Anne Nørklit Lønborg: AI er både teknologi og masser af ledelse

Anne Nørklit Lønborg: AI er både teknologi og masser af ledelse

VL’s årstema:

AI er både teknologi og masser af ledelse

14. maj 2024

Anne Nørklit Lønborg er Head of CIO Advisory Board & Board Professional og tidligere CIO for Business IT & Digitalisation i Tryg. Og så er hun medlem af VL9. Hun oplever, at de globale kriser nu også er relevante at forholde sig nærmere til som IT-organisation. Hun oplever et dilemma som IT-ansvarlig mellem nødvendigheden af at være på forkant teknologisk og samtidig tøjle omkostningerne. Og så er AI og andre teknologier en stor forandringsopgave for en organisation. VL Nyt har taget en snak med Anne Nørklit Lønborg om hendes perspektiv på AI og ledelse. Og du kan glæde dig til at opleve Anne Nørklit Lønborg på VL Døgnet den 6. juni.

Af Anders Monrad Rendtorff

Tidligere, lad os sige i gamle dage, levede man i nogen grad sit eget liv i IT-afdelingen. Nogle gange lidt til besvær, andre gange afgørende, men altid opfattet som nogen fra en anden planet.

”I dag er IT-organisationerne fuldstændigt integrerede i en virksomhed, og de er jo ofte de første, der skal aktiveres, når der er kriser”, fortæller Anne Nørklit Lønborg.

”Derfor vil de globale udfordringer være meget nærværende for ledelsen i en IT-organisation. Covid – det første spørgsmål jeg oplevede var: ’Kan vores folk arbejde effektivt nok hjemmefra?’ Ukraine: “Hvad er vores leverandør-overblik, og hvordan kan vi blive impacted?’ CIO-rollen er nærmest synonym med topledelse”, uddyber Anne Nørklit Lønborg, inden hun giver sit bud på en af de største ledelsesudfordringer i 2024.

AI er både en spændende buffet og en dyr restaurant

Der er selvsagt mange udfordringer for en topleder. For Anne Nørklit Lønborg skal fokus være på en række sammenhængende udfordringer, der alle har at gøre med AI.

”En af de største og højst prioriterede ledelsesudfordringer i dag handler om AI. Det gælder særligt de strategiske valg i dynamikken mellem de mange muligheder, den afgørende nødvendighed og de omkostninger, der er forbundet med det. Det er ikke en triviel udfordring”, fortæller Anne Nørklit Lønborg og fortsætter:

”Jeg er ikke i tvivl om, at både cyber og AI er de store nødvendigheder, som en organisation ganske enkelt ikke kan prioritere højt nok. Det er ikke bare nye teknologier. Det er samtidig investeringer, som har en betydelig transformativ karakter. Over for det skal man have øje for økonomien. Realiteten er, – ifølge analyser fra f.eks. Wallaroo og Gartner – at op mod 90% af AI-projekter ikke formår at ramme de ROI-mål, der har været sat, og kun 10% af projekterne når til et operationelt punkt.”

Det er ikke gratis at investere i IT. Uanset løsning kræver det implementering, licenser, kompetencer, uddannelse, kommunikation og så videre. Det bliver hurtigt til store omkostninger.

”Det store spørgsmål er: Hvad får vi ud af det? Hvad er business-casen? Det er rigtigt svært, og vi bruger mange kræfter på både at regne og samtidig tænke grundigt over målene. Er det øget kvalitet? Er det mere effektivitet? Er det øget beskyttelse? Der er rigtigt mange gode formål. Samlet skærper det bevidstheden om hvorfor og hvor meget”, uddyber Anne Nørklit Lønborg, der oplever situationen som en meget stor og meget tillokkende buffet, som står åben hele tiden.

Stor og kompleks forandringsudfordring

Den anden store ledelsesudfordring er – ikke overraskende – hvordan man får anvendt den nye teknologi. Hvordan man eksekverer på de store investeringer.

”Jeg kalder det adaption i organisationen. Det kan man næsten kun undervurdere. Men sagen er, at adaption – implementering – ikke kommer af sig selv. Slet ikke. Det handler også om, at vi sammen skal tage ansvar for, hvordan vi får vores AI-løsninger til at lykkes. F.eks. at sikre, at løsningerne bliver fodret med data, og at vi herefter også husker at træne løsningerne. På den måde kræver det ledelsesmæssig prioritering at få en organisation med på rejsen”, forklarer Anne Nørklit Lønborg.

Ifølge Anne Nørklit Lønborg er det vigtigt, at organisationen har et nyt syn på ny teknologi, en såkaldt digital parathed. Og selvom man har en kultur, hvor man er vant til hurtigt at kunne anvende den ny teknologi i hverdagen, så ser vi med AI, at kravene er større. Selvom særligt ChatGPT meget hurtigt er blevet allemandseje, er det ikke ensbetydende med hurtig implementering. Anne Nørklit Lønborg ser to afgørende forudsætninger for, at det kan ske:

”IT-området har et meget stort ansvar for, at teknologien kan anvendes enkelt og nemt. Det skal være intuitivt, ikke kun for eksperter, og det skal fungere i praksis for alle. Derfor skal vi også tage ansvaret for f.eks. uddannelse og udbredelse i virksomheden. På den anden side har vi modtagerne, medarbejderne. Der er min klare forventning, at man skal have interesse for området. Både for virksomhedens skyld, og bestemt også for at undgå at blive en teknologisk analfabet. Det bliver mere og mere et krav, at medarbejderne skal orientere sig mod teknologi, uanset rolle.”

Uddannelse af organisationen

Uddannelse af organisationen bliver en vigtig indsats, som også kan rumme en række strategiske og ledelsesmæssige dilemmaer. Anne Nørklit Lønborg har i Tryg været med til at etablere en AI-styregruppe med en mangfoldig deltagelse, som går langt ud over IT-organisationen, og som arbejder ud mod hele organisationen. I praksis er medlemmerne af styregruppen ledelsesambassadører og varetager hele virksomhedens AI-udbredelse – fra det strategiske fyrtårn, det juridiske, det etiske til de teknologiske valg og eksperimenterende cases samt opkvalificering af organisationen.

”Det er et vigtigt stykke arbejde, som kan skabe fremtidens virksomhed. Her er IT-organisationen rykket ud af sin teknologiske comfort zone og er blevet retningsgivende i en sådan AI-styregruppe med sin viden. Men der er også brug for andre kompetencer som jura, HR og strategi for at få hele virksomhedsperspektivet med.  Og så skal IT-organisationen ligesom resten af virksomheden løbende diskutere det store spørgsmål om, hvordan prioriteringen skal være mellem opgradering af de kompetencer, man allerede har og nye kompetencer udefra. Det er blot et spejl af situationen i organisationen”, siger Anne Nørklit Lønborg og betoner dermed de store udfordringer med at få investeringer til at blive til virkelighed.

Praktisk mindset har styrket hverdagens processer

De fleste organisationer funderer en del over, hvordan man kommer bedst i gang. En praktisk tilgang kan være en god start – og den approach, der foreløbigt har virket for Anne Nørklit Lønborg.

”Jeg har god erfaring med at omfavne AI ved at prøve sig frem. Ideen er at starte småt og arbejde sig frem mod en form for proof-of-concept på de ting, man arbejder med. Jeg er selvfølgelig meget optaget af, at man kan innovere, men samtidig skal man vide, at man er nødt til at slå mange ideer ihjel”.

I forsikringsbranchen og Tryg, hvor Anne senest har arbejdet, er fokus i høj grad på skader og skadesbehandling. Den nye teknologi skal som udgangspunkt kunne bruges til noget.

”Vi har gode erfaringer med AI-værktøjer helt nede i vores helt grundlæggende forretningsprocesser. Jeg synes, at vi i forvejen var dygtige, men det er tydeligt for mig, hvordan AI-værktøjer har accelereret udviklingen og har muliggjort en betydelig forretningsmæssig gevinst”, afslutter Anne Nørklit Nørborg.

Hvad gør du selv? Anne Nørklit Lønborg om sit eget AI-fokus

Anne Nørklit Lønborg er meget bevidst om sin funktion som rollemodel, som både leder og som en førende AI-ambassadør. Hun anerkender vigtigheden af at gå forrest og giver her sine gode råd:

  1. Forstå AI. Ny viden er noget, jeg er meget optaget af, og jeg læser derfor meget. Jeg bliver klogere, men sikrer også, at jeg er opdateret.
  2. Del AI. Jeg er meget opmærksom på at dele min viden. Det er en fordel, at jeg interesserer mig for området, men at kunne sparre og have dialog med andre omkring det giver et helt andet perspektiv. Det kan være små opdagelser, jeg gør mig, som andre kan bruge, eller sparring på ideer.
  3. Anerkend AI-fokus. Jeg er meget opmærksom på at anerkende alle forsøg på at give AI et fokus i dagligdagen og derved hjælpe til med udbredelsen af AI i organisationen.
  4. Mål AI-fokus. Jeg har haft god erfaring med at give mine ledere nogle særlige AI-anvendelses-targets for netop at drive en udvikling på området.
  5. Lær AI. Jeg synes, at det er så vigtigt at afprøve nye ting i praksis, og jeg holder mig ikke tilbage. Jeg har øvet mig en del med tekster, og har f.eks. haft en rigtig god oplevelse i forbindelse med MUS-samtalerne. Det kan måske virke lidt forkert at bruge et AI-værktøj til noget, der er så subjektivt og på en måde intimt som en MUS, men jeg var helt åben om det, og mine ledere synes faktisk, at det var fint. Det er samtalen, der er det afgørende for deres oplevelse og kvaliteten. Men min forberedelse var mere effektiv – fra at bruge tre timer på hver MUS, brugte jeg kun en halv time. Jeg er meget optaget af, hvordan jeg kan spare tid og blive mere effektiv gennem dagen.

Det er min klare forventning, at medarbejderne skal have interesse for AI. Både for virksomhedens skyld, og bestemt også for at undgå at blive en teknologisk analfabet. Det bliver mere og mere et krav, at medarbejderne skal orientere sig mod teknologi, uanset rolle.

AI gav optimeringer til fordel for både kunder, kvalitet og proces

Fælles for store virksomheder i forsikringsbranchen er, at der findes store mængder data f.eks. på skader i forbindelse med ulykker. Som udgangspunkt er alle skader meget individuelle. Derfor har skadesbehandlingen historisk været individuel og en manuel proces, der strækker sig over lang tid, før skaden afgøres.
Med AI-værktøjer har man fundet en måde at få bearbejdet den store mængde data, så det bliver let at overskue forløbet for skadeseksperterne. Samtidig kan man trække på data for lignende forløb og forudsige afgørelsen. På sigt kan man direkte afgøre erstatningen og give kunden tilsagn om erstatning baseret på dette.

Resultaterne har været overbevisende. Processen i skadesbehandlingen er blevet optimeret, og kvaliteten er forbedret. Og endelig er kvaliteten over for kunden øget, ikke mindst fordi sagsbehandlingen er blevet meget hurtigere. Det gør ganske enkelt kunderne mere tilfredse.

Med andre ord et tre-dobbelt win.

Anne Nørklit Lønborg er en erfaren topleder og deltager på VL Døgnet 2024

Anne Nørklit Lønborg er en meget erfaren topleder med ledelseserfaring fra en række globale, nordiske og danske virksomheder. Senest har hun stået i spidsen for transition efter opkøb, digitale og organisatoriske transformationer i Norden som CIO hos Tryg.

Før CIO-rollen sad Anne Nørklit Lønborg som Vice President for IT-udvikling i Tryg, og har også haft ledelsesroller i andre prominente organisationer: I ATP sad hun som Vice President for IT Strategy, IT Development og Business Portfolio Management. Hos IBM i roller som Associate Systems Analyst og Project Manager til en bred vifte af ledelsesroller som Department Manager og Delivery Project Executive.

Læs også:

Bestyrelsesformand Tue Mantoni, VL1, om topledelse i 2024: Ændrede præmisser – og nye muligheder
Topledelse i 2024: Ændrede præmisser – og nye muligheder

Topledelse i 2024: Ændrede præmisser – og nye muligheder

Topledelse i 2024

Ændrede præmisser – og nye muligheder

14. maj 2024

Tue Mantoni, bestyrelsesformand og investor, VL1, er både bekymret og optimistisk. De geopolitiske spændinger er reelle og har ændret præmisserne for handel. På den anden side ser den globale økonomi ud til at styrkes blandt centrale forbrugergrupper. Det åbner spørgsmålet, om forbrugere langt om længe vil vælge bæredygtighed. VL Nyt har taget en snak med Tue Mantoni om, hvordan han som topleder ser på verden i 2024.

Af Anders Monrad Rendtorff

Tue Mantoni er som alle andre topledere meget opmærksom på den globale situation, som han oplever tydeligt anderledes end tidligere.

”Jeg synes, at der er meget store spørgsmål til både det enkelte individ og særligt til toplederen anno 2024. Vi oplever markante geopolitiske ændringer, og særligt i 2024 skal vi igennem en række meget betydningsfulde demokratiske valg parallelt med de frygtelige krigssituationer. Det er stort, det er komplekst, og vi har ikke erfaring med det. Spørgsmålet, der for mig står tilbage, er: Hvor kan vi gøre noget? Svaret er: Ikke mange steder. Så hvordan navigerer vi i en situation, hvor vi på mange måder er overladt til situationens omstændigheder? Det kræver jo et noget andet mindset, end det vi oftest har brugt. Mindre kontrol, mere agilitet”, påpeger Tue Mantoni.

Demokratisering af bæredygtighed på vej

De store spørgsmål er fundamentale, og man kan sagtens være meget bekymret. Omvendt er der også muligheder i situationen. Særligt når man har blikket rettet mod de mange konsumenter i verden, som er særligt interessant for Tue Mantoni, da flertallet af hans engagementer er rettet mod B-T-C-verdenen.

”Min store overskrift er demokratisering af bæredygtighed. Jeg er selvsagt meget optaget af, hvordan forbrugertendenser udvikler sig. Jeg forfølger spørgsmålet om, hvad bæredygtighed betyder i en verden, hvor økonomien hele tiden udvikler sig. Selv om vi oplever krisetider, er der samtidig en kolossal bevægelse mod øget velstand og voksende middelklasse med en vis købekraft”, forklarer Tue Mantoni.

Indtil videre er bæredygtighed brudt igennem i smalle segmenter, for hvem bæredygtighed ganske enkelt er vigtigt. Og derfor vil man betale for det. Det er primært yngre, men bestemt ikke alle. Og det er værdibaserede segmenter, som overvejende hører til i de større bysamfund verden over.

”Men det er samlet set stadig en ganske lille gruppe. Mit håb er, at der på tværs af alle segmenter endelig dukker en mere bevidst forbruger op, der er villig til at betale det lidt ekstra, der kan skabe gennembruddet”, uddyber Tue Mantoni, der samtidig er meget bevidst om kløften mellem pris og den villighed, som forbrugeren har til at betale.

Generelt siger man, at bæredygtige produkter koster 28% mere end konventionelle. Forbrugeren er generelt villig til at betale op til 11% mere, ifølge en rapport fra Bain. Det betyder ganske enkelt, at der stadig er en stor kløft. Hvordan kan den kløft lukkes?

”Der er to særlige forhold, der skal være til stede. Det ene er, at forbrugeren forstår vigtigheden. Det handler altså i nogen grad om kommunikation og uddannelse. Det andet er, at virksomhederne skal blive mere effektive. Det kan være i form af skala og nye teknologier”, svarer Tue Mantoni.

Der er et afgørende politisk niveau, som vi bare ikke kommer uden om. Vi skal have den CO2-afgift. Det skal gå hurtigt, og det skal skabe mere fair konkurrencevilkår. Og ærligt talt: Det må ikke være gratis at svine.

Hvor starter det? Politik og styrket kommunikation

Som med meget andet er der altid tale om hønen eller ægget. Hvad kom mon først? Hvordan får processen mod mere bæredygtighed det nødvendige momentum? Tue Mantoni giver sit bud:

”Der er et afgørende politisk niveau, som vi bare ikke kommer uden om. Vi skal have den CO2-afgift. Det skal gå hurtigt, og det skal skabe mere fair konkurrencevilkår. Og ærligt talt: Det må ikke være gratis at svine.”

Virksomhederne har også en stor rolle.

”Jeg ser to vigtige indsatsområder for virksomhederne. Det ene er at identificere nye effektive teknologier, der samtidig er bæredygtige i sig selv. Det andet er at blive endnu bedre til markedsføring og kommunikation. Om fordele, om vigtigheden og med en anerkendelse af, at forbrugerne skal have en hjælpende hånd for at tage skridtet mod mere bæredygtige valg i hverdagen”, afslutter Tue Mantoni, der således er mere optimistisk end pessimistisk for fremtiden.

Tue Mantoni om ændret perspektiv på strategi-processer:

Når jeg ser tilbage, var vi tidligere meget optagede af 5-års-planer, af budgetter og indimellem sensitivitetsanalyser. For selvfølgelig havde vi også oplevelsen af en vis usikkerhed. Men forskellen er markant, når jeg ser på, hvad vi gør i dag. Scenarier er nøglebegrebet. Jeg bruger meget mere tid på at arbejde i situationer med meget åbent udfaldsrum og er meget mere optaget af specifikke situationer i specifikke geografier. Jeg er meget forsigtig med at forudsige noget som helst i dag, men har lært at forholde mig meget fleksibelt til forretningssituationen.

Tue Mantoni, VL1

Tue Mantoni er tidligere CEO i Bang & Olufsen og motorcykelgiganten Triumph. I dag går han investerings- og bestyrelsesvejen, hvor han bl.a. hjælper unge iværksættere med at udfolde og udvikle deres fulde forretningsmæssige potentiale.

Tue Mantoni er bestyrelsesformand i Lakrids by Bülow, Soundboks, Stine GOYA og den ungdomspolitiske organisation SAGA samt bestyrelsesmedlem i Joe & The Juice og GUBI. Han er strategisk rådgiver for den amerikanske venturefond Regeneration VC, som investerer i klimateknologi.

Tue Mantoni om geopolitisk uro:

Vi lever i et informationssamfund, hvor vi ved alt om alting asap. Det er vigtigt, fordi virksomheder i dag er mere globaliserede, og værdikæderne er bundet meget mere sammen. Det er helt tydeligt, og der er meget reelle spændinger. Det har reel betydning for virksomhederne. Kort sagt er præmisserne for global handel ændret.

Tue Mantoni om AI og ledelse:

Jeg har fornemmelsen af, at alle har svært ved grundlæggende at forstå AI. På den ene side er det jo mere af det samme. Teknologiske landvindinger, som vi har oplevet de sidste mange år. På den anden side er det en fundamental forandring, som kommer til at få et stort og langvarigt impact. Min klare pointe er derfor, at man er nødt til at forstå AI for at kunne være med.

Læs også:

Anne Nørklit Lønborg, VL9, tidligere Tryg-CIO: AI er både teknologi og masser af ledelse
Du har brug for mennesker

Du har brug for mennesker

Årstema: VL & AI

Du har brug for mennesker

29. april 2024

Serge Belongie er professor ved Datalogisk Institut ved Københavns Universitet og direktør for Pioneer Centre for AI, der hører under Københavns Universitet. Hans hovedpointe er, at ledere skal være meget opmærksomme på hypen omkring AI. Han sammenligner AI og andre nye teknologier med tidligere teknologiske gennembrud. Typisk er der en masse hype. Så lægger støvet sig, og vi finder ud af, at det er de banale, almindelige applikationer, der gør forskellen. Hans anden vigtige pointe er, at teknologi er teknologi – det er stadig mennesker, der styrer, og det er mennesker, der i sidste ende vil forårsage udfordringer og problemer. VL Nyt har taget en snak med Serge Belongie om AI. Og du kan glæde dig til hans keynote på VL Døgnet den 6. juni.

Af Anders Monrad Rendtorff

Serge Belongie kommer med et meget stærkt budskab om AI. Han forsøger at afmystificere AI og gøre op med hypen.

”Det forekommer mig, at mediehypen var meget energisk for omkring seks måneder siden. Jeg tror, vi er på vej ud af den misforståelse, at AI er en superintelligens, og at AI fjerner alle vores jobs. Det er efter min mening slet ikke tilfældet”, siger Serge Belongie, professor ved Københavns Universitet og leder af det anerkendte P1 – Pioneer Centre for Artificial Intelligence.

Han fortsætter med sit perspektiv på AI, som repræsenterer en ganske balanceret forståelse:

”Det er klart, at fordelene ved AI er virkelig bemærkelsesværdige, men vi skal bare huske proportionerne. Jeg tror, at når støvet (fra hypen) har lagt sig om et stykke tid, så står vi tilbage med flere kraftfulde og nyttige værktøjer, som kan skabe utrolige resultater. Kort sagt overvurderer vi, hvor hurtigt det vil blive implementeret. Og undervurderer, hvor virkningsfuldt det vil være – over tid.”

Antagelsen er ofte, at teknologien er fjenden – den bliver en nem prygelknabe. Jeg har den modsatte opfattelse: Mennesket er problemet.

Filtrér overdrivelserne fra

Serge Belongie har et særligt fokus på oprindelsen af hypen. Han understreger, at vi skal huske proportionerne i forståelsen af konsekvenserne af AI.

”Jeg er meget bevidst om oprindelsen af den nuværende hype. Den er drevet af USA/Silicon Valley, som har et meget specielt syn på teknologi og mennesker. Masser af innovation og udvikling sker i et miljø, hvor fjendtligheden over for arbejdskraft som sådan kan være relativt høj. Det påvirker selvfølgelig lovprisningen af, hvad teknologien kan gøre”, siger Serge Belongie.

Han understreger, at der historisk har været en tendens til at overdrive fordelene ved, hvor stærke bestemte teknologier er. Han er derfor også skeptisk over for det enorme fokus på regulering af teknologi:

”Antagelsen er ofte, at teknologien er fjenden – den bliver en nem prygelknabe. Jeg har den modsatte opfattelse: Mennesket er problemet.”

Se på Kina for at få en fornemmelse af fremtiden

Perspektivet på mennesker versus teknologi er en nøglefaktor, når Serge Belongie ser på det globale landskab med teknologisk udvikling. Han ser tre forskellige paradigmer i den dynamiske udvikling.

”USA repræsenterer fortællingen om en Wild West-lignende innovation, hvor teknologien er helten, og mantraet er ’Move fast, break things’. En grundlæggende præmis er mistillid til enhver regering”, analyserer Serge Belongie, som fortsætter sin analyse med et billede af den europæiske tilgang:

”I modsætning til USA har Europa et stort fokus på overvågning og regulering i en situation, hvor de europæiske samfund vægter konsensus og grundighed. Det er en meget bevidst tilgang, som bare tager tid – og derfor kan virke langsom.” Serge Belongie vender sig dernæst mod Kina, som har en tredje og meget anderledes tilgang:

”Kina er meget anderledes. De er ikke så optagede af konsensus, de er ikke så optagede af innovation. Nej, de er meget fokuserede på forstærkning, forstørrelse og skala – meget gerne hurtigt. Tilgangen er top-down og tankegangen er ’Just do it’”.

De tre forskellige tilgange er i spil på samme tid, og Serge Belongie tøver ikke, når han bliver spurgt om fremtiden:

”Kig på Kina for at se tegnene på, hvordan fremtiden vil se ud. Det er fokus på etablerede, state of the art-værktøjer, der virker i virkeligheden.”

Bølger af disruption vil altid ske – lær af tidligere teknologiske gennembrud

Serge Belongie mener, at bølger af disruption altid vil ske og finder trøst i analogierne fra tidligere teknologiske gennembrud. Det kan være sammenligninger med f.eks. ‘De Gule Sider’-virksomheder som Yahoo i slutningen af halvfemserne, eller da regnearkene gjorde deres indtog i virksomhederne.

”Jeg ser analogier, der kan hjælpe os med bedre at forstå AI. I halvfemserne revolutionerede Yahoo og andre ‘De Gule Sider’-formater. Det føltes som en revolution, men snart blev det næsten for meget. Det var svært at navigere i, og der var behov for alt for meget organisation. Så kom Google nogle år senere – ud af ingenting. Vi blev blæst bagover af enkelheden. Men min pointe er, at det tog næsten et årti, før vi kom til søgemaskineoptimeringsprocesserne. Det tager bare meget længere tid, end vi tror”, pointerer Serge Belongie.

Han peger også på fremkomsten af regneark i virksomheder for en lignende analogi.

”Med regnearkene så vi en demokratisering af økonomien i virksomhederne og en ændret rolle for f.eks. controllers og finansafdelingen. Det var en stor forandring for mange virksomheder. Men når vi ser tilbage, vil vi nok se på regneark som et smart værktøj, ikke som en revolution. Og sådan er det: Regneark er bare et værktøj. De kan stadig lyve, og princippet om ’garbage in er garbage out’ gælder stadig”, understreger Serge Belongie, der afslutter med menneskets betydning:

”Min grundlæggende pointe er, at teknologi bare er teknologi. Vi har brug for mennesker for at få den til at fungere. Når det er sagt, er den anden vigtige pointe, at du som individ og som leder skal uddanne dig gennem hele dit liv og din karriere.”

Serge Belongies tips og tricks til dit lederskab af AI

  • Tænk i analogier. For eksempel da regneark kom ind i organisationen. Eller da Google gjorde internetsøgning så meget lettere. På nogle måder revolutionerede værktøjerne noget af det daglige arbejde, gjorde nogle funktioner overflødige. Men vigtigst af alt tvang det organisationen til at lære at bruge disse nye værktøjer effektivt.
  • Behov for at lære. Nøgleordet for ledere og organisationer er behovet for konstant læring. Som leder, som individ og som organisation bliver disse nye værktøjer og teknologier hurtigt en slags nødvendige kompetence-elementer, som man er nødt til at forstå og håndtere. Konstant læring er mantraet.
  • Ignorer støjen og hypen. En af de sværeste opgaver for en topleder er at navigere i støjen og hypen om AI. Vær rolig, forstå bias fra udviklingsperspektivet, og find din egen vej.
  • Vær opmærksom på det banale, på det enkle. Det er de almindelige applikationer, der vil give de største fordele. Organisering af data, håndtering af kunder eller hjælp til hverdagens ‘ting’. I det hele taget aktiviteter og processer, der kan automatiseres eller optimeres. Det er ikke sensationelt og radikalt, men meget praktisk. Med andre ord: Lederne bør fokusere på gentagne processer.

AI-personaen: Forestil dig en ekstremt energisk praktikant

Serge Belongie har denne karakteristik af AI som persona:

Forestil dig en ekstremt energisk praktikant. Meget klog, meget ambitiøs, masser af energi. Men også for hurtig og for meget. For som de fleste ledere ved, har praktikanter brug for råd, vejledning, feedback og den menneskelige indflydelse. Det er AI-personaen. Det er en teknologi og har brug for vejledning fra mennesker.

Om Serge Belongie, der taler på VL Døgnet den 6. juni

Serge Belongie er professor i datalogi ved Københavns Universitet, hvor han også fungerer som leder af Pioneer Centre for Artificial Intelligence (P1). Tidligere har han været professor i datalogi ved Cornell University, Associate Dean ved Cornell Tech og medlem af Visiting Faculty-programmet hos Google. Hans forskningsinteresser omfatter Computer Vision, Machine Learning, Augmented Reality og Human-in-the-Loop Computing. Han er også medstifter af flere virksomheder, herunder Digital Persona og Anchovi Labs.

Han har modtaget NSF CAREER Award, Alfred P. Sloan Research Fellowship, MIT Technology Review “Innovators Under 35” Award og Helmholtz-prisen for grundlæggende bidrag inden for Computer Vision. Han er medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab og sidder i bestyrelsen for European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS).

P1 – globalt pionercenter inden for AI

Pioneer Centre for Artificial Intelligence var det første af den slags pionercentre og har derfor fået tilnavnet P1. Centret har fået bevilget 47 millioner euro (ca. 354 millioner dkk) over 13 år (2021-2034). P1’s vision er at støtte forskning i kunstig intelligens i verdensklasse med fokus på samfundsmæssige udfordringer, mennesker og design og samtidig bringe Danmark i front internationalt. Ud over disciplinerne inden for kunstig intelligens; såsom maskinlæring og deep learning, arbejder P1-forskere også med de etiske aspekter af AI, og hvordan man designer teknologier, der bygger på kunstig intelligens, på en sådan måde, at de accepteres og forstås af dem, der har brug for dem.

Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet er vært for centret i tæt samarbejde med de 4 partneruniversiteter: Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet og IT-Universitetet i København.

Læs også:

CEO hos Lars Larsen Group, Jesper Lund, om topledelse i 2024:
“Forvent det uforventelige”
Forvent det uforventelige

Forvent det uforventelige

Topledelse i 2024

Forvent det uforventelige

29. april 2024

Jesper Lund, VL6, er President & CEO for Lars Larsen Group A/S. Jesper Lund navigerer blandt andet efter det overordnede ledelsesprincip: Forvent det uforventelige. Uforudsigeligheden er større end nogensinde før, og derfor er det nødvendigt at planlægge langsigtet, men kunne agere kortsigtet. VL Nyt har taget en snak med Jesper Lund om ledelsesopgaven i 2024.

Af Anders Monrad Rendtorff

Navnet Lars Larsen Group blev introduceret i 2020, men startede reelt sammen med etableringen af JYSK den 2. april 1979. I dag består Lars Larsen Group A/S af to underliggende forretningsområder: Lars Larsen Group Retail; med blandt andre JYSK, ILVA, BOLIA og SOFACOMPANY, og Lars Larsen Group Investments. Jesper Lund, VL6, tiltrådte som President & CEO i 2020, og i de 4 år der er gået, er den globale volatilitet steget. Det stiller højere krav til agilitet i forretningen og til ledelsen.

”Uforudsigeligheden i verden er steget. Vi har desværre krig i blandt andet Europa. Et scenarie, der var svært at forestille sig for få år siden. Derudover ser vi flere geopolitiske forskydninger, der også påvirker vores måde at kunne drive forretning på,” skitserer Jesper Lund og fortsætter:

”Efter mange år, hvor globalisering er blevet hyldet for de muligheder, det gav os, ser vi nu en stigende tendens til de-globalisering. Det er et anderledes perspektiv at lede en virksomhed i, fordi vi skal bruge flere ressourcer i vores planlægning og være mere opmærksomme på de lokale perspektiver i de enkelte lande.”

Ledelsens mindset er vigtig

Hvad skal virksomheder og ledere så gøre ved denne nye situation?

Ifølge Jesper Lund er én af de vigtigste kompetencer for den dygtige leder mindsettet.

”Du kan ikke længere på samme måde som tidligere forudsige, hvad der sker i morgen. Så det at kunne takle den uforudsigelighed er for mig en af de centrale ledelseskompetencer”, understreger Jesper Lund, der fortsætter:

”Det gælder alle vores ledere i hele koncernen. Det er et særligt og nødvendigt mindset, uanset hvor i verden vi opererer. Der skal den enkelte leder evne at håndtere de særlige udfordringer, der kan gælde et specifikt forretningsområde eller en specifik geografi.”

Forstå din forretningsmodel – og tænk kort og langt på samme tid

Når verden er uforudsigelig og man som leder skal forvente det uforventelige – hvor skal man så fokusere? For Jesper Lund skal den grundlæggende forretningsmodel være omdrejningspunktet.

”Du skal have en robust og ambitiøs forretningsstrategi, som danner fundamentet for langsigtet vækst og indtjening. Det er alfa og omega. Det gør dig i stand til at agere og reagere kortsigtet, når der sker noget uforudsigeligt”, anbefaler Jesper Lund.

Han bruger metaforen om en supertanker og en torpedobåd til at illustrere den moderne ledelsesopgave.

”Supertankeren er den langsigtede strategi; det er målet i horisonten, det er det lange sigte, som – hvis man kun har det for øje – kan gøre det vanskeligt at navigere hurtigt og agilt i nuet. Torpedobåden er derimod hverdagen, der kræver mange flere hurtige skift og justeringer. Og det er netop kombinationen af de to perspektiver, der gør det muligt at lede og styre virksomheder – som f.eks. vores, hvor vi har en række forskellige forretningsområder, der opererer i forskellige segmenter og over en stor del af verden – sikkert i havn”, illustrerer Jesper Lund, der samtidig understreger de muligheder, som kriser også repræsenterer.

Selvom vi – og verden omkring os – også er optaget af mange geopolitiske udfordringer i øjeblikket, så er der ganske enkelt et globalt sustainability problem, som alle skal bidrage til løsningen af. Inklusive os i Lars Larsen Group. 

Sustainability med udgangspunkt i selskabets værdier

Sustainablity er et af de temaer, der fylder i mange virksomheder og hos mange ledere. Men arbejdet med sustainability kan være presset i øjeblikket, da flere geopolitiske temaer og en svækket købekraft hos forbrugerne også skal have ledernes opmærksomhed.

Det er også tilfældet hos Jesper Lund.

”I Lars Larsen Group dækker begrebet Sustainability over vores arbejde med ESG, altså environment, social og governance samt CSR, SBTi m.fl. Og selvom vi – og verden omkring os – også er optaget af mange geopolitiske udfordringer i øjeblikket, så er der ganske enkelt et globalt problem, som alle skal bidrage til løsningen af. Inklusive os. Arbejdet med blandt andet at reducere vores klimaaftryk foregår som udgangspunkt decentralt i vores virksomheder. Alt dette samles sammen og præsenteres på koncernniveau.”

”Vi har den fordel, at sustainability-indsatsen er støttet af en af vores grundlæggende værdier; nemlig ordentlighed. Det gør det enkelt for os at fastholde og styrke et strategisk fokus. Derfor fortsætter vi arbejdet ufortrødent”, tilføjer Jesper Lund, som også noterer, at mængden af regulativer på området kan være en udfordring for selv de store virksomheder. Han understreger dog, at den ikke skal sætte en stopper for det vigtige arbejde omkring sustainability.

”Vi kører på. Både på det regulatoriske område, hvor vi selvsagt er compliant. Samtidig er vi også meget optagede af det allervigtigste på dette område: hvordan vi reelt kan gøre en forskel. Til tider kan jeg godt blive en smule skeptisk over for de mange regulatoriske formalia. Det er selvsagt nødvendigt, at virksomheder skal kunne dokumentere, at de er compliant. Men mængden af regulativer kan risikere at tage fokus fra de enkelte virksomheder og gøre det mere bøvlet end nødvendigt at ville og kunne gøre en forskel.”

Jesper Lunds fire toptips til moderne ledelse anno 2024

  • Forvent det uforventelige
  • Hav en robust og ambitiøs forretningsstrategi, som danner fundament for langsigtet vækst og indtjening. Det gør dig i stand til at agere og reagere meget kortsigtet, når der sker noget uforudsigeligt
  • Etabler et finansielt beredskab
  • Vær klar til at gribe de muligheder, der opstår ved udfordringer og kriser

Supertanker og torpedobåd

Supertankeren er den langsigtede strategi; det er målet i horisonten, det er det lange sigte, som – hvis man kun har det for øje – kan gøre det vanskeligt at navigere hurtigt og agilt i nuet. Torpedobåden er derimod hverdagen, der kræver mange flere hurtige skift og justeringer. Og det er netop kombinationen af de to perspektiver, der gør det muligt at lede og styre virksomheder sikkert i havn.

Jesper Lund om AI: Forstå det. Gør det. Lav praksisser.

AI er en spændende ny teknologi og vi er allerede i gang med at teste og implementere løsninger. I praksis har vi på tværs af koncernen kørt en række workshops, som har hjulpet organisationen med at identificere, hvor der er bedst mulighed for at optimere vores arbejde gennem AI.

Vores opgave i ledelsen er at vurdere og prioritere de mange muligheder, så vi ikke sætter for mange projekter i gang på samme tid.

Erfaren topleder

Jesper Lund har siden 2020 været President og CEO for Lars Larsen Group A/S. Inden da arbejdede han for Brunsborg-familien og Lars Larsen i regi af at være partner og co-owner for PwC Danmark. Jesper Lund er uddannet Master of Science in Business Economics and Auditing fra Aarhus School of Business. Han er medlem af VL6 og var i en årrække medlem af bestyrelsen for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse.

Læs også:

Professor Serge Belongie om AI:
“Du har brug for mennesker”
Alt for stor blind vinkel på Kina

Alt for stor blind vinkel på Kina

Årstema: VL & AI

Alt for stor blind vinkel på Kina

12. april 2024

Kina er meget langt fremme med ny teknologi; herunder udvikling, implementering og regulering af AI. Meget længere end vi tror. Det er vi nødt til at åbne øjnene for. Det kan Dr. Wanli Min hjælpe med, når han taler på VL Døgnet den 6. juni. Wanli Min er en af verdens førende AI-eksperter og har stået i spidsen for toneangivende dataprojekter for Alibaba, Google og IBM. Han er bl.a. hjernen bag et avanceret Smart City Brain-koncept, der kan optimere alt fra energiforbrug til trafikalt flow i store byer, og han har hjulpet utallige virksomheder med at spare både penge og CO2-udledning ved hjælp af data og kunstig intelligens. VL Nyt taler i denne uge om AI i praksis på den helt store klinge.

Af Anders Monrad Rendtorff

VL Døgnet 2024 byder på et rigtigt scoop. For Dr. Wanli Min, en af verdens førende AI-eksperter, deltager med en samtale mellem ham og den danske Kina-ekspert Christina Boutrup. Wanli Min er en af verdens førende eksperter inden for kunstig intelligens og har stået i spidsen for udviklingen af flere banebrydende dataprojekter; blandt andet som Principal Data Scientist for den kinesiske tech-gigant Alibaba. I dag investerer han gennem sin virksomhed North Summit Capital i traditionelle virksomheder indenfor produktion, sundhed og landbrug og tilsætter sin AI-magi for at øge værdien.

”Dr. Wanli Min er uden sidestykke en af de skarpeste og mest sympatiske personer, jeg nogensinde har mødt. Han er en anelse underspillet, men meget faktuel og ’to the point’, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Han afsluttede allerede sin første universitetsuddannelse som 19-årig – som en del af et særligt program for talentfulde unge i Kina”, fortæller Christina Boutrup, der er en af Danmarks førende Kina-kendere. Hun vil på VL Døgnet holde et oplæg om AI-udviklingen i Kina. Derefter vil hun interviewe Dr. Wanli Min.

”Der er en blind vinkel i dansk erhvervsliv, når det gælder Kina. Mange ser stadig landet som enten et marked eller som verdens fabrik. Men det er alt for snævert”, fortæller Christina Boutrup til VL Nyt.

”Kinesiske virksomheder er stadig mest kendt som copycats, men de er ganske enkelt førende inden for mange af de nye teknologier, som i øjeblikket former vores fremtid. Det gælder blandt andet den praktiske anvendelse af AI”, understreger Christina Boutrup og henviser til den australske tænketank Australian Strategic Policy Institute (ASPI), der sidste år vurderede, at Kina er førende inden for 37 ud af 44 kritiske teknologier.

”Det er en analyse, som man sikkert kan diskutere, men man kan ikke diskutere mønstret. Det er en af mange kortlægninger, der viser, at kinesiske virksomheder er verdensledende inden for blandt andet solceller, elbiler og alt, hvad der handler om avanceret industriproduktion – og vi lægger ikke rigtigt mærke til det i vores store fokus på USA”, pointerer Christina Boutrup.

Kina er arnestedet for AI-udvikling

USA har traditionelt været omdrejningspunktet for teknologiudvikling, og det var også amerikanske OpenAI, der tog verden med storm, da den lancerede ChatGPT. Men AI er jo meget mere end sprogmodeller og chatbots, og Kina er langt foran Europa og USA, når det gælder den praktiske anvendelse af kunstig intelligens i samfundet. EU slår sig ofte op på at være verdensmestre i regulering, men faktum er, at der er meget få europæiske virksomheder og lande, som er med i det internationale AI-kapløb.

”Det er problematisk, at ChatGPT stjæler al opmærksomheden i medierne og i store dele af dansk erhvervsliv, for der er mange andre teknologier, som er langt mere relevante for danske virksomheder. Her er der virkelig inspiration at hente i Kina og i den østlige del af Asien, hvor man generelt opfatter AI som et nyttigt værktøj, som kan hjælpe med at udvikle bedre løsninger for kunder og medarbejdere”, fortæller Christina Boutrup.

Hun er for nyligt flyttet hjem efter et par år i Kina og Singapore, og hun er overrasket over, hvor negativ tilgangen til AI ofte er i Danmark.

”En stor del af debatten herhjemme handler om, hvor vidt AI overtager verden, og om maskinerne tager jobs fra mennesker. Men der mener jeg godt, at vi kan lære lidt af den asiatiske tilgang, samtidig med, at vi naturligvis skal bevare en kritisk tilgang til teknologierne”, understreger hun.

Regulering og lovgivning er meget løsere i Europa og USA end i Kina

Regulering er et af de helt store emner i Europa, og der er en udbredt opfattelse af, at EU også er førende inden for regulering af AI. Men ifølge Christina Boutrup er det både forkert og ærgerligt.

”Jeg synes, at det er problematisk, at europæiske ledere gang på gang kan præsentere love som ’verdens første’, selvom Kina allerede har implementeret en AI-lovgivning. Men det er der ikke mange, der ved. Problemet er, at den europæiske lovgivning er flere år undervejs, før den kan anvendes i praksis. I mellemtiden kan vores børn så blive udsat for en AI-ven i deres Snapchat-app på mobiltelefonen. Det er tankevækkende, fordi der i Kina er regler, som begrænser hvilket indhold børn under 14 år kan se, og tech-giganterne kan ikke bare lancere generative AI-produkter uden myndighedernes godkendelse.”

”Det handler selvfølgelig også om kontrol og censur, og kommunistpartiet ser naturligvis de her nye AI-chatbots som en direkte trussel, fordi man måske ikke kan styre, hvad de kan finde på at sige. Men det handler altså også om, at man tager ansvar og forsøger at beskytte borgerne. Jeg synes blandt andet, at det er interessant, at man nu skal i gang med at vandmærke alt indhold på sociale medier, som er genereret af kunstig intelligens i Kina. Det taler man jo også om, at vi skal gøre i EU, og derfor giver det mening at holde øje med udviklingen i Kina. Det er lidt som et kig ind i fremtiden på godt og ondt”, mener Christina Boutrup.

Start small and fail fast. A quick and dirty solution does more to test the market than launching a big and ‘complete’ solution that doesn’t solve real customer problems.

Dr. Wanli Min

Dr. Wanli Min taler om relevans, praktisk anvendelse og et holistisk perspektiv

Én ting er at dreje blikket mere åbent over mod Kina, når det handler om inspiration og læring om AI og nye teknologier. Noget andet er de konkrete læringer, som VL-medlemmerne kan få af Wanli Min på VL Døgnet.

Wanli Min er anerkendt globalt som førende AI-ekspert og har en imponerende karriere bag sig. Han repræsenterer en særlig praktisk og nok også pragmatisk tilgang til AI. For Wanli Min er AI et nyttigt værktøj, som man skal bruge til at optimere sin forretning eller samfundet i bredere forstand. Han er ikke så optaget af dilemmaer om f.eks. menneske versus maskine, men snarere optaget af, hvordan AI kan løse problemer – gerne større samfundsudfordringer – ud fra et holistisk perspektiv.

I de seneste projekter er Wanli Min meget optaget af en såkaldt Smart City Brain, der ser på et bysamfund som helhed. Hvordan man ved hjælp af sensorer, data og AI optimerer flowet i trafikken, hvordan man minimerer energiforbruget – eller med andre ord: Hvordan man kan se på alle de elementer, der er flydende – og optimere dem. Det kræver netop et holistisk perspektiv og en skarp matematisk og strategisk hjerne.

“Jeg glæder mig virkelig meget til at interviewe Dr. Wanli Min på VL Døgnet”, siger Christina Boutrup, der samtidig har en opfordring til alle VL-medlemmer:

”Jeg vil rigtigt gerne have spørgsmål fra VL-medlemmerne, som jeg kan bruge i interviewet. Så skriv til os her – jeg vil glæde mig til at lodde stemningen og sikre, at interviewet er så relevant for VL-medlemmerne som muligt.”

Smart City Brain betyder…

Begrebet smart city-platform sigter mod at forbedre byforvaltning gennem brug af blandt andet big data, cloud computing og kunstig intelligens. Ideen er at systemet forbinder data fra alle afdelinger i en given by og på den baggrund kan levere mere intelligente og bekvemme tjenester til virksomheder og beboere og samtidig fremme den grønne omstilling.

Det er et mindset, der allerede er implementeret i en række større bysamfund i Asien.

Alibabas hjemby hedder Hangzhou, og det var netop her, Dr. Wanli Min lancerede den såkaldte Smart City Brain i 2017.

Dr. Wanli Mins nyeste AI-projekt foregår i Jinan i Shandong-provinsen. Det er en by med 10 millioner indbyggere, hvor han er ved at udvikle en ”AI brain”. Formålet er at optimere alt fra energiforbrug i datacentre til anvendelsen af vedvarende energi samt at optimere det trafikale flow etc.

Hvad vil du gerne spørge Dr. Wanli Min om?

Wanli Min, en af verdens absolut førende AI-eksperter, taler på VL Døgnet den 6. juni. Christina Boutrup, der er en af de førende danske Kina-eksperter, vil introducere og interviewe Wanli Min.

Så hvad er dine spørgsmål til Wanli Min? Send dem til os på info@vl.dk – så kan Christina Boutrup lade sig inspirere og tage dem med.

Wanli Mins bedste tips og tricks

  • Lad være med at lave planer om AI-projekter, der varer 3 eller 5 år. Prøv med 2 måneder, og du vil blive overrasket over hvor langt du kan nå.
  • AI og data kan med fordel anvendes til at optimere industrivirksomheder dér, hvor der er et ”flow”. Det kan være vand, energi, råstoffer osv.
  • Tænk i følgeskab, for forandring kommer ikke af sig selv. Overvej at give dine ledere en AI-centreret titel, og overvej at give dine ledere KPI´er om AI-indsatser.

Wanli Mins imponerende cv

Wanli Min er en af verdens førende AI-eksperter. Han har stået i spidsen for toneangivende dataprojekter for Alibaba, Google og IBM.

Dr. Wanli Min er tidligere Chief Machine Intelligence Scientist hos Alibaba, medlem af National Strategic Advisory Committee on Next Generation of AI samt grundlægger og administrerende direktør for North Summit Capital og Quad Talent.
Han blev udnævnt til “En af verdens bedste AI-ledere” af Forbes og er en af verdens førende autoriteter inden for sit felt.

Han dimitterede Special Class for Gifted Youth (SCGY)-programmet fra University of Science and Technology i Kina i 1997 i en alder af 19, hvorefter han opnåede en Ph.d. i statistik fra University of Chicago i 2004.

Siden da har han arbejdet hos IBM T.J. Waston Research Centre, IBM Singapore og Google, før han kom til Alibaba, hvor han blev indtil 2017.

Christina Boutrup er førende Kina-ekspert – og giver oplæg om AI-udviklingen i Kina på VL Døgnet

Christina Boutrup er uddannet erhvervsjournalist og en af landets førende Kina-kendere. Hun har boet i Kina ad flere omgange, senest som Asien-korrespondent for TV2.  Hun har fulgt Kinas udvikling tæt siden 2004 og rejst i hele regionen, blandt andet som vært for radio- og tv-programmer. Hun har skrevet flere anmelderroste bøger om verdens nye supermagt og er anerkendt af Thinkers 50, medlem af Dansk Konkurrenceevneråd og tidligere udpeget til den danske regerings ekspertpanel med fokus på Kina.

Christina Boutrup vil på VL Døgnet holde et oplæg om AI-udviklingen i Kina. Derefter vil hun interviewe Wanli Min.

Ny episode af VL Insights:

AI ifølge digitaliseringsminister Marie Bjerre

Læs også:

Pernille Bonne Neisig om onboarding i VL:
“Jeg fik det helt store overblik”

Læs også:

Vellykket arrangement med Forsvaret:
Sammen om et stærkere Danmark
Onboarding i VL: Jeg fik det store overblik

Onboarding i VL: Jeg fik det store overblik

Onboarding i VL:

Jeg fik det store overblik

12. april 2024

Pernille Bonne Neisig er Communication & Public Affairs Manager hos Salling Group. Og nu er hun nyt medlem af VL119 i Aarhus. Det er altid den enkelte gruppe, der driver rekrutteringsprocessen og dermed også onboardingen. Som noget nyt tilbyder VL Selskabet flere gange om året en introduktion til VL for nye medlemmer. Pernille Bonne Neisig deltog i webinaret i december måned, som blev modereret af Ida Bratting Kongsted, adm. direktør hos VL Selskabet. VL Nyt har taget en snak med Pernille Bonne Neisig om onboarding-processen til en VL-gruppe, som for alle nye medlemmer er helt afgørende for at få en god start til et varigt medlemskab. 

Af Anders Monrad Rendtorff

Hvad var dit billede af VL?

”Mit indtryk er, at VL er et spændende netværk, hvor man som medlem både har en personlig gevinst i form af nye professionelle relationer, samtidig med, at det er et godt forum for inspiration til udvikling af – og genvej til – ny viden for de virksomheder, som de respektive medlemmer repræsenterer.”

 

Hvorfor vil du gerne være med i VL?

”VL er en god genvej til faglig udvikling og sparring, og samtidig en spændende mulighed for at styrke mit lokale netværk og blive klogere på de mange spændende organisationer, Aarhus har at byde på.”

 

Hvor længe har du været med?

Jeg har været med siden november 2023; jeg er altså med andre ord helt ny i VL. Og allerede det første møde var meget relevant for mig. Vi havde besøg af Jesper Theilgaard, der talte om klimaforandringer, der i sagens natur er et emne, der fylder en stor del af min professionelle hverdag.

Det er en spændende flok mennesker med viden, indblik og noget på hjerte, og det er i sig selv grundlag for godt selskab!

Pernille Bonne Neisig

Nyt medlem af VL119

Hvad er dine forventninger til netværket?

”Jeg forventer, at VL Selskabet som samlet hele – og via mit lokale netværk – giver mulighed for løbende deep dives i viden om nyeste udvikling og tendenser inden for aktuelle store dagsordener. Det kan være temaer som klima, AI, ligestilling, politiske spændinger og kriser i verdenssamfundet. Jeg ser jeg meget frem til at få et godt indblik i lokale virksomheder, deres måde at drive deres organisationer og ledelse på. I det hele taget blive klogere på, hvad de er optaget af. Jeg håber selvfølgelig også, at jeg selv kan bidrage med viden og indsigter fra egen organisation og branche. Og så glæder jeg mig selvfølgelig til at lære de øvrige medlemmer af netværket endnu bedre at kende. Førstehåndsindtrykket er, at det er en spændende flok mennesker med viden, indblik og noget på hjerte, og det er i sig selv grundlag for godt selskab!”

 

Hvordan har rekrutteringsprocessen været for dig?

”Rekrutteringsprocessen har været superfin. Jeg oplevede stor transparens i forhold til optagelses-setuppet med alt hvad det indebærer af anbefalinger, forbehold i forhold til interessekonflikter, at alle skal godkende, osv. Herfra har det faktisk været let at komme ombord både lokalt og i det overordnede organisatoriske setup. Og jeg har været hjulpet rigtig godt på vej af hjælpsomme e-mails med praktisk info, onboarding-møde og så videre.”

 

Hvordan oplevede du onboarding-webinaret med VL Selskabet?

”Det var meget værdifuldt at få den overordnede indflyvning til VL Selskabet og få en grundig intro til den samlede organisation, interesser og formål. Statistik og data taler jo altid sit eget tydelige sprog, og selvom det ikke overraskede mig, gjorde det alligevel stort indtryk at se onboarding-slides med overblikket over medlemmernes hovedbeskæftigelse, rolle-, kønsfordeling og alder. Det giver et ret godt billede af netværkets medlemmer i et enkelt overblik.”

Det store VL-billede er vigtigt

Onboarding til VL Selskabet er et nyt initiativ, der skal supplere medlemmets onboarding til sin nye VL-gruppe.

”Det er jo indlysende, at vi skal gøre det. De allerfleste medlemmer er jo mest optaget af sin egen lokale gruppe. Det er der, hverdagslivet foregår, og det er der, man lærer netværket at kende. Men vi har samtidig oplevet, at VL Selskabet derfor bliver lidt fjernt. Vi vil gerne slå et slag for, at man som medlem også har en god fornemmelse af VL Selskabet. Værdien af medlemskabet kan suppleres med nogle af vores aktiviteter – ikke mindst vores fokus på de ledelsesmæssige temaer omkring de store samfundsmæssige dagsordner”, fortæller Ida Bratting Kongsted, adm. direktør hos VL Selskabet.

Og hvordan er det så gået med de første møder?

”Det er gået rigtig godt. Folk er mødt op, eller det vil sige, at de har været med på Teams-mødet. De virker rigtig interesserede, og jeg har foreløbigt fået bekræftet min hypotese: Man har ikke vidst særligt meget om VL Selskabet inden, og man er positivt overrasket over vores tilbud. Så vi fortsætter, og opfordrer alle nye medlemmer til at deltage.”

Næste onboarding-webinar med VL Selskabet er 16. maj

Her får du gode råd til et udbytterigt medlemskab og en introduktion til de muligheder, du med fordel kan benytte dig af i forbindelse med dit medlemskab af en VL-gruppe og VL Selskabet.

Vi stiller skarpt på selve VL’s formålsparagraf, hvordan du får det optimale ud af dit medlemskab, samt en introduktion til, hvad VL Selskabet tilbyder og stiller til din rådighed.

Tilmeld dig allerede nu via dette link.

Inspirationskatalogerne er blevet opdateret

VL Selskabet har over de seneste år lavet tre forskellige inspirationskataloger. Der er en idesamling om hvordan f.eks. rekruttering kan blive styrket. Et katalog, der fortæller en masse baggrundsviden om VL Selskabet. Og endelig et katalog, der fokuserer på gruppemøderne. Samlet set giver inspirationskatalogerne et godt overblik over, hvordan man kan justere eller endda udvikle nogle af de mest centrale ingredienser for et godt og givende netværksliv.

Du kan finde inspirationskatalogerne på VL Forum Intranet her.

Pernille Bonne Neisig er Communication & Public Affairs Manager hos Salling Group

Hun er journalist og corporate communications-specialist med 15 års erfaring inden for in- og ekstern kommunikation; herunder presserådgivning, (politisk) interessevaretagelse, kommunikationskampagner, kulturforandringsprocesser, sociale medier mv. Hun er særligt optaget af klima, sundhed og social ansvarlighed generelt.

Læs også:

Reportagen fra VL’s nyligt afholdte arrangement med Forsvaret, hvor Pernille Bonne Neisig deltog i den spændende paneldebat om fremtidens arbejdskraft og mulighederne for samarbejde mellem Forsvaret og erhvervslivet.

Læs mere

Læs også:

Dr. Wanli Min og Christina Boutrup om AI:
Alt for stor blind vinkel på Kina

Ny episode af VL Insights:

AI ifølge digitaliseringsminister Marie Bjerre
Vellykket arrangement med Forsvaret

Vellykket arrangement med Forsvaret

Vellykket arrangement med Forsvaret

Sammen om et stærkere Danmark

12. april 2024

Både Forsvaret og det civile erhvervsliv har behov for at øge rekruttering og fastholdelse af medarbejdere i de kommende år. Så hvordan kan parterne i samarbejde sikre nok arbejdskraft i fremtiden? Det var temaet på det fælles arrangement mellem VL, InterForce og Erhverv Norddanmark den 9. april.

Af Jonas Roulund

Nyt materiel, renoverede militære faciliteter og en vækst i personel på 6000-7000 er nødvendigt for at kunne håndtere Forsvarets opgaver i de kommende år. I den sammenhæng vil en udvidelse af Reservestyrken – herunder dvs. reservister og frivillige i Forsvaret, Hjemmeværnet og Beredskabsstyrelsen – spille en meget væsentlig rolle. Dette kræver et godt samarbejde med det civile arbejdsmarked, der skal give medarbejderne fri til tjeneste.

Dette var fokus, da VL – i samarbejde med InterForce og Erhverv Norddanmark – tirsdag den 9. april afholdt et fælles arrangement på Aalborg Kaserne.

Programmet var alsidigt med indlæg fra chefen for Trænregimentet, oberst Susanne Lund, VL8, der gav indsigt i behov og planer for fremtidens forsvar, Derudover var der blandt andre også deltagelse fra pensioneret generalløjtnant, Michael Lollesgaard.

En uvis fremtid

Snakken gik, da de cirka 200 deltagende erhvervsledere – hvoraf 120 af dem var VL-medlemmer – indtog gymnastiksalen på Aalborg Kaserne. Det er tydeligt, at netværket gror ved disse fælles arrangementer, hvor der både er information og helt friske nyheder at hente om Danmarks sikkerhedspolitiske situation.

Den tidligere DR-vært, Tine Gøtzsche styrede med sikker hånd slagets gang som moderator og startede med en indføring i dagens program.

På baggrund af det nye forsvarsforlig samt en uvis geopolitisk fremtid med krig i Europa, et forestående amerikansk valg og usikkerhed i Mellemøsten var dagens tema oplagt; Hvilke fordele og samarbejdsmuligheder ligger der imellem Forsvaret og erhvervslivet i forbindelse med fremtidens behov for brug af arbejdsstyrken?

Forsvaret og InterForce i en brydningstid

Dagens arrangører bød velkommen ved InterForce Regionsformand i Nordjylland og CEO i Hydrema, Jan Werner Jensen, VL19, og direktør hos VL, Ida Bratting Kongsted, inden ordet gik videre til chefen for Trænregimentet, oberst Susanne Lund, VL8.

”Forsvaret og det civile erhvervsliv kommer til at kæmpe om den samme arbejdskraft i fremtiden”, indledte Susanne Lund, der gav en grundig indføring i de udfordringer, Forsvaret står overfor i de kommende år.

Det gælder en omkalfatrende kultur- og strukturændring, som er nødvendig efter Ruslands invasion af Ukraine og de mange øvrige usikkerheder i verden, mener obersten, der får brug for mange flere hænder til at løfte opgaverne i årene, der kommer.

”Mennesker er en knap ressource, men jeg skal bruge folk til at løse opgaverne. For at lykkes er jeg med på nytænkning; bl.a. arbejdsdeling og andet i forhold til at få det til at fungere i samarbejde med erhvervslivet”, sagde obersten med henvisning til, at man vil se på mange forskellige løsninger for at kunne gøre brug af flere reservister i Forsvaret.

Ordet gik herefter til sekretariatschef for InterForce, generalmajor (pens.) Finn Winkler, der kom ind på, at Forsvaret har brug for en stærk, effektiv og fleksibel reservestyrke for at klare de mange opgaver, der venter.

”Vi skal forbedre og finde nye veje til at styrke samarbejdet mellem Forsvaret og erhvervslivet, sagde Finn Winkler, der samtidig gav en introduktion til InterForces nye tiltag – herunder branchedifferentierede nyhedsbreve, en front desk og nye medlemskabstyper, hvor man i fremtiden vil kunne vælge mellem flere typer medlemskab som InterForce-virksomhed.

Alt sammen for at øge værdien for medlemsvirksomhederne og skabe en tættere forbindelse og større indsigt i Forsvarets opgaveløsning.

Hvordan deler vi arbejdskraften i fremtiden?

Direktør ved Nordjyllands Beredskab, Diana Sørensen, VL19, Public Affairs Manager i Salling Group, Pernille Bonne Neisig, VL119, oberst Susanne Lund, VL8, oberst og chef for Air Transport Wing, Lars Hedemark samt kommandørkaptajn og chef for Flådestation Frederikshavn, Jan Svendsen, indtog herefter scenen til en paneldebat om kampen om – og løsninger på manglen på – arbejdskraft i Danmark.

For hvordan sikrer vi, at Forsvaret er rustet til de mange kommende opgaver? Og hvilken rolle spiller de civile virksomheder i den sammenhæng?

Spørgsmålene var mange – også fra salen, hvor de løbende strømmede ind fra de deltagende erhvervsledere.

Et af de gennemgående temaer var, at fremtidens arbejdsmarked bliver mere dynamisk med flere jobskifter. Det gør sig også gældende i Forsvaret, hvorfor der er brug for fleksible civile arbejdsgivere for at kunne hente kompetencerne retur, når der er brug for dem.

”Vi har også fastholdelsesudfordringer, men med vores InterForce-medlemskab skaber vi en stolthed omkring det at give noget igen, og det gavner både os og Forsvaret, når vi har medarbejdere af sted”, fortalte Public Affairs Manager i Salling Group, Pernille Bonne Neisig, VL119.

Der var bred enighed i panelet om, at man bør være mere fleksible internt i Forsvaret, og der blev både diskuteret løsninger i forhold til lærlinge, opgradering af faciliteter og værnepligt, inden Diana Sørensen, VL19, fra Nordjyllands Beredskab afrundede debatten:

”Mange ønsker at gøre en forskel, at vise samfundssind og at gøre noget meningsfuldt, og det er det, vi kan bruge til fremtidens rekruttering og fastholdelse.”

Det store billede

Efter paneldebatten trådte den pensionerede generalløjtnant, Michael Lollesgaard, op på scenen. General Lollesgaard arbejder nu som Senior Mentor i NATO og har udgivet bogen ’Bare kald mig chef’ om sine mange internationale udsendelser i blandt andet Mali, Yemen og Irak.

Han leverede et indlæg om NATOs operationer før og nu, digitalisering, trusler og planer for fremtiden, hvilket gav yderligere perspektiv på, hvorfor det er vigtigt, at vi bidrager med personel – og deles om arbejdskraften.

Lollesgaard blev efterfulgt af chefen for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, generalmajor Anders Mærkedahl, VL45, som med sit indlæg gav deltagerne forståelse for, hvordan aktuelle projekter gribes an; opgradering af materiel og faciliteter er nemlig også en del af god fastholdelse og rekruttering, forklarede han.

Der blev i samme omgang opfordret til, at de fremmødte erhvervsledere – og danske virksomheder generelt – kontakter FES og byder ind på projekter. For projekter er der nok af efter det nye forsvarsforlig blev indgået, forklarede Mærkedahl, inden han både kom ind på kantinedrift, forholdene for værnepligtige og generelt renoveringsarbejde.

Dagen blev rundet af ved sekretariatschef for InterForce, Finn Winkler, inden en middag ventede. Her var der rig mulighed for at netværke og drøfte diverse emner mellem VL-medlemmerne, de øvrige erhvervsledere og repræsentanterne fra Forsvaret, som tilsammen udgør en vigtig del af InterForces og VL’s fælles møder.

Hvad er InterForce?

InterForce er en organisation, der er tilknyttet Forsvarskommandoen.

InterForce er sat i verden for at få et nært samarbejde med den civile sektor. Med et særligt fokus på virksomheder, som har medarbejdere ansat, der er en del af Reservestyrken. Eller som blot ønsker at bakke op om det danske forsvar og beredskab, og som vil yde et bidrag til Danmarks sikkerhed i en usikker verden.

Reservestyrken består af mænd og kvinder, der er soldater i Reserven. Men den består også af de mange frivillige i Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen og Kystredningstjenesten.

Det er en belastning at skulle undvære centrale medarbejdere i de dage, hvor han eller hun skal stille op i uniform og enten efteruddanne sig ved Forsvaret eller hjælpe til i krisesituationer.

InterForce ønsker at minimere disse gener så meget som muligt. I tæt dialog og samarbejde med virksomhederne.

InterForces arbejde består også i at gøre virksomhederne opmærksomme på de stærke kompetencer, medlemmerne af Reservestyrken har fra deres uddannelser i hhv. Forsvaret, Hjemmeværnet og Beredskabsstyrelsen, og hvordan virksomhederne kan drage nytte af disse kompetencer.

Endelig består InterForces arbejde i at udbrede kendskabet internt i Forsvaret og i Beredskabsstyrelsen til al den viden og de evner, disse mænd og kvinder bringer med sig fra deres dagligdag som medarbejdere, mellemledere og chefer på det civile arbejdsmarked.

Læs mere om InterForce her

Læs også:

Dr. Wanli Min og Christina Boutrup om AI:
Alt for stor blind vinkel på Kina

Ny episode af VL Insights:

AI ifølge digitaliseringsminister Marie Bjerre

Læs også:

Pernille Bonne Neisig om onboarding i VL:
“Jeg fik det helt store overblik”
2024 ser alvorligt ud

2024 ser alvorligt ud

Topledelse 2024

2024 ser alvorligt ud

14. marts 2024

Bjarne Corydon, ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør for Børsen, medlem af VL3, er bekymret for 2024. Og særligt for den allerstørste enkeltstående faktor, som er det amerikanske præsidentvalg. Hvis Trump vinder, risikerer verden en destabilisering af en række ret stabile rammevilkår. Geopolitik kan på den måde for alvor komme på den enkelte virksomheds dagsorden. Læs flere af Bjarne Corydons pointer her.

Af Anders Monrad Rendtorff

Alvor er et nøgleord for samtalen med Bjarne Corydon om den ledelsesmæssige dagsorden i 2024. For selvom der er ganske meget at glæde sig over, har Bjarne Corydon en fornemmelse af, at alvoren måske ikke helt er gået op for Danmark, for medierne og for den offentlige samtale.

  • På den ene side ser økonomien stærk ud og de økonomiske udsigter jo fine. Danmark og danske virksomheder står stærkt. Den situation er jo baseret på en lang årrække, hvor vilkårene for Danmark og danske virksomheder har været gunstige, fortæller Bjarne Corydon og fortsætter:
  • Jeg fristes til at sige, at vi siden halvfemserne har oplevet meget fordelagtige globale vilkår for Danmark. De centrale rammer har været stabile, det være sig sikkerhedspolitik, handelspolitik og en vis global stabilitet. Danske virksomheder har for alvor udnyttet den position og været dygtige til at navigere i det globale.

Men der er et men. Et stort men. En slags elefant i glasbutikken.

 

  • Jeg fornemmer virkelig stor underliggende geopolitisk uro, eksemplificeret i det amerikanske valg, der på alle måder kan blive en game-changer. Af den rigtig ubehagelige slags, fordi Trump vil repræsentere en destabilisering, som kan blive til ugunst for de danske virksomheder, understreger Bjarne Corydon.

Vi skal accelerere vores professionalisme

Hvad skal virksomheder så gøre ved denne nye situation? Har vi lært noget af de seneste års kriser? Hvad kan vi tage fat i?

 

  • Jeg har en anerkendende tilgang. Jeg tror på, at danske ledere over de sidste mange år virkeligt har dygtiggjort sig på en række områder, som vil være praktiske i fremtiden. Det er kompetencer som moderne ledelse, at navigere i den globale verden og en meget afgørende metode-styrke, fortæller Bjarne Corydon, der har en særlig pointe:
  • Jeg tror at min hovedpointe er, at vi skal accelerere den professionalisme, som vi allerede har som ledere. Ikke at vi skal gøre noget helt andet, eller opfinde en eller anden dyb tallerken. Nej, vi skal styrke det, som vi allerede er ret gode til, fortæller Bjarne Corydon, der dog understreger:
  • Ja, vi kan det der skal til. Så det er bare helt afgørende, at vi ved, at det er alvor. At vi forstår, at situationen kræver det tempo og den agilitet, der vil gøre en forskel.

At beherske AI er hurtigt på vej til at blive en hygiejnefaktor

For Bjarne Corydon er det helt klart den geopolitiske situation, der sætter agendaen for ledelse i 2024. Men AI er jo en realitet for alle og vil også sætte sit stærke præg på den ledelsesmæssige agenda.

 

  • I de sidste mange år har vi været igennem digitalisering. I min optik har det sjældent været ægte disruptivt, men strengt taget været en lineær, i hvert fald planlagt, udvikling. Jeg synes at AI har muligheden for at være ægte disruptiv. På alle niveauer, både globalt, nationalt og for den enkelte virksomhed, siger Bjarne Corydon, der samtidig mener, at beherskelse af AI er på vej til hurtigt at blive en hygiejnefaktor.
  • Jeg er tilhænger af en praktisk tilgang parallelt med alle vores overordnede diskussioner om AI. Jeg synes at AI for virksomhederne er blevet en slags hygiejnefaktor, hvor man jo forventer, at man gør hvad man kan for at høste produktivitetsgevinster. Man kan sige at AI er blevet en ansvarlig pligtopgave, hvor man skal bruge knofedt. Mens de geopolitiske udfordringer kræver mere opmærksomhed, tænksomhed og nok også en vis ”krydsen fingre”, afslutter Bjarne Corydon.
Klassiske danske dyder og rettidig omhu kommer i højsædet

Det vil i høj grad være klassiske dyder, der skal hjælpe Danmark og danske virksomheder videre. Det er ord som diskretion, diplomati, handels-snilde og god gammeldags pragmatisme, der bliver nøgleordene for virksomhederne.

  • Det er danske virksomheder i forvejen rigtigt dygtige til. Nu bliver det en pointe, hvordan virksomhederne kan drive de offensive agendaer en smule under den politiske radar og undgå dum ballade, fordi man opfører sig for tonedøvt, siger Bjarne Corydon.

Dette klassiske handels-mindset får et comeback. Men det skal suppleres med en række andre, mere taktiske, værktøjer.

 

  • Toplederne skal jo arbejde mere med resiliens, skal sprede sine risici, mindske sårbarheden i sine forsyningskæder og overveje nøje, hvilke markeder, man optræder på, understreger Bjarne Corydon

Læs også:

Årstema: Kræver kunstig intelligens mere intelligent ledelse?
Nyt tiltag med regionale konferencer i VL blev en stor succes!

Fotograf: Simon Fals

Nyt tiltag med regionale konferencer i VL blev en stor succes!

Nyt tiltag med regionale konferencer i VL blev en stor succes!

Årstema: Kræver kunstig intelligens mere intelligent ledelse?

Nyt tiltag med regionale konferencer i VL blev en stor succes!

14. marts 2024

Af Anders Monrad Rendtorff

VL´s årstema (se her) om AI og ledelse udfolder sig ligesom de forrige år med en bred palette af aktiviteter, som alle har til formål at varme op til VL Døgnet. Et af de nye tiltag over det sidste år har været podcasten VL Insights (lyt med her), og dertil har VL i år gennemført deciderede regionale tiltag.

 

  • Vi har jo VL Døgnet som det store samlende event. Vi tiltrækker rigtigt mange VL-medlemmer, men konstaterer også, at det ikke kan stå alene. Derfor har vi faktisk i flere år drøftet muligheden for igen at komme mere regionalt ud i stil med 2019, hvor vi afholdt en række landsdækkende workshops over emnet ’Verdensmålene som konkurrenceparameter’.
  • Spørgsmålene har imidlertid været: Er der interesse nok? Har vi godt nok indhold? Og har vi ressourcer? Det er en konstant afvejning, men i år har vi slået til, fortæller Ida Bratting Kongsted, VL16, adm. direktør i VL, der selv har været med på alle tre regionale konferencer.
  • Og jeg må jo bare konstatere, at det har været en succes. Vi har haft mange deltagere med (+500 inklusive live streaming), hvilket jo beviser, at der er stor interesse. Og ikke nok med det. Udover et godt indhold så er der jo det helt særlige ved netværk. VL-medlemmerne har stor gavn af at være sammen, at møde andre VL’ere. Det tværgående element har været en stor øjenåbner for alle, fortæller Ida Bratting Kongsted, der særligt noterer sig den velbesøgte middag hos MASCOT i Silkeborg, den livlige snak og debat hos AI Innovation House i Vejle og et fuldstændig overbooket arrangement hos Realdania i København. Det er rigtig gode eksempler på, at VL-medlemmerne gerne vil komme til fagligt relevante arrangementer – og samtidig bruge tiden til at netværke.

Ledelse og uddannelse. Vi er meget optagede af det jeg kalder motivationsledelse, eller måske endda generationsledelse. Der er mange barrierer blandt forskellige medarbejdergrupper. Og derfor kommer det selvfølgelig til at handle meget om ledelse. Og dertil en uddannelsesopgave. Jeg er selv meget optaget af, at vi alle bliver meget bedre til at kvalificere og validere data.

Poul Nielsen, regionsdirektør, Danske Bank

VL106

Ledelsesopgaven:  At skabe rammerne for medarbejderne.

Én ting er netværket og det at mødes. Men de travle VL-medlemmer kommer jo fordi forventningen til indholdet er store.

  • Vi skylder stor tak til McKinsey & Company for at stille op og dele deres analyse med os. Det sikrer at vi har en faglig flyvehøjde om ledelse og AI. Men det har været lige så vigtigt, at vores medlemmer har stillet op og delt deres erfaringer i de paneldebatter, der på konferencerne fulgte McKinseys oplæg. Det gav os og konferencerne den gode kombination af fagligt perspektiv og de praktiske erfaringer, som alle altid er meget interesserede i, fortæller Ida, der noterede sig ved alle tre konferencer, at VL´s fokus på de ledelsesmæssige aspekter er et meget relevant fokus.

For hvad er ledelsesopgaven i forhold til AI? Det handler om at skabe rammerne.

  • Jeg hørte en tydelig konsensus om at ledelsesopgaven netop handler om at sætte rammerne for AI-udvikling i hver enkelt virksomhed– hvordan og med hvilket fokus. Der skal ledelsen træde i karakter, for medarbejderne, nogle af dem, er allerede i fuld gang, understreger Ida Bratting Kongsted.

Vi fokuserer på at give medarbejderne rum til personlig udvikling. For min vurdering er, at mange medarbejdere ganske enkelt ikke kender den nye teknologi.

Lone Lyrskov, kommunaldirektør, Silkeborg Kommune

VL69

Masser af gode, praktiske erfaringer

På hver af de regionale konferencer stillede en række VL-medlemmer op og delte deres erfaringer. Som jo af gode grunde var meget praktiske og dejligt konkrete.

I Silkeborg lagde adm. dir for MASCOT Workwear, Michael Grosbøl, VL69, ud med sine praktiske erfaringer, som alle handlede om at skabe øget effektivitet. Det var f.eks. enkle oversættelser via DeepL og kvalitetsforbedringer af tekster. Og Michaels generelle pointe var, at der jo er en masse ”trial-and-error” ved de nye teknologier. Men at man samtidig er nødt til at prøve sig frem.

Samme erfaring havde regionsdirektør Poul Nielsen fra Danske Bank VL106, der særligt understregede, at virksomheden i nogen grad var drevet af en stor efterspørgsel fra særligt medarbejdere, så man havde fokuseret på at udarbejde guidelines, Do´s & Don´ts, fordi organisationen ganske enkelt allerede var i fuld gang. Pouls store fokus var af gode grunde sikkerhed. Men også uddannelse er løsningen.

Og fra den kommunale sektor supplerede kommunaldirektør Lone Lyrskov, VL69, fra Silkeborg Kommune med et spændende perspektiv om forskellige generationer. Selvfølgelig er en kommune meget optaget af sikkerhed, særligt personsikkerhed. Men Lones pointe var samtidig, at med disse store krav, er man jo nødt til at sikre sig, at medarbejderne er med. At de er komfortable med den teknologi. Og der er ifølge Lone et stykke vej endnu.

Jan Hessellund, adm. dir i Billund Lufthavn, VL121, havde den samme pointe. Ledelsens opgave er faktisk ganske stor, fordi barriererne for denne nye teknologi i høj grad er kultur og ledelse. For i typiske driftsorganisationer er man jo netop rigtigt god til det. At drifte sikkert. Og ikke altid længst fremme på beatet med at udvikle praktiske anvendelser af ny teknologi. I Billund Lufthavn er man derfor glad for sine samarbejder med f.eks. de finansielle institutioner, hvor man netop kan skyde genveje i forhold til hvad der kan være vigtigt at fokusere på – og hvor man kan udnytte hvad andre i industrierne fokuserer på.

Samlet understregede de mange eksempler fra virksomhederne, at man ikke står alene, hvis man som leder og virksomhed famler.

 

  • Det er jo helt afgørende, at vi i et stærkt netværk som VL netop kan dele vores erfaringer med, hvad der virker – og vi kan dele det med et tydeligt perspektiv på ledelse. Det er min klare opfattelse, at netop den cocktail har gjort vores konferencer så vellykkede, afslutter Ida Bratting Kongsted.

Barrieren er den menneskelige faktor. Og derfor er løsningen kulktur og ledelse. Vi er gode til drfit og mindre gode til udvikling. Så vi skal for alvor arbejde med vores mindset.

Jan Hessellund, adm. dir/CEO, Billund Lufthavn

VL121

McKinsey-analyse: ”Det økonomiske potentiale af GenAI i Danmark” fortæller om udfordringer og viser et stort potentiale

For erhvervslivet handler det om at komme i gang. Med teknologiens omfattende muligheder foreslår vi, at ledelsesteams starter med de store strategiske spørgsmål: Vil GenAI fundamentalt ændre vores sektor? Hvor er vores største muligheder og risici? Er der behov for at ændre vores strategiske retning, eller vil udviklingen være mere inkrementel for os? Med udgangspunkt i disse kan de fleste organisationer med fordel udvælge 1-2 strategiske satsninger, hvor potentialet ved GenAI for alvor kan udfoldes.

Jens Riis Andersen, McKinsey & Company

Læs rapporten her

Tre succesfulde regionale konferencer

VL har gennemført tre regionale konferencer for VL´s medlemmer. Starten gik i København, hvor Realdania var vært d. 28. februar. Siden fulgte Silkeborg d. 5. marts, hvor Mascot Workwear var vært. Og endelig i Vejle, hvor det fantastiske AI Innovation House lagde lokaler til. I alt har over 250 VL-medlemmer deltaget – og dertil ca. 250 til den livestreaming, som vi lavede i København.

Se optagelsen fra paneldebatten hos Realdania herunder

Læs også:

Topledelse 2024
2024 ser alvorligt ud
Revitalisering skal baseres på styrket strategisk fundament

Revitalisering skal baseres på styrket strategisk fundament

VL-gruppen:

Revitalisering skal baseres på styrket strategisk fundament

23. februar 2024

VL60 på Fyn var gået i stå. Gruppen havde praktisk taget ligget stille under Corona. Det var blevet en klub, hvor man hyggede og ikke rigtigt fik diskuteret vigtige ledelsesmæssige ting. Noget skulle ske. Og det gjorde der. VL Nyt har fået fortællingen om, hvordan VL60 igangsatte en transformation, der er blevet til en rejse mod ambition og nytænkning.

Af Anders Monrad Rendtorff

Thomas Tange blev i sommeren 2022 ny formand for VL60. Eller som han selv vil sige det:

”Der var et ønske om, at jeg gjorde det. Jeg havde været med i formandskabet i 7 år, men ikke formand. Vi har altid haft et formandskab med 3-7 mennesker, som lavede al arbejdet. Så på den måde var jeg jo vant til at lave noget i VL60-regi.”

Situationen var ikke god.

”Vi havde 4-6 møder årligt – mest virksomhedsbesøg og foredrag og ikke meget om ledelse. Under Corona lavede vi ikke noget. Ingen online møder. Bare ingenting. I praksis mødtes vi ikke i et par år”, fortæller Thomas Tange, der fornemmede en underliggende interesse i at gøre noget anderledes.

”Det enkelte medlem ville egentlig gerne mere, men man var bare ikke vant til det. For vi har aldrig haft undergrupper, hvorfor de enkelte medlemmer faktisk aldrig rigtigt har lavet noget. Formandskabet har lavet det hele. Medlemskabet var blevet en slags fribillet, hvor gamle venner, der selvsagt havde godt kendskab til hinanden, mødtes og hyggede sig.” Thomas Tange så dog et lys i at kunne appellere til medlemmernes ønske om mere ambition. Det ville kræve forandring.

Nyt strategisk fundament satte retning

Processen startede i det ny formandskab. Fokus blev på at genfinde DNA og purpose, som de kalder deres ”strategiske fundament”.

”Vi havde en ret grundig refleksion i formandskabet. Jeg fornemmede stor tillid til min nye rolle. Og vi udarbejdede sammen et forslag til et nyt gruppe-DNA. Det præsenterede vi på årsmødet. Både for at teste retningen, men selvfølgelig også for at få opbakning til at sige sagde farvel til ”klubben” og goddag til mere ambition og dermed starte rejsen.

Processen var ny for gruppen. Det var det konkrete møde også. For gruppearbejdet blev faciliteret professionelt.

”Jeg er meget overbevist om, at vores arbejde var godt. Men det var lige så vigtigt, hvordan vi gjorde. Den iterative proces styrkede beslutningstagningen, og vi fornemmede tydeligt, at et klart flertal i gruppen gerne ville med på rejsen”, fortæller gruppeformanden.

Jeg rakte ud til de medlemmer, som vi synes skulle overveje situationen. Vi fik drøftet vores ”strategiske fundament” på en måde, så flere faktisk selv kom til den erkendelse, at det var tid at træde ud, og de har forladt os med et kærligt held og lykke. Det har faktisk været en god proces og ikke så problemfyldt, som vi forventede.

Thomas Tange

Formand for VL60

Indsats: udskiftning af gruppens medlemmer

Et af formandskabets mest radikale tiltag var erkendelsen af, at der skulle ske noget ved gruppens sammensætning. Hvis gruppen VL60 skulle flytte sig fra at ”sparke dæk” til at tale om vigtige ting, måtte gruppen sige farvel til nogle og goddag til andre. Og kravene var, at det blev gjort ordentligt og ikke måtte bero på tilfældigheder.

”Offboarding var et afgørende punkt. Jeg ved fra formandsmøderne med VL Selskabet, at flere grupper har svært ved det. Hvornår er man ikke længere ”et aktiv”? Hvornår er man ikke rigtigt erhvervsaktiv? Det er jo for simpelt, at det er alderen, der afgør det, for vi havde flere ældre som bestemt var ”aktiver” og nogle yngre, som ikke var! Det er en svær diskussion. Vi satte os sammen i formandskabet og gik medlemslisten igennem. Vi vurderede, hvem vi potentielt kunne udskifte. Vores mål var, at mindst en håndfuld skulle gå inden for det første år og ligeså skulle vi optage 5 nye det første år. Det har vi faktisk nået, og det virker allerede”, siger Thomas Tange, der understreger, at det var en ordentlig proces. Både offboarding og onboarding af nye.

”Jeg rakte ud til de medlemmer, som vi synes skulle overveje situationen. Vi fik drøftet vores ”strategiske fundament” på en måde, så flere faktisk selv kom til den erkendelse, at det var tid at træde ud, og de har forladt os med et kærligt held og lykke. Det har faktisk været en god proces og ikke så problemfyldt, som vi forventede.”

”Samtidig er der rekrutteret 5 nye i det seneste halve år, og det har været super, fordi de har fået vores ”strategiske fundament”, og dialogen har taget afsæt i det – det er vores visiteringsgrundlag og meget hjælpsomt og nyttigt. Vi prioriterer diversitet og personlige kompetencer. Der er jo ikke noget bedre end ”levende” mennesker, når vi leder efter ny dynamik, initiativ og virkelyst – det er guld for gruppen”, fortæller Thomas Tange.

Møder med fokus på medlemmerne

Man bygger sjældent Rom på en dag. Og selvom gruppens DNA er meget ambitiøst, erkender Thomas Tange og formandskabet, at de er nødt til at kende hinanden bedre. De er nødt til at have mere tillid til hinanden, inden de kan begynde at ”sætte noget på spil” og f.eks. sparre med hinanden.

”Vores mødestruktur har ændret sig. Vi fokuserer den næste periode på at sætte medlemmet i centrum. Ikke den virksomhed, som medlemmet er leder for. Det har efter min vurdering øget engagementet og interesse for gruppen betydeligt. Jeg tror ganske enkelt, at medlemmerne kommer i større antal til møderne, fordi møderne langt mere handler om dem selv, og som det vigtigste øges viden om hinanden og vores indbyrdes tillid”, mener Thomas Tange.

Foreløbig læring: Det strategiske grundlag er nøglen

Det er stadig tidligt i transformationen – eller revitaliseringen – som Thomas ynder at kalde processen. Det tager et antal møder, før nye vaner er etableret og medlemmerne har lært hinanden bedre at kende.

”Hvad jeg har lært? Den strategiske tilgang har skabt klarhed om formål, målsætninger og skabt præcise forventninger internt i gruppen. Og det strategiske fundament har givet os værktøjerne. Og så må jeg sige, at åreladningen, den markante udskiftning af medlemmer, har givet effekt hurtigt. Gruppen har bakket op, og jeg tror godt jeg kan sige, at det var på høje tid. I mit virke som management rådgiver ved jeg, hvor meget det jeg kalder ”den organisatoriske trækkraft” betyder – og der er skabt ”et træk”.

Thomas Tange og formandskabet er derfor meget glade for den positive start.

”Vi har nu haft tre møder med det ændrede fokus, og møderne har vist stigende intensitet, hvilket indikerer en lovende fremtid for os. Vi er fulde af energi i formandskabet. På et tidspunkt er vi klar til de næste elementer såsom undergrupper og sparring. Mon ikke det kommer i løbet af året”, afslutter Thomas Tange, formand for VL60.

Solidt grundlag for en ny start – og inspiration til andre grupper

Formandskabet i VL60 har udarbejdet to centrale dokumenter, der siden er blevet behandlet og godkendt i gruppen. Der er ”Det Strategiske Fundament”, der kort sagt fortæller, hvad VL60 vil. Herunder hvilke forventninger, der er til medlemskabet. Du kan finde ”Det Strategiske Fundament” her. Det andet dokument er en guide til ”Den Gode Præsentation”. Møderne er jo fundamentet, og indholdet på møderne skal planlægges godt. Det er dokumentet en god guide til. Du kan finde det her.

Taksonomi som omdrejningspunkt

VL60 ville flytte sig fra at ”sparke dæk” til at tale om vigtige ting. Derfor fokuserede formandskabet på en såkaldt syntaks.  Taksonomien er her vigtig, fordi de over tid skal berøre eller ”være i alle rum”, og derigennem styrkes værdien af medlemskabet.

  1. Information
  2. Viden
  3. Inspiration
  4. Udfordring

For at kunne nå frem til inspiration og udfordring er det afgørende, at de har fået etableret kendskab og tillid til hinanden. Derfor har de f.eks. ikke rigtigt haft sparring endnu. I starten snarere stort fokus på det enkelte medlem – og at medlemmerne lærer hinanden bedre at kende.

Thomas Tange, direktør i Tange & Partners og formand for VL60 på Fyn

Thomas Tange Rasmussen er formand for VL60 med base på Fyn. Thomas er samtidig ejer og leder af Tange & Partners, der er et konsulent- og implementeringshus. Ud fra deres menneskesyn og organisationssyn, implementerer de organisationsudvikling og transformationer. Det sker med afsæt i Tange & Partners, en praktisk og u-akademisk tilgang og eget koncept ”Værdibaseret Lean i Danmark” i arbejdet med at skabe varig og værdifuld udvikling i organisationer og virksomheder.

Inspirationskatalogerne er blevet opdateret

VL Selskabet har over de seneste år lavet tre forskellige Inspirationskataloger. Der er en idesamling om hvordan f.eks. rekruttering kan blive styrket. Et katalog, der fortæller en masse baggrundsviden om VL Selskabet. Og endelig et idekatalog, der fokuserer på gruppemøderne. Samlet set giver Inspirationskatalogerne et godt overblik over, hvordan man kan justere eller endda udvikle nogle af de mest centrale ingredienser for et godt og givende netværksliv.

Du kan finde Inspirationskatalogerne på VL Forum Intranet her

Læs også:

CEO om topledelse i 2024: 
Agilitet i ledelse er det vigtigste