Bæredygtighed kræver strategisk ledelse – og kobling til finansprocesserne

Bæredygtighed kræver strategisk ledelse – og kobling til finansprocesserne

Bæredygtighed kræver strategisk ledelse – og kobling til finansprocesserne

Mini-serie: CFO og Bæredygtighed

13. august 2022

Bæredygtighed skal ses på samme niveau som de finansielle mål, understreger Carsten Topholt, CFO for TV 2.

Han står i spidsen for TV 2’s arbejde med bæredygtighed, som foreløbigt kulminerede i foråret med deres første bæredygtighedsrapport, hvilket er en milepæl for TV 2. Et af de centrale principper for TV 2 har været at forstå bæredygtighed på linje med de finansielle mål. Selvom mål-dimensionen stadig er på et lavt niveau, så insisterer Carsten på, at man som topleder skal behandle området på lige fod med de andre mål for virksomheden.

 

Udfordrende at identificere relevant fokus – området er så bredt

Hvordan skal man egentlig betragte og angribe bæredygtighed? Det er et af de helt store spørgsmål, som mange topledere funderer over.

“Det har bestemt været svært at komme i gang på en tilpas seriøs måde. Men vi har dog haft et fordelagtigt udgangspunkt, fordi vi i forvejen arbejdede med to bundlinjer. Både den finansielle og den publicistiske, men trods den fordel har vi mødt en række grundlæggende udfordringer. Udgangspunktet var, at vi på direktions- og bestyrelsesniveau hurtigt blev enige om, at TV 2 skulle tage et både strategisk og helhjertet perspektiv på bæredygtighed. Men hvad betyder så det? Den ene udfordring har været at identificere vores fokus. Og den anden at bestykke indsatsen med de rigtige ressourcer”, fortæller Carsten Topholt.

“Området er ganske bredt – der er så mange muligheder for at gøre noget. Så vi tog fat i det som enhver anden strategisk proces. Analyserede grundigt og søgte efter, hvor TV 2 reelt kunne gøre en forskel. Altså for at finde ud af, hvad der reelt var vigtigt for virksomheden. Vi besluttede os for tre områder; klima, arbejdspladsen og det publicistiske indhold. Det passer med vores forretningsstrategi, det er relevant og det er tilpas fokuseret”, fortæller Carsten og fortsætter:

“Vi har også været meget opmærksomme på, at vi skulle have reel og dyb indsigt i opgaverne. Det har på ingen måde været en ”kommunikationsopgave” for os. Altså ikke en lidt overfladisk håndtering, men snarere en reel indsigt i virksomhedens processer. Og en mere nuanceret forståelse af vores omgivelser og stakeholders. Og dermed snarere en parallel opgave til mange af de andre krævende analyseopgaver, som en finansfunktion typisk har. Så den anden udfordring har været at sikre dygtige ressourcer. I første omgang fik vi ekstern hjælp, og siden har vi fundet meget dygtige faglige ressourcer, der internt kan både udvikle og drive processerne.”

 

Krævende at skabe buy-in – for livet bliver mere besværligt

Én ting er at få etableret organisationens strategiske fokus og lave planerne. Men hverdagen? Den reelle og meget praktiske implementering? Det er ofte en anden og vanskeligere sag.

“Det er typisk spændende og visionært at pitche de store ideer. Og de fleste er jo hurtigt enige i, at ja, det er dét, vi skal. Men hverdagen er noget andet. For det kræver jo i mange tilfælde ekstra arbejde, som tilmed er lidt svært, og vi skal ændre vores vaner. Det er derfor, at jeg insisterer på, at det tildels skal være CFO’s ansvar og i forlængelse af det: at bæredygtighed skal integreres i virksomhedens kerneprocesser, så de indgår i organisationens ”infrastruktur””, understreger Carsten, der nævner budget-, regnskabs- og performance-processerne som de helt centrale.

“Det er jo besværligt, det er bøvlet. Så vi har brugt mange kræfter på at skabe et organisatorisk buy-in. Og forudsætningen for det har jo i høj grad været, at vi har kunnet håndtere det via de allerede etablerede processer. Men der er lang vej endnu, før vi har fået masseret processerne helt ind i vores ”årshjul”. Det er et langt sejt træk, ligesom al anden omstilling”, fortæller Carsten.

 

Greenwashing – pro et contra

For Carsten og TV 2 har spørgsmålet om greenwashing selvfølgelig været vigtigt. For i hvilket omfang skal man kommunikere om sin indsats?

“Jeg synes selvfølgelig, at man som virksomhed skal undgå greenwashing. Men jeg synes omvendt, at offentligheden har været meget hård ved visse virksomheders kommunikation og intentioner. Jeg er helt indforstået med, at fokus og debat om greenwashing er en slags ”offentlighedens revisionsproces”, og det er en del af rammebetingelserne for virksomheder. Men jeg synes nogle gange, at man overser, hvor komplekst bæredygtighedsområdet er, og hvor svært det er ikke at begå opgørelsesfejl og at kende alle led i sin leverandørkæde, etc., fordi flere af disse områder bare ikke er særligt modne. Derfor er jeg også er tilhænger af, at man præsenterer sine intentioner, selvom man ikke er helt i mål. Bare man er ærlig og transparent. Det ser jeg meget hellere, end at man undlader at kommunikere”, afslutter Carsten Topholt.

 

Af Anders Monrad Rendtorff

Erfaren og strategisk fokuseret CFO
Carsten Topholt (VL17) er en erfaren strategisk fokuseret finansdirektør, der ser finansfunktionen som aktivt integreret i alle virksomhedens processer for både at skærpe konstant omstilling og stimulere bedst mulig performance.
Carstens baggrund er dels en årrække i konsulentbranchen (McKinsey), hvor han arbejdede for en bred række af danske og internationale kunder, dels en række forskellige ledende positioner i centraladministrationen (Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet og Kulturministeriet).

Læs TV2’s ansvarlighedsrapporter

De vigtige læringer om at implementere bæredygtighed

Her er Carsten Topholts tre gode råd til, hvordan topledere kommer til næste niveau i bæredygtigheds-indsatsen:

  • Gå til bæredygtighedsopgaven som enhver anden strategisk proces – lige så seriøst og dedikeret
  • Etabler et internt target-team med både strategisk og faglig indsigt. Og hvis du kan finde nogle ildsjæle, vil det hjælpe
  • Få bæredygtighed integreret i virksomhedens etablerede processer – særligt de, som finansfunktionen driver

Mini-serie: CFO og bæredygtighed

Den store indsats med bæredygtighed modnes hele tiden. Måling af indsatsen er et af de områder, der er mindst udviklet. Mange organisationer spekulerer derfor over, hvordan man skal gribe det an. Kompetencemæssigt, ressourcemæssigt, organisatorisk. Og ikke mindst strategisk. Derfor er det indlysende, at CFO kan – og måske bør -spille en helt særlig rolle. Vi vil i de kommende VLNyt se nærmere på, hvordan forskellige CFO’er ser perspektiverne i ansvarlig bæredygtighed.

Velkommen tilbage til et spændende VL-efterår

Velkommen tilbage til et spændende VL-efterår

Velkommen tilbage til et spændende VL-efterår

13. august 2022

Vi er nu godt tilbage efter en dejlig sommer og har travlt med planlægningen af et spændende og engagerende efterår.
Se kommende events her

Der er mange gode grunde til at tage på formandsturné. Vi ønsker i Selskabet og Bestyrelsen en dialog om jeres hverdag i VL-grupperne. Men vi ønsker også en kvalificeret feedback på Selskabets initiativer i form af Årstema, VL WEBTV & PODCASTS og Inspirationskataloger, og kigger vi fremad, står vi overfor VL’s generalforsamling, der som vanlig vil være forbundet med en aktuel og relevant konference.

  • Det vigtigste for os er, at vi sammen styrker kvaliteten af hele VL. De lokale aktiviteter og møder i grupperne er jo kernen af VL. Så vi vil gerne hjælpe VL-formændene til at dele ideer med hinanden, give os inspiration og dermed sikre, at vi i Selskabet leverer relevante produkter og ydelser.
  • Jeg er altid meget bevidst om VL’s organisering – formændene laver et enormt frivilligt arbejde, så det er vigtigt, at vi i Selskabet gør alt, hvad vi kan for at støtte op om det. Ligesom vi ved fra alle medlemsanalyser, at de velfungerende grupper altid har et engageret formandskab.
  • I september kommer vi ligeledes til de internationale grupper, som vi mødes med virtuelt i henhold til tidszoner.

Mange sensommerhilsner

Ida Bratting Kongsted
Adm. direktør
Dansk Selskab for Virksomhedsledelse

VL Sommerhilsen 2022

VL Sommerhilsen 2022

VL Sommerhilsen 2022

02. juli 2022

Kære VL medlem.

På vegne af VL teamet vil jeg gerne takke af for en god første sæson af 2022 og samtidig ønske jer alle en rigtig skøn sommer.

 

Hvad bringer resten af 2022?

Lige nu arbejder vi på højtryk på efterårets VL-program, der fortsætter med samme årstema indenfor Sustainable Leadership. Vores mål fra Selskabets side er fortsat, at kunne inspirere og hjælpe jer i planlægningen af møderne og arbejdet ude i VL-grupperne.

Under opsejling er bl.a.

  • VL-gruppe-formandsmøder i hele landet i august/september.
    Læs mere og tilmeld dig her
  • Fortsættelse af Sustainable Leadership serien med den næste virtuelle episode  ”Greenwashing vs Greenblushing” planlagt afholdt d. 6. september kl. 08:30 med live panel og modereret af Clement Kjersgaard. Læs mere og tilmeld dig her
  • ”Danmark i den nye sikkerhedspolitiske verdensorden” – Forsvarschef Flemming Lentfer giver sit syn på den nye verdensorden, mødet er eksklusivt for VL-medlemmer. Onsdag den 28. september, kl. 17.00 – 20.00 i København og onsdag den 5. oktober, kl. 17.00 – 20.00 i Århus.
  • Årsmøde og Generalforsamling den 13. oktober 2022 kl. 9:00-13:00 på Langelinie Pavillonen i København – mødet livestreames og optagelserne distribueres ligeledes efterfølgende. På årsmødet kan du blandt andet møde internationale topledere og få deres tanker på den nuværende og kommende verdenssituation (mere information følger).
  • VL Selskabet og bestyrelsen arbejder lige nu på at indskærpe aktuelle emner indenfor topledelse og vi agter at inspirere løbende over efteråret ved at udgive en række podcasts samt virtuelle debatter.
  • Julemøde på Nimb i Tivoli i København eksklusivt for de internationale grupper samt VL-gruppe-formænd i Danmark. Mødet afholdes den 22. december, kl. 16.00-19.00.

Et fagligt substantielt halvår er passeret

I VL har vi udover et konstant kig på Ukraine og krigens betydning for erhvervslivet, arbejdet med Årstemaet Sustainable Leadership. Et tema der udmøntede sig i 3 virtuelle episoder med hver deres undertema -og som kulminerede på VL Døgnet. En dag som i år var anderledes og mere involverende og engagerende for deltagerne, hvilket der blev taget meget positivt imod.

Med 2022 årstemaet Sustainable Leadership, har vi søgt at zoome ind på den bæredygtige ledelsesopgave. Vi har i vores virtuelle episoder sammensat paneler bestående af toneangivende ledere og eksperter, der alle arbejder med bæredygtighed i forskellige brancher og sektorer af samfundet. Vi har i dette tema indtil videre set på, hvad det vil sige at udøve bæredygtig ledelse, hvad et formål om bæredygtighed gør for en virksomheds potentiale, hvad målet om bæredygtighed gør ved kulturen i en organisation  – og vi er ikke mindst, gået i dialog om at forene den gode bundlinje med det gode image og det at være en bæredygtig virksomhed.

Vi nedsatte fra Selskabets side et Advisory Board, indenfor VL’s egne rækker, der har været toneangivende for udfoldelsen af årstemaet. Boardet har understreget tre vigtige forudsætninger for Sustainable Leadership:
  1. Ledelsen sætter en klar vision og retning i forhold til at tage et samfundsansvar for en bæredygtig udvikling. Visionen og retningen forankres dybt i virksomhedens formål, strategi, kultur og i medarbejdernes identitet.
  2. Der arbejdes i virksomheden med en fælles bundlinje, der rummer både de miljømæssige, sociale og økonomiske målsætninger.
  3. Ledelsen introducerer et bæredygtigt mindset og lederskab, som understøtter, at den bæredygtige omstilling kan lykkes.

VL’s virtuelle episoder:

De virtuelle episoder blev til i samarbejde med vores nedsatte og yderst kompetente VL Advisory Board der var med til at forme indhold og substans for episoderne. De har været en stor succes og vi har fået positiv feedback på både form og indhold fra jer som medlemmer.

Se eller gense Sustainable Leadership series:

Episode 1: Sustainability Mindset
Episoden lagde ud med at fokusere på hvordan topledelsen sætter retningen for at arbejde for en bæredygtig verden – og om forankringen i virksomhedens Purpose, Strategi, Kultur samt medarbejdernes identitet. I panelet der kan ses/genses her havde vi fornøjelsen af: Lise Kingo, Claus V.Hemmingsen, Jesper Nygård, Annemarie Meisling og Steen Vallentin.
 
Episode 2: Greenwashing vs Greenblushing 

Blev udsat til den 6. september 2022. Tilmelding kan ske her

En særepisode om Ukraine krigens betydning for vores virksomheder.

Episoden havde følgende kompetente panel: Thomas Egebo, Thomas Lund-Sørensen, Casper Klynge og Marlene Wind.
Se eller gense særepisoden her

Episode 3: Mind the gap – bæredygtighed kan måles?

I episoden blev der fokuseret på facts, cases på ESG-måling og andre målesystemer, og der blev diskuteret, hvorvidt bæredygtige kompetencekrav har indvirken på rekruttering af ledere. I panelet der kan ses/genses her havde vi besøg af: Michael Løve, Anders Dons, Christina Blak, Jeanette Fangel Løgstrup og Søren
Holm Johansen.

Episode 4: Bæredygtig ledelse af medarbejdere
Den sidste episode i foråret, inden VL Døgnet, handlede om bæredygtig ledelse af medarbejdere, og vi så nærmere på, hvad bæredygtighed betyder for den måde, vi leder os selv og vores medarbejdere på. I panelet der kan ses/genses her havde vi glæde af: Jais Valeur, Mikkel Severin, Peder Tuborgh og Anne Marie Jess Hansen.

VL Døgnet 2022:

2022 Årstemaet ‘Sustainable Leadership’ blev drevet videre og samlet på VL Døgnet i maj og var samtidig kulminationen på VL’s arbejde med FN’s Verdensmål gennem de sidste tre år. Et arbejde, der tilsyneladende kun er blevet mere relevant og presserende, og som kalder på vores kollektive kompetencer – også i VL. Netop vores kollektive kompetencer kom i spil på dette års VL Døgn, hvor vi udover internationale og nationale Keynotes havde arrangeret en engagerende og involverende eftermiddag omkring definitionen af ‘VL’s 10 Bud på Sustainable Leadership’ blandt jer, der deltog på Døgnet.

Det blev en betydningsfuld dag og et anderledes VL Døgn, hvor ca. 500 VL-medlemmer var tilmeldt. Sustainable Leadership blev perspektiveret fra meget forskellige vinkler og vi havde blandt andet inviteret Young Changemakers fra Ungdomsorganisationen SAGA til at inddrage de unges syn på bæredygtighed i dag. Eftermiddagens arbejde blandt VL medlemmerne i Congress Salen mundede som nævnt ud i VL’s 10 bud på Sustainable Leadership

VL var med på Folkemødet 2022 på Bornholm:

Folkemødet fik et storslået comeback i år og vi var fra VL’s side med ca. 50 VL-medlemmer på Grønbech Hotel til en uformel get-together, hvor der også blev mulighed for at genbesøge, det netop afholdte VL Døgn og ’VL’s 10 Bud på Sustainable Leadership’. Folkemødet forbliver vigtigt for VL og for promoveringen af ledelse. Der var iblandt debatterne om vores samfund, om fremtiden og alle de store emner indenfor energi, konflikt, bæredygtighed, diversitet heldigvis overskud til også at tale og netværke om en af de helt store centrale pointer og forudsætninger for ovenstående emner. Nemlig ledelse.

Rigtig god sommer

Med denne hilsen vil jeg gerne ønske jer alle en rigtig god sommer og ser frem til et fortsat godt samarbejde i efteråret,

Ida Bratting Kongsted
Adm. Direktør, VL

Folkemødet handler i virkeligheden om ledelse

Folkemødet handler i virkeligheden om ledelse

Folkemødet handler i virkeligheden om ledelse

24. juni 2022

Folkemødet fik et storslået comeback i år. Masser af energi omkring debatterne om vores samfund, om fremtiden og alle de store emner indenfor energi, konflikt, bæredygtighed, diversitet – og ja, vi kunne blive ved. Men heldigvis var der luft og overskud til også at tale og netværke om en af de helt store centrale pointer og forudsætninger for ovenstående emner. Nemlig ledelse. Det nød over 50 VL-medlemmer en sen eftermiddag på Folkemødet.

 

  • Ledelse er jo forudsætningen for de transformationer, som alle er enige om er nødvendige – herunder hele arbejdet med VL årstemaet: Sustainable Leadership.

Fredag eftermiddag samledes ca. 50 VL-medlemmer på Grønbech Hotel til en uformel get-together, hvor der også blev mulighed for at genbesøge det netop afholdte VL Døgn og ’VL’s 10 bud på Sustainable Leadership’. Vi var jo lidt spændte på, hvor mange der ville dukke op – vi havde som annonceret valgt en uformel tilgang og tiden til at netværke over et glas kold hvidvin.

Udgangspunktet for snakkene blandt VL-kollegerne var Sustainable Leadership. Den centrale pointe var VL-medlemmernes tydelige markering af, at man som topleder er helt indforstået med, at man må tage et udvidet ansvar.

  • Jeg oplevede en stor begejstring for VL Døgnet, og en endnu større begejstring for, at vi i VL tager de store samfundsdebatter meget alvorligt. Pointen er ganske enkelt, at ledelse som sådan er afgørende for, at vi kan gøre noget ved de mange store udfordringer, som vi står overfor, som både virksomheder og samfund.

 

Ida Bratting Kongsted

Adm. direktør – Dansk Selskab for Virksomhedsledelse

VL´s 10 Bud på Sustainable Leadership

VL´s 10 Bud på Sustainable Leadership

VL´s 10 Bud på Sustainable Leadership

24. juni 2022

Hvor kommer De 10 Bud fra?

På VL Døgnet arbejdede de 500 VL-medlemmer med at udvikle ’De 10 Bud på Sustainable Leadership’. Udgangspunktet var en række arbejdsark, der gav deltagerne centrale dilemmaer, et konkret arbejdsspørgsmål og tre mulige svar. Og dertil kunne grupperne i fritekst skrive deres argumenter. Her kan du se et eksempel på Arbejdsarket. Og her er ’De 10 Bud på Sustainable Leadership’.

Et af de store områder på VL Døgnet 2022 var processen om De 10 Bud på Sustainable Leadership. De knap 500 deltagere sad koncentreret i mindre grupper og arbejdede sammen for at udvikle og vælge De 10 Bud. Vi har allerede fortalt om og annonceret De 10 Bud. Men i det intense arbejde i grupperne på VL Døgnet var der jo mange flere detaljer og nuancer. Dem har vi samlet, og vi vil i de kommende VL Nyt gå mere i dybden med, hvad VL-medlemmerne egentligt mener.

Af Anders Monrad Rendtorff

 

De 10 Bud er organiseret efter ESG-rammeværket. De tre enkle bogstaver er i gang med at skabe et nyt sprog for bæredygtighed. Bogstaverne står for miljø (E= environment), det samfundsmæssige perspektiv (S= social) og endelig et ledelsesmæssigt perspektiv (G= governance).

  • ESG er således en ramme, der muliggør at virksomheder og organisationer kan tale om og måle bæredygtighedsindsatser. Derfor har VL valgt at organisere De 10 Bud indenfor denne ramme. Bæredygtighedsområdet er komplekst. De fleste virksomheder, store som små, er selvsagt i tvivl om hvordan man ledelsesmæssigt håndterer de mange strategiske og praktiske dilemmaer i denne ny store og meget afgørende dagsorden for virksomheden og samfundet, fortæller Ida Bratting Kongsted, adm. direktør for VL Selskabet.

Det afspejler de mange kommentarer fra VL Døgnet også. I denne udgave af VL Nyt ser vi på det store billede. Og i de kommende udgaver går vi i dybden med de tre kategorier.

 ”Ledelsesansvaret for bæredygtighedsdagsordenen skal være dybt integreret, men digitalisering bliver en afgørende enabler i transformationen”

Gode og reflekterede nuancer i kommentarerne

For alle besvarelser er der mange nuancer. Billedet er netop ikke krystalklart, men demonstrerer den kompleksitet, som hele området er præget af.

  • Vi må konstatere, at hele arbejdet med Bæredygtighed på et strategisk niveau stadig er præget af famlen, usikkerhed og tvivl. Det er netop meget komplekst, og når vi ser på de mange gode kommentarer, er det en spejling af den kompleksitet alle oplever. Jeg ser en tydelig tendens til at VL-medlemmerne har en fornuftig og pragmatisk tilgang, samtidig med at retningen til gengæld er meget klar. Virksomhedslederne er klar til at tage et større ansvar, understreger Ida Bratting Kongsted.

For hvert spørgsmål var der tre svar-muligheder, som i grove træk repræsenterede tre forskellige tilgange til virksomhedens rolle. Yderpunkterne var dels 1) større ansvar for virksomhederne og 2) virksomhederne skal blot følge lovgivning. 3) Og så en position midt imellem.

  • I alle tilfælde var der besvarelser inden for alle tre muligheder. Og til med rigtigt gode argumenter, fortæller Ida Bratting Kongsted.

De overordnede pointer fra VL-medlemmerne

De 10 Bud er delt i tre kategorier:

E (environment/miljø) Hovedpointerne var helt overordnet at VL-medlemmerne ser det som afgørende, at der er en kombination af lovgivning, kunder og marked. At bæredygtighedsdimensionen er på vej til at blive en konkurrenceparameter. Det er signifikant, at grupperne ønskede mere gulerod end pisk – at der er en positiv approach til dette svære arbejde. Endelig understregede flere besvarelser, at det er nødvendigt at se mere internationalt og på gode cases udenfor Danmark for at få den bedste inspiration.

S (samfund) var hovedpointerne en generel konsensus om, at initiativet ikke nødvendigvis skal komme fra Christiansborg, men at virksomhederne er nødt til at gå forrest. I den forbindelse var der stor enighed i grupperne om, at virksomhederne kan styrke aktiviteterne for at få flere lærlinge ind. Et meget konkret forslag, som man jo ret enkelt og kvikt kan handle på.

G (governance/ledelse) Det var typisk gennem besvarelserne, at pro-aktivitet bør være et nøgleord for ledelse. Man skal ikke vente på regler etc. Et helt konkret citat understreger den pointe: ”Det offentlige sætter underliggeren – men det er virksomhederne, der kan sætte overliggeren”…

Den sidste stærke pointe handlede om forholdet mellem ”Bæredygtighed” og ”Digitalisering” som centrale strategiske udfordringer. Grupperne synes helt enige i, at bæredygtighed og digitalisering skal gå hånd i hånd.

Et af de konkrete citater siger: ”Ledelsesansvaret for bæredygtighedsdagsordenen skal være dybt integreret, men digitalisering bliver en afgørende enabler i transformationen”.

Hvad skal der ske med De 10 Bud?

VL Døgnet i maj var et foreløbigt højdepunkt i VL´s arbejde med Sustainable Leadership som Årstema 2022. Tidligere på året har VL lavet en række ”episoder”. Det er paneldebatter om et relevant emne inden for Sustainable Leadership, som er modereret af Clement Kjersgaard. Du kan se episoderne her. På VL Døgnet var der yderligere en række keynotes og paneldebatter, ligesom VL-medlemmerne blev involveret i De 10 Bud.

Aktuelt er vi i gang med at læse og analysere de mange supplerende argumenter. Det skal vi bruge gennem efteråret og hen mod Årsmødet i oktober på at holde dampen oppe. Og regn med, at De 10 Bud kommer til at spille en vigtig rolle, når VL-teamet tager landet rundt og møder alle vores formænd i slutningen af august og starten af september.

Eksempel på kompleksiteten: E = Environment

Et godt eksempel er fra kategorien E (environment / miljø), hvor deltagerne skulle svare på tre spørgsmål. Spørgsmål 1, som handlede om ”virksomhedens fulde påvirkning”. Spørgsmålet lød: Hvordan kan en model, hvor produkternes fulde påvirkning indregnes, se ud – hvor produkternes pris repræsenterer en reel værdi, så vi forbrugere, borgere og virksomheder er i stand til at tage mere gennemsigtige, bæredygtige og ansvarlige valg?

Det vindende svar lød således: ”Virksomhederne skal som udgangspunkt dokumentere og betale for deres brug af ressourcer og påvirkningen af omgivelserne, som natur, biodiversitet og klima”.

Det var der flere positive tilkendegivelser af. Nogle af bemærkningerne fra forskellige grupper lød: ”Betal, ja – men ledsaget af tilskuds- og investeringsordninger”; ”Vigtigt at alle led i kæden bruger samme metodik og opererer efter samme regler” og ”Virksomhedernes incitament og ansvar skal understøttes af lovgivningen”.

Du viser vejen med din opførsel, din adfærd og dit mindset

Du viser vejen med din opførsel, din adfærd og dit mindset

Du viser vejen med din opførsel, din adfærd og dit mindset

24. juni 2022

Annica Bresky, President & CEO for Stora Enso, er en global rollemodel for sustainable change og var en af hovedtalerne på VL Døgnet i slutningen af maj. Annica Bresky repræsenterede hvordan en globalt førende virksomhed også kan blive førende indenfor reel transformation. Og på den måde være en rollemodel for mange andre virksomheder.

Mange VL-medlemmer var begejstrede for Annica Breskys oplæg – og blev nysgerrige efter mere konkrete anvisninger på, hvad man kan gøre for at få tempo på sin transformation. Det spurgte vi derfor Annica Bresky om efterfølgende.

 

Af Anders Monrad Rendtorff

What are the key focus areas in leading Stora Enso’s sustainable transformation?

We believe in doing what is right and right now, which is finding a way for humanity to continue living on this planet beyond 2050.  This drives us to develop and implement renewable and circular solutions that will meet our future needs in a sustainable way. We have come a long way in our transformation and most of our business today is in growth areas for renewable materials. One of the biggest and most important challenges now is to increase the pace of our innovation work. We continuously work on developing new materials from wood fiber that can replace fossil-based products. But innovation alone is not enough if we are to meet our customers’, and their customers’ demand for sustainable materials. To seriously compete with existing solutions, we need to bring these new products to market and successfully commercialize them. Here, it’s a lot about focus, which product areas should we invest in and allocate resources to, and which products and segments should we stay away from. Through a clear focus, we can also increase the growth rate. This became evident during the pandemic, when we learned that by focusing on the things, we can actually influence, we can maintain or even increase efficiency.

 

How do you work specifically to create change?

You set the example with your own behaviors, your actions and mindset.  We are in constant contact and discussion with our design and innovation centers to help make ideas practical. It starts and ends with people.  If you want to achieve change from the ground up, you must start with your most important asset; your employees and the organization in which they operate. To further accelerate innovation and commercialization and get closer to our customers, we have implemented a new, more decentralized organizational model. Our divisions are given greater freedom but also increased responsibility to run the business in line with our strategy. We are already seeing results from this with faster and smoother decision-making processes. It also improves our ability to act on the many events we now see in the world. Open and regular communication is also extremely important. We are a relatively large company with operations in many countries and work hard to reach as many people as possible. We use the channels that are available and regularly arrange popular ‘all-employee calls’ and webcasts where employees can actively participate and ask questions to me and the management team. Everybody in the organization needs to feel that they have a voice and can play a part in our transformation journey.  

 

What are your best insights and advice for leading sustainable change?

Clarity and responsibility are central to successful change leadership. When employees understand where the company is going and why, as well as how they themselves can contribute to that goal, a lot can be achieved. This is about clearly communicating our strategy, our goals and our values. Because if all 22,000 employees are to be able to deliver on our goals, they must be given an opportunity to clearly understand how they are linked to our strategy. And even if I do not always have all the answers, it is my responsibility to lead the business in the right direction. Change also means that you sometimes must make difficult decisions. In the end it’s about doing what’s best for the company’s future growth. Here, of course, it is valuable to surround yourself with a strong and well-functioning team that can support, but also challenge important decisions. Moreover, when working with strategic change management, it is important to build a diverse and open corporate culture with good career opportunities. By offering a stimulating career in a sustainability-driven environment, we can retain and attract the young talents that will drive growth in the future.

Stora Enso

Part of the global bioeconomy, Stora Enso is a leading provider of renewable products in packaging, biomaterials, wooden construction and paper, and one of the largest private forest owners in the world. We believe that everything that is made from fossil-based materials today can be made from a tree tomorrow. Sustainability and responsible business practices are deeply embedded in our strategy. Our low-carbon, fiber-based products are renewable and recyclable. They offer solutions to climate change and promote positive impacts on the environment, thus enabling our customers to become more eco-friendly. We employ some 22,000 people and our sales in 2021 were EUR 10.2 billion.

Annica Bresky

Annica Bresky

President and CEO of Stora Enso

 

Annica Bresky a global role model

Annica Bresky is the President and CEO of Stora Enso since December 2019, and member of the Group Leadership Team since joining the company in 2017. Before assuming the CEO position, Annica was Executive Vice President of Stora Enso’s Consumer Board Division. During her career, she has held various management positions, including President and CEO of Iggesund Paperboard AB from 2013-2017 and Managing Director at BillerudKorsnäs AB from 2010-2013. Annica Bresky is a board member of Fagerhult AB, the Confederation of European Paper Industries (CEPI) and the Swedish Forest Industries Federation (Skogsindustrierna). She is also a member of The Royal Swedish Academy of Engineering Sciences (IVA) and the Executive Committee of the World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). Annica holds an Executive MBA and a M.Sc. in Aquatic and Environmental Engineering

See the session with Annica Bresky speaking at the VL Summit

Bestyrelsesuddannelse for VL-medlemmer med en international profil

Bestyrelsesuddannelse for VL-medlemmer med en international profil

VL & CBS Executive præsenterer:
Bestyrelsesuddannelse for VL-medlemmer med en international profil

11. juni 2022

CBS Bestyrelsesuddannelserne har i samarbejde med Dansk Selskab for Virksomhedsledelse udarbejdet en bestyrelsesuddannelse, hvor deltagerne får skærpet deres kompetencer og viden om bestyrelsens rolle, værktøjer til den overordnede ledelse af selskaber samt træning i det afgørende samspil i bestyrelsen og med direktionen. På uddannelsen vil der blandt andet være et særligt fokus på internationalt bestyrelsesarbejde i en tid med geopolitiske usikkerheder og klimaforandringer.

Uddannelsen finder sted fra August 2022-2023.

Følgende temaer berøres:

  • Overblik over bestyrelsens opgaver og problemstillinger
  • Konkrete værktøjer og kompetencer til brug for professionelt bestyrelsesarbejde
  • Strategi, purpose og risk governance i en tid med geopolitiske usikkerheder og klimaforandringer
  • Erfaringsudveksling og dialog om “What do Boards do, what should Boards be doing” baseret på et antal virkelighedsnære cases
  • Inspiration fra erfarne bestyrelsesmedlemmer / bestyrelsesformænd, CBS-professorer og rådgivere i dansk og internationalt erhvervsliv
  • Træning af samspillet i bestyrelsen, samt bestyrelsen og direktionen imellem

Bestyrelsesarbejde i en international kontekst nødvendiggør en bredere og dybere forståelse for de forskellige lovgivningsmæssige, erhvervsmæssige og økonomiske forskelle, der ligger i, hvordan selskaber skaber værdi for ejere og øvrige interessenter.

Alle emner er bygget op omkring erfaringsbaserede cases og deltagerne arbejder med “virkelige” problemstillinger og dilemmaer fra bestyrelseslokalerne i danske- og internationale virksomheder. Dialogen med CBS-professorer og bestyrelsesformænd giver deltagerne en enestående træning i håndtering af bestyrelsens mest udfordrende opgaver og beslutningssituationer – inden mødet med disse i praksis. Desuden testes referencerammer og teori, og erfaring perspektiveres. Undervisning samt case-sessions i grupper og plenum faciliteres af CBS-professorer, erfarne bestyrelsesmedlemmer og rådgivere fra Kromann Reumert og EY.

 

Mere information og tilmelding her.

For mere info, kontakt Kirstine Dinesen, Program Manager, CBS Bestyrelsesuddannelserne, kd@cbs-executive.dk, tlf. 25543935.

Vi tager bæredygtigheden på os – VL-analyse

Vi tager bæredygtigheden på os – VL-analyse

Vi tager bæredygtigheden på os – VL-analyse

11. juni 2022

Danmark bliver ofte – og med rette – fremhævet som et foregangsland for grøn omstilling og bæredygtig udvikling, men når et bredt udsnit af danske erhvervsledere (345 VL-medlemmer har besvaret analysen) bliver bedt om at vurdere deres virksomheders indsats, er resultaterne blandede. Analysen, som blev præsenteret i forbindelse med VL Døgnet, og som er udført i samarbejde med CBS og Megafon, viser, at man tager bæredygtigheden på sig de fleste steder, at ambitionsniveauet generelt er højt, men også at der for de flestes vedkommende er et godt stykke vej til realiseringen af den grønne omstillings mål.

Af Steen Vallentin, Associate professor og academic director af CBS sustainability

Den gennemsnitlige bæredygtighedsindsats er på det jævne

Når VL-medlemmerne bliver bedt om at give en samlet karakter for deres virksomheds bæredygtighedsindsats, indtil nu, bliver gennemsnittet lidt under karakteren 7. Kun 5 % af de adspurgte vurderer, at deres virksomhed og dens ledelse fortjener et 12-tal, mens 20 % er parate til at give karakteren 10. Det er samlet set ’på det jævne’, men virker umiddelbart som et realistisk øjebliksbillede. Tilsvarende er der kun 42 % af lederne i undersøgelsen, som vurderer at deres virksomhed har et stærkt samlet strategisk og organisatorisk beredskab i forhold til at håndtere fremtidige bæredygtighedsudfordringer. Der er altså plads til forbedringer.

 

Det går heldigvis fremad

Undersøgelsen indikerer også, at danske virksomheder har gjort væsentlige fremskridt på bæredygtighedsområdet inden for de sidste 5 år. 59 % af de adspurgte oplever således, at der har været et markant løft i denne periode. Det er også værd at bemærke, at 53 % mener at de er nået langt med bæredygtighed sammenlignet med det generelle niveau i deres branche, mens kun 10 % har den modsatte oplevelse. Det er med andre ord kun få danske virksomheder, som oplever at halte bagefter konkurrenterne målt på bæredygtighed.

 

Ambitionsniveauet er højt

Hvad angår strategisk udviklingsniveau, er der 26 % som giver udtryk for at deres virksomhed befinder sig på et transformativt niveau, hvor man bidrager til at løfte barren for hele branchen – i netværk og samarbejde med eksterne interessenter. 30 % oplever at bæredygtighed er fuldt ud integreret i virksomheden, mens 28 % ser bæredygtighed som en mere isoleret indsats. Endelig er der 12 %, som oplever at det er ’business as usual’, mens kun 2 % mener, at deres forretning slet ikke har noget med bæredygtighed at gøre.

Med tanke på den jævne helhedsvurdering er det overraskende, at over halvdelen (56 %) af undersøgelsens ledere er parate til at placere deres virksomhed i den transformative eller integrerede kategori (det ville være interessant at undersøge om de pågældende virksomheders mellemledere ville drage de samme konklusioner. Det kan der dog ikke siges noget om ud fra den foreliggende undersøgelse). Hvad der derimod kan siges noget om, er hvilket udviklingsstadie lederne ”håber”, at deres virksomhed vil befinde sig på om 10 år. Her er billedet klart: 45 % sigter efter en transformativ strategi, og andre 45 % sigter efter en integreret strategi. Ambitionsniveauet er med andre ord højt hos langt de fleste.

 

Viljen til at gentænke forretningsmodellen er begrænset

Det er bemærkelsesværdigt, at det kun er 35 %, som ser et stort behov for grundigt at gentænke og ændre virksomhedens forretningsmodel og værdiskabelse – med henblik på at skabe en mere bæredygtig forretning. Dette på trods af, at det kun er 40 % af undersøgelsens ledere, der vil beskrive deres virksomhed som helt eller overvejende ”grøn”.

Undersøgelsen viser ikke overraskende, at de største udfordringer har at gøre med miljødelen af bæredygtighed (til sammenligning med den sociale del). 36 % mener at deres forretning i høj eller meget høj grad er miljømæssigt bæredygtig, mens 63 % mener, at dette kun i nogen eller mindre grad –  eller slet ikke – er tilfældet.

 

Virksomhederne står over for store organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer

Hvor godt er virksomhederne så rustet organisatorisk og ledelsesmæssigt til at håndtere den grønne omstilling? Her indikerer undersøgelsen, at der er særlige udfordringer forbundet med bestyrelsesarbejdet (og dermed også G’et i ESG) og mobilisering af virksomhedens mellemledere.

Det er bemærkelsesværdigt, at kun 39 % af undersøgelsens ledere vurderer, at virksomhedens nuværende bestyrelse er kvalificeret i forhold til at håndtere spørgsmål om bæredygtighed og ’ESG ’ (Environmental, Social, and (Corporate) Governance), mens 52 % vurderer, at det kun i nogen eller mindre grad er tilfældet. Det skal sammenholdes med, at hele 63 % mener, at bæredygtighedskriterier fremover bør indgå i sammensætningen af virksomhedens bestyrelse.

Det er også bemærkelsesværdigt, at kun 31 % oplever at bæredygtighed som tankegang er integreret og dermed retningsgivende blandt virksomhedens mellemledere, mens 62 % oplever, at dette kun i nogen eller mindre grad er tilfældet. Dette skal ses i lyset af, at 68 % mener, at det er vigtigt at virksomhedens mellemledere er med på vognen, at kun 34 % oplever at der bliver gjort en aktiv indsats for at inddrage og engagere mellemlederne i arbejdet med bæredygtighed, og at kun 18 % oplever, at mellemledere har incitamenter til at gøre en indsats inden for bæredygtighed.

Ikke mindst på disse områder lægger undersøgelsen op til interessante diskussioner blandt VL’s medlemmer.

 

Endelig skal virksomhederne være parate til at kommunikere og stå ved deres bæredygtighedsambitioner

Hvad angår virksomhedens eksterne kommunikation finder 84 % af undersøgelsens ledere, at det er vigtigt, at virksomheder tør formulere ambitiøse bæredygtighedsmål, også selvom de endnu ikke ved, hvordan de skal nå dem. Det er bemærkelsesværdigt sammenholdt med, at ikke mindre end 89 % samtidig synes, at det er vigtigt at virksomheder undgår ’greenwashing’ og lader være med at kommunikere bæredygtighedsmål, som de ikke kan leve op til. En mulig tolkning af disse potentielt modstridende resultater er, at det er godt at være ambitiøs, men at man skal være tydelig i sin kommunikation og undgå at love for meget.

40 % vurderer, at deres virksomhed evner at kommunikere åbent om udfordringer, dilemmaer og vanskelige afvejninger i arbejdet med bæredygtighed, mens 58 % oplever, at dette kun i nogen eller mindre grad –  eller slet ikke- er tilfældet. Også her er der tydeligvis plads til forbedringer.

 

Om ”sårbarhed” og grøn omstilling

”Grundighed”, ”åbenhed”, ”naturlighed” og ”sårbarhed” var nogle af de nøgleord om bæredygtighed, der blev diskuteret på VLDøgnet. Ikke mindst ”sårbarhed” er et godt ord til at beskrive, hvad virksomhederne skal turde i en omskiftelig verden, hvor forventninger og krav om bæredygtighed og ansvarlighed hele tiden er i bevægelse. De skal turde være åbne; ikke blot om resultater og målsætninger, men også om udfordringer, dilemmaer og vanskelige problemer og afvejninger.

Vi udlovede 10 æsker chokolade blandt besvarelserne!

Vi har i VL udtrukket 10 vindere af en Michelsen chokolade æske blandt de VL medlemmer, der besvarede medlemsanalysen. Chokoladen er sendt til:

Marie Munk, CFO, Det Kongelige Teater (VL10)
Mads Kann-Rasmussen, CEO, VKR Holding A/S (VL2)
Morten Felding, CEO, Convena Distribution A/S (VL36)
Ib Enevoldsen, Adm. direktør, Rambøll Danmark A/S (VL55)
Ralf Dujardin, Direktør, Dujardin A/S (VL58)
Maiken Lykke Country Manager, Sopra Steria A/S (VL7)
Henrik Koska, Adm. direktør, NetSolutions (VL79)
Nina Mathiesen, Adm. direktør, Cobe (VL5)
Marianne Stolt, Direktør, Levring & Levring (VL55)
Martin Zunda, Adm. direktør, DSB Service & Retail (VL32)

 

 

 

 

Steen Vallentin

Steen Vallentin

Forfatter på analysen. Associate professor, Phd, academic director of CBS sustainability, CBS

En reportage fra VL Døgnet 2022

En reportage fra VL Døgnet 2022

En reportage fra VL Døgnet 2022

31. maj 2022

500 erhvervsledere var samlet på årets VL Døgn hvor stemningen såvel som ambitionsniveauet var højt. VL medlemmerne diskuterede bæredygtigt lederskab og i fællesskab udformede de VL’s 10 Bud på Sustainable Leadership.

Af Kommunikationsbureauet FRIDAY

 

Klokken 10:00 onsdag den 25. maj kunne VL Selskabets formand Lisbeth Knudsen byde de ca. 500 VL-medlemmer velkommen til VL Døgnet 2022 i Tivoli Congress Center under overskriften ’Sustainable Leadership Live!”

Og det var tydeligvis et emne, der kaldte på stor entusiasme og diskussionslyst hele vejen rundt.

Formiddagen bød på højaktuelle Keynotes med hver deres speciale indenfor Sustainable Leadership, og to veloplagte paneler debatterede og perspektiverede årstemaet. Panelerne blev modereret af Clement Kjersgaard og bestod af Young Changemakers fra organisationen SAGA, eksperter og VL medlemmer med særligt speciale indenfor temaet.

Survey: Vi er langt fra i mål endnu

Forud for VL Døgnet havde VL Selskabet i samarbejde med analyseinstituttet Megafon og associate professor and academic director of CBS Sustainability Steen Vallentin fået udarbejdet en survey, der tager pulsen på bæredygtig omstilling i de danske virksomheder.

Survey’ens konklusioner er relativt klare. Ambitionerne og viljen til bæredygtighed er i den grad til stede i de danske virksomheder. Man er på vej, men der er stadig et stykke vej at gå, før man er i mål. Læ mere i vedhæftet presseomtale.

Lisbeth Knudsen, bestyrelsesformand for VL, summerede sammenhængen mellem situationsbilledet og ambitionerne op således:

”Jeg noterer mig, at der er store ambitioner i forhold til sustainable leadership i de danske virksomheder. Der er så afgjort en god og rigtig bevægelse i gang, men stadig et stykke vej til at nå målet. Derfor er jeg også ekstra glad for VL’s 10 Bud. De peger fremad, og de viser, at virksomhederne er villige til at tage et stort medansvar for, at Danmark kan nå sine mål for bæredygtighed.”

VL’s 10 Bud på Sustainable Leadership

Det meste af eftermiddagen var sat af til ’Let’s Lead the Change Together’, hvor deltagerne i grupper skulle arbejde med konkrete cases og dilemmaer inden for Sustainable Leadership. Målet for eftermiddagen var, at deltagerne sammen skulle udforme VL’s 10 Bud på Sustainable Leadership.

Det kom der mange gode og ivrige diskussioner ud af, og sammen fik deltagerne udformet nogle uhyre ambitiøse mål for det fremtidige bæredygtige lederskab.

Adm. Direktør i VL Selskabet Ida Bratting Kongsted var rigtig glad for VL Døgnet 2022 og særligt eftermiddagens ’Let’s lead the Change together’:

”Jeg er virkelig stolt over, hvordan VL-medlemmernes virksomheder med vores 10 Bud på Sustainable Leadership tager ansvar. Det er meget opmuntrende og vidtgående, og det har også været spændende at arbejde med. Og det er vigtigt, for ligegyldigt hvor meget FN, regeringen, stater og offentlige myndigheder sætter fokus på det her emne, så bliver den bæredygtige dagsorden først for alvor flyttet, hvis virksomhederne tager fat,” udtaler Ida.

VL’s 10 Bud på Sustainable Leadership:

Environment:

  1. Virksomhederne skal som udgangspunkt dokumentere og betale for deres brug af ressourcer og påvirkning af omgivelser som natur, biodiversitet og klima.
  2. Virksomhederne bør udvikle forretningsmodeller, hvor fremstilling, forsyning og lukkede materialekredsløb sker tættere på forbruget og på den måde være den aktive i omstillingen til cirkulær økonomi.
  3. Virksomhederne skal tage et større ansvar for gennemsigtighed om anvendelsen af ressourcer og deres påvirkning på omgivelserne.

Social:

  1. Virksomhederne skal gå forrest og stille meget strenge krav til deres leverandører og være med til at skabe priser på produkter, der betaler for de sociale påvirkninger i den udvidede værdikæde.
  2. Virksomhederne skal tage et samfundsansvar, som går ud over egne medarbejdere og medvirker til at udvikle social tryghed, sundhed til alle, samt bidrage til et uddannelsessystem til gavn for både virksomheder og samfundet på lang sigt.
  3. Virksomhederne skal bidrage aktivt til kompetence og vidensudvikling af både medarbejdere og stakeholders som kunder og leverandører i den udvidede værdikæde.

Governance:

  1. Ledelsen skal anerkende virksomhedernes rolle i samfundet og tage et større moralsk og etisk ansvar.
  2. Ledelsen har et ansvar for at arbejde aktivt på at sætte bæredygtighed og etik som den vigtigste ledelsesdagsorden, for at virksomhederne tilpasser sig fremtidens krav om bæredygtighed og ansvarlighed.
  3. Ledelsen har ansvaret for at sikre kønsdiversitet på alle niveauer i virksomheden, og først og fremmest på ledelsesniveau.

VL-selskabets eget Bud:

  1. Virksomhederne må tage et udvidet ansvar.

 

Læs presseomtale:

Ledelse i en global start-up virksomhed

Ledelse i en global start-up virksomhed

Ledelse i en global start-up virksomhed

19. maj 2022

Fra deep-tech til kommerciel aktør

Copenhagen Atomics er et deep-tech selskab, der på forholdsvis kort tid skal udvikles fra et start-up, over prototyper, en omfattende godkendelsesprocedure til leverandør af Energy-as-a-Service, hvor kunderne køber varme på kontrakt, og derfra selv omdanner varmen til strøm eller industriel varme, damp eller rent vand. Udover at udvikle sig fra deep-tech til kommerciel aktør og fra Søborg til verdenen og forventeligt overvejende uden for Europa, vil Copenhagen Atomics også vokse fra at bestå af en lille organisation drevet af en teknologisk ambition til en global aktør, der sælger energi – et potentielt nyt dansk industrieventyr og parallelt til den rejse som andre danske virksomheder har været på.

Verden har behov for store mængder af grøn energi. Start up virksomheden Copenhagen Atomics har etableret sig som et bud på en aktør, der vil bidrage til reducere vores afhængighed af fossile energikilder. VL Nyt har talt med Thomas Jam Pedersen, der er co-founder og aktiv bestyrelsesformand og Flemming Egtved, VL91, der hjælper til som rådgiver, om ledelsesopgaven i en start-up.

 

  • I vor optik er Verdensmålene noget af det mest geniale, der er sket i nyere tid inden for global governance. Det er lykkes at lave en fælles referenceramme, som et globalt sprog vi alle kan tale ind i. Det er glædeligt, for det er nødvendigt og måske i sidste øjeblik. Alle virksomheder bør tænke Verdensmål i deres value proposition, det bør være en forudsætning. Vi kan vi ikke vente på, at andre ”går vejen” for os – vi må alle gå kollektivt såvel som individuelt.

Det er start-replikken for Thomas Jam Pedersen og Flemming Egtved, når de vil fortælle om Copenhagen Atomics, en start-up inden for vedvarende energi med globale aspirationer. Copenhagen Atomics er kommet langt, men der er stadig en lang rejse foran firmaet.

  • Vi ser os som en dansk ”front runner” og håber, at vi kan bidrage til at skabe et nyt dansk industrieventyr. Velvidende at A-kraft endnu ikke er en del af løsningen for Danmark, så kan vi som kraftcenter i Danmark skabe megen værdi i landet. Men det er givet, at når vi i 2025 skal starte vores første reaktor med radioaktivt materiale i et test-miljø, så vil det foregå i et andet land end Danmark, fortæller Thomas Jam Pedersen.

I 2022 er selskabets udfordring at klargøre den første prototype-reaktor (teknologien er udviklet), som kommer til at køre på vand og senere salt. Målet er at sikre, at alt fungerer i udvikling og test. Med andre ord er den afgørende udfordring at færdigudvikle teknologien og derigennem bevise, at det lader sig gøre at producere energi fra små modulære reaktorer, der brænder affald, og som kan fungere i mindre strukturer end traditionel a-kraft.

 

Hvad er de største aktuelle udfordringer?

  • Vi skal i Copenhagen Atomics opretholde vores finansielle grundlag, og behovet for funding vil stige i de kommende år, fortæller Thomas Jam Pedersen, og fortsætter,
  • Jeg vurderer bestemt at det er muligt. Vi er i god form og har vist vores evne til at planlægge, da vi udviklede produktet. Kombineret med det store potentielle bidrag til energiforsyning i en tid med grøn omstilling, så er vi meget optimistiske.

Een ting er finansieringen. Noget andet og lige så grundlæggende er at få testet prototypen.

 

  • Når prototypen er testet, skaleres den til fuld-størrelse, som også testes med det rigtige salt, dog uden radioaktivt-materiale. Herefter skal den første rigtige test med radioaktivt materiale finde sted, hvilket bliver i udlandet (England, Holland, Sverige, Frankrig eller USA) i løbet af 2025. Afslutningsvis skal reaktoren gennem den endelige godkendelse forud for kommerciel drift i 2028, fortæller Flemming Egtved, VL91, der bidrager som rådgiver for virksomheden.
u

Hvad er Copenhagen Atomics?

I tillæg til behovet for nye energikilder har verden også et hastigt stigende behov for energiformer, hvor energikilden kan distribueres globalt og i områder, som ikke nødvendigvis har en etableret infrastruktur til at fragte energien.
Copenhagen Atomics (https://www.copenhagenatomics.com) har udviklet en løsning – thorium energi -der er et kraftværk, som indeholder flydende salt, og hvor brændstoffet er thorium samt brugt atombrændsel. I forhold til traditionel a-kraft, så er Copenhagen Atomics ”Waste burneren” billigere og hurtigere at bygge og installere. Reaktoren kan være i en 40-fods container, den opereres ved 6-700 grader celsius og ved atmosfærisk tryk. Input til processen er salt, grundstoffet thorium samt affald fra traditionel akraft. Hvert femte år skal nogle af delene udskiftes, mens saltene og hovedparten af de øvrige dele kan bruges i over 100 år.
Flemming Egtved

Flemming Egtved

Equity Partner, Oaklins Denmark

Corporate Finance rådgiver med 30 års erfaring fra rådgivnings- og virksomhedsjob samt opstart af egen virksomhed.

Thomas Jam Pedersen

Thomas Jam Pedersen

Entreprenør, Electrical Engineer, Software Engineer

Nuclear Engineer med 20 års erfaring indenfor cutting edge teknologi udvikling

Hvad er de ledelsesmæssige udfordringer?

Copenhagen Atomics skal i de kommende år bevæge sig fra Søborg til verden og fra en udviklingsorganisation til en global aktør. Copenhagen Atomics fordrer selvsagt, at dets aftagerlande har en lovgivning om a-kraft, hvorfor Danmark ikke bliver aktuelt på den korte bane.

  • Derfor skal vi finde kunderne, hvor der er behov for store mængder energi – eksempelvis grøn-ammoniak i PtX-løsninger samt i geografier uden for OECD, men i politisk stabile og ikke agressor lande (materialet i en Copenhagen Atomics waste burner kan ikke bruges til a-våben, men det er radioaktivt). Teknologien kan udbredes til afsidesliggende steder, hvor der er behov for store mængder energi, fortæller Thomas Jam Pedersen.

Det betyder at der bliver en række forskellige ledelsesmæssige udfordringer, som skal håndteres parallelt med finansierings-udfordringer og de mange tekniske udfordringer med produkter.

  • Så ledelsesmæssigt skal Copenhagen Atomics skalere i flere retninger. Vi skal færdigudvikle vores teknologi, søge godkendelse, planlægge og etablere produktion, etablere go-to-market organisation og sikre et fortsat godt finansieringsgrundlag. Der er rigeligt at se til, siger Thomas Jam Pedersen, der dog understreger, at organisationen er en vigtig prioritet.
  • For at vi kan realisere vores ambitioner, skal vi parallelt bygge organisationen. Og det er på kort tid, vi skal udbrede den globalt – særligt i forhold til myndigheder – og vi skal sikre igangsættelse.

 

Hvordan positionerer I jer som helt ny virksomhed i bæredygtigheds-agendaen, fx inden for ESG-terminologien?

  • Virksomheden er født ind i ESG-terminologien, faktisk med det ene mål at bidrage til energiforsyningen under hensyn til den nødvendige omstilling, fortæller Flemming Egtved
  • Det modulære design muliggør distribution af energi til steder i verden, hvor der ikke er infrastruktur, men hvor energibehovet vil være markant stigende. Der vil være geopolitiske hensyn på rejsen, men tanken er billig grøn energi, der samtidig er med til at løse et affaldsproblem fra atomindustrien, afslutter Flemming Egtved.