”Verdensmålene har givet ny energi. De udgør en fremadskuende ramme, så initiativer forankres i virksomhedens værdikæde. Indsatsen bliver forretningsdrevet, frem for blot en supportfunktion.”

Sådan lyder det fra Mette Dyhr, medlem af VL11 og VL’s Bestyrelse og Direktør for virksomhedspartnerskaber og innovation i UNICEF. Hun giver her sit perspektiv på mulighederne, når virksomheder driver ansvarlig og bæredygtig ledelse.

”FN’s Verdensmål har givet os et sprog, der gør vores fælles opgave mere konkret. Endda i en form, virksomheder let kan relatere til, fordi verdensmålene er brudt ned i delmål med KPI’er, så vi kan følge indsatsen med at skabe fred, stabilitet og fremgang. Det abstrakte bliver konkret, og verdensmålssproget kan bruges på direktionsgangene,” siger Mette Dyhr og understreger den styrke, det er, at enhver virksomhed kan tage fat på netop de delområder, den har forstand på og stadig være del af helheden.

Mette Dyhr har selv erfaring med at sikre resultater på bundlinjen. Hun kom til FN’s børneorganisation UNICEF for seks måneder siden med en baggrund fra virksomheder som Danske Spil, Irma og Synoptik.

”At have siddet på den anden side af bordet for ganske nylig gør det nemt at forstå, hvad der betyder noget, når en virksomhed engagerer sig i ansvarlighed,” siger Mette Dyhr, der tydeligt husker reaktionen, da FN’s Verdensmål i sin tid blev foreslået som tema for VL Døgnet 2019.

”Der var lidt tøven, tør jeg godt sige, for verdensmålene blev for bare et par år siden opfattet som meget ’NGO-agtigt’. Jeg kan heldigvis konstatere, at agendaen har ændret sig gevaldigt på kort tid”, fortæller Mette Dyhr, som mener, at man kan kalde ændringen et paradigmeskifte. 

Paradigmeskifte: Fælles ambitioner

”Ansvarlig ledelse er blevet en hygiejnefaktor. Flere af vore partnere fortæller, at arbejdet med verdensmålene direkte bidrager til udvikling af forretningen  – ihvertfald i vores del af verden. Det er nemmere at tiltrække de aktive forbrugere og de kvikkeste hoveder på de unge årgange, når virksomheden er engageret i en sag, som rækker ud over den selv. De unge vil have ’purpose’ og engagementet i at gøre den nye globalisering til en vindersag for flere end en lille elite”, siger Mette Dyhr, der mener, at CSR med verdensmålene er gået fra at være en introvert til en ekstrovert stemme i virksomheden.

”Bæredygtighed er nu strategisk forankret i hele virksomheden. Partnerskaber med NGO’er er ikke længere kun baseret på traditionelle donationer, men i lige så høj grad på fælles ambitioner for verdensmål og forening af faglige kompetencer for innovative løsninger. Man kan sige, at sådanne partnerskaber tidligere primært var baseret på co-branding – med vores fælles agenda er det blevet ”co-competences”. 

Win-Win

Dét at have brug for hinanden er netop pointen for Mette Dyhr.

”Hos UNICEF har vi brug for virksomhederne for at nå de verdensmål, som vi har identificeret som særligt afgørende for verdens børn, herunder bekæmpelse af underernæring, sikring af kvalitetsuddannelse og adgang til rent vand. Ingen kan nå verdensmålene alene. Men sammen skaber vi virkelig win-win,” siger hun.

Mette Dyhr glæder sig til den 6. juni, hvor VL Døgnet indtager FN Byen med en mangfoldighed af små og store virksomheder, som alle har taget aktivt ansvar for Verdensmålene – og bevist effekten på alle bundlinjer.