Vi er afhængige af erhvervslivet, når vi skal forsvare Danmark i en kompleks verden

Vi er afhængige af erhvervslivet, når vi skal forsvare Danmark i en kompleks verden

Når man i en ung alder får erfaring med at føre enheder i konkrete operationer, er det i virkeligheden også en form for ledelse – ledelse under ekstreme vilkår.

Bjørn Ingemann Bisserup

General og øverste chef for Forsvaret.

Som øverste chef for Forsvaret har Bjørn Ingemann Bisserup ansvaret for ca. 20.000 ansatte. Mange er en del af Reserven og arbejder til dagligt i erhvervslivet, hvor deres militære baggrund kommer arbejdsgiverne til gode. I et nyt samarbejde mellem InterForce og VL rækker forsvarschefen ud til landets topledere – lad os sammen få det bedste ud af kompetencerne, lyder invitationen.

Af EVA ANDERSEN

I sine mere end fyrre år i det danske forsvar har forsvarschef Bjørn Ingemann Bisserup ikke oplevet noget lignende den sikkerhedspolitiske situation, som Danmark er i lige nu.

Trusselsbilledet er mere komplekst end nogensinde med et Rusland, som udgør en betydelig sikkerhedspolitisk udfordring for Vesten, terrortruslen, som har udviklet sig dramatisk, flygtningestrømmen fra Afrika, cybertruslen, som er en daglig risiko både i den militære og civile verden …
Han kunne blive ved.

-Den korte version er, at nullerne var fredelige, dengang så verden mere positiv ud. Det ændrede sig brat i 2014, da Rusland demonstrerede, at man er parat til at bruge militær magt. Derfor ser verden helt anderledes ud i dag, og derfor har vi mere end nogensinde brug for en stærk reserve og dermed erhvervslivets hjælp for at sikre en styrke, som er parat til at rykke, når det gælder, siger Bjørn Bisserup.

Her kommer InterForce ind i billedet. Organisationen blev skabt i midten af 1990’erne for at bygge bro mellem det danske forsvar og erhvervslivet – både det private og den civile del af det offentlige erhvervsliv.

Målet var at styrke forståelsen for, at medarbejdere, som er en del af reserven, har en forpligtelse til at passe deres arbejde i Forsvaret og dermed i perioder ikke er til rådighed for arbejdsgiveren.

-Den forpligtelse skal vi have arbejdsgiverne til at forstå og acceptere. Til gengæld nyder erhvervslivet godt af de kompetencer, som vi giver de unge via en uddannelse i forsvaret. Forhåbentlig kan samarbejdet med VL føre til en endnu bedre forståelse mellem forsvar og erhvervsliv, og derfor rækker vi ud til topledelserne, lyder det fra Bisserup.

Håbet er, at flere virksomheder vil overveje at blive medlem af InterForce og bakke op om opgaven til gavn for både forsvaret og virksomhederne, tilføjer han. 

Hvordan passer samarbejdet mellem VL og InterForce ind i VL’s årstema – Responsible Business – A Competitive Advantage?

-InterForce kan bidrage til, at de kompetencer, som de unge får med sig fra Forsvaret, kommer i spil ude i virksomhederne. Vores lederuddannelser kan noget særligt, vi uddanner mellemledere og ledere, som er attraktive hos arbejdsgiverne i det private og offentlige erhvervsliv, folk, som er kendt som nogle af landets mest loyale medarbejdere og har altid opgaven i centrum. Interessen for at rekruttere vores medarbejdere er derfor stor, og mange af vores officerer har beskæftiget sig med ledelse hele deres tid i Forsvaret.

Du skal tale ved årets VL Døgn. Hvad kommer din tale til at handle om?

-Jeg kommer til at tale om, hvad vi hos Forsvaret kan bidrage med til erhvervslivet – og hvad vi omvendt kan bruge hjælp til fra erhvervslivet. Vi vil gerne have virksomhederne til at tage et ansvar for landets sikkerhed og bidrage f.eks. ved at låne medarbejdere ud til opgaver i Forsvaret. Der er masser af kompetencer ude i virksomhederne, som vi ikke selv har, og som vi ikke uddanner folk til. Økonomi, jura, landbrug, ingeniørkunst. Vi har brug for de kompetencer på fuld tid eller som en del af reserven, på deltid, når vi udfører konkrete operationer ude i verden. Samtidig vil jeg tale om, at virksomhederne også kan drage nytte af at have ansatte, som har kernekompetencer fra forsvaret såsom mental robusthed, ansvarsglæde, punktlighed og team work. Opsummeret skal mit oplæg altså handle om den gensidige nytte, som virksomhederne og Forsvaret kan drage af hinanden til gavn for landets interesser.

Hvorfor er det vigtigt for virksomheder at tage et samfundsmæssigt ansvar – mere end det har været almindeligt tidligere?

-Som sagt er den sikkerhedspolitiske situation og trusselsbilledet helt anderledes i dag end for bare fem år siden. Jeg er af den opfattelse, at landets sikkerhed er en fælles opgave for Forsvaret og samfundet. Den skal vi løfte sammen. Den udvikling – og de opgaver, der knytter sig til den aktuelle situation og opgaver i Danmark og ude i verden, kommer jeg til at tale om på VL Døgnet.

VL Årstema

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

InterForce & VL

I et samarbejde med InterForce inviterer vi til en række unikke møder med Forsvarets øverste ledelse om den sikkerhedspolitiske situation, som hele Danmark befinder sig i – samt om Cybertruslen mod Danmark og internationalt. 

Se oversigt over møderne og tilmeld dig her

Fakta:

InterForce har pr. foråret 2019 knap 1.900 støttevirksomheder. “Virksomhed” dækker alt fra nogle af de store organisationer – offentlige såvel som private – til enkeltmandsvirksomheder og små foreninger. Alle har de valgt at vise deres principielle støtte til forsvaret generelt og specifikt, at medlemmer af Reservestyrken bør have frihed til militær tjeneste.

VL Døgnet 2020 – Vi løfter sløret for navne på de første talere

VL Døgnet 2020 – Vi løfter sløret for navne på de første talere

Styregruppen for VL Døgnet 2020, med formand Theresa Blegvad, VL103, Aarhus i spidsen, mødtes i sidste uge i de historiske rammer hos Schouw & Co., hvor Formanden for Salling Fondene, Jens Bjerg Sørensen, VL6 var vært.

VL Døgnet 2020 holdes torsdag 4. juni i Aarhus Musikhus under overskriften ’Responsible Business – Kan det betale sig?’

En række af indlægsholderne, debattører og moderatorer er på plads, og skitsen til programmet er gennemskrevet, og opdateres selvfølgelig løbende. I år ønsker vi at udfordre jer ved at skabe en mere interaktiv involvering i de forskellige sessions, og netop det vil vi også fokusere meget på. Vi glæder os til den store dag og er meget taknemmelige for, at vi har fået etableret partnerskaber med en række virksomheder, som giver os muligheden for, at vi kan løfte et særligt VL Døgn for jer i Aarhus’ optimale rammer”, siger Theresa Blegvad.

På VL Døgnet 2020 giver vi ordet til førende talere og virksomhedsledere, der med udgangspunkt i årstemaet: ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’, vil inspirere hinanden og deltagerne med spørgsmålet ‘Kan det betale sig?’. Vi tager også tråden op fra Davos 2020, og ruster dig som virksomhedsleder til at tænke nyt og arbejde konkret med Responsible Business som en konkurrencefordel.

Vi stiller skarpt på balancen mellem virksomhedernes globale ansvar og det helt nære perspektiv. På balancen mellem værdiskabelse for samfundet og for den enkelte virksomhed – og endelig den teknologiske balance mellem menneske og robot eller kunstig intelligens. En balance, der stiller helt nye krav til verdens virksomhedsledere om at kunne kombinere et aktivt samfundsansvar og høj moral med kravet om også at øge den positive bundlinje. På VL Døgnet inspireres og engageres du til at arbejde med fremtidens ledelsesmodeller for Responsible Business.

Vær med den 4. juni 2020 i Musikhuset i Aarhus, når VL-medlemmerne og internationale topnavne mødes, networker, og videndeler om det højaktuelle tema, og for alvor skubber til erhvervslivets agenda med VL Døgnet 2020 ‘Responsible Business – kan det betale sig?’.

VL Årstema

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Det er virksomhedernes opgave at hjælpe forbrugerne til nye vaner

Det er virksomhedernes opgave at hjælpe forbrugerne til nye vaner

Af Kreab PR og Kommunikation

Pia Huusfelt lever af at kigge ind i fremtidens forbrugeradfærd, transformere den til et forretningsmæssigt aktiv – og udfordre eksisterende tænkning. På hendes visitkort står Global Business Leader i IKEA Group, og hun er ikke i tvivl: morgendagens ledere prioriterer bæredygtighed på lige fod med indtjening, mens virksomhedernes nøgleord bliver relevans. De gode tal kommer nemlig ofte af sig selv, hvis virksomheden er relevant, mener hun. Pia Huusfelt er medlem af VL49, og hun giver her sit bud på, hvorfor Responsible Business er en forretningsmæssig mulighed.

Når Pia Huusfelt kigger ind i krystalkuglen, ser hun en brændende platform: forbrugerne har ændret adfærd og vil i eksponentielt stigende grad have bæredygtige alternativer. Fra at være et ’nice to have’ vil bæredygtighed meget snart være en hygiejnefaktor. Og det lægger pres på mange virksomheder.

Som leder af IKEA´s globale tranformation ved Pia Huusfelt, hvad hun taler om. IKEA har netop meldt en ny bæredygtig strategi ud, som skal gøre virksomheden klimapositiv i 2030. Målet er blandt andet at gå fra lineær til cirkulær forretningsledelse og at udvikle den fremtidige forretningsmodel, så den både skaber vækst og er cirkulær. Det sker ved at tilbyde forbrugerne at forlænge livet på eksisterende produkter. Kort sagt tilbydes forbrugerne ”adgang til” møbler i stedet for at eje dem. Og når man ikke længere vil bruge møblerne, sørger IKEA for, at produkterne kommer videre på en cirkulær måde. I samme bæredygtige ånd sagde IKEA  i Danmark igen i år nej til Black Friday. De opfordrede i stedet forbrugerne til at købe brugt via en kampagne i samarbejde med Den Blå Avis.

”Vi ved, vi har en meget stor indflydelse på mange menneskers adfærd, og det forpligter. Samtidig ved vi, at hvis vi vil fortsætte med at være relevante for den brede befolkning, må vi gøre noget radikalt anderledes,” siger Pia Huusfelt.

”En så stor transformation, som omstillingen til troværdig bæredygtighed er, kræver omstilling på alle plan. I IKEA’s tilfælde handler det om, at forbrugerne skal kunne se bæredygtigheden afspejlet i alt, hvad vi gør – i alle varehusene og overalt i værdikæden. Derfor må hele forretningsmodellen udvides.”

Med egne ord er Pia Huusfelts fornemmeste opgave at sikre, at IKEA til stadighed er relevant for sine kunder. Hun har selv været med i marken for at lave de dybdegående interviews, der ligger til grund for den nye strategi, og hun lavede de første interviews for 2,5 år siden. Her fandt hun blandt andet ud af det, vi andre siden har erfaret – ejerskab er ikke nødvendigvis et behov i fremtiden.
Kunsten er ifølge Pia Huusfelt at kunne analysere en følelse og omdanne den til et behov. ”Brugeren har en bevidsthed om et ønske eller et behov og udtrykker det ofte med følelser og frustrationer. Kunsten er at tilpasse sig den viden – inden følelsen når at blive et reelt behov. Jeg omdanner følelsen til en idé. Efterfølgende tester vi den hos brugeren, videreudvikler og tester igen.”

Pia Huusfelt er meget bevidst om, at ikke alle virksomheder har IKEA’s muskler til udvikling. Men alle ledere  har ører, og evnen til at lytte er afgørende, når virksomhedens strategi skal rumme fremtiden, og det der sker i økosystemet.

”Som leder skal man mere end nogensinde definere sig selv som en del af et større system og være bevidst om den indflydelse, man har på både mennesker og planeten. Tiden er løbet fra alene at have fokus på økonomi, indtjening og bundlinje. Man kan sige, at man som leder skal gå fra transaktioner til interaktioner og turde bevæge sig ud, hvor man er tættere på mennesker og dermed kan lytte til og forstå deres behov og drømme,” siger Pia Huusfelt.

Pia Huusfelt er medlem af VL-gruppe 49.

VL Årstema

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Godt Nytår!

Godt Nytår!

Kære VL-kollega,

Rigtigt Godt Nytår.

Vi tager nu fat på det tredje årti af det 21. århundrede. Hvad kommer til at karakterisere det nye årti, hvis det første årti havde techgiganter, populisme, fake news og klimaforandringer som nogle af overskrifterne? Hvad vil de næste ti år bringe os af godt og skidt?

Som ledere ville vi nok gerne have fat i den krystalkugle, der kunne give os svaret på det. Det er nemt at lave forudsigelser. Det, at få dem til at blive rigtige, er til gengæld svært. Men i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse kommer du tættere på nogle af dem, der arbejder på at finde løsningerne på det næste årtis udfordringer og på selv at blive klogere på, hvad der kommer på dagsordenen. Det er et af vores gode formål.

Dansk Selskab for Virksomhedsledelse er et unikt fællesskab, der har til formål at ”fremme kendskabet til og forståelsen for moderne ledelsesprincipper og derved bidrage til økonomisk fremgang, sociale fremskridt og almindelig højnelse af levevilkårene i vort land.” Det er en vigtig vision at have for øje, og den adskiller netop VL-grupperne fra alle mulige andre tilbud om netværk.

Gennem din egen VL-gruppe, via det valgte fælles årstema, VL Døgnet, temabaserede workshops eller fælles VL-topmøder med helt superaktuelle emner, så har du muligheden for den gode blanding af erfaringsudveksling med kolleger, inspiration og konkrete ideer til handling.

Vi står overfor udfordringer i den globale økonomi. Vi står med et svækket multilateralt system, både når det gælder WTO, FN og andre globale organisationer. Og vi står overfor store industrielle og teknologiske forandringer og positive muligheder. Klimaforandringer og dramatiske omlægninger af vores energiforbrug, vores daglige adfærd som borgere og forbrugere og ændringer af det, vi lever af at producere, er kommet højt på dagsordenen. Det er det også at genetablere tilliden til demokratiet og politikernes handlekraft.

Samfundet, kunderne, samarbejdspartnerne, eksisterende og kommende medarbejdere forventer at virksomhederne ikke blot opfører sig lovligt, men også at de har et formål ud over at tjene penge, tager et medansvar for samfundsudviklingen og opfører sig etisk forsvarligt. Vi står med en teknologisk udvikling, som kræver menneskefastsatte rammer og klarhed over, hvordan teknologien bliver til gavn og fremgang for os og ikke noget, der skaber frygt for tab af kontrol, tab af arbejdspladser og modvilje. Der er en øget polarisering på vej og en risiko for en voksende afmagt hos den del af befolkningen, som ikke føler sig set og hørt. Som ikke kan se noget håb om en bedre fremtid, og som lader sig fascinere af populister med den nemme løsning i baglommen.

Der har faktisk ikke været noget tidspunkt, hvor det har været vigtigere at blive klog på verden omkring os end lige nu. Økonomisk, politisk og handelsmæssigt og teknologisk. Fordi verden er blevet mere kompleks, og det samme er de løsninger, der skal findes.

Derfor giver det så meget mening, at vi i blandt Dansk Selskab for Virksomhedsledelses godt 4000 medlemmer tager den opgave på os at fokusere på de store spørgsmål. Hvad enten det sker i VL-grupperne eller andre steder i VL-sammenhæng.

Formandsskifte og ny bestyrelse

Med generalforsamlingen i oktober tog vi afsked med Jens Wittrup Willumsen som formand efter seks travle år. Jens har gjort et formidabelt arbejde med at få moderniseret og udviklet VL efter en trebenet strategi: Bygge et stærkt fundament og få orden på det basale, udvikle arbejdet med ledelsesfaglighed og styrke eksklusiviteten af Selskabet. Alle tre punkter i strategien er lykkedes til fulde. Vi har en stærk forening med styr på økonomien, et dygtigt og professionelt sekretariat og det basale er i orden. Vi arbejder på at udvikle vores digitale tilbud til medlemmerne bl.a. med vores app. Og vi er inde i en spændende udvikling hvad angår nye aktiviteter og tilbud til medlemmerne ud over det helt centrale samvær i grupperne. Og endelig skærper vi profilen som et unikt frirum og inspirationsrum for travle topledere.

Ud over Jens Wittrup Willumsen tog vi i oktober også afsked med to andre stærke bestyrelsesmedlemmer i arbejdet med at sætte hele den udviklingsproces på sporet. Frederik Preisler og Jesper Lund. Også en stor tak for deres indsats.

Efter et år i bestyrelsen fik jeg fornøjelsen af at blive valgt til ny formand for Selskabet på generalforsamlingen i oktober. En opgave jeg glæder mig meget til at udfolde sammen med den øvrige bestyrelse, som nu består af de tre nyvalgte: Jesper Nygaard, Michael Christiansen og Lars Sander Matjeka samt næstformand Stina Vrang Elias, Mette Dyhr, Anne Mette Dissing-Immerkær og Niels Lundorff.

Når jeg sammen med vores direktør, Ida Bratting Kongsted, har holdt tre nytårskure i januar i henholdsvis Aalborg, Kolding og København med VL-gruppernes formænd, så tager vi alle gode ideer og forslag til Selskabets videre udviklingsarbejde med til bestyrelsen for at sætte milepælene for det kommende års arbejde helt på plads. På samme vis arbejder vi med at forbedre og udvikle vores kontakt til de 17 internationale VL-grupper. Tanken er at sende medlemmerne af de internationale grupper et spørgeskema og holde virtuelle møder med formændene i marts, så vi kan finde ud af, hvordan vi kan styrke værdien af medlemskabet af VL også blandt de udstationerede medlemmer.

2019 i FN Verdensmålenes tegn

‘FN’s verdensmål som konkurrenceparameter’ blev det altoverskyggende tema for de fælles aktiviteter i VL i 2019 kulminerende med VL Døgnet i FN byen i juni. Vi kunne ikke have gennemført det store aktivitetsniveau i 2019 uden hjælp fra to stærke samarbejdspartnere.

Industriens Fond bidrog økonomisk til gennemførelse af årstemaets mange aktiviteter – herunder lanceringen af app’en Global Goals Business Navigator (kan frit hentes i App store eller til Android). Den har til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at integrere verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye konkrete løsninger, som målene åbner for. Appen blev lanceret i FN Byen på VL Døgnet, og er et samarbejde med 3B Impact og McKinsey & Company.

VLs anden stærke samarbejdspartner i 2019 var McKinsey, der pro bono stillede deres viden og know how til rådighed for gennemførelse af to surveys, udvikling af koncept og en stribe workshops med VL-medlemmer som værter fra Skagen til Gedser, hvor der blev præsenteret konkrete cases og værktøjer til at gøre verdensmålene til et reelt konkurrenceparameter.

Mere end 1.000 VL-medlemmer deltog i  projektet, der blev udviklet +850 nye forretningsideer og godt 700 VL medlemmer deltog i VL Døgnet i FN Byen.

Materialerne fra McKinsey & Companys SDG Guide for Business Leaders er resultat af VL-årstemaet ’s workshops, og den giver virksomhedsledere praktisk vejledning i, hvordan verdensmålene indarbejdes som et konkurrenceparameter i virksomhedernes strategi. Den kan stadig downloades fra vores website: www.vl.dkeller her på dette direkte link: https://new.vl.dk/wp-content/uploads/2019/06/20190612-SDG-Guide-full-version-1.pdf. Det samme gælder cases fra workshops om årstemaet her: https://vl.dk/event/cases-fra-vl-workshops/. Endelig har vi samlet en vidensbank med materialer om at arbejde konkret med verdensmålene i virksomheden her: https://vl.dk/event/materiale-til-vl-verdensmaalsworkshops/

2020-temaet Responsible Business – a competitive advantage

På generalforsamlingen i oktober meldte vi det nye årstema ud: ”Responsible Business – a competitive advantage”. Vi slipper altså ikke verdensmålene, og virksomhedernes arbejde med at gøre dem til en god forretning, men vi udvider temaet til mere generelt at tale om virksomhedernes og virksomhedsledernes samfundsansvar.

Virksomheder, organisationer, rådgivere og institutioner af enhver art er under et stigende pres for at italesætte og dokumentere, at de ikke bare arbejder i overensstemmelse med lovgivningen, men at de også tager et etisk og moralsk medansvar for det omgivende samfund, for klimaet, for diversiteten og for en social balance. Ansvarlighed er blevet det nye business imperativ. Vi skal i årets løb tale om virksomhedernes samfundskontrakt, som det allerede gøres i den finansielle sektor, men også om ansvaret for at den digitale udvikling kommer til at ske efter principper og krav til, at vi som mennesker kan mestre og forstå den meget indgribende forandring, som teknologierne medfører.

Vi fortsætter heldigvis samarbejdet med Industriens Fond om bl.a. en videreudvikling af vores app, men der kommer også andre samarbejder på banen med bl.a. Interforce og Alliance of Democracies Foundation.

Sammen med InterForce afholder vi en række unikke møder og aktiviteter gennem foråret for VLs medlemmer. Her fortæller Forsvarets øverste ledelse om den sikkerhedspolitiske situation i Danmark og giver indsigter om cybertruslen både mod Danmark og internationalt. Du kan se mere her: https://vl.dk/2019/12/taet-pa-og-bag-om-nyt-spaendende-samabejde-mellem-vl-og-interforce-saetter-fart-pa-arstemaets-aktiviteter/

Sammen med Alliance of Democracies har vi indgået et samarbejde om at sætte fokus på virksomhedernes samfundsansvar for demokratiet og de geopolitiske risici, som virksomhederne udsættes for.  Alliance of Democracies er en fond stiftet i 2017 af Anders Fogh Rasmussen, tidl. statsminister og generalsekretær i NATO. Formålet med fonden er at fremme demokrati og åbne markeder verden over.

Som en eksklusiv mulighed åbner Alliance of Democracies for at invitere 100 VL-medlemmer til det årlige Copenhagen Democracy Summit, hvor mere end 500 internationale erhvervsledere, toppolitikere, forskere og aktivister diskuterer demokratiets tilstand, frihandel, og ansvarlig brug af nye teknologier. Hvert år inviteres også stærke amerikanske profiler. I 2018 talte tidligere vicepræsident Joe Biden. I 2019 talte blandt andet leder af Husets efterretningsudvalg, Adam Schiff. Næste år afholdes Copenhagen Democracy Summit den 19. – 20. juni 2020. Se mere her: https://vl.dk/2019/12/vl-har-indgaet-et-samarbejde-om-arstemaet-responsible-business-a-competitive-advantage-med-alliance-of-democracies-foundation/

Det skal være noget særligt

Igennem hele udviklingsarbejdet med VL, så har jeg sammen med bestyrelsen et klart mål: Der skal ud over det aller vigtigste – et velfungerende medlemskab af den enkelte VL-gruppe – være noget eksklusivitet over, hvad vi tilbyder medlemmerne af fælles arrangementer, workshops og VL-topmøder. Noget, der skaber konkret værdi for den enkelte deltager, eller som er et møde med mennesker, som man ellers ikke ville have mulighed for at møde.

På den front må vi sige, at vi lagde hårdt fra land med at have Los Angeles borgmesteren, Eric Garcetti, nu formand for den globale C40 sammenslutning af store byer i verden, som hovedtaler på årsmødet i oktober. Han slog fast, at vi er den sidste generation, der kan nå at gøre noget for at redde kloden fra en klimakatastrofe. Umiddelbart derefter havde vi mulighed for at invitere VL-medlemmerne til at møde Microsofts globale president, Brad Smith, forfatter til bogen ”Tools and Weapons”, der slog fast at uden tillid til anvendelsen af de nye teknologier og til håndteringen af data og uden en form for politisk regulering, så kommer der en modreaktion hos befolkningen, som avler frygt, bekymring og teknologiangst.

Til julemødet arrangeret for vores udenlandske gruppemedlemmer var 14 ud af 17 udenlandske grupper flot repræsenteret, og det var ligeledes de inviterede danske gruppeformænd. Her havde vi fornøjelsen af udenrigsminister, Jeppe Kofod, tidligere statsminister og NATO generalsekretær Anders Fogh Rasmussen, og tidligere justits-, uddannelses- og forskningsminister, Søren Pind. Den sidste i egenskab af bestyrelsesformand for Danish Cyber Defense.

Og vi fortsætter med at holde udkig efter unikke arrangementer i 2020, som vi kan være fælles om, og som giver grupperne mulighed for at møde hinanden på tværs. Så husk at holde øje med vores nyhedsbrev VL-Nyt og vores website www.vl.dk

Med disse (mange) ord vil jeg ønske jer alle sammen et rigtigt godt nytår og sige tak for det gamle.

Jeg håber, at dit medlemskab af VL kan levere inspiration til dit lederskab i 2020 ligesom din aktive deltagelse i VL-grupperne leverer inspiration til andre.

Har du gode ideer til Selskabets arbejde og til noget, vi kan gøre bedre, så er du altid velkommen til at skrive til mig på lk@vl.dk  eller give mig et ring på +45 21410000.

Rigtigt Godt Nytår – på bestyrelsens og Selskabets vegne – og på gensyn i det nye år.

Lisbeth Knudsen
Formand for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse
www.vl.dk

”Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”

”Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”

Der var tre prominente talere på podiet. Udenrigsminister Jeppe Kofod, Søren Pind, fhv. MF, minister og nu arbejdende bestyrelsesformand for Danish Cyber Defence, og endelig Anders Fogh Rasmussen, fhv. statsminister og generalsekretær for NATO og nu Founder af Alliance of Democracies.

Jeppe Kofod lagde ud med at konstatere, at ”Verden er under forandring – og denne gang er det ikke en kliche”. Hovedpointerne var dog, at samarbejde mellem lande, og mellem regeringer og erhvervsliv er den eneste nøgle til fremtiden.

Søren Pind fulgte op med en fortælling om, at vi for at forstå internettet skal forstå historien. Pointen er, at internettet er baseret på den vestlige verdens værdier: Åbenhed og frihed. De værdier deles bare ikke af alle. Og danske erhvervsledere er ganske enkelt for naive, når de ser på de aktuelle cybertrusler. For danske toplederes værdier er netop åbenhed og frihed. For at dæmme op for den digitale trussel kan det betale sig med en mere håndfast approach. Et klassisk citat fandt ny mening: “Trust – But Verify”.

Hvis du nu fornemmer, at der var ganske megen refleksion og en vis bekymring for fremtiden, så er det rigtigt. Samtidig er det toplederen, der kan give optimisme. Så lad os ønske Rigtig God Jul og et Lykkebringende Nytår med Anders Foghs afsluttende ord:

Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”.

VL-årstemaet 2020 ’Responsible Business – A Competitive Advantage’ støttes af Industriens Fond. Formålet er at inspirere virksomhedsledere til at arbejde konkret og strategisk med Responsible Business som konkurrenceparameter.  CBS og AU stiller derudover meget fornemt deres ekspertise til rådighed pro bono. VL har derudover indgået samarbejde om temaet med Alliance of Democracies.

VL Årstema

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Tæt på og Bag Om. Nyt spændende samabejde mellem VL og Interforce sætter fart på Årstemaets aktiviteter

Tæt på og Bag Om. Nyt spændende samabejde mellem VL og Interforce sætter fart på Årstemaets aktiviteter

De fleste anerkender i dag teknologiske trusler som de sværeste at dæmme op for. Netop fokus på ledelsesmæssige dilemmaer i nye teknologier er et af de centrale omdrejningspunkter for VL VL Årstemaet Responsible Business.

Derfor er det særlig relevant, at VL kan lancere samarbejdet med Interforce om en række unikke møder og aktiviteter gennem foråret for VL’s medlemmer. Det er ganske enkelt møder med Forsvarets øverste ledelse om den sikkerhedspolitiske situation i Danmark og indsigter om cybertruslen mod både Danmark og internationalt.

Du kommer også ‘bag scenen’ i InterForce, som er en del af det Danske Forsvar, og hvis formål er at forbedre forholdene for de medarbejdere, der har både en militær og civil forpligtelse. InterForce er et samarbejde mellem forsvaret og den private og offentlige sektor, der er etableret for – gennem bl.a. netværksarrangementer som dette – at fremme relationer og udbrede kendskabet til InterForce og de kompetencer, som Reservestyrkens medarbejdere har fra forsvaret, og som ofte også bringes i spil i civile job. Tilsvarende arbejder InterForce for, at man internt i forsvaret har kendskab til Reservestyrkens civile kompetencer. 

VL Årstema

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

VL har indgået et samarbejde om årstemaet 'Responsible Business – A Competitive Advantage' med Alliance of Democracies Foundation.

VL har indgået et samarbejde om årstemaet 'Responsible Business – A Competitive Advantage' med Alliance of Democracies Foundation.

Alliance of Democracies (AoD) er en fond stiftet i 2017 af Anders Fogh Rasmussen, tidl. statsminister og generalsekretær i NATO. Formålet med fonden er at fremme demokrati og åbne markeder verden over. Alliance of Democracies Foundation har markeret sig i den internationale debat om fremmede magters valgindblanding i demokratier særligt efter det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Anders Fogh Rasmussen ser frem til samarbejdet med VL og udtaler: ”Også danske virksomheder er i stigende grad påvirket af geopolitiske risici. Det gælder omkring sanktioner, energiforsyninger og en voksende teknologisk koldfront mellem USA og Kina, der stiller nye krav til allierede og dets virksomheder. De sociale mediers globale fremvækst og misbrug af de nye teknologier giver usete muligheder for at autoritære regimer kan blande sig i vores demokratier og valghandlinger.

Derfor er tiden inde til, at virksomheder sætter ansvarlig ledelse og ikke mindst digital ansvarlighed øverst på dagsordenen og dermed bidrager til at forsvare demokrati og den frie verdensorden, der understøtter vores frie markeder.”

Samarbejdet mellem VL og Alliance of Democracies Foundation vil styrke indholdet og effekten af VL’s årstema-aktiviteter i 2020.

Vi er meget stolte af at kunne indgå dette samarbejde, som vil yderligere styrke vores arbejde gennem året med at udforske og drøfte en række spændende og vigtige emner under overskriften ’Responsible Business – a competitive advantage’. Samarbejdet med AoD vil tilføre de globale perspektiver på vore medlemmers arbejde omkring fortsat integration af Verdensmålene som en del af virksomhedernes ansvarlige digitale vækststrategi”, siger Ida Bratting Kongsted, adm. direktør for VL.

I praksis vil VL-medlemmer opleve, at Alliance of Democracies Foundation samarbejder aktivt i årstemaet gennem foråret og frem mod VL Døgnet. I første omgang taler Anders Fogh Rasmussen til Julemødet for VL-formændene og de internationale grupper.

Som en eksklusiv mulighed åbner Alliance of Democracies for at invitere VL-medlemmer til det årlige Copenhagen Democracy Summit, hvor mere end 500 internationale erhvervsledere, toppolitikere, forskere og aktivister diskuterer demokratiets tilstand, frihandel, og ansvarlig brug af nye teknologier. Hvert år inviteres også stærke amerikanske profiler. I 2018 talte tidligere vicepræsident Joe Biden. I 2019 talte blandt andet leder af Husets efterretningsudvalg, Adam Schiff. Næste år afholdes Copenhagen Democracy Summit den 19. – 20. juni 2020.

Læs mere om Alliance of Democracies 

Samarbejdet med AoD vil tilføre de globale perspektiver på vore medlemmers arbejde omkring fortsat integration af Verdensmålene som en del af virksomhedernes ansvarlige digitale vækststrategi”, siger Ida Bratting Kongsted, adm. direktør for VL.

Ida Bratting Kongsted

Adm. direktør, Dansk Selskab for Virksomhedsledelse

VL Årstema

‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Julemøde

Læs om VL-julemødet 19. december 2019

En købmands guide til ansvarlig ledelse

En købmands guide til ansvarlig ledelse

Af Kreab PR og Kommunikation

Det kan være en svær øvelse af definere, hvad det konkret vil sige at være en ansvarlig leder. VL har talt med og fået en række jordnære tips fra Lisbeth Dalgaard, der udover at være købmand i Meny Dalgaard Supermarked er formand for Dansk Arbejdsgiverforening og medlem af VL20. Interviewet er et led i vor serie om VL’s årstema: ‘Responsible Business – A competitive advantage.

Lisbeth Dalgaard overtog købmandsposten fra sin far for cirka 20 år siden. Dengang stod bæredygtighed, CSR og corporate governance ikke højst på dagsordenen, og hun har derfor skullet udvikle sin egen fortolkning af, hvad det vil sige, at være en ansvarlig leder.

Hendes tilgang – og den tilgang hun anbefaler andre at følge – kan kategoriseres som en indefra-ud-strategi. Uagtet hvad der måtte se godt ud i en ekstern brandingøvelse, skal man starte med det nære – det, der er nærmest kerneforretningen – og bygge videre på det inden for de rammer, der er relevante.

”Det skal grundlæggende hænge sammen med virksomhedens processer, drift og økonomiske mål. Ellers bliver det afkoblet, og medarbejderne kommer aldrig til at forstå det eller bakke op om det. Som købmand giver det fx særligt god mening at fokusere på verdensmålet om reducering af madspild,” siger hun.

Pas på med at oversimplificere

Særligt i forhold til bæredygtighed er det en udfordring, at komplekse ledelsestemaer ofte bliver oversimplificeret i den offentlige debat. Man bør derfor fokusere pragmatisk på det, der giver mening i den enkelte virksomhed og gøre en forskel i det lokale frem for ensidigt at tænke på, hvordan et givent initiativ ville tage sig ud på den store scene.

Et eksempel herpå er plastic, som har været centrum for megen kritik de seneste år:

”Selvfølgelig ønsker jeg som købmand at reducere brugen af plastic, men sandheden er jo, at vi er afhængige af plastic for at sikre vores varer en vis holdbarhed. Forskning viser desuden, at papirsugerør fx er langt værre for klimaet end plasticsugerør, så løsningen er ikke så simpel. I stedet for at tale grimt om plastic, vil jeg hellere fokusere på at udnytte genbrugsplastic smartere og sikre, at der bliver arbejdet klogt med standarder i produktionsleddet,” siger Lisbeth Dalgaard.

Usexet men meningsfuld

I det hørsholmske supermarked er energioptimering i forhold til belysning, varme og nedkøling for tiden et indsatsområde for Lisbeth Dalgaard. Det er måske ikke lige så sexet som et kombineret forbrændingsanlæg/skibakke midt i København. Men det er konkret, relevant og integreret i virksomhedens strategi og verdensbillede.

Derfor er det også lettere at få opbakning fra medarbejderne og faktisk lykkes med strategien, påpeger Dalgaard og fortsætter:

”Uanset om det er noget, jeg går ud og taler højt om eller ej, kan jeg konstatere, at det er godt for forretningen og for klimaet. Og dét er et vidnesbyrd om, at det giver mening for alle virksomheder – store som små – også at tænke i mindre prestigefyldte projekter, uanset om det giver god PR eller ej. Og fra mit nylige besøg i FN er det blevet endnu tydeligere, at alle tiltag er vigtige – og det haster!”

Dalgaard oplever endvidere, at det for mange unge ikke er lykken at skulle direkte i gymnasiet efter endt folkeskole. Hvis man kan tilbyde disse unge en praktikplads eller en uddannelse, er det også et konkret bidrag, der kan kaldes ansvarlig ledelse – om end det er i en anden målestok end de store virksomheders bæredygtighedsprojekter, som ofte dominerer mediebilledet.

Lisbeth Dalgaard runder interviewet af med en sidste opfordring:

”Lad være med at gøre det sværere end det er. Walk the talk, gør det synligt og vær stolt over det.”

Lisbeth Dalgaard er medlem af VL-gruppe 20.

VL Årstema

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Ansvarlig ledelse: 'License to operate' eller 'purpose'?

Ansvarlig ledelse: 'License to operate' eller 'purpose'?

Af Kreab PR og Kommunikation

Når man står i spidsen for en virksomhed, der er indbegrebet af grøn omstilling, ligger ansvarlighed naturligt i DNA’et. Men mange virksomheder har ikke grønne rødder og skal først nu til at definere deres formål med at udvise ansvarlighed. I vores serie om Responsible Business har vi interviewet Thomas Dalsgaard, bestyrelsesformand i Dansk Retursystem og medlem af VL-gruppe 48

VL har interviewet en mand, der taler af erfaring. Nemlig Thomas Dalsgaard, der gennem ti år var med til at omdanne Ørsted fra et traditionelt kul-, olie- og gasselskab til at være globalt førende inden for grøn energi.

De seneste 2,5 år har han ageret bestyrelsesformand i Dansk Retursystem, der om nogen legemliggør konceptet bæredygtighed.

”Vi ser en enorm græsrodsbevægelse, der grundlæggende tror på en bedre verden. Det kommer bredt til udtryk i Paris-aftalen, FN’s verdensmål, investorers fokus på ESG og ikke mindst ude i de enkelte virksomheder og blandt deres medarbejdere,” siger Thomas Dalsgaard.

Han ser virksomheder tage bestik af udviklingen på to måder. Den første tilgang er den defensive strategi, hvor ansvarlighed handler om ’license to operate’. Hvor bæredygtighed og ledelsesmæssig ansvarlighed bliver et element, man hellere må tale højt om, så man legitimerer at fortsætte med at drive sin forretning, som man altid har gjort.

Den tilgang er dog gennemskuelig og bidrager ikke nævneværdigt positivt til udviklingen af et autentisk, troværdigt ståsted for virksomheder over for deres vigtigste interessenter.

Den anden måde, det som på nydansk kaldes ’purpose’, handler om at være ”foran kurven” og bliver ifølge Dalsgaard mere og mere udbredt.

”Det handler om at se omstillingen som en vækstmulighed, hvor man selv kan definere og drive temaer og udnytte de muligheder, der følger med,” siger han og peger på, hvordan Ørsted både er blevet en mere bæredygtig og langt mere rentabel forretning af at være på forkant med den grønne omstilling.

”Denne type omstilling – hvor man ændrer kernen i forretningen – drives af et oprigtigt, strategisk fundament, og det er det, vi i stigende grad ser drive virksomheder fremad.”

”Hvis den moderne fortolkning af ansvarlighed føles som en irriterende forpligtelse, man hellere må udvise for at fremstå legitim, har man ikke forstået formålet og skaber reelt ikke forandring. Der skal være en ægte drivkraft.”

Employer branding

I modsætning til Ørsteds udgangspunkt som sort selskab er Dansk Retursystem født ind i en ansvarlig dagsorden. Her behøver man ikke at opdyrke purpose som drivkraft – det ligger allerede i DNA’et.

”Dansk Retursystem er baseret på cirkulær økonomi – det er vores purpose. Medarbejderne har søgt ind i landets største cirkulære projekt, netop fordi ansvarlighed ligger deres hjerte nært. Det er et eksempel på, at folk i stigende grad vælger job efter, hvor der er et ægte purpose.”

Dalsgaard peger endvidere på, at det er virksomhederne og medarbejderne selv, der i sidste ende driver udviklingen – i vid udstrækning uagtet landets politiske kurs.

”Se for eksempel på USA, hvor man politisk har en konservativ indstilling til grøn omstilling. Alligevel boomer grøn energi som aldrig før.”

Ryger virksomhedernes arbejde med grøn omstilling og ansvarlighed ned af prioriteringslisten, hvis vi om et år eller to står midt i en økonomisk recession?

”Nej, det tror jeg ikke. Dagsordenen er kommet for at blive, og der er skabt en global konsensus om, at omstillingen er nødvendig, uanset om økonomien går op eller ned. Der er ingen vej tilbage, og det ved både regeringer, virksomheder og deres mange medarbejdere,” slutter Thomas Dalsgaard.

Thomas Dalsgaard er medlem af VL-gruppe 48.

VL Årstema

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’