.

Vores kunder er heltene – vi stiller kanaler til rådighed for deres gavmildhed
”16 millioner børn sulter. Lige nu. Så meget at de er i akut fare for at dø.”  Ikke en rar besked at kommunikere på store billboards og TV-skærme. Men ikke desto mindre er det en virkelighed, som DSB minder danskerne om i netop disse uger. I forbindelse med en af aktiviteterne i samarbejde med UNICEF deltager DSB i den landsdækkende UNICEF-kampagne ”Giv dit fredagsslik”, der har fokus på Verdensmål 2: Stop sult.

DSB har kontakt med hundredtusindvis af kunder i løbet af en dag, på stationerne og på nettet. De platforme har man brugt til at give danskerne mulighed for at støtte. Både under specifikke kampagner som denne og til hverdag, når de køber en togbillet. Og det er både en uvurderlig hjælp for en børneorganisation som UNICEF, som ikke har millioner til at købe synlighed for, og en god måde at bidrage på for en virksomhed som DSB, der er statsejet og derfor ikke kan bidrage økonomisk af egen lomme, på samme måde som en privat virksomhed.

Og ifølge Flemming Jensen er der en rørende grad af medmenneskelighed og gavmildhed blandt DSB’s kunder: ”Der er en meget stor del af vores kunder, som vælger at donere, når de alligevel er på hjemmesiden. Et nærmest uhørt højt niveau – og langt flere end der f.eks. er kunder, som vælger at kompensere for CO2, når de flyver. Det er et meget konkret bevis for, at vores bidrag er relevant for kunderne,” siger Flemming Jensen, der dog også har et stærkt fokus på CO2 besparelserne og de mål, man har identificeret i Verdensmål 9: Bæredygtig infrastruktur.

”Vi skal aflevere en sund verden til vores børn; det er vores forpligtigelse. Vi kan ikke blive ved med at bruge flere ressourcer end det, der er. Så ender vi med at levere kloden videre i en dårligere stand,” siger Flemming Jensen.

Sammen med andre frontløbere indenfor arbejdet med Verdensmål sidder han i et panel på VL Døgnet, og han håber at kunne give andre virksomhedsledere inspiration til deres videre arbejde.  ”Vi har også selv søgt inspiration til arbejdet. F.eks. mødtes vi med NovoZymes, der virkelig har sat struktur på deres indsats med Verdensmålene. Det er meget inspirerende og vigtigt, at vi kan og tør lære af hinanden. VL Døgnet kan forhåbentlig føre til at flere går hjem med inspiration”, slutter Flemming Jensen, der glæder sig til torsdag, som er dagen inden han skal meget tidligt op for at sparke ’Giv dit fredagsslik’ kampagnen i gang på Københavns Hovedbanegård kl. 7.30 sammen med en god flok medarbejdere, der har lagt kræfter og engagement i at hjælpe UNICEF; et purpose som i dén grad kan få dem op en tidlig morgen.

Hvem bliver den næste Greta Thunberg?

Hvem bliver den næste Greta Thunberg?

Klimadagsordenen er i hastig udvikling, og den virksomhedsleder, der kan forudse og omfavne morgendagens agenda og trend, er et skridt foran. Thomas Vejlemand, VL 70, CEO i Infomedia, vil på VL-døgnet præsentere et analyse- og indsigtsværktøj, der potentielt kan give dette forspring.

Af Kreab PR & Kommunikation

Ingen havde forestillet sig, at en 16-årig kunne få foretræde for verdens ledere, samle 40.000 danskere til klimademonstration på Christiansborg Slotsplads og i den grad drive bæredygtighedsdebatten. Hvad og hvem bliver det næste?

Aldrig har mængden af medier, kanaler, artikler, posts og likes været større. Og risikoen for at drukne er overhængende. Samtidig er der masser af spændende muligheder for at påvirke eller måske endda drive den kommunikative udvikling af en voksende global trend, der fylder mere end nogensinde før i befolkningers bevidsthed, politiske valgkampe og virksomheders udvikling.

Danske Infomedia vil på VL-døgnet præsentere et analyse- og indsigtsværktøj, der både gør det lettere at opsamle og sortere i mediedata og bruge kommunikationsindsigter som katalysator for strategiarbejdet. I stedet for at kigge indad, skal værktøjet inspirere til at kigge udad, forstå omverdenen og forudsige agendaer og trends.

Der er tale om et dataværktøj, der gør det lettere at følge og analysere agendaer og trends ift. bæredygtighed, så man kan navigere strategisk og tilrettelægge sin forretning mere målrettet i forhold til også nye bæredygtighedstrends på tværs af industrier og regioner.

Indsigterne kan både bruges kommercielt af virksomheder, som vil tilrettelægge deres kommunikation mere professionelt, og af myndigheder som ønsker et bedre overblik over den bæredygtige udvikling og på den baggrund lovgive klogere eller søsætte mere præcise initiativer overfor verdens befolkninger.

Dialog med FN
Infomedia er i dialog med FN om at udvikle redskabet til specifikt at følge FN’s 17 verdensmål og de 169 delmål.

”Det er millioner af artikler og andre former for omtale vedrørende bæredygtighed og FN’s verdensmål, der nu bliver sat på formel. Agendaerne bliver sat i system, så man har bedre forudsætninger for at navigere i et komplekst globalt kommunikationslandskab – og samtidig få relevante indsigter, så man kan planlægge, hvorledes man selv vil bidrage til agendaen proaktivt,” siger Thomas Vejlemand og understreger, at det har potentiale til at styrke virksomhedernes konkurrencedygtighed på mange fronter, da et stærkt ”purpose” bidrager til strategisk positionering, salg, kommunikation, tiltrækning af fremtidens talenter, medarbejdertilfredshed mv.

Thomas Vejlemand fortæller, at FN selv vil kunne bruge værktøjet til at følge op på, om verdensmålene drives af en underliggende agenda og rent kommunikativt bliver implementeret rigtigt og hurtigt nok på tværs af bestemte lande, industrier og virksomheder.

På den måde giver dataene et empirisk fundament for, at FN kan evaluere effekten af verdensmålene og eventuelt rette ind om nødvendigt. Det vil samtidig blive lettere for lovgivere at stille krav til virksomhedernes dokumentation om social, økonomisk og miljømæssig ansvarlighed.

Thomas Vejlemand påpeger, at kommunikation om verdensmålene alene ikke sikrer en bedre verden i 2030. Det er stadig arbejdet med at implementere og eksekvere verdensmålene, der skal sikre fremdrift på de ”rigtige” resultater. Men kommunikation kan bidrage til at ændre adfærd, så derfor giver det mening at følge medier og sociale medier tæt.

”Formålet er at tilvejebringe et bedre overblik over begrebsanvendelsen, en mere systematisk tolkning af medieomtale og en fornemmelse for, hvor positiv eller negativ stemningen er omkring bestemte verdensmål. Konkret vil det give den enkelte leder en indsigt i, hvilke temaer han eller hun bedst muligt kan profilere sig selv og sin virksomhed inden for og dermed også påvirke både interne og eksterne stakeholdere til at være med på rejsen for en verden  i bedre balance,” siger Infomedia-chefen.

Infomedia vil på VL-Døgnet præsentere værktøjet for deltagerne og give en teaser på, hvordan virksomhedsledere konkret vil kunne anvende værktøjet.

Thomas Vejlemand er medlem af VL-gruppe 70.

Hør Bjarke Ingels perspektiv på bæredygtige byer på VL Døgnet

Hør Bjarke Ingels perspektiv på bæredygtige byer på VL Døgnet

Når deltagerne i VL Døgnet den 6. juni kigger ud af FN Byens vinduer, vil de kunne se over på Amager Bakke. Verdens mest miljørigtige affaldsbaserede energianlæg, som for første gang nogensinde kombinerer et moderne og miljørigtigt forbrændingsanlæg med en skibakke og verdens højeste klatrevæg.

Arkitekten bag hedder Bjarke Ingels, og han er et eksempel på, hvordan vilde visioner kan virkeliggøres, og hvordan arkitektur og bæredygtighed kan forenes med den gode forretning.

Styregruppen for VL Døgnet er stolte af at annoncere, at stjernearkitekten Bjarke Ingels er seneste tilføjelse til talerlisten på VL Døgnet den 6. juni i FN-Byen.

Bjarke Ingels har om nogen evnet at omsætte skæve tegninger til oplevelser, funktionalitet og social ansvarlighed. Og han har på en og samme tid balanceret kommercielle, politiske og æstetiske hensyn med bæredygtighed i stor skala på tværs af verdens storbyer.

Direkte hjemvendt fra King’s Landing og Game of Thrones skal Bjarke Ingels til VL Døgnet tale om, hvordan byer og det private erhvervsliv sammen kan vise vejen og hjælpe verdens lande med at nå verdensmålene i 2030. Det gælder bl.a. om at udnytte mulighederne ved at omstille til vedvarende energi og effektivt, bæredygtigt byggeri,  øge adgangen til bæredygtig transport samt ændre forbrugeradfærd.

Det overordnede tema for oplægget er bæredygtige byer, og det vil foregå i samspil med Mark Watts, Executive Director i C40 Cities Climate Leadership Group og Jesper Nygård, CEO Realdania.

Sessionen finder sted kl. 15.30-16.20 på hovedscenen.

Om Bjarke Ingels
Bjarke Ingels startede BIG Bjarke Ingels Group i 2005. Gennem en række prisvindende projekter og bygninger har Bjarke Ingels fået ry for at designe bygninger, der er lige så teknisk innovative, som de er bæredygtige.

Bjarke Ingels har vundet adskillige priser. Han har undervist på Harvard University, Yale University, Columbia University og Rice University og er derudover adjungeret professor ved Kunstakademiets Arkitektskole. Bjarke Ingels har bl.a. talt ved TED, WIRED, AMCHAM, i 10 Downing Street og The World Economic Forum.

Bjarke Ingels er medlem af VL-gruppe 3.

Verdensmålene er et enestående katalog af forretningsmuligheder

Verdensmålene er et enestående katalog af forretningsmuligheder

VL Døgnet den 6. juni har UNICEF som vært samt McKinsey & Company og Industriens Fond som hovedsponsorer. Den nye direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang, kalder årets tema ’mission critical’.

Af Jonas Bang, Kreab PR & Kommunikation


”For danske virksomhedsledere åbner FN’s 17 verdensmål og dets 169 delmål et enestående katalog af afsætningsmuligheder. Opgaven er nu at hjælpe virksomhedslederne, der dagligt søger efter ny forretning, med at slå op i kataloget, identificere forretningsmulighederne og organisere, prioritere og fokusere indsatsen på den mest hensigtsmæssige måde. Det spændende og glædelige i situationen er, at mange andre virksomheder verden over er på samme mission. Konkurrencen er hård,”
siger Thomas Hofman-Bang.

Industriens Fond er en filantropisk fond, som udvikler og støtter projekter og initiativer, der styrker dansk erhvervslivs konkurrenceevne.


Topledelsen skal gå forrest
For Thomas Hofman-Bang er succeskriteriet for årets VL Døgn, at deltagerne går hjem med hands-on inspiration til, hvordan de som ledere kan koble bæredygtighedstemaet til den gode forretning.

”Der er hårdt brug for forandring. Og al forandring starter med, at der er en leder, som går forrest og adresserer forandringer og muligheder. Hvis ikke ledelsen gør det, sker der ikke noget. Det skal på radaren helt oppe i toppen af virksomhederne. Mht. verdensmålene gælder det mere end nogensinde – også fordi tillid til erhvervslivet bl.a. skabes gennem tillid til topledelsens ageren. At vi gør, hvad vi siger,” tilføjer han.

På VL Døgnet kulminerer forårets arbejde med workshops om Verdensmålene på tværs af hele VL. Essensen af den viden og inspiration, disse møder har affødt, kommer på bordet til VL Døgnet og anvendes konkret i den fremadrettede indsats med at omdanne verdensmål til forretning.

Til grund for dette arbejde ligger en undersøgelse, om VL-medlemmernes forankring og arbejde med Verdensmålene, som Industriens Fond og McKinsey står bag. Undersøgelsen udgør det empiriske fundament for VL Døgnet og den proces, der følger i dets kølvand.

”Det har været vigtigt for os at bringe noget evidens til bordet. Jo mere praktisk, konkret og jordnært vi kan gøre det, jo bedre forudsætninger er der for at skabe en sund forretning på baggrund af verdensmålene,” siger Thomas Hofman-Bang.


Optimismen spirer
I lighed med de førende forskere ser Thomas Hofman-Bang på klimaets udvikling med meget kritiske øjne. Men nye grønne strømninger i samfundet viser, af forandringen især kommer indefra – fra investorer, medarbejdere og kunder – og det giver anledning til en hidtil uset grad af optimisme, mener han.

”Det er ikke første gang, nogen har forsøgt at udbrede bæredygtighedsagendaen, men de tidligere forsøg har aldrig rigtig fanget an. Det er derfor glædeligt at se, at temaet i disse år stikker langt dybere. Det er blevet dyb alvor for virksomheder, investorer, medarbejdere og politikere. Det er både udtryk for, at virksomheder – bestyrelser og direktioner – ser situationen oven på Paris-aftalen med ny stor alvor. Og det er også udtryk for, at man fra FN’s side har ramt skiven med verdensmålene og gjort det tilstrækkeligt håndgribeligt for både erhvervslivet og forbrugerne,” siger han.

Han henviser også til den ”grønne folkebevægelse”, der senest kom stærkt til udtryk ved det seneste valg til Europa-Parlamentet som et tegn på den øgede bevidsthed. Han mener dog ikke, at det fra et ledelsessynspunkt handler om at mobilisere superambitiøse, klimavenlige forbrugere. Ansvaret for at gøre en positiv forskel i forhold til verdensmålene – såvel som tænksom udnyttelse af de kommercielle muligheder – ligger hos virksomhedslederne.

”Udfordringen lige nu er at fokusere og prioritere ledelsesmæssigt – og at holde momentum oppe. Det skal VL Døgnet levere ammunition til”, afslutter Thomas Hofman-Bang.

Thomas Hofman-Bang vil til VL Døgnet deltage i en deep-dive paneldebat om finansiering og diskutere, hvordan almennyttige fonde bedst muligt spiller en aktiv rolle i at fremme danske virksomheders arbejde med bæredygtighed. Det foregår fra 11.30 – 12.45 og igen fra 13.30 – 14.30.

Fra minimering af risici til maksimering af muligheder

Fra minimering af risici til maksimering af muligheder

”Verdensmålene har givet ny energi. De udgør en fremadskuende ramme, så initiativer forankres i virksomhedens værdikæde. Indsatsen bliver forretningsdrevet, frem for blot en supportfunktion.”

Sådan lyder det fra Mette Dyhr, medlem af VL11 og VL’s Bestyrelse og Direktør for virksomhedspartnerskaber og innovation i UNICEF. Hun giver her sit perspektiv på mulighederne, når virksomheder driver ansvarlig og bæredygtig ledelse.

”FN’s Verdensmål har givet os et sprog, der gør vores fælles opgave mere konkret. Endda i en form, virksomheder let kan relatere til, fordi verdensmålene er brudt ned i delmål med KPI’er, så vi kan følge indsatsen med at skabe fred, stabilitet og fremgang. Det abstrakte bliver konkret, og verdensmålssproget kan bruges på direktionsgangene,” siger Mette Dyhr og understreger den styrke, det er, at enhver virksomhed kan tage fat på netop de delområder, den har forstand på og stadig være del af helheden.

Mette Dyhr har selv erfaring med at sikre resultater på bundlinjen. Hun kom til FN’s børneorganisation UNICEF for seks måneder siden med en baggrund fra virksomheder som Danske Spil, Irma og Synoptik.

”At have siddet på den anden side af bordet for ganske nylig gør det nemt at forstå, hvad der betyder noget, når en virksomhed engagerer sig i ansvarlighed,” siger Mette Dyhr, der tydeligt husker reaktionen, da FN’s Verdensmål i sin tid blev foreslået som tema for VL Døgnet 2019.

”Der var lidt tøven, tør jeg godt sige, for verdensmålene blev for bare et par år siden opfattet som meget ’NGO-agtigt’. Jeg kan heldigvis konstatere, at agendaen har ændret sig gevaldigt på kort tid”, fortæller Mette Dyhr, som mener, at man kan kalde ændringen et paradigmeskifte. 

Paradigmeskifte: Fælles ambitioner

”Ansvarlig ledelse er blevet en hygiejnefaktor. Flere af vore partnere fortæller, at arbejdet med verdensmålene direkte bidrager til udvikling af forretningen  – ihvertfald i vores del af verden. Det er nemmere at tiltrække de aktive forbrugere og de kvikkeste hoveder på de unge årgange, når virksomheden er engageret i en sag, som rækker ud over den selv. De unge vil have ’purpose’ og engagementet i at gøre den nye globalisering til en vindersag for flere end en lille elite”, siger Mette Dyhr, der mener, at CSR med verdensmålene er gået fra at være en introvert til en ekstrovert stemme i virksomheden.

”Bæredygtighed er nu strategisk forankret i hele virksomheden. Partnerskaber med NGO’er er ikke længere kun baseret på traditionelle donationer, men i lige så høj grad på fælles ambitioner for verdensmål og forening af faglige kompetencer for innovative løsninger. Man kan sige, at sådanne partnerskaber tidligere primært var baseret på co-branding – med vores fælles agenda er det blevet ”co-competences”. 

Win-Win

Dét at have brug for hinanden er netop pointen for Mette Dyhr.

”Hos UNICEF har vi brug for virksomhederne for at nå de verdensmål, som vi har identificeret som særligt afgørende for verdens børn, herunder bekæmpelse af underernæring, sikring af kvalitetsuddannelse og adgang til rent vand. Ingen kan nå verdensmålene alene. Men sammen skaber vi virkelig win-win,” siger hun.

Mette Dyhr glæder sig til den 6. juni, hvor VL Døgnet indtager FN Byen med en mangfoldighed af små og store virksomheder, som alle har taget aktivt ansvar for Verdensmålene – og bevist effekten på alle bundlinjer.

Løverne LIVE!

Løverne LIVE!

Breaking: Løverne bliver LIVE på VL Døgnet

En række ”Løver” fra DR´s populære serie ”Løvens Hule” er nu klar til VL Døgnet, hvor opgaven er at vurdere og investere i lovende forretningsideer, som alle tager udgangspunkt i Verdensmålene.

Det er essensen af VL´s fokus i 2019. At virksomhedsledere skal se Verdensmålene som en forretningsmulighed og et konkurrenceparameter, som de skal forfølge strategisk.

På VL Døgnet er ‘Løverne’ klar til eventuelt at investere med deres egne penge, og de er ikke på forhånd bekendt med, hvilke cases, som VL Døgnet 2019 præsenterer dem for. Det eneste de ved, er, at det er iværksættercases, der arbejder strategisk med Verdensmålene; ‘Born SDG’s’

Løverne LIVE! er stærke gengangere suppleret med en særlig international gæst.

Mød de fire ‘løver’:

Mia Wagner, Jan Dal Lehrmann, Peter Warnøe og Jared Heymann

(Sessionen på VL Døgnet Løverne LIVE! holdes kl. 14.45-15.30 og er på engelsk)

     

    Fotograf: Trine Willer.

    Mia Wagner, Chief Executive Officer of the Freeway group

    Mia Wagner is the Chief Executive Officer of the Freeway group. Freeway has the full or partial ownership of +30 mainly web based companies such as Plusbog.dk, Dating.dk, Lejebolig.dk, Studienet.dk, and Roomservice.dk. She is an investor on the Danish version of “Dragon’s Den/Shark Tank” where she is the only female representative. Mia Wagner is a master of Law and has a degree in dispute resolution and is an experienced negotiator. She is the chairman of several boards and she uses her strong experience as a lawyer combined with a life-long learning in the startup environment as a leader and board member.

    I

    Jan Lehrmann, Series entrepreneur and investor

    After successful exits of Bilbasen (Co-founder and CEO) and Benjamin
    Media (Investor and CEO) Jan Dal Lehrmann devoted the rest of his life
    to investing in startups. Jan helps them with strategy, scaling, internationalization and
    facing the facts fast via an active board role.

    Previous investments and exits include: Bilbasen, Benjamin Media, Autobutler
    and Bazoom. Now, Jan uses most of his time on Actimo, Mybanker, Plecto,
    Unwire, Repeatly leasing, Trophy Games, Spain Holiday and not least Normal A/S,
    which in 2017 was recognized as the fastest growing company in Denmark
    (Årets Gazelle) with a growth of 12,000% over the past 4 years.

    Peter Warnøe, CEO Nordic Eye Venture capital

    An experienced tech and real estate investor and C-level executive with more than 20+ years of experience, Peter has been involved in 10+ successful exits in the Nordics as founder, investor or board member focusing on driving international growth. Known for being a relationship builder with extensive social capital, one of Peter’s key skills is mentoring new entrepreneurs to optimize strategy and growth. Peter has also been engaged in a prominent collaboration with Copenhagen Incubator, The Danish Export Council, and held a membership of an advisory board for the former Danish Prime Minister. This year, Peter became a household name in Denmark as a new ’lion’ in the hugely popular Danish TV show Løvens Hule.

    Jared Heymann, CEO & founder of CrowdMed

    Jared Heyman is the founding General Partner of Rebel Fund, a seed-stage venture capital fund powered by an elite network of top Y Combinator alumni along with a proprietary machine learning algorithm for statistically predicting startup success.

    He previously co-founded Pioneer Fund, a top-performing venture fund that pools capital and expertise from 170+ Y Combinator alumni to invest in YC startups, and served as General Partner through its first 40 investments. Heyman is also the Executive Chairman of CrowdMed (www.crowdmed.com), which harnesses ‘the wisdom of crowds’ to solve difficult medical cases online. The company has raised millions in capital from top-tier Silicon Valley venture funds NEA, Khosla Ventures, Andreessen-Horowitz, Greylock, SV Angel, Y Combinator and more.

    Jared has spent 20+ years as an Internet technology entrepreneur. He bootstrapped his first companies, the online survey firm Infosurv its spin-out, the online prediction market firm Intengo, to tens of millions in aggregate revenue before exiting operationally.

    He has been featured on Bloomberg TV, Fox News, USA Today, CBS News, NBC News, the Wall Street Journal, The Economist, Forbes, CNN Online, the Chicago Tribune, Entrepreneur magazine, TechCrunch, BusinessWeek, VentureBeat, Wired, Fast Company, NPR, MedCrunch, New Scientist magazine, and dozens more. Heyman was formerly a consultant at Bain & Company and graduated Magna Cum Laude from the University of Texas at Austin with majors in Business Honors and Marketing. He is the lead inventor on multiple US patents related to prediction market technology.