Tag ansvar for dit arbejdsliv

Tag ansvar for dit arbejdsliv

Brug MUVE til at tage ansvar for dit arbejdsliv

9. maj 2023

Porteføljekarriere er på nogle måder det nye sort. Alle taler om det. Men det er ikke sikkert, at en porteføljekarriere er for alle. Til gengæld er MUVE for alle. For MUVE-konceptet giver en struktureret tilgang til et grundigt eftersyn af dit arbejdsliv. Og ifølge forfatterne Maria Hjorth, VL84, og Pia Aarestrup, VL64, er det noget, vi alle har brug for.

Af Anders Monrad Rendtorff

Porteføljekarriere er et udtryk for, at man kombinerer forskellige indtægtskilder; typisk i en portefølje, som ofte er et mix af konsulentarbejde og bestyrelsesarbejde. Målet er et arbejdsliv, der er mere fleksibelt, og hvor man selv i høj grad har kontrollen.

”Det er en central pointe, at man stadig er akkurat lige så ambitiøs og passioneret, som man er i det mere traditionelle lederjob i en virksomhed eller organisation”, fortæller Maria Hjorth og Pia Aarestrup, der sammen har skrevet bogen MUVE med undertitlen ”Redesign dit arbejdsliv og skab en porteføljekarriere”.

Bogen er baseret på en lang række interviews med erfarne erhvervsprofiler, der har skiftet fra en traditionel karriere til en porteføljekarriere.

 

Tre moduler i en porteføljekarriere

Maria og Pia har fundet et mønster i at en porteføljekarriere typisk består af tre moduler:

  • Det, jeg skal leve af (bestyrelsesarbejde, foredrag, rådgivning, ekspertrolle, startup osv.)
  • Det, jeg også gerne vil (uddannelse, forfatter, klummeskribent, netværk, vejleder/censor, hobbyer osv.)
  • Det, jeg gerne vil give tilbage (mentor, velgørenhed, interesseorganisationer, foreningslivet osv.)

”På den måde er det lykkedes for rigtigt mange at kombinere flere forskellige ønsker i et arbejdsliv, som til gengæld er mere flydende og fleksibelt. Du har selv taget kontrollen og må leve med risikoen”, forklarer Maria Hjort og Pia Aarestrup, der understreger, at man jo ikke kommer sovende til det fleksible og energi-givende arbejdsliv. ”Det er der, hvor vores model – MUVE – kommer ind. For uden en struktureret tilgang, uden at være forberedt, så er det rigtigt svært at ramme plet”.

Hele vores pointe er, at man skal tage mere kontrol over sit arbejdsliv. Og at en forudsætning for det er, at man tager et seriøst, grundigt og mere analytisk perspektiv på arbejdslivet.

Fastbrændt, ikke udbrændt

Pia og Maria oplever, at nogle erfarne ledere og specialister er fastbrændte.

”Vi synes, at fastbrændt er et rigtigt godt ord. For man er netop ikke udbrændt. Den enkelte har stadig masser af energi og ambitioner i forhold til sit arbejde. Men mange sidder ganske fast og savner metoden til at komme videre. Her tror vi, at MUVE netop er løsningen. For hele vores pointe er, at man skal tage mere kontrol over sit arbejdsliv. Og at en forudsætning for det er, at man tager et seriøst, grundigt og mere analytisk perspektiv på arbejdslivet”, understreger de to forfattere.

Livet ændrer sig, tiden går – så det skal være nu, hvis du skal nå at ændre på noget. Så du kan nyde resten af dit arbejdsliv.

Motiverne er ofte relationelle

Motivet for at udforske en porteføljekarriere er ofte relationelt betonet. Det kan være familiære omstændigheder. Børnene er flyttet hjemmefra, og du har nu mulighed for at bruge din tid anderledes. Eller du oplever, at det skal være nu, hvis du skal nå at være mere sammen med børnene – INDEN de flyver fra reden.

Og motivet kommer ofte, når du begynder at tænke på, hvad du egentligt bruger din tid på. Du har ganske meget tid, men du føler, at du bruger den forkert. Det kræver en personlig stillingtagen.

”Det allerstærkeste motiv, vi har mødt, er den enkeltes bevidsthed om en ”endelighed”. Livet ændrer sig, tiden går – så det skal være nu, hvis du skal nå at ændre på noget. Så du kan nyde resten af dit arbejdsliv. Så hvordan kan man stadig være ambitiøs og passioneret, velvidende at der er en udløbsdato? Det er den bevidsthed, der for alvor flytter noget”, uddyber de to forfattere og VL-medlemmer.

Forberedelser starter allerede nu

En af bogens centrale pointer er, at du skal starte forberedelser, mens du er i det faste traditionelle job. Gerne i meget god tid.

”Du skal starte forberedelse parallelt med dit nuværende corporate liv. Ikke som sådan leve et dobbeltliv, men du skal starte overvejelserne om, hvad du gerne vil. Og skulle der være grund til at spare op, så er det jo vigtigt at starte i god tid”, afslutter Maria Hjort og Pia Aarestrup, der blandt andet nævner det store fokus på bestyrelsesuddannelser som en indikation for, at der er mange, der overvejer en fremtidig porteføljekarriere.

Det er ikke sikkert, at en porteføljekarriere er for alle. Men det er MUVE.

MUVE står for Motivér – Udforsk – Validér – Eksekvér og er den strukturerede model i fire faser, som Maria Hjorth og Pia Aarestrup ser som kernen i at forberede sig på et portefølje-arbejdsliv. Én ting er at eksekvere ens drømme. Det vil de fleste sikkert synes er svært nok. Men hvad er drømmen egentlig? Det kræver forberedelse af finde ud af.

Alle fire faser er vigtige:

 

  • Alt starter med Motivér. Vil du gerne prøve noget nyt, inden det er for sent? Er du alligevel opsagt, og kan lige så godt prøve konsulentlivet? Eller hvad er dit motiv? Det er her, starten går til at blive struktureret og tænksom omkring dit arbejdsliv.
  • Udforsk er din brainstorming. Hvad er dine faglige færdigheder? Hvad kan du? Og ikke mindst: Hvad vil du rigtigt gerne? For mange kan det være ønsket at være mere operationel igen. Og for andre kan det være at specialisere sig yderligere i sin fagligheds dybde.
  • Validér er ligeledes helt afgørende. For det her, du tvinger dig til at teste dine ideer. Test særligt op imod nogle i dit netværk, der ikke bare snakker dig efter munden og siger ”spring da bare ud i det”. Nej, tværtimod har du brug for de ærlige, ligefremme og kritiske personer, der selvfølgelig samtidig vil dig det godt. Dine luftkasteller skal punkteres, hvis de ikke holder. Og du skal bruge disse ”valideringsvenner” til at styrke din grundlæggende value proposition.
  • Eksekvér giver måske sig selv. Og alligevel ikke. Fordi timing kan være helt afgørende. Hvornår skal det være, hvor meget skal være osv.

5 hurtige om porteføljekarriere ifølge Maria Hjorth og Pia Aarestrup

Læs mere her

Fordele og ulemper ved porteføljekarriere

Porteføljekarriere er et alternativ til det mere traditionelle arbejdsliv. Hovedpointen ved porteføljekarrieren er, at du selv har taget kontrollen og ansvaret for dit arbejdsliv.

Du får: fleksibilitet og et tilvalg af de mennesker, som du ønsker at arbejde med og muligheden for at gøre mere af det, du er bedst til.

Du mister: teamet og det fællesskab, som du arbejder med. Du mister også goder, benefits, og selvfølgelig den faste løn.

Mange gode grunde til MUVE

Der er et stort tema i samfundet om alder. Den tredje karriere versus at blive opfattet som for gammel. I VL-sammenhæng er det samtidig et meget relevant emne. For VL-grupper kommer hurtigt til at spekulere i alder, ikke mindst fordi man ofte har en vis alder allerede, inden man indgår i VL-fællesskabet.  Og endelig er der rigtigt mange forhenværende topledere, der tidligere end før – altså i en yngre alder – begynder at fokusere mere på rådgivning, bestyrelsesarbejde og startup-interesser. Feltet af topledere i den modne alder er ikke længere så homogent som tidligere.

Henrik Ørholst om at forstå karrieren som et zigzag-forløb – og bogen ”Fremtiden er din – karrieren efter de 50”.

Læs mere her

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Fri ferie og ansvar til at tilrettelægge eget arbejde

21. april 2023

Der er vide rammer for arbejdslivet hos HR-ON på Fyn – en 10 år gammel IT-virksomhed, hvor mantraet er tillid og ansvar, der går begge veje. En virksomhed med flad ledelsesstruktur, selvstyrende teams og en tro på, at folk tager det ansvar, der skal til for at levere en god arbejdsindsats uden kontrol.

Af Suzanne Diekema

”Jeg starter altid med at vise 100 procent tillid. Jo mere jeg giver, jo mere får jeg igen”, siger direktør Ali Cevik, der tror på, det giver en sund, kreativ mangfoldighed med værdi og potentiale for både medarbejdere og virksomhed.

”Indstillingen til arbejdet betyder ekstremt meget for os, hvor vi arbejder meget tværfagligt i teams. Man skal have sig selv med og være engageret, og der skal være respekt for den enkelte”, uddyber direktøren.

Du leder dig selv

Der er mange unge programmører og medarbejdere, der har taget virksomhedens manifest til sig med værdibaseret selvledelse, hvor der er tillid, resultater, dialog, værdier og mening frem for kontrol, hierarki, regler og pligter.

En af dem er Darlene Dilla Frandsen på 29 år, der er IT Project Manager.

”Det er megafedt med meget frihed, men kan også være skræmmende. Man skal hele tiden i mål med opgaverne og prioritere både arbejde og privatliv og passe på ikke at ‘over-do it’.”

Darlene startede i praktik på HR-ON, blev fastansat og har nu ansvar for at koordinere arbejdet mellem teams.

”Det er en agil virksomhed, hvor der hele tiden er opgaver, der haster, så man skal sætte sin egen stopklods. Hvad kan jeg nå, og hvad vil jeg prioritere?”

Det er Darlene blevet bedre til, efter at hun har fået familie med kæreste og en lille søn på halvandet år.

”Her har det især givet mindre stress og været en lettelse at kunne tage de syge- og hjemmearbejdsdage, der var nødvendige. Det havde været svært at kapere, hvis der havde været en grænse”, mener hun.

Hvis jeg beslutter noget forkert, er jeg ude af sync og har overset vigtige signaler, og så er jeg ikke den rigtige leder. Det ville ikke være troværdigt, hvis jeg var nødt til at overrule.
Ali Cevik – stifter og direktør, HR-ON

Ung virksomhed

Der er mange unge hos HR-ON, hvor gennemsnitsalderen er 28 år. Direktøren på 58 år er virksomhedens ældste, og han kunne godt tænke sig flere erfarne folk.

”Unge har den fordel, at de er åbne, nysgerrige og uimponerede. De kan dog mangle noget erfaring og har måske ikke tænkt alt helt igennem. Men det kan være svært at få folk udefra, der er vant til en mere traditionel struktur og ledelsesstil. De har sympati for vores kultur, men kan have svært ved at tage ansvar for deres job og vil gerne have faste rammer og forventer, at jeg definerer arbejdet. Jeg kan i en jobsamtale have forklaret, at man selv bestemmer, hvornår og hvor længe man holder ferie og arbejder hjemme, men de kan have svært ved at tro på, at det holder, hvis alt ikke er udspecificeret i en kontrakt med alle rettigheder og pligter, og i slutningen af samtalen kan de så spørge ’er det i orden, hvis jeg tager barnets 3. sygedag?’”

”Så det kan være svært at integrere folk udefra; måske især dem, der er vant til større organisationer. Det kræver gensidig tillid, og at de tror på, at vi mener, det vi siger og handler derefter”, understreger Ali Cevik, der har oplevet at måtte fyre folk, der ikke kunne matche den gensidige tillid, hvor den enkelte selvfølgelig skal lave et godt stykke arbejde, men kan gøre det på sin egen måde. Derfor trækker han aldrig direktør-kortet.

”Arbejdet skal give mening. Jeg skal altid have mine medarbejdere med. Hvis jeg beslutter noget forkert, er jeg ude af sync og har overset vigtige signaler, og så er jeg ikke den rigtige leder. Det ville ikke være troværdigt, hvis jeg var nødt til at overrule. Der skal være respekt for den enkelte, og man skal have sig selv med. Det giver mere engagement.”

Det har været mentalt godt for min psyke og sundere for mig, og det har givet mig mere ejerskab at være inkluderet i en myretue, hvor der ikke sidder en leder ovenpå.
Jonas Nørgaard Kristoffersen – Senior System Developer, HR-ON

Medarbejderen først

Sommetider er der så meget engagement, at de enkelte teams må minde en medarbejder om, at det måske er en god ide at tage lidt fri eller holde ferie.

”Det er misforstået, at folk tror, vi holder ferie hele tiden eller snyder. For mig er det lidt modsat. Jeg er dårlig til at lægge arbejdet fra mig, så i år blev jeg opfordret til at tage ferie. Der er generelt meget pres på programmørarbejdet, og jeg er meget motiveret for at arbejde. Jeg bor alene og sætter mig til at arbejde, hvis jeg keder mig en aften.” Det fortæller Jonas Nørgaard Kristoffersen på 29 år.

I starten havde han svært ved helt at vænne sig til den frie arbejdsform. ‘Er det virkelig rigtigt?’ var hans første indre tanke, men han har nu vænnet sig til den og oplever nogle klare fordele. Han har et problem med sine tarme, der gør, at han har svært ved at sove – og gjorde opmærksom på det allerede før sin ansættelse. Her sagde Ali Cevik ‘Det skal du ikke bekymre dig om, Jonas, vi fokuserer på dig først’. Det har givet ham frihed til at sove længe og arbejde hjemme, og indtil videre har han ikke været syg.

”Det har været mentalt godt for min psyke og sundere for mig, og det har givet mig mere ejerskab at være inkluderet i en myretue, hvor der ikke sidder en leder ovenpå.”

Jeg har det så godt nu, hvor jeg selv tilrettelægger arbejdet, så det fungerer for mig, at jeg ville have svært ved at se det smarte i – og meningen med – at andre skulle gøre det for mig.
Darlene Dilla Frandsen – IT Project Manager, HR-ON

Ingen mellemledere

Alligevel er der en direktør, der laver overordnede retningslinjer, hyrer og enkelte gange er nødt til at fyre og som cirkulerer i det åbne kontorlokale ligesom alle andre. Og som også måler temperaturen på medarbejderklimaet med puls-samtaler hver tredje måned. Korte samtaler på et kvarter – måske på en gåtur – så intet hober sig op, og gode ideer kommer frem.

”Det giver mig input og gør mig tryg ved, at vi kan tage en samtale lidt fra hoften, så den bliver mere levende. Det er meget individuelt, men det fungerer. ”

Faktisk fungerer det så godt, at det kan være svært at forestille sig at arbejde på en mere traditionel arbejdsplads. Darlene, der kun har prøvet at arbejde hos HR-ON, tror, at hun ville have vanskeligt ved at omstille sig til en klassisk ledelsesstruktur.

”Jeg har det så godt nu, hvor jeg selv tilrettelægger arbejdet, så det fungerer for mig, at jeg ville have svært ved at se det smarte i – og meningen med – at andre skulle gøre det for mig”, slutter hun.

VL-medlem og IT-formand:

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech.

Læs mere her

Ekspert om fremtidens ledelse:

Mindre hierarki vil give mere effektivitet.

Læs mere her

Hvad er udfordringerne i den lederløse organisation?

  • Det er en stor udfordring at rekruttere erfarne medarbejdere. De vil gerne have faste rammer, kontrakt, rettigheder og pligter. Nogle ønsker selvsagt at have en lederrolle. Men det kan man ikke få hos HR-ON.
  • Det er svært at overbevise nye ansatte om, at vi mener, det vi siger – uden bagtanker.
  • De ansatte kan være for engagerede og arbejde for meget.

IT-virksomheden HR-ON er en ung gazelle med nyt perspektiv på ledelse

  • Gazellen HR-ON er en fynsk IT-virksomhed med en omsætning i 2022 på 26 mio. og et overskud på 2,8 mio. efter skat (3,3 før skat).
  • HR-ON er specialiseret i HR-platforme til rekruttering med kunder globalt.
  • De har 50 ansatte med gennemsnitsalder på 28. Den ældste medarbejder er direktøren på 58 år.
  • Organisatorisk har de en meget flad struktur med ingen mellemledere, men derimod selvledende teams. Fokus er f.eks. på fri ferie og frit valg med hjemmearbejde. De afholder pulssamtaler hver tredje måned.
Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech

21. april 2023

“Det er helt vildt dejligt at se en virksomhed med fuld tillid begge veje, hvor man satser på, at folk er deres ansvar bevidst. Det er en kæmpe tillidserklæring”, siger tidligere formand og nuværende bestyrelsesmedlem i VL21, Klavs Vejlang, der er Investor & Board Professional med base i Aarhus.

Klavs Vejlang har kontakt med og investeret i flere virksomheder, hvor han typisk fungerer som bestyrelsesformand. Han tror på, at en flad struktur med medarbejderbaseret ledelse og stor frihed især har en fremtid i tech- og IT-virksomheder.

Han havde sidste år omkring 30 virksomhedsledere med til et oplæg, hvor direktør Ali Cevik fra HR-ON fortalte om sin ledelsesstil.

”Der var især skepsis hos industrivirksomhederne, for her ville det være utopisk at forestille sig, at man for eksempel tager barnets 3. sygedag eller holder længere selvbestemt ferie. De havde generelt svært ved at se den ledelsesform i deres virksomheder. Den kræver selvstændige, dygtige medarbejdere, der kan kapere det og styre, at projekterne kommer i mål, og det er nødvendigt med organisationer, hvor arbejdet er fleksibelt og projektorienteret og ikke kræver fysisk tilstedeværelse.”

 

Større frihed og mere selvbestemmelse

Klavs Vejlang, der selv er i IT-branchen, tror på, at der vil komme endnu større frihed og mere selvbestemmelse.

”Det, som Ali Cevik gør, er enormt positivt. Nogle medarbejdere ville måske ikke være i job, hvis der ikke var så stor en grad af frihed, hvor de kan få arbejde og privatliv til at fungere. Det bliver efterspurgt”, mener han.

Der kommer andre krav til især de videnstunge arbejdspladser, hvor alt ikke kan skrives ned i en arbejdskontrakt, men hvor man skal leve sig ind i den ånd og holdning, der råder, måske som det manifest, de har på HR-ON.

”Hvis man ikke kan leve med det, er det bedre at finde et nyt hjem. Det er lidt ligesom at bo i kollektiv, hvor det ikke dur at være sur over, at andre også har noget at skulle have sagt”, smiler Klavs Vejlang.

 

Medarbejdere er nødt til at gå all in

Ekstra ferie og fridage koster selvfølgelig ekstra arbejdstid, når det er nødvendigt, og her kan Klavs Vejlang godt se udfordringer, hvis ansvarligheden ikke helt står mål med virkeligheden.

”Hvordan gør man i praksis, hvis medarbejderne ikke får projekterne i mål til tiden og måske bare tager for sig af retterne som i ‘free lunch’? Så bliver der måske nok behov for lidt mere traditionel ledelse med rettesnor og rammer og måske fyringer til dem, der ikke leverer begge veje”, afslutter han.

Klavs Vejlang
Investor & Board Professionel med base i Aarhus – VL21

Fremtidens ledelse:

Har IT-virksomheden HR-ON knækket koden?

Læs mere her

Ekspert om fremtidens ledelse:

Mindre hierarki vil give mere effektivitet.

Læs mere her

Mindre hierarki vil give mere effektivitet

Mindre hierarki vil give mere effektivitet

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Mindre hierarki vil give mere effektivitet

21. april 2023

Alternative måder at drive virksomhed på bliver mere almindeligt, og det er en generel tendens, at de faste rammer og ledelsesformer bliver mere flydende på arbejdsmarkedet, mener Claus Elmholdt, ph.d., lektor og ledelsespsykolog ved Aalborg Universitet.  

”Al forskning viser, at det typisk er lettest at transformere traditioner fra bunden i virksomheder, så kulturen bliver implementeret fra starten”, siger Claus Elmholdt.

”Psykologisk kræver det individuelle mindset, at det ikke er den klassiske leder, der bestemmer det hele. Det betyder, at det grundlæggende manuskript bliver ændret, og det kan forvirre, men det kan også være meget motiverende og enormt positivt og give handlekraft til aktørerne”, uddyber han.

 

Fremtiden giver flere medarbejderstyrede virksomheder

”Jeg forventer det med 100 procent sikkerhed. Efter Corona er det blevet meget mere accepteret med hjemmearbejdspladser og selvtilrettelæggelse. Det har givet mere effektivitet og tillid. Men bagsiden med det flade hierarki kan være, at man arbejder sig selv ud over kanten, når den ydre kontrol bliver til en indre kontrol. Så vi kan blive vores egen værste leder og få stress.”

 

Man skaber ikke en ny kultur overnight

Selv om det er nemmest at ændre kulturen i en ny virksomhed, har store organisationer forsøgt sig med en mere flad struktur og selvstyrende teams. Det er svært at skabe en ny kultur overnight, og der er paradokser med medarbejdere, der efterspørger mere selvbestemmelse og ansvar samtidig med, at de gerne vil have en leder tæt på, der viser retning.

Herhjemme forsøgte Nuuday under TDC sig med en lignende ledelse à la HR-ON, hvor de brugte McKinsey og et tocifret millionbeløb på at ændre kultur.

”De knækkede nakken; det var for svært med agile teams, og på under to år var de tilbage i den gamle ledelsesstil. Det er meget nemmere at skabe en mindre hierarkisk ledelsesstil fra bunden”, understreger Claus Elmholdt.

Claus Elmholdt
ph.d., lektor og ledelsespsykolog ved Aalborg Universitet

Fremtidens ledelse:

Har IT-virksomheden HR-ON knækket koden?

Læs mere her

VL-medlem og IT-formand:

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech.

Læs mere her

At ride på ryggen af inflationen

At ride på ryggen af inflationen

At ride på ryggen af inflationen

13. april 2023

Hvordan navigerer man som virksomhed i det nuværende høj-inflationsscenarie, og hvilken betydning har prisstigninger for virksomheder og kunder? Handler det i højere grad om overlevelse end tidligere – især for de mindre virksomheder? Med den nyeste episode af VL Insights fortsætter vi opbygningen til Navigating Uncertainty LIVE på VL Døgnet 2023. Glæd dig til at lytte med, når vært Solveig Bjørnestad har besøg af bestyrelsesformand for BlackRock Nordic Christian Clausen, VL3 samt ejerleder hos Dalgaard Supermarked & bestyrelsesformand hos DA Lisbeth Dalgaard Svanholm, VL20. Derudover hører vi fra eksperterne chefstrateg hos PFA Tine Choi Danielsen og vicedirektør i Nationalbanken Thomas Harr om, hvorfor inflationen er så svær at slå ned.

Du kan også finde VL InsightsApple Podcasts, Google Podcast og Spotify.

Rigtig god fornøjelse!

Følg med i VL’s nye podcast VL Insights, hvor vi bygger op til VL Døgnet ved at dykke ned i årstemaet Navigating Uncertainty. Vi taler inflation, energiforsyning og meget mere. Derudover giver erhvervsminister Morten Bødskov en forklaring på, hvorfor erhvervspolitik er blevet sikkerhedspolitik.

Læs mere og lyt med

Kan du navigere i usikkerheden?

Kan du navigere i usikkerheden?

Kan du navigere i usikkerheden?

6. april 2023

VL Døgnet 2023 giver dig både det store globale overblik og konkrete input til din ledelse af dilemmaer i hverdagen. Så på alle måder tager VL Døgnet 2023 pulsen på verden af i dag. Årets tema ”Navigating Uncertainty” er det overordnede fokus 2023, altså med andre ord, hvordan navigerer vi som virksomhedsledere i denne usikre tid?

Temaet har vi suppleret med et stærkt fokus på dilemmaer, som vi oplever som en af de mest centrale ledelsesmæssige opgaver. Og som mange danske topledere oplever som rigtigt svært. Derfor har vi sammensat et stærkt program, der gennem en spændende og dynamisk dag sammen med over 600 VL-kolleger giver indsigter, inspiration og også nogle konkrete ledelsesmæssige greb til at navigere, når vi står overfor dilemmaerne.

Af Anders Monrad Rendtorff

Rød tråd – VL-medlemmers oplevelse af dilemmaer

Den første røde tråd gennem dagen kommer i form af VL-medlemmernes egne svar. Vi har igangsat en survey, der spørger til både typer og omfang af dilemmaer blandt vores medlemmer. Allerede nu har over 300 VL-medlemmer svaret, så det lover rigtigt godt. Analysen vil give et billede af hovedtyper af dilemmaer og hvor meget de fylder på vores bord. Slutresultatet bliver præsenteret i velkomsten på VL Døgnet 2023 og vil blive en rigtigt god referenceramme gennem dagen.

Den anden røde tråd gennem dagen er, at vi bevæger os igennem en tragt. Fra det helt store geopolitiske billede og den globale situation over en række dilemma-erfaringer til at du selv kan arbejde meget konkret med dilemmaer.

VL Døgnet er bygget om omkring fem centrale sessioner, hvor du vil opleve en aktiv kombination af key-notes, paneldebatter, løbende involvering og en længere aktiv og engagerende session, hvor du er med til at løse konkrete dilemmaer.

Opening session / Det store geopolitiske billede, makroøkonomien, forandringer i investerings-adfærd og en konkret case om global dilemmaledelse

VL Døgnet starter med et brag, det helt store makroøkonomiske billede. Vi skal etablere en forståelse af den globale geopolitiske situation, som du som leder er nødt til at navigere i. Det har vi fået Nader Mousavizadeh, VL1, som er Founding Partner og CEO for Macro Advisory Partners, til at stå for.

Men hvad betyder det store billede for investeringer? Hvordan tænker og agerer de store investorer? For det er tydeligt, at den generelle uforudsigelighed påvirker investeringsmønstre. Vi har fået verdens største kapitalforvalter til at løfte sløret for, hvad der er de nye spilleregler for investeringer. Glæd dig til at opleve Philip Hildebrand, som er Vice Chairman, BlackRock, fortælle om, hvordan den forandrede verden har forandret investeringsstrategier.

Vi afslutter denne første session med en konkret case. Jakob Stausholm er en af de højest rangerede danskere i en global CEO-position. Jakob er Executive Director & CEO for Rio Tinto, som er et globalt førende mineselskab. Jakob vil give et blik ind i det ledelsesmæssige maskinrum, hvor han som CEO både skal navigere i den globale uro på alle kontinenter, navigere i politisk pres på industrien og håndtere det dynamiske dilemma mellem økonomi og værdier. Og meget mere.

Vi afslutter sessionen med en paneldebat med de tre, der kompetent bliver ledet af Charlotte Beder, som er vores moderator gennem hele dagen.

Session 2 / Global dilemmaledelse i praksis

Opening session giver både det store billede og en konkret case om ledelse af global virksomhed. Det er et godt afsæt for en spændende paneldebat. Panelet vil se tilbage på et krævende 2022 og præsentere de ledelsesmæssige greb, der har hjulpet virksomhederne igennem den svære periode. Tilmed med succes.

Oplev Charlotte Beder i aktiv paneldebat med

  • Marianne Kirkegaard, bestyrelsesformand i Baker & Baker
  • Jens Bjørn Andersen, VL46, CEO i DSV
  • Alexander Lacik, VL46, CEO i Pandora

Session 3 / Ukraine-krigen – oplev perspektivet fra orkanens øje

Et meget stærkt symbol for ”Navigating Uncertainty” er krigen i Ukraine. Mens mange næsten har glemt corona-krisen, så er Ukraine på dagsordenen konstant. For mange er krigen i Ukraine både fjern og tæt. Rigtig mange virksomheder oplever særligt de afledte konsekvenser i form af energi-udfordringer, forsyningsproblemer og den generelle geopolitiske uro. Mens andre virksomheder har været rigtigt tæt på, har Jysk været i orkanens øje.

Vi har inviteret Jysk til VL Døgnet for at fortælle historien, om hvad der skete, og hvad Jysk gjorde med sine aktiviteter i Ukraine, da krigen med ét brød ud og blev en dramatisk og højintens realitet.

Åsa Andersson er kommunikationsdirektør i Jysk og vil blive interviewet af Charlotte Beder på scenen.

Session 4 / Aktiv session: Hvordan skal jeg lede dilemmaer?

Dilemmaer er blevet hverdag. Det er meget mere end de mange udfordringer. For kompleksiteten er øget, uforudsigeligheden meget større – og de ledelsesmæssige beslutninger er ikke enkle. Det er meget ofte valg mellem pest eller kolera. Så hvad gør du som topleder ved det?

På VL Døgnet tilrettelægger vi en aktiv og engagerende session om eftermiddagen, hvor deltagerne hjælper med at løse konkrete cases. Hjælpen kommer fra en dugfrisk survey blandt VL´s godt 4.000 medlemmer om, hvordan man forstår dilemmaer samt fra nogle typiske ledelsesmæssige værktøjer.

Sessionen faciliteres af VL´s Head of Communications, Anders Monrad Rendtorff, VL11, i tæt samarbejde med CBS-professorerne Flemming Poulfelt, VL10, og Thomas Ritter, VL14.

Session 5 / Krigens dilemma – og den skeptiske offentlighed

Vi følger op på den interaktive session med endnu et meget konkret dilemma, som de fleste kender til. Nemlig en session med Eva Berneke, der er CEO for Eutelsat i Paris, der nu gennem det meste af et år har skullet navigere det vanskelige dilemma med at været aktiv forretningsmæssigt på begge sider af konflikten. Det er i sig selv ganske komplekst. Og i dette tilfælde er der tilmed en betydelig offentlig interesse, i hvert fald i den danske og franske offentlighed.

Eva Berneke vil åbenhjertigt fortælle om hendes overvejelser, beslutninger og ikke mindst de ledelsesmæssige læringer. Og mon ikke Eva Berneke også bliver spurgt af Charlotte Beder om, hvad der så kommer næste gang. Kina, Taiwan etc?

Hvis du ikke kan være med til VL Døgnet?

Vi har allerede over 600 tilmeldinger, så VL Døgnet tegner bestemt til at blive et tilløbsstykke. Men hvis du nu ikke kan være med, så kan du stadig opleve indholdet.

Vi videooptager VL Døgnet og stiller keynotes og paneldebatter til rådighed for dig hurtigt efter VL Døgnet.

Surveyen om de danske toplederes erfaringer med dilemmaer er en central del af VL Døgnet. Vi sørger for, at rapporten med analysen af survey-resultaterne kommer ud til alle grupper, så I kan arbejde videre med dilemmaledelse i hverdagen, når I starter op igen efter sommerferien.

Social ansvarlighed er god forretning – særligt i usikre tider

Social ansvarlighed er god forretning – særligt i usikre tider

Social ansvarlighed er god forretning – særligt i usikre tider

21. marts 2023

Fastholdelse af medarbejdere og evnen til at ansætte bredt er nøglerne til en mere robust virksomhed. Jo før, I kommer i gang, jo bedre, for kampen om talenterne bliver større uanset konjunkturerne, siger VL-medlem og direktør Mette Rønnau fra videnshuset Cabi. I denne uges VL Nyt fortæller hun om både de sociale og økonomiske fordele ved at hente medarbejdere ind fra kanten af arbejdsmarkedet.

Af  Ea Nielsen

Mens konjunkturerne for 2023 er usikre, er der én ting, vi ved med sikkerhed: fremtidens arbejdsmarked kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft. Vi ved også, at kravene til socialt ansvar stiger hastigt, og at de virksomheder, der formår at fastholde medarbejdere og brede deres rekrutteringsgrundlag ud, ligger klart stærkest i urolige vande.

Sådan lyder det fra Mette Rønnau, VL106, der er direktør i videnshuset Cabi. Huset arbejder for et mere inkluderende arbejdsmarked og rådgiver virksomheder i alt fra ESG-krav til ansættelse af borgere fra kanten samt trivsel og sygefravær.

“Som topledere går det ikke, at vi tænker: “krisen skal lige overstås, og så går vi bagefter i gang med at tænke på trivsel og socialt ansvar”. Så er det for sent. Socialt ansvar og fastholdelse af medarbejdere er netop vigtige, hvis vi vil stå stærkt i usikre tider,” siger Mette Rønnau og fortsætter:

“Hvis vi skal fremtidssikre vores virksomheder og gøre dem mere robuste, så er vi nødt til at udvide vores rekrutteringsgrundlag og evne til at fastholde vores medarbejdere. Og det skal gøres strategisk og fra top til bund. Så det virker, uanset om det er Poul, Emma eller Pernille, der er ledere lige nu.”

 

Ansæt fra kanten

Socialt ansvar kan handle om trivsel og omsorg for de eksisterende medarbejdere, men også om at tage folk ind fra kanten af arbejdsmarkedet. Og de to områder hænger tæt sammen:

Undersøgelser viser, at hvis medarbejderne trives og har lyst til at blive, er der også langt større chance for, at virksomheden kan rumme medarbejdere med forskellige udfordringer – og dermed bidrage til et bredere rekrutteringsgrundlag. Og hvis virksomheden omvendt kan rumme folk med forskellige udfordringer – altså dem fra kanten af arbejdsmarkedet – så stiger den generelle trivsel og til tider effektiviteten.

Et godt eksempel på synergierne stammer fra webshoppen Proshop i Aarhus. Her ansatte de for nogle år siden Rashid som lagermedarbejder. Hvad Proshop ikke vidste var, at Rashid var ordblind og derfor ikke kunne finde de rigtige varer på lagret; de stod nemlig kun beskrevet med tekst. Mens andre virksomheder måske havde skilt sig af med Rashid eller fundet andre opgaver til medarbejderen, så valgte Proshop at sætte billeder på alle varer i lagersystemet. Det fortæller direktør Poul Thyregod. Billederne resulterede i, at hele afdelingen blev 30% mere effektiv.

”For os handler det om at få kigget vores processer igennem og finde en arbejdsopgave eller en hylde, der passer til den nye medarbejder. Og når vi rammer det rigtige match, så får vi faktisk en medarbejder, hvor stillingen nærmest er skræddersyet til ham eller hende.”
Poul Thyregod – direktør, Proshop

Hos Proshop hører ansættelse af medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet til en klar strategi, og virksomhedens mål er, at hver tiende medarbejder kommer ind fra kanten – tidligere kriminelle, kontanthjælpsmodtagere og folk med fysiske og psykiske handicap. Medarbejderens bagage og særlige udfordringer er sjældent et problem i sig selv.

“For os handler det om at få kigget vores processer igennem og finde en arbejdsopgave eller en hylde, der passer til den nye medarbejder. Og når vi rammer det rigtige match, så får vi faktisk en medarbejder, hvor stillingen nærmest er skræddersyet til ham eller hende,” siger Poul Thyregod.

For Proshop er der altså sociale såvel som økonomiske fordele ved at hente medarbejdere ind fra kanten. Derudover kan virksomheden også bruge deres indsats, når de gør ESG-regnskabet op. Et regnskab, som bliver vigtigere og vigtigere for investorer, kunder og sågar muligheden for at optage lån i banken.

Alligevel advarer Poul Thyregod mod, at man som virksomhed fokuserer for meget på den kortsigtede bundlinje, når en medarbejder tages ind fra kanten af arbejdsmarkedet. Hvis det skal lykkes, så kræver det nemlig, at ledere og medarbejdere tænker på enhver ansat som en ny kollega, der skal trives og være en del af kollegaskabet.

Det er Mette Rønnau fra Cabi enig i. Typisk gavner det nemlig den generelle trivsel, når en virksomhed bliver bedre til at inkludere medarbejdere med særlige udfordringer. “Vi hører fra mange virksomheder, der arbejder med den form for inklusion, at arbejdspladsen bliver et rarere sted at være. Og på lang sigt er det selvfølgelig enormt positivt for virksomheden,” siger hun.

 

Er du en empatisk leder?

Socialt ansvar betyder som nævnt ikke blot, at man tager folk ind, der er på kanten af arbejdsmarkedet. Det handler også om de eksisterende medarbejderes trivsel og virksomhedens evne til at fastholde dem.

Og her er medarbejdernes direkte ledere væsentlige. Når en virksomhed skal skabe forandringer og arbejde strategisk med socialt ansvar, er det vigtigt, at en leder kan rumme mangfoldighed og forstå forskellige mennesker i forskellige situationer. Ikke af et blødt og filantropisk hjerte, men fordi det stiller virksomheden stærkere i kampen om talenterne.

Mange ledere er ansat eller forfremmet, fordi de har skabt gode, målbare resultater og ikke nødvendigvis, fordi de er gode til at lede forskellige mennesker. På virksomheden Danfoss blev det tydeligt, da coronaen kradsede, og arbejdsforholdene ændrede sig drastisk, at der kunne være en stor værdi også i andre lederkompetencer end dem, der typisk er fokus på.

“Diversitet både i ledergrupperne og hos de øvrige ansatte skaber bedre resultater.”
Janne Sandholdt – HR-chef, Danfoss

HR-chef Janne Sandholdt fortæller: “Under coronakrisen var der også andre typer ledere, der gjorde sig bemærket hos os. Nemlig dem, som var særligt empatiske og dygtige til at få grupper af meget forskellige medarbejdere til at trives også i en mere uforudsigelig hverdag”. Hun fortsætter: “De ledere er også ofte nogen, som selv trives med en vis uforudsigelighed”.

Hos Danfoss betyder erfaringerne fra coronakrisen, at virksomheden nu gør endnu mere ud af at sammensætte ledergrupper med forskellige mennesker og personprofiler. “Diversitet både i ledergrupperne og hos de øvrige ansatte skaber nemlig bedre resultater,” uddyber Janne Sandholdt.

Empatien og evnen til at forstå mennesker bliver kun vigtigere i fremtiden, fordi der er flere sårbare blandt de unge end tidligere, fortæller Cabis Mette Rønnau: “En leder skal kunne se sårbarhed som en ressource. De skal løse udfordringerne med deres medarbejdere og turde stå ved deres usikkerhed omkring social inklusion. For det tager tid, og der er altid en risiko for, at tingene ikke lykkes første gang.”

“Det her bliver vejen til at sikre de bedste og mest talentfulde medarbejdere. Så vi kan lige så godt komme i gang”
Mette Rønnau – direktør, Cabi

Dog er det vigtigt at understrege, at den sociale ansvarlighed ikke kan parkeres hos de lavererangerende ledere. Med 20 års erfaring kan Cabi konstatere, at de virksomheder, der lykkes, går strategisk til værks og forankrer indsatsen i direktionen. Gerne hele vejen ind i bestyrelsen. Social ansvarlighed påvirker, hvordan virksomheden rekrutterer, afskediger og kommunikerer eksternt og internt. En kulturændring, som selvklart kræver et klart mandat oppefra.

“Det her kan godt tage nogle år, men der er ikke nogen tvivl om, at det bliver vejen til at sikre de bedste og mest talentfulde medarbejdere. Så vi kan lige så godt komme i gang; den her diskussion om mangel på arbejdskraft og kompetencer, den kommer til at vare i mange, mange år,” afslutter Mette Rønnau.

Få støtte til at rekruttere fra kanten

Hvis jeres virksomhed vil ansætte medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet, kan I få støtte fra kommunen. Det kan være til frikøb af timer, hjælperedskaber, en mentor og andet. Se mere her

Sæt kroner og ører på jeres ansvar og indsats for trivslen

Kravet om socialt ansvar har skabt et behov for nye målemetoder og dokumentation. Cabi har derfor været med til at udarbejde tre værktøjer, som virksomheder kan bruge til at beregne socialt ansvar og gevinsterne ved at investere i inklusion og trivsel. Resultaterne kan bruges som dokumentation, når I byder ind på opgaver (socialt ansvarlig leverandørkæde), intern og ekstern kommunikation og som del af de lovpligtige CSR- og ESG-rapporteringer.

Benchmarkmodellen måler, hvor gode I er til at fastholde og inkludere udsatte grupper i forhold til andre virksomheder. Værktøjet er baseret på valide data og kan derfor bruges som dokumentation.

Den Sociale Beregner udregner minimumsgevinsten for samfundet, når I ansætter personer fra kanten af arbejdsmarkedet. Resultaterne kan bruges i jeres interne og eksterne kommunikation.

Sygefraværsberegneren giver et overblik over, hvor stor gevinsten er, når I nedbringer sygefraværet. Med andre ord om forebyggelse kan betale sig eller ej. Fraværet kan sammenlignes med resten af jeres branche.

Hvem er Cabi?

Cabi er et uafhængigt non-profit videnshus, der stiller inspiration, viden og værktøjer til rådighed for alle danske virksomheder. Flere hundrede virksomheder bruger hvert år Cabi til at arbejde strategisk med social bæredygtighed som en del af deres forretningsmodel. Ejerledere, ledere, økonomi- og HR-ansvarlige får hjælp til at rekruttere og fastholde sårbare medarbejdere og til at dokumentere deres sociale ansvar via Cabis arrangementer og webinarer, www.cabiweb.dk, Cabis nyhedsudsendelser samt ledersparring og telefonisk rådgivning.

Mød Cabi på VL Døgnet 2023

Cabi vil igen i år have en stand på VL Døgnet, som løber af stablen den 31. maj 2023. Læs mere om VL Døgnet her

Når man skal lede i usikkerhed, skal man omfavne dilemmaer

Når man skal lede i usikkerhed, skal man omfavne dilemmaer

Navigating Uncertainty

Når man skal lede i usikkerhed, skal man omfavne dilemmaer

21. marts 2023

Alle ledere står hver dag over for alskens udfordringer. Det er ikke nyt. Men måske er det mere nyt, at beslutninger mellem flere lige gode – eller lige dårlige – muligheder er blevet en hverdagsopgave. VL sætter i den kommende periode fokus på dilemmaledelse og vil forsøge at indkredse, hvad vi som virksomhedsledere kan gøre. I den forbindelse har VL Nyt mødt CBS-professorerne Thomas Ritter, VL14, og Flemming Poulfelt, VL10, til en snak om dilemma-samarbejdet med VL, som kulminerer i VL Døgnet 2023.

Af Anders Monrad Rendtorff

Ifølge professor Thomas Ritter og professor emeritus Flemming Poulfelt er strategiske dilemmaer blevet hverdagskost for ledere – og dilemmaledelse kunne nemt blive kåret til årets hotte ledelseskompetence. Helt aktuelt diskuteres det i pressen, at direktøren for den amerikanske centralbank, Jerome Powell, står i et kæmpe dilemma: vælger han at hæve rentesatsen, kan der komme flere bankkrak og dermed ustabilitet. Vælger han ikke at hæve rentesatsen, så fortsætter inflationen. Dette eksempel illustrerer fint, hvad strategiske ledelsesdilemmaer er:

”Et dilemma er en beslutningssituation, hvor der skal vælges mellem to (eller flere) lige gode eller dårlige, indbyrdes udelukkende muligheder”, siger Flemming Poulfelt, der suppleres af Thomas Ritter:

”Den strategiske ledelsesdimension kommer ind, fordi valget har væsentlige konsekvenser og vedrører flere personer under beslutningstagen og/eller under implementering”.

Aktuelt er de to CBS-professorer meget optagede af at designe en undersøgelse til VL-medlemmerne og et spændende program til VL Døgnet, som løber af stablen den 31. maj 2023.

 

Forstå arbejdet med dilemmaer

Professorernes pointe er, at virksomheder og erhvervsledere er under et krydspres fra mange sider. Alle skal lære at håndtere dilemmaer i en verden med øget kompleksitet og øget transparens. Det betyder, at ledelsesbeslutninger i endnu højere grad bliver genstand for både intern debat samt debat i medierne, og dermed påvirkes virksomheders forretning og omdømme.

”Målet for vores arbejde med VL er både at give lidt bedre forståelse af begrebet dilemmaer; f.eks. hovedtyperne, således at ledere kan skille dem bedre ad. Det er at belyse, hvordan danske topledere ser på de svære valg og dermed dilemmaer. Og så er det vores store mål at hjælpe til med at udvikle nogle enkle relevante værktøjer, der styrker lederes beslutningskraft”, forklarer professorerne.

 

Et værktøj til at styrke ledelsesbeslutninger

Aktiviteterne op mod VL Døgnet er inspireret af CBS Leadership Dilemma Index, der er et digitalt analyseværktøj baseret på en række spørgsmål om, hvordan andre oplever ledelsens beslutninger. Indekset er udviklet af Thomas Ritter og Eva Fog Bruun, som er direktør i det nye CBS Leadership Center. Flemming Poulfelt og Thomas Ritter har tilpasset indekset, så det kan danne grundlag for arbejdet med VL frem til VL Døgnet. Ideen bag indekset er ligetil: at skabe et værktøj, der kan afdække i hvilken grad, der er opbakning omkring centrale strategiske beslutninger og processer i en organisation. Denne analyse giver indikationer om sandsynligheden for succesfuld strategiimplementering og behovet for dilemmakommunikation eller for at genbesøge ledelsens beslutninger.

”Vi håber, at alle VL-medlemmer tager godt imod invitationen til vores undersøgelse for VL. Den er et vigtigt led for at forstå strategiske dilemmaer og for at udvikle gode ledelsesværktøjer for håndtering af dilemmaer – og for at planlægge et fantastisk VL Døgn”, siger Thomas Ritter.

”Vi glæder os meget til at arbejde med analysen – og til at bidrage til de vigtige drøftelser af strategiske dilemmaer i praksis”, tilføjer Flemming Poulfelt afslutningsvis.

VL sætter fokus på dilemmaledelse

Dilemmaledelse er en central del af ”Navigating Uncertainty”, som er VL´s overordnede tema gennem året. Frem mod VL Døgnet den 31. maj vil VL gennemføre en række aktiviteter, der både vil belyse dilemmaer i praksis blandt de danske topledere og samtidig vil forsøge et skabe værktøjer og metoder til bedre at kunne omfavne dilemmaer.

Allerede i januar bad vi formændene for de mange VL-grupper om input til strategiske ledelsesdilemmaer. Både hvilke typer man oplever, og hvor meget de fylder i ledelsesgerningen. Disse indsigter inkluderer Flemming Poulfelt og Thomas Ritter i løbet af foråret i en ”dilemmakollektion”, som de håber kan inspirere ledere til at tænke på og arbejde med strategiske ledelsesdilemmaer. Der arbejdes i disse dage også på højtryk på en undersøgelse, som sendes til alle VL-medlemmer. Analysen herfra bliver fundamentet for den del af VL Døgnet, hvor de mange deltagere engageres i konkrete dilemmaer – ud over at der deles den nyeste viden om dilemmaledelse.

Bæredygtighed: Med stort aftryk kommer stort ansvar

Bæredygtighed: Med stort aftryk kommer stort ansvar

Bæredygtighed: Med stort aftryk kommer stort ansvar

6. marts 2023

Hvad er argumenterne for at drive bæredygtighed? Her er fire gode grunde: Stort aftryk giver stort ansvar. Der er betydeligt forretningspotentiale. Der er styrket pres fra investorer. Og det giver øget medarbejder-engagement. Det er budskabet fra STARK, hvor VL Nyt har mødt Louise Askær-Hune, Group Head of Sustainability, til en snak om, hvad man kan gøre i praksis i en sektor, der typisk er meget kortsigtet og handlingsorienteret.

Af Anders Monrad Rendtorff

11% af global CO2-udledning kommer fra byggematerialer. 40% af al affald kommer fra byggeriet i Danmark. Og der er samtidig ressourceknaphed.
”Med stor impact kommer stort ansvar. Det er ganske enkelt blevet tydeligt for os, at vi som stor spiller også har et stort ansvar”, fortæller Louise Askær-Hune, der er Group Head of Sustainability i STARK.
”Og det ansvar suppleres med et stort forretningsperspektiv, for alle vores markeder er i lande, hvor der er mål om at være ”net zero” før 2050”, understreger Louise Askær-Hune.

”Vores investorer tænker grønt; vi skal kunne bevise, at vores forretningsmodel er fremtidssikret for at sikre adgang til kapital og billigere lån. I dag er det jo sådan, at virksomheder med god ESG-performance har en højere værdi på markedet og lavere risici for investorer.”

Styrket strategisk perspektiv

Byggesektoren udgør en væsentlig andel af CO2-udledningen. Derfor er det uundgåeligt, at sektoren skal reducere den indlejrede CO2 i byggerier ved at tænke mere cirkulært, biobaseret eller ved at bruge produkter, der er produceret med CO2-neutrale energikilder.

”Vi har lært at se bæredygtighed som et strategisk fokus – og vi forventer derfor at kunne understøtte den grønne omstilling på en økonomisk bæredygtig måde”, siger Louise Askær-Hune, der også påpeger, at et afgørende incitament er investorernes perspektiv.

”Vores investorer tænker grønt; vi skal kunne bevise, at vores forretningsmodel er fremtidssikret for at sikre adgang til kapital og billigere lån. I dag er det jo sådan, at virksomheder med god ESG-performance har en højere værdi på markedet og lavere risici for investorer”, påpeger Louise Askær-Hune, der samtidig giver et sidste vigtigt perspektiv på STARKs strategiske fokus på bæredygtighed:

”Vores medarbejdere er optagede af at arbejde for et ”purpose” og vi kan se, at bæredygtighed er med til at øge engagement og motivation. Bæredygtighed er derfor vigtig for at kunne tiltrække og holde på de bedste medarbejdere”.

”De fleste kunder er SMV-kunder, som oplever en jungle af nye krav og forventninger, som de skal sætte sig ind i – med vidtrækkende økonomiske konsekvenser, hvis ikke de opfylder dem.”

Fokus på kundens praktiske udfordringer

Et af de forhold, der for alvor udmærker STARK, er det konsekvente fokus på at hjælpe kunderne med at styrke bæredygtigheds-indsatsen. De fleste kunder er SMV-kunder, som oplever en jungle af nye krav og forventninger, som de skal sætte sig ind i – med vidtrækkende økonomiske konsekvenser, hvis ikke de opfylder dem. Det er blevet yderligere skærpet med de nye krav til bæredygtighedsdokumentation fra 1. januar 2023.

”Det er en presbold på små og mellemstore håndværksvirksomheder. Det er netop dem, der er vores kunder. Vi har længe været forberedt og talt med de kunder, der ville høre på det”, fortæller Louise Askær-Hune, der mærker en tydelig ændring blandt kunderne.

”For nu er de nye krav virkelighed. Vi har allerede planlagt mere end 30 dialogmøder over hele landet og har samtidig rådgivning on-the-spot i vores forretninger. Vi har tænkt, at vores opgave er at tænke forud og at være klar, når vores kunder har brug for det, så de kan koncentrere sig om at bygge. Måske har vi været lidt forud, men det lønner sig i dag, hvor kunderne nærmest står i kø for at få gode praktiske råd”, uddyber Louise Askær-Hune og anerkender det særlige ansvar, der kommer som den lokale byggepartner.

I forvejen er forventningen jo, at en byggepartner har faglig indsigt, produktkendskab og kan give professionel rådgivning. Nu er det suppleret med ekspertise inden for bæredygtighedskrav i bygningsreglementet eller certificeringsordninger.

”Bæredygtighed er en integreret del af bestyrelsesmøder, CEO-updates og vores kommunikation. Og dermed bliver det en del af kulturen på sigt.”

Selvfølgelig er der ledelsesmæssige udfordringer

En stærk og systematisk indsats om bæredygtighed kommer ikke af sig selv. Som hos alle virksomheder og organisationer er det et langt og slidsomt arbejde. Også hos STARK har det været de sædvanlige udfordringer, der har domineret.

”For få år siden var der mangel på forståelse og viden om bæredygtighed. Vi havde heller ikke mange konkrete tiltag, som vi kunne integrere i vores hverdag. Men nu er bæredygtigheden en integreret del af bestyrelsesmøder, CEO-updates og vores kommunikation. Og dermed bliver det en del af kulturen på sigt”, siger Louise Askær-Hune, der dermed understreger, at ledelsen skal gå forrest.

”Men det er en konstant og stigende udfordring at følge med. Lovkravene stiger eksplosivt, vores omverden forventer meget, og markedet står på kanten til noget nyt, som endnu ikke er defineret eller har fundet sin faste form. Vi er foran en del andre virksomheder, men vi er ikke foran den udvikling, vi ser i markedet”, afslutter Louise Askær-Hune.

Læs mere om STARK her

Hvordan kan man arbejde langsigtet i en kortsigtet verden?

De bedste råd fra Louise Askær-Hune er:

 

  • at tilslutte sig kendte og blåstemplede standarder/commitments. Det hjælper med at holde fokus og etablere langsigtede planer. STARK har blandt andet brugt UN Global Compact, Science Based Targets og Diversity Pledge. Det hjælper også imod greenwashing ved at gøre det lettere at kommunikere om bæredygtige indsatser.
  • at anvende 3rd party ratings som f.eks. EcoVadis som en løbende gap-analyse. Når det er en tredjepart, der laver analysen, giver det et uvildigt indblik og en måde at benchmarke sig i forhold til markedet.
  • at rapportere systematisk. Rapportering er afgørende, da det kræver, at man er datadrevet omkring bæredygtighedsinitiativer, kan måle på fremgang og åbent forklare evt. tilbagegang. Man bliver holdt op på måltal ved, at de er offentligt tilgængelige, og det bliver meget tydeligt, om der er reel substans i indsatserne. Rapporteringen giver også stolthed blandt kolleger og inspiration på tværs af organisationen til at gøre mere.
Praktiske og effektive aktiviteter over for – og sammen med – kunder og partnere

STARK har fokuseret meget af sin bæredygtighedsindsats på at hjælpe sine kunder, som ofte er mindre håndværksvirksomheder uden specialkompetence på bæredygtighedsområdet. Her er nogle af de bærende indsatser:

 

  • Rådgivning via bæredygtigheds-ambassadørprogram omkring brugen og merværdien af produkterne.
  • Take-back-løsninger: Udnytte spidskompetencer indenfor logistik og distribution, så en lineær værdikæde kan gøres cirkulær gennem take-back løsninger fra kunderne tilbage til leverandørerne. Det er fx afskær og brækage, som kan udgøre op til 10% af totale materialemængder.
  • GENTRÆ er indsamling af byggepladstræ, som renses og sælges igen. Det er en ny cirkulær forretningsmodel, der bygger på partnerskaber.
  • CO2 monitor vil inden for kort tid gøre det muligt for håndværkeren at se CO2-data på produkt- og projektniveau. Det kan hjælpe til at finde mindre belastende alternativer.
Organisering af bæredygtigheds-indsatsen

 

  • STARK Group har de seneste fem år arbejdet strategisk med bæredygtighed og har organiseret sig med én Group Head of Sustainability, der sikrer compliance (ESG-rapportering m.m.) og strategisk retning integreret i forretningsstrategien.
  • Der er en kommerciel bæredygtighedschef i hver business unit – dvs. p.t. fem kommercielle bæredygtighedschefer, som kører den offensive forretningsmæssige tilgang i praksis vedrørende bl.a. sortiment af produkter og ydelser med bæredygtigt fokus.
  • Endelig har STARK p.t. uddannet 250 bæredygtighedsambassadører med målet om mindst én specialist pr. forretning, der kan rådgive kunderne inden for bæredygtighed for at vinde den bæredygtige markedsandel.
Sådan kom gennembruddet

Der er tre afgørende forhold, der har skabt bæredygtigheds-gennembruddet hos STARK.

 

  • Science Based Targets. Godkendelsen af Science Based Targets som den første distributør i markederne har løftet barren for bæredygtighedsindsatsen ved at vise omverdenen, at STARK er klar til at tage det nødvendige ansvar og er front runner på den bæredygtige dagsorden.
  • Innovative partnerskaber. Det er blevet tydeligt både internt og eksternt, at missionen kun lykkes, hvis der etableres partnerskaber og et ændret mindset. 99% af STARKs udledning sker i Scope 3 i forbindelse med produktion af produkterne, brug og bortskaffelse.
  • Bonus: ESG er integreret i bonusmodellen. Ledelsen i STARK Group har bonusmål, som er baseret på ESG-performance.
50+ og hvad så?

50+ og hvad så?

50+ og hvad så?

6. marts 2023

I efteråret 2022 udkom Henrik Ørholst med en bog: ”Fremtiden er din – karrieren efter de 50”. Bogen belyser et emne, som rigtigt mange ledere er interesseret i. For ”hvad skal der ske i resten af mit arbejdsliv – og hvad skal der ske, hvis jeg af forskellige grunde ikke længere har mit nuværende job?” Samtidig tager bogen fat i et underbelyst emne: hvordan kan samfundet udnytte den arbejdskraft, der gemmer sig i det grå guld? VL Nyt har mødt Henrik Ørholst til en snak om bogen og særligt perspektiverne for ledere. 

Af Anders Monrad Rendtorff

Hvad er egentlig problemet?

”Alt for mange seniorer er bange for at miste det job, som de har. Og de har samtidig svært ved at få et nyt job. Det er et praktisk og reelt problem for mange. Men min pointe er samtidig, at både aldersgruppen og virksomhederne har alt for faste og traditionelle måder at se på karriere og arbejdsmarkedet på. For en karriere kan godt zigzagge og gå frem og tilbage. Jeg savner højere grad af vekselvirkning, som kan hjælpe både den enkelte og virksomhederne.”

 

Hvorfor er det et problem?

”For samfundet er det et problem, at vi ikke får udnyttet en god ressource. For virksomhederne er det et problem, fordi de taber helt konkrete muligheder inden for innovation og nytænkning. Bare fordi man er ældre, behøver man ikke at være gammel. Det gælder i dag om at bruge alle muligheder. Og for de mange individer er det selvfølgelig et stort problem, fordi de netop ikke får det arbejde, som de gerne vil have. Tænk på i USA, hvor præsidentkandidaterne er lige omkring 80 år og min overbo på 90 år, som stadig forsker. Mulighederne ligger i bredest mulig diversitet.”

 

Er det noget nyt?

”Nej – det er ikke noget nyt. Men der er et stort fokus på yngre, og det har der nok altid været. Men vi skal bare være opmærksomme på, at det er den ældre aldersgruppe, som har erfaringerne. Samtidig bliver problemstillingen aktualiseret, fordi vi bliver ældre og ældre. Vi må vænne os til, at pensionsalderen kommer til at stige, og at vi derfor er på arbejdsmarkedet i længere tid. Det vil selvfølgelig også være med til at give et samlet mere fleksibelt arbejdsmarked.”

”De ældre har fået forlænget spilletid. De kommer sikkert til at zigzagge meget mere. Og det skal virksomhederne også til at acceptere.”

Er diskussionen om alder tabuiseret?

”Ja. Der er behov for et opgør mod, at karrieren er slut, når man er 50+. For flere er den først lige begyndt. Man kan sige lidt populært, at de ældre har fået forlænget spilletid. De kommer sikkert til at zigzagge meget mere. Og det skal virksomhederne også til at acceptere. Fleksibilitet bliver et nyt vilkår. Jeg er selv vild med begrebet ”vagtificering”, som man kender fra sektorer, der f.eks. arbejder døgnet rundt. Den samme tanke kan man sikkert anvende mange flere steder. Og det giver jo mulighed for en mere fleksibel tilrettelæggelse af sit arbejde.”

”Hvis man skal leve et godt og langt liv i en verden i forandring, skal man til at bytte den klassiske opdeling mellem arbejde og fritid ud med et liv, der består af mange flere faser, herunder at selve arbejdslivet skal ses mere dynamisk.”

Hvorfor er det vigtigt for danske virksomheder?

”De erfarne medarbejdere kan være en frugtbar kilde til innovation og nytænkning. Når man sætter mennesker sammen, som har forskellig dynamik, sker der noget. Lynda Gratton fra London Business School taler således om hot spots og har længe forfulgt den pointe, at mens verden er i hastig udvikling, har vi som mennesker ikke fornyet vores måde at leve på særligt meget. De fleste indretter jo livet i tre store faser: uddannelse, arbejde og pensionering. Men hvis man skal leve et godt og langt liv i en verden i forandring, skal man til at bytte den klassiske opdeling mellem arbejde og fritid ud med et liv, der består af mange flere faser, herunder at selve arbejdslivet skal ses mere dynamisk.”

”Har du først smagt frugten, vil du ikke tilbage igen.”

Hvad er dine råd til lederen i 50´erne, der ikke får job?

”Find din egen vej – og ikke andres. Lad være med at opstille ultimatum om, at du vil have et fuldtidsarbejde. Det er federe at arbejde med en løsere tilknytning eller på deltid. Men det kræver, at man starter tidligt med at lægge en form for plan, og at man styrker sit netværk, så man får tilstrækkelig bredde i sine tanker.

Og hvis du nu er lidt over 50, og du har mistet arbejdet. Du laver ansøgning efter ansøgning, men det virker håbløst. Hvordan finder du dit skjulte talent? Der er altid noget, du kan, og som nogen vil betale for.

I mit eget virke møder jeg masser af dygtige seniorer, der lever et rigt og fleksibelt liv. Jeg møder dem som censorer, konsulenter, undervisere og flere med bestyrelsesposter. Nøgleordet er fleksibilitet. Du er ikke ét sted hele tiden, men har forskellige jobs, som du har koblet sammen. Og min erfaring er, at har du først smagt frugten, vil du ikke tilbage igen.”

”Mellemlederne skal ikke være urolige/bange for de ældre medarbejdere. De er ikke altid konkurrenter.”

Hvad er dine råd til virksomhederne?

”Skru ned for seniorprogrammet og skru op for talentprogrammer for ældre medarbejdere. Talenter kender ingen alder. Måske skal man endda have kvoter i talentprogrammerne. Og så skal mellemlederne ikke være urolige/bange for de ældre medarbejdere. De er ikke altid konkurrenter.”

 

Hvordan ser det ud om 10 år?

”Jeg tror, at diskussionen om alder bliver meget mere nuanceret. Vi kommer til at se mange flere kolleger, der springer ud i det og forfølger et mere fleksibelt senior-arbejdsliv. Og at virksomhederne vil begynde at anerkende, at der findes en spændende og effektiv ressource, som man bare skal deale med på en anden måde. Men samtidig vil man i mange år endnu stadig være orienteret mod det faste arbejde.”

Erfaren iagttager af erhvervslivet

Henrik Ørholst er en af Danmarks førende erhvervskommentatorer, bl.a. på TV2 News og InsideBusiness. Han er boganmelder af ledelsesbøger på Dagbladet Børsen og censor på flere uddannelser. Han har desuden været tilknyttet Hildebrandt & Brandi. Han har tidligere været ansat hos PFA Pension som Head of Relations, PA Consulting Group som marketingchef samt Handelshøjskolen i Aarhus. Henrik Ørholst er cand.oecon. (1986) fra Aarhus Universitet.

Forstå karriere som zigzag snarere end en lige linje

”Karriere forstås typisk lineært. Altså som ét langt forløb, sikkert jævnt stigende. Stabilt, forudsigeligt. Men ser man karrieren som et zigzag-forløb, kan man bryde mønstret – forlade arbejdsmarkedet, komme tilbage. I uddannelsessystemet har man længe talt om livslang læring. Det skal ikke kun forstås, som at man løbende skal uddanne sig (mens man har sit stabile arbejde). Det kan sagtens overføres til, at man mere løbende prøver ting af i sit arbejdsliv.”

Når man er 50 år, er man faktisk midt i karrieren


”Det er også pudsigt at sammenligne amerikanske topdirektører. De sidder faktisk meget længere end danske. The Golden Years er, når man har været CEO i 11-16 år. Verdens bedste topchefer har siddet i 16 år. Amerikanske topchefer er typisk i midten af 40’erne, når de får lov til at overtage hjørnekontoret. I Danmark er de i 50’erne. Vincent Clerc fra APM er 50 år og således lige midt-i-mellem. Mads Nipper var 54 år, da han blev CEO for Ørsted.”

Hvad har du lært, siden bogen udkom?

”Jeg oplever, at bogen har ramt plet. For det fylder rigtig meget for mange mennesker, ikke mindst ledere, der netop er i halvtredserne og som tænker meget på deres fremtid. Bogen har tilsyneladende både inspireret med sine fortællinger og så har den også banet vejen for et mere nuanceret perspektiv på det, som vi sagtens kan kalde det ”grå guld”, altså en meget dygtig og ressourcestærk arbejdsreserve.”

Brug MUVE til at tage ansvar for dit arbejdsliv

Læs mere her