Verdensmål er en opgave 
for topledelsen

Verdensmål er en opgave 
for topledelsen

Implementering og forretning 

Klimaindsatsen skal være en del af selve forretningsstrategien og styres benhårdt af topledelsen, hvis man vil skabe resultater, siger adm. direktør Jakob Thøisen fra fødevarevirksomheden Palsgaard. For nylig var han og Palsgaard vært for en VL-workshop, hvor FN’s 17 Verdensmål blev vendt og drejet i et konkurrenceperspektiv. 

EVA ANDERSEN

De kom fra vidt forskellige brancher og organisationer for at lade sig inspirere af nogle af de virksomheder, som er nået længst i arbejdet med FN’s 17 Verdensmål. 

Fra banker, universiteter og industrien var toplederne kommet for at høre, hvordan fødevarevirksomheden Palsgaard i Juelsminde har gjort sig bemærket som en af landets mest klimavenlige virksomheder. Om hvordan Palsgaard forventer at nå målet om at blive CO2-neutral senest i 2020. Om hvordan virksomheden har arbejdet med produktudvikling ud fra et bæredygtigheds-perspektiv og har udvidet forretningen med produkter til plastindustrien. Om hvordan den sociale profil virker som en magnet på nye højtspecialiserede medarbejdere og fastholder værdifuld arbejdskraft.

Alt sammen initiativer affødt af verdens klimaproblemer og FN’s 17 Verdensmål og set i et konkurrencemæssigt perspektiv, som styrker forretningen.

Workshoppen var den anden i rækken af workshops arrangeret af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL) i samarbejde med McKinsey & Company, og adm. direktør Ida Bratting Kongsted fra VL bød velkommen.

Begyndere og øvede

-“Nogle af virksomhederne, som er her i dag, har ikke arbejdet med verdensmålene før, andre er i fuld gang. Vi ser rækken af forårets workshops som en inspiration og en innovationsplatform for virksomhederne og de 17 verdensmål som et konkurrenceparameter. Den mest ambitiøse strategiplan kan kun lykkes, hvis virksomhederne i den private sektor arbejder med”, lød det fra Ida Bratting Kongsted.

Som landets mest omfangsrige netværk har VL søgt og fået tre millioner kroner fra Industriens fond til at involvere VL-medlemmerne i arbejdet med Verdensmålene, og ifølge en frisk rapport fra McKinsey & Company er virksomhederne i den grad klar til at tage klima-handsken op.

-”Forbrugere og kunder verden over vender øjnene den her vej, og snart bliver Verdensmålene til lovgivning. Virksomheder som Palsgaard har bevist, at man kan tjene penge på at arbejde med det her, og vi håber, at I tager et par konkrete ideer med herfra i dag og arbejder videre med dem”, sagde Philip Christiani, som er Senior Partner i McKinsey & Company Copenhagen.

Han fremhævede et par af pointerne fra en frisk survey blandt 600 af VL’s medlemsvirksomheder. Den viser blandt andet, at 40 procent af virksomhederne allerede arbejder med FN’s Verdensmål, mens under 18 procent har gjort målene til en del af deres strategi, og det skal der laves om på.

-”Målet er, at FN’s Verdensmål skal stå højt på topledelsens agenda og være en del af selve forretningsstrategien. Selvom mange danske virksomheder allerede arbejder med Verdensmålene, er der plads til forbedring på flere områder. Plastgenanvendelse er et godt eksempel. Masser af affaldsplast bliver stadig sendt til forbrænding. Derfor har Danmark ikke en særlig god placering blandt europæiske lande, når det kommer til genanvendelse af plast”, sagde Philip Christiani.

Direktøren skal gå forrest

At Verdensmålene – især klimamålene – er en opgave for topledelsen, var netop pointen i adm. direktør Jakob Thøisens fortælling om den forvandling, som den snart hundrede år gamle Juelsminde-virksomhed har gennemgået siden 2009. Allerede dengang besluttede ledelsen, at Palsgaard skulle være CO2-neutral i 2020, og Jakob Thøisen vil godt garantere, at målet er tæt på.

-”Vi er meget tæt på, og vi når det helt sikkert inden 2020. Når jeg ser, hvor højt klimadebatten er på verdens dagsorden i dag, bliver jeg stolt af, at vi var så forudseende og tidligt så, at verden gik den vej. Vi har gjort en kæmpe indsats for at nå herhen, og nu ser vi resultaterne.”

-”Vi spurgte os selv allerede dengang for ti år siden – hvad kan VI gøre, hvad kan vi byde ind med som en virksomhed, som bruger meget høje temperaturer og tryk i produktionen og derfor har et enormt energiforbrug.”

 

-”I dag oplever vi, at kunder og forbrugere vil vide, hvad vi gør på klimaområdet, og når der samtidig er forretning i at gøre noget godt på området, ser vi vores model som en farbar vej, som kan inspirere andre”, sagde Jakob Thøisen.

-”Fokus på virksomheders klimabelastning og i det hele taget virksomheders sociale ansvar er kommet for at blive”, fortsatte han. ”Derfor kan man lige så godt hoppe med på vognen – faktisk er der ikke nogen vej udenom”, tilføjede han.

-”Om man vil det eller ej, er det den vej, verden går – og så vil jeg gerne understrege, at indsatsen skal være toplederforankret, ellers har den ingen gang på jord. Man skal virkelig ville noget på området og se mulighederne – det her er ikke ”window dressing” – det skal give forretningsmæssig værdi.”

Nye forretningsområder vokser frem

Som en direkte følge af arbejdet med Verdensmålene, har Palsgaard udvidet forretningen med endnu et ben. Virksomheden, som i snart hundrede år har levet af at fremstille ingredienser til fødevareindustrien, har således kastet sig ud i fremstilling af tilsætningsstoffer til plastindustrien.

-”Hidtil har vores produkter haft anvendelse i fødevareindustrien, de er gennemtestede og ufarlige, og nu finder de også anvendelse i bl.a. fødevareemballager af plast. Vores produkter er grønne og bæredygtige, og når vores ingredienser indgår i en plastemballage, lægger vandet sig som en film på indersiden af emballagen, i stedet for at blive til dråber og dermed gøre det visuelle indtryk sløret. Når vandet fordeler sig på indersiden af emballagen, ser varen lækrere ud i køledisken, den holder længere, og man undgår madspild.”

– ”I vores samlede forretning fylder ingredienser til plast og plastemballage endnu ikke så meget, men med de vækstrater, vi ser lige nu, vil det ikke undre mig, hvis vi om 15 år er lige så store på plast og andre non-food-anvendelser, som vi er på fødevareingredienser i dag”, afsluttede Jakob Thøisen.

Det siger VL-medlemmerne om arbejdet 
med FN’s Verdensmål

Det siger VL-medlemmerne om arbejdet 
med FN’s Verdensmål

Jeg søger en operationel tilgang til at arbejde strategisk med Verdensmålene. McKinsey’s bæredygtighedskompas er for mig en god oversættelse til noget mere virksomhedsspecifikt og en konkret guide til, hvordan man kan integrere de gode intentioner i Verdensmålene i sin forretning. For mig handler det om, at man som virksomhed i hvert eneste led i værdikæden, fra fremstilling til transport, dimensionering og produktudvikling, arbejder med at reducere spild og finde på nye løsninger, som forbedrer produktets ydeevne til gavn for kunderne og virksomhedens konkurrencekraft.

Kurt Bering Sørensen

BeringBoard Bestyrelsesarbejde, Deltog i workshoppen hos Palsgaard A/S i Juelsminde

Hos Peter Larsen Kaffe er bæredygtighedsarbejdet en integreret del af vores forretningsmodel. Det har det været i generationer, og vi har altid været på forkant med den bæredygtige udvikling inden for vores felt. Derfor er det også vigtigt, at vi går forrest i arbejdet med at implementere verdens måske hidtil mest ambitiøse projekt for klodens fremtidige generationer. Verdensmålene er en spilleplade for virksomheder, som rummer et enormt potentiale, og som samtidig sikrer, at der arbejdes struktureret med de indsatser, som giver mest mening for virksomheden, for miljøet og for menneskerne både indenfor og udenfor vores virksomhed.

Som kaffevirksomhed er vi stærkt udfordret af klimaets forandringer. Det påvirker bønderne og vores samarbejdspartnere rundt i verden og bidrager til at skabe ulighed og dårligere levevilkår. Dette både kan og skal vi arbejde på at forbedre ved at skabe nye, innovative løsninger og muligheder som kommer denne og næste generation kaffebønder til gavn.

Det er vigtigt at tage industrianalysen alvorligt. At få defineret sin position, rolle, og hvor man med sin indsats kan gøre størst mulig impact. Vi kan jo ikke redde verden hver især, men vi kan hver for sig levere vores stærke bidrag, som tilsammen kan skabe den nødvendige bevægelse. Derfor er det vigtigt at prioritere. At levere en målrettet indsats, hvor det giver allermest mening. Og samtidig benytte Verdensmålene som en mulig fraprioritering af indsatser, dvs. stole på at andre virksomheder og organisationer samler udfordringerne op på områder, hvor vores mulige impact er reduceret.

Claus Bertelsen

Adm. direktør Peter Larsen Kaffe
, Virksomheden var i februar vært for en VL-workshop om Verdensmålene

Verdensmålene er relevante for alle danske virksomheder, og jo før vi kommer i gang, jo bedre. Danmark har allerede en lang række styrkepositioner, der spiller ind i den bæredygtige dagsorden, og jeg er slet ikke i tvivl om, at der ligger et stort forretningsmæssigt potentiale for danske virksomheder. Virksomhedernes succes vil i fremtiden blive målt på flere bundlinjer, og et stærkt finansielt resultat vil ikke være tilstrækkeligt, hvis det er skabt på bekostning af f.eks. miljø, klima og natur. I Økologisk Landsforening arbejder vi på tværs af hele værdikæden med bæredygtighed – det er en helt central del af vores DNA, og vi har stor erfaring med flere af de 17 mål som f.eks. rent vand, biodiversitet, og ansvarligt forbrug og produktion. Det, jeg gerne vil styrke yderligere, er vores evne til at skabe flere stærke partnerskaber – ikke kun blandt NGO’erne, men også med virksomhederne. Der ligger en stor viden hos os, som jeg tror kan bringes i spil til fælles gavn ved tættere samarbejde.”

Helle Borup Friberg

Adm. direktør i Økologisk Landsforening, Deltog i workshoppen hos Peter Larsen Kaffe

Verdensmålene er en nødvendig dagsorden, som ikke kun vedrører NGO’erne, men også private virksomheder, offentlige organisationer, uddannelsesinstitutioner osv. – i vores tilfælde et universitet.

I universitetsverdenen forholder vi os til naturligvis til de globale udfordringer. Vi ser det som en vigtig del af vores opgave at bidrage til løsningerne. Vi har f.eks. i stigende omfang fokus på bæredygtighed. Vores rolle er at forske og generere ny viden, som kommer samfundet og erhvervslivet til gode og at bibringe de studerende den nødvendige viden og færdigheder til at arbejde med de samfundsmæssige problemer i praksis.

Det er fantastisk at opleve, at der i brede kredse synes at være opbakning og engagement i forhold til Verdensmålene. For eksempel er alvoren i klimaforandringerne endelig gået op for de fleste. Motivationen til at handle er til stede – også hos topledelsen i virksomhederne, og det momentum skal vi udnytte. At der er enighed om og vilje til at handle, og at verdensmålene også kan være en konkurrenceparameter – øger troen på, at det kan lykkes – at slaget ikke er tabt.

Simon Møberg Torp

Dekan, Det Humanistiske Fakultet, Syddansk Universitet, Deltog i workshoppen hos Plus Pack, Odense

Tillykke til Chr. Hansen – Verdens mest bæredygtige virksomhed

Tillykke til Chr. Hansen – Verdens mest bæredygtige virksomhed

Den 22. Januar blev listen over de 100 mest bæredygtige virksomheder i verdenen offentliggjort under World Economics Forum i Davos i Schweiz. Her var den danske bio-science virksomhed Chr. Hansen med helt i toppen.

VL havde til årsmødet d. 3 oktober inviteret Mauricio Graber, CEO i Chr. Hansen og medlem i VL-gruppe 46, op på talerstolen i forbindelse med lanceringen af årstemaet 2019: ‘FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter’. Her forklarede Mauricio Graber, hvordan FN’s Verdensmål er en central og integreret del af virksomhedens formål, strategi og kultur.

“Det at arbejde for en bedre verden har dybe rødder i vores produkter og vores organisationskultur. Som virksomhed giver det os et stærkt overordnet formål, som er tæt forbundet med bæredygtighed, og som vores medarbejdere virkelig identificerer sig med. De er stolte af at arbejde med noget, der giver mening, og hvor de kan bidrage til et højere formål hver dag,” understregede Mauricio Graber i en pressemeddelelse i forbindelse med kåringen.

Her fra VL skal der lyde et stort og fortjent tillykke til Chr. Hansen, der som virksomhed går forrest i kampen for en bedre planet, og agerer inspirerende rollemodel for os alle, der brænder for en mere bæredygtig verden.

Gå til Årsmøde 2018 her

Ønsker du at genopleve VL’s årsmøde og lanceringen af dette års årstema ‘FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter’ kan du gøre dette her

Gå til Årstema siden her

Du kan også læse mere om årstemaet og arbejdet med at implementere Verdensmålene i danske virksomheder her

Vær med i Verdensmålsprojektet

Vær med i Verdensmålsprojektet

Husk at du som VL-medlem eksklusivt har mulighed for at tilmelde dig de inspirerende workshops, som vi har arrangeret i samarbejde med en række virksomheder i de kommende måneder.

Alle workshops vil alle tage udgangspunkt i en specifik virksomhedscase, samt præsentere konkrete værktøjer og metoder til at arbejde med Verdensmålene.

Vi har både workshops nationalt, såvel som internationalt, heriblandt to nyligt oprettede workshops i hhv. New York og Beijing.

Du kan finde den samlede oversigt over alle workshops og vælge nøjagtig den workshop, som passer dig her