Fotograf Rebecca Helene Hoffmann

 

Åbenhed, ærlighed, troværdighed og ordentlighed har altid fulgt mig som leder

13. december 2024

For at udfolde VL’s årstema: ”Har vi en særlig dansk vækstmodel og nøgle til fremtiden?”, vil VL Nyt i den kommende tid bringe en serie af toplederinterviews med fokus på ledelsesdilemmaer og ledelseserfaringer med den særlige, danske ledelsesform. Formålet med serien er at skabe inspiration på tværs af VL-grupperne og at lede op til VL Døgnet, hvor årstemaet kulminerer. Læs de vigtige pointer fra Rasmus Hother le Fevre, CEO i Ferrosan Medical Devices, leder af VL58 og desuden medvirkende i VL Insights – VL’s egen ledelsespodcast.

Af Claus Dithmer

Hvad kendetegner den form for ledelse, du udøver?

”Jeg tager udgangspunkt i den værdibaserede ledelse. Jeg har nogle kerneværdier, som er vigtige for mig, og som er dem, jeg leder efter. Det handler om åbenhed, ærlighed, troværdig og seriøsitet – og så kan jeg rigtig godt lide det lidt gammeldags udtryk ordentlighed. Det er vigtigt for mig, at etikken skal være på plads.”

 

Hvad har gennem din lederkarriere været din røde tråd i forhold til at lede andre?

”Som sagt har værdierne hele tiden fulgt mig. Men jeg er nok også med tiden blevet mere bevidst om det, efterhånden som jeg er blevet ældre og en mere erfaren leder. Så jeg har i min feedback og min ledelsesstil taget mere og mere udgangspunkt i mine værdier. Gjort dem tydeligere.”

”Men for mig er ledelse andet og mere end værdier. Det handler selvfølgelig også om at kunne sætte retning for forretningen. Og så handler det i høj grad også for mig om empowerment. Mål og værdier skal stå lysende klart, og så kan man give empowerment til medarbejderne, så de selv inden for de definerede rammer kan finde vejen hen til målet. Her er tydelighed altafgørende for, om man lykkes.”

 

Har du en erfaring eller et eksempel, hvor du er lykkedes som leder?

”Jeg har tidligere været leder i Novo Nordisk, og der arbejdede vi på et tidspunkt på at skulle reducere cost of goods sold. Vi satte et – syntes vi selv – meget ambitiøst mål om at halvere cost of goods sold. Det var superinspirerende, og det gav organisationen en rigtig god energi. Men min efterfølger overgik vores præstation ved at halvere det to gange mere efterfølgende. Så det ambitiøse mål var måske slet ikke ambitiøst nok.”

 

Man skal aldrig være bleg for at erkende, at man har gjort noget forkert og sige, ‘det er jeg ked af’. Den ærlighed og åbenhed giver et godt følgeskab. Det skaber tillid, når man erkender, at man har fejlet.

Jeg har gjort i nælderne et par gange

 
Hvornår er du så ikke helt lykkedes som leder?

”Når jeg har fejlet, er det, når jeg ikke har sat målet og hjørneflagene tydeligt nok op. Eller hvis jeg selv er dykket for meget ned i udførelsen. Så risikerer jeg at komme på tværs af mine medarbejdere, som skal udføre arbejdet, og træde nogen over tæerne. På den måde har jeg gjort i nælderne et par gange.”

”Så handler det om at være åben og ærlig: ’Det er jeg ked af. Jeg har trådt i spinaten. Det her er jeres job’. Man skal aldrig være bleg for at erkende, at man har gjort noget forkert og sige, ‘det er jeg ked af’. Den ærlighed og åbenhed giver også et godt følgeskab. Det skaber tillid, når man erkender, at man har fejlet.”

 

Hvilke konkrete erfaringer har du med tillidsbaseret ledelse?

”Tillidsbaseret ledelse er for mig et af grundelementerne i dansk ledelsestilgang. Som dansk leder har du tillid til, at folk kommer på arbejde og gør deres arbejde så godt som muligt. Det fordrer, at målet er tydeligt, og at banen skal være tydeligt kridtet op, så medarbejderne selv kan finde den bedste vej til målet. Og så skal der altid være nogle målepunkter, så man undervejs kan se, at man når i mål, og så man kan fejre sine succeser.”

 

Homogen kultur og trivsel med tillid

 

Hvilke fordele og ulemper ser du ved den særlige, danske tillidsbaserede ledelse?

”Det er en fordel, når man har så homogen en kultur, som vi har i Danmark. Når alle trives under tilliden. Det kan til gengæld halte lidt, hvis man har kolleger, der skal hjælpes meget, men ikke tør sige det højt. Så tænker man som leder, ‘hvorfor sker der ikke noget?’ Derfor skal man være tæt på sine medarbejdere, for at det kan lykkes.”

”Der, hvor det kan gå galt, er, når man opdager det for sent. ‘Ups, der skulle jeg nok have været to skridt tættere på.’ Nogle gange kunne jeg godt være kommet to postgange tidligere ind i problemløsningen.”

”Den danske tilgang kan også komme til kort ude i verden. Vi har f.eks. folk i Polen og også folk i Danmark, som ikke er danskere. Her skal jeg nogle gange bruge en anden tilgang. Kommunikere på en anden måde, være bevidst om, hvor meget jeg uddelegerer, og hvor tydeligt målet bliver sat op. Her handler det om at stille spørgsmål til, hvordan opgaven er modtaget og forstået.”

 

Tillidsledelse tiltrækker medarbejdere

 

Hvordan ser du ledelse spille ind i forhold til VL’s årstema: ’Har vi en særlig dansk vækstmodel og nøgle til fremtiden’?

”Den særlige danske vækstmodel indeholder mange elementer. Jeg vil gerne fremhæve samarbejdet mellem offentlig og privat virksomhed. Som life science-virksomhed er vi f.eks. meget afhængige af tillid fra hospitalerne og universiteterne. Her kommer det os til gode, at vi har den tillidsbaserede ledelse. Men jeg tror ikke, at den danske ledelsesmodel i sig selv er en særlig vækstnøgle.”

”Vi er en videnstung branche. Medarbejdere, der har brug for at fordybe sig og finde egne veje til målet, tiltrækkes af vores branche. På den måde tror jeg, at den danske vækstmodel og den danske ledelsesform kan være et element i at tiltrække begavede hoveder ude fra verden. I min VL-gruppe har vi faktisk udvidet begrebet lidt. Vi taler om den særlige danske vækst- og ledelsesmodel som en nøgle til fremtiden.”

 

Er der en forskel på, hvordan man bedriver ledelse i Danmark og uden for Danmark?

”Jeg har tidligere arbejdet i Schweiz, hvor jeg havde et team med 6 forskellige nationaliteter. Her var den rene danske model ikke nødvendigvis gangbar. Her skulle jeg hele tiden tilpasse mig. Man er nødt til at være opmærksom på, om medarbejderne er i sync. For mig er ledelse en praktisk disciplin, som bedst udvikler sig ved, at man udøver den. Det handler meget om, at du er bevidst om dine styrker og svagheder.”

Rasmus Hother le Fevres blå bog

Rasmus Hother le Fevre har siden starten af 2021 været CEO i life science-virksomheden Ferrosan Medical Devices, der udvikler hæmostatiske produkter, som læger og sygeplejersker anvender til at stoppe blødninger under særligt ryg- og hjernekirurgiske operationer.

Før han kom til Ferrosan, var Rasmus CEO hos Novo Nordisk Pharmatech A/S i knapt 9 år. Han var samlet set 20 år i forskellige stillinger hos Novo Nordisk.

Rasmus Hother le Fevre er ligeledes formand for Medicoindustrien. Han er desuden leder af VL58. 

Hør Rasmus Hother le Fevre i VL Insights

I denne sæsons første episode af VL’s egen ledelsespodcast giver Rasmus Hother le Fevre sine umiddelbare reaktioner på lanceringen af VL’s nye årstema: ”Har vi en særlig dansk vækstmodel og nøgle til fremtiden?”

Lyt med her!

 

Læs mere om VL’s årstema