Folk spørger, om jeg kan skaffe deres teenager et job. Men det vil jeg ikke.

17. september 2021

Mads Friis (VL 11) mener det i ramme alvor: Et begynderjob som bøfvender eller oprydder på McDonald’s er en fantastisk start på en lederkarriere. Interview med McDonald’s danske chef.

Af EVA ANDERSEN

 

Hvad optager dig lige nu som chef for McDonald’s DK?
Corona har fyldt vanvittig meget og gør det stadigvæk. Hos McDonald’s lever vi i høj grad af kundernes tillid til, at her altid er pænt og rent, og at vi lever op til alle restriktioner. Da det stod værst til under pandemien, var det en kæmpe opgave at sikre, at alle 91 restauranter hele tiden var med på de nyeste restriktioner og udmeldinger fra sundhedsmyndigheder og regering og kunne implementere nye tiltag på få timer.

Undervejs har der været masser af udfordringer. Manglende håndsprit i begyndelsen af pandemien, så håndsprit, der lugtede af tequila og afstandskravene, som har ændret sig flere gange. At vi er lykkedes med at tackle udfordringerne skyldes en stor tillid og omstillingsparathed i organisationen og i branchen generelt.

 

Hvilke dagsordener kommer til at fylde mest hos dig året ud og næste år?
Vi har haft et usædvanligt travlt år salgsmæssigt, så fokus er på at få ansat nye medarbejdere og få trænet dem op – og få trænet nye ledere op. Der har aldrig været så travlt ude i restauranterne som nu. Mange unge har været ansat som podere rundt om i testcentrene – andre har været i selvisolation, og det har givet os udfordringer, fordi vi har haft sværere ved at få folk.

Nu da det endelig er tilladt at rejse igen, er mange unge rejst ud af landet i sommerferien. De plejer ellers typisk at rejse uden for sæsonen, men ikke i år – de har længtes efter at rejse, så de er altså taget afsted, da de endelig kunne. Samtidig er mange familier blevet hjemme og har holdt ferie i Danmark, og vi har aldrig solgt så meget. Så vores personale har haft utrolig travlt og har kørt lidt længere på literen – men medarbejderne kan altså kun arbejde et vist antal timer ifølge overenskomsten, så det har været en hektisk sommer.

 

Restaurantionsbranchen har klaget over, at de unge har tjent meget mere som podere – og at det derfor har været ekstra svært at få folk, fordi restauranterne ikke kan konkurrere med lønnen i testcentrene?

Ja, det er rigtigt. De unge har i nogle situationer kunnet tjene op til 50 pct. mere. Det er svært at konkurrere med. Vi er sluppet okay gennem situationen hos McDonald’s. Lønnen er ikke altid det vigtigste incitament for de unge – vi tilbyder også udvikling, og lederudvikling – derfor er vi generelt i stand til at holde på vores folk. Fordi vi giver mange unge en god mellemlederuddannelse, som de kan bygge videre på.

 

Hvordan er situationen nu?

Den er ved at normalisere sig. Vi kan tydeligt mærke, at der er fuld gang i samfundet igen, og at verden er næsten normal. Og vi får mange ansøgere, det er vi godt tilfredse med.

 

Temaet for årets VL Døgn er Reboot – genstart – efter corona.

Hvad ligger der for dig i det ord set i et forretnings- og ledelsesmæssigt perspektiv?

Jeg tænker faktisk, at vi skal holde fast i de planer, vi havde før corona. Allerede dengang havde vi gang i en masse gode ting, men så ændrede verden sig. Vi skal igen have fokus på alle vores klimatiltag, fokus på packaging og plastik og se på, hvordan vi kan reducere og udfase al plastik. Det arbejde var så småt i gang inden pandemien. I øjeblikket oplever vi leveringsudfordringer og logistikproblemer, men mht. klimadagsordenen fortsætter vi, hvor vi slap.
I Danmark har vi været meget tæt på at løbe tør for papirsposer – dem, som man får sin mad i i vores Drive-in. Salget i Drive-in er steget voldsomt under corona, papirproduktionen har været presset på grund af stor efterspørgsel. Her har vi nok haft en fordel lokalt, fordi vi er McDonald’s og har lange kontrakter.

Jeg tænker faktisk, at vi skal holde fast i de planer, vi havde før corona. Allerede dengang havde vi gang i en masse gode ting, men så ændrede verden sig. Vi skal igen have fokus på alle vores klimatiltag, fokus på packaging og plastik og se på, hvordan vi kan reducere og udfase al plastik. Det arbejde var så småt i gang inden pandemien. I øjeblikket oplever vi leveringsudfordringer og logistikproblemer, men mht. klimadagsordenen fortsætter vi, hvor vi slap.

Mads Friis

CEO , McDonalds Danmark. Medlem af VL11

Jeg har gået med lokalaviser og søndagsberlingeren og har været flaskedreng – eller servicemedarbejder, som det hed – hos den lokale Menu og var vildt stolt af det. Jeg har haft DSB-job og har solgt cigaretter og sodavand, og efter folkeskolen og gymnasiet var jeg på sergentskole i Varde og siden rejste jeg i Sydafrika, hvor jeg også var trainee hos Nestlé. Efter fem år på CBS kom jeg til Kimberly-Clark og syntes, det var verdens fedeste job at sælge Kleenex. Og senere hed det en international karriere i London, jeg blev headhuntet til Coca-Cola og siden kom til Carlsberg – og nu McDonald’s.

Mads Friis, adm. direktør, McDonald’s Danmark
– om sin egen rejse fra ung teenager til topleder

Fokus på sundhed er ekstremt hos mange danskere. Hvordan som burgerkæde navigere i en tid, hvor kødforbruget er under lup – både af klimahensyn og af hensyn til sundheden?

Jamen ork, her er vi også i fuld gang. Innovation handler om at ramme det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt. Timing er everything, og hvis folk ikke er klar, virker det ikke. Vi har i flere år haft vegetarmad i sortimentet, men salget er ikke stukket af. Endnu.

Senest har vi testet plantebaserede bøffer i to restauranter i Nordjylland og Nordsjælland, bøffer, som minder om kød i konsistens. Det gik også fint, uden at salget stak af overhovedet.
Der er et stykke vej og innovationsarbejde, inden vegetar- og veganermad får det store gennembrud, tror jeg. Jeg er ikke i tvivl om, det sker. Lige nu er jeg mest optaget af fleksitar-tendensen. At danskerne holder kødfrie dage og andre dage nyder en bøf. Det kan sagtens være den dag, de går på McDonald’s.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det store gennembrud inden for plantebaserede burgere kommer inden for fem år. Med alt den energi, som bliver brugt på at skabe noget, som minder om kød, men er plantebaseret – det bliver kæmpestort.

 

Hos McDonald’s slår I meget på, at et job hos jer for de unge kan bane vejen til en lederkarriere. Er der noget om det?

Ja for pokker. Flere af vores restauranter har ventelister for unge, som gerne vil arbejde hos os. Hele McDonald’s-kulturen er særlig, fordi den er så feedback-orienteret. Vores ledere er vokset op med feedback – og de unge går højt op i feedback, fordi de gerne vil rykke sig og blive endnu dygtigere.

Jeg har ikke oplevet så stærk en feedbackkultur i nogen anden virksomhed. Den er noget af det bedste for en arbejdsplads, som vil lederudvikling og lederuddannelser. Vores uddannelser er tilpasset danske forhold og akkrediteret hos de forskellige uddannelsesorganisationer. Vores unge ledere har et helt særligt mindset. Ultimativt kan man faktisk tage en HD via McDonald’s.

 

Du har selv tre drenge, to er teenagere i målgruppen for at tage et ungdomsjob hos McDonald’s – hvordan lyder dit råd?

Det skal de selv bestemme, men hvis de finder på at arbejde på McDonald’s, vil jeg blive SÅ glad på deres vegne. Det er godt for deres CV – og de får noget ud af den her feedbackkultur, de lærer om struktur og teamwork.

 

Så du mener ægte, at et job som oprydder eller bøfvender kan føre til en stor lederkarriere?

Ja, bestemt. Folk, venner, spørger mig, om jeg ikke vil lægge et godt ord ind for deres unge, så de kan arbejde hos McDonald’s – men det gør jeg ikke. En vigtig del af ansættelsesprocessen er selv at tage initiativet og ansvaret og have den rette indstilling. Har man attituden, skal man nok lykkes.

Tv-reklamen er god nok, det er helt ægte. Det ER virkelig Malthes mor, som forsøger sig som McDonald’s-medarbejder og finder ud af, hvor svært det kan være. Reklamen er filmet i deres hjem og i den restaurant, hvor han arbejder i Frederikshavn. Vi havde en intern casting-proces, hvor alle medarbejdere kunne lave ansøgning med deres forældre.