Verdensmålene er et enestående katalog af forretningsmuligheder

Verdensmålene er et enestående katalog af forretningsmuligheder

VL Døgnet den 6. juni har UNICEF som vært samt McKinsey & Company og Industriens Fond som hovedsponsorer. Den nye direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang, kalder årets tema ’mission critical’.

Af Jonas Bang, Kreab PR & Kommunikation


”For danske virksomhedsledere åbner FN’s 17 verdensmål og dets 169 delmål et enestående katalog af afsætningsmuligheder. Opgaven er nu at hjælpe virksomhedslederne, der dagligt søger efter ny forretning, med at slå op i kataloget, identificere forretningsmulighederne og organisere, prioritere og fokusere indsatsen på den mest hensigtsmæssige måde. Det spændende og glædelige i situationen er, at mange andre virksomheder verden over er på samme mission. Konkurrencen er hård,”
siger Thomas Hofman-Bang.

Industriens Fond er en filantropisk fond, som udvikler og støtter projekter og initiativer, der styrker dansk erhvervslivs konkurrenceevne.


Topledelsen skal gå forrest
For Thomas Hofman-Bang er succeskriteriet for årets VL Døgn, at deltagerne går hjem med hands-on inspiration til, hvordan de som ledere kan koble bæredygtighedstemaet til den gode forretning.

”Der er hårdt brug for forandring. Og al forandring starter med, at der er en leder, som går forrest og adresserer forandringer og muligheder. Hvis ikke ledelsen gør det, sker der ikke noget. Det skal på radaren helt oppe i toppen af virksomhederne. Mht. verdensmålene gælder det mere end nogensinde – også fordi tillid til erhvervslivet bl.a. skabes gennem tillid til topledelsens ageren. At vi gør, hvad vi siger,” tilføjer han.

På VL Døgnet kulminerer forårets arbejde med workshops om Verdensmålene på tværs af hele VL. Essensen af den viden og inspiration, disse møder har affødt, kommer på bordet til VL Døgnet og anvendes konkret i den fremadrettede indsats med at omdanne verdensmål til forretning.

Til grund for dette arbejde ligger en undersøgelse, om VL-medlemmernes forankring og arbejde med Verdensmålene, som Industriens Fond og McKinsey står bag. Undersøgelsen udgør det empiriske fundament for VL Døgnet og den proces, der følger i dets kølvand.

”Det har været vigtigt for os at bringe noget evidens til bordet. Jo mere praktisk, konkret og jordnært vi kan gøre det, jo bedre forudsætninger er der for at skabe en sund forretning på baggrund af verdensmålene,” siger Thomas Hofman-Bang.


Optimismen spirer
I lighed med de førende forskere ser Thomas Hofman-Bang på klimaets udvikling med meget kritiske øjne. Men nye grønne strømninger i samfundet viser, af forandringen især kommer indefra – fra investorer, medarbejdere og kunder – og det giver anledning til en hidtil uset grad af optimisme, mener han.

”Det er ikke første gang, nogen har forsøgt at udbrede bæredygtighedsagendaen, men de tidligere forsøg har aldrig rigtig fanget an. Det er derfor glædeligt at se, at temaet i disse år stikker langt dybere. Det er blevet dyb alvor for virksomheder, investorer, medarbejdere og politikere. Det er både udtryk for, at virksomheder – bestyrelser og direktioner – ser situationen oven på Paris-aftalen med ny stor alvor. Og det er også udtryk for, at man fra FN’s side har ramt skiven med verdensmålene og gjort det tilstrækkeligt håndgribeligt for både erhvervslivet og forbrugerne,” siger han.

Han henviser også til den ”grønne folkebevægelse”, der senest kom stærkt til udtryk ved det seneste valg til Europa-Parlamentet som et tegn på den øgede bevidsthed. Han mener dog ikke, at det fra et ledelsessynspunkt handler om at mobilisere superambitiøse, klimavenlige forbrugere. Ansvaret for at gøre en positiv forskel i forhold til verdensmålene – såvel som tænksom udnyttelse af de kommercielle muligheder – ligger hos virksomhedslederne.

”Udfordringen lige nu er at fokusere og prioritere ledelsesmæssigt – og at holde momentum oppe. Det skal VL Døgnet levere ammunition til”, afslutter Thomas Hofman-Bang.

Thomas Hofman-Bang vil til VL Døgnet deltage i en deep-dive paneldebat om finansiering og diskutere, hvordan almennyttige fonde bedst muligt spiller en aktiv rolle i at fremme danske virksomheders arbejde med bæredygtighed. Det foregår fra 11.30 – 12.45 og igen fra 13.30 – 14.30.

Fra minimering af risici til maksimering af muligheder

Fra minimering af risici til maksimering af muligheder

”Verdensmålene har givet ny energi. De udgør en fremadskuende ramme, så initiativer forankres i virksomhedens værdikæde. Indsatsen bliver forretningsdrevet, frem for blot en supportfunktion.”

Sådan lyder det fra Mette Dyhr, medlem af VL11 og VL’s Bestyrelse og Direktør for virksomhedspartnerskaber og innovation i UNICEF. Hun giver her sit perspektiv på mulighederne, når virksomheder driver ansvarlig og bæredygtig ledelse.

”FN’s Verdensmål har givet os et sprog, der gør vores fælles opgave mere konkret. Endda i en form, virksomheder let kan relatere til, fordi verdensmålene er brudt ned i delmål med KPI’er, så vi kan følge indsatsen med at skabe fred, stabilitet og fremgang. Det abstrakte bliver konkret, og verdensmålssproget kan bruges på direktionsgangene,” siger Mette Dyhr og understreger den styrke, det er, at enhver virksomhed kan tage fat på netop de delområder, den har forstand på og stadig være del af helheden.

Mette Dyhr har selv erfaring med at sikre resultater på bundlinjen. Hun kom til FN’s børneorganisation UNICEF for seks måneder siden med en baggrund fra virksomheder som Danske Spil, Irma og Synoptik.

”At have siddet på den anden side af bordet for ganske nylig gør det nemt at forstå, hvad der betyder noget, når en virksomhed engagerer sig i ansvarlighed,” siger Mette Dyhr, der tydeligt husker reaktionen, da FN’s Verdensmål i sin tid blev foreslået som tema for VL Døgnet 2019.

”Der var lidt tøven, tør jeg godt sige, for verdensmålene blev for bare et par år siden opfattet som meget ’NGO-agtigt’. Jeg kan heldigvis konstatere, at agendaen har ændret sig gevaldigt på kort tid”, fortæller Mette Dyhr, som mener, at man kan kalde ændringen et paradigmeskifte. 

Paradigmeskifte: Fælles ambitioner

”Ansvarlig ledelse er blevet en hygiejnefaktor. Flere af vore partnere fortæller, at arbejdet med verdensmålene direkte bidrager til udvikling af forretningen  – ihvertfald i vores del af verden. Det er nemmere at tiltrække de aktive forbrugere og de kvikkeste hoveder på de unge årgange, når virksomheden er engageret i en sag, som rækker ud over den selv. De unge vil have ’purpose’ og engagementet i at gøre den nye globalisering til en vindersag for flere end en lille elite”, siger Mette Dyhr, der mener, at CSR med verdensmålene er gået fra at være en introvert til en ekstrovert stemme i virksomheden.

”Bæredygtighed er nu strategisk forankret i hele virksomheden. Partnerskaber med NGO’er er ikke længere kun baseret på traditionelle donationer, men i lige så høj grad på fælles ambitioner for verdensmål og forening af faglige kompetencer for innovative løsninger. Man kan sige, at sådanne partnerskaber tidligere primært var baseret på co-branding – med vores fælles agenda er det blevet ”co-competences”. 

Win-Win

Dét at have brug for hinanden er netop pointen for Mette Dyhr.

”Hos UNICEF har vi brug for virksomhederne for at nå de verdensmål, som vi har identificeret som særligt afgørende for verdens børn, herunder bekæmpelse af underernæring, sikring af kvalitetsuddannelse og adgang til rent vand. Ingen kan nå verdensmålene alene. Men sammen skaber vi virkelig win-win,” siger hun.

Mette Dyhr glæder sig til den 6. juni, hvor VL Døgnet indtager FN Byen med en mangfoldighed af små og store virksomheder, som alle har taget aktivt ansvar for Verdensmålene – og bevist effekten på alle bundlinjer.

Løverne LIVE!

Løverne LIVE!

Breaking: Løverne bliver LIVE på VL Døgnet

En række ”Løver” fra DR´s populære serie ”Løvens Hule” er nu klar til VL Døgnet, hvor opgaven er at vurdere og investere i lovende forretningsideer, som alle tager udgangspunkt i Verdensmålene.

Det er essensen af VL´s fokus i 2019. At virksomhedsledere skal se Verdensmålene som en forretningsmulighed og et konkurrenceparameter, som de skal forfølge strategisk.

På VL Døgnet er ‘Løverne’ klar til eventuelt at investere med deres egne penge, og de er ikke på forhånd bekendt med, hvilke cases, som VL Døgnet 2019 præsenterer dem for. Det eneste de ved, er, at det er iværksættercases, der arbejder strategisk med Verdensmålene; ‘Born SDG’s’

Løverne LIVE! er stærke gengangere suppleret med en særlig international gæst.

Mød de fire ‘løver’:

Mia Wagner, Jan Dal Lehrmann, Peter Warnøe og Jared Heymann

(Sessionen på VL Døgnet Løverne LIVE! holdes kl. 14.45-15.30 og er på engelsk)

     

    Fotograf: Trine Willer.

    Mia Wagner, Chief Executive Officer of the Freeway group

    Mia Wagner is the Chief Executive Officer of the Freeway group. Freeway has the full or partial ownership of +30 mainly web based companies such as Plusbog.dk, Dating.dk, Lejebolig.dk, Studienet.dk, and Roomservice.dk. She is an investor on the Danish version of “Dragon’s Den/Shark Tank” where she is the only female representative. Mia Wagner is a master of Law and has a degree in dispute resolution and is an experienced negotiator. She is the chairman of several boards and she uses her strong experience as a lawyer combined with a life-long learning in the startup environment as a leader and board member.

    I

    Jan Lehrmann, Series entrepreneur and investor

    After successful exits of Bilbasen (Co-founder and CEO) and Benjamin
    Media (Investor and CEO) Jan Dal Lehrmann devoted the rest of his life
    to investing in startups. Jan helps them with strategy, scaling, internationalization and
    facing the facts fast via an active board role.

    Previous investments and exits include: Bilbasen, Benjamin Media, Autobutler
    and Bazoom. Now, Jan uses most of his time on Actimo, Mybanker, Plecto,
    Unwire, Repeatly leasing, Trophy Games, Spain Holiday and not least Normal A/S,
    which in 2017 was recognized as the fastest growing company in Denmark
    (Årets Gazelle) with a growth of 12,000% over the past 4 years.

    Peter Warnøe, CEO Nordic Eye Venture capital

    An experienced tech and real estate investor and C-level executive with more than 20+ years of experience, Peter has been involved in 10+ successful exits in the Nordics as founder, investor or board member focusing on driving international growth. Known for being a relationship builder with extensive social capital, one of Peter’s key skills is mentoring new entrepreneurs to optimize strategy and growth. Peter has also been engaged in a prominent collaboration with Copenhagen Incubator, The Danish Export Council, and held a membership of an advisory board for the former Danish Prime Minister. This year, Peter became a household name in Denmark as a new ’lion’ in the hugely popular Danish TV show Løvens Hule.

    Jared Heymann, CEO & founder of CrowdMed

    Jared Heyman is the founding General Partner of Rebel Fund, a seed-stage venture capital fund powered by an elite network of top Y Combinator alumni along with a proprietary machine learning algorithm for statistically predicting startup success.

    He previously co-founded Pioneer Fund, a top-performing venture fund that pools capital and expertise from 170+ Y Combinator alumni to invest in YC startups, and served as General Partner through its first 40 investments. Heyman is also the Executive Chairman of CrowdMed (www.crowdmed.com), which harnesses ‘the wisdom of crowds’ to solve difficult medical cases online. The company has raised millions in capital from top-tier Silicon Valley venture funds NEA, Khosla Ventures, Andreessen-Horowitz, Greylock, SV Angel, Y Combinator and more.

    Jared has spent 20+ years as an Internet technology entrepreneur. He bootstrapped his first companies, the online survey firm Infosurv its spin-out, the online prediction market firm Intengo, to tens of millions in aggregate revenue before exiting operationally.

    He has been featured on Bloomberg TV, Fox News, USA Today, CBS News, NBC News, the Wall Street Journal, The Economist, Forbes, CNN Online, the Chicago Tribune, Entrepreneur magazine, TechCrunch, BusinessWeek, VentureBeat, Wired, Fast Company, NPR, MedCrunch, New Scientist magazine, and dozens more. Heyman was formerly a consultant at Bain & Company and graduated Magna Cum Laude from the University of Texas at Austin with majors in Business Honors and Marketing. He is the lead inventor on multiple US patents related to prediction market technology.

    Fond: Kend dit verdensmål!

    Fond: Kend dit verdensmål!

    17 mia. kroner. Så meget uddeler de mere end 10.000 danske fonde om året. Det er lige så mange milliarder, som verdensmål. Men i hvor høj grad tænker fondene verdensmål ind i deres strategier og prioriteter? Og er det overhovedet fondenes ansvar at spekulere i verdensmål?

    VL-Nyt har talt med UNICEF’s direktør for partnerskaber og forretningsudvikling, Susanne Dahl, som her et par uger før VL Døgnet i FN Byen gør status over, hvor lidt og hvor meget verdensmålene fylder hos de danske fonde. Og ikke mindst kommer hun med en kærlig opfordring til at få Verdensmål og filantropi til at rime endnu bedre.

    Når UNICEF, der er sat i verden af FN for at sikre børns rettigheder, står sammen med eksempelvis LEGO Fonden og Hempel Fonden om at skabe bedre uddannelse og sikre læring gennem leg for verdens børn, så er det med et ambitiøst og fokuseret blik rettet direkte mod verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse til alle.

    Alle 17 verdensmål involverer, direkte eller indirekte, børn. Som FN’s børneorganisation spiller UNICEF derfor en helt central rolle i at tænke børn og unge ind i verdensmålene. Og dét skal ifølge Susanne Dahl blandt andet ske sammen med fondspartnere, for at man kan tage de afgørende kæmpeskridt, som det kræver frem mod 2030.

    Den gode nyhed er, at mange af de store danske fonde i høj grad allerede har adopteret verdensmålene. Verdensmålene er faktisk en af de stærkeste tendenser i det danske fondslandskab lige nu. Den knap så gode nyhed er, at det alligevel kun er få fonde, der rent faktisk har aktiveret dem i deres strategier, programmer og indsatser – og dermed som eksemplet med LEGO Fonden og Hempel Fonden, styrer direkte efter dem, fortæller Susanne Dahl.

    Så der er med andre ord potentiale i at få verdensmålene endnu mere aktivt integreret, og det er en dagsorden, som UNICEF i særlig grad investerer sig i, og en dialog man ønsker at tage med fondene. UNICEF’s omdrejningspunkt er de verdensmål, som har allerstørst indflydelse på børnenes liv og fremtid. Derfor har man udvalgt fem globale børnemål i direkte forlængelse af de 17 verdensmål, nemlig at sikre børns overlevelse, beskyttelse, uddannelse samt et bæredygtigt liv og en fair chance.

    Vores allesammens verdensmål

    Fondenes stigende globale engagement er helt afgørende for, at vi kan indfri UNICEF’s ambitiøse mål om at hjælpe børn verden over. Derfor er det vigtigt, at vi ikke bare ser verdensmålene som FN’s Verdensmål. Det er vores allesammens verdensmål. Og de er i den grad relevante for de mere end 10.000 danske fonde, da de bringer alle sektorer i spil og kan aktiveres på tværs af organisationer både på lokalt, nationalt og globalt plan, lyder det fra Susanne Dahl.

    Hun ser et stort potentiale for innovation på området. Fondenes uddelingsniveau er stigende, de konkurrerer ikke som sådan med hinanden og er generelt blevet bedre til at dele deres viden.

    ”Verdensmålene giver grobund for en fælles platform for samarbejde på tværs af sektorer. Det kan være med til at styrke sammenhængskraften mellem fondene og andre institutioner som NGO’er, stat og kommune,” understreger Susanne Dahl, der glæder sig til VL Døgnet 6. juni, hvor der er rig mulighed for at hente inspiration og indgå i nye dialoger – hvor også verdens børn tænkes ind.

    Susanne Dahl, direktør for partnerskaber og forretningsudvikling i UNICEF Danmark, er medlem af VL-gruppe 65. Susanne deltager naturligvis i VL Døgnet 6. juni.

    Bonusinfo
    Til VL Døgnet taler bl.a. Thomas Kirk Kristiansen, formand for LEGO Fonden i sessionen om INNOVATION, og i sessionen FINANCE taler bl.a. Thomas Hofman-Bang, CEO Industriens Fond, der har sponseret VL’s årstemaprojekt om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter. Torben Möger Pedersen, CEO PensionDanmark; Torben Huss, CEO IFU taler og debatterer også i samme session. IFU og seks danske pensionsselskaber har med udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål etableret Danish SDG Investment Fund, der skal bidrage til realiseringen af verdensmålene via kommercielle investeringer i den private sektor i udviklingslandene.

    Læs VL Døgnets program her:

    https://vl.dk/arrangementer/program/

    VL Døgnet er arrangeret i partnerskab med UNICEF 

    Vi siger "People, Planet & Profit" i Jet Time

    Vi siger "People, Planet & Profit" i Jet Time

     Som en del af et større strategiarbejde frem mod 2025 er Jet Time i gang med at definere firmaets fremtidige CSR fokus for at blive et mere bæredygtigt selskab

    VL-Nyt har spurgt Jørgen Holme, hvad der har fået ham til at interessere sig for at integrere Verdensmålene i sin forretning

     

    Bæredygtighed handler for Jet Time ikke kun om miljø og påvirkningen på global opvarmning, men er i høj grad også et spørgsmål om den påvirkning, virksomheden har på de mennesker, der er involveret i værdikæden og måden hvorpå pengene bliver tjent.

    Derfor har vi i Jet Time valgt et tredelt fokus på ”People, Planet & Profit” som grundpillerne for vores CSR strategi. Som flyselskab og virksomhed skal vi tage ansvar og højde for den påvirkning, vi har på vores omgivelser. Samtidig kan en helstøbt CSR strategi bidrage til at understøtte vores kerneforretning og sikre, at vi er på forkant med udviklingen, siger Jørgen Holme, CEO Jet-Time og medlem af VL84

    Jet Time er nu i fuld gang en 2025 strategi plan og arbejdet med CSR-strategien er en naturlig del heraf.

     Efter en vellykket turnaround i 2017 og 2018 og en kontrolleret vækstfase i 2019 skal vi nu se ind i de næste 5-6 år og fastlægge Jet Times forretningsmæssige platform. Bæredygtighed er ikke længere noget man blot taler om, og det bliver også en integreret del af Jet Time’s forretningsmæssige strategi fremadrettet,

    fortæller Jørgen Holme.

    Verdensmålene er udgangspunktet

    Udgangspunktet var på mange måder de meget veldefinerede Verdensmål, som Jet Time oplevede som meget grundigt. FNs Verdensmål er derfor blevet en central del af CSR-strategien. Men ikke alle sammen.

    Vi så målene kunne være med til at sætte en ”ramme” for vort eget arbejde med bæredygtighed. Vi fokuserer på de Verdensmål, der relaterer sig mest til vores kerneydelse som flyselskab, nemlig mål 3, 8 og 12. På den måde får vi prioriteret de indsatser, hvor vi kan gøre den største forskel, siger Jørgen Holme.

    Især er det naturligvis vigtigt for os som flyselskab, at vi i henhold til mål 12 sikrer bæredygtige produktionsmønstre og ikke mindst, at vi i høj grad arbejder på at minimere brugen af fossile brændstoffer og dermed reducere vores bidrag til udledning af C02, understreger Jørgen Holme.

    Men også mål 3 og mål 8 giver selskabet gode rammer til at arbejde med en bæredygtig økonomisk vækst med fokus på menneskerettigheder og gode arbejdsvilkår.

    Jet Time har endnu ikke fastsat konkrete mål frem mod 2025 for de 3 hovedområder ”People, Planet og Profit”. Arbejdet pågår i øjeblikket med stor involvering af både medarbejdere og partnere. Indsatsområderne koncentrerer sig omkring f.eks. affaldsminimering- og sortering, reduktion af forbruget af plastik ombord på flyvninger, vægtreducerende tiltag således at flyet behøver mindre brændstof pr. Flyvetime og ”code of conduct” til en række underleverandører.

    CEO må gå forrest

    Jørgen Holme er fuldstændigt bevidst om, at toplederens støtte og drive er afgørende.

    Jet Time er ikke større end, at jeg selv er tæt på strategi-arbejdet og driften. Når strategien inklusiv CSR er fastlagt er det mit ansvar, at Jet Time leverer de mål, der er aftalt med bestyrelse og ejer. Og derfor er det også helt naturligt for mig, at jeg følger med og op på eksekveringen.

    VL Døgnet bliver inspirerende

    VL Døgnet spiller faktisk en praktisk rolle for Jørgen Holme’s fokus på Verdensmålene.

    Jeg glæder mig meget til at opleve eksempler på hvordan andre virksomheder konkret arbejder med bæredygtighed. Det skal også blive interessant at høre hvordan andre virksomheder vurderer effekterne på den lange bane af befolkningens ændrede adfærd ift. bæredygtighed især indenfor Norden og Europa.

     

    Jørgen Holme er CEO for Jet Time og medlem af VL-84. Jørgen deltager på VL-Døgnet d. 6 juni

     

    Jørgen Holme-Pedersen er CEO for Jet Time og medlem af VL-84. Jørgen deltager på VL Døgnet d. 6 juni

     

    Bonusinfo:

    (Jet Time var repræsenteret på årstemaworkshoppen om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter hos Rockwool 20/3/2019), hvor Jet Time ’s tekniske direktør Jens Lauridsen deltog.)

     

    Læs mere om årstemaet, som er sponseret af Industriens Fond.

     

    Når bæredygtighed bliver en frugtbar forretning

    Når bæredygtighed bliver en frugtbar forretning

    Filantropi er smukt, men det er først, når virksomhederne forstår at udnytte FN’s verdensmål som et konkurrenceparameter, at det for alvor rykker. Der skal være penge i det.

    Af Jonas Bang, Kreab PR & Kommunikation

    Sådan lyder det fra Jens Faarup, der er CEO i Grønttorvet København Holding A/S – også kendt som Copenhagen Markets – der er Nordens største markedsplads og distributionscenter for frugt og grønt.

    Copenhagen Markets er en central aktør i en stor forsyningskæde, som distribuerer til restauranter, kantiner, grønthandlere og andre detailhandlere for et tocifret millionbeløb dagligt.

    I 2016 flyttede Copenhagen Markets fra de gamle grønttorvslokaler i Valby til en større og topmoderne lokation i Høje Taastrup. Flytningen markerer en ny æra, hvor det ikke blot er de fysiske rammer, der har givet bedre vækstbetingelser. Virksomheden er blevet omstruktureret og nu gearet til at tænke bæredygtighed, herunder minimering af madspild, ind som en langt mere central del i forretningsmodellen.

    ”Vi er en central spiller i en forsyningskæde, hvor vi kan påvirke adfærd hos både leverandører, virksomheder og forbrugere. Denne position er en vigtig drivkraft for positiv forandring og optimering af vores forretning. Derfor tager vi nu skridtet mod at minimere madspild til gavn for os selv, forsyningskæden og klimaet,” siger Jens Faarup.

    Juice og tørret frugt

    Copenhagen Markets’ indsats forfølger FN’s verdensmål nr. 12 om ansvarligt og bæredygtigt forbrug og produktion. Missionen er samtidig at stimulere aftagerne og kunderne til at gøre det samme.

    Det skal blandt andet ske ved at forlænge frugt og grøntsagers naturlige levetid – fx ved at sikre optimale transport- og opbevaringsforhold – og ved bedre at udnytte de restvarer, der tidligere ville blive smidt ud, men som sagtens kan anvendes til andre formål.

    Det gælder fx frugt, der enten har mindre skønhedsfejl eller nærmer sig sidste salgsdato. Så længe de stadig er sunde og friske, kan de fx blendes til juice og smoothies eller tørres og sælges som tørrede frugtsnacks.

    Det forlænger råvarernes levetid markant, og samtidig er indsatsen rentabel for grossisterne på Copenhagen Markets og juiceproducenter.

    Penge i bæredygtighed

    Netop lønsomheden er nøglen til at drive reel forandring og sikre, at bæredygtighed og FN’s verdensmål ikke er noget, vi bare taler om – men også gør noget ved, påpeger Jens Faarup.

    Foruden bekæmpelse af madspild arbejder Copenhagen Markets bl.a. med at begrænse ressourceforbruget ved at udnytte affaldskulde fra Høje Taastrup Fjernvarme til at køle varerne ned. Den energi, der bruges til at køle lokalerne yderligere ned, afgiver varme, som så sendes tilbage til fjernvarmeforsyningen. På den måde etableres et energibesparende kredsløb, der samtidig sparer op mod 20% på køleregningen i forhold til traditionel køl.

    Denne indsats kan i vid udstrækning lade sig gøre, fordi der i dag er langt bedre rammevilkår for virksomhedsledere til at gøre bæredygtighed til en mere central del af forretningen.

    ”Min primære opgave som direktør er at varetage aktionærernes interesser og sikre en økonomisk gevinst. Bæredygtighed er blevet en inkorporeret del af det mål, blandt andet takket være den teknologiske udvikling og en øget bevidsthed blandt virksomhedsledere om, at bæredygtighed ikke bare er en kransekagefigur, men at det rent faktisk kan være en katalysator for vækst,” siger Jens Faarup.

    Verdensmål kan give et stærkere brand

    Udover de konkurrencemæssige fordele påpeger Faarup, at man som virksomhedsleder gør sig mindre sårbar over for shitstorms og samtidig gør sig mere attraktiv over for unge talenter, hvis man arbejder seriøst med klart definerede verdensmål.

    Jens Faarup er medlem af VL-gruppe 10 og deltager i VL Døgnet d. 6. juni

    Jens Faarup deltog derudover i årstemaworkshoppen hos Rockwool om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter.

    Hvordan startede Verdensmålene?

    193 lande. Alskens tænkelige sektorer. Og alverdens interesseorganisationer. Det er lykkedes med en inspirerende ledelsesindsats at samle dem alle om en fælles vision, nemlig Verdensmålene. Men bag kulisserne var det to stærke kvinder fra Sydamerika, der satte bolden i gang. UNICEF Danmarks kommunikationsdirektør Line Grove Hermansen, MBA-studerende har speciale i Verdensmål, fortæller her historien om Verdensmålene.

    ”Vi kan godt have en oplevelse af, at det var her i Norden, at Verdensmålene blev til. Men sådan er det langt fra. Faktisk er det to colombianske kvinder, der utrætteligt lykkedes med at få lagt de første frø,” fortæller Line Grove Hermansen, som ved siden at sit job hos UNICEF over de seneste år har læst en international MBA.

    ”I juli sidste år stod jeg foran en gruppe af MBA-studerende fra hele verden og skulle introducere Verdensmålene. En håndsoprækning viste, at der kun var tre-fire af de knap 30 studerende, som havde hørt om målene – selvfølgelig et par danskere iblandt. Men i virkeligheden burde andre af mine medstuderende – dem fra Latinamerika – i endnu højere grad have kendskab til målene. For Colombia og Brasilien havde nemlig afgørende betydning for, at det overhovedet lykkedes at give verden den fælles, bæredygtige vision, som Verdensmålene er,” siger kommunikationsdirektøren, hvis organisation er vært for årets VL Døgn.

    Stærke kvinder fra Brasilien og Colombia fortjener ære

    ”Verdensmålene bliver ofte betegnet som 2015 Målenes efterfølgere, men i realiteten har de ikke rødder i de tidligere otte mål, der gjaldt for udviklingslandene, men i den afsluttende deklaration fra det såkaldte Rio+20-møde i 2012. Deklarationens titel var ’The Future We Want’ og på to komprimerede sider fremgik det blandt andet, at ’bæredygtig udvikling kræver konkret og rettidig indsats, som kun kan nås, hvis folk, regeringer, civilsamfund og den private sektor arbejder sammen’,” siger Line Grove Hermansen.

    Da deklarationen og de fremadrettede rammer blev vedtaget, kunne Paula Caballero og Patti Londoño være tilfredse.

    ”Paula Caballero havde som colombiansk topembedsmand tilbage i 2010 udviklet det første udkast til en matrix af universelle mål, der kunne rumme både sociale, økonomiske og klimamæssige udfordringer. Og Patti Londoño valgte som viceminister at tage forslaget med videre til Rio+20-mødet. Det krævede mange sværdslag, som blandt andet omfattede utallige møder og overtalelse af en række landes udenrigsministre. Udgangspunktet for ’The Sustainable Development Goals’ var skabt. Det er da inspirerende, at man som enkeltindivid og leder i den grad har kunnet gøre en forskel for verdens fremtid”, siger den danske kommunikationsdirektør.

    Børn er et centralt område

    We do not inherit the earth from our ancestors; we borrow it from our children, lyder et citat, som ofte fremhæves, når man taler bæredygtighed.

    “Vi har et særligt ansvar over for verdens børn, nu og i fremtiden – og børnene bliver jo typisk desværre heller ikke hørt. I de 17 Verdensmål er der ikke et særligt mål for børn, men flere delmål retter sig heldigvis direkte mod f.eks. at sikre flere børn uddannelse eller give piger flere rettigheder. I min organisation har vi brudt målene helt ned til konkrete målsætninger, så vi kan pege præcis på, hvordan vores indsats bidrager til den globale vision“, siger Line Grove Hermansen.

    Der er mange måder at engagere sig på. Det viser også bredden af de samarbejder, som virksomheder indgår med UNICEF. Alene på VL Døgnet skal deltagerne høre fra en række virksomheder, der samtidig er partnere med Unicef. Det er fx LEGO, DSB og Pressalit, der alle på hver deres måde tager del i at give børn en bedre fremtid.

    Fra velgørenhed til vækst og profitabel forretning

    ”Jeg har især været optaget af, at vi med Verdensmålene på tværs af NGO-sektor og den private sektor kan skabe noget sammen. Og ikke bare velgørenhed, som nogle måske kan tro. Tidligere i år udgav Udenrigsministeriet rapporten ’A World of Opportunities for Danish Businesses’, hvor det økonomiske potentiale fremgår: Vurderingen er, at hvis danske virksomheder kan udnytte de muligheder på vækstmarkeder, som indsatsen for at nå Verdensmålene åbner, kan det skabe en indtjening på 60 milliarder dollars om året i 2030. Penge, som blandt andet vil gå til innovation, som kan gavne verdens mest udsatte børn. Verdensmålene er vores allesammens – uanset hvilket køn det nu var, der satte bolden i gang”, afslutter Line Grove Hermansen.

    Bonusinfo

    Det er faktisk UNICEF, der i høj grad kan tage æren for årets tema for VL Døgnet: Verdensmålene Live! Og derfor var det samtidig naturligt at VL Døgnet skulle foregå i FN-Byen

     Læs ‘the future we want’ / Læs mere om ‘bæredygtig udvikling’

    Det oversete verdensmål: CEO viser vej i kampen mod madspild

    Det oversete verdensmål: CEO viser vej i kampen mod madspild

    Med madspildsappen Too Good To Go giver Mette Lykke ledelsen restauranter, bagerier og købmænd i ind- og udland et effektivt værktøj til at minimere madspild, få en god forretning ud af det, og samtidig navigere efter FN’s verdensmål nummer 12. VL har talt med CEO Mette Lykke.

    Af Jonas Bang, Kreab PR & Kommunikation

    Mange virksomheder har i en årrække haft ambitioner om at operere mere bæredygtigt, herunder mindske madspild, men de har ikke haft de optimale forudsætninger og den nødvendige infrastruktur. Too Good To Go er en af de platforme, som nu gør det lettere at udleve de gode intentioner.

    ”Det, der virkelig batter, er, at vi har en unik markedsposition til at hjælpe tusindvis af andre virksomheder, herunder restauranter, bagerier og supermarkeder, til at gøre en betydelig forskel og yde et reelt bidrag til at nå FN’s mål om at halvere madspild inden 2030” siger Mette Lykke, der står i spidsen for verdens største online markedsplads for overskudsmad.

    Takket være digitaliseringen har Too Good To Go hurtigt kunnet skalere op og nå nye markeder. Platformen har desuden været med til at gøde jorden for en underskov af entreprenører, som indtænker madspild mere centralt i forretningsmodellen, og det har inspireret tusindvis af restauranter og mange andre til at gøre overskudsmad til en god forretning.

    Too Good To Go samarbejder med knap 20.000 virksomheder på tværs af ti europæiske lande med at sælge den mad, de ellers ville have smidt ud ved lukketid.

    Ifølge Too Good To Go går en tredjedel af al mad i verden til spilde, og madspild udgør nu 8% af det samlede globale udslip af drivhusgasser.

    Det oversete verdensmål
    Verdensmål nummer 12 handler om at fremme ”ansvarligt forbrug og produktion”, og det er et mål, som får relativt lidt opmærksomhed i forhold til andre mål, mener Mette Lykke.

    ”Madspild fortjener langt mere opmærksomhed. At minimere madspild er win-win for alle parter, og vi beder ikke engang folk om at ændre vaner og afstå fra fornøjelser. Det handler om at give forbrugere og virksomheder de rigtige muligheder og gøre det nemt at bidrage til den positive udvikling” siger Mette Lykke.

    Mette Lykke fortæller, at Too Good To Go specifikt arbejder ud fra verdensmål nummer 12. Det er ikke et udtryk for, at de øvrige verdensmål ikke er vigtige, men at den strategiske retning let bliver for sløret, hvis man som leder forsøger at omfavne for mange verdensmål og forsøger at redde hele verden på én gang.

    Siden verdensmålene blev vedtaget, har mange virksomhedsledere formuleret en retning for, hvordan de kan arbejde mere strategisk med et eller flere af målene. For madspildsappen skete det i den omvendte rækkefølge:

    ”Bæredygtighed er kernen i vores forretningsmodel, og det var det også før FN’s verdensmål blev formuleret” siger Mette Lykke.

    Også forbrugerne har rykket sig markant. Too Good To Go har knap 10 mio. brugere, og virksomheden arbejder aktivt med også at få forbrugerne til reducere madspildet hjemme i husholdningerne.

    ”Det har taget noget tid at blive klar, men nu begynder forbrugerne for alvor at stille krav og er faktisk også i stigende grad villige til at betale for bæredygtighed. Der er en øget bevidsthed omkring bæredygtighed, der gør, at vi bliver forargede, når vi ser en container fyldt med god mad. I dag er der seriøs opbakning til at gøre noget ved det” tilføjer Mette Lykke.

     

    Mette Lykke er medlem af VL-gruppe 3, og hun er oplægsholder torsdag den 6. juni i FN Byen til Verdensmålene LIVE!, hvor hun taler i en DEEP DIVE session om Innovation, kl. 11.30-12.45.

    Hvad har vi lært af de mange workshops om Verdensmålene?

    VL-Nyt har taget fat i Senior Partner Philip Christiani fra McKinsey & Company, der er frontfiguren i samarbejdet med VL-Selskabet om Verdensmålene. VL har gennemført 15 workshops, haft +1.000 medlemmer med i processen og er i fuld gang med at analysere resultaterne. Så det er naturligt at spørge Philip, hvordan det egentligt er gået, og hvilke indsigter processen har givet.

    Hvad er de vigtigste erfaringer?

    At der virkelig er et ønske om at indarbejde bæredygtighed i de danske virksomheder, men at der generelt er nogle forhindringer, som gør, at mange virksomheder ikke har fået realiseret potentialet. Eksempelvis tror flere ledere, at de står alene med ønsket og vil ikke presse det ned over hovedet på deres medarbejdere. Andre mangler inspiration til at se, hvordan det kan skabe værdi for deres virksomhed, og mange ser det som et flyvsk koncept, der er svært at konkretisere og kommunikere.

     

    Hvilke indsigter gør dig optimistisk?

    Den positive modtagelse, der har været overfor Verdensmålsagendaen. VL-medlemmerne kan se, hvordan Verdensmålene kan bidrage positivt til bundlinjen, og at det ikke bare behøver at være et filantropisk CSR-projekt. Det gør mig også optimistisk, når jeg oplever diskussionerne ved bordene, samt ser hvordan de mange workshops har medført konkrete next steps, som lederne tager med hjem til deres organisationer.

     

    Hvad ser ud til at være det sværeste for virksomhederne?

    Det første skridt i retning af bæredygtighed. Verdensmålene kan fremstå store og uoverskuelige, og det afholder mange fra at gå i gang, da der ofte er andre elementer, der forekommer mere presserende. Her prøver vi at fortælle om, at det ikke nødvendigvis behøver være grandiost for at have betydning. Måske virksomheden kan ændre måden, hvorpå de pakker ind, sikre bæredygtige forsyningskæder med gode arbejderforhold og ressourcetilgang, eller skabe fokus på inklusion på tværs af organisationen. Derudover fokuserer vi på, hvordan implementering af Verdensmålene faktisk kan være med til at forstærke de samlede resultater, især på den længere bane med de samfundstendenser vi ser.

     

    Hvordan har du oplevet engagementet hos toplederne?

    Virkelig positivt. Vi oplever livlig diskussion ved bordene, hvor lederne åbent deler ud af erfaringer og udfordrer hinandens ideer i et ønske om, at alle kommer derfra med nye ideer og måske endda en plan.

     

    Kan du sige noget om hvilke typer af virksomheder, der er længst fremme?

    Nogle af de virksomheder, der deltager, har jo bygget deres virksomhed på bæredygtighed fra start, hvor det for en ældre og etableret virksomhed kan kræve en ekstra indsats. Her er det især produktionsvirksomhederne, der har lettere ved at visualisere, og dermed realisere, ændringerne grundet de fysiske produkter, og hvor der i stigende grad er forbrugere, der kræver bæredygtige slutprodukter. I sådanne situationer bliver det lettere at få øje på, hvordan Verdensmålene kan blive et konkurrenceparameter, hvilket kan være en stor drivkraft for implementering.

     

    Hvordan ser du toplederens rolle for at bringe Verdensmålene i praksis?

    Fuldstændig essentiel. Uden topledernes opbakning kommer det til at blive en langsommelig proces. Hvis toplederne derimod går forrest, kan det være med til at fremme udviklingen i Danmark ved at sætte Verdensmålene øverst på agendaen og tvinge andre organisationer til ligeledes at sætte fokus på Verdensmålene, hvis de vil forblive konkurrencedygtige. Vi skal sammen gøre Verdensmålene til en forudsætning for succes.

     

    Hvad er de næste skridt i projektet?

    Frem mod VL Døgnet den 6. juni, hvor projekter kulminerer, er der fuldt fokus på at drive projektets potentiale til det ypperste. Dette gør vi gennem de sidste workshops, hvor vi forhåbentligt kan inspirere endnu flere til at inkorporere Verdensmålene i deres virksomhedsstrategi, og ved at sikre os, at der fortsat er fokus på målene efter projektet er slut.

     

    Fakta

    På VL-Døgnet i FN Byen den 6. juni, kl. 9-9.45 vil VL og McKinsey & Company præsentere survey resultater fra VL-medlemmer og findings fra workshoparbejdet med Verdensmålene, som skal hjælpe virksomhederne med at komme godt i gang.

     

    Jeg så lyset til en Workshop om FN's Verdensmål

    Jeg så lyset til en Workshop om FN's Verdensmål

    Benny Smith er adm. direktør for Poul Johansen Maskiner A/S, som er en traditionsrig maskinbygger i Fårevejle i Odsherred. Benny er samtidig med i VL11 og deltog i workshoppen om FN’s Verdensmål som Konkurrenceparameter hos Rockwool. Workshoppen var så inspirerende, at Benny tog emnet op over for sin bestyrelse, og allerede nu er gået i gang med at blive konkret med Verdensmål i praksis som konkurrenceparameter.

     

    Hvad fik dig til at tage med til workshoppen hos Rockwool?

    Jeg havde allerede hørt lidt om FN’s Verdensmål via min VL-gruppe, og blev fristet til at høre mere på en workshop på baggrund af nyhedsmails og invitation fra VL.

     

    Hvordan oplevede du wokshoppen hos Rockwool?

    Det var en god blanding af eksempler på, hvad andre virksomheder havde gjort, herunder ikke mindst Rockwool selv, samt lidt ”hands-on” diskussion i nogle mindre grupper.

     

    Hvad tænkte du om FN’s Verdensmål inden workshoppen?

    At det var lidt svært at forholde sig til, hvordan man i praksis skulle gribe opgaven an, samt at det var lidt svært at se, hvordan især SMV’er skulle kunne gøre en forskel i det store billede.

     

    Hvordan tog du den ny inspiration med hjem?

    Jeg involverede i først omgang min ledergruppe i tankerne om, hvordan vi evt. kunne gøre et eller flere af FN’s verdensmål til et konkurrenceparameter.

     

    Hvad sagde bestyrelsen?

    På det førstkommende bestyrelsesmøde præsenterede jeg forslaget. Der var straks enighed om, at det var oplagt at forsøge at inkludere nogle få relevante verdensmål i den strategiproces, som vi netop er i gang med.

     

    Hvad gør du nu?

    Vi går i ledergruppen i gang med at identificere et eller flere Verdensmål, som giver mening ift. nogle af de delstrategier, som vi allerede er i gang med at udvikle og implementere.

     

    Hvad forventer du kommer til at ske i den kommende tid?

    Frem til vores næste strategiseminar med bestyrelsen i august, vil vi i ledergruppen arbejde med at integrere de udvalgte Verdensmål i vores strategiarbejde.

     

    Hvordan ser du toplederens rolle for at bringe Verdensmålene i praksis?

    Jeg er nødt til at drive processen og følge op på implementeringen – både ift. bestyrelse og ledergruppe.

    Herunder tilstræbe at definere nogle udvalgte forretningsmål, så de indeholder eller afspejler de valgte Verdensmål – ellers er der fare for, at disse ikke er i fokus ret længe…