Ledelse i en Coronatid – Jane Mylenberg Sandberg, VL2

Ledelse i en Coronatid – Jane Mylenberg Sandberg, VL2

Coronakrisen og dens omfang og dybde er kommet bag på de fleste. Virus er godt nok under kontrol, og Danmark genåbner, men mange vil mene, at krisen kun lige er begyndt. Som leder står du med et meget stort ansvar – selvsagt uden erfaring fra tidligere kriser af samme natur. Men vi kan inspirere hinanden, prøve at lære af hinanden – derfor har VL talt med en række ledere fra vore VL-grupper om, hvordan de leder i en Corona-tid. Her møder vi  Jane Sandberg, VL2

Af Lisbeth Wirgowitsch

 

Jane Mylenberg Sandberg er 53 år, opvokset i Hellerup og bor i Charlottenlund med sin mand med hvem, hun har to børn. Hun er museumsdirektør hos Enigma, Museum for post, tele & kommunikation. Tidligere har hun blandt andet været adm. direktør for Arkitektforeningen, museumsdirektør på Trapholt Museum og Øregaard Museum. Hun er fast klummeskriver i Berlingske og er medlem af VL 2.

 

Hvordan ser du din rolle som leder ?

Min rolle er fuldkommen klar: Jeg skal navigere en kulturinstitution gennem et farvand, hvor målet hele tiden flytter sig, og hvor vi bestemmer meget lidt selv. Ikke kun når det gælder virus og det sundhedsfaglige, der er alle lige, men vi er som museum underlagt politiske beslutninger på en anden måde end private virksomheder. Eksempelvis troede vi bestemt, vi skulle åbne i fase 2 og gjorde klar til det; det skulle vi så ikke alligevel! Usikkerhed er et solidt grundvilkår på alle parametre, og det er min opgave at sikre, at der er en velfungerende arbejdsplads og virksomhed – også efter Corona.

Det stiller først og fremmest krav til den interne kommunikation. En del af vores medarbejdere er hjemsendt på kompensation, så vi ikke tale sammen. Alligevel skal de informeres og til stadighed mærke, at de er en del af teamet, at vi sammen kommer igennem dette. Som leder har jeg oplevet flere kriser, men jeg har ikke prøvet at skulle lede mennesker, jeg ikke ser over tid; som sidder hjemme, som nærmest ikke må kontaktes og alligevel skal bringes til at forstå, hvorfor vi gør, som vi gør, og kunne se sig selv i det. DET er en udfordring. Sædvanligvis bruger jeg min bestyrelse helt klassisk og styrer selv dagligdagen. Men under denne krise har jeg brugt den ekstra meget og til andre ting end vanligt. Mange beslutninger er IKKE as usual, de ligger langt udenfor den almindelige driftsramme, så jeg oplever et øget behov fra begge sider for gensidig afstemning. Ingen har typisk det endelige svar, og der er ingen facitliste – så jeg har brug for mere sparring end sædvanligt.

 

Hvornår og hvordan gik det op for dig, at det her (krisen) var virkelig alvorligt?

Alvoren og omfanget slog mig tidligt i marts, hvor virus for alvor krydsede den danske grænse. Jeg var ikke i tvivl – dette krævede ekstraordinær handling. Så med risiko for at handle overforsigtigt sendte jeg uden tøven sårbare medarbejdere hjem allerede den 9. marts og dagen efter – resten. Jeg kunne simpelthen ikke overskue konsekvensen af smitterisikoen. Så jeg handlede resolut på egen hånd – få dage senere lukkede statsministeren landet.

Jeg har håndteret kriser før, selvfølgelig. Men aldrig hvor fysisk sygdom og død er den altoverskyggende kerneudfordring, og hvor økonomisk nedsmeltning ’bare’ følger i kølvandet. Med Corona er der udfordringer på alle parametre, og det gør den ekstra alvorlig.

 

Coronakrisen fremstår altoverskyggende destruktiv og nedbrydende – ser du nogen muligheder i den?

Absolut. Flere. Ligesom alle andre er vi blevet super gode til at holde møder digitalt. Men i tillæg til det er vi blevet mere kreative. Min branche har ikke tradition for at udvikle nye digitale muligheder. Nogle gør, men flest gør ikke. De fleste tjener deres penge ved, at gæster meget fysisk kommer til museet eller lign. Corona har ikke budt på noget godt, men det har alligevel været en fornøjelse at se, hvordan krisen har fået os til at produktudvikle – og uden at afsløre for meget kan jeg sige, at vi til sommer lancerer et produkt, der betyder, at alle de, der sædvanligvis ikke kan komme til os, nu får muligheden.

Vi har også sat fokus på eftertiden. Sædvanligvis lever vi som museum af ’at berette’. Ofte om fortiden. Vi har brugt krisetiden på at skabe en beretning, som EFTERTIDEN kan lære af – og som måske sætter vores fordomme på en prøve. Vi har i samarbejde med Room of Solutions og DemokraTour bedt unge mellem 16 og 20 om at beskrive, hvordan det har været under krisen at være hjemsendt, isoleret, i karantæne og uden fysiske fællesskaber med jævnbyrdige i måneder. Mange vil sikkert tro, at netop unge er gode til at finde kompensation i digitale sociale medier – men nej! Vi kan berette, i hvor altoverskyggende grad samvær med andre unge er afgørende for de unges trivsel, udvikling, mentale og fysisk velvære, dannelse og uddannelse.

 

Hvad er den vigtigste erfaring, du har gjort dig under krisen?

Hvor vigtigt det er at have et beredskab. I min branche er vi typisk forberedt på tyverier, røverier, brande, vandskader, økonomiske kriser – det har de fleste en plan for, hvordan de vil håndtere. For år tilbage talte vi en del om et større issues management – hvad er worst case scenario, hvis vi sætter det på spidsen. Vi arbejdede faktisk ud fra det værst tænkelig scenarie, men vi tænkte ikke i sygdom og slet ikke i pandemier – og vi fik ikke det der beredskab. Det fortryder jeg nu. Vi blev taget på sengen af Corona. Læren af Corona er, at vi kommer til at arbejde mere strategisk med skrækscenarier og forsøge at forberede os – også på det værst tænkelige.

På de indre linjer har jeg erfaret, hvor godt teamet er til at samarbejde mod alle odds og i krise – og på nye måder. Møder på Microsoft Teams har eksempelvis været super effektive. Samtidig er jeg blevet bekræftet i small talk’ens værdi – fordi den var fraværende. Ofte har jeg syntes, at møder var længe om at komme i gang, men de seneste måneder har bekræftet, at det ER vigtigt at spørge ind – også til det private, joke, grine – samtaler, som digitale møder ikke naturligt lægger op til, og som derfor er vigtige at HUSKE. Inspiration, hvad er det, hvoraf kommer det … Da jeg selv havde arbejdet hjemme en tid, opdagede jeg en ’tørke’, et fravær af noget, et næsten fysisk udmøntet savn af de fysiske møder, og det de afstedkommer. Det menneskelige møde åbner for en anden form for samtale, en mulighed for krydsbestøvning, som mangler ved det digitale møde. Fremtiden vil byde på et planlagt miks for de to mødeformer, som supplerer hinanden godt.

 

Hvad er den største løgn, vi (ledere) fortæller hinanden om Coronakrisen?

At alt bliver godt igen. Det gør det ikke – hvis altså ’godt’ er defineret ved ’back to normal’. Jeg tror ikke, at vi får vores ’gamle liv igen’. Godt er i fremtiden defineret af noget andet end det, vi kender som tiden før Corona. Bruger vi erfaringen klogt, kan Conora være trædestenen til noget rigtig godt og bedre globalt, ikke mindst klimamæssigt – jeg er ikke i tvivl om, at krisen åbner muligheder, hvis vi forstår at bruge vores erfaringer.

 

Hvad er de vigtigste egenskaber for en leder (som dig), når en krise opstår, og virksomhed og medarbejdere skal navigeres bedst muligt igennem?

På én gang at holde hovedet koldt og vise sårbarhed. Det kan forekomme modsætningsfyldt, men det er selvfølgelig vigtigt at tænke klart – tage lederskabet på sig, vise vej. Hvad er problemet, hvad gør vi – nu og på sigt. Men det er også vigtigt at dele sin tvivl. Sige det ærligt: Det ved jeg ikke, jeg er usikker på dette eller hint.

Både lederskab og sårbarheden gælder i kommunikationen hele vejen rundt. Til omverden, bestyrelse/ejere og internt til medarbejdere.

 

Når du en dag skal vurderes på din indsats i denne krise – hvad definerer så dit succeskriterium?

At vi er kommet ikke bare igennem krisen som overlevende, men at vi rent faktisk er blevet styrket.

Sammen har vi rebet sejlene, vi har ikke bare arbejdet os igennem krisen, vi har brugt den aktivt og udviklet nye aktiviteter og måder, og det (og meget andet) knytter os tættere sammen som team. Jeg vil arbejde på at fastholde den forbundethed, som kan gøde jorden for endnu bedre samarbejde i fremtiden og endnu større kreativitet..

 

Hvad er den vigtigste læring fra krisen, som du vil tage med dig og bruge i dit virke fremover?

At jeg står ret stærkt, når stormen raser. Jeg tager krisen meget alvorligt, og jeg ved, at den får følgevirkninger langt ind i fremtiden og er katastrofal for nogen. Men vi klarer den. Corona giver ikke mig vågne nætter.

 

Hvilken bog har haft (afgørende) betydning for dig – og hvorfor?

Hver morgen, hvis det overhovedet lader sig gøre, går jeg en tur – og allerhelst lytter jeg til en bog.

Mathilda Gustavssons Klubben og Kirsten Thorups indtil vanvid, indtil døden har gjort indtryk på mig under krisen og bøjet i neon, hvor vigtige medierne er netop i en tid som denne. Som vagthunde og som objektiv og perspektiverende kilde til viden. Det er skræmmende, hvor let vi siger ja til at afgive suverænitet, når vi er frygtsomme. Begge forfattere viser, hvor let vi kommer til at gå i takt, og hvor vigtigt det er at huske at være kritiske. De viser også, hvilket ansvar en leder på alle plan har – især når folk og medarbejdere udviser tillid og vælger at lade sig lede.

 

Produceret af KREAB for VL

Foto: Nana Reimers

VL DØGN: TRE MEGATRENDS VIL TEGNE VERDEN EFTER CORONA

VL DØGN: TRE MEGATRENDS VIL TEGNE VERDEN EFTER CORONA

Vicegeneralsekretær Ulrik Vestergaard Knudsen fra OECD fortæller her om de megatrends, som vil følge efter Corona-pandemien. Mød ham på årets virtuelle VL Døgn, hvor han blandt andet kan løfte sløret for en dugfrisk OECD-prognose.

EVA ANDERSEN

Lad os begynde med den dårlige nyhed og runde af i det mere optimistiske hjørne. Globaliseringen bliver et af pandemiens store ofre.

Mange års positiv udvikling med at bringe verdens lande tættere på hinanden vil lide et alvorligt tilbageslag, som især vil gå ud over mindre eksportnationer som Danmark, lyder det fra Ulrik Vestergaard Knudsen, vicegeneralsekretær i OECD. Den danske topembedsmand i den internationale organisation for økonomi og samarbejde i Paris taler ligefrem om ’afglobalisering’ som et tema efter Corona.

-Jeg er nervøs på de små eksporterende landes vegne, fordi vi forventer en mindre tilslutning til de åbne markeder efter pandemien. Der vil være opmærksomhed på at være selvforsynende, og tendensen taler lige ind i en nationalistisk-populistisk dagsorden. Hvis handelssystemet bliver taget som gidsel i sådan en bevægelse, er det bekymrende. Vi har brug for de åbne markeder for at sikre en stærk verdensøkonomi – det gælder især for et lille land som Danmark.

”Resiliens” bliver således det næste store buzzword, siger han. Lande vil sikre sig selv – egne systemer, arbejdsmarkeder og forsyningskæder vil være i fokus.

-Kunsten bliver at ramme en balance, så et land f.eks. bliver selvforsynende med medicinsk udstyr og værnemidler, men at udviklingen bliver begrænset til nogle få sektorer, så man holder andre markeder åbne. Det vil være det kloge, fornuftige kompromis i den situation.

Krisen har vist, at den globale borger og forbruger er villig til at ændre adfærd, hvis truslen er stor nok. Det giver håb for, at vi kan løse klimakrisen, som er meget mere alvorlig og eksistentiel end Coronakrisen.

Ulrik Vestergaard Knudsen

Vicegeneralsekretær, OECD

Fokus på klimakrisen og de nødvendige tiltag for at løse verdens klimaudfordringer bliver også ramt af Coronaeffekten, men her er Ulrik V. Knudsen mere optimistisk.

-Pandemiens følger på klimaområdet ser mere blandet ud. På plussiden har den her krise vist os, at stort set hele menneskeheden kan stå sammen og ændre adfærd, hvis blot truslen er alvorlig og reel nok. Hele verden har vist en disciplin og en forståelse for situationens alvor.

-Klimatruslen er i virkeligheden større og mere fundamental og eksistentiel end Coronakrisen, så hvis den bevidsthed bider sig fast hos vælgere og forbrugere, har vi uanede ressourcer til at imødegå klimaforandringerne, siger han.

Til gengæld er det dyrt at føre klimakamp globalt – og med ekstremt pressede budgetter, voksende gæld og låntagning, risikerer vi, at regeringer vil nedprioritere klimatiltag, fordi der er masser af andre problemer at tage sig af, siger han.

-Social- og sundhedsområdet, arbejdsløshed, fattigdom. Der bliver en skærpet kamp om de offentlige midler og budgetmidler, for der vil være flere værdigt trængende områder at bruge pengene på. Vi kommer til at se en skarp politisk konkurrence om, hvad der skal prioriteres.

Han slutter af med et mere optimistisk perspektiv på den krise, som har ramt verden på en gang, og som får indflydelse på menneskers tilværelse og landes økonomier i mange år frem.

Vi får et drastisk fald i den økonomiske aktivitet i år, og jeg er ikke overbevist om, at vi kommer i mål med at indhente det tabte det næste år eller to. Det kommer til at tage længere tid med den forsigtighed, som vi ser hos både investorer og forbrugere, men vi skal nok komme igennem.

Ulrik Vestergaard Knudsen

Vicegeneralsekretær, OECD

Den digitale transformation er accelereret – digitaliseringen har fået et solidt folkeligt gennembrud, og det er en rigtig god nyhed, siger Ulrik V. Knudsen.

-Værdien af det digitale samfund er slået fast. Både den konkrete værdi, som vi oplever socialt og som individer – og den digitale transformation, som medfører fremskridt for hele samfundets udvikling.

-Under nedlukningen har mange oplevet, hvordan de digitale muligheder har sørget for at arbejde, fritid og det sociale liv har kunnet fortsætte, og vi har kunnet holde gang i samfundet. At det er lykkedes er en meget håndgribelig og positiv effekt af digitaliseringen.

 

Vi skal hen midt på sommeren, før vi fysisk kommer til at genoptage arbejdet i OECD i Paris. I dag har jeg deltaget i komitémøder her fra Værløse, hvor jeg lige nu sidder og kigger ud over mark og skov. Tidligere i dag holdt jeg videomøde med 180 mennesker fra 37 forskellige lande, og det fungerer overraskende godt.

Ulrik Vestergaard Knudsen

Vicegeneralsekretær, OECD

Hun griller giganter, der ikke opfører sig ansvarligt, og udfordrer topøkonomers fastlåste tankegang

Hun griller giganter, der ikke opfører sig ansvarligt, og udfordrer topøkonomers fastlåste tankegang

Vi glæder os til mødet med en af verdens mest anerkendte erhvervsjournalister, Rana Foroohar, til daglig klummeskribent på Financial Times, analytiker ved CNN og forfatter til flere business-bestsellers.

Af EVA ANDERSEN

 

Hun er kendt for sine skarpe finansanalyser og for at bide sig fast i kritiske historier om techgiganter som Apple og Facebook og det, hun kalder deres ’forræderiske’ omgang med privatpersoners data.

Senest har giganterne fået hendes kærlighed at føle i den kritiske bestseller ”Don’t Be Evil”, som af produktionsselskabet Porchlight blev kåret som årets business-bog i 2019.

Til daglig er Rana Foroohar blandt andet kendt for sine klummer i Financial Times. I den senere tid har hun været travlt beskæftiget med Covid-19-krisens økonomiske konsekvenser. I en af hendes seneste klummer får topøkonomerne en opsang:

Hvis økonomer skal løse verdens problemer, skal de omfavne varieteten og kompleksiteten af udfordringerne og droppe sort-hvid-tankegangen, som er næsten lige så fastlåst som den, politikere er kendt for.

-Økonomer bør ikke kun tale med ligesindede og deres økonom-kolleger, men også med andre eksperter, biologer, miljøforkæmpere, forsvarseksperter, sikkerhedsanalytikere, ingeniører – ja endda almindelige mennesker, skriver hun, som igen og igen overraskes over, hvor lineær den økonomiske tænkning typisk er, fortæller hun.
-Økonomer tager stilling til et bestemt emne – enten fungerer den frie handel, eller den gør ikke. Enten er regulering nødvendig, eller også er det ikke – og bagefter nægter de at forlade deres siloer, selv når den virkelige verden viser sig at være et rodet og komplekst sted, som kalder på nye måder at anskue udfordringerne på.

 

Mød Rana Foroohar på det virtuelle VL Døgn 2020. Flere end 900 VL-medlemmer har allerede tilmeldt sig. Er du ikke tilmeldt, kan du nå det endnu.

Ledelse i en Coronatid – Christina Hvid VL46

Ledelse i en Coronatid – Christina Hvid VL46

Coronakrisen og dens omfang og dybde er kommet bag på de fleste. Virus er godt nok under kontrol, og Danmark genåbner, men mange vil mene, at krisen kun lige er begyndt. Som leder står du med et meget stort ansvar – selvsagt uden erfaring fra tidligere kriser af samme natur. Men vi kan inspirere hinanden, prøve at lære af hinanden – derfor har VL talt med en række ledere fra vore VL-grupper om, hvordan de leder i en Corona-tid.

Af Lisbeth Wirgowitsch

Christina Hvid er 50 år, cand.polit. født og opvokset i Hornbæk og bor på Frederiksberg med sin mand  Jacob Holbraad med hvem hun har 2 børn. Hun er medlem af VL 46. Christina har siden hun var 30 år været administrerende direktør. Først i forskerparken Symbion, hvor hun arbejde med innovation, vækst, venturekapital og startups: Dernæst i Danske Slagterier, hvor hun var i spidsen for det globale arbejde med eksport og lobbyarbejde: Næste skridt var AVT Business School med lederudvikling, herefter i Rejseplanen A/S med data og digitalisering af hele transportbranchen. Og i dag i Molio, som sikrer standarder, digitale værktøjer og viden til hele bygge- og anlægsbranchens digitalisering.

 

Hvordan ser du din rolle som leder ?

Helt overordnet: Jeg skal sætte retning – og skabe arbejdsro og engagement om det vi gør. Det gjorde jeg før, det gør jeg nu. Det har Corona ikke ændret på. Den store forskel ligger i, at da krisen kom, så blev jeg sammen med min ledergruppe nødt til at sætte akut fokus på praktik og drift. Og på kommunikation. De ændringer, krisen medførte skulle formidles, så alle i organisationen forstod bevæggrund for de handlinger vi måtte foretage.

Vi gjorde flere ting: Først var der fokus på håndsprit, ekstra rengøring, mad i portioner og rejsevejledninger mm. Men da nedlukningen kom, var der to centrale ting som skulle gøres – hjemsendelse og lukning: I halvdelen af forretningen, som arbejder med viden og digitale værktøjer til hele byggeriet blev medarbejderne sendt hjem og arbejde hjemmefra. Det kunne relativt hurtigt sættes i værk. Og de havde alle ret travlt med at sikre vores kunders adgang til produkterne på en ny digital facon. I den anden halvdel af forretningen blev vi påbudt at lukke ned omgående. Virus og smittefare betød, at vi måtte lukke vores konferencecenter samt store byggeudstilling i Middelfart ned, og vores kursusafdeling måtte også aflyse alle kurser og uddannelser. De medarbejdere, som arbejder i de områder måtte sendes hjem. Det kunne vi heldigvis gøre, så du fik fuld løn via brug af lønkompensationsordningen fra trepartsaftalen.

Mit helt centrale fokus har ligget på at få lukket ned og hjemsendt medarbejdere på en ordentlig måde. Det at kunne kommunikere, at vi lukker ned fordi vi skal – men vi gør det, så vi er klar til at åbne igen og gå i drift med alle kompetencer og viden intakt, var centralt for mig. Jeg har derfor skulle kommunikere både til dem som arbejdede hjemmefra og dem, som var hjemsendt uden at skulle arbejde, og hvor arbejdet også var væk fra den ene dag til den anden. Men hele tiden med fokus på kommunikation som on-going business – og på genåbning med alle nødvendige kompetencer ombord ,så hurtigt vi kan igen.

 

Hvornår og hvordan gik det op for dig, at det her (krisen) var virkelig alvorligt.

Ingen tvivl: Den dag, hvor regeringen på et pressemøde lukkede Danmark ned. Da blev det klart for mig: puha, det her er serious business. Jeg havde hørt, at det nok ville blive alvorligt; alligevel må jeg indrømme: alvoren og omfanget kom bag på mig.

 

Hvilke erfaringer har du fra tidligere kriser –  kunne de bruges?

Det at have prøvet kriser før, gør jo at jeg havde lidt i rygsækken at kunne trække på. Jeg kan huske dot.com krisen i sen 90’erne, hvor jeg arbejde med IT-virksomheder i Symbion og finanskrisen omkring 2007-09, da jeg var i Danske Slagterier. Fællesnævneren er hastigheden hvormed krisen rammer, dimensionen og at situationen er noget som kommer udefra, noget man ikke kan styre. Den ledelsesmæssige fællesmængde tænker jeg er at man skal analysere så godt man kan hvad krisen betyder for ens virksomhed på både kort og lang sigt. Og så fokus på vigtigheden af intern kommunikation til alle medarbejdergrupper og virksomhedens stakeholdere. Det kan ikke overvurderes. Det er for mig et af de øverste punkter på listen.

 

Coronakrisen fremstår altoverskyggende destruktiv og nedbrydende – ser du nogen muligheder i den?

Klart JA! Byggeriet har vist sig at få et kæmpe tiltrængt digitalt boost. Corona har virkelig boostet og styrket den digitale omstilling i byggeriet, som jeg på baggrund af vores egne analyser vurderer kommer til at trække mange og lange konstruktive tråde ind i fremtiden. 9 ud af 10 virksomheder i byggeriet har arbejdet langt mere med digitale værktøjer under Corona-krisen. Ikke bare til kommunikation og møder men også branchespecifikke, dataunderstøttende værktøjer. En øget digitaliseringen styrker vores konkurrenceevne. Og så er øget digitalisering godt for samarbejdet på tværs af byggeriets værdikæde, som typisk omfatter rigtig mange, forskellige aktører. Sidst, men ikke mindst – digitalisering gør det enklere at dataunderbygge en bæredygtig omstilling.

 

Hvad er den største fare? (for erhvervslivet/virksomheder)

At krisen bliver voldsom og økonomisk negativ lang tid efter genåbningen

 

Hvad er den vigtigste erfaring, du har gjort dig under krisen?

Hvor hurtigt mine medarbejdere og samarbejdspartnere har omstillet sig. Og hvor effektivt folk har valgt at samarbejde. Effektiviteten har vist sig at være stor, når møder holdes på Zoom eller Teams, men vi har også lært noget andet og mere om hinanden. Når vi ’mødes’ hjemmefra og hører børn og hund i baggrunden, ser privaten i billedet, så træder det ’hele’ menneske mere frem, og det er værdifuldt i samarbejdet, og bestemt en gevinst, som jeg ikke havde forudset.

I kriser er kommunikation og dialog endnu mere vigtigt end i normal-situationen, hvor det også er vigtigt. Jeg bruger tid på kommunikation, prioriterer det, da jeg mener det er vigtigt. Da Danmark lukkede, og det stod klart, at vi var nødt til at lukke forretningsområder ned og sende folk hjem, indkaldte vi til teammøder og fulgte op med skriftlig kommunikation. Og jeg ringede rundt og jeg mødtes med folk. Jeg prioriterer et meget højt informationsniveau til medarbejderne.

De skal forstå, hvad der sker, hvorfor vi handler som vi gør. De skulle vide, at de ikke blev afskediget, men sendt hjem for at arbejde eller hjemsendt med løn, og at det for mig som øverste chef handler om at bevare arbejdspladsen i bedst mulig form – også efter Corona.

 

Hvad er den største løgn, (ledere) fortæller hinanden om Coronakrisen?

Jeg synes ikke vi bilder os selv eller hinanden noget ind. Tværtimod er min oplevelse, at folk er mere åbne, faktisk ret ærlige og tillidsfulde. Måske hjulpet af mødeformatet, som jo er digitalt, oplever jeg, at vi går direkte to the point: jeg har et problem, vil du hjælpe. Ting kommer på bordet.

 

Hvad er de vigtigste egenskaber for en leder (som dig), når en krise opstår, og virksomhed og medarbejdere skal navigeres bedst muligt igennem?

Klar tænkning. Hvad gør vi nu. Og hvad er effekten på den korte bane – og på den lange.

Hurtig beslutningskompetence selvom man ikke har det fulde, oplyste grundlag at beslutte på.

Kølig overvejelse af alle scenarier; de skal tænkes igennem – drøftes i lederteamet, dernæst kommunikeres, så medarbejdere ved, hvad de kan regne med.

Det strategiske kompas skal også hele tiden kalibreres.

 

Når du en dag skal vurderes på din indsats i denne krise – hvad definerer så dit succeskriterium?

At virksomheden fortsætter, gerne styrket. Og at medarbejdere og kunder føler sig godt behandlet.

Hvad er den vigtigste læring fra krisen, som du vil tage med dig og bruge i dit virke fremover?

At vi også kan klare pludselige kriser, uvished, og at vi kan handle og samarbejde konstruktivt på det. Det er i modgang, at du ved, om det du gør, holder. Det får vi jo syretestet nu.

Jeg synes også vi på efter Corona skal tage ved lære og tage de gode ting med videre, som krisen lærte os – fx at man ikke behøver bruge så meget rejse- og transporttid.

Indretningen af vores arbejdsplader vil nok også blive påvirket, hvis flere arbejdere mere hjemme, så betyder det noget for indretningen af vores kontor-spaces. Hvad skal vi sammen og hvad skal vi hver for sig?

 

Hvor har du hentet støtte?

Jeg har haft antennerne ude. Og talt meget med andre, både med mange i og udenfor branchen, og hentet inspiration. På den måde har jeg hele tiden kalibreret mit kompas.

 

Hvilken bog har haft (afgørende) betydning for dig – og hvorfor?

Jeg har været med til at skrive en! Digital by Default, som netop er udkommet https://www.letsbuild.com/digital-by-default-book. Bogen handler om, hvordan Corona påvirker byggeriet nu og I fremtiden, og fokus er egentlig på, hvordan Corona har været katalysator for nødvendig, positive forandring i vores branche.

 

Produceret af KREAB for VL

Samarbejde, teknologi og rettidig omhu skal få os sikkert ud på den anden side af krisen

Samarbejde, teknologi og rettidig omhu skal få os sikkert ud på den anden side af krisen

Professor Sir Ralf Speth er en af hovedtalerne til årets Virtuelle VL Døgn. Vi bragte tidligere et interview med ham om ansvarlighed. Her giver den britisk-tyske topchef for Jaguar Land Rover  sine bud på, hvordan virksomheder kommer stærkt ud på den anden side af Covid-19-krisen.

AF EVA ANDERSEN

 

Professor Sir Ralf Speth hilser, den elegante britisk-tyske accent er ikke til at tage fejl af. Vores møde foregår via videoforbindelse, og et øjeblik toner den gråhårede, venligt udseende mand frem på skærmen, sender et kort nik – han kan godt lide, at man får et ansigt på personen i den anden ende, siger han, inden han slår kameraet fra.

Under resten af interviewet nøjes vi med en lydforbindelse for ikke at belaste nettet mere end nødvendigt. Det er huspolitikken hos Jaguar Land Rover, forklarer han.

Den 64-årige Ralf Speth har i mere end ti år stået i spidsen for Jaguar Land Rover (JLR), Storbritanniens største bilfabrikant, ejet af indiske Tata Motors. Under hans ledelse er JLR vokset år for år, salget af biler tæller over 500.000 om året, og især R&D står stærkt hos den traditionsrige bilfabrikant.

Som det gælder de fleste andre virksomheder, ikke mindst i bilindustrien, har Covid-19-krisen ramt Jaguar Land Rover hårdt, fortæller han.

-Vi var på vej ind i et økonomisk stærkere år, men på grund af pandemien er vores salg alvorligt påvirket fra januar til marts. Salget i Kina begynder at rette sig igen, efterhånden som landet gradvis lukker op, forhandlere er åbne igen, og vores fabrikker i Kina har været i gang igen siden midten af februar, indleder han.

Andre steder i verden bliver produktionen genoptaget snarest, mens mange medarbejdere fortsat er sendt hjem som følge af pandemien. Krisen rammer JLR efter et par år med succesfulde omkostningsbesparelser, en sektorafmatning på det kinesiske marked og et generelt pres på bilindustrien.

-Vi har måttet reagere hurtigt for at sikre vores medarbejdere og forretningen i en periode med økonomisk usikkerhed globalt. Det indebærer, at vi har måttet gennemse alle aspekter af vores forretningsplaner. Vi forbliver committed til vores langsigtede strategi, men på grund af pandemien har vi blandt andet måttet udskyde den planlagte lancering af nye bilmodeller, fortæller Sir Ralf.

 

Tiden efter corona

Mens briterne muligvis må forberede sig på en forværring af situationen, inden smitten kommer under kontrol, og samfundet kan åbne igen, kan virksomheder allerede nu begynde at forberede sig på fremtiden efter corona-pandemien, siger han.

-Få virksomhedsledere havde forestillet sig den situation, vi står i i dag. Pandemien har omskrevet de leveregler, vi som moderne mennesker kender.

-Vores handlinger i dag definerer, hvem vi er i morgen. Jeg er utrolig stolt over den måde, som vores medarbejdere har håndteret situationen og en helt ny måde at arbejde på.

I øjeblikket følger han pandemiens udvikling i andre europæiske lande – Danmark blandt andet, som var hurtig til at reagere på truslen og indføre de nødvendige restriktioner.

-Vi kan kigge mod Danmark og se de tidlige indikatorer på, hvad der vil ske på den anden side af krisen. På samme måde har vores team i Kina vist, at der er en vej ud på den anden side, så man kommer ud modstandsdygtig og stærkere. Som én stor Jaguar Land Rover-familie skal vi nok komme igennem det her, siger han.

 

Nul-emmisionsbiler, ingen ulykker og ingen trafikoverbelastning

Jaguar Land Rover fortsætter sine lanceringsplaner, om end med en smule forsinkelse, siger han.

-Midt i pandemien har vi stadig kunnet annoncere udvidelsen af vores elbil-serie med introduktionen af vores nye 3-cylindrede plug-in hybrid-system, som slutter sig til vores to bedst sælgende modeller: Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque.

-Jeg er overbevist om, at vi på længere sigt lærer noget af den her udfordring og finder på endnu bedre måder at nå vores ’Destination Zero-mission’, med nul-emissionsbiler, nul ulykker og nul trafikoverbelastning.

-Som Albert Einstein sagde: I enhver krise ligger en stor mulighed.

Jaguar Land Rover sætter terrængående biler og 3D-teknologi ind for at hjælpe nødhjælpsorganisationer under Coronakrisen

En hær af Jaguar Land Rover-frivillige har hjulpet over hele kloden. Til dato har JLR udsendt flere end 350 biler til organisationer som Røde Kors og andre nødhjælpsorganisationer. Den nye Land Rover Defender er terrængående og bliver f.eks. brugt til at nå sårbare mennesker i de mest ufremkommelige områder.

Og så har JLR tilbudt sin ekspertise inden for forskning, udvikling og produktion. Blandt andet bidrager man til udviklingen af medicinsk og personligt beskyttelsesudstyr. JLR anvender her sin 3D-kapacitet, som hører til det mest avancerede udstyr i Europa.

Vi gør ikke noget på kort sigt, der strider imod det lange sigt

Vi gør ikke noget på kort sigt, der strider imod det lange sigt

Henrik Andersen, CEO Vestas og medlem af VL46, er en af hovedtalerne til VL´s Virtuelle VL Døgn den fjerde juni. Vi har talt med Henrik om ansvarlighed, om global ledelse, og om hvorfor Corona-krisen skaber muligheder for at hjælpe de næste generationer.

EVA ANDERSEN

 

Hvad betyder ansvarlighed for dig som global topleder i en pandemi som COVID-19?

-Vi har hele tiden villet sikre, at virksomheden kører. Ikke mindst fordi jeg oplever, at krisen for alvor har anerkendt vedvarende energi som et afgørende element af den kritiske infrastruktur. Det er et kæmpe ansvar både at sikre energiforsyningen over alt i verden og samtidig fortsætte udviklingen mod en mere grøn fremtid. I den forstand har krisen også været et slag for skeptikere af vedvarende energi: I over 80 lande er vi involveret som en del af den kritiske infrastruktur, og der er i dag ikke tvivl om, at vedvarende energi er noget, man kan regne med i både krisetider og opgangstider.

-Ansvar er dog også meget mere konkret. Det er sikkerhed på arbejdspladsen. Både den fysiske sikkerhed, som har meget høj prioritet. Og det er den mere emotionelle sikkerhed, hvor jeg synes, at vi som virksomhed har et særligt ansvar for at skabe tryghed, gennemsigtighed og tydelig retning. Vi har prioriteret at kommunikere meget ofte, da vi kunne se, at vores kollegaer dels efterspurgte information for at føle sig trygge, dels at hvis vi ikke leverede det, ville medier og sociale medier skabe unødig forvirring.

 

Hvad har du konkret fokuseret på i forbindelse med at lede Vestas gennem de første faser af krisen?

– Samfundet er jo generelt gået i stå over hele verden, og selvom vores fabrikker har kørt med meget få forstyrrelser, så har vi som ledelse sigtet efter at fastholde det lange perspektiv og samtidig været tilpas hurtige til at agere, når et land fx blev lukket ned. Forudsætningen for dette er, at vi sikrer vores  medarbejderes sikkerhed og forretning kører videre, og vi har derfor fokuseret på ”business continuity”. Ved at levere på vores løfter til vores kunder, medarbejdere og vores mange andre interessenter på tværs af samfund, insisterer vi også på at bevare taleretten omkring vedvarende energi og vigtigheden af den grønne omstilling.  

-Vi har således også prioriteret vores kunder. Umiddelbart er det jo en vanskelig opgave, fordi vi fysisk har været grounded. Men det paradoksale – og meget lærerige – er, at vi faktisk har haft mere kontakt med kunderne end normalt. Måske er det ganske enkelt fordi alle er i samme båd, hvilket fordrer nysgerrighed, interesse og masser af deling.

-Vi ser os som en global leder. Det gjorde vi før krisen, det gør vi under krisen, og sådan ser vi os efter krisen. At komme stærkest ud af krisen skaber fundamentet for vores langsigtede prioriteter, og vi kommer derfor heller ikke til at gøre noget på kort sigt, der strider mod det lange sigt.

 

Hvordan har du brugt din toplederrolle over for organisationen?

-Jeg har været meget opmærksom på min egen rolle som kommunikatør, og at ledere på alle niveauer skal være synlige. Vi har gjort det let at række ud til lederne og få svar og vi har samlet beslutningstræer, Q&As, protokoller, og kommunikationsmaterialer ét lettilgængeligt sted, og så har direktionen og jeg kommunikeret mere, end vi plejer.

-Det har også givet ret skægge oplevelser. Jeg ringede eksempelvis til en række fabrikker for at få et førstehåndsindtryk af, hvordan de klarede det, og hvilke udfordringer de mødte.

-Hos en fabriksdirektør blev jeg mødt med gentagne sms-svar: ”Jeg ringer tilbage”. Det gjorde han ikke, selvom jeg blev ved. Indtil jeg var nødt til være lidt tydeligere med, hvem der gemte sig bag nummeret. Så ringede han. Og vi fik et rigtigt godt grin. Det fortæller jo dels, at Vestas er en meget stor organisation, dels hvor stor værdi det har, når topchefen for alvor interesserer sig for det hverdagsliv, som de allerfleste jo lever. Jeg tror, at to-vejs kommunikation giver meget mere dynamik. Og at det kan have en direkte og positiv indvirken på fx fabrikkerne.

 

Hvad er de næste udfordringer?

Jeg oplever, at vi groft sagt kan dele verden i to dele. Der er dem, der er optimistiske og ser muligheder. Og så er der de, der måske blot leder efter undskyldninger til at give op. Igen har jeg lyst til at bruge ordet ansvarlighed. Vi er som virksomhed ansvarlig for, at verden ikke lukker ned. Men derimod kæmper på. En krise kan populært sagt skille fårene fra bukkene, og her motiverer krisen os til at kæmpe endnu hårdere for at sikre den grønne omstilling. I den forstand er den kommende genopretning en kæmpe udfordring for hele verden, men endnu vigtigere er den også som en kæmpe mulighed for at lave nogle af de fundamentale ændringer i måden vi producerer og bruger energi, der skal til for at løse det største problem, vi lige nu giver videre til kommende generationer: klimakrisen.

 

Henrik Andersen, CEO Vestas, taler til det Virtuelle VL Døgn d. 4. juni

Sir Nick Clegg at The Virtual Summit 4th of June

Sir Nick Clegg at The Virtual Summit 4th of June

Sir Nick Clegg, Head of Global Affairs and Communication and member of Facebooks Top Executive Team participated as guest speaker in the closing Fireside Chat at the Virtual Summit 4th of June.

Sir Nick Clegg joined Facebook in October 2018 as Vice President of Global Affairs and Communications after almost two decades in British and European public life. He has since taking office at Facebook played an important role in changing the image and attitude of Facebook through a more open dialogue with both politicians and people criticizing the policies and the power of the tech giant. Prior to being elected to the UK Parliament in 2005 he worked in the European Commission and served for five years as a Member of the European Parliament. He became leader of the Liberal Democrat party in 2007 and served as Deputy Prime Minister in the UK’s first Coalition Government since the war from 2010 to 2015. He has written two best-selling books: Politics: Between the Extremes and How To Stop Brexit (and make Britain great again). Nick currently lives in California with his wife, Miriam, and three sons.

Read more: https://vl.dk/en/event/vl-summit-2020/

Sir Nick Clegg at The Virtual Summit 4th of June

Breaking. Nick Clegg fra Facebook taler på VL Døgnet

Facebook ud af defensiven og ind i globalt ansvar

Mød medlem af topledelsen hos Facebook, Nick Clegg, som arbejder med virksomhedens globale image og det samfundsansvar, som følger med at være en techgigant. Han deltager den 4. juni i det virtuelle VL Døgn. Hør hans overvejelser om det at drive en global gigantforretning på en ansvarlig måde.

Når man har knap tre milliarder brugere, 45.000 ansatte og er en global virksomhed med enorm økonomisk og politisk magt, så er det en selvfølge, at man i skudlinjen i offentligheden konstant. Hvis man tilmed synes, at man gør verden noget godt, men at verden begynder at se helt anderledes på den forretning, man driver, så vil det altid være kundernes og omverdenen opfattelse, der er realiteten. Sådan er det også for Facebook.

Nick Clegg er manden med årelang erfaring som britisk toppolitiker, der har fået opgaven med at forbedre Facebooks globale image efter skandalesager om mangel på databeskyttelse, kritik besvaret med hermetisk lukkethed og politisk pres for mere regulering og bedre kontrol med Facebooks indhold. Efter turbulente år for Facebook arbejder Nick Clegg på at modne virksomheden til at tage mere af det ansvar på sig, der følger med at være en gigantisk forretning og hele verdens sociale mødested og platform.

Nick Clegg er global chef for politik og kommunikation hos Facebook. Han har været en vigtig del af den forandring, der foregår i Facebook netop nu i forhold til at gå i dialog med omverdenen, være mere åbne og ærlige om dilemmaer og problemer og omfavne behovet for mere regulering af techsektoren. En række af virksomhedens mest profilerede offentlige initiativer har hans fingeraftryk.

Nu stiller Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, op til interviews, høringer og debatter som aldrig før.  Han er virksomheden og den, der sætter retningen, og derfor også den, der forventes at stå forrest. Han taler nu om Facebooks samfundsansvar, erkender behov for regulering og har indsat et uafhængigt eksternt tilsynsråd, der skal kunne omgøre indholdsmæssige beslutninger på Facebook.

“Jeg er i stigende grad kommet til at tro, at Facebook ikke bør træffe så mange vigtige beslutninger om ytringsfrihed og sikkerhed på egen hånd”, har Mark Zuckerberg sagt. Nu er tilsynsrådet er en realitet.

I de seneste måneder har Zuckerberg og Clegg kastet Facebook offensivt ind i at hjælpe regeringer rundt omkring i verden med håndteringen af Coronavirussen i forhold til at sikre teknisk kapacitet på nettet til øget trafik, bekæmpe misinformation og fake news om virussen og prioritere sundhedsoplysning fra myndighederne.

I et interview til det europæiske netmedie Politico den 15. maj siger Clegg blandt andet om sit arbejde, at det at skjule sig er en luksus, som Facebook ikke har længere: “Du kan ikke skjule en 10-ton gorilla, og vi er en 10-ton gorilla.”

Han tilføjer: “Jeg mener, at i en nøddeskal er det faktisk sådan, at frihed kommer med ansvar. Og hvis vi giver folk frihed til at bruge vores tjenester, er vi også nødt til at handle ansvarligt. Ser man tilbage på de sidste par år, så vil meget få fornuftige mennesker kunne hævde, at vi ikke er en virksomhed, der går gennem temmelig vidtrækkende reform og forandring.”

I januar-marts i år omsatte Facebook-imperiet, der også tæller tjenesterne Messenger, WhatsApp og Instagram, for 17,7 milliarder dollars, svarende til 120,7 milliarder kroner. Det udløste et overskud på 4,9 milliarder (33,4 mia. kr.). Dagligt har Facebook altså et rent overskud på 367 mio. kr.

Cooperation, technology, and due diligence will get us through this crisis

Cooperation, technology, and due diligence will get us through this crisis

Prof Sir Ralf Speth is among the guest speakers at this year’s virtual VL Summit. In this interview, the British-German top executive of Jaguar Land Rover shares his thoughts about how businesses will be able to emerge and thrive beyond the Covid-19 crisis.

Eva Andersen, Copenhagen

Sir Ralf Speth greets me, and his elegant British-German accent is not to be mistaken. Our meeting takes place online through a video link, and for a brief moment, the friendly grey-haired gentleman appears on the screen and sends a nod my way. He prefers to be able to put a face to the person he is talking with, he says. Then he switches off the camera.

For the rest of the interview, we make do with an audio connection, in order not to burden the internet more than necessary. He explains this is a general policy at Jaguar Land Rover.

For more than a decade, 64-year-old Ralf Speth has been at the helm of Jaguar Land Rover (JLR). Owned by the Indian Tata Motors, JLR is currently the biggest car producer in the UK. Under Speth’s leadership, JLR has seen growth year by year, with annual sales reaching well above 500,000 vehicles. While the company is steeped in tradition, it maintains a strong focus on R&D.

Just as with most other businesses, and in particular the car industry, the Covid-19 crisis has had a large impact on Jaguar Land Rover, according to Ralf Speth.

-We were heading into a financially stronger year, but due to the pandemic, our sales have been severely affected in the January to March quarter. Our sales in China are now starting to improve as the country gradually reopens, and as dealerships are also open again. Our factories in China have been back to work since the middle of February, he says.

Elsewhere in the world the company’s vehicle production lines will resume work imminently but employees are still at home due to the pandemic. The crisis has hit JLR after a couple of years of successful cost cutting exercises, a sector slowdown of the Chinese market, and a motor industry that is generally finding itself under pressure.

-We have had to react quickly to secure our employees and business in a time of global economic uncertainty. This includes reviewing all aspects of our business plans. We remain committed to our long-term strategy, but due to the pandemic we have had to postpone the planned launch of some new car models, says Sir Ralf.

 

The time after corona

While the British might have to prepare themselves for the situation to worsen before the virus gets under control and  society can reopen again, companies can already now start to prepare themselves for the future after the corona pandemic, he says.

-Few business leaders had imagined that we would find ourselves in the current situation. The pandemic has rewritten the rules of daily life known by modern people.

-Our actions today define who we will be tomorrow. I am incredibly proud of the way that our employees have handled this situation and a completely new way of working.

Ralf Speth is currently paying close attention to the course of the pandemic in other European countries – among them Denmark, which took prompt action and implemented the necessary restrictions as the threat emerged.

-We can look towards Denmark and see the early indications of what will happen on the other side of the crisis. In the same way, our team in China has shown that there is a way to emerge from this stronger and more resilient. We will get through this like one big Jaguar Land Rover family, he says.

 

The long-term strategy still stands

Despite the delays, Jaguar Land Rover will continue to carry out its launch plans, he says.

-In the middle of the pandemic, we have still been able to announce the expansion of our new series of electric cars, by introducing our new 3-cylinder plug-in hybrid system, which joins our two bestselling models: Land Rover Discovery Sport and Range Rover Evoque.

-We remain committed to our strategy, and I am convinced that in the long term, we will learn something from this challenge and find even better ways to reach our ‘Destination Zero’ mission, striving for cars with zero emissions, zero accidents, and zero traffic congestion.

-As Albert Einstein said: In the midst of every crisis there is great opportunity.

Sat på spidsen Business er ikke Responsible uden lighed og diversitet

Sat på spidsen Business er ikke Responsible uden lighed og diversitet

Når Gitte Maya Elsing, VL99, taler om ’responsible business’ står ét bøjet i neon: Det ultimative ansvar for at sikre ligestilling og kønsdiversitet ligger på ledelsesgangene og i bestyrelserne.

Af Lisbeth Wirgowitsch

Ti topchefer i den absolutte elite af danske virksomheder fik i januar en gave – et wake up call, smukt pakket ind, men svær at håndtere: gaven var en stol, der med sine kun tre ben var ude af balance, og derfor ikke kunne tjene sit formål. Den væltede.

Afsenderen var organisationen KIB – Kvinder I Bestyrelser med bestyrelsesformand Gitte Maya Elsing i front.

”Meningen med stolekampagnen var at åbne øjnene for den fortsatte skævvridning i Danmark, når det gælder fraværet af kvinder i topledelse,” forklarer Gitte Maya Elsing.

 

Budskab om ubalance mellem køn

Kampagnen gav genlyd i medierne. Og var et utvetydigt budskab til modtagerne om at skride til handling. Indflydelse forpligter, de store virksomheder er rollemodeller og må gå forrest, var beskeden. Ved bogstavelig talt at sætte den trebenede stol i døren hos virksomhederne, kom Kvinder I Bestyrelser af med budskabet om den ubalance, der opstår, når tilstedeværelsen af kvinder mangler.

De nyeste tal fra Danmarks statistik viser, at 19 procent af danske bestyrelsesposter er besat af en kvinde, og at tallet på direktionsgangene er 14,8 procent. Ligestilling er samtidig et af FNs 17 verdensmål.

Stolen var en provokation. Især fordi flere af de ti store virksomheder netop ikke har indfriet de målsætninger om fordeling af kvinder og mænd i virksomhedens øverste lag, som de ifølge selskabsloven og årsregnskabsloven fra 2012 er forpligtet til.

 

Kampagnen åbnede døre hos CEO’s

Nogle måneder senere har kampagnen givet solid effekt i form af lydhørhed hos topcheferne.

”Vi har fået svar fra otte ud af de ti virksomheder, vi har møder i kalenderen med de seks, og vi har til dato holdt fire, heraf tre med CEO’en, og det sidste var med en HR-direktør i virksomheden,” fortæller Gitte Maya Elsing.

”Jeg plejer at sige, at diversitet skal forankres i den absolutte topledelse, ellers batter det ikke, men en pointe til videregivelse er: jeg blev positivt overrasket over, at HR havde fået tildelt ansvar for diversitet i en sådan grad, at mange aktiviteter var sat i gang. Det er også en vej frem, pointerer hun.

 

Diversitet øger bundlinje

Når KIB – Kvinder I Bestyrelser tog så markant et middel i brug og valgte at konfrontere ledelsen humoristisk men direkte og offentligt, skyldes det ønsket om at slå effektivt i bolledejen og skabe resonans, samt Gitte Maya Elsings definition af ansvarlig ledelse: bundlinje og klima er efterhånden hygiejnefaktorer, derfor er ligestilling og mangfoldighed ikke til at komme uden om, når målet er ansvarlighed i ledelsen.

Erfaringen har hun blandt andet efter fem år som skandinavisk CEO i koncernen RS Components, hvor hun var chef for tæt på 100 medarbejdere og en trecifret million omsætning.

Senere sagde hun ja til rollen som bestyrelsesformand for Kvinder I Bestyrelser, og her har hun ét sigte over dem alle, nemlig at udbrede diversitet.

 

Inviteret til Erhvervsministeriet

Derfor lyser entusiasmen også ud af Gitte Maya Elsing, når hun fortæller om møde med fx Erhvervsministeriet, der ønskede en drøftelse af, hvordan man eventuelt kan anvende lovgivningen til at øge kønsfordelingen og diversitet i det hele taget – og ikke mindst, når talen falder på et af KiBs næste trædesten på vejen mod ligestilling: En konference på Christiansborg med titlen ’Alle Vinder’, og et meget entydigt hovedmål: det skal vedtages ved lov at alle leder- og bestyrelsesposter skal opslås offentligt.

 

Produceret af Kreab for VL

Gode råd fra Kvinder I Bestyrelser

  • Topledelsen skal tage helhjertet ejerskab af diversitetsagendaen fra bund til top. Ligesom green washing er begrebet diversity washing aktuelt.
  • Få styr på ubevidste mandekulturer og behandl kvinder som kvinder og mænd som mænd – og skær dem ikke over én kam. De første kvinder, der brød igennem med store stillinger, var på mandens betingelser. Vi er endnu ikke nået derhen, hvor de egenskaber vi har som kvinder, får rigtigt lov til at trænge igennem. Det øjeblik, kvinden får lov til at være leder og stærk på kvindens betingelser, vil vi se kolossale samfundsskred.
  • Kommuniker de forretningsmæssige fordele ved diversitet som en naturlighed. At topledelsen matcher ens marked er good business og ‘you cannot argue with data’.