Ansvarlig ledelse er nytænkning for vækst, miljøansvar og personaleledelse

Ansvarlig ledelse er nytænkning for vækst, miljøansvar og personaleledelse

For Dorte Krak, adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group, medlem af VL1, har ansvarlig ledelse tre ben: Man skal turde at tænke nyt, man skal give kunder bæredygtige valgmuligheder, og så skal man være tillidsfuld, nærværende og ambitiøs i sin ledelse. Interviewet er et led i vor serie om VL’s årstema: ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’.

Af Kreab, Kommunikation & PR

Det var nok de færreste, der havde set det komme, da Arp-Hansen hotelkæden i sommeren 2017 åbnede et hostel. Godt nok et New Yorker inspireret luksushostel med rå elementer, bløde teksturer og rustikt interiør, men det er alligevel et stykke fra Arp-Hansens sædvanlige eksklusive hoteller – og sædvanlige segment.

For Dorte Krak, adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group, er åbningen af Steel House Hostel et billede på ansvarlig forretningsudvikling og at virksomheden aldrig må gå i stå: “Jeg har et ansvar for, at virksomheden forbliver spændende, og at vi følger med tiden. Både så virksomheden kan vokse, men også i forhold til mine medarbejdere. Hvis vi lytter, lærer og sætter nye standarder, gør vi os interessante at arbejde for – og så er der større chance for, at vi holder på vores talentfulde medarbejdere.” Og holde sig relevant må man sige, at Dorte Krak har gjort med Arp-Hansens 13 hoteller, der dækker 22% af markedet i København.

Nok skal man udvikle sig og følge med tidens tendenser, men det skal gøres ansvarligt og med et langsigtet perspektiv: “Jeg vil aldrig gå ind i en investering, som kun kan overleve, når livet er godt. Vi er i høj grad afhængige af, hvad der sker rundt i verden. De mange internationale udfordringer – Brexit, Coronavirussen og handelskrig, er jo alle hændelser, der potentielt kan påvirke turismen i København.”

Bæredygtige valgmuligheder

Det andet ben af ansvarlig ledelse handler for Dorte Krak om at tænke grønne tiltag ind i strategien, på en måde som passer til forretningen. “Vi kunne godt gå den helt grønne vej, men vi ER stadig købmænd og vores kunder forventer, at de bliver forkælet hos os. Det vi kan gøre er at nudge kunderne i den rigtige retning ved at give dem nogle bæredygtige valgmuligheder.” Arp-Hansen arbejder med udvalgte verdensmål som ledetråd og har udvalgt seks strategiske indsatsområder, hvor hotelkæden især vil gøre en indsats. For Dorte Krak handler ansvarlighed ikke om en løftet pegefinger, men derimod om at give kunderne nogle bæredygtige alternativer og muligheden for at tage et godt valg.

Fremtidens leder skal forstå fremtidens medarbejder

Det tredje ben er den personlige ledelse. Ifølge Dorte Krak er der især tre egenskaber, som er vigtige for at være en god leder: tillid, nærvær og ambitioner. Dorte Krak benytter sig i høj grad af delegering af opgaver, hvilket er en tillidserklæring men også en nødvendighed: “Jeg kridter banen op for mine medarbejdere, men de må selv om, om de dribler til højre eller venstre, så længe at de klarer opgaven.”
“Når man har med mennesker at gøre, må man være nærværende og tæt på. Man kan ikke drive noget bag sit skrivebord eller bag et excel-ark.” Dorte Kraks medarbejdere må derfor altid – med streg under altid – ringe til hende, hvis de har brug for et råd. Det hjælper Dorte Krak til at være nærværende, at hun selv har siddet i driften og derfor har en bedre forståelse for organisationen. Hun opfordrer alle ledere til at lære forretningens forskellige lag at kende.

I takt med at verden forandrer sig, er bæredygtighed og klimaansvar noget, som medarbejdere forventer af virksomheden. Dorte Krak mener derfor, at fremtidige lederes vigtigste egenskaber er at kunne forstå fremtidens medarbejder: “Næste generation stiller krav til ledelsen – de vil ikke være i en virksomhed, som ikke opfører sig ordentligt eller ikke tager samfundsansvar. Samtidig vil de udvikles og udfordres på deres arbejdsplads. Det er min opgave at skabe de rammer,” afslutter Dorte Krak.

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Vær med, når topledelsen for hhv Mærsk, Danske Bank, Arla, Aalborg Portland og Siemens byder indenfor

Vær med, når topledelsen for hhv Mærsk, Danske Bank, Arla, Aalborg Portland og Siemens byder indenfor

Konkret inspiration, eksklusivt for VL-medlemmer, hvordan går man som CEO for Mærsk, Siemens, Danske Bank, Arla og Aalborg Portland til agendaen om Responsible Business og bruger det som en konkurrencefordel? – Tilmeld dig nedenfor

VL Årstemaet, ’VL Årstemaet, ’Responsible Business – A Competitive Advantage’, tager det næste stærke skridt. Helt eksklusivt åbner en række af vores fremmeste virksomheder dørene og byder VL-medlemmerne indenfor til morgenmøder inkl. workshops á max 30 deltagere.


Topledelsen i spidsen – og fokus på konkret handling

Virksomheder er under et stigende pres for ikke bare at arbejde i overensstemmelse med lovgivningen, men også for at tage et etisk ansvar for samfundet, de nye teknologier, klimaet, diversiteten – en social balance. Vores perspektiv på de løsninger, der skal findes for, at danske virksomheder lykkes med at styrke deres konkurrenceevne, er, at de nye teknologier og verdensmålene forankres i virksomhedernes øverste ledelse, kultur og strategi.

Det er den enkle forudsætning for, at ambitiøse ideer bliver til reel virkelighed. De respektive workshops afspejler den idé. I hver workshop er det CEO’en, der byder velkommen og fremlægger virksomhedscasen til inspiration for deltagerne.


Aktivt program

Efter præsentationen bliver der rig lejlighed til at stille spørgsmål til indlægsholderen. Her er det deltagernes tur til at engagere sig, blive inspireret og arbejde med temaet. VL har fået hjælp af CBS og Aarhus Universitet, der sammen har udarbejdet en række spørgsmål med vinkler til drøftelse om temaet. Formålet med workshoppen er, at deltagerne bliver inspireret til konkrete nye forretningsideer om temaet, som de kan arbejde videre med i deres virksomhed.

VL-årstemaet 2020 ’Responsible Business – A Competitive Advantage’ støttes af Industriens Fond. CBS og AU stiller derudover meget fornemt deres ekspertise til rådighed pro bono. VL har derudover også indgået samarbejde om temaet med Alliance of Democracies.


Tilmeld dig

Du kan læse mere om de enkelte workshops og tilmelde dig ved at klikke på ikonerne nedenfor. Skriv gerne til VL-sekretariatet på info@vl.dk hvis du har spørgsmål til arrangementerne. Bemærk at deltagelse er gratis og forbeholdt VL-medlemmer.

    VL Årstema 2020

    Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

    Responsible Business Case
    SIEMENS A/S

    Responsible Business Case
    DANSKE BANK

    Responsible Business Case
    ARLA

    Responsible Business Case
    A.P. MØLLER MÆRSK A/S

    Responsible Business Case
    AALBORG PORTLAND

    VL-årstemaet 2020 ’Responsible Business – A Competitive Advantage’ støttes af Industriens Fond. Formålet er at inspirere virksomhedsledere til at arbejde konkret og strategisk med Responsible Business som konkurrenceparameter.  CBS og AU stiller derudover meget fornemt deres ekspertise til rådighed pro bono. VL har derudover indgået samarbejde om temaet med Alliance of Democracies.

    Det ambitiøse mål baner vejen til realisering

    Det ambitiøse mål baner vejen til realisering

    ”Vores vision er en verden, der tænker og handler økologisk. Vores mål er rodfæstet i et fundamentalt formål, som vi alle sammen deler: at gøre verden til et grønnere og mere bæredygtigt sted”.

    Helle Borup Friberg

    adm. Direktør, Økologisk Landsforening

    Sæt ambitiøse mål – med solid forankring i det muliges kunst og i virksomhedens store WHY. Vær tydelig om målet, skab opbakning og oversæt det til handling, hvor alle forstår deres rolle. Kort sagt: find modet til at sætte barren højt. Sådan lyder det fra adm. Direktør Helle Borup Friberg, Økologisk Landsforening og medlem af VL28.

    Af Kreab PR & Kommunikation

    For Helle Borup Friberg blev det recepten, hun skrev til sig selv, da hun for godt to år siden satte sig i stolen som Adm. Direktør i Økologisk Landsforening. Med en fortid i LEGO er hun passions- og formålsdrevet, og når hun skiftede legetøj og klodser ud med økologi, var det fordi hun vanskeligt kunne få øje på noget mere meningsfyldt end at udvikle potentialet i økologien, og i det hele taget bidrage til det, hele verden kalder på – ansvarlighed og bæredygtighed.

    På den baggrund undrer målet ikke. Efter omhyggeligt forarbejde, analyser og afstemning med interessenter og medarbejdere blev foreningens mål formuleret: I 2030 skal økologien udgøre 30 % af det danske landbrugsareal og 30 % af det danske fødevareforbrug. En vækst der kræver en fordobling af det økologiske fødevarebrug og en tredobling af arealet.

     

    Ambition er mit nøgleord

    Som leder peger Helle Borup Friberg på mod, tydelighed og dyb forankring i formål og vision som vigtige elementer på vejen til at realisere et ambitiøst mål. Selvsagt skal målet være analyseret og bearbejdet, før det sættes – det må ikke være for let, og det må ikke være uopnåeligt. Men det skal være ambitiøst, da det skaber inspiration og udløser kreativitet, og de elementer er afgørende for at skabe resultater”, siger hun.

    Helle Borup Friberg tvivler ikke på sit eget høje mål. Hun har meldt det tydeligt ud i alle dele af organisationen, blandt medlemmer og samarbejdspartnere, og oplevelsen er, at det giver mening; for målet er tæt forbundet med foreningens vision. Omverdenen tager imod det, medarbejderne er stolte af det og nye medarbejdere oplever, at det sammen med foreningens formål gør Økologisk Landsforening til en attraktiv arbejdsplads.

    ”Vores vision er en verden, der tænker og handler økologisk. Vores mål er rodfæstet i et fundamentalt formål, som vi alle sammen deler: at gøre verden til et grønnere og mere bæredygtigt sted”. Med andre ord er Helle Borups Fribergs ambition fæstet til hele organisationens Why, hvilket for hende, er en forudsætning for at få organisationen og omverdenen med.

     

    Tør, ikke vakle

    Gennem de seneste år, har Helle Borup Friberg flere gange fået bekræftet, hvad hun godt vidste, men risikerer at glemme i en travl hverdag – vejen til målet går gennem tydelig ledelse.

    ”Det er mit ansvar som leder at turde stå frem og italesætte vores mål. Jeg skal være meget tydelig, og ja – det kan være risikofyldt og ja, det kan være vi ikke når i mål. Men min oplevelse er, at der er større sandsynlighed for at skabe gode resultater, når man tør sætte barren højt – især hvis man som leder holder fast og ikke mister troen.

    I dag er medarbejdere og det samlede bagland med til at finde løsninger, fortæller Helle Borup Friberg. Det, at vi har sat et ambitiøst fordoblingsmål, gør ligesom regeringens mål om 70% reduktion af Danmarks CO2, at vi ikke kan nøjes med inkrementel innovation, men er tvunget til at tænke nyt – f.eks. i forhold til hele den måde vi har indrettet landbruget på i dag. Derfor er der også brug for hele værdikæden for at skabe den nødvendige forandring – vi når kun målet i samarbejde med andre.

    ”Jeg oplever et stærkt ønske om at arbejde for et meningsfyldt formål hos de kandidater, der henvender sig til os. Så når det gælder rekruttering, er vi i høj grad styrket af vores formål og den udvikling, som vi er i gang med. Vores ambitiøse mål og den rejse, vi er på – at gå fra at være en landbrugsfaglig brancheorganisation til at være en bred interesseorganisation, der arbejder for bæredygtig omstilling af landbruget og vores madkultur – er en meget vigtig motivationsfaktor i forhold til at få de rette mennesker med på holdet”.

    Direkte adspurgt har Helle Borup Friberg tre tip til at komme i mål med en ambitiøs plan:

    1. Vær meget tydelig omkring dit mål – du skal kommunikere dit mål igen og igen til forskellige stakeholdergrupper, da det skaber ringe i vandet. Et tydeligt og meningsfyldt mål skaber også øget arbejdsglæde hos dine medarbejdere og tiltrækker den rette arbejdskraft.
    2. Du skal mobilisere opbakningen til dit mål – og når dit mål er direkte forbundet med jeres formål og vision, vil det være nemmere at få opbakning både internt og eksternt.
    3. Du skal oversætte målene til handling – og du skal skabe plads og motivation til kreativitet og nytænkning

    VL Årstema

    Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

    Vi er afhængige af erhvervslivet, når vi skal forsvare Danmark i en kompleks verden

    Vi er afhængige af erhvervslivet, når vi skal forsvare Danmark i en kompleks verden

    Når man i en ung alder får erfaring med at føre enheder i konkrete operationer, er det i virkeligheden også en form for ledelse – ledelse under ekstreme vilkår.

    Bjørn Ingemann Bisserup

    General og øverste chef for Forsvaret.

    Som øverste chef for Forsvaret har Bjørn Ingemann Bisserup ansvaret for ca. 20.000 ansatte. Mange er en del af Reserven og arbejder til dagligt i erhvervslivet, hvor deres militære baggrund kommer arbejdsgiverne til gode. I et nyt samarbejde mellem InterForce og VL rækker forsvarschefen ud til landets topledere – lad os sammen få det bedste ud af kompetencerne, lyder invitationen.

    Af EVA ANDERSEN

    I sine mere end fyrre år i det danske forsvar har forsvarschef Bjørn Ingemann Bisserup ikke oplevet noget lignende den sikkerhedspolitiske situation, som Danmark er i lige nu.

    Trusselsbilledet er mere komplekst end nogensinde med et Rusland, som udgør en betydelig sikkerhedspolitisk udfordring for Vesten, terrortruslen, som har udviklet sig dramatisk, flygtningestrømmen fra Afrika, cybertruslen, som er en daglig risiko både i den militære og civile verden …
    Han kunne blive ved.

    -Den korte version er, at nullerne var fredelige, dengang så verden mere positiv ud. Det ændrede sig brat i 2014, da Rusland demonstrerede, at man er parat til at bruge militær magt. Derfor ser verden helt anderledes ud i dag, og derfor har vi mere end nogensinde brug for en stærk reserve og dermed erhvervslivets hjælp for at sikre en styrke, som er parat til at rykke, når det gælder, siger Bjørn Bisserup.

    Her kommer InterForce ind i billedet. Organisationen blev skabt i midten af 1990’erne for at bygge bro mellem det danske forsvar og erhvervslivet – både det private og den civile del af det offentlige erhvervsliv.

    Målet var at styrke forståelsen for, at medarbejdere, som er en del af reserven, har en forpligtelse til at passe deres arbejde i Forsvaret og dermed i perioder ikke er til rådighed for arbejdsgiveren.

    -Den forpligtelse skal vi have arbejdsgiverne til at forstå og acceptere. Til gengæld nyder erhvervslivet godt af de kompetencer, som vi giver de unge via en uddannelse i forsvaret. Forhåbentlig kan samarbejdet med VL føre til en endnu bedre forståelse mellem forsvar og erhvervsliv, og derfor rækker vi ud til topledelserne, lyder det fra Bisserup.

    Håbet er, at flere virksomheder vil overveje at blive medlem af InterForce og bakke op om opgaven til gavn for både forsvaret og virksomhederne, tilføjer han. 

    Hvordan passer samarbejdet mellem VL og InterForce ind i VL’s årstema – Responsible Business – A Competitive Advantage?

    -InterForce kan bidrage til, at de kompetencer, som de unge får med sig fra Forsvaret, kommer i spil ude i virksomhederne. Vores lederuddannelser kan noget særligt, vi uddanner mellemledere og ledere, som er attraktive hos arbejdsgiverne i det private og offentlige erhvervsliv, folk, som er kendt som nogle af landets mest loyale medarbejdere og har altid opgaven i centrum. Interessen for at rekruttere vores medarbejdere er derfor stor, og mange af vores officerer har beskæftiget sig med ledelse hele deres tid i Forsvaret.

    Du skal tale ved årets VL Døgn. Hvad kommer din tale til at handle om?

    -Jeg kommer til at tale om, hvad vi hos Forsvaret kan bidrage med til erhvervslivet – og hvad vi omvendt kan bruge hjælp til fra erhvervslivet. Vi vil gerne have virksomhederne til at tage et ansvar for landets sikkerhed og bidrage f.eks. ved at låne medarbejdere ud til opgaver i Forsvaret. Der er masser af kompetencer ude i virksomhederne, som vi ikke selv har, og som vi ikke uddanner folk til. Økonomi, jura, landbrug, ingeniørkunst. Vi har brug for de kompetencer på fuld tid eller som en del af reserven, på deltid, når vi udfører konkrete operationer ude i verden. Samtidig vil jeg tale om, at virksomhederne også kan drage nytte af at have ansatte, som har kernekompetencer fra forsvaret såsom mental robusthed, ansvarsglæde, punktlighed og team work. Opsummeret skal mit oplæg altså handle om den gensidige nytte, som virksomhederne og Forsvaret kan drage af hinanden til gavn for landets interesser.

    Hvorfor er det vigtigt for virksomheder at tage et samfundsmæssigt ansvar – mere end det har været almindeligt tidligere?

    -Som sagt er den sikkerhedspolitiske situation og trusselsbilledet helt anderledes i dag end for bare fem år siden. Jeg er af den opfattelse, at landets sikkerhed er en fælles opgave for Forsvaret og samfundet. Den skal vi løfte sammen. Den udvikling – og de opgaver, der knytter sig til den aktuelle situation og opgaver i Danmark og ude i verden, kommer jeg til at tale om på VL Døgnet.

    VL Årstema

    Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

    InterForce & VL

    I et samarbejde med InterForce inviterer vi til en række unikke møder med Forsvarets øverste ledelse om den sikkerhedspolitiske situation, som hele Danmark befinder sig i – samt om Cybertruslen mod Danmark og internationalt. 

    Se oversigt over møderne og tilmeld dig her

    Fakta:

    InterForce har pr. foråret 2019 knap 1.900 støttevirksomheder. “Virksomhed” dækker alt fra nogle af de store organisationer – offentlige såvel som private – til enkeltmandsvirksomheder og små foreninger. Alle har de valgt at vise deres principielle støtte til forsvaret generelt og specifikt, at medlemmer af Reservestyrken bør have frihed til militær tjeneste.

    VL Døgnet 2020 – Vi løfter sløret for navne på de første talere

    VL Døgnet 2020 – Vi løfter sløret for navne på de første talere

    Styregruppen for VL Døgnet 2020, med formand Theresa Blegvad, VL103, Aarhus i spidsen, mødtes i sidste uge i de historiske rammer hos Schouw & Co., hvor Formanden for Salling Fondene, Jens Bjerg Sørensen, VL6 var vært.

    VL Døgnet 2020 holdes torsdag 4. juni i Aarhus Musikhus under overskriften ’Responsible Business – Kan det betale sig?’

    En række af indlægsholderne, debattører og moderatorer er på plads, og skitsen til programmet er gennemskrevet, og opdateres selvfølgelig løbende. I år ønsker vi at udfordre jer ved at skabe en mere interaktiv involvering i de forskellige sessions, og netop det vil vi også fokusere meget på. Vi glæder os til den store dag og er meget taknemmelige for, at vi har fået etableret partnerskaber med en række virksomheder, som giver os muligheden for, at vi kan løfte et særligt VL Døgn for jer i Aarhus’ optimale rammer”, siger Theresa Blegvad.

    På VL Døgnet 2020 giver vi ordet til førende talere og virksomhedsledere, der med udgangspunkt i årstemaet: ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’, vil inspirere hinanden og deltagerne med spørgsmålet ‘Kan det betale sig?’. Vi tager også tråden op fra Davos 2020, og ruster dig som virksomhedsleder til at tænke nyt og arbejde konkret med Responsible Business som en konkurrencefordel.

    Vi stiller skarpt på balancen mellem virksomhedernes globale ansvar og det helt nære perspektiv. På balancen mellem værdiskabelse for samfundet og for den enkelte virksomhed – og endelig den teknologiske balance mellem menneske og robot eller kunstig intelligens. En balance, der stiller helt nye krav til verdens virksomhedsledere om at kunne kombinere et aktivt samfundsansvar og høj moral med kravet om også at øge den positive bundlinje. På VL Døgnet inspireres og engageres du til at arbejde med fremtidens ledelsesmodeller for Responsible Business.

    Vær med den 4. juni 2020 i Musikhuset i Aarhus, når VL-medlemmerne og internationale topnavne mødes, networker, og videndeler om det højaktuelle tema, og for alvor skubber til erhvervslivets agenda med VL Døgnet 2020 ‘Responsible Business – kan det betale sig?’.

    VL Årstema

    Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

    Det er virksomhedernes opgave at hjælpe forbrugerne til nye vaner

    Det er virksomhedernes opgave at hjælpe forbrugerne til nye vaner

    Af Kreab PR og Kommunikation

    Pia Huusfelt lever af at kigge ind i fremtidens forbrugeradfærd, transformere den til et forretningsmæssigt aktiv – og udfordre eksisterende tænkning. På hendes visitkort står Global Business Leader i IKEA Group, og hun er ikke i tvivl: morgendagens ledere prioriterer bæredygtighed på lige fod med indtjening, mens virksomhedernes nøgleord bliver relevans. De gode tal kommer nemlig ofte af sig selv, hvis virksomheden er relevant, mener hun. Pia Huusfelt er medlem af VL49, og hun giver her sit bud på, hvorfor Responsible Business er en forretningsmæssig mulighed.

    Når Pia Huusfelt kigger ind i krystalkuglen, ser hun en brændende platform: forbrugerne har ændret adfærd og vil i eksponentielt stigende grad have bæredygtige alternativer. Fra at være et ’nice to have’ vil bæredygtighed meget snart være en hygiejnefaktor. Og det lægger pres på mange virksomheder.

    Som leder af IKEA´s globale tranformation ved Pia Huusfelt, hvad hun taler om. IKEA har netop meldt en ny bæredygtig strategi ud, som skal gøre virksomheden klimapositiv i 2030. Målet er blandt andet at gå fra lineær til cirkulær forretningsledelse og at udvikle den fremtidige forretningsmodel, så den både skaber vækst og er cirkulær. Det sker ved at tilbyde forbrugerne at forlænge livet på eksisterende produkter. Kort sagt tilbydes forbrugerne ”adgang til” møbler i stedet for at eje dem. Og når man ikke længere vil bruge møblerne, sørger IKEA for, at produkterne kommer videre på en cirkulær måde. I samme bæredygtige ånd sagde IKEA  i Danmark igen i år nej til Black Friday. De opfordrede i stedet forbrugerne til at købe brugt via en kampagne i samarbejde med Den Blå Avis.

    ”Vi ved, vi har en meget stor indflydelse på mange menneskers adfærd, og det forpligter. Samtidig ved vi, at hvis vi vil fortsætte med at være relevante for den brede befolkning, må vi gøre noget radikalt anderledes,” siger Pia Huusfelt.

    ”En så stor transformation, som omstillingen til troværdig bæredygtighed er, kræver omstilling på alle plan. I IKEA’s tilfælde handler det om, at forbrugerne skal kunne se bæredygtigheden afspejlet i alt, hvad vi gør – i alle varehusene og overalt i værdikæden. Derfor må hele forretningsmodellen udvides.”

    Med egne ord er Pia Huusfelts fornemmeste opgave at sikre, at IKEA til stadighed er relevant for sine kunder. Hun har selv været med i marken for at lave de dybdegående interviews, der ligger til grund for den nye strategi, og hun lavede de første interviews for 2,5 år siden. Her fandt hun blandt andet ud af det, vi andre siden har erfaret – ejerskab er ikke nødvendigvis et behov i fremtiden.
    Kunsten er ifølge Pia Huusfelt at kunne analysere en følelse og omdanne den til et behov. ”Brugeren har en bevidsthed om et ønske eller et behov og udtrykker det ofte med følelser og frustrationer. Kunsten er at tilpasse sig den viden – inden følelsen når at blive et reelt behov. Jeg omdanner følelsen til en idé. Efterfølgende tester vi den hos brugeren, videreudvikler og tester igen.”

    Pia Huusfelt er meget bevidst om, at ikke alle virksomheder har IKEA’s muskler til udvikling. Men alle ledere  har ører, og evnen til at lytte er afgørende, når virksomhedens strategi skal rumme fremtiden, og det der sker i økosystemet.

    ”Som leder skal man mere end nogensinde definere sig selv som en del af et større system og være bevidst om den indflydelse, man har på både mennesker og planeten. Tiden er løbet fra alene at have fokus på økonomi, indtjening og bundlinje. Man kan sige, at man som leder skal gå fra transaktioner til interaktioner og turde bevæge sig ud, hvor man er tættere på mennesker og dermed kan lytte til og forstå deres behov og drømme,” siger Pia Huusfelt.

    Pia Huusfelt er medlem af VL-gruppe 49.

    VL Årstema

    Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

    Godt Nytår!

    Godt Nytår!

    Kære VL-kollega,

    Rigtigt Godt Nytår.

    Vi tager nu fat på det tredje årti af det 21. århundrede. Hvad kommer til at karakterisere det nye årti, hvis det første årti havde techgiganter, populisme, fake news og klimaforandringer som nogle af overskrifterne? Hvad vil de næste ti år bringe os af godt og skidt?

    Som ledere ville vi nok gerne have fat i den krystalkugle, der kunne give os svaret på det. Det er nemt at lave forudsigelser. Det, at få dem til at blive rigtige, er til gengæld svært. Men i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse kommer du tættere på nogle af dem, der arbejder på at finde løsningerne på det næste årtis udfordringer og på selv at blive klogere på, hvad der kommer på dagsordenen. Det er et af vores gode formål.

    Dansk Selskab for Virksomhedsledelse er et unikt fællesskab, der har til formål at ”fremme kendskabet til og forståelsen for moderne ledelsesprincipper og derved bidrage til økonomisk fremgang, sociale fremskridt og almindelig højnelse af levevilkårene i vort land.” Det er en vigtig vision at have for øje, og den adskiller netop VL-grupperne fra alle mulige andre tilbud om netværk.

    Gennem din egen VL-gruppe, via det valgte fælles årstema, VL Døgnet, temabaserede workshops eller fælles VL-topmøder med helt superaktuelle emner, så har du muligheden for den gode blanding af erfaringsudveksling med kolleger, inspiration og konkrete ideer til handling.

    Vi står overfor udfordringer i den globale økonomi. Vi står med et svækket multilateralt system, både når det gælder WTO, FN og andre globale organisationer. Og vi står overfor store industrielle og teknologiske forandringer og positive muligheder. Klimaforandringer og dramatiske omlægninger af vores energiforbrug, vores daglige adfærd som borgere og forbrugere og ændringer af det, vi lever af at producere, er kommet højt på dagsordenen. Det er det også at genetablere tilliden til demokratiet og politikernes handlekraft.

    Samfundet, kunderne, samarbejdspartnerne, eksisterende og kommende medarbejdere forventer at virksomhederne ikke blot opfører sig lovligt, men også at de har et formål ud over at tjene penge, tager et medansvar for samfundsudviklingen og opfører sig etisk forsvarligt. Vi står med en teknologisk udvikling, som kræver menneskefastsatte rammer og klarhed over, hvordan teknologien bliver til gavn og fremgang for os og ikke noget, der skaber frygt for tab af kontrol, tab af arbejdspladser og modvilje. Der er en øget polarisering på vej og en risiko for en voksende afmagt hos den del af befolkningen, som ikke føler sig set og hørt. Som ikke kan se noget håb om en bedre fremtid, og som lader sig fascinere af populister med den nemme løsning i baglommen.

    Der har faktisk ikke været noget tidspunkt, hvor det har været vigtigere at blive klog på verden omkring os end lige nu. Økonomisk, politisk og handelsmæssigt og teknologisk. Fordi verden er blevet mere kompleks, og det samme er de løsninger, der skal findes.

    Derfor giver det så meget mening, at vi i blandt Dansk Selskab for Virksomhedsledelses godt 4000 medlemmer tager den opgave på os at fokusere på de store spørgsmål. Hvad enten det sker i VL-grupperne eller andre steder i VL-sammenhæng.

    Formandsskifte og ny bestyrelse

    Med generalforsamlingen i oktober tog vi afsked med Jens Wittrup Willumsen som formand efter seks travle år. Jens har gjort et formidabelt arbejde med at få moderniseret og udviklet VL efter en trebenet strategi: Bygge et stærkt fundament og få orden på det basale, udvikle arbejdet med ledelsesfaglighed og styrke eksklusiviteten af Selskabet. Alle tre punkter i strategien er lykkedes til fulde. Vi har en stærk forening med styr på økonomien, et dygtigt og professionelt sekretariat og det basale er i orden. Vi arbejder på at udvikle vores digitale tilbud til medlemmerne bl.a. med vores app. Og vi er inde i en spændende udvikling hvad angår nye aktiviteter og tilbud til medlemmerne ud over det helt centrale samvær i grupperne. Og endelig skærper vi profilen som et unikt frirum og inspirationsrum for travle topledere.

    Ud over Jens Wittrup Willumsen tog vi i oktober også afsked med to andre stærke bestyrelsesmedlemmer i arbejdet med at sætte hele den udviklingsproces på sporet. Frederik Preisler og Jesper Lund. Også en stor tak for deres indsats.

    Efter et år i bestyrelsen fik jeg fornøjelsen af at blive valgt til ny formand for Selskabet på generalforsamlingen i oktober. En opgave jeg glæder mig meget til at udfolde sammen med den øvrige bestyrelse, som nu består af de tre nyvalgte: Jesper Nygaard, Michael Christiansen og Lars Sander Matjeka samt næstformand Stina Vrang Elias, Mette Dyhr, Anne Mette Dissing-Immerkær og Niels Lundorff.

    Når jeg sammen med vores direktør, Ida Bratting Kongsted, har holdt tre nytårskure i januar i henholdsvis Aalborg, Kolding og København med VL-gruppernes formænd, så tager vi alle gode ideer og forslag til Selskabets videre udviklingsarbejde med til bestyrelsen for at sætte milepælene for det kommende års arbejde helt på plads. På samme vis arbejder vi med at forbedre og udvikle vores kontakt til de 17 internationale VL-grupper. Tanken er at sende medlemmerne af de internationale grupper et spørgeskema og holde virtuelle møder med formændene i marts, så vi kan finde ud af, hvordan vi kan styrke værdien af medlemskabet af VL også blandt de udstationerede medlemmer.

    2019 i FN Verdensmålenes tegn

    ‘FN’s verdensmål som konkurrenceparameter’ blev det altoverskyggende tema for de fælles aktiviteter i VL i 2019 kulminerende med VL Døgnet i FN byen i juni. Vi kunne ikke have gennemført det store aktivitetsniveau i 2019 uden hjælp fra to stærke samarbejdspartnere.

    Industriens Fond bidrog økonomisk til gennemførelse af årstemaets mange aktiviteter – herunder lanceringen af app’en Global Goals Business Navigator (kan frit hentes i App store eller til Android). Den har til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at integrere verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye konkrete løsninger, som målene åbner for. Appen blev lanceret i FN Byen på VL Døgnet, og er et samarbejde med 3B Impact og McKinsey & Company.

    VLs anden stærke samarbejdspartner i 2019 var McKinsey, der pro bono stillede deres viden og know how til rådighed for gennemførelse af to surveys, udvikling af koncept og en stribe workshops med VL-medlemmer som værter fra Skagen til Gedser, hvor der blev præsenteret konkrete cases og værktøjer til at gøre verdensmålene til et reelt konkurrenceparameter.

    Mere end 1.000 VL-medlemmer deltog i  projektet, der blev udviklet +850 nye forretningsideer og godt 700 VL medlemmer deltog i VL Døgnet i FN Byen.

    Materialerne fra McKinsey & Companys SDG Guide for Business Leaders er resultat af VL-årstemaet ’s workshops, og den giver virksomhedsledere praktisk vejledning i, hvordan verdensmålene indarbejdes som et konkurrenceparameter i virksomhedernes strategi. Den kan stadig downloades fra vores website: www.vl.dkeller her på dette direkte link: https://new.vl.dk/wp-content/uploads/2019/06/20190612-SDG-Guide-full-version-1.pdf. Det samme gælder cases fra workshops om årstemaet her: https://vl.dk/event/cases-fra-vl-workshops/. Endelig har vi samlet en vidensbank med materialer om at arbejde konkret med verdensmålene i virksomheden her: https://vl.dk/event/materiale-til-vl-verdensmaalsworkshops/

    2020-temaet Responsible Business – a competitive advantage

    På generalforsamlingen i oktober meldte vi det nye årstema ud: ”Responsible Business – a competitive advantage”. Vi slipper altså ikke verdensmålene, og virksomhedernes arbejde med at gøre dem til en god forretning, men vi udvider temaet til mere generelt at tale om virksomhedernes og virksomhedsledernes samfundsansvar.

    Virksomheder, organisationer, rådgivere og institutioner af enhver art er under et stigende pres for at italesætte og dokumentere, at de ikke bare arbejder i overensstemmelse med lovgivningen, men at de også tager et etisk og moralsk medansvar for det omgivende samfund, for klimaet, for diversiteten og for en social balance. Ansvarlighed er blevet det nye business imperativ. Vi skal i årets løb tale om virksomhedernes samfundskontrakt, som det allerede gøres i den finansielle sektor, men også om ansvaret for at den digitale udvikling kommer til at ske efter principper og krav til, at vi som mennesker kan mestre og forstå den meget indgribende forandring, som teknologierne medfører.

    Vi fortsætter heldigvis samarbejdet med Industriens Fond om bl.a. en videreudvikling af vores app, men der kommer også andre samarbejder på banen med bl.a. Interforce og Alliance of Democracies Foundation.

    Sammen med InterForce afholder vi en række unikke møder og aktiviteter gennem foråret for VLs medlemmer. Her fortæller Forsvarets øverste ledelse om den sikkerhedspolitiske situation i Danmark og giver indsigter om cybertruslen både mod Danmark og internationalt. Du kan se mere her: https://vl.dk/2019/12/taet-pa-og-bag-om-nyt-spaendende-samabejde-mellem-vl-og-interforce-saetter-fart-pa-arstemaets-aktiviteter/

    Sammen med Alliance of Democracies har vi indgået et samarbejde om at sætte fokus på virksomhedernes samfundsansvar for demokratiet og de geopolitiske risici, som virksomhederne udsættes for.  Alliance of Democracies er en fond stiftet i 2017 af Anders Fogh Rasmussen, tidl. statsminister og generalsekretær i NATO. Formålet med fonden er at fremme demokrati og åbne markeder verden over.

    Som en eksklusiv mulighed åbner Alliance of Democracies for at invitere 100 VL-medlemmer til det årlige Copenhagen Democracy Summit, hvor mere end 500 internationale erhvervsledere, toppolitikere, forskere og aktivister diskuterer demokratiets tilstand, frihandel, og ansvarlig brug af nye teknologier. Hvert år inviteres også stærke amerikanske profiler. I 2018 talte tidligere vicepræsident Joe Biden. I 2019 talte blandt andet leder af Husets efterretningsudvalg, Adam Schiff. Næste år afholdes Copenhagen Democracy Summit den 19. – 20. juni 2020. Se mere her: https://vl.dk/2019/12/vl-har-indgaet-et-samarbejde-om-arstemaet-responsible-business-a-competitive-advantage-med-alliance-of-democracies-foundation/

    Det skal være noget særligt

    Igennem hele udviklingsarbejdet med VL, så har jeg sammen med bestyrelsen et klart mål: Der skal ud over det aller vigtigste – et velfungerende medlemskab af den enkelte VL-gruppe – være noget eksklusivitet over, hvad vi tilbyder medlemmerne af fælles arrangementer, workshops og VL-topmøder. Noget, der skaber konkret værdi for den enkelte deltager, eller som er et møde med mennesker, som man ellers ikke ville have mulighed for at møde.

    På den front må vi sige, at vi lagde hårdt fra land med at have Los Angeles borgmesteren, Eric Garcetti, nu formand for den globale C40 sammenslutning af store byer i verden, som hovedtaler på årsmødet i oktober. Han slog fast, at vi er den sidste generation, der kan nå at gøre noget for at redde kloden fra en klimakatastrofe. Umiddelbart derefter havde vi mulighed for at invitere VL-medlemmerne til at møde Microsofts globale president, Brad Smith, forfatter til bogen ”Tools and Weapons”, der slog fast at uden tillid til anvendelsen af de nye teknologier og til håndteringen af data og uden en form for politisk regulering, så kommer der en modreaktion hos befolkningen, som avler frygt, bekymring og teknologiangst.

    Til julemødet arrangeret for vores udenlandske gruppemedlemmer var 14 ud af 17 udenlandske grupper flot repræsenteret, og det var ligeledes de inviterede danske gruppeformænd. Her havde vi fornøjelsen af udenrigsminister, Jeppe Kofod, tidligere statsminister og NATO generalsekretær Anders Fogh Rasmussen, og tidligere justits-, uddannelses- og forskningsminister, Søren Pind. Den sidste i egenskab af bestyrelsesformand for Danish Cyber Defense.

    Og vi fortsætter med at holde udkig efter unikke arrangementer i 2020, som vi kan være fælles om, og som giver grupperne mulighed for at møde hinanden på tværs. Så husk at holde øje med vores nyhedsbrev VL-Nyt og vores website www.vl.dk

    Med disse (mange) ord vil jeg ønske jer alle sammen et rigtigt godt nytår og sige tak for det gamle.

    Jeg håber, at dit medlemskab af VL kan levere inspiration til dit lederskab i 2020 ligesom din aktive deltagelse i VL-grupperne leverer inspiration til andre.

    Har du gode ideer til Selskabets arbejde og til noget, vi kan gøre bedre, så er du altid velkommen til at skrive til mig på lk@vl.dk  eller give mig et ring på +45 21410000.

    Rigtigt Godt Nytår – på bestyrelsens og Selskabets vegne – og på gensyn i det nye år.

    Lisbeth Knudsen
    Formand for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse
    www.vl.dk

    ”Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”

    ”Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”

    Der var tre prominente talere på podiet. Udenrigsminister Jeppe Kofod, Søren Pind, fhv. MF, minister og nu arbejdende bestyrelsesformand for Danish Cyber Defence, og endelig Anders Fogh Rasmussen, fhv. statsminister og generalsekretær for NATO og nu Founder af Alliance of Democracies.

    Jeppe Kofod lagde ud med at konstatere, at ”Verden er under forandring – og denne gang er det ikke en kliche”. Hovedpointerne var dog, at samarbejde mellem lande, og mellem regeringer og erhvervsliv er den eneste nøgle til fremtiden.

    Søren Pind fulgte op med en fortælling om, at vi for at forstå internettet skal forstå historien. Pointen er, at internettet er baseret på den vestlige verdens værdier: Åbenhed og frihed. De værdier deles bare ikke af alle. Og danske erhvervsledere er ganske enkelt for naive, når de ser på de aktuelle cybertrusler. For danske toplederes værdier er netop åbenhed og frihed. For at dæmme op for den digitale trussel kan det betale sig med en mere håndfast approach. Et klassisk citat fandt ny mening: “Trust – But Verify”.

    Hvis du nu fornemmer, at der var ganske megen refleksion og en vis bekymring for fremtiden, så er det rigtigt. Samtidig er det toplederen, der kan give optimisme. Så lad os ønske Rigtig God Jul og et Lykkebringende Nytår med Anders Foghs afsluttende ord:

    Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”.

    VL-årstemaet 2020 ’Responsible Business – A Competitive Advantage’ støttes af Industriens Fond. Formålet er at inspirere virksomhedsledere til at arbejde konkret og strategisk med Responsible Business som konkurrenceparameter.  CBS og AU stiller derudover meget fornemt deres ekspertise til rådighed pro bono. VL har derudover indgået samarbejde om temaet med Alliance of Democracies.

    VL Årstema

    Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

    Tæt på og Bag Om. Nyt spændende samabejde mellem VL og Interforce sætter fart på Årstemaets aktiviteter

    Tæt på og Bag Om. Nyt spændende samabejde mellem VL og Interforce sætter fart på Årstemaets aktiviteter

    De fleste anerkender i dag teknologiske trusler som de sværeste at dæmme op for. Netop fokus på ledelsesmæssige dilemmaer i nye teknologier er et af de centrale omdrejningspunkter for VL VL Årstemaet Responsible Business.

    Derfor er det særlig relevant, at VL kan lancere samarbejdet med Interforce om en række unikke møder og aktiviteter gennem foråret for VL’s medlemmer. Det er ganske enkelt møder med Forsvarets øverste ledelse om den sikkerhedspolitiske situation i Danmark og indsigter om cybertruslen mod både Danmark og internationalt.

    Du kommer også ‘bag scenen’ i InterForce, som er en del af det Danske Forsvar, og hvis formål er at forbedre forholdene for de medarbejdere, der har både en militær og civil forpligtelse. InterForce er et samarbejde mellem forsvaret og den private og offentlige sektor, der er etableret for – gennem bl.a. netværksarrangementer som dette – at fremme relationer og udbrede kendskabet til InterForce og de kompetencer, som Reservestyrkens medarbejdere har fra forsvaret, og som ofte også bringes i spil i civile job. Tilsvarende arbejder InterForce for, at man internt i forsvaret har kendskab til Reservestyrkens civile kompetencer. 

    VL Årstema

    Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’