Gå ikke glip af det eksklusive møde med David Lloyd fra Alibaba Group
12. april 2021
NU PÅ ONSDAG den 14. april kl. 8.30 kan du opleve forårets næste virtuelle Fireside Chat, som har overskriften DIGITAL ROBUSTHED. Denne gang får Clement Kjersgaard spændende besøg fra kinesiske Alibaba Group.
Den verdensomspændende e-handel-succes er konkurrent til amerikanske Amazon, og de to giganter kæmper indædt om førstepladsen som leder af det globale e-handelsmarked.
David Lloyd er General Manager i Alibaba i UK, Irland, Holland og Norden og er ansvarlig for udviklingen af betalingstjenesten Alipay i Europa.
Han har en fantastisk viden om den globale retail- og tech-industri og har, inden han kom til Alibaba i 2016, arbejdet hos Google igennem ti år.
VL Nyt fik et eksklusivt interview med David Lloyd som opvarmning til næste uges møde, hvor du stadig kan nå at være med.
Hvad betyder begrebet ‘digital modstandsdygtighed’ for dig og Alibaba?
-Digital modstandsdygtighed er simpelthen måden, hvorpå en virksomhed forbereder sig og tilpasser sig det udviklende online miljø. I løbet af det sidste år har mange på grund af pandemien været tvunget til at fremskynde digitaliseringen af hele deres forretning. Det har testet manges modstandsdygtighed.
Mit og Alibabas fokus har været på langt sigt at opfylde vores mission om at ’gøre det let at drive forretning hvor som helst’. Som reaktion på begivenhederne i 2020 har Alibaba mobiliseret hele sin digitale infrastruktur til at understøtte det økonomiske opsving hos virksomheder i en lang række sektorer. Det har vi gjort for at sikre, at det fortsat skaber reel værdi for kunderne.
Kunder over hele verden – er vi mere ens i dag? Behovene, hastigheden, kravene – hvad er de vigtigste forbrugertendenser at se på?
-Da Kina er det hurtigste marked til at komme sig efter pandemien, tror jeg, at der er nogle erfaringer, vi kan tage med fra dets opsving. Der er tre vigtige ting, jeg har observeret i Kina:
For det første skabte pandemien en begrænset efterspørgsel, hvilket fører til en anden tendens, som nogle kalder ‘hævnkøb’.
Da de kinesiske forbrugere kom ud af lockdown, fik detailhandlerne fordel af denne opsparede efterspørgsel. Det franske luksusbrand Hermes rapporterede fx, at dets flagskibsbutik i Kina genererede $ 2,7 millioner i salg på en dag, da forbrugerne tog revanche efter nedlukningen.
Covid-19 flyttede næsten alle forbrugere online, og den tendens er kommet for at blive. Butikken spiller stadig en meget vigtig rolle i kundeoplevelsen, men detailhandlere skal bringe det allerbedste af online til offline og omvendt. Vi har set en øget brug af augmented reality til at skabe gamified oplevelser. For eksempel er IKEAs flagskibsbutik på Tmall integreret med IKEAs medlemsprogram og tilbyder virtuelle 3D-møbelfyldte showrooms.
-Den anden observation er, hvordan forbrugere handler. Covid-19 flyttede næsten alle forbrugere online, og den tendens er kommet for at blive. Butikken spiller stadig en meget vigtig rolle i kundeoplevelsen, men detailhandlere skal bringe det allerbedste af online til offline og omvendt. Vi har set en øget brug af augmented reality til at skabe gamified oplevelser. For eksempel er IKEAs flagskibsbutik på Tmall integreret med IKEAs medlemsprogram og tilbyder virtuelle 3D-møbelfyldte showrooms.
-Endelig har jeg observeret, hvilke varer kinesiske forbrugere går efter. Sektorer som dagligvarer, sundhed, wellness og skønhed oplevede alle et boom under lockdown i Kina, og dataene viser, at tendensen fortsætter efter lockdown.
Alibaba er udnævnt til et af verdens mest beundrede virksomheder af Fortune Magazine. Hvad betyder det at være på denne globale popularitetsliste?
-Vi er drevet af vores mission ‘at gøre det let at drive forretning hvor som helst’, og den pris betyder så meget, fordi den fortæller os, at folk anerkender, hvad vi laver, og er enige om, at det er vigtigt.
Kan du give et tip eller to til danske virksomheder på deres digitale rejse?
-En digital strategi skal gennemsyre hele din virksomhed – den skal ses i den større sammenhæng og ikke isoleret i en enkelt del af forretningen. Forbrugerne bliver mere og mere digitalt kloge, og forskellen mellem online og offline er diffus. Brand skal fokusere på at skabe fantastiske kundeoplevelser og bringe det bedste fra online til offline og omvendt.
-Et interessant skift, vi har set i de sidste par år, er, at kinesiske forbrugere i stigende grad ønsker mere fra deres shoppingoplevelse. De kommer til Alibabas platforme for meget mere end et produkt. De leder efter en værdifuld, engagerende og underholdende oplevelse, og den tendens er kendt som ‘shoppertainment’. Shopping i Kina er mere end bare funktionelt, det er et tidsfordriv, og brands skal finde måder at underholde og glæde deres kunder ved at gøre dem til fans.
-Virksomheder kan få adgang til og oprette forbindelse til en global kundebase, noget der for bare få årtier siden var utænkeligt. Alle virksomheder skal derfor begynde at tænke over den digitale rejse for at kunne konkurrere og tiltrække nye kunder.