Samarbejde, teknologi og rettidig omhu skal få os sikkert ud på den anden side af krisen

Samarbejde, teknologi og rettidig omhu skal få os sikkert ud på den anden side af krisen

Professor Sir Ralf Speth er en af hovedtalerne til årets Virtuelle VL Døgn. Vi bragte tidligere et interview med ham om ansvarlighed. Her giver den britisk-tyske topchef for Jaguar Land Rover  sine bud på, hvordan virksomheder kommer stærkt ud på den anden side af Covid-19-krisen.

AF EVA ANDERSEN

 

Professor Sir Ralf Speth hilser, den elegante britisk-tyske accent er ikke til at tage fejl af. Vores møde foregår via videoforbindelse, og et øjeblik toner den gråhårede, venligt udseende mand frem på skærmen, sender et kort nik – han kan godt lide, at man får et ansigt på personen i den anden ende, siger han, inden han slår kameraet fra.

Under resten af interviewet nøjes vi med en lydforbindelse for ikke at belaste nettet mere end nødvendigt. Det er huspolitikken hos Jaguar Land Rover, forklarer han.

Den 64-årige Ralf Speth har i mere end ti år stået i spidsen for Jaguar Land Rover (JLR), Storbritanniens største bilfabrikant, ejet af indiske Tata Motors. Under hans ledelse er JLR vokset år for år, salget af biler tæller over 500.000 om året, og især R&D står stærkt hos den traditionsrige bilfabrikant.

Som det gælder de fleste andre virksomheder, ikke mindst i bilindustrien, har Covid-19-krisen ramt Jaguar Land Rover hårdt, fortæller han.

-Vi var på vej ind i et økonomisk stærkere år, men på grund af pandemien er vores salg alvorligt påvirket fra januar til marts. Salget i Kina begynder at rette sig igen, efterhånden som landet gradvis lukker op, forhandlere er åbne igen, og vores fabrikker i Kina har været i gang igen siden midten af februar, indleder han.

Andre steder i verden bliver produktionen genoptaget snarest, mens mange medarbejdere fortsat er sendt hjem som følge af pandemien. Krisen rammer JLR efter et par år med succesfulde omkostningsbesparelser, en sektorafmatning på det kinesiske marked og et generelt pres på bilindustrien.

-Vi har måttet reagere hurtigt for at sikre vores medarbejdere og forretningen i en periode med økonomisk usikkerhed globalt. Det indebærer, at vi har måttet gennemse alle aspekter af vores forretningsplaner. Vi forbliver committed til vores langsigtede strategi, men på grund af pandemien har vi blandt andet måttet udskyde den planlagte lancering af nye bilmodeller, fortæller Sir Ralf.

 

Tiden efter corona

Mens briterne muligvis må forberede sig på en forværring af situationen, inden smitten kommer under kontrol, og samfundet kan åbne igen, kan virksomheder allerede nu begynde at forberede sig på fremtiden efter corona-pandemien, siger han.

-Få virksomhedsledere havde forestillet sig den situation, vi står i i dag. Pandemien har omskrevet de leveregler, vi som moderne mennesker kender.

-Vores handlinger i dag definerer, hvem vi er i morgen. Jeg er utrolig stolt over den måde, som vores medarbejdere har håndteret situationen og en helt ny måde at arbejde på.

I øjeblikket følger han pandemiens udvikling i andre europæiske lande – Danmark blandt andet, som var hurtig til at reagere på truslen og indføre de nødvendige restriktioner.

-Vi kan kigge mod Danmark og se de tidlige indikatorer på, hvad der vil ske på den anden side af krisen. På samme måde har vores team i Kina vist, at der er en vej ud på den anden side, så man kommer ud modstandsdygtig og stærkere. Som én stor Jaguar Land Rover-familie skal vi nok komme igennem det her, siger han.

 

Nul-emmisionsbiler, ingen ulykker og ingen trafikoverbelastning

Jaguar Land Rover fortsætter sine lanceringsplaner, om end med en smule forsinkelse, siger han.

-Midt i pandemien har vi stadig kunnet annoncere udvidelsen af vores elbil-serie med introduktionen af vores nye 3-cylindrede plug-in hybrid-system, som slutter sig til vores to bedst sælgende modeller: Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque.

-Jeg er overbevist om, at vi på længere sigt lærer noget af den her udfordring og finder på endnu bedre måder at nå vores ’Destination Zero-mission’, med nul-emissionsbiler, nul ulykker og nul trafikoverbelastning.

-Som Albert Einstein sagde: I enhver krise ligger en stor mulighed.

Jaguar Land Rover sætter terrængående biler og 3D-teknologi ind for at hjælpe nødhjælpsorganisationer under Coronakrisen

En hær af Jaguar Land Rover-frivillige har hjulpet over hele kloden. Til dato har JLR udsendt flere end 350 biler til organisationer som Røde Kors og andre nødhjælpsorganisationer. Den nye Land Rover Defender er terrængående og bliver f.eks. brugt til at nå sårbare mennesker i de mest ufremkommelige områder.

Og så har JLR tilbudt sin ekspertise inden for forskning, udvikling og produktion. Blandt andet bidrager man til udviklingen af medicinsk og personligt beskyttelsesudstyr. JLR anvender her sin 3D-kapacitet, som hører til det mest avancerede udstyr i Europa.

Vi gør ikke noget på kort sigt, der strider imod det lange sigt

Vi gør ikke noget på kort sigt, der strider imod det lange sigt

Henrik Andersen, CEO Vestas og medlem af VL46, er en af hovedtalerne til VL´s Virtuelle VL Døgn den fjerde juni. Vi har talt med Henrik om ansvarlighed, om global ledelse, og om hvorfor Corona-krisen skaber muligheder for at hjælpe de næste generationer.

EVA ANDERSEN

 

Hvad betyder ansvarlighed for dig som global topleder i en pandemi som COVID-19?

-Vi har hele tiden villet sikre, at virksomheden kører. Ikke mindst fordi jeg oplever, at krisen for alvor har anerkendt vedvarende energi som et afgørende element af den kritiske infrastruktur. Det er et kæmpe ansvar både at sikre energiforsyningen over alt i verden og samtidig fortsætte udviklingen mod en mere grøn fremtid. I den forstand har krisen også været et slag for skeptikere af vedvarende energi: I over 80 lande er vi involveret som en del af den kritiske infrastruktur, og der er i dag ikke tvivl om, at vedvarende energi er noget, man kan regne med i både krisetider og opgangstider.

-Ansvar er dog også meget mere konkret. Det er sikkerhed på arbejdspladsen. Både den fysiske sikkerhed, som har meget høj prioritet. Og det er den mere emotionelle sikkerhed, hvor jeg synes, at vi som virksomhed har et særligt ansvar for at skabe tryghed, gennemsigtighed og tydelig retning. Vi har prioriteret at kommunikere meget ofte, da vi kunne se, at vores kollegaer dels efterspurgte information for at føle sig trygge, dels at hvis vi ikke leverede det, ville medier og sociale medier skabe unødig forvirring.

 

Hvad har du konkret fokuseret på i forbindelse med at lede Vestas gennem de første faser af krisen?

– Samfundet er jo generelt gået i stå over hele verden, og selvom vores fabrikker har kørt med meget få forstyrrelser, så har vi som ledelse sigtet efter at fastholde det lange perspektiv og samtidig været tilpas hurtige til at agere, når et land fx blev lukket ned. Forudsætningen for dette er, at vi sikrer vores  medarbejderes sikkerhed og forretning kører videre, og vi har derfor fokuseret på ”business continuity”. Ved at levere på vores løfter til vores kunder, medarbejdere og vores mange andre interessenter på tværs af samfund, insisterer vi også på at bevare taleretten omkring vedvarende energi og vigtigheden af den grønne omstilling.  

-Vi har således også prioriteret vores kunder. Umiddelbart er det jo en vanskelig opgave, fordi vi fysisk har været grounded. Men det paradoksale – og meget lærerige – er, at vi faktisk har haft mere kontakt med kunderne end normalt. Måske er det ganske enkelt fordi alle er i samme båd, hvilket fordrer nysgerrighed, interesse og masser af deling.

-Vi ser os som en global leder. Det gjorde vi før krisen, det gør vi under krisen, og sådan ser vi os efter krisen. At komme stærkest ud af krisen skaber fundamentet for vores langsigtede prioriteter, og vi kommer derfor heller ikke til at gøre noget på kort sigt, der strider mod det lange sigt.

 

Hvordan har du brugt din toplederrolle over for organisationen?

-Jeg har været meget opmærksom på min egen rolle som kommunikatør, og at ledere på alle niveauer skal være synlige. Vi har gjort det let at række ud til lederne og få svar og vi har samlet beslutningstræer, Q&As, protokoller, og kommunikationsmaterialer ét lettilgængeligt sted, og så har direktionen og jeg kommunikeret mere, end vi plejer.

-Det har også givet ret skægge oplevelser. Jeg ringede eksempelvis til en række fabrikker for at få et førstehåndsindtryk af, hvordan de klarede det, og hvilke udfordringer de mødte.

-Hos en fabriksdirektør blev jeg mødt med gentagne sms-svar: ”Jeg ringer tilbage”. Det gjorde han ikke, selvom jeg blev ved. Indtil jeg var nødt til være lidt tydeligere med, hvem der gemte sig bag nummeret. Så ringede han. Og vi fik et rigtigt godt grin. Det fortæller jo dels, at Vestas er en meget stor organisation, dels hvor stor værdi det har, når topchefen for alvor interesserer sig for det hverdagsliv, som de allerfleste jo lever. Jeg tror, at to-vejs kommunikation giver meget mere dynamik. Og at det kan have en direkte og positiv indvirken på fx fabrikkerne.

 

Hvad er de næste udfordringer?

Jeg oplever, at vi groft sagt kan dele verden i to dele. Der er dem, der er optimistiske og ser muligheder. Og så er der de, der måske blot leder efter undskyldninger til at give op. Igen har jeg lyst til at bruge ordet ansvarlighed. Vi er som virksomhed ansvarlig for, at verden ikke lukker ned. Men derimod kæmper på. En krise kan populært sagt skille fårene fra bukkene, og her motiverer krisen os til at kæmpe endnu hårdere for at sikre den grønne omstilling. I den forstand er den kommende genopretning en kæmpe udfordring for hele verden, men endnu vigtigere er den også som en kæmpe mulighed for at lave nogle af de fundamentale ændringer i måden vi producerer og bruger energi, der skal til for at løse det største problem, vi lige nu giver videre til kommende generationer: klimakrisen.

 

Henrik Andersen, CEO Vestas, taler til det Virtuelle VL Døgn d. 4. juni

Sir Nick Clegg at The Virtual Summit 4th of June

Sir Nick Clegg at The Virtual Summit 4th of June

Sir Nick Clegg, Head of Global Affairs and Communication and member of Facebooks Top Executive Team participated as guest speaker in the closing Fireside Chat at the Virtual Summit 4th of June.

Sir Nick Clegg joined Facebook in October 2018 as Vice President of Global Affairs and Communications after almost two decades in British and European public life. He has since taking office at Facebook played an important role in changing the image and attitude of Facebook through a more open dialogue with both politicians and people criticizing the policies and the power of the tech giant. Prior to being elected to the UK Parliament in 2005 he worked in the European Commission and served for five years as a Member of the European Parliament. He became leader of the Liberal Democrat party in 2007 and served as Deputy Prime Minister in the UK’s first Coalition Government since the war from 2010 to 2015. He has written two best-selling books: Politics: Between the Extremes and How To Stop Brexit (and make Britain great again). Nick currently lives in California with his wife, Miriam, and three sons.

Read more: https://vl.dk/en/event/vl-summit-2020/

Sir Nick Clegg at The Virtual Summit 4th of June

Breaking. Nick Clegg fra Facebook taler på VL Døgnet

Facebook ud af defensiven og ind i globalt ansvar

Mød medlem af topledelsen hos Facebook, Nick Clegg, som arbejder med virksomhedens globale image og det samfundsansvar, som følger med at være en techgigant. Han deltager den 4. juni i det virtuelle VL Døgn. Hør hans overvejelser om det at drive en global gigantforretning på en ansvarlig måde.

Når man har knap tre milliarder brugere, 45.000 ansatte og er en global virksomhed med enorm økonomisk og politisk magt, så er det en selvfølge, at man i skudlinjen i offentligheden konstant. Hvis man tilmed synes, at man gør verden noget godt, men at verden begynder at se helt anderledes på den forretning, man driver, så vil det altid være kundernes og omverdenen opfattelse, der er realiteten. Sådan er det også for Facebook.

Nick Clegg er manden med årelang erfaring som britisk toppolitiker, der har fået opgaven med at forbedre Facebooks globale image efter skandalesager om mangel på databeskyttelse, kritik besvaret med hermetisk lukkethed og politisk pres for mere regulering og bedre kontrol med Facebooks indhold. Efter turbulente år for Facebook arbejder Nick Clegg på at modne virksomheden til at tage mere af det ansvar på sig, der følger med at være en gigantisk forretning og hele verdens sociale mødested og platform.

Nick Clegg er global chef for politik og kommunikation hos Facebook. Han har været en vigtig del af den forandring, der foregår i Facebook netop nu i forhold til at gå i dialog med omverdenen, være mere åbne og ærlige om dilemmaer og problemer og omfavne behovet for mere regulering af techsektoren. En række af virksomhedens mest profilerede offentlige initiativer har hans fingeraftryk.

Nu stiller Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, op til interviews, høringer og debatter som aldrig før.  Han er virksomheden og den, der sætter retningen, og derfor også den, der forventes at stå forrest. Han taler nu om Facebooks samfundsansvar, erkender behov for regulering og har indsat et uafhængigt eksternt tilsynsråd, der skal kunne omgøre indholdsmæssige beslutninger på Facebook.

“Jeg er i stigende grad kommet til at tro, at Facebook ikke bør træffe så mange vigtige beslutninger om ytringsfrihed og sikkerhed på egen hånd”, har Mark Zuckerberg sagt. Nu er tilsynsrådet er en realitet.

I de seneste måneder har Zuckerberg og Clegg kastet Facebook offensivt ind i at hjælpe regeringer rundt omkring i verden med håndteringen af Coronavirussen i forhold til at sikre teknisk kapacitet på nettet til øget trafik, bekæmpe misinformation og fake news om virussen og prioritere sundhedsoplysning fra myndighederne.

I et interview til det europæiske netmedie Politico den 15. maj siger Clegg blandt andet om sit arbejde, at det at skjule sig er en luksus, som Facebook ikke har længere: “Du kan ikke skjule en 10-ton gorilla, og vi er en 10-ton gorilla.”

Han tilføjer: “Jeg mener, at i en nøddeskal er det faktisk sådan, at frihed kommer med ansvar. Og hvis vi giver folk frihed til at bruge vores tjenester, er vi også nødt til at handle ansvarligt. Ser man tilbage på de sidste par år, så vil meget få fornuftige mennesker kunne hævde, at vi ikke er en virksomhed, der går gennem temmelig vidtrækkende reform og forandring.”

I januar-marts i år omsatte Facebook-imperiet, der også tæller tjenesterne Messenger, WhatsApp og Instagram, for 17,7 milliarder dollars, svarende til 120,7 milliarder kroner. Det udløste et overskud på 4,9 milliarder (33,4 mia. kr.). Dagligt har Facebook altså et rent overskud på 367 mio. kr.

Cooperation, technology, and due diligence will get us through this crisis

Cooperation, technology, and due diligence will get us through this crisis

Prof Sir Ralf Speth is among the guest speakers at this year’s virtual VL Summit. In this interview, the British-German top executive of Jaguar Land Rover shares his thoughts about how businesses will be able to emerge and thrive beyond the Covid-19 crisis.

Eva Andersen, Copenhagen

Sir Ralf Speth greets me, and his elegant British-German accent is not to be mistaken. Our meeting takes place online through a video link, and for a brief moment, the friendly grey-haired gentleman appears on the screen and sends a nod my way. He prefers to be able to put a face to the person he is talking with, he says. Then he switches off the camera.

For the rest of the interview, we make do with an audio connection, in order not to burden the internet more than necessary. He explains this is a general policy at Jaguar Land Rover.

For more than a decade, 64-year-old Ralf Speth has been at the helm of Jaguar Land Rover (JLR). Owned by the Indian Tata Motors, JLR is currently the biggest car producer in the UK. Under Speth’s leadership, JLR has seen growth year by year, with annual sales reaching well above 500,000 vehicles. While the company is steeped in tradition, it maintains a strong focus on R&D.

Just as with most other businesses, and in particular the car industry, the Covid-19 crisis has had a large impact on Jaguar Land Rover, according to Ralf Speth.

-We were heading into a financially stronger year, but due to the pandemic, our sales have been severely affected in the January to March quarter. Our sales in China are now starting to improve as the country gradually reopens, and as dealerships are also open again. Our factories in China have been back to work since the middle of February, he says.

Elsewhere in the world the company’s vehicle production lines will resume work imminently but employees are still at home due to the pandemic. The crisis has hit JLR after a couple of years of successful cost cutting exercises, a sector slowdown of the Chinese market, and a motor industry that is generally finding itself under pressure.

-We have had to react quickly to secure our employees and business in a time of global economic uncertainty. This includes reviewing all aspects of our business plans. We remain committed to our long-term strategy, but due to the pandemic we have had to postpone the planned launch of some new car models, says Sir Ralf.

 

The time after corona

While the British might have to prepare themselves for the situation to worsen before the virus gets under control and  society can reopen again, companies can already now start to prepare themselves for the future after the corona pandemic, he says.

-Few business leaders had imagined that we would find ourselves in the current situation. The pandemic has rewritten the rules of daily life known by modern people.

-Our actions today define who we will be tomorrow. I am incredibly proud of the way that our employees have handled this situation and a completely new way of working.

Ralf Speth is currently paying close attention to the course of the pandemic in other European countries – among them Denmark, which took prompt action and implemented the necessary restrictions as the threat emerged.

-We can look towards Denmark and see the early indications of what will happen on the other side of the crisis. In the same way, our team in China has shown that there is a way to emerge from this stronger and more resilient. We will get through this like one big Jaguar Land Rover family, he says.

 

The long-term strategy still stands

Despite the delays, Jaguar Land Rover will continue to carry out its launch plans, he says.

-In the middle of the pandemic, we have still been able to announce the expansion of our new series of electric cars, by introducing our new 3-cylinder plug-in hybrid system, which joins our two bestselling models: Land Rover Discovery Sport and Range Rover Evoque.

-We remain committed to our strategy, and I am convinced that in the long term, we will learn something from this challenge and find even better ways to reach our ‘Destination Zero’ mission, striving for cars with zero emissions, zero accidents, and zero traffic congestion.

-As Albert Einstein said: In the midst of every crisis there is great opportunity.

Sat på spidsen Business er ikke Responsible uden lighed og diversitet

Sat på spidsen Business er ikke Responsible uden lighed og diversitet

Når Gitte Maya Elsing, VL99, taler om ’responsible business’ står ét bøjet i neon: Det ultimative ansvar for at sikre ligestilling og kønsdiversitet ligger på ledelsesgangene og i bestyrelserne.

Af Lisbeth Wirgowitsch

Ti topchefer i den absolutte elite af danske virksomheder fik i januar en gave – et wake up call, smukt pakket ind, men svær at håndtere: gaven var en stol, der med sine kun tre ben var ude af balance, og derfor ikke kunne tjene sit formål. Den væltede.

Afsenderen var organisationen KIB – Kvinder I Bestyrelser med bestyrelsesformand Gitte Maya Elsing i front.

”Meningen med stolekampagnen var at åbne øjnene for den fortsatte skævvridning i Danmark, når det gælder fraværet af kvinder i topledelse,” forklarer Gitte Maya Elsing.

 

Budskab om ubalance mellem køn

Kampagnen gav genlyd i medierne. Og var et utvetydigt budskab til modtagerne om at skride til handling. Indflydelse forpligter, de store virksomheder er rollemodeller og må gå forrest, var beskeden. Ved bogstavelig talt at sætte den trebenede stol i døren hos virksomhederne, kom Kvinder I Bestyrelser af med budskabet om den ubalance, der opstår, når tilstedeværelsen af kvinder mangler.

De nyeste tal fra Danmarks statistik viser, at 19 procent af danske bestyrelsesposter er besat af en kvinde, og at tallet på direktionsgangene er 14,8 procent. Ligestilling er samtidig et af FNs 17 verdensmål.

Stolen var en provokation. Især fordi flere af de ti store virksomheder netop ikke har indfriet de målsætninger om fordeling af kvinder og mænd i virksomhedens øverste lag, som de ifølge selskabsloven og årsregnskabsloven fra 2012 er forpligtet til.

 

Kampagnen åbnede døre hos CEO’s

Nogle måneder senere har kampagnen givet solid effekt i form af lydhørhed hos topcheferne.

”Vi har fået svar fra otte ud af de ti virksomheder, vi har møder i kalenderen med de seks, og vi har til dato holdt fire, heraf tre med CEO’en, og det sidste var med en HR-direktør i virksomheden,” fortæller Gitte Maya Elsing.

”Jeg plejer at sige, at diversitet skal forankres i den absolutte topledelse, ellers batter det ikke, men en pointe til videregivelse er: jeg blev positivt overrasket over, at HR havde fået tildelt ansvar for diversitet i en sådan grad, at mange aktiviteter var sat i gang. Det er også en vej frem, pointerer hun.

 

Diversitet øger bundlinje

Når KIB – Kvinder I Bestyrelser tog så markant et middel i brug og valgte at konfrontere ledelsen humoristisk men direkte og offentligt, skyldes det ønsket om at slå effektivt i bolledejen og skabe resonans, samt Gitte Maya Elsings definition af ansvarlig ledelse: bundlinje og klima er efterhånden hygiejnefaktorer, derfor er ligestilling og mangfoldighed ikke til at komme uden om, når målet er ansvarlighed i ledelsen.

Erfaringen har hun blandt andet efter fem år som skandinavisk CEO i koncernen RS Components, hvor hun var chef for tæt på 100 medarbejdere og en trecifret million omsætning.

Senere sagde hun ja til rollen som bestyrelsesformand for Kvinder I Bestyrelser, og her har hun ét sigte over dem alle, nemlig at udbrede diversitet.

 

Inviteret til Erhvervsministeriet

Derfor lyser entusiasmen også ud af Gitte Maya Elsing, når hun fortæller om møde med fx Erhvervsministeriet, der ønskede en drøftelse af, hvordan man eventuelt kan anvende lovgivningen til at øge kønsfordelingen og diversitet i det hele taget – og ikke mindst, når talen falder på et af KiBs næste trædesten på vejen mod ligestilling: En konference på Christiansborg med titlen ’Alle Vinder’, og et meget entydigt hovedmål: det skal vedtages ved lov at alle leder- og bestyrelsesposter skal opslås offentligt.

 

Produceret af Kreab for VL

Gode råd fra Kvinder I Bestyrelser

  • Topledelsen skal tage helhjertet ejerskab af diversitetsagendaen fra bund til top. Ligesom green washing er begrebet diversity washing aktuelt.
  • Få styr på ubevidste mandekulturer og behandl kvinder som kvinder og mænd som mænd – og skær dem ikke over én kam. De første kvinder, der brød igennem med store stillinger, var på mandens betingelser. Vi er endnu ikke nået derhen, hvor de egenskaber vi har som kvinder, får rigtigt lov til at trænge igennem. Det øjeblik, kvinden får lov til at være leder og stærk på kvindens betingelser, vil vi se kolossale samfundsskred.
  • Kommuniker de forretningsmæssige fordele ved diversitet som en naturlighed. At topledelsen matcher ens marked er good business og ‘you cannot argue with data’.
Sådan håndterer VL-grupperne Corona-krisen: Online møder, ofte

Sådan håndterer VL-grupperne Corona-krisen: Online møder, ofte

Digitale læringer, højt aktivitetsniveau og ledelses-aktuelle emner. VL-grupperne er i fuld gang med at indrette efter det ny normale. VI har friske beretninger fra både London, Bangkok og København.

I København er der fokus på digitale erfaringer i organisationerne

VL 107 holder til i det københavnske med Margrete Lyngs Mortensen, rådgiver, Lyngs Kommunikation, i spidsen.

”Vi havde haft et rigtig spændende møde med Deborah Dunsire fra Lundbeck i januar og så frem til at mødes på Lyngby Rådhus med Sofia Osmani den 12. marts,  men blev som alle andre grounded på grund af Corona få dage før, fortæller Margrethe Lyngs Mortensen.

I stedet reagerede gruppen hurtigt og besluttede at tage en ”Bordet Rundt” på Microsoft Teams. ”Det blev til næsten 3 timer med knap 30 deltagere (ud af 35 medlemmer).  Hver især gav et rids over, hvilke udfordringer, de havde mødt, hvilke ny-orienteringer, Corona havde medført, og hvordan ledelsesopgaven havde forandret sig de seneste måneder. Mange gav udtryk for en glæde, ja ligefrem at være imponeret over den entusiasme og energi, de havde mødt i deres egne organisationer – og i samarbejdet mellem organisationer. Noget, der ellers kan tage uendeligt at nå til enighed om, var pludselig muligt – på en formiddag”, fortæller Margrethe.

Udover at mødet fungerede effektivt på den ny virtuelle facon, så har gruppen efterfølgende fokuseret på, hvad der virker på de digitale platforme. Eksempelvis var erfaringen i gruppen, at de ny tekniske platforme var langt bedre end forventet til at få taget beslutninger i ledelserne. Men til gengæld har det virtuelle format vist sig at være mindre godt til at løse konflikter. På den anden side havde gruppens medlemmer registreret, at rigtig mange konflikter ganske enkelt var forsvundet i  Coronaens skygge.

”Det var også ret sjovt at se hinanden på hjemmekontoret og vi havde god fornøjelse af chatten undervejs. Så vi kommer til at bruge online møder mere aktivt fremover. Men vort næste møde er hos By og Havn i juni. Heldigvis er det planlagt til at være udendørs i Toldboden og på vandet. Så vi glæder os til at se hinanden igen og håber bare på, at det går og vejret holder, afslutter Margrethe Lyngs.

Et stille London er uhørt

VL78 holder til i London under ledelse af Pia Dalziel, der er Partner, Solicitor og Advokat, i ebl miller rosenfalck.

”I VL78 har vi over de sidste 3 år af naturlige årsager brugt en del tid på Brexit, og hvilken indvirkning udmeldelsen har på vores respektive virksomheder og vores ret til at bo og arbejde i UK. Efter det britiske parlamentsvalg i december 2019 blev Brexit lagt på hylden for en stund, og vi rykkede vores fokus over på bæredygtighed, og så i øvrigt frem til at deltage i VL Døgnet i juni”, fortæller Pia.

”Vi havde også glædet os til at få besøg af VL108 i slutningen af marts. Vi havde lagt et rigtigt godt program med virksomhedsbesøg og fællesmøder/middag, men vi måtte i starten af marts se i øjnene, at VL108’s tur måtte aflyses pga Coronavirus. Netværksarrangementer i London begyndte at skrumpe ind i deltagerantal og London blev musestille, hvilket er helt uhørt”, fortæller Pia.

Selvom besøget fra VL108 blev aflyst, måtte VL78 holde aktivitetsniveauet. Online blev løsningen.

”Vi holdt den 26. marts et virtuelt møde, og der var så stor tilslutning, at vi netop har afholdt et yderligere virtuelt møde. Og har valgt foreløbigt at mødes en gang om måneden på denne måde, siger Pia.

Programmet er enkelt. ”Vi tager specifikke problemstillinger op, hvis der er behov for det, men indtil videre har det fungeret godt bare at have virtuel kontakt, udveksle erfaringer og se på Coronas påvirkning af medlemmernes forretningsområder, fortæller Pia, der understreger, at læringen indtil videre har været at man ikke behøver et lokale for at mødes og debattere, men at erfaringsudvekslingen og støtten er måske blevet endnu mere tydelig. I øvrigt har VL78 i London fået 3 nye medlemmer ind i gruppen under lockdown, hvilket har givet et friskt pust og yderligere dynamik. Men selvom online har virket rigtigt godt, så er der alligevel et vist savn af det fysiske møde.

”Det bliver spændende at se, hvordan den nye virkelighed bliver på den anden side. Selvom den virtuelle mødeform fungerer fint pt, er der vist ingen tvivl om, at vi alle ser frem til igen at kunne mødes fysisk over en pindemad eller to”, afslutter Pia Dalziel.

I Bangkok er der møde hver mandag

VL112 i Bangkok er en 10 år gammel gruppe. Og nu er tiden kommet til at flytte nogle af aktiviteterne online.

”Der var lidt over 20 VL-deltagere på det første webinar i slutningen af marts, og siden har der været høj aktivitet. Mest omkring Corona-relaterede ledelses-temaer. Eksempelvis handlede de første møder om ganske enkelt at høre fra de enkelte medlemmer, hvilke forholdsregler man har taget for at beskytte virksomhedernes interesser”, fortæller Tom Sørensen, Managing Partner, Headhunter i Tom Sorensen Co., Ltd. – og formand for VL112.

”Vi benytter Zoom Meetings med mig som host. Vi bruger 1 time hver mandag med cirka 20 deltagere (ud af medlemskedsen på 28). Hver eneste uge er en runde med status garneret med eksterne oplæg. Det har blandt været Manpower management i COVID times, Leading at a time of crisis og Introducing The Time Doctor app: How to manage staff Working From Home, fortæller Tom, der noterer, at der indimellem de planlagte indlæg selvfølgelig også er input og diskussioner om medlemmernes problemstillinger i de forskellige virksomheder og industrier.

Margrethe Vestager

Margrethe Vestager

Margrethe Vestager skulle have været en af hovedtalerne på det oprindelige VL Døgn 2020 i Aarhus. Vi har i stedet fået et interview med Margrethe Vestager om Corona-krisen i forhold til andre kriser, om at søge fælles løsninger og om, at dagene også for Margrethe Vestager efterhånden er svære at skelne fra hinanden…

 

Hvordan tackler du hverdagen? Hvad er de vigtigste rutiner, arbejdsmæssigt og personligt?

I Kommissionen er det omkring 95 pct. af alle medarbejdere, der ”telearbejder”, som de kalder det her i Bruxelles. Jeg har dog været på kontoret næsten alle dage, og min arbejdsdag er nu, som så mange andres, fyldt med telefon- og videomøder, webinarer og live-streamede samtaler. Stort set alle morgener holder jeg møde med mine kommissær-kollegaer kl 9:00. De fleste af mine morgener har jeg, inden arbejdsdagen starter, gået en lang tur. Men jeg har det nok som de fleste andre: det er svært at skelne den ene dag fra den næste, for alt foregår fra samme stol, i samme omgivelser og med meget få kollegaer og medarbejdere fysisk til stede.

 

Hvad er dit aktuelle fokus?

En del af mit ansvarsområde er at sørge for at godkende den massive statsstøtte, der kommer ud gennem de redningspakker, medlemslandene indtil videre har besluttet for at afbøde konsekvenserne af krisen. Vores opgave er, hurtigt, at godkende redningspakkerne, men stadigvæk at sørge for, at det sker inden for vores fælles regler. Vi godkendte den første redningspakke foranlediget af Coronakrisen den 12. marts og har siden godkendt over 140 initiativer, der skal sørge for, at hjælpen kan komme hurtigt frem til virksomheder af alle størrelser i medlemslandene. Og der er flere på vej.

Med andre ord er mit fokus at prøve at håndtere den store krise. I første række står sundhedskrisen, men også den økonomiske krise sætter allerede nu dybe spor. Europa-Kommissionens ansvar er at koordinere og udarbejde anbefalinger og retningslinjer for alle medlemslande. Vi ser lige nu på, hvilke økonomiske redskaber og instrumenter, vi kan tage i brug for at få skabt en pakke med økonomiske stimuli, så vi får skabt sammenhold og finder en fælles europæisk vej ud af krisen. Det kan bl.a. være ved at hjælpe og omfordele midler via EU’s flerårige budgetramme.

 

Hvad har du lært af tidligere kriser, som du anvender nu?

Denne krise er helt uden fortilfælde, og vi kan se, at alle europæiske lande er dybt mærket af den. Men nogle kommer til at mærke det mere end andre. Derfor er det vigtigt, at vi på europæisk plan åbent kan diskutere alle idéer om, hvordan vi finansierer genopretningen på en måde, som er solidarisk og uden forudfattede meninger. For de værktøjer, som var skabt til at løse gamle problemer, er ikke nødvendigvis de samme, vi får brug for til at løse det, der ligger foran os.

 

Hvordan oplever du denne krise som anderledes end tidligere kriser?

Vi er alle sammen ramt af noget, der ligger ud over menneskelig kontrol. Nemlig en meget smitsom virus. Og vi har aldrig set problemer på dette niveau før. Det gælder alle, fra de mindste virksomheder, frisøren rundt om hjørnet, der har været der i 20 år, til kæmpe virksomheder med tusinder og tusinder af ansatte. Det gælder også på nationalt, europæisk og globalt plan. Når vi kommer ud på den anden side, vil verden se helt anderledes ud.

 

Hvad lærte du af finanskrisen, som du kan bruge nu?

At det godt kan lade sig gøre at finde fælles løsninger, når det virkelig gælder. Det er ikke nemt, og det ser sikkert heller ikke kønt ud, men det er muligt. Derfor er det også vigtigt, at vi ikke genindtager de samme holdninger, vi kender fra finanskrisen – for de bør ikke gøre sig gældende i denne situation.

 

Verdensmål og ansvarlighed er VL´s tema i disse år. Hvor vigtige er disse temaer i lyset af Corona-krisen efter din mening?

De er meget vigtige, for bæredygtig genopbygning er et fælles ansvar. Det giver jo fx ikke mening at genopbygge den ”gamle verden” og så bagefter gøre den grøn og digital. Så bæredygtighed og digitalisering er for mig at se en forudsætning, vi skal bygge ind i genopbygningen. Det er noget, vi alle sammen bør have fokus på.

 

Hvordan skal vi alle se på EU´s rolle?

Det er på mange måder en paradoksal situation, for vi kan først egentlig hjælpe os selv ud af krisen, hvis vi også hjælper andre. Vi har set, at medlemslandene har givet massiv statsstøtte i mange former og det er en gigantisk hjælp i forhold til, at krisen ikke bliver så dyb, som den ellers kunne have været blevet. Men vi kan også se, at det er nødvendigt at gøre noget, der er ægte europæisk i sin natur – fordi vores virksomheder er helt afhængige af hinanden. Afhængige af udstyr produceret i andre lande, af transport over landegrænser, der kan få det bragt ting til os. Og selvfølgelig er andre afhængige af os på samme måde. Der er mange danske virksomheder som afsætter store dele af deres produktion på det europæiske marked, og de har brug for at deres europæiske kunder kan købe deres produkter. Så vi får alle samme brug for, at det indre marked fungerer igen.

EU har selvsagt en nøglerolle i at få det indre marked til at fungere og til at være en slags facilitator for at alle arbejder så meget sammen som muligt. For alle dele af vores demokrati hjælper os med at komme igennem krisen. I Danmark er det både kommuner, regioner, folketing og Europa-Parlamentet. På den måde har medlemslandene den største umiddelbare opgave. I Europa-Kommissionen koordinerer og udarbejder vi anbefalinger og retningslinjer for sundhed, transport, grænsekontrol, det indre marked og handel – og støtte til virksomheder. Og så prioriterer vi meget højt at arbejde sammen med FN, WHO, Verdensbanken og IMF for at koordinere en global indsats mod krisen.

Foto: Stine Heilmann

Cooperation, technology, and due diligence will get us through this crisis

Sir Ralf: Responsible Business er mere aktuelt end nogensinde

Som topchef for Jaguar Land Rover står Professor Sir Ralf Speth i spidsen for en virksomhed, som er verdenskendt for sit arbejde med ansvarlighed og bæredygtighed. Vi bringer her et interview med den karismatiske topchef, som du kan møde på det virtuelle VL Døgn den 4. juni.

EVA ANDERSEN

 

Hvordan vil pandemien og den økonomiske krise få betydning for virksomheders arbejde med de 17 verdensmål og Responsible Business-temaet?

Sir Ralf: For mange vil der her og nu være fokus på at overleve som virksomhed.

-Tiden vil vise, hvilken indflydelse krisen vil få på mellemlang og lang sigt, men jeg er fortrøstningsfuld. Jeg tror på, at virksomheder kun vil blive endnu mere stålsatte på at arbejde med temaer som bæredygtighed og ansvarlighed.

-Befolkningen i ilandene vil tænke en ekstra gang over ting, som vi tidligere har taget for givet: Helbred, velvære, job, økonomisk vækst og adgang til uddannelse bare for at nævne nogle få ting. Vi vil blive mere bevidste om, at vi er nødt til at stå sammen om at skabe en bedre fremtid for alle.

-På virksomhedsniveau vil man se flere som Jaguar Land Rover, som har været i stand til at støtte lokalsamfund på en meget umiddelbar og håndgribelig måde gennem krisen. Den positive reaktion fra medarbejderne har været tydelig: Økonomisk performance er vigtig, men det samme er muligheden for at bidrage positivt til samfundet.

-Vi er stolte af at bidrage til de globale mål som en del af Tata. Tata Group har forpligtet sig til at udvikle ansvarlige og bæredygtige løsninger, som adresserer de globale udfordringer i de kommende årtier. Som Jamsetji Tata, grundlægger af Tata Group, har sagt:  ”I en fri virksomhed er samfundet ikke bare endnu en interessent i forretningen, men selve formålet med dens eksistens.”

 

Styrker, som ifølge Sir Ralf vil definere fremtidens vindervirksomheder:

  1. MERE SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF SEKTORER OG SAMFUND

-Jeg tror på, at når vi er ovre krisens første fase, vil vi se en positiv effekt på udviklingen af nye bæredygtige løsninger. Faktisk vil udviklingen af nye transportløsninger i nogle sammenhænge komme til at gå hurtigere.

-Det gælder f.eks. måden, hvorpå vi anvender teknologi til at imødekomme samfundets behov. Og så vil vi sætte endnu større pris på samarbejde for at nå frem til mål, som er vores fælles bedste.

-Krisen har vist tydeligere end nogensinde, hvor meget vi mennesker kan opnå, når vi samarbejder. Samarbejde vil være nøglen til fremtidig udvikling på tværs af sektorer og samfund.

  1. BRUG AF TEKNOLOGI VIL DEMOKRATISERE UDVIKLINGEN

-Den personlige privatsfære og sikkerhed vil være vigtig for mennesker også på den anden side af pandemien, og bilen vil fortsat spille en vigtig rolle som transportmiddel. Der vil være større fokus på helbred, velvære og bilen som et personligt fristed.

-I den post-pandemiske verden vil elbiler – autonome og delte teknologier være endnu mere relevante og være med til at demokratisere udviklingen, så flere mennesker får gavn af den.

-Ældre og handicappede vil for eksempel kunne nyde de samme friheder, som bilejere har i dag, fordi selvkørende biler gør det muligt for flere at benytte bilen. Ny teknologi vil også bidrage til, at køretøjer kommunikerer automatisk med omgivelserne, så trafikken bliver mere problemfri, flydende og ikke overbelaster vejnettet.

-Vi vil naturligvis fortsætte med at udvide vores portefølje af elbiler på vores egen Jaguar Land Rover-måde. Ethvert fremtidigt køretøj vil være udstyret med teknologier, som opfylder ønsket om at køre en sjov, sporty, skarp bil – for det ønske vil ikke blive mindre de kommende år.

Sir Ralfs kriseråd

-Forbliv tro mod den langsigtede mission. Hos Jaguar Land Rover er ’Destination Zero’ vores langsigtede mission, og på det område tager vi ikke foden af speederen.

-På kort sigt er man nødt til at træffe de svære, men nødvendige beslutninger og gøre det rettidigt. Hvad vi gør i dag, definerer vores fremtid.

-Kommuniker, kommuniker, kommuniker! I en periode, da mennesker er fysisk isoleret i større eller mindre grad, er kommunikationen vigtigere end nogensinde.

Jaguar Land Rover sætter terrængående biler og 3D-teknologi ind for at hjælpe nødhjælpsorganisationer under Coronakrisen

En hær af Jaguar Land Rover-frivillige har hjulpet over hele kloden. Til dato har JLR udsendt flere end 350 biler til organisationer som Røde Kors og andre nødhjælpsorganisationer. Den nye Land Rover Defender er terrængående og bliver f.eks. brugt til at nå sårbare mennesker i de mest ufremkommelige områder.

Og så har JLR tilbudt sin ekspertise inden for forskning, udvikling og produktion. Blandt andet bidrager man til udviklingen af medicinsk og personligt beskyttelsesudstyr. JLR anvender her sin 3D-kapacitet, som hører til det mest avancerede udstyr i Europa.

Invitation til VL Døgnet 2020

Invitation til VL Døgnet 2020

Kære VL medlem.

Kan du unde dig selv en eftermiddag i godt selskab med VL-kolleger og fremragende internationale og danske talere?

Vær med, når vi torsdag den 4. juni, kl. 15.00 åbner for det ambitiøse Virtuelle VL Døgn 2020 med meget prominente key notes. Vi glæder os til at se, høre og diskutere med:

  • Rana Foroohar, Global Business Columnist, Associate Editor, FINANCIAL TIMES & Global Economic Analyst, CNN
  • Sir Ralf Speth, CEO,  Jaguar Land Rover,
  • Ulrik Vestergaard Knudsen, Deputy Secretary-General, OECD,
  • Henrik Andersen, CEO, Vestas 
  • Thomas Hofman-Bang, CEO, Industriens Fond
  • og ikke mindst dig. 

Clement Kjersgaard er vært for det Virtuelle VL Døgn og vil gennemføre både interviews og debat i en global live-streaming med vores gæster fra USA, England, Frankrig og Danmark.
 
Vi stiller skarpt på de afgørende dilemmaer, som virksomhedsledere og bestyrelser står med både nu og efter Coronakrisen. Hvordan kan virksomhederne på en gang fastholde et aktivt og positivt samfundsansvar, når al opmærksomhed er på at overleve eller bare at komme tilbage på sporet?
  
Effekten af pandemien på den globale økonomi, på industrier og markeder er usikker og risikerer at skubbe verden ind i en svær recession. 

Det er fristende at spare sig til overlevelse, men det er på samme tid afgørende at nytænke  forretningsmodeller, produkter og ikke mindst forsyningskæder. Det stiller alt sammen toplederne over for meget store og grundlæggende spørgsmål.

Hvor længe varer sundhedskrisen og den økonomiske krise? Hvor dyb bliver krisen? Hvad er vejen frem? Hvordan kan vi fastholde værdier og samfundsansvar i den nye post Corona tilpasningsproces? Og hvordan kan vi være med til at skabe de nødvendige forandringer, der skal til for at opnå et ’Build back better’ scenarie og finde mulighederne på den anden side af krisen?

Det er nogle af de spørgsmål, som Clement Kjersgaard vil stille dig og vores gæster.

Jeg håber, at du vil tage imod vores invitation til VL’s første Virtuelle VL Døgn og være med til at vidensdele og skabe engagerende diskussioner, som vil kunne inspirere dig til at finde muligheder for din virksomhed og bidrage til løsninger på denne tids store problemer. Deltagelse er selvfølgelig eksklusivt for VL-medlemmer, og adgang til det virtuelle VL Døgn 2020 er gratis.

Med venlig hilsen

Lisbeth Knudsen
Formand, Dansk Selskab for Virksomhedsledelse