Hvordan man hyrer de bedste folk og skaber en digital succes

26. marts 2021

Digital succes afhænger ikke kun af dygtige it-udviklere og skarpe programmører. Deltagerne ved sidste uges Fireside Chat fortalte om konkrete indsatser for at sikre en arbejdsstyrke, som er gearet til hurtige omstillinger og digital succes.

Af EVA ANDERSEN

 

Hvordan tiltrækker en 150 år gammel dagligvarevirksomhed digitale superprofiler?
Hvordan sikrer man sit image som ’leder af den digitale sundhedsrevolution’ og holder et skarpt øje med talentmassen?
Kan man overhovedet holde på talent, når alle kæmper mod alle om at få fingre i de dygtigste? – og hvilken rolle spiller universiteterne for erhvervslivets digitale succes?
Det var nogle af temaerne ved sidste uges VL Fireside Chat, som handlede om digitale kompetencer.
Gæstevært var Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen, og med i studiet havde hun inviteret: Anne Fleischer, CEO hos LEO Innovation Lab & LEO Ventures, Anne-Sofie Nielsen, CTO hos Peakon, Morten Holm Christiansen, CIO i Coop og Charles Marcus, professor i kvantefysik ved Københavns Universitet og direktør ved Microsoft Quantum Lab.

 

LEO Innovation Lab: Talent findes (også) uden for København

Anne Fleischer er CEO ved LEO Ventures & LEO Innovation Lab, som styrer en portefølje af ti virksomheder og arbejder med et mål om at revolutionere fremtidens sundhedspleje. Innovation Lab er en uafhængig enhed oprettet af LEO Pharma som en del af en langsigtet strategisk beslutning, fortalte Anne Fleischer.

-Vores sundhedssystem er under pres, og presset bliver kun værre. Hvis vi ikke gør tingene ti gange bedre, vil vi have et stort behov for flere læger til at tage sig af de mange flere patienter i fremtiden.

-Vi ser på patientrejsen i dag, hvilke udfordringer patienterne møder undervejs i systemet, og hvordan vi evt. kan tackle dem med nye digitale løsninger. Det arbejde har været i gang siden 2015. Vi har et meget mangfoldigt team, som arbejder på tværs – læger, computer-ingeniører, softwareudviklere m.fl. Kombinationen af kompetencer gør det muligt for os at løse fremtidens udfordringer for patienter med hudsygdomme, som er den patientgruppe, vi arbejder med.

Parallelt med investeringer i ventures arbejder Innovation Lab med at udvikle egne digitale løsninger.

-Vi har konstant fokus på, hvad der sker derude – hvilke spændende startups arbejder på at løse problemer for patienter, som vi gør? Ved at have det parallelspor sikrer vi, at vi er mere ærlige og selvkritiske. Samtidig holder vi øje med, hvilke store udfordringer man arbejder på derude, og hvordan vi skaber gode samarbejder.

Mange af de studerende vil gerne ud at arbejde for virksomhederne, de er fulde af ideer. Jeg foreslår, at folk fra industrien mødes med de studerende og afholder et seminar hver anden uge. Så kan industrien præsentere et problem for de unge og udfordre alle de her lysende hjerner til at tænke over en løsning en dags tid, indtil de kommer op med en god idé.

Charles Marcus

professor i kvantefysik ved Københavns Universitet, Direktør ved Microsoft Quantum Lab.

Skab interne talent- og uddannelsesprogrammer

Anne-Sofie Nielsen er CTO hos den danske vækstkomet Peakon, som laver software til at måle og analysere medarbejderengagement. Virksomheden er netop blevet solgt til amerikanske Workday.

-Vi har fokus på at bringe nyt talent ind og passe godt på det, vi har – fx sørge for at medarbejderne har gode karrieremuligheder i virksomheden. Og så har vi fokus på at hjælpe kandidater, som ikke har en tech-baggrund med at gennemgå den transition. Jeg ser især mange kvinder gå ind i en tech-karriere på et senere tidspunkt i karrieren. At give dem den træning og mentorordninger de har brug for, lave udviklingsplaner og juniorroller, så det bliver mere smidigt at komme ind i firmaet, er et fokus hos os. Det er vigtigt at bygge en kultur, hvor det er ok ikke at være en ekspert fra dag et, men hvor alle omkring dig er interesseret i, at du bliver en succes.

 

Fokus-skifte: Tænk udefra og ind og nedton KPI’erne

Coop’s CIO Morten Holm Christiansen fortalte om arbejdet med at forny Coops forretningsmodel ved hjælp af moderne infrastruktur, bedre brug af data og nye digitale kanaler, et arbejde, som han har stået i spidsen for de seneste par år – og som kræver noget af en mindset-ændring hos en traditionel dagligvarekæde, fortalte han.

-Først har vi måttet se i øjnene, at vi har brug for et nyt skill-set. Vi har i 25 år haft fokus på at supportere interne processer som logistik, kampagner osv. Fokus har været på interne processer – nu er fokus eksternt, på kundetilfredshed. De KPI’er, som vi har arbejdet med i tyve år er trådt i baggrunden, i stedet handler det om at skabe kundetilfredshed i enden af kæden.

Fra et konkurrencemæssigt perspektiv har Coop en udfordring i at tiltrække nye digitale supertalenter, erkender han.

– Vi har virkelig brug for de bedste medarbejdere for at lave den her digitale transformation. Udfordringen er: Hvordan tiltrækker man de bedste til en gammel og måske lidt støvet industri som dagligvarehandel? Det spørgsmål har vi stillet os selv, og vi har prøvet at positionere os ikke bare på de teknologiske udfordringer.

-Vi er i gang med at bygge en katedral. Medarbejderen skal se sig selv som en del af en virksomhedstransformation af en 150 gammel virksomhed, som bygger en ny fremtid. Du skal ikke joine os for at løse et bestemt problem, som vi beder dig om. Du er her for at drive og skabe forretningsresultater.

Tech-sprog er engelsk. Som dansk virksomhed må du tage stilling til det. Mit råd er at gå all in, hvis du vil hyre folk fra forskellige steder i verden. Det kan være rigtig svært at have et velfungerende miljø, hvis nogle taler dansk ved frokostbordet, og andre føler sig uden for. Så man må sikre sig, at de mennesker, man rekrutterer, også føler sig inkluderet og har lyst at blive i virksomheden længe.

Anne-Sofie Nielsen

CTO, Peakon

Universiteterne skal nørde med grundviden – resten kommer

Kvantefysiker Charles Marcus repræsenterede både universitetssektoren og erhvervslivet som henholdsvis professor ved Københavns Universitet og direktør for Microsoft Quantum Lab.

-Universiteterne må ’step up their game’ – de skal føde industrien med talenter. Og virksomhedernes succes afhænger af to sider af universitetslivet:
-Når det gælder avanceret teknologi, er det de unge, som opfinder fremtidens løsninger, sådan har det altid været. Det er dem, virksomhederne skal hyre, derfor er presset på universiteterne for at forberede de unge på en fremtid i virksomhederne Danmarks ansvar.

-Den gode nyhed er, at det er en myte, at i den moderne tid, hvor kvantefysik møder avanceret teknologi, møder matematik, møder computerscience – at vi skal udvikle uddannelsesprogrammer, så den studerende skal favne det hele. Det er ikke sandt. Personligt ved jeg ved ikke noget om alle de ting, det er der ingen, der gør. Universiteterne skal holde sig til deres primære opgave, nemlig at sikre basic uddannelse i science, matematik, ingeniørvidenskab osv.

Folk skal have en dybde i deres tænkning og viden. Alt det andet kommer ude på den anden side.

KPI’er er ikke så vigtige længere. Du er nødt til at have dem for at have en vis grad af kontrol. Men hvor fokus tidligere har været på meget velkendte mål, handler det i dag om at have et fælles mindset, som har fokus på kundeoplevelsen.

Morten Holm Christiansen

CIO, Coop

Se videoen

Natasha Friis Saxbergs fire take aways