Af Kreab PR & Kommunikation

Nu, som CEO i Naturfrisk Group er ambitionerne ikke mindre. Og medarbejderne er stadig det fixpunkt, hvorfra væksten skal udgå.

Det er kun et halvt år siden, Tørk Furhauge sagde ja til at stå i spidsen for den meget ambitiøse familieejede virksomhed på Fyn. En fusion mellem Ørbæk Bryggeri, der er kendt for sine økologiske øl og læskedrikke, og Nyborg Destilleri, der blandt andet producerer økologisk whisky, gin og rom blev en realitet i sommer, og i dag er de samlet i ét selskab med Tørk Furhauge som CEO’en, der hver dag pendler til Fyn, hvor han skal samle trådene og skabe vækst.

”Selvfølgelig handler vækst og bundlinje om et godt og bæredygtigt produkt, produktion, omkostninger, kunder m.v. Men ind til benet er det medarbejderne, der er centrale. Det er mennesker, der skaber forandringen. Medarbejderne skal kunne se en mening i deres arbejdsliv, og det er min opgave som leder at sikre at de motiveres”, siger Tørk Furhauge.

Et kig på hans karriereblad viser entydigt, at han meget bevidst har skabt succes med medarbejdere som den helt centrale drivkraft. Altid er et stort ord, men fuldstændig konsekvent har Tørk Furhauge øget medarbejders tilfredshed og korpsånden i teamet målbart. Og ligeså målbart har resultat- og vækstkurven fulgt trop.

”Alle ved det, men vi glemmer det ofte: At sikre tilfredse medarbejdere. Det er ikke det samme, som at de skal pleases –  det er nødvendigt også at kunne skære igennem og være ’kontant’. Men vi ved også, at det at blive hørt, at have indflydelse på eget arbejdsliv, have gode relationer, kende målet og formålet med sit arbejde og  at kompetencer og udfordringer balanceres – det er definerende for om mennesker er motiverede for at yde og gå på arbejde. Og det kræver, at man som leder er åben, synlig og tilgængelig”.

For Tørk Furhauge bliver det ikke ved snakken, han kan ’walk the talk’, og har gjort det længe inden det blev et modeord indenfor ledelse. I sit daglige virke i Naturfrisk Group deler han oftest dagen mellem virksomhedens to adresser, hvor han møder og snakker med medarbejderne på deres præmisser. Skrivebordsarbejdet udføres typisk i toget. Fast kontor på direktionsgangen har Tørk Furhauge ikke, og en lukket dør – nej! Tilbage i tiden hos Pågen omdannede han sit kontor til mødelokale for alle, og satte sig selv ud i storrummet, hvor han var det, han vægter højt: Synlig og tilgængelig.

Sammen med ejerfamilien har Tørk Furhauge store ambitioner for Naturfrisk Group, der har en vision om at være Danmarks førende økologiske drikkevarevirksomhed. For at nå i mål har han gjort sig klart hvad der gennem tiderne har skabt resultater, og Tørk Furhauge har lavet en huskeseddel med ganske få, simple punkter, som er helt centrale for ham:

  • Gør det komplicerede simpelt. Mange gør det modsatte, og det er en væksthæmmer i vores komplekse og dynamiske verden.
  • Hav dygtige, kompetente folk omkring dig og lad dem tage egne beslutninger. Det indbefatter ofte, at man tager sig tiden til at tale med medarbejdere og finde ud af, om de er på deres bedste hylde med mulighed for også at være den bedste version af sig selv.
  • Hav fokus på noget så lidt businessagtigt som lykke og glæde: Mål medarbejdertilfredsheden: Den skal være i stigning.

VL Årstema 2020

Læs om ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’