Danske Bank om Purpose

Danske Bank om Purpose

Hvad er virksomhedens purpose?

Purpose er ikke et slogan. Purpose kan defineres som ”en fælles oplevelse af mening og som et udtryk for virksomhedens eksistensberettigelse, der kan virke inspirerende og motivere handling til fordel for det omgivende samfund og miljøet.” VL Nyt har talt med Berit Behring, chef for Wealth Management i Danske Bank om bankens arbejde med at definere purpose.

Vi har brug for at definere vores egen purpose i stedet for at hænge fast i et billede, andre har bygget op om os

Af Eva Andersen

Man kan ikke være en bank uden at tage et samfundsansvar, men man kan heller ikke tage samfundsansvar uden at drive en bank, som tjener penge, siger chef for Wealth Management i Danske Bank Berit Behring i denne samtale om purpose, samfundsansvar og hensynet til forskellige interessenter.

Hvordan definerer I ’purpose’ hos Danske Bank?

Lige nu arbejder vi med at definere vores purpose, som ikke har været tydeligt defineret før. Vi har forskellige purposes, afhængig af hvilket område i banken, vi arbejder med. Selvom ’purpose’ er lidt et modeord lige nu, er det vigtigt for os at få sat ord på. Vores medarbejdere anser det for vigtigt, måske især for os som en bank, som har gennemgået meget.

Danske Bank, hele det finansielle system får ganske meget kritik og har været igennem mange kriser de senere år. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi er bevidste om, hvad vores purpose er. Vi har brug for at definere vores egen purpose, som vi alle får energi af, i stedet for at hænge fast i det billede, som andre har bygget op om os.  Vi må eje det her selv på en ny måde. Med det som udgangspunkt kan jeg lige nu ikke være helt tydelig om vores purpose, eftersom det er et arbejde, som er i gang. Men overordnet handler det altså for os om at sætte banken i perspektiv i det omgivende samfund og vise, hvordan vi bidrager til en langsigtet bæredygtig vækst både på corporate niveau og bredt i samfundet.
 

Hvem definerer, hvad Danske Banks purpose er?

Det gør de ansatte i høj grad. Vi har sendt en stor undersøgelse ud til alle medarbejdere, hvori de bliver bedt om at beskrive vores kultur. Vi skal bygge på det, vi har, på vores styrker i dag. Så lige nu har vi gang i forskellige diskussionsgrupper, som arbejder med det her. Det skal ikke være en top-down-styret proces, hvor ledelsen siger ”det her er vores purpose”. Vi kommer til at tage udgangspunkt i vores kultur og lade den definere vores purpose. Processen må ikke trække i langdrag, men det er en svær opgave at ramme den helt rigtige definition, vi er der ikke endnu.
 

Hvordan hænger purpose og samfundsansvar sammen?

Purpose er for mig noget bredere end samfundsansvar. Samfundsansvar er en del af purpose, men purpose må nødvendigvis inkludere vores forretning, og hvordan vi som en vækstdrivende virksomhed bidrager til positive forandringer i samfundet. Som bank kan man tale om samfundsansvar på mange måder. For eksempel er tilgangen til penge et vigtigt samfundsansvar som bank. Men purpose er mere end det.
 

Kan purpose og samfundsansvar være i modstrid med hinanden?

Jeg tror, de to ting hænger sammen, men det er ikke enkelt. Man kan ikke være en bank uden at tage et samfundsansvar, men man kan heller ikke tage samfundsansvar uden at drive en bank, som tjener penge, for så har vi ingen bank, som kan gøre gode ting for samfundet. Så kunsten er at finde balancen.

Samfundet er i krise i øjeblikket. Regeringen har sat gang i hjælpepakker for milliarder for at redde virksomheder og arbejdspladser som følge af coronakrisen. Hvordan ser du Danske Banks samfundsansvar i den sammenhæng?

Lige nu rækker vi ud til vores kunder for at tale med dem og høre, hvordan det går. Vi skal være der og hjælpe og støtte, ligesom regeringen har sat gang i hjælp for at løse likviditetsproblemerne. Vores langsigtede kunders engagement skal vi naturligvis supporte i den her tid, men også når det gælder privatpersoner, har vi sagt, at vi vil gøre alt, hvad der er muligt for at hjælpe dem igennem en svær tid.

I har fået kritik for planerne om at udbetale milliarder til aktionærerne i en tid, da samfundet, virksomheder og borgere lider økonomisk. Kritikere siger, at banken nu har mulighed for at vise samfundssind og rette op på et image som ”en grådig bank” ved at lade pengene komme samfundet til gode. Kan du sætte ord på nogle af overvejelserne i den forbindelse?

Danmark befinder sig i en helt ekstraordinær situation. Derfor har bestyrelsen besluttet at genoverveje det forslag til udbytte, der skulle være behandlet på vores generalforsamling, som blev udskudt. Bestyrelsen vil indkalde generalforsamlingen på ny, så snart det er muligt og vil i den forbindelse fremsætte et nyt forslag.

I forhold til at gøre noget i den her situation, så har vi et stort fokus på at hjælpe vores kunder. Det kan vi, fordi vi har taget en forsigtig tilgang i markedet igennem et stykke tid og er en meget velkapitaliseret bank med sunde likviditetsbuffere. Blandt andet har vi i sidste uge rakt ud til 25.000 mellemstore virksomheder for at rådgive dem om situationen og se på, hvordan vi kan hjælpe. I Danske Bank skal vi levere værdi til alle vores interessenter. Bestyrelsen har derfor besluttet at genoverveje, hvordan vi bedst balancerer de hensyn i lyset af den ekstraordinære situation, vi står i.

Lytter I til kritikken derude?

Vi lytter selvfølgelig altid til de diskussioner, der er, og det er helt naturligt, at der er en debat om, hvad vi gør som Danmarks største bank.

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Brug dit netværk – det er mere relevant end nogensinde

Brug dit netværk – det er mere relevant end nogensinde

Midt i vor egen hektiske travlhed med at organisere aflysninger af workshops, omsætte VL Døgnet til et virtuelt koncept og justering af vore mange aktiviteter har jeg fået en lang række tilkendegivelser fra jer medlemmer om, at I savner VL.

I savner et sted, hvor man kan inspireres, få luft, tale med andre ligesindede.

Tak for det.  JA. Vi kan faktisk spille en vigtig rolle som hjælp og inspiration til jer, der lige nu – døgnet rundt – beskæftiger jer med rigtig svære dilemmaer. Dilemmaer om forretningen, om medarbejderne, om leverandører og kunder. Ja, faktisk om stort set alt.

Hvem kan man tale med i sådan en situation?

 

Selvfølgelig kan VL spille en stærkere rolle

Nogle af VL-grupperne har vist sig meget aktive i de seneste uger. Mens andre afventer. Eller bare har for travlt. Måske kan det lige netop være snakken og sparringen med nogle af dine VL-kolleger, der hjælper dig videre. Du får mulighed for at drøfte udfordringer, eller du får en eller to små praktiske ideer, der inspirerer dig til en mulig løsning af et problem. Jeg kan kun opfordre jer alle til at tage fat i jeres VL-gruppe. Udnyt nogle af de mange teknologier, som I sikkert alligevel sidder med hele dagen. Teams, Zoom, eller hvad I har valgt at bruge. Brug den samme teknologi til hurtigt at samle jeres netværk. En times tid sammen kan sikkert gøre underværker.

Vi er meget kede af at måtte aflyse de fleste af forårets arrangementer. Både InterForce, der ellers kom rigtig godt i gang. Og vore workshops om Årstemaet. Men da temaet er mere aktuelt end nogensinde, arbejder vi med, at det skal leve videre. Vi bringer bl.a. interviews med nogle af værterne og starter med det første i dag  med Berit Behring, medlem af Danske Banks direktion og Chef for Wealth Management.

VL Døgnet er in the making – nu med ændret platform, hvilket Styregruppen straks har kastet sig over.

Vi har, takket være et sponsorat fra Industriens Fond og professionel case writing fra 3B Impact, sat endnu mere tryk på en opdatering af Global Goals Business Navigator app’en https://vl.dk/download-apps/, så den reflekterer årstemaet Responsible Business. GGBN-appen er i nuværende version downloadet mere end 3.000 gange.

Endnu engang. Tak for jeres henvendelser. Brug dit netværk. Og pas på dig selv i denne svære tid

 

Ida Bratting Kongsted
Administrerende direktør, VL

VL Døgnet 2020 i kendte rammer aflyses. Nyt virtuelt format erstatter mødet i år.

VL Døgnet 2020 i kendte rammer aflyses. Nyt virtuelt format erstatter mødet i år.

Kære VL-medlem,

Coronakrisen får nu desværre også indvirkning på vores store årlige fælles samlingspunkt i VL-regi.

Et stærkt og ambitiøst VL Døgn i Aarhus den 4. juni må desværre aflyses under indtryk af den igangværende sundhedskrise og vores forventninger om, at netop vores medlemmer i VL får rigeligt at gøre som ledere i virksomheder og organisationer rundt omkring i Danmark, når der måtte blive lukket op for normal aktivitet igen. Så bliver der næppe tid til at deltage i nok så inspirerende konferenceaktivitet eller lyst til stormøde deltagelse med mange hundrede mennesker. Så handler alt om at få gang i hjulene på ny.

Vi har derfor i bestyrelsen for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse besluttet, at vi erstatter det fysiske VL Døgn 2020 med et virtuelt af slagsen, som så ikke alene kommer de tilmeldte deltagere til gode, men alle vores godt 4000 VL-medlemmer. Og så kommer vi til at sætte alle sejl til i 2021 med et brag af et VL Døgn, hvor vi forhåbentlig igen kan sætte hinanden stævne til spændende debatter og refleksion.

Selvom det er svært at forudse situationen mere end to måneder frem i tiden netop nu, og selvom programmet for VL Døgnet for alvor var ved at falde på plads med fremragende talere, så var presset på at få en afklaring her og nu blevet rigtig stort både for arrangementsgruppen i Aarhus og for VL-sekretariatet.

Jeg ved, det er smerteligt for alle involverede i arrangementsgruppen, vores samarbejdspartnere og sponsorer, at vi må aflyse nu. Der har været lagt et utroligt stort forarbejde i projektet hos Aarhus-grupperne, men usikkerheden omkring muligheden for afholdelsen af arrangementet i det hele taget, og bekymring omkring antal tilmeldinger lige efter flere måneders nedlukning af Danmark, blev det afgørende for beslutningen.

 

Alle kan være med på et Virtuelt VL Døgn

Nu sætter vi i stedet for sammen med arrangementsgruppen i Aarhus alle kræfter ind på at lave et rigtigt spændende virtuelt VL Døgn, som vi forventer at kunne streame ud til jer alle sammen den 4. juni med udvalgte af de planlagte talere fra det aflyste VL døgn og en række gode interviews. Har I ikke mulighed for at kigge med den 4. juni, så lægger vi selvfølgelig indholdet ud på vores sædvanlige website www.vl.dk, hvor I så kan se det, når der er tid til det efter eget valg.

VL Døgnet er en institution. Derfor skal vi gøre alt for at holde dette vigtige og inspirerende samlingspunkt ved lige. Alle bliver udfordret på at tænke nyt under denne coronakrise. Således også VL. Så i år bliver det hele lidt anderledes. Vi vil være lige så ambitiøse med indholdet af det virtuelle VL Døgn 2020, som vi plejer. Selvom det er et nyt format, så har vi heldigvis tilsagn fra en håndfuld af de bedste talere, globalt og i Danmark, som vi allerede havde engageret til Aarhus den 4. juni. Vi kan derfor sammensætte et godt og relevant program, som vi er overbeviste om, at mange af vore medlemmer vil blive inspireret af.

 

Stor tak og på gensyn

Til afslutning vil jeg gerne sige en stor tak til Aarhus-grupperne, som har gjort en kæmpe indsats for VL og VL Døgnet 2020. Stor respekt for det. Tak også til de mange samarbejdspartnere og sponsorer, som har støttet op om VL i denne sammenhæng. Jeg skylder også at sige, at alle tilmeldte selvfølgelig får pengene tilbage, ligesom vi naturligvis betaler modtagne sponsorater tilbage.

Jeg er ked af, at vi mister muligheden for at mødes alle sammen til sommer sådan rent fysisk. Jeg håber, at I til gengæld benytter jeres egen VL-gruppe til at udveksle erfaringer om kriseledelse og meget andet på ledelsesdagsordenen lige nu. Det er jo netop noget af hele ideen med VL-grupperne, at man kan have glæde af netværket også uden for de konkrete møder.

Jeg håber, at I kigger med den 4. juni eller efterfølgende på vores www.vl.dk . Og så ser jeg frem til, at vi forhåbentlig kan mødes til årsmøde og generalforsamling den 6. oktober 2020. Sæt allerede nu kryds i kalenderen. Mere information om det følger.

Med de allerbedste hilsener

Lisbeth Knudsen

Formand, Dansk Selskab for Virksomhedsledelse

INFORMATION OM CORONAVIRUS/COVID-19

INFORMATION OM CORONAVIRUS/COVID-19

Vi tager ansvar i forbindelse med møder i VL-regi, især i en tid med sundhedsmæssige bekymringer på grund af Coronavirus. Derfor har vi i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse valgt at AFLYSE ALLE PLANLAGTE ARRANGEMENTER FREM TIL MEDIO APRIL 2020.

Det er vigtigt at understrege, at Selskabets aflysninger ikke gør sig gældende for arrangementer planlagt af og med egen VL-gruppe, men vi anbefaler på det kraftigste at alle følger Sundhedsstyrelsens udmeldinger nøje: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Forebyg-smitte-mod-coronasmitte.

Personer, der de seneste 14 dage forud for et arrangement har været på rejse i højrisikolande, må f.eks. ikke længere deltage i et møde. På Udenrigsministeriets hjemmeside kan du løbende orientere dig om, hvilke lande, der er i højrisikogruppen: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/

Du bedes rette henvendelse til din VL-gruppeformand, ved spørgsmål der omhandler afvikling af egne gruppearrangementer.

Ved spørgsmål til Selskabet, skal du altid være velkommen til at kontakte VL-sekretariatet på info@vl.dk

VL Døgn i fuld fart

VL Døgn i fuld fart

Programmet til dette års store VL Døgn er næsten klart. VL Døgnet afholdes i Aarhus torsdag den 4. juni. Det bliver et flot heldagsprogram, og talerlisten er nu næsten komplet. Blandt highlights er der både spændende temaer og formater som ”Arvingerne” og ”Europa som klimaduks og rollemodel”. Og der er stærke internationale talere som Professor Dan Ariely, Duke University og en af absolut førende psykologer globalt.
Det er temaer i spændende formater, der illustrerer VL Døgnets ønske om både at fokusere på ledelse og på ansvarlighed.

”Arvingerne” er lidt af et scoop, i det VL Døgnet kan præsentere rigtige ”arvinger”. Arvingerne til nogle af de største og mest toneangivende danske familieejede virksomheder. Det bliver blandt andet bestyrelsesformand Jacob Brunsborg, Lars Larsen Group, Group Executive Vice President Poul Due Jensen, Grundfos og CEO Mikkel Grene, Søstrene Grene. Clement Kjersgaard kommer til at guide arvingerne gennem en spændende og ærlig session om, hvordan det er at tage stafetten videre.

”Europa som klimaduks og rollemodel” er en sjældent relevant og alvorlig tematisering af verden af i dag. VL Døgnet kan blandt andet præsentere nogle af de førende danske eksperter til at drøfte og perspektivere Europas rolle og muligheder i en meget presset verden. Ambassadør Friis Arne Petersen, Tyskland, Direktør Lykke Friis, Tænketanken Europa og Ulrik Vestergaard Knudsen, vice-generalsekretær i OECD vil gennem en intens talk diskutere muligheder og trusler.

På den internationale front vil et highlight sikkert blive Professor Dan Ariely. Han er anerkendt som en af verdens førende psykologer og er kendt for TED Talks og tre bestsellers (Predictably Irrational, The Upside of Irrationality og The Honest Truth About Dishonesty). Derudover er han serie-iværksætter. Selvfølgelig. Det kan ikke undgå at blive spændende.

 

Læs mere om talere og programmet her

Og tilmeld dig her

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Årstemaet 2020 og workshoppen er støttet af Industriens Fond og afvikles og planlægges i samarbejde med CBS, Aarhus Universitet og Alliance of Democracies.

Vi varmer op til VL Døgn 2020

Vi varmer op til VL Døgn 2020

Claus Møller

CEO, Siemens A/S and Head of Siemens Smart Infrastructure

Som verden forandrer sig, gør Siemens. Fra hvidevarer til grøn energi.

Siemens lever af at se ind i fremtiden og opfinde teknologier, som skal løse klimaproblemerne. Men selv en verdensvirksomhed med et mål om at redde verden kan blive udsat for kritik, og for nylig har man fået Greta Thunberg og verdens klimaaktivister på nakken. Her fortæller adm. direktør Claus Møller fra Siemens Danmark om, hvordan ingeniørvirksomheden hele tiden er klar til at omstille sig og handle efter samfundets dagsorden.

Af Eva Andersen

Tit har han siddet til et middagsselskab, og når han har præsenteret sig som ”Claus fra Siemens”, har han måttet lægge ører til smalltalk om borddamens opvaskemaskine eller den nye støvsugers sugeevne på gulvtæpper. Den slags samtaler bliver sjældnere, for i sin 33 år lange karriere hos Siemens Danmark i Ballerup har adm. direktør Claus Møller været med på en udviklingsrejse, og undervejs er flere forretningsområder sorteret fra. I dag står Siemens derfor knivskarpt som en af Europas tungeste ingeniørvirksomheder med fokus på smart infrastruktur og digitalisering.

Ud over engang at være kendt for hvidevarer, hukommelseschips, HI-FI-udstyr og mobiltelefoner havde Siemens i mange år en central rolle i opførelsen af fossile kraftværker og atomkraftværker. Men som verden ændrer sig, gør Siemens, og det samme gør selve måden, som virksomheden arbejder for at udvikle verden omkring  sig, fortæller Claus Møller.

– Fravalget af atomkraft er et godt eksempel på, hvordan vi har tilpasset os nye tider og samfundsudviklingen. Efter Tjernobyl-ulykken i 1986 blev det svært at garantere, at en lignende katastrofe ikke kunne ske igen. Det var svært at komme af med affaldet. Resultatet blev, at vi valgte atomkraft fra.

En bedre verden har altid været fokus

Den privatejede Siemens-koncern har siden begyndelsen i 1847 været kendt for sit sociale ansvar. Dengang i Tyskland opbyggede Siemens som den første industrivirksomhed lærlingeværksteder, hvor man tilbød unge en håndværksuddannelse under gode social- og arbejdsforhold. Senere var Siemens en af de første virksomheder til at indføre maskiner, som kunne lette det fysiske arbejde for medarbejderne.

-I dag er vores formål kort fortalt at redde verden, hvis vi skal op på den helt store klinge. Vi følger den udvikling, der er i samfundet, og de nye bæredygtighedsmål passer meget fint ind i vores prioritering og i den historie, vi fortæller til omverdenen og vores medarbejdere, forklarer han.

Mærker verdens vrede

Men selv i en verdensvirksomhed med et erklæret mål om at gøre kloden til et bedre sted, kan man blive udsat for kritik. Moderselskabet Siemens AG har i de senere måneder været centrum i en sag, som er vanskelig at håndtere – den såkaldte Adani-sag, som har trukket overskrifter især i de tyske og australske medier.

Det hele begyndte med en, i Siemens-regi, mindre ordre på 18 mio. euro for levering af et signalsystem. Problemet er bare, at det nye signalsystem skal bruges ved en togforbindelse, som skal transportere kul fra Adani-minen i den australske delstat Queensland. Som Claus Møller lige har forklaret, er kulminedrift ikke en del af Siemens grønne strategi. Oveni kom sagen på et uheldigt tidspunkt i efteråret sidste år. Store områder af Australien stod i flammer. Folk måtte i hast forlade deres hjem. Hundredvis af huse brændte ned til grunden, og en milliard dyr omkom i skovbrandene, lyder vurderingen fra Verdensnaturfonden.

Imens tog vreden mod Siemens til, klimaaktivisten Greta Thunberg opfordrede giganten til at trække sig fra projektet, demonstranter i tusindvis indledte en krig mod Siemens på Facebook og Twitter, hvilket fik koncernens topchef til at udsende et statement, som anerkendte dilemmaet, men fastholdt, at Siemens hverken juridisk eller moralsk kan løbe fra kontrakten, som er lovlig og godkendt af den australske regering.

Stadig ”proud to be Siemens”

Herhjemme har sagen ikke fyldt meget i pressen, heller ikke internt i Siemens, hvor Claus Møller konstaterer, at han har fået ”overraskende få” kritiske henvendelser.

Kun to henvendelser fra samarbejdsudvalget på vegne af medarbejderne er det blevet til – og så er der naturligvis de almindelige, sunde diskussioner over frokosten i kantinen og den kritiske debat på de interne fora.

Han fornemmer, at sloganet ”Proud to be Siemens” stadig holder. Der er masser af projekter at være stolt af, selv om den verserende sag måske har givet Siemens’ brand et hak i tuden, siger han.

-Der er ingen tvivl om, at det er en dum og beklagelig sag. Den viser bare, hvor stort fokus er på etik, og hvor let man kan komme i søgelyset. Jeg er sikker på, at ingen i den australske organisation havde set det komme, og det er svært at forestille sig en lignende sag i Danmark, hvor man som leverandør kommer i klemme for at levere en lille del i et kæmpe projekt, som i øvrigt er lovligt. Frem for alt er sagen et eksempel på, hvor hurtigt en nyhed forplanter sig på de sociale medier.

Sideløbende med det udskældte projekt i Australien har Siemens for eksempel taget verdens største vindmøllepark i brug, men den nyhed druknede i den kritiske omtale, fortæller han.

-At vindmølleparken kan fortrænge så og så meget CO2 på verdensplan forsvinder fuldstændig i debatten. Det er med den her sag som med alt andet. Man kan komme med ti gode kundeleverancer, men fejler man nummer 11, er det det, verden husker.

Hvad gør I hos Siemens for at undgå lignende sager i fremtiden? 

-Vi har lært meget af den her sag, hvor vi åbenlyst er blevet fanget på det forkerte ben. Vi skal holde øje hele tiden.

-Man kan ikke gøre andet end hele tiden at forsøge at tænke fremad og prøve at opføre sig ordentligt og få så meget viden ind som muligt om, hvad der sker i vores afdelinger i hele verden.

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Årstemaet 2020 og workshoppen er støttet af Industriens Fond og afvikles og planlægges i samarbejde med CBS, Aarhus Universitet og Alliance of Democracies.

92 VL-medlemmer til overtegnet møde med Interforce

92 VL-medlemmer til overtegnet møde med Interforce

Forsvarschefen til erhvervsledere i VL:
“I er nødt til at tage et medansvar, hvis vi skal forsvare Danmark”

Forsvarschefens appel til civile erhvervsledere var ikke til at tage fejl af og var også i fuldstændig sync med VLs årstema om ansvarlighed, da VL og InterForce gennemførte det første af en række fælles workshops.

Af Morten Fredslund, Interforce

Cybersikkerhed, InterForce og Forsvaret er omdrejningspunktet for møderne, som VL og InterForce gennemfører i fællesskab i løbet af foråret. Det første møde fandt sted den 24. februar i Danske Banks kundedomicil ved Aarhus Sydhavn, hvor 92 VL-medlemmer var mødt op til det overtegnede arrangement.
”Engang var forsvaret af Danmark alene et militært anliggende. Det er det ikke længere, og i dag har vi brug for samfundets samlede ressourcer – og det gælder også de ressourcer, der er ude i jeres virksomheder,”sagde forsvarschefen, general Bjørn Bisserup, VL2.
Forsvarschefen kom med sin appel efter en gennemgang af den generelle sikkerhedspolitiske udvikling, som han anser for mere kompleks end nogensinde.  Arktis, Rusland, Afghanistan, Irak, Syrien, Afrika, USA, Kina og Asien var alle lande, områder eller kontinenter, som Bjørn Bisserup kom ind på under sin gennemgang af det samlede sikkerhedspolitiske billede, som forsvarschefen samlet betegnede: Relativt komplekst.
”I kommer ind i billedet i forsvaret af Danmark, som vi er forpligtiget til i henhold til NATO’s Artikel 3,” sagde Bjørn Bisserup og illustrerede hvor relativt få danske, militære enheder, der vil være tilbage i Danmark, såfremt Forsvaret bliver involveret i en international krise eller konflikt.

Skal bidrage til robusthed

”Det, der primært vil være tilbage er ca. 15.000 aktive i Hjemmeværnet samt Totalforsvarsstyrken – i alt ca. 20.000 soldater, som skal fører personel fra reserven. Det er nyt, og det betyder, at vi har brug for flere reservister, end vi har haft i lang tid. Forsvaret har i perioden 2004-2014 ikke været særlig gode til at prioritere reserven specielt højt, men det har vi nu lavet om på,” sagde Bjørn Bisserup.

Både Hjemmeværnet og reserven – samlet kaldet Reservestyrken – får i den indeværende forligsperiode flere opgaver, og blandt andet øges reserven på de nuværende 2900 soldater med ca. 500, der skal være førere for Totalforsvarsstyrken samt yderligere 600, der generelt skal bidrage til større robusthed.

”Vi skal simpelthen bruge en større del af reserven og Hjemmeværnet end tidligere. Hvordan kan I hjælpe til? Jo, vi ved jo godt, at det kan være svært at sige ja til en medarbejder, der har forpligtiget sig til at stå til rådighed for forsvaret i eksempelvis 30 dage om året, hvor han eller hun så ikke kan være tilstede på sin civile arbejdsplads – uanset om det er en privat eller offentlig arbejdsplads. Derfor har vi etableret InterForce. For at vi – modsat en del andre lande – ad frivillighedens vej kan udvikle forståelsen og relationerne mellem Forsvaret og de civile virksomheder – og dele den arbejdskraft, vi taler om her,” sagde forsvarschefen

Cybersikkerhed er et ledelsesansvar

Cybertruslen er det gennemgående tema på alle møder. I Aarhus var det policychef i Center for Cybersikkerhed, Eva Leisner, der fortalte om de forskellige former for cybertrusler, som i både omfang og intensitet stiger med skræmmende hastighed.

”Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, og risikoen for cyberspionage og cyberkriminalitet er meget høj. Et af de allerbedste råd er derfor: Opdatér, opdatér, opdatér,” sagde Eva Leisner og tilføjede:

”Det er jer virksomhedsledere og -ejere, der skal tage teten. Virksomhedens cybersikkerhed skal forankres i ledelsen. I har ansvaret for forretningen, og I beslutter risikoappetitten – og hvor mange penge og ressourcer, der skal bruges på at sikre virksomheden bedst muligt. Det er jeres ansvar.”

Det var ikke første gang, at begrebet ansvar blev bragt på banen i løbet af aftenen. For VL, der har knap 4000 medlemmer fordelt i 121 VL-netværksgrupper, har ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’ som årstema.

”Med temaet ’Responsible Business – A Competitive Advantage’ tager vi initiativ til at sætte fokus på ansvarlighed som en del af virksomhedernes strategi og som en konkurrencedygtig ledelses- og forretningsmodel. Vi skal opføre os ordentligt. Selvfølgelig skal vi overholde den gældende lovgivning, men vi skal også kunne holde fast i at opføre os ordentligt og tage ansvar, når vi er pressede – og derfor skal vi gøre ansvarlighed til en konkurrencefordel,” sagde adm. direktør i VL, Ida Bratting Kongsted. da hun bød de mange erhvervsledere velkommen.

Hvad var reaktionen fra VL-medlemmerne?

Til mødet i Aarhus var 12 af de i alt 121 VL-grupper repræsenteret i forsamlingen. Blandt dem hospitalsdirektør Poul Blaabjerg, VL6, der er chef for de godt 10.000 ansatte på Aarhus Universitetshospital i Skejby. Hospitalet har i en årrække været medlem af InterForce, og har desuden lagt hus til virksomhedsbesøg for InterForce-virksomhederne.- Det virker helt naturligt, at VL og InterForce rykker sammen og laver et arrangement som det her. Temaet er jo både relevant for Forsvaret, for InterForce og for virksomhederne. Og temaet cybersikkerhed synes jeg personligt er interessant, men helt konkret også meget interessant for en virksomhed som den, jeg er leder for. Vi er pr. definition en virksomhed, der er meget sårbar i forhold til cybertruslen, siger Poul Blaabjerg, som selv er medlem af VL6

Blandt de øvrige deltagere var Kenneth Boll, VL6, der er CEO i Raptor Services, som bl.a. rådgiver og udvikler it-løsninger:

”InterForce er nyt for mig, men en god idé at koble på et VL-møde. Det er jo et godt sted at få indsigt i, hvad det her er for en størrelse, og gør det ‘mindre farligt’ på en eller anden måde,” siger Kenneth Boll.

Overvejer du at blive støttevirksomhed – gennem InterForce,  samarbejdet mellem forsvaret og civile virksomheder?

”Det kunne jeg godt overveje. Men jeg synes, behovet skal komme nedefra og op. Så hvis nogen en dag kommer og får brug for frihed på grund af det, som forsvarschefen nævnte, vil det helt sikkert være en mulighed.”

Fra Arla Foods er Henrik Linderberg, VL6, mødt op i sin egenskab af Head of Commercial Development.

”Skal jeg være helt ærlig, ved jeg faktisk ikke, om vi er medlem af InterForce. Men jeg ved, at vi hos Arla har ret mange ansatte, der også er frivillige i Hjemmeværnet, så et medlemskab er i høj grad relevant. Samtidig er Arla Foods også en virksomhed med et stort samfundsansvar, så det er da noget, jeg synes, vi burde være medlem af. Det er dog uden for mit domæne at beslutte, men jeg tager gerne tilbage og løfter InterForce idé og formål på ledelsesgangen,” siger Henrik Linderberg.

De næste VL-møde, hvor cybertruslen, Forsvaret og InterForce er på programmet gennemføres  i København torsdag den 2. april.

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

18/03/2020
FREDERICIA
Responsible Business – VL & InterForce

Onsdag den 18. marts 2020, kl. 16:00-20:00,
Ryes Kaserne, Fredericia

02/04/2020
KØBENHAVN
Responsible Business – VL & InterForce

Torsdag den 2. april 2020, kl. 16:00-20:00, Frederiksberg slot, København

16/4/2020
AALBORG
Responsible Business – VL & InterForce

Torsdag den 16. april 2020, kl. 16:00-20:00,
Aalborg Kultur og Kongrescenter

Meningsfuldt forretningsinitiativ som resultat af VL Døgn 2019.

Meningsfuldt forretningsinitiativ som resultat af VL Døgn 2019.

VL Døgnet 2019 affødte et meningsfuldt samarbejde, der målrettet modarbejder madspild. Da Mette Lykke, CEO i Too Good To Go, havde været på scenen med sit stærke indlæg om madspild og dets effekt på vores CO2-regnskab, rakte Kristina Lee, funktionschef Corporate Facilities, Novo Nordisk, ud til hende: Kan vi sammen reducere madspild fra kantiner – drevet af leverandører?

Efter en kort pilottest er Too Good To Go nu rullet ud i 25 af Novo Nordisks danske kantiner – og er klar til, at flere virksomheder kobler sig på.

”Vi serverer godt to millioner måltider årligt til vores 16.000 kollegaer i Danmark. Det forpligter! Selvom vi stiller ambitiøse krav til leverandørerne om at undgå madspild, er der stadig brugbare rester på vores buffeter, som sikkert kan bruges og er for gode til at smide ud,” fortæller Kristina Lee.

”For vores kollegaer er Too Good To Go en billig og god mulighed, hvis man arbejder sent eller har behov for at supplere aftensmaden hjemme. Og det er en engagerende måde, hvor vi hver især kan bidrage til mindre CO2, og ganske enkelt til at give ens eget bidrag til klimaet. Too Good To Go var hurtigt klar med at skabe et specifikt forum til os på deres app og har været super konstruktive i samarbejdet,” siger Kristina Lee, formand for VL53.

Mette Lykke, der er CEO for Too Good To Go, tilslutter sig.
” Too Good To Go redder dagligt 100.000 måltider sammen med mere end 30.000.000 forbrugere på tværs af Europa.” Kristina Lee var hurtig på VL Døgnet sidste år, og det gav os mulighed for at betjene kantiner i Novo Nordisk. Vi glæder os nu til at indgå lignende partnerskaber for at reducere madspild i Danmark og de øvrige 13 europæiske lande, vi er aktive i. Desto flere vi er om at adressere madspild, desto bedre. Og desto flere muligheder, der er for den enkelte til at bidrage, desto bedre. Vi kan alle sammen gøre vores,” afslutter Mette Lykke, medlem af VL3.

Dette års VL Døgn løbet af stablen torsdag d. 4.juni. Det bliver spændende hvilke ny forretningsinitiativer netværket og inspirationen giver anledning til. Se dette års program her

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Tag ansvar for medarbejdere – deres lykke er virksomhedens vækst

Tag ansvar for medarbejdere – deres lykke er virksomhedens vækst

Af Kreab PR & Kommunikation

Nu, som CEO i Naturfrisk Group er ambitionerne ikke mindre. Og medarbejderne er stadig det fixpunkt, hvorfra væksten skal udgå.

Det er kun et halvt år siden, Tørk Furhauge sagde ja til at stå i spidsen for den meget ambitiøse familieejede virksomhed på Fyn. En fusion mellem Ørbæk Bryggeri, der er kendt for sine økologiske øl og læskedrikke, og Nyborg Destilleri, der blandt andet producerer økologisk whisky, gin og rom blev en realitet i sommer, og i dag er de samlet i ét selskab med Tørk Furhauge som CEO’en, der hver dag pendler til Fyn, hvor han skal samle trådene og skabe vækst.

”Selvfølgelig handler vækst og bundlinje om et godt og bæredygtigt produkt, produktion, omkostninger, kunder m.v. Men ind til benet er det medarbejderne, der er centrale. Det er mennesker, der skaber forandringen. Medarbejderne skal kunne se en mening i deres arbejdsliv, og det er min opgave som leder at sikre at de motiveres”, siger Tørk Furhauge.

Et kig på hans karriereblad viser entydigt, at han meget bevidst har skabt succes med medarbejdere som den helt centrale drivkraft. Altid er et stort ord, men fuldstændig konsekvent har Tørk Furhauge øget medarbejders tilfredshed og korpsånden i teamet målbart. Og ligeså målbart har resultat- og vækstkurven fulgt trop.

”Alle ved det, men vi glemmer det ofte: At sikre tilfredse medarbejdere. Det er ikke det samme, som at de skal pleases –  det er nødvendigt også at kunne skære igennem og være ’kontant’. Men vi ved også, at det at blive hørt, at have indflydelse på eget arbejdsliv, have gode relationer, kende målet og formålet med sit arbejde og  at kompetencer og udfordringer balanceres – det er definerende for om mennesker er motiverede for at yde og gå på arbejde. Og det kræver, at man som leder er åben, synlig og tilgængelig”.

For Tørk Furhauge bliver det ikke ved snakken, han kan ’walk the talk’, og har gjort det længe inden det blev et modeord indenfor ledelse. I sit daglige virke i Naturfrisk Group deler han oftest dagen mellem virksomhedens to adresser, hvor han møder og snakker med medarbejderne på deres præmisser. Skrivebordsarbejdet udføres typisk i toget. Fast kontor på direktionsgangen har Tørk Furhauge ikke, og en lukket dør – nej! Tilbage i tiden hos Pågen omdannede han sit kontor til mødelokale for alle, og satte sig selv ud i storrummet, hvor han var det, han vægter højt: Synlig og tilgængelig.

Sammen med ejerfamilien har Tørk Furhauge store ambitioner for Naturfrisk Group, der har en vision om at være Danmarks førende økologiske drikkevarevirksomhed. For at nå i mål har han gjort sig klart hvad der gennem tiderne har skabt resultater, og Tørk Furhauge har lavet en huskeseddel med ganske få, simple punkter, som er helt centrale for ham:

  • Gør det komplicerede simpelt. Mange gør det modsatte, og det er en væksthæmmer i vores komplekse og dynamiske verden.
  • Hav dygtige, kompetente folk omkring dig og lad dem tage egne beslutninger. Det indbefatter ofte, at man tager sig tiden til at tale med medarbejdere og finde ud af, om de er på deres bedste hylde med mulighed for også at være den bedste version af sig selv.
  • Hav fokus på noget så lidt businessagtigt som lykke og glæde: Mål medarbejdertilfredsheden: Den skal være i stigning.

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’

Postkort fra VL112 i Bangkok

Postkort fra VL112 i Bangkok

Endnu engang har vi glæden af et postkort fra en af vore internationale VL-grupper. Denne gang en af de mere spektakulære. For når VL112, Bangkok tager på den årlige tur, tager de for alvor det globale ledelses-perspektiv på.

I år gik rejsen til Indien, nærmere bestemt Chennai (det tidligere Madras), hvor gruppen besøgte både Vestas og FLSmidth. Tidligere ture har bragt gruppen rundt i Thailand. Til Chiangmai, hvor Pandora var vært. Til Saraburi hos Royal Copenhagen og hos BMW Rayong. Og udenlands til Malaysia for at besøge United Plantations og Laos, hvor Carlsberg var målet.

Vi bringer med glæde en lille håndfuld billeder fra turen – med håbet om at flere af jer vil give os updates fra hverdagslivet i vores mere end 120 grupper. Send endelig fotos og reportager fra jeres mange gode møder til os på info@vl.dk.

 

Billedet ovenfor viser Direktør Lars Riis (til venstre), Vestas, Chennai og Formand for VL112 Tom Sørensen.

Billedet ovenfor viser President Anders Bech, Region Subcontinental India, FLSmidt, der præsenterer FLS’ imponerende organisation i Indien.

Billedet ovenfor viser VL112 medlemmerne, der nyder solen og turen til et af de berømte templer i Chennai.

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’