Lederskab i Asien: “Pak dine ord ind som en julegave”
Lederskab i Asien: “Pak dine ord ind som en julegave”
12. december 2025
Af Mai Zeilund
Når man lander i Asien som dansk leder, er det sjældent KPI’erne, der først bliver udfordret – det er sproget og tålmodigheden. Sådan lyder det fra Vice President i New Business Asia, Peter Bagge, VL82, der for 25 år siden trådte ud i Singapore-varmen med en dansk ledelsesstil og ligefremhed i kufferten. I dag ved han, at succes i regionen begynder længe før selve forretningen: Det er i relationerne, i tilliden og i forståelsen af det, der aldrig bliver sagt højt, at grundstenene for de gode resultater bliver lagt.
Fra ni måneder til 25 år
Da Hewlett-Packard sendte Peter Bagge til Singapore, havde han en returbillet i hånden – i hvert fald i teorien: “Opholdet skulle vare ni måneder. Men HP ’glemte’ at sende billetten hjem,” siger han med et grin.
Det viste sig at være heldigt. For Singapore åbnede sig for ham: Det tropiske klima, det multikulturelle mylder, og især de enorme muligheder, hvis man forstår at navigere i regionens mange kulturer.
Ni måneder blev til et kvart århundrede og lederroller i bl.a. HP, Nokia og OpenText, hvor Peter Bagge har stået i spidsen for teams i Japan, Indonesien, Philippinerne, Vietnam, Indien, Australien, Thailand og det nuværende hjemland Singapore.
I dag hjælper han danske virksomheder med at undgå de faldgruber, han selv er faldet i.
Da den danske ligefremhed ramte muren
Peter Bagges første kulturkollision opstod, da han som ny leder i Nokia ville vise retning.
“I min tid hos Nokia spurgte jeg en kollega – foran flere andre medarbejdere – om han kunne fokusere på sine egne arbejdsopgaver, da vi arbejdede under et stramt tidspres. Det gør man bare ikke her. I Danmark kan vi godt lide ærlighed og klare beskeder, men i Asien handler kommunikation om respekt og harmoni, og om at ingen må tabe ansigt,” fortæller Peter Bagge.
Kritik skal ifølge ham gives privat og diplomatisk: “På tomandshånd og pakket ind som en julegave – at sige tingene direkte kan virke ydmygende, og dermed ødelægge relationen.”
Han understreger, at han ikke har oplevet én generel asiatisk forretningskultur – hver region har sine egne spilleregler:
I Japan får man f.eks. sjældent et nej: “Det bliver svært betyder ofte nej, men japanerne vil ikke udsætte nogen for at tabe ansigt. Det kræver, at du lærer at lytte til nuancerne mellem linjerne.”
I Indien får man ofte både et ja og et nej i samme sætning: “De siger ja af høflighed, men det betyder ikke nødvendigvis, at det sker. Du skal som leder derfor altid følge op.”
I Kina og Sydkorea er relationer alt. Forretning er baseret på tillid, der bygges gennem personlige bånd og partnerskaber – ofte over mange år: “Hvis du ikke har relationer, har du ikke adgang.”
“I Danmark har vi tillid til hinanden fra starten – herude skal du gøre dig fortjent til den. Jeg blev engang spurgt af en kinesisk partner: ‘How do I gain your trust?’ Jeg svarede, at han jo allerede havde den. Det forstod han ikke. For ham skulle tillid først oparbejdes og bevises over tid,” siger Peter Bagge, hvis vigtigste råd til nye ledere i Asien er: Vær ydmyg, vær tålmodig – og lær at læse det, der ikke bliver sagt.
Ledelse på tværs af 7,5 tidszoner
Med et team spredt ud over hele regionen betyder ledelse i Asien ofte lange arbejdsdage og møder midt om natten – med en kalender, der spænder over syv tidszoner og to kontinenter.
“Når klokken er 8:00 i Singapore, er den 05:30 i Indien og 13:00 i New Zealand. Du arbejder reelt på to kontinenter på én gang og principielt er forretningen åben i 18 ud af døgnets 24 timer et eller andet sted i regionen. Jeg arbejder 55-70 timer om ugen – og forsøger samtidig at nå at spise aftensmad med min familie.”
Covid19 har dog ifølge Peter Bagge ændret arbejdsrytmen en smule, men i de fleste asiatiske kulturer er kontortilstedeværelse og hierarki stadig normen.
At bygge en kultur omkring kunden
Noget af det, der driver Peter Bagge mest, er at bygge organisationer, hvor kunden ikke blot er et punkt i en PowerPoint – men hele fundamentet.
“ Herude er mindsettet ofte ´Det er ikke mit problem’. Her er det vigtigt at nedbryde siloer, glemme hierarkiet og få hele organisationen til at forstå, at kundefokus er alles opgave. Når kunden er første prioritet, skaber det gode kundeoplevelser, bygger tillid og solide relationer. På den lange bane sælger man mere, hvis alle tager ansvar for kundens oplevelse.”
Peter Bagge har set, hvordan selv små skift i mindset kan skabe stor vækst: “Men det kræver vedholdenhed, og at man som leder går forrest hver eneste dag.”
Råd til danske ledere på vej mod Asien
Mange danske ledere undervurderer ifølge Peter Bagge kompleksiteten i regionen:
“Asien er ikke én ting. Det er 48 lande og milliarder af mennesker. Indonesien alene har f.eks. en befolkning på 285 millioner. Du kan derfor ikke kopiere en europæisk strategi, og du kan slet ikke skifte strategi hvert halve år – det ødelægger relationerne og den tillid, der er opbygget.”
Efter 25 år kalder han stadig Singapore for ‘Asia for beginners’: Sikkert, organiseret og internationalt – men stadig med alle de kulturelle nuancer, der kræver ydmyghed.
“Og man kan ikke pendle sig til relationer. Du skal være her og ville det helhjertet, for det tager lang tid at bygge noget ægte herude,” fortæller Peter Bagge.
Peter Bagges vigtigste råd til danske ledere i Asien
- Investér tid i relationer – de åbner dørene.
- Vær tålmodig – succes måles i år, ikke kvartaler.
- Respektér kultur og hierarki – kritik gives privat og diplomatisk.
- Få lokale partnere – de navigerer i regler, sprog og forhandlinger.
- Byg en kundeorienteret kultur – det er din stærkeste konkurrencefordel.
Om Peter Bagge
Peter Bagge er nyt medlem af VL82 og glæder sig over at dele erfaringer med andre ledere:
“Jeg har ikke prioriteret det før, men nu hvor jeg planlægger at vende tilbage til Europa om nogle år, giver det mening. VL-netværket er en fantastisk måde at dele viden og bygge bro mellem dansk og asiatisk ledelse.”
CV:
Titel: Vice President, New Business Asia, Temenos. Erfaren bestyrelsesrådgiver og “Chair”.
Baggrund: Over tre årtiers erfaring inden for teknologisalg og konsulentvirksomhed.
Tidligere roller: Ledende roller inden for salg og konsulentbistand hos internationale virksomheder bl.a. hos HP, Nokia, OpenText og NCR.
Specialer: Strategisk vækst, transformation, forandring og kanalisering af teknologibaserede løsninger. Internationalt perspektiv fra Norden, Europa og USA.
Uddannelse: Master of Science in Engineering, DTU
Det store perspektiv
| Land | Befolkningstal |
| Indien | 1.44 mia. |
| Kina | 1.41 mia. |
| Indonesien | 285 mio. |
| Japan | 124 mio. |
| Philippinerne | 115 mio. |
| Vietnam | 100 mio. |
| Thailand | 71.6 mio. |
| Til sammenligning | |
| Tyskland | 84 mio. |
| England | 69.5 mio. |
| Frankrig | 66.6 mio. |
| Danmark | 6 mio. |












