Unge om bæredygtighed
06. oktober
Lasse Alfastsen, Jesper Dalgaard Pøhler og Mie Skjødt Bruhn sidder alle i bestyrelsen for Sustainable Change Makers. Læs mere om Sustainable Change Makers på deres hjemmeside eller på Linkedin
Af Anders Monrad Rendtorff
Lasse Alfastsen
Stifter af Sustainable Change Makers og strategisk direktør i Partnerskabshuset Krydsfelt:
“Verden står over for så store og komplekse udfordringer, at ingen enkelt virksomhed kan løse dem alene. Mit bud er, at de bedst performende virksomheder i den bæredygtige omstilling bruger partnerskaber som strategisk redskab. Det er en forretningsudviklings- og ledelsesdisciplin, hvor man proaktivt og struktureret bringer forskelligartede kompetencer i spil for at finde de bedste tværgående løsninger og dermed accelerere virksomhedens bæredygtighedsrejse.”
Jesper Dalgaard Pøhler
Bæredygtighedskonsulent og ejer af Dalgaard Pøhler:
”Bæredygtighed og bæredygtig ledelse er begreber, der er ekstremt ambitiøse og rummer utrolig meget. Desværre bliver de ofte brugt til at signalere, at man er en moderne virksomhed med fingeren på pulsen, uden at ordene nødvendigvis bliver fulgt op af handling. Derfor håber jeg, at man som leder vil undersøge begreberne og tage dem til sig dér, hvor man er. Hvor har man i forvejen tænkt bæredygtighed ind i sin ledelse? Hvor kan man arbejde mere intensivt med det? Og på hvilke områder har man brug for mere ”uddannelse”, før man kan arbejde med det? Med mod, åbenhed og sårbarhed kan man tage bæredygtig ledelse på sig og stå enormt stærkt i et felt, som alle kæmper om at markere sig på.”
Mie Skjødt Bruhn
Senior projektleder hos Viegand Maagøe:
”For at lykkes med den bæredygtige omstilling skal det indtænkes i en forretningsmæssig sammenhæng på øverste strategiske niveau. Dagsordenen for ESG-strategien handler nemlig om nogle af de klassiske bestyrelsestemaer såsom risikostyring og forretningsmuligheder. Hvad enten det er ESG-arbejdet med klimahandling, arbejdstagerforhold, leverandørkæden eller noget helt andet, så er det meningsfuldt for en organisation, når bestyrelsen sammen med ledelsen udpeger strategiske fokusområder til at understøtte udviklingen af kerneforretningen.”