Facebook ud af defensiven og ind i globalt ansvar

Mød medlem af topledelsen hos Facebook, Nick Clegg, som arbejder med virksomhedens globale image og det samfundsansvar, som følger med at være en techgigant. Han deltager den 4. juni i det virtuelle VL Døgn. Hør hans overvejelser om det at drive en global gigantforretning på en ansvarlig måde.

Når man har knap tre milliarder brugere, 45.000 ansatte og er en global virksomhed med enorm økonomisk og politisk magt, så er det en selvfølge, at man i skudlinjen i offentligheden konstant. Hvis man tilmed synes, at man gør verden noget godt, men at verden begynder at se helt anderledes på den forretning, man driver, så vil det altid være kundernes og omverdenen opfattelse, der er realiteten. Sådan er det også for Facebook.

Nick Clegg er manden med årelang erfaring som britisk toppolitiker, der har fået opgaven med at forbedre Facebooks globale image efter skandalesager om mangel på databeskyttelse, kritik besvaret med hermetisk lukkethed og politisk pres for mere regulering og bedre kontrol med Facebooks indhold. Efter turbulente år for Facebook arbejder Nick Clegg på at modne virksomheden til at tage mere af det ansvar på sig, der følger med at være en gigantisk forretning og hele verdens sociale mødested og platform.

Nick Clegg er global chef for politik og kommunikation hos Facebook. Han har været en vigtig del af den forandring, der foregår i Facebook netop nu i forhold til at gå i dialog med omverdenen, være mere åbne og ærlige om dilemmaer og problemer og omfavne behovet for mere regulering af techsektoren. En række af virksomhedens mest profilerede offentlige initiativer har hans fingeraftryk.

Nu stiller Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, op til interviews, høringer og debatter som aldrig før.  Han er virksomheden og den, der sætter retningen, og derfor også den, der forventes at stå forrest. Han taler nu om Facebooks samfundsansvar, erkender behov for regulering og har indsat et uafhængigt eksternt tilsynsråd, der skal kunne omgøre indholdsmæssige beslutninger på Facebook.

“Jeg er i stigende grad kommet til at tro, at Facebook ikke bør træffe så mange vigtige beslutninger om ytringsfrihed og sikkerhed på egen hånd”, har Mark Zuckerberg sagt. Nu er tilsynsrådet er en realitet.

I de seneste måneder har Zuckerberg og Clegg kastet Facebook offensivt ind i at hjælpe regeringer rundt omkring i verden med håndteringen af Coronavirussen i forhold til at sikre teknisk kapacitet på nettet til øget trafik, bekæmpe misinformation og fake news om virussen og prioritere sundhedsoplysning fra myndighederne.

I et interview til det europæiske netmedie Politico den 15. maj siger Clegg blandt andet om sit arbejde, at det at skjule sig er en luksus, som Facebook ikke har længere: “Du kan ikke skjule en 10-ton gorilla, og vi er en 10-ton gorilla.”

Han tilføjer: “Jeg mener, at i en nøddeskal er det faktisk sådan, at frihed kommer med ansvar. Og hvis vi giver folk frihed til at bruge vores tjenester, er vi også nødt til at handle ansvarligt. Ser man tilbage på de sidste par år, så vil meget få fornuftige mennesker kunne hævde, at vi ikke er en virksomhed, der går gennem temmelig vidtrækkende reform og forandring.”

I januar-marts i år omsatte Facebook-imperiet, der også tæller tjenesterne Messenger, WhatsApp og Instagram, for 17,7 milliarder dollars, svarende til 120,7 milliarder kroner. Det udløste et overskud på 4,9 milliarder (33,4 mia. kr.). Dagligt har Facebook altså et rent overskud på 367 mio. kr.