Kreab PR & Kommunikation
Der er ingen grund til at pakke det ind: Benzin og diesel, som er kerneproduktet hos landets tankstationer, er grundlæggende skadelig. Men det betyder ikke, at man ikke kan køre en ansvarlig forretning og være med til at drive den grønne omstilling, forklarer Tom Graven-Lauritzen, der er detailchef i Circle K Danmark og medlem af VL-gruppe 41, i vor serie om Responsible Business
”Vores fornemmeste opgave er at møde forbrugernes behov,” konstaterer Tom Graven-Lauritzen indledningsvist.
Og med næsten 3 mio. biler på de danske veje, hvoraf under 1% er elbiler, er der stadig et grundlæggende behov for benzin og diesel, for at samfundets infrastruktur kan hænge sammen.
Det betyder dog ikke, at tankstationerne ikke har en rolle at spille i kampen for en mere ansvarlig og klimavenlig verden. Omstillingen kan bare ikke ske så hurtigt, som man kunne ønske, påpeger Tom Graven-Lauritzen.
”Hvis overgangen var så simpel, var den nok klaret allerede nu. Men det er en kompleks transition.”
”Den grønne omstilling bakker vi 100% op om. Vi har infrastruktur, lokationer, og kunder, så det er oplagt, at vi er med til at drive udviklingen. Men ting tager tid, og der er tydeligvis forskellige ideer om, hvordan og hvor hurtigt det kan gå.”
”Markedet for elbiler vokser, men det vokser ikke hurtigt nok til, at vi allerede nu kan helt kan erstatte diesel og benzin med el. Vi vil hellere end gerne sætte fart på udviklingen, men udbud og efterspørgsel skal følges ad.”
Hønen eller ægget
El bliver en stor del af fremtidens transportsystem, forsikrer han. Men etablering af moderne el-ladeanlæg, der lader tilstrækkeligt hurtigt, koster rigtig mange penge, og der er grænser for, hvor store investeringer detailledet kan foretage, før bilfabrikanterne har solgt et vist ental elbiler. Og omvendt.
Dertil kommer industriens afventende position over for politikerne, der varsler mere gunstige rammevilkår for udviklingen af elbiler og markedet for bæredygtige brændstoffer.
Graven-Lauritzen anerkender, at det er en klassisk ’hønen eller ægget-situation. Både el-ladestationer og bilfabrikanter afhænger af hinandens udvikling.
Men overgangsperioden er allerede initieret, understreger han – og Circle K skal være en del af denne proces. Virksomheden har bl.a. indgået aftaler med en række partnere i bilindustrien om etablering af el-ladenetværk langs vejene i Europa. Og i Danmark har Circle K allerede etableret flere el-ladeanlæg, som, ifølge Graven-Lauritzens eget udsagn, er blandt de mest avancerede og effektive anlæg i verden og formår at oplade biler på kort tid.
Nye teknologier
Foruden el er flere andre nye brændstofteknologier er på vej, og især udviklingen af electrofuels (som er el omdannet til flydende brændstof) er interessant, idet denne teknologi set fra en forbrugervinkel, samfundsøkonomisk og klimamæssigt er fuldt konkurrencedygtig i forhold til elbiler.
En del af det at tage et ledelsesansvar, mener Graven-Lauritzen, er at være proaktiv og stille sig i spidsen for at udbrede disse nye og mere bæredygtige teknologier frem for bare at vente på, at markedet modnes af sig selv.
”Circle K skal eksistere om 10 og 20 år. Så på den ene side er det en udvikling, vi skal være en del af. På den anden side har vi et ansvar for, at transformationen bliver styret forsvarligt – for vores ejere såvel som for kunder, klima og samfund.”
Til spørgsmålet om, hvorvidt ledere – uanset om de beskæftiger sig med tobak, fossile brændsler eller andre skadelige produkter – kan kalde sig selv ansvarlige ledere, svarer Graven-Lauritzen:
”Alle kan være ansvarlige ledere, så længere man gør noget positivt og har klare ambitioner om at udvikle sin virksomhed i en mere ansvarlig retning.”
Tom Graven-Lauritzen er medlem af VL-gruppe 41.
VL Årstema
Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’
Kommende arrangementer
Se oversigt