VL-årstema 2019: FN's Verdensmål som konkurrenceparameter

 

Takket være en bevilling fra Industriens Fond introducerer vi VL-årstemaet: FN's Verdensmål som konkurrenceparameter.

McKinsey&Company bidrager fornemt med en skarp eksekvering af det ambitiøse projekt, der indebærer surveys og en række involverende workshops, som vi arrangerer på tværs af VL-grupperne i det kommende år. FN's Verdensmål som konkurrenceparameter kulminerer med VL Døgnet 6. juni 2019: FN's Verdensmål LIVE!

Formålet med projektet er at fremskynde danske virksomheders anvendelse af FN’s Verdensmål og derved styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Der vil derfor gennem hele projektet være fokus på at se de forretningsmuligheder og konkrete løsninger, som Verdensmålene åbner for.

Verdensmålene består af i alt 17 mål, som handler om at løse mange af klodens største problemer inden 2030. Med Verdensmålene som rettesnor, skal vi - med særlig opfordring til erhvervslivet - bekæmpe klimaforandringer, gøre en ende på ekstrem fattigdom og sult på globalt plan, mindske ulighed, sikre bæredygtig økonomisk vækst etc. FN har således sat fælles kurs.

I dag kan mange af klodens udfordringer virke langt væk, men om 25 år vil de have udviklet sig til enorme problemer. Det er derfor nødvendigt, at erhvervslivet mobiliseres til at tage ansvar, handle nu, målretter virksomhedernes prioriteringer og erkender, at noget er vigtigere end andet. Det vil VL hjælpe med.

Det er VL's erklærede mål, at det er VL-netværket og virksomhedslederne, som skal vise vejen og føre an.

Arbejdet skal resultere i en praktisk anvendelig playbook for implementering af målene.

Vi glæder os til at komme i gang med 'FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter', og håber, at I som VL-medlemmer vil involvere jer aktivt. Det er der brug for.

 

“Verdensmålene harmonerer godt med danske værdier og erhvervslivets styrker. Derfor skal vi være med, når kloden efterspørger nye løsninger”

Mads Lebech

“VL ønsker at skabe involvering, der kan sætte Verdensmålene på erhvervslivets agenda. Dermed bliver verdensmålene til et konkurrenceparameter, som kan give en motiverende og forpligtende plads i virksomhedernes forretningsgrundlag. Det har aldrig været vigtigere, at erhvervsledere er deres ansvar bevidst og Verdensmålene giver anledning til at handle og dermed skabe nye veje til bæredygtig velstand”

Jens Willumsen