Virtuel Serie – Episode 2 – Det Digitale Potentiale

Det Digitale Potentiale

Onsdag den 13. januar 2021, kl. 08.30, tog vi hul på et nyt friskt VL-år med sessionen 'Det Digitale Potentiale' med andet afsnit af VL's virtuelle serie om Digital Reshaping. Sessionen var i form af en Fireside Chat mellem Clement Kjersgaard og gæsterne: Director General Cecilia Bonefeld-Dahl, DIGITAL EUROPE, CEO Klaus Holse, SimCorp, Bestyrelsesformand Lars Frederiksen, Matas A/S og Sahra-Josephine Hjorth, CanopyLAB.

De kommende år skal de digitale teknologier bidrage til en økonomisk, sundhedsmæssig og grøn genopretning oven på coronakrisen. Det kræver et stærkt og ansvarligt lederskab. Derfor har VL taget initiativ til ‘Digital Reshaping’. Digital Reshaping kan betyde at omforme og udvikle samfundet, så vi med maksimal hjælp fra de digitale potentialer får løst nogle af de kæmpestore udfordringer, vi står overfor. Verden har på få måneder vundet flere år i digital kompetenceudvikling under coronaen, men vi har også lige en klimakrise og en økonomisk krise, der skal håndteres. Hvordan får vi greb om det digitale potentiale i Danmark, og hvor skal vi lede efter det?

Masser af potentiale i genopbygningen efter krisen
’Det digitale potentiale’ blev debatteret fra flere vinkler blandt de inviterede:

Cecilia Bonefeld-Dahl: EU satser milliarder
Cecilia Bonefeld-Dahl fremhævede EU’s milliardsatsning på digitale løsninger, når Europa skal genopbygges efter pandemien – heri ligger masser af uudnyttede muligheder for danske virksomheder, og mange flere kan byde ind og ansøge om at få del i EU-midlerne, lød opfordringen fra Cecilia Bonefeld-Dahl. Som generalsekretær i den digitale brancheforening repræsenterer hun 35.000 digitale virksomheder i Europa.

Klaus Holse: Særlig dansk innovationsevne
Klaus Holse, adm. direktør i Simcorp, havde særligt fokus på den danske innovationsevne og på BtB-markedet som en kæmpe styrke, som danske virksomheder skal bygge videre på i den globale konkurrence.

-En af grundene til, at det går så godt for BtB-virksomheder udviklet i Europa, er, at vi forstår at tilpasse os. Vil du sælge noget i Tyskland, Spanien eller andre steder, er du nødt til at tilpasse dig de markeder – og det betyder, at når vi kommer ud i resten af verden, står vi faktisk meget godt, for vi er også i stand til at tilpasse os Singapore, Thailand og Canada, det er nemmere for os, end det fx er for amerikanske virksomheder, sagde Klaus Holse.

Lars Frederiksen: Digital forberedelse
Bestyrelsesformand Lars Frederiksen fra Matas fortalte om den digitale rejse, som Matas-kæden er i fuld gang med, og som har betydet, at Matas-butikkerne har været rustet til krisen og klar til den voksende onlinehandel.

Skriv gerne til info@vl.dk, hvis du ønsker at få tilsendt link til optagelsen af debatten.

Læs reportage fra sessionen:

TALERE

Cecilia Bonefeld-Dahl

Klaus Holse

Lars Frederiksen

Sahra-Josephine Hjorth

Clement Behrendt Kjersgaard

Moderator

Lisbeth Knudsen

Generalforsamling

Ida Bratting Kongsted