Uden tillid, intet digitalt potentiale – har du helt styr på dataansvarligheden?

Hav fuldstændig styr på din data-kontrakt med kunderne – ellers har du ikke en chance for at udnytte virksomhedens digitale potentiale, lød det fra gæsterne i den første virtuelle debat i VL’s nye digitale serie om Digital Reshaping.

Af EVA ANDERSEN

Har du eller andre i din virksomhed fuldstændig styr på dataansvarligheden – eller krydser du fingre og håber, at der er styr på tingene?

Sådan lød åbningsspørgsmålet til de lidt over 100 deltagere i VL’s virtuelle debat i sidste uge. Emnet var digital tillid og ansvarlighed, og CBS-professor Thomas Ritter var vært. 83 pct. svarede, at de selv eller eksperter i virksomheden har fuldt styr på dataansvarligheden, mens 18 pct. svarede, at de ikke ved, hvordan det står til med dataansvarligheden i virksomheden.

Blandt eksperterne var der enighed om, at uden en klar og gennemsigtig kontrakt med kunderne, har man ikke en chance for at udnytte sit digitale potentiale. Det er simpelthen afgørende, at man har fuldstændig styr på GDPR-reglerne og kommunikerer tydeligt om, hvordan man opbevarer og bruger kundedata. Kunderne skal føle sig hundrede procent trygge ved, hvordan og hvad data bliver brugt til.

Vær relevant – ikke creepy

På samme måde er det en hårfin balance at bruge data fornuftigt og ikke samle mere viden om folk end nødvendigt. Kunderne skal opleve, at der er en mening med at afgive personlige oplysninger, og at man til gengæld får en bedre købsoplevelse, som giver værdi.

– Balancen er at være relevant, men ikke creepy. Ved du for lidt om kunderne og rammer ved siden af deres forventinger, er du irrelevant. Ved du for meget, måske endda mere end kunden ved om sig selv, risikerer du at blive opfattet som creepy, lød det fra Claus Hovge Andersen. Som Head of Digital hos Salling Group er han i fuld gang med udviklingen af apps, som skal forbedre købsoplevelsen i Salling Groups butikker.

– Balancen er at være relevant, men ikke creepy. Ved du for lidt om kunderne og rammer ved siden af deres forventinger, er du irrelevant. Ved du for meget, måske endda mere end kunden ved om sig selv, risikerer du at blive opfattet som creepy, lød det fra Claus Hovge Andersen. Som Head of Digital hos Salling Group er han i fuld gang med udviklingen af apps, som skal forbedre købsoplevelsen i Salling Groups butikker.

Claus Hovge Andersen

Head of Digital, Salling Group

 

Chief Marketing Officer Jens Olivarius fra Stibo Systems talte om transparens som en megatrend i de kommende år. Kunderne forventer transparens, sagde han blandt andet og refererede til en undersøgelse fra McKinsey & Company. I undersøgelsen svarer hele 95 pct. af de adspurgte, at kun brands, som sikrer en detaljeret information om deres produkt eller service, gør sig fortjent til kundernes tillid.

Se eller gense VL-debatten om Digital Tillid og Ansvarlighed her.

Mini-survey om digital tillid og ansvarlighed

Undervejs i torsdagens VL-debat spurgte vi deltagerne, hvordan de selv vurderer situationen i deres virksomhed:


Hvordan vurderer du din egen situation?

  • Jeg har selv fuldt styr på dataansvarlighed – 10 pct.
  • Jeg har ikke selv styr på det, men vi har eksperter i virksomheden, som sørger for det – 73 pct.
  • Jeg ved ikke rigtigt, hvordan vi står mht., dataansvarlighed – jeg håber, alt er fint – 18 pct.

Transparens

Vælg alle de områder, hvor din virksomhed har styr på transparens:

  • Transparens vedr. produktdata (fx producent, indholdsstoffer) – 43 pct.
  • Transparens vedr. procesdata – fx track and trace – 43 pct.
  • Transparens vedr. persondata (fx alder, geo-position, præferencer) – 71 pct.