Gør dit ledelsesteam klar til AI

Gør dit ledelsesteam klar til AI

VL’s Årstema:

Gør dit ledelsesteam klar til AI

30. august 2024

I en netop afsluttet MBA-afhandling fra Henley Business School tager de to erfarne danske ledere, Helle Dalgaard, VL84, og Lita von Benzon, fat i AI fra et strategisk ledelsesperspektiv. Læs hvordan AI ifølge Lita og Helle skal betragtes fra et konstant forandringsperspektiv i forhold til organisation og sammensætning af ledelsesteams – og se den model, som er omdrejningspunktet for afhandlingen, der i øvrigt fik særlig udmærkelse.

Af Anders Monrad Rendtorff

Helle Dalgaard, VL84, og Lita von Benzon har i forsommeren afsluttet deres MBA-forløb med en afhandling, der fokuserer på AI i et ledelsesperspektiv. Emnet passer perfekt ind i det Årstema om AI & ledelse, som VL Nyt har fokuseret på det seneste års tid. Derfor er det velkomment med et både praktisk og akademisk bidrag til den vidensopbygning, som foregår hos de danske ledelser.

De er begge meget nøgterne, når de beskriver udgangspunktet for AI i de danske virksomheders og organisationers topledelse.

”Jo, der er bevidsthed om AI og dens betydning, men vores entydige indtryk er, at danske ledere ikke er klar. Danske ledere er overvejende drevet af frygt. Dels for at ikke at være med. Dels for at gøre sig sårbare”, fortæller Helle Dalgaard og Lita von Benzon og refererer konkret til analysen i afhandlingen (se boks med metode).

”De fleste deltagere i vores analyse har kun overfladisk viden om mange AI-emner. De adspurgte respondenter udtrykker usikkerhed om, hvordan de skal håndtere AI med hensyn til styring og udnyttelse af mulighederne”, uddyber Lita von Benzon og Helle Dalgaard.

Det er ikke overraskende, set i lyset af debatten i den seneste tid. Men de to erfarne ledere bringer et par nye centrale perspektiver ind i debatten, baseret på deres analyse.

Er ledelsen parat?

Aktuelle megatrends som digital disruption, globalisering og klimaforandringer udgør komplekse udfordringer for beslutningstagere. Ifølge PwC’s 27. Global CEO Survey (2024) forventer ca. 40 % af virksomhedslederne, at deres nuværende forretningsmodeller bliver uholdbare i den nærmeste fremtid. Fremtidsstudier viser også, at ledere skal udvikle nye færdigheder og samarbejdsmetoder for at få succes i dette udviklende landskab. Den hurtige udvikling af GenAI har også ændret den operationelle og strategiske dynamik markant og flyttet AI ud af IT-afdelingerne og støttefunktionerne for at blive en del af det strategiske lederskab. Dette skift rejser kritiske spørgsmål om det strategiske fokus og de ledelsesmæssige spørgsmål, som AI påtvinger organisationer samt dets indvirkning på ledelsesstrukturer.

Ledelsen skal justere sit perspektiv

Der er to vigtige perspektiver, som Lita von Benzon og Helle Dalgaard mener, at de danske ledere med fordel kan anvende.

”Det første er, at ledelsen af AI skal ses i et forandringsperspektiv. Vel at mærke et perspektiv, hvor forandring ikke er episodisk, hvor forestillingen er, at man som organisation kan returnere til en form for ro. Nej, det findes ikke mere. Man er aldrig færdig. Det er en kliche, men ikke desto mindre rigtigt. Forandring er en konstant”, understreger de to ledere og fortsætter:

”Det andet perspektiv er Udefra-Ind. Man skal som ledelse i langt højere grad tage sit udgangspunkt i det ydre, i de faktorer, som grundlæggende driver forandringerne. Det kan igen synes banalt, men vores tydelige oplevelse er, at ledelserne i alt for stor udstrækning tænker Indefra-Ud. Og så får man altså ikke fat i det store billede.”

Forandring: Fra episodisk til konstant forandring

For at organisationer kan opretholde bæredygtighed og relevans på det fremtidige konkurrenceprægede marked, er deres evne til at forandre sig meget vigtig. Lige nu kan behovet for forandring føles »episodisk«, en engangsforandring, der så vil skabe en ny normal. Men den hastighed, hvormed teknologien udvikler sig, betyder, at organisationer løbende skal forandre sig og opbygge en kultur med »kontinuerlig« forandring – som udtrykt af filosoffen Heraklit »Forandring er den eneste konstant«. Den succesfulde organisation bliver nødt til at være fleksibel, tilpasningsdygtig, smidig og nysgerrig.

Ny model tilbyder struktureret metode til at udvikle, implementere og vedligeholde AI-strategi

Højdepunktet i afhandlingen er en ny metode, som Helle Dalgaard og Lita von Benzon har udviklet i forløbet. Den kaldes AI Readiness Process Framework (RPF) og er kort fortalt en model i seks faser, der meget instruktivt kan hjælpe en ledelse med den strategisk proces omkring AI.

”Modenheden i ledelsen er ikke høj nok. Heller ikke i bestyrelsen. Derfor tror vi, at modellen kan være hjælpsom til at komme i gang på en struktureret måde, der tager vores hovedprincipper alvorligt. Nemlig at vi skal forstå AI mere grundlæggende, og at vi skal lede i et forandringsperspektiv”, siger Lita von Benzon og Helle Dalgaard, der afslutter med et meget kontant råd:

”Vi vil råde organisationer til at bruge RPF til at fremme innovation og sætte et ledelsesteam og en bestyrelse, der er i stand til at navigere i en fremtid formet af AI og blive klar og forblive relevant. 

Større krav til effektive ledelsesteams

Forskningsresultaterne viser, at ledelsesteams og bestyrelser udviser en lav grad af parathed til at håndtere konsekvenserne af AI. Mens den nødvendige selvbevidsthed og de tekniske færdigheder er tydelige og prioriterede, befinder ledergrupperne sig i øjeblikket i de tidlige faser af udforskningen af AI.
For at opnå parathed til det fremtidige teknologiske landskab er det bydende nødvendigt, at ledelsesteams øger deres bevidsthed om organisationens interne, eksterne og teknologiske kontekster og fokuserer på at erhverve de nødvendige evner og ressourcer til at konfrontere den forventede indvirkning af AI.
Effektive ledelsesteams skal være i besiddelse af tekniske kompetencer, kritisk tænkning og emotionel intelligens for at sikre tilpasningsevne og fleksibilitet i forhold til forandringer. Man kan populært sige, at de effektive ledelsesteams prioriterer ”competence over confidence”.

Grundig metode

MBA-afhandlingen har to hovedindgange.

Dels en litteraturgennemgang, der består af en gennemgang af videnskabelig litteratur, opinionslitteratur og fremtidsforskning. Der er gennemgået ca. 200 stykker litteratur.

Og dels forskningsdata, der er indsamlet i to processer. Først en online-undersøgelse med 70 respondenter ud af 100 adspurgte. Derefter fire fokusgrupper med 4-5 deltagere. Respondenter er alle topledere og/eller bestyrelsesmedlemmer i danske private organisationer.
De indsamlede data er analyseret og sat i sammenhæng med den gennemgåede litteratur for at danne grundlag for konklusioner, anbefalinger og udvikling af AI Readiness Process Framework (RPF).

Læs mere:

Ny model kan hjælpe ledelsen med at komme i gang med AI på en struktureret måde

MBA om AI og ledelse

Helle Dalgaard, VL84, og Lita von Benzon afsluttede for nylig deres MBA’er fra Henley Business School. De lavede i fællesskab ”Strategic Leadership in a Future Impacted by AI” som den afsluttende afhandling. Projektets arbejde blev belønnet med udmærkelse og udforsker de nye udfordringer og muligheder, som kunstig intelligens giver for strategisk ledelse i et moderne forretningsmiljø.

Lita von Benzon er for nylig startet i en stilling som CFO i PJ Circular Engineering A/S. Virksomheden er forankret i en model for genbrug og genanvendelse og er gået i gang med en ambitiøs vækst. Lita von Benzon har haft en lang karriere inden for international shipping, hvor hun har ledet og udviklet regnskabs- og økonomiteams i Danmark og i udlandet. Interessen for data, processer og optimering i forbindelse med ledelse giver en stærk forbindelse til afhandlingen om emnet AI og strategisk ledelse.

Helle Dalgaard, VL84, er er nyudnævnt Executive Director hos Automize A/S (Norlys Group), en virksomhed, der er specialiseret i IT Cloud og Managed Services. Med en lang karriere inden for IT-branchen har Helle Dalgaard arbejdet på tværs af både små og store internationale virksomheder, hvilket giver hende et væld af ekspertise. På trods af sin korte tid hos Automize bidrager hun allerede til virksomhedens Udefra-Ind-fokus med et tættere kundesamarbejde og levering af innovative løsninger, herunder GenAI services. Automize’s ekspertise afspejles i dens anerkendelse som Gazelle-prisvinder ved tre lejligheder, hvilket understreger dens stærke vækst og indvirkning på branchen.

Læs også:

VL63-gruppeleder om revitalisering af VL-gruppen: God struktur – og fokus på ledelse

Læs også:

Reportage fra roadshow for VL-gruppeledere: Ét samlet VL

VL-gruppen: god struktur – og fokus på ledelse

VL-gruppen: god struktur – og fokus på ledelse

VL-gruppen:

God struktur – og fokus på ledelse

30. august 2024

Niels-Ove Mølhave er Manager hos Beierholm i Horsens og samtidig VL-gruppeleder for VL63 i Horsens. Han har over de seneste år været meget fokuseret på at revitalisere VL-gruppen. Det har givet fornyelse, foryngelse og meget mere kvalitet. Læs her om Niels-Ove Mølhave og gruppebestyrelsens overvejelser og erfaringer – og hvorfor det er helt naturligt at kommunikere på LinkedIn om VL-gruppens møder.

Af Anders Monrad Rendtorff

Corona var en svær tid for mange VL-grupper. Det var vanskeligere at opretholde frekvensen i møderne, det tekniske set-up kunne være udfordrende, og mange ledere havde bestemt også andre ting at tænke på. Og netop corona-situationen fik VL-gruppeledelsen i VL63 i Horsens til at tænke over situationen for gruppen.

”Der var ikke meget aktivitet i den periode”, fortæller Niels-Ove Mølhave, der selv på bagkant af coronaen netop var tiltrådt som VL-gruppeleder for VL63, og fortsætter:

”Vi var en håndfuld ildsjæle i VL63, der var enige om, at vi nok var nødt til at kickstarte gruppen, da verden blev en smule mere normal igen. Vi var i en situation, hvor der var kommet lidt mere fokus på hygge og mindre fokus på det faglige og på ledelse. Samtidig var vi egentlig medlemmer nok – ca. 45 – men mange var blevet ældre, og andre bidrog nok for lidt. Så vi havde nogle udviklingspunkter, vi gerne ville sætte fokus på.”

Møderne fik struktur

Den første prioritet for bestyrelsen i VL63 var at finde sammen igen. Fysiske møder skulle hjælpe til at genskabe stemningen, og samtidig skulle gruppen have et kompetencemæssigt løft.

”Vi valgte i de første år at bruge ekstern hjælp, hvor opgaven var at facilitere vores møder professionelt. Ikke bare et oplæg med efterfølgende god mad og et glas vin, som jo kan være ganske godt. Med tilføjelsen af en facilitator tog vi os modet til at risikere, at nogle medlemmer ville finde den nye form påtaget og måske lidt rundbords-agtig. Men vi var i bestyrelsen enige om, at det måtte koste at tabe de pågældende medlemmer, hvis det kom så vidt. Men vi ville mere med VL63. Vil ville bevare hyggen, men samtidig styrke det faglige og især sætte fokus på ledelse”, fortæller Niels-Ove Mølhave og fortsætter:

”Vi var helt bevidste om, at vi i tråd med grundlaget for VL-gruppernes virke og for at differentiere os fra andre netværk, skulle fokusere og dyrke det faglige og den ledelsesmæssige dimension.”

”Vi satte også møderne mere i system. Vi ville så vidt muligt holder møderne hos vores medlemmer. Vi sørgede for bordkort, så vi ”tvang” medlemmerne til at sidde med nogle, som de ikke kendte så godt. Og så sørgede vi for, at alle kendte datoerne for vores 8 årlige møder i sæsonen i god tid i forvejen. Herunder også den rejse, som gruppen har valgt at lave sammen. Dels tager vi til det årlige VL Døgn, og så var vi 13 medlemmer på tur til Hamborg i efteråret 2023. En tur, der var faglig, men særligt har styrkede det sociale og personlige netværk. Tilsammen skabte det et godt momentum”, fortæller VL-gruppelederen.

Efter ca. to år sagde gruppen farvel til den eksterne facilitator, fordi gruppen nu kunne selv. ”Vi har nu nedsat en gruppe, der skal planlægge vores næste tur i efteråret 2025, og vi satser fremover på en udlandstur hvert andet år.”

”Ja, vi kan selv. Nu er processerne kommet mere i system, og vores medlemmer er glade for den nye kultur i gruppen. Og det er altså ikke os i bestyrelsen, der alene står for møderne. Vi er i denne sæson også lykkedes med at lægge så meget som muligt ud til gruppens medlemmer – og medlemmerne sætter jo en ære i at lave rigtigt gode møder”, siger Niels-Ove Mølhave.

Både fornyelse og foryngelse

Alle grupper vil jo gerne have både fornyelse og foryngelse. Det er i praksis en konstant opgave. Der er altid et vist churn, samtidig med at årene går – pludselig er man blevet ældre. Men hvordan fornyer og forynger man på en struktureret måde?

”Vores mål er at have 40 aktive medlemmer i VL63. Det sikrer, at vi altid er tilstrækkeligt mange til møderne. De sidste år har vi været ca. 60% fremmødte i gennemsnit, og det er vi rigtigt tilfredse med. Medlemmerne har jo rigeligt at gøre, og ingen melder fra af ond vilje. Men vi har da et no-show-gebyr på 500 DKK, hvis man ikke får meldt afbud i tide”, forklarer Niels-Ove Mølhave.

I rekrutteringsperspektivet havde gruppen brug for yngre medlemmer og særligt kvinder – men fortsat med fokus på kompetente medlemmer.  Det med kvinder var en særlig udfordring, da gruppen i lang tid kun havde én kvindelig repræsentant.

”Vi har prioriteret det meget højt. I dag er der 8 kvinder ud af 42 medlemmer, hvilket vi er meget glade for. Jeg er helt overbevist om, at det særligt er vores styrkede struktur, overblik over datoerne, mere fagligt funderede møder – altså i det hele taget en meget mere professionel håndtering af vores gruppe, der har hjulpet os. Jeg synes faktisk, at der er kvinder nok i vores region, men vores set-up har nok ikke tidligere været attraktivt eller interessant nok. Det er det nu – og det er jo selvforstærkende, når de nye medlemmer hurtigt finder sig til rette – og kan anbefale os til andre”, beskriver Niels-Ove Mølhave.

Naturligt at kommunikere eksternt

VL63 har i den seneste periode prioriteret at kommunikere mere om gruppens aktiviteter – særligt møderne. Det er stadig noget, som mange grupper ikke gør sig så meget i, primært af hensyn til diskretion og ønsket om, at netværket er meget fortroligt. Niels-Ove Mølhave har et andet synspunkt på kommunikation om gruppens liv:

”Det er helt naturligt at kommunikere – særligt på LinkedIn, hvor mange af os i forvejen er meget aktive. Jeg kobler mit VL-netværk til mit arbejde. Det er en del af mit professionelle liv, og jeg ser medlemskabet som en styrke. Derfor er det naturligt at kommunikere.”

I praksis laver Niels-Ove Mølhave eller et andet medlem af gruppen et opslag på LinkedIn efter hvert VL-møde. Det indeholder et kort referat af mødets fokus, et par hovedpointer, og så ’tagges’ de medlemmer, der har det fint med det.

”På den måde gør vi vores for at demonstrere, at VL i Horsens er et fagligt og kompetent sted at bruge sin tid. Og det eneste, det kræver, er blot en frivillig i gruppen, der får det gjort. Sådan er er det i alle grupper”, fortæller VL-gruppelederen, der samtidig bemærker, at han ikke har fået så meget som én negativ kommentar til det. Tværtimod.

”Vores LinkedIn-opslag understreger ganske enkelt, at VL er spændende, og at man som medlem får gode oplevelser”, afslutter Niels-Ove Mølhave.

VL-gruppelederens tips og tricks til ny energi i gruppen

Niels-Ove Mølhave peger på fire greb, der har været afgørende for revitaliseringen af VL63:

  • Fokus på ledelse
  • Kickstart via ekstern facilitering
  • Rekruttering af nye spændende medlemmer, der har givet ny og god energi
  • Prioritering af kompetente indlægsholdere

Du kan læse mere om, hvordan man kan strukturere onboarding, offboarding og i øvrigt skabe bedre møder, i VL’s inspirationskataloger, som du kan finde på VL Forum Intranet og her.

Erfaren leder og rådgiver af SMV

Niels-Ove Mølhave er i dag ansat om Manager hos Beierholm i Horsens med fokus på salg- og forretningsudvikling i kommunerne Hedensted, Horsens, Odder og Skanderborg. Han er netop indtrådt i bestyrelsen for Business Horsens og blevet konstitueret som bestyrelsesformand.

Niels-Ove Mølhave er dannet af den finansielle verden i form af lederjobs i Danske Bank, direktør i Dansk OTC samt regionsdirektør i Danske Andelskassers Bank. Her har han stærke resultater gennem ledelse i praksis og udvikling af medarbejdere, ligesom han på egen krop har mærket, hvad der kræves for at skabe resultater i såvel gode som hårde tider.
Hovedkompetencerne ligger inden for strategisk og operationel ledelse, finansiering, forretningsudvikling, opbygning af relationer, etablering af salgskultur, markedsføring af ”min virksomhed” og udvikling af medarbejdere. Niels-Ove Mølhave har i en periode haft sæde i 12 bestyrelser, heraf en del som formand. Dette har givet ham et indblik i og erfaring med ledelse af SMV-virksomheder på alle niveauer.

Læs også:

Reportage fra roadshow for VL-gruppeledere: Ét samlet VL

Læs mere:

VL’s Årstema: Gør dit ledelsesteam klar til AI

Se eksempler på Niels-Ove Mølhaves opslag på LinkedIn

Niels-Ove Mølhave, VL-gruppeleder for VL63, har tagen teten i forhold til ekstern kommunikation i gruppen. Efter hvert møde udarbejder han nu et kort opslag med fakta, faglige pointer og et foto fra mødet. Niels-Ove ’tagger’ deltagerne. Derefter får opslaget sit eget liv på LinkedIn. Og det styrker både rekrutteringen og medlemmernes opfattelse af VL-gruppen som et netværk med stærkt fagligt indhold og gode oplevelser.

Se her eksempler på LinkedIn-opslag fra møderne i VL63.

Reportage fra roadshow for VL-gruppeledere: Ét samlet VL

Reportage fra roadshow for VL-gruppeledere: Ét samlet VL

Reportage fra roadshow for VL-gruppeledere: 

Ét samlet VL

30. august 2024

Hvert år i august og september tager VL Selskabet på tur. Målet er at møde alle de omkring 100 danske VL-gruppeledere. Det foregår ude i landet. Og pointen er at arbejde for ét VL. I år er det femte år i træk – og det er indtil videre gået rigtig godt.

Af Anders Monrad Rendtorff

Det er hvert år for VL Selskabet et højdepunkt at bevæge sig landet rundt for at besøge VL-grupperne. Det er sket hvert år de sidste fem år.

”Jeg ser så meget frem til turen hvert år. På mange måder markerer det sæsonstarten, et nyt VL-år, nyt Årstema m.m.”, fortæller Ida Bratting Kongsted, der fortsætter:

”I de første år prioriterede vi at hjælpe grupperne med at optimere det interne fokus – det vil sige møderne og medlemmerne i de enkelte VL-grupper. De fleste grupper tager jo udgangspunkt i gruppen selv og lever på mange møder et autonomt liv. Det er grundlaget og styrken for VL. Men vi skal også sammen sikre den bedste kvalitet. Derfor har vi skiftet fokus markant og bragt VL Selskabet i en position, hvor vi sammen kan løfte hele VL. Derfor handler det for os rigtig meget om, at vi fra VL Selskabet endnu bedre forstår, hvad man er optaget af ude i grupperne. Det ved VL-gruppelederne jo bedre end andre, så vi bliver kolossalt berigede af de mange indtryk og indsigter til fordel for ét samlet VL”

“Super workshop – rigtig god sparring med både Ida og Anders fra VL og ikke mindst med VL-gruppelederne fra de andre lokale VL-grupper. Det er også godt at blive mindet om, at der rent faktisk er mange brugbare værktøjer tilgængelige på VL Forum Intranet.”

Rene Lynge

Managing Director at Concens A/S, VL-gruppeleder for VL115, Esbjerg

Fremmødet er tæt på 100%

Ida Bratting Kongsted er i fuld gang med roadshowet, der indtil videre har budt på fire workshops i Jylland og på Fyn samt én netop afsluttet i København. Hvordan skal man måle, om turen er en succes? Et væsentligt datapunkt er fremmødet. Der er 102 danske VL-grupper, heraf 39 i Jylland og 5 på Fyn. Af disse 44 grupper var 37 repræsenteret på de første fire dynamiske workshops.

”Det er jeg utroligt tilfreds med. Et så stort fremmøde sikrer, at vi får både indsigtsfulde dialoger og en stor og bred repræsentation. Det giver os en rigtigt god fornemmelse af både temperaturen på VL og hvilke temaer, der er særligt vigtige eller udfordrende for VL-gruppelederne, der jo håndterer en meget vigtig opgave som bindeled mellem VL Selskabet og VL-grupperne – og samtidig skal være garanten for højeste kvalitet af netværksarbejde. Alt sammen på frivillig basis”, bemærker Ida Bratting Kongsted.

“Deltagelse i VL’s roadshow var en god mulighed for at netværke og diskutere på tværs af VL-grupperne, hvorledes vi rekrutterer og sikrer sammenhængen i gruppen. Jeg synes, at vi sammen kom tættere på VL-gruppernes kerne omkring det “fortrolige rum” – hvor VL-medlemmerne netop kan diskutere, hvad der optager os i vores daglige ledelsesudfordringer, og hvordan det lokale netværk kan bringe inspiration og hjælp. Samtidig er der stor tak til VL Selskabet for at drive en overordnet dagsorden med yderst relevante temaer som i år går på AI og ledelse. Tusind tak for en formiddag, som bestemt var værd at prioritere.”

Søren Nøhr Bak

Senior Expertise Director, Niras, VL-gruppeleder for VL80, Silkeborg

Workshops tager udgangspunkt i gruppernes udfordringer

Roadshowet har de seneste år været meget fokuseret på de to centrale emner for VL; medlemmerne og møderne. Altså hele det grundlæggende netværksprodukt. Hvem er medlemmerne, og hvor gode er møderne? Det har resulteret i de tre inspirationskataloger, som i sagens natur har været inspireret af de gode praksisser i grupperne.

I år har roadshowet haft fokus på at gøre VL endnu bedre til rekruttering, idet rekruttering ikke kun handler om at ”fylde huller”, men i stigende grad handler om at få de rigtige kandidater til grupperne.

”Tidligere oplevede vi ofte, at grupperne af gode grunde rekrutterede kandidater, som de kendte i forvejen. Det er der ikke noget galt i. Men når kravene øges, særligt omkring diversitet, så skal man ofte længere ud i sit netværk. Det gælder f.eks. fokus på flere kvinder, som VL i lighed med resten af samfundet, er meget optaget af”, forklarer Ida Bratting Kongsted.

Men for rigtigt mange VL-grupper stopper diversitet ikke ved kvinder. Det kan være ønsker om at forynge gruppen, ønsker om at tiltrække andre typer faglighed eller industrier etc. Det er ikke en enkel opgave. Derfor er mange grupper optagede af at blive bedre til rekrutteringsopgaven. Det kan være mappingen af den nuværende gruppe, analysen af behov og selvsagt VL-gruppens organisering af opgaven.

”Det er de samme temaer, der går igen på tværs af grupperne. Men det ved man jo ikke altid, når man sidder i sin egen specifikke gruppe. Derfor er vores workshops rigtigt gode steder at dele tips, tricks og gode råd – ikke mindst medlemmerne imellem”, uddyber Ida Bratting Kongsted.

“Jeg havde fornøjelsen af at deltage på VL’s roadshow i Århus. Det var i den grad et givende møde med andre VL-gruppeledere og ikke mindst Anders og Ida, som på bedste vis faciliterede, at vi i mindre grupper kunne få mulighed for at debattere, udveksle erfaringer og fremkomme med potentielle forbedringsforslag både i relation til hovedbestyrelsen for VL og til arbejdet i hver enkelt VL gruppe. Jeg tog absolut fra dagens arrangement med en super god følelse af at være en del af et stort velorganiseret VL-netværk med god sammenhængskraft mellem VL Selskabet og de enkelte VL-grupper, og hvor der er lydhørhed og åbenhed også i relation til at sikre det gode udbytte i fremtiden.”

Kirsten Sønderskov

Adm. direktør, Hilding Anders A/S, VL-gruppeleder for VL 121, Horsens

En støt og rolig udvikling med ambition

Der er mange gode erfaringer fra grupperne. Det er tydeligt, at VL har udviklet sig over de seneste år.

”Jeg mærker tydeligt den gode udvikling. Der er stadig masser af udfordringer, men spørgsmålene er mere ambitiøse og ganske enkelt på et højere niveau. Det fortæller mig, at ”modenheden” i grupperne er støt stigende. Det er en helt særlig glæde for mig, når grupperne deler med hinanden og man som VL-gruppeleder oplever fra andre VL-grupper, at man med enkle midler, der virker, kan få flyttet sig. Det er ganske enkelt inspirerende”, afslutter Ida Bratting Kongsted.

“I ”Operarejsen” bliver Frederik Cilius rørt over, at kunstnerne på The Met har øvet sig – jeg nøjes med at glæde mig over, at VL Selskabet stiller med velforberedte folk og et relevant program for workshoppen. Fokus for årets roadshow var rekruttering i grupperne. Et fokus, der er relevant for de fleste grupper – også for min. Det er min oplevelse, at VL Selskabet fik god respons og feedback fra VL-gruppelederne – omvendt fik VL-gruppelederne indblik i VL Selskabets løbende strategiarbejde. Samlet sikres det derved, at der er god sammenhængskraft mellem VL-grupperne og VL Selskabet. Det er sjældent, at man lærer så meget af andres erfaringer, men i dette tilfælde forholder det sig anderledes. Igen i år var det udbytterigt at lytte til de andre VL-gruppelederes erfaringer, udfordringer, initiativer og ideer. VL Selskabet leverede også take aways – f.eks. et fint inspirationskatalog om rekruttering af medlemmer. De præsenterede også et oplæg til en old school folder – tanken er god, men folderen blev hældt af brættet i sin nuværende form. Et særlig godt indspark på dagen var, at det kan være til gavn at lægge og følge en egentlig strategi for sin VL-gruppe. Hvorfor ikke?!”

Claus Guldager

Advokat/partner, Andersen Partners Advokatfirma, VL-gruppeleder for VL37, trekantområdet

Landet rundt

Adm. dir. Ida Bratting Kongsted og kommunikationschef Anders Monrad Rendtorff fra VL Selskabet er stadig i fuld gang med at besøge alle de danske gruppeledere. Der har været gode workshops i Aalborg, Århus, Esbjerg og Middelfart samt ét i København. Nu venter blot det sidste møde i Nordsjælland.

Formatet er workshops på tre timer, hvor VL Selskabet og VL-gruppelederne diskuterer de centrale emner for foreningen, samtidig med at alle lærer hinanden bedre at kende. Det gælder dels relationen mellem VL Selskabet og VL-grupperne. Og det gælder i høj grad også relationen mellem VL-gruppelederne.

Læs også:

VL63-gruppeleder om revitalisering af VL-gruppen: God struktur – og fokus på ledelse

Læs mere:

VL’s Årstema: Gør dit ledelsesteam klar til AI

Ny model kan hjælpe ledelsen med at komme i gang med AI på en struktureret måde

Ny model kan hjælpe ledelsen med at komme i gang med AI på en struktureret måde

VL’s Årstema:

Ny model kan hjælpe ledelsen med at komme i gang med AI på en struktureret måde

30. august 2024

Udvikling af nyt framework: AI Readiness Process Framework (RFP)

  • Modellen kan hjælpe organisationer med at forberede sig på AI’s indvirkning og bevare den globale konkurrenceevne.
  • Modellen giver en struktureret, seksfaset vejledningsproces for at sikre en informeret beslutningstagning under formulering af AI-strategi og sammensætning af ledelsesteams.
  • Processen er cirkulær og dynamisk, hvilket gør det muligt for organisationer at skræddersy faserne til deres specifikke modenhedsniveau og lægger vægt på forandringsparathed og tilpasningsevne.
  • En central pointe er, at organisationer skal opretholde en evig forandringsparathed for at forblive relevante og bæredygtige. Modellen skitserer en struktureret proces i faser, der er designet til at opbygge både ekstern og intern bevidsthed om det organisatoriske miljø, før man indleder forandringer ved at vurdere AI-modenhedsniveauer og definere AI-strategien.
  • Når AI-strategien er fastlagt, skifter fokus til at samle et passende ledelsesteam og bestyrelsesmedlemmer til effektivt at udføre strategien. Da forandring er den eneste konstant, understreger modellen behovet for tilpasningsevne og fleksibilitet inden for den bredere globale kontekst, hvilket sikrer, at processen forbliver dynamisk og kontinuerlig.

Samlet set giver modellen en struktureret metode, der spænder fra den indledende fase med at skabe opmærksomhed over den detaljerede analyse af ønskede resultater til udviklingen af omfattende retningslinjer for sammensætning af ledelsesteam og bestyrelser, der har til opgave at implementere og vedligeholde en AI-strategi.

Grundig metode

Helle Dalgaard, VL84, og Lita von Benzon afsluttede for nylig deres MBA’er fra Henley Business School. De lavede i fællesskab ”Strategic Leadership in a Future Impacted by AI” som den afsluttende afhandling. Projektets arbejde blev belønnet med udmærkelse og udforsker de nye udfordringer og muligheder, som kunstig intelligens giver for strategisk ledelse i et moderne forretningsmiljø.

MBA-afhandlingen har to hovedindgange.

Dels en litteraturgennemgang, der består af en gennemgang af videnskabelig litteratur, opinionslitteratur og fremtidsforskning. Der er gennemgået ca. 200 stykker litteratur.

Og dels forskningsdata, der er indsamlet i to processer. Først en online-undersøgelse med 70 respondenter ud af 100 adspurgte. Derefter fire fokusgrupper med 4-5 deltagere. Respondenter er alle topledere og/eller bestyrelsesmedlemmer i danske private organisationer.
De indsamlede data er analyseret og sat i sammenhæng med den gennemgåede litteratur for at danne grundlag for konklusioner, anbefalinger og udvikling af AI Readiness Process Framework (RPF).

Læs mere:

MBA-afhandling om VL’s Årstema: Gør dit ledelsesteam klar til AI

Læs også:

VL63-gruppeleder om revitalisering af VL-gruppen: God struktur – og fokus på ledelse

Læs også:

Reportage fra roadshow for VL-gruppeledere: Ét samlet VL

Sommerhilsen til alle VL-medlemmer

Sommerhilsen til alle VL-medlemmer

2. juli 2024

Kære VL-medlemmer,

 

Med denne sommerhilsen vil vi gerne sige jer tak for endnu et fantastisk VL-år. Vi er i VL Selskabet både glade og stolte over den udvikling, som vi har konstateret over de seneste år – ikke mindst på baggrund af jeres mange gode input og evaluering af tværgående arrangementer. Det seneste bevis vi har, var den overvældende interesse for VL Døgnet, hvor vi til sidst måtte lukke for tilmelding. 750 medlemmer fik en plads og deltog, og vi har fået utroligt flotte evalueringer tilbage. Fantastisk.
Vi oplever ganske enkelt, at VL er meget velfungerende som helhed; at I er glade for at være med.

 

Medlemsanalyse

Lige efter sommerferien kommer vi således også med en medlemsanalyse. Faktisk har vi kontinuerligt hvert andet år målt på udviklingen af VL og tilfredsheden med at være en del af netværket. Jeg håber meget, at I vil give jer tid til at deltage i denne medlemsanalyse, da det er et vigtigt pejlemærke for bestyrelsen og os i VL Selskabet, hvilken retning VL skal udvikle sig i.

 

Roadshow for VL-gruppeledere i hele landet og internationalt

En tradition, som jeg personligt glæder mig rigtig meget til, er det landsdækkende roadshow i august-september, hvor jeg har mulighed for at mødes med ledelsen i alle VL-grupperne. Formålet med denne turné er at komme rundt i hele landet og internationalt (virtuelt) drøfte VL-erfaringer og -udfordringer – men også at samle input til den videre strategi for udviklingen af det samlede VL. Hvis du har input, som du gerne vil have, at din VL-gruppeleder tager med til fælles drøftelse, så tag fat i vedkommende over sommeren. 

 

Lancering af Årstema 24/25

Sæt allerede nu et kryds i kalenderen den 2. oktober 2024 kl. 9.00 – 13.00 for deltagelse i generalforsamlingen samt lancering af næste Årstema. Mødet afvikles både fysisk i København og virtuelt. Bestyrelsen er allerede nu i fuld gang med at forme temaet, og succesen med at udrulle inspiration og engagere jer alle på tværs af VL-grupperne vil fortsætte. Vi er således allerede nu ved at lægge op til nye afsnit af vores podcast VL Insights og gentager også succesen fra foråret med en række regionale konferencer.

 

VL Forum Intranet og App

Endelig skylder vi jer en opdatering på VL Forum Intranet og App. Og her kan vi i skrivende stund konstatere, at næsten 90% af alle VL-medlemmer er kommet godt i gang. Vi håber, at du fortsat oplever det nye VL Forum som en forbedring trods begyndervanskeligheder. Vi har siden lanceringen udviklet en række yderligere tiltag, som vi har lavet en særlig opsummering på. Læs mere her.

 

Med de ord ønsker vi jer en dejlig sommer og endnu engang tak for jeres engagement.

Ida Bratting Kongsted
Adm. direktør

 

 

Hvordan går det med VL Forum Intranet og App?

Læs om de nyeste opdateringer her.

Hvem er det glade team på billedet?

Læs mere her.

Status på VL Forum Intranet og App

Status på VL Forum Intranet og App

Hvordan går det med VL Forum Intranet og App?

2. juli 2024

Det er sommer, og nu har vi haft det nye VL Forum Intranet og App i luften i et år. Derfor er det på tide at gøre status på, hvordan det går.

Næsten 90% af alle VL-medlemmer er kommet godt i gang, og vi håber, at du fortsat oplever det nye VL Forum som en forbedring trods begyndervanskeligheder. Vi har modtaget konstruktiv feedback fra flere af jer, og vi sætter virkelig pris på, at I fortsat deler jeres oplevelser med support@vl.dk.

 

Siden sidste statusopdatering kan du nu:

  • Sende en e-mail til alle dine gruppemedlemmer.
  • Uploade dokumenter til din gruppeside.
  • Chatte/diskutere med din VL-gruppe.
  • Tilgå dit VL-gruppemøde direkte fra link i invitationsmail.
  • Tilføje møder direkte fra intranettet til din kalender (DK).
  • Se afholdte møder – i både intranet og app.
  • Downloade deltagerliste til møder.

Desuden kan VL-gruppeledere/administratorer nu:

  • Tilføje en VL-gruppeassistent, såfremt I har en ekstern til at assistere jeres VL-gruppe – send blot besked om navn, e-mail og telefonnummer på vedkommende til support@vl.dk.
  • Vælge en mødearrangør og/eller medarrangør, som ikke nødvendigvis er VL-gruppeleder/administrator.
  • Tilføje deadline for tilmelding til gruppemøder.
  • Udsende påmindelser til arrangerede gruppemøder.
  • Til- og framelde deltagere til gruppemøder – i både intranet og app.
  • Fraværsmelde “no-shows” til gruppemøder – i både intranet og app.
  • Optælle mødedeltagere – i både intranet og app.
  • Trække udvidet fremmødestatistik for gruppemøder.

Derudover vil du i løbet af efteråret kunne:

  • Søge iblandt alle VL-medlemmer.
  • Evaluere gruppemøder.
  • Tilmelde dig VL Selskabets tværgående events via både intranet og app – besked herom udsendes separat.

Vi håber, at du som VL-gruppeleder/administrator vil opfordre til, at alle VL-medlemmer i din gruppe opdaterer deres personlige profil med aktuelle kontaktoplysninger og billede. I finder her en trin-for-trin-vejledning til at komme godt i gang.

Her finder du en kort guide til dine opgaver som VL-gruppeleder/administrator med at oprette/udmelde medlemmer samt ændre administratorroller. Denne guide finder du også i intranettet under menupunktet Formand/VL-gruppeleder.

VL Forum Intranet og App er udviklet af GO Mobile. Hvis der er spørgsmål eller brug for hjælp – også til at tage ovennævnte funktioner i brug, så tag fat i GO Mobile på support@vl.dk.

Sommerhilsen til alle VL-medlemmer

Læs mere her.

Sommerhilsen og invitation til eksklusivt roadshow for VL-gruppeledere

Sommerhilsen og invitation til eksklusivt roadshow for VL-gruppeledere

2. juli 2024

Kære VL-gruppeleder,

 

Med denne sommerhilsen vil vi gerne sige dig og ledelsen i din VL-gruppe en stor tak for det store arbejde det sidste års tid. I VL Selskabet mærker vi konstant betydningen af jeres engagement og arbejde i dagligdagen.

I bestyrelsen konstaterer vi igen i år, at det går rigtig godt for VL Selskabet. I er som medlemmer meget glade for medlemskabet (jf. medlemsanalysen), medlemmerne er glade for vores kommunikation (jf. læseranalyse), medlemmerne kommer i stor stil til VL’s fælles arrangementer, og vi oplever mange ansøgninger til kandidatlisten for at blive medlem af en VL-gruppe.

Vi er både glade og stolte over den udvikling, som vi har konstateret over de seneste år. Det seneste bevis vi har var den overvældende interesse for VL Døgnet hvor vi til sidst måtte lukke for tilmelding 750 medlemmer fik en plads og deltog, og vi har fået utroligt flotte evalueringer tilbage. Fantastisk.

Vi oplever ganske enkelt, at VL er meget velfungerende som helhed; at medlemmerne er glade for at være med. Og at mange flere gerne vil være med.

 

Churn og diversitet

Selv om det går godt på rigtigt mange områder, er bestyrelsen også optaget af nogle mere strukturelle udfordringer.

Samfundet er i forandring, og det betyder blandt andet stor mobilitet på arbejdsmarkedet. For VL betyder det øget churn i grupperne. I gennemsnit optager vi ca. 450 nye medlemmer årligt. Det betyder, at hver gruppe i gennemsnit optager ca. 4-5 nye medlemmer.  Men vi taber samtidig cirka samme antal medlemmer af mange forskellige årsager. 

VL vægter diversitet blandt andet i forhold til alder, køn, etnicitet, ansvarsområder og brancher højt. For ikke nok med at vi gerne vil optage det antal medlemmer, der svarer til vores churn, så vil vi også gerne styrke VL-netværket med de rette medlemmer. Men hvem er det?

Det er f.eks. flere kvinder. Det er f.eks. flere yngre mellem 30 og 40 år, der er ved at komme i fart på ledelsesniveau i virksomhederne. Og det er ledere fra andre sektorer; f.eks. stærke og erfarne offentlige ledere og ledere fra universiteter, kulturinstitutioner m.m.

 

Konkurrencen om at være i netværk

Samtidig er vi selvfølgelig i konkurrence. Vi hører igen og igen, at vores medlemmer kontaktes af alle mulige netværk. Nogle er selvfølgeligt gode og kvalificerede. Vores indtryk er dog, at det ikke gælder alle. Men det betyder ikke desto mindre, at vi hele tiden skal oppe os for at fastholde vores medlemmer og gøre hvad vi kan for at leve op til medlemmets forventninger.

 

Mere fokus på rekruttering

Hvad betyder det for VL? I bestyrelsen er vi ikke i tvivl. Vi har en god platform, men vi er nødt til at styrke vores rekruttering. Og vi tror på, at der godt kan være plads til flere medlemmer. Lige nu er den gennemsnitlige størrelse for en VL-gruppe på ca. 33 medlemmer. Det er godt i mange grupper, men I ved også, at vi aldrig har fuldt hus ved VL-gruppemøderne. Så vi tror, at grupperne kan have fordel af at være lidt flere medlemmer.

Vi vil anbefale et gennemsnit på ca. 40 medlemmer. Det sikrer, at der altid er kritisk masse til et møde, og det motiverer os samtidig til at være mere åbne mht. diversitet.

Men det er en stor opgave. En opgave, som i meget vid udstrækning ligger hos den enkelte VL-gruppe. Det kræver flere ressourcer til at håndtere det. Det kræver ofte mere struktur i rekrutteringen. Det kræver styrket onboarding. Og det kræver styrket branding af VL.

Bestyrelsen har besluttet, at det skal være et prioriteret og strategiske fokusområde i de kommende år. I det arbejde vil vi sikre involvering af jer som VL-gruppeledere. Og I kan regne med, at det bliver vores hoved-agenda, når vi mødes til roadshow for VL-gruppeledere i august og september.

 

Lancering af Årstema 24/25

Sæt også allerede nu et kryds i kalenderen den 2. oktober 2024 kl. 9.00 – 13.00 for deltagelse i generalforsamlingen samt lancering af næste Årstema. Mødet afvikles både fysisk i København og virtuelt. Bestyrelsen er allerede nu i fuld gang med at forme temaet, og succesen med at udrulle inspiration og engagere jer alle på tværs af VL-grupperne vil fortsætte. Vi er således allerede nu ved at lægge op til nye afsnit af vores podcast VL Insights og gentager også succesen fra foråret med en række regionale konferencer.

 

Medlemsanalyse

Vi har kontinuerligt hvert andet år målt på udviklingen af VL og tilfredsheden med at være en del af netværket. Således kommer vi i efteråret med en medlemsanalyse. Jeg håber meget, at I vil give jer tid til at deltage i denne, da det er et vigtigt pejlemærke for bestyrelsen og os i VL Selskabet, hvilken retning VL skal udvikle sig i.

 

Med de ord ønsker vi jer en dejlig sommer og endnu en gang tak for jeres store arbejde.

Ida Bratting Kongsted
Adm. direktør

Lisbeth Knudsen
Bestyrelsesleder – på vegne af hele VL’s bestyrelse

 

 

Roadshow for VL-gruppeledere i august-september!

Læs mere og tilmeld dig her

Hvordan går det med VL Forum Intranet og App?

Læs om de nyeste opdateringer her.

Sommerhilsen til alle VL-medlemmer

Læs mere her.

VL Døgnet 2024: AI & ledelse for mere end 750 VL-medlemmer

VL Døgnet 2024: AI & ledelse for mere end 750 VL-medlemmer

VL Døgnet 2024:

AI & ledelse for mere end 750 VL-medlemmer

14. juni 2024

Mere end 750 VL-medlemmer nød årets VL Døgn. Der var højt til loftet på alle måder, og Egeskov Slot viste sig flot frem – og det danske vejr viste sine lunefulde sider. Det blev på alle måder et minderigt VL Døgn.

Af Anders Monrad Rendtorff

Årets VL Døgn torsdag den 6. juni til fredag den 7. juni blev minderigt. Sjældent har så mange VL-medlemmer været samlet, og det faglige emne været så relevant. Samtidig var glæden over at være sammen i sin VL-gruppe og på tværs af grupperne stor. Det faglige var formentlig anledningen til at dukke op, men deltagerne tog i høj grad fællesskabet med hjem.

Inspirerende formiddag på den store klinge

AI er årets tema. VL Døgnet blev en værdig kulmination på årets tema, hvor vi gennem hele sæsonen har arbejdet med at udfolde temaet AI og ledelse. Nemlig gennem ledelsesdimensionen, der altid er VL’s ’license to operate’, og her lykkedes det igen at løfte barren via dagens stærke keynotes og paneldebatter. Det er tydeligt, at VL-medlemmerne er motiverede. Både af frygt og af interesse. Man kan ganske enkelt ikke komme udenom AI i sin nuværende og fremtidige ledelsesgerning.

Indledningsvis blev VL Døgnet åbnet med besøg af erhvervsminister Morten Bødskov, hvor VL’s bestyrelsesleder Lisbeth Knudsen, VL1, har samlet fem vigtige pointer fra hans indlæg:
➡ Mange andre lande er meget længere fremme med AI end os. Men de andre mangler, at deres samfund er med. Det handler om tillid.
➡ Globaliseringen er ved at blive afløst af en geopolitisk regionalisering, og Europa er lidt “super confused” i øjeblikket i forhold til at håndtere den udvikling.
➡ Hastighed kommer til at spille en stor rolle. Og vi er nødt til at fjerne noget af den forhindringsbane for udviklingen, der er i EU-reglerne lige nu, og for at vi kan fastholde og udvikle vores erhvervsmæssige styrkepositioner.
➡ Vi må have en ny diskussion om GDPR-reglerne. Finde den helt rigtige balance mellem hensynet til os som personer og beskyttelsen af vores data og så den teknologiske udvikling, vi har brug for.
➡ Digitalisering og automatisering er næste skridt for vores industriproduktion, og vi er langt fremme.

Så var scenen sat, og i den efterfølgende paneldebat gav Niels B. Christiansen, CEO i LEGO, en af dagens første afgørende pointer fra erhvervslivet: ”Mere fokus, færre projekter, tættere på kernen”. Det er måske let at sige, men Niels B. Christiansen understregede, at forudsætningen for at kunne være så fokuseret er at have styr på IT og data og selvsagt at have en veldefineret kernekompetence. Og at det i hans optik er en fordel at vokse, fordi man så kan veksle produktivitet til kapacitet.

Jens Lund, CEO i DSV, fulgte op med en meget konkret case, der høstede et af dagens største bifald. Casen handlede om optimering af workflow i DSV’s omfattende logistik, hvor Jens´ opsummerende og lakoniske pointe var, at ”transaktioner bliver til penge, som bliver til bundlinje”. En understregning af, at lederens fokus bør være på det, som er vigtigt, og at lederen derfor pinedød skal forstå virksomheden. Se hele debatten her.

Dernæst satte EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager sammen med VL4’s Casper Klynge, SVP Dansk Erhverv, fokus på et EU-perspektiv.

Dette efterfulgt af professor ved KU, Serge Belongie, der på bedste både seriøse og underholdende vis satte fokus på myter om AI – et utroligt berigende og underholdende indlæg, som kan ses her.

På det internationale perspektiv havde vi år inviteret Christina Boutrup og Dr. Wan Li Min – der i den grad præsenterede et Kina i rivende AI-udvikling.

Workshops gav personlig dybde

Efter en række spændende og inspirerende oplæg i plenum var det tid til workshops, hvor deltagerne på forhånd individuelt havde valgt to forskellige ud af ni mulige. Det foregik i det fri og udnyttede det helt fantastiske uderum på Egeskov Slot.

”Vi havde jo forestillet os en solskinsdag eller i det mindste lidt lunere vejr, da hele eftermiddagen var baseret på inspirerende workshops i udendørs ’haverum’. Så selvom vi havde nærlæst alle vejrudsigter op til dagen, var det ærlig talt lidt stressende, at vi måtte omrokere en del, fortæller Ida Bratting Kongsted, adm. dir for VL Selskabet, og fortsætter:

”Men forhåbentlig var det primært os bag tæppet, der blev noget pressede. For langt de fleste VL-medlemmer tog vejret med godt humør og hjalp til, at det hele lykkedes. Og vores gode kolleger fra Egeskov fik fremtryllet tæpper og ydede en ekstraordinær fleksibel indsats.”

VL Selskabet har nu modtaget de mange evalueringer af VL Døgnet, og Ida Bratting Kongsted og hele VL-teamet er glade for de mange positive roser og tilkendegivelser – ikke mindst for det faglige program:

”Jeg talte selvfølgelig med rigtigt mange medlemmer i løbet af dagen – og så har jeg jo bemærket den fantastiske serie af LinkedIn-opslag, der både giver gode indtryk og viser billeder fra de mange workshops. Det betrygger mig i, at vores fokus på AI & ledelse har været meget relevant.”

Festlig aften

VL Døgnet var denne gang et ”rigtigt” døgn. Derfor var der – takket være årets styregruppe – lagt ekstra kræfter i at gøre torsdag aften festlig. Ikke nok med middag, men også underholdning og mulighed for mere samvær. Og det virkede. For over 600 VL-medlemmer deltog i middagen, hvor også Egeskov Slots ejere og beboere deltog – nemlig grev Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille og prinsesse Alexandra til Sayn-Wittgenstein-Berleburg. Mange fik senere svinget dansebenene til live-musik og hang ud i cocktailbaren. Rigtig mange overnattede på hoteller i nærheden. Det endte med at blive en virkelig god fest. Et element, som vi bestemt tager med os til næste års VL Døgn.

Konkrete og faglige virksomhedsbesøg

Selvom mange sikkert var trætte, sluttede VL Døgnet først om fredagen – med besøg på virksomheder på Fyn. Omkring 200 VL-medlemmer deltog i de arrangementer, som fulgte meget konkret op på de spændende oplæg fra dagen før. Selv om mange gerne vil inspireres af de store linjer, er der altid stort behov for at komme ned på jorden og høre enkle og konkrete løsninger. Det lykkedes rigtig fint med fredagens program, hvor der var AI-relaterede besøg hos TV 2, Hesehus og Inwatec i Odense, Cabinplant i Haarby samt et samlet besøg hos SIMAC og Svendborg Maritime Erhvervspark.

”Jeg er meget stolt over VL Døgnet 2024. Vi har været meget ambitiøse, både med det omfattende program og den spændende lokation. Når jeg ser tilbage nu, oplever jeg entydig opbakning fra vores medlemmer, der stillede op til det hele. Det ser ud til, at alle har fået både noget vigtig fagligt input med hjem og samtidig har fået bekræftet, at VL er et meget relevant forum for topledere. Det glæder jeg mig meget til at arbejde videre med og tage med til næste års VL Døgn”, afslutter Ida Bratting Kongsted.

Masser af gode fotos

Se fotos fra VL Døgnet her.

Se eller gense talere, keynotes og paneldebatter

Se videooptagelser fra de faglige oplæg på VL Døgnet her.

450 VL-medlemmer har deltaget i survey foretaget af VL og PwC

På VL Døgnet lancerede PwC resultaterne af den survey, som mere end 450 VL-medlemmer har deltaget i i foråret. Analysen blev præsenteret under overskriften:

AI medfører et større etisk ansvar for topledelsen

Og en af hovedpointerne er, at selvom 85% af VL-medlemmerne i analysen mener, at AI medfører et større etisk ansvar, så mangler man retningslinjer. Og så er det tydeligt, at manglende viden og kompetencer står i vejen for at komme i gang med AI-værktøjer.

Læs selve analysen her

Se dine medlemsfordele fra VL Døgnets partnere og sponsorer

Log ind på VL Forum Intranet eller åbn din VL Forum App

Thomas Dithmer fra Advokatfirmaet Poul Schmith: AI rammer alt – og der er meget en ledelse skal være opmærksom på

Thomas Dithmer fra Advokatfirmaet Poul Schmith: AI rammer alt – og der er meget en ledelse skal være opmærksom på

Årstema: VL & AI

AI rammer alt – og der er meget en ledelse skal være opmærksom på

29. maj 2024

Thomas Dithmer er partner hos Advokatfirmaet Poul Schmith og arbejder tæt sammen med virksomheder og organisationer, der er optaget af AI. De kommer, fordi de gerne vil have styr på de juridiske rammer og hegnspæle i forbindelse med AI. Men de vil også gerne have hjælp til at udfolde AI´s muligheder. Thomas Dithmer giver her sine erfaringer og gode råd.

Af Anders Monrad Rendtorff

Thomas Dithmer er advokat og partner hos Advokatfirmaet Poul Schmith. Han oplever, at AI fylder mere og mere hos virksomhederne og er over de seneste år blevet en ekspert på området for at rådgive virksomhederne bedst muligt. Derudover er AI-forordningen netop vedtaget, hvilket kommer til at udgøre en form for grundlov for brugen af AI.

”Det er interessant, at det juridiske er indgangsbønnen, men meget hurtigt kommer vi til at arbejde med det mere strategiske, fordi det juridiske er med til at sætte rammerne herfor”, fortæller Thomas Dithmer.

Mange ledelser og organisationer føler et behov for at gøre noget. Selv om selve AI-teknologien ikke er ny, er den markante demokratisering og tilgængeliggørelse, der er sket på det seneste, den helt afgørende faktor. Forestillingen for mange er det næsten ubegrænsede potentiale i AI.

”Ledelsen oplever, at AI rammer alt – eller i hvert fald har potentiale til at ramme alt. Og at det indebærer risiko, men også er noget, der samtidig er og kan være meget forretningsskabende. Men man ved ikke helt hvordan. Det er netop derfor, mange henvender sig til os. Man vil gerne have hjælp til at tænke sig om, man vil gerne gøre det så klogt som muligt, så man kommer godt i gang”, uddyber Thomas Dithmer og fortsætter:

”Jeg fornemmer en stærk sense of urgency, men også en form for sense of insecurity på ledelsesniveauet – vi skal gøre noget, men hvordan gør vi det?  I første omgang er det ofte et spørgsmål om at få styr på de juridiske hegnspæle og rammer for, hvordan AI kan og må bruges. Derfor er det også vigtigt at have styr på retningen og indholdet i sin AI-strategi.”

Hvad skal vi som ledere være opmærksomme på?

For mange virksomheder er AI-strategien ikke helt på plads endnu. Man er ikke nødvendigvis afklaret med, hvad AI skal kunne for virksomheden, og derfor er ambitionsniveauet ikke tydeligt.

”Vi ser mange forskellige stadier af ambitionsniveau og modenhed – altså niveauer af ’AI-parathed’. Og ambitions- og modenhedsniveauet skal jo harmonere. Selvom en virksomhed kan være langt fremme med f.eks. digitalisering, er det ikke det samme som at være moden til AI. Det er selvfølgelig et rigtig fint fundament at have arbejdet seriøst med at digitalisere forretningen. Men AI er et nyt niveau, og det kan ramme alle dele af forretningen, og det er vigtigt, at en ledelse forstår denne præmis og forstår AI’s potentiale. Dermed er AI også kommet helt ind på ledelsesgangen”, siger Thomas Dithmer.

Han bliver ofte mødt af det store åbningsspørgsmål ”Hvad skal vi som ledelse og organisation være opmærksom på?”.

Han svarer typisk med et modspørgsmål, som lyder ”Har I lavet en AI-strategi?”. Hvis ikke, bliver den første del af processen ganske enkelt at lave en AI-strategi.

”Det er afgørende, at en ledelse forholder sig til, hvad virksomheden vil med AI. Man skal ganske enkelt kunne svare på, hvilke konkrete problemer eller behov man gerne vil løse med AI? Det kan f.eks. være optimeringer af processer, systemer eller produkter, men det er vigtigt ikke alene at tænke AI som en optimeringsmulighed, men i stedet som noget bredere, der kan skabe innovation og helt nye produkter og måder at arbejde på”, forklarer Thomas Dithmer.

Åbningsspørgsmålet er tit baseret på den generelle usikkerhed og dermed også en vis juridisk usikkerhed. Mange ledelser har de senere år arbejdet seriøst med compliance og sikkerhed og har dette på radaren, og derfor er man som ledelse selvsagt også i forhold til AI bange for at gøre noget, som man bagefter ikke kan stå inde for.

”Dette er både en etisk overvejelse i forhold til, hvordan man som organisation vil bruge AI, men også en compliancemæssig sikring af, at dét man gør, overholder de gældende regler; herunder GDPR, men også den kommende AI-forordning”, pointerer Thomas Dithmer.

Hvor datamoden er du?

En faktor, som mange virksomheder kan undervurdere, er dataparatheden. Arbejdet med AI er meget afhængigt af data. Men selvom mange virksomheder arbejder meget med data, er det langtfra alle, der har været strukturerede om, hvordan man arbejder med data. Hvilke data er vigtige, hvordan lagrer vi dem, hvordan vedligeholder vi data?

”AI lever af data. Min opfattelse er, at mange virksomheder ikke er så datamodne, som er nødvendigt for at få fuld forretningseffekt ud af en AI-løsning. Hvis man ikke har de rigtige data, og hvis man ikke har styr på, om vi overhovedet kan og må bruge de data, så er en AI-løsning ikke meget værd – og i yderste konsekvens ulovlig”, påpeger Thomas Dithmer, der opfordrer virksomhederne til at styrke analysen af, hvilke data man behøver – både nu og fremadrettet – og hvilke data man lovligt må anvende.

”I sidste ende er pålideligheden af en AI-løsning i høj grad lig med kvaliteten af data, og det er jo vanskeligt at stole på resultatet, hvis man ikke har styr på de data, som AI’en er fodret med”, uddyber Thomas Dithmer, der samtidig kommer med en anbefaling:

”Vi anbefaler, at man i tilknytning til udviklingen af en AI-strategi samtidig får udarbejdet en data-strategi.”

AI er også en forandringsproces

Mange virksomheder vil gerne hurtigt i gang med AI. Men dels er AI et meget bredt begreb, der kan bruges til mange ting og på mange områder i organisationen. Der er nærmest AI-potentiale i alle dele af forretningen. Dels er AI også repræsentant for potentielt store ændringer i en organisation.

”Jeg vil gerne slå et stort slag for den menneskelige og organisatoriske komponent. På den ene side er ivrigheden for at komme i gang stor. På den anden side er der mange forskellige fagligheder, der skal spille sammen for at skabe gode og varige AI-løsninger”, fremhæver Thomas Dithmer.

Det er netop ikke kun topledelse eller IT, der skal spille en rolle. Det er ifølge Thomas Dithmer et samarbejde mellem fagfolk, ledelse og IT, der kan muliggøre de gode løsninger.

”Som med mange andre forandringer er det vigtigt at involvere de rigtige mennesker tidligt og at uddanne dem i at forstå og bruge AI. De funktioner, der skal bruge AI, skal selvsagt være med til at udvikle og afprøve det. Man kan kun undervurdere involveringsniveauet og behovet for at uddanne folk i brugen af AI. Det er sikkert for mange besværligt, men det siger jo sig selv, at hvis man ikke har været med eller ikke kan forstå brugen af AI, kan der sagtens opstå udfordringer med både indsigt og motivation”, understreger Thomas Dithmer, der også nikker til, at selv jura ofte kommer for sent med i processen.

”Det er derfor meget vigtigt, at ledelsen tænker organisation og proces ind i AI-strategien.”

Pas på med afhængigheden af leverandører

I deres iver for at komme godt og hurtigt i gang glemmer mange virksomheder at tage stilling til afhængighed af leverandører og af bestemte produkter.

”Generelt skal man up front forholde sig til, hvordan man starter med at bruge en konkret AI-løsning, men også hvordan man stopper med at bruge den (eller erstatter den med noget andet). Som organisation kan man blive meget afhængig af AI-løsningen – og særligt hvis det bliver en succes. Derfor skal man være opmærksom på, at man bliver afhængig af noget, som andre – forventeligt – ejer og kontrollerer og som kan være svært at erstatte med noget andet. Det kan gøre virksomheden sårbar – både leverancemæssigt og kommercielt. Og derfor synes jeg, at man skal være meget bevidst om, hvad man gør, inden man vælger løsning og leverandør. Dette er typisk et undervurderet element, når organisationer begynder med at bruge AI”, understreger Thomas Dithmer

Thomas Dithmers gode AI-råd til ledelsen

  • Lav en AI- og datastrategi og afklar de gældende rammer for brugen af AI i jeres organisation.
  • Start så simpelt og konkret som muligt – og øv jer på piloter, før I begynder at tænke i skala.
  • Husk den menneskelige og organisatoriske faktor. AI er ikke blot endnu et IT-projekt i huset.

Advokatfirmaet Poul Schmith kommer på VL Døgnet

Thomas Dithmers kollega hos Advokatfirmaet Poul Schmith, partner & advokat samt leder af firmaets digitaliseringsteam, Tom Holsøe deltager på VL Døgnet den 6. juni som taler i workshop 4: Den globale kamp om etik.

Om Thomas Dithmer

Thomas Dithmer er specialiseret i digitale projekter og IT. Han har bistået med nogle af landets største IT-projekter. Thomas Dithmer rådgiver om alle dele angående IT og teknologi og er specialiseret inden for AI.

Læs også:

CEO hos DSV, Jens Lund om topledelse anno 2024:
“Nødvendigt at stramme vores strategi”
Jens Lund om topledelse i 2024: Nødvendigt at stramme vores strategi

Jens Lund om topledelse i 2024: Nødvendigt at stramme vores strategi

Topledelse i 2024

Nødvendigt at stramme vores strategi

29. maj 2024

Jens Lund, Group CEO hos DSV er en af hovedtalerne på VL Døgnet den 6. juni. Som opvarmning giver han her nogle af sine hovedpointer om ledergerningen anno 2024. Jens Lund betoner, hvor afgørende det er, at strategien er knivskarp og at ledelse og følgeskab er to ting, der skal følges ad. Og så noterer han sig, hvordan han tidligt har lært, at kommunikationsopgaven ikke skal undervurderes som CEO.

Af Anders Monrad Rendtorff

Jens Lund oplever som mange andre topledere, at verden ikke helt arter sig. Corona og det man kalder disruption af de globale forsyningskæder har ført til stor usikkerhed, som meget direkte rammer ind i DSV´s helt grundlæggende forretning, som er formuleret i et purpose: ’keeping supply chains moving in a world of change’. Dette er selvsagt vanskeligt i en situation, hvor verden er alt andet end forudsigelig.

”Vores globale netværk skal bare fungere, og det har betydet, at vi har prioriteret højere kvalitet i vores produkter mere end noget andet”, fortæller Jens Lund af en helt enkel årsag:

”Kunderne skal kunne regne med os”, understreger han og noterer sig, at branchen måske historisk set har været lidt løs i det, når det kommer til kvalitet.

Vi har udnyttet situationen til at stramme strategien

På den baggrund er det måske ikke så overraskende, at Jens Lund har prioriteret stramning af DSV´s strategi som et hovedpunkt, når han bliver spurgt til de vigtigste ledelsesudfordringer i 2024.

”Det vigtigste for mig er at have et stort fokus på vores strategi. Det kan synes lidt banalt, men min pointe er, at vi ikke altid har været gode nok til at se verden med kundens perspektiv. Det er faktisk lidt nyt for os – må jeg indrømme – at overveje, hvordan vi bedst kan hjælpe kunderne. Du kan sige, at vi flytter os fra et inside-out perspektiv til et outside-in perspektiv. Det lyder enkelt, men er jo i praksis meget udfordrende”, uddyber Jens Lund.

Et af eksemplerne på forskellen i perspektiv er kundekontakten.

”Det er jo helt indlysende, at mange af de store kunder gerne vil have one-point-of-contact. Men det har bare ikke været vores model historisk. Tværtimod har branchen jo været meget lokal og derfor med mange forskellige kontaktpunkter, både geografisk og ofte også mellem forskellige firmaer. Men nu vil vi gerne stå for al koordinering. Det er enkelt, men samtidig en radikal forandring af vores praksis og derfor et afgørende strategisk valg”, forklarer Jens Lund, der samtidig understreger, at det jo også stiller større krav, til hvor godt man forstår kundens forretning.

Lederskab er intet uden følgeskab

Når Jens Lund taler om lederskab, følger straks et andet begreb: følgeskab.

”For medarbejderne skal jo ikke bare acceptere forandringer – de skal jo købe reelt ind på dem, ellers flytter vi ingenting”, siger Jens Lund, der er meget optaget af, at man skal kunne se konkrete forskelle i adfærd hurtigt.

DSV har over årene ændret sig ganske meget. En af de store forandringer er, hvordan virksomheden er blevet bedre til at arbejde med data. Et eksempel er, hvordan ’sager’ har flyttet sig fra at være indtægter og udgifter i form af bilag i et chartek, til i dag at være digitale med dokumentation, vigtige detaljer og tydeligere processer.

”Nu har vi samme data til alle. Digitalisering er blevet til data, som vi så kan anvende til at optimere. Men det mest afgørende for os er transparens”, pointerer Jens Lund og fortsætter:

”Når vi har transparens, har alle de samme data. Det betyder, at alle kan tage beslutninger ud fra data, og vi kan samlet tracke økonomien meget bedre.”

Transparens er ikke kun et praktisk ord. Det er for DSV også en af få stærke værdier, som driver ledelse.

”Transparens er en kerneværdi for mig. Som jeg kobler til accountability, som er en anden værdi. De to værdier hænger nøje sammen. Accountability er et nøgleord for mig. Vi har mennesker ansat over hele verden, og det er ret afgørende, at der er lokalt ejerskab. Alle steder. Det er svært at få, hvis der ikke er transparens; altså at man ved, hvad der foregår, og at man selv kan tage ansvar for at finde data om en given sag. Måske kan man sige, at vi som virksomhed stiller transparens til rådighed og derfor kan forvente accountability”, fortæller Jens Lund, der f.eks. ikke vil gå på kompromis med compliance.

”Vi vægter sikkerhed meget højt. Ikke mindst fordi meget store virksomheder betror os en kolossal tillid til, at vi kan fragte produkter på en sikker måde. Medarbejder-safety og fravær af skader står derfor meget, meget højt på min dagsorden”, påpeger Jens Lund.

Vi har ganske enkelt undervurderet kommunikation

Jens Lund har været i ledelsen af DSV siden 2002 i rollen som CFO. Men skiftede til den nye rolle som CEO i februar i år. Og mødte straks en lidt anden virkelighed. For kommunikation er en disciplin, der er blevet stedse mere vigtig for toplederen.

”Jeg tror godt, at jeg kan sige, at vi undervurderede kommunikationsopgaven i et par kritiske situationer; f.eks. med en joint-venture-aftale i Saudi Arabien. Det har været en ikke-så-god oplevelse, som hurtigt lærte mig en hel del om en moderne medieverden. Det er meget nemt at tabe kontrol i den medieverden. Ikke fordi jeg bilder mig ind, at man kan have det, men jeg undervurderede klart situationen”, fortæller Jens Lund, der derfor også har lært af oplevelsen.

”Kommunikation kræver faktisk mange ressourcer. Én ting er at have rigtige ideer og løsninger. Noget andet er jo at adaptere det til virkeligheden, både internt i organisationen og eksternt over for kunder og medier.”

Jens Lund vil i den kommende tid prioritere fortællingen om DSV højere og blive skarpere på, hvad organisationen står for, og hvad organisationen vil.

”Jeg ser mig som en purpose-leder. Jeg kan godt lidt fortællinger, og jeg synes at vi har et rigtigt godt narrativ. Men jeg synes, at vi skal øve os mere.”

AI – få cases, der flytter en masse

Jens Lund er fokuseret på digitalisering og ser AI som en naturlig forlængelse af teknologiudvikling.

”Jeg synes, at det afgørende er, om vi kan kapitalisere på den nye teknologi – herunder også AI. Hvis vi ikke evner at ressourceoptimere, kan det næsten være lige meget.

Jens Lund bekender sig til en klassisk business case, der skal være beslutningsgrundlaget for, hvordan en investering bliver en god forretning.

”Jeg er derfor optaget af få, stærke cases, der kan flytte en masse. Jeg skal kunne se, hvordan vi kan lægge arbejdet om, hvordan vi kan organisere os anderledes. Ellers risikerer vi tilbagefald med en større omkostning uden effektivisering. Det er jeg ikke interesseret i.”

Jens Lund er ny CEO for DSV – og kommer til VL Døgnet den 6. juni

Jens Lund er uddannet revisor og har været en årrække i Deloitte, Danske Bank og Carnegie, inden han i 2002 kom til DSV som Group CFO.

I oktober 2021 blev Jens Lund Group COO og vice-CEO hos DSV. I den rolle blev han ansvarlig for udvikling og optimering af forretningen, for den digitale strategi og i det hele taget DSV’s infrastruktur og globale netværk.

I februar 2024 blev Jens Lund udnævnt til Group CEO hos DSV.

Læs også:

Advokat og partner hos Advokatfirmaet Poul Schmith, Thomas Dithmer om VL’s årstema:
“AI rammer alt – og der er meget en ledelse skal være opmærksom på”