Vi kender ham: Mads Lundby Hansen, cheføkonom og vicedirektør i tænketanken Cepos og medlem af VL57. Jævnligt sætter han den økonomiske dagsorden for det blå Danmark i medierne, og det kommer bag på de færreste, når han fortæller, at han er en politisk drevet ildsjæl. Som chef er han fokuseret på tallenes validitet, faglighed og troværdighed – og et dagligt succeskriterium er at sætte den økonomiske dagsorden og udfordre konsensus.
Af Lisbeth Wirgowitsch
Når Mads Lundby Hansen taler bliver der lyttet. Og det forpligter. Derfor er ansvarlighed for ham ikke mindst at levere relevante, rigtige oplysninger til Danmark. Han tænker i valide tal. Han tænker i at kommunikere præcist og sætte dagsordenen. Han tænker i høj faglighed og med lynets hast.
Cepos blev stiftet i 2004 af en række borgerlige-liberale personligheder, herunder Bent Fabricius-Bjerre, Michael Laudrup, Poul Schlüter og Uffe Ellemann-Jensen. Dengang bestod Cepos af Martin Ågerup som direktør, Mads Lundby Hansen som cheføkonom og Kasper Elbjørn som kommunikationschef foruden en studentermedhjælper og en sekretær.
I dag huser organisationen, der ligger på Landgreven i det centrale København, cirka ti akademikere, fortrinsvis med en ministeriebaggrund, samt ti studenter, og den har en årlig omsætning på cirka 18 millioner kroner. Tænketanken har vist sit værd også for de nye donorer, der er private og anonyme.
Det kræver daglig ledelse af tre højt specialiserede medarbejdere i et centralt team at udarbejde de politiske og økonomiske analyser, vi andre hører om. Og det er lysten til konstant at påvirke den politiske dagsorden, der driver Mads Lundby. At have et team af dygtige folk, der hver morgen møder ind for at flytte bjerge, er for ham en nødvendighed, som øger slagkraften. At være i stand til at lede teamet dagligt er helt centralt, men teoretiske ledelsesmodeller – det er ikke ham.
’Vi har mus-samtaler en gang om året, og de viser, at alle er glade og tilfredse, ellers ville folk heller ikke
være her i så mange år. Og så har jeg via den daglige ledelse en rigtig god fornemmelse af, hvordan medarbejderne har det. Men det er ikke teoretiske ledelsesfilosofier, der er på tapetet, når jeg mødes med Martin (direktøren, red.). Det er opgaverne i sig selv, som er det absolut væsentlige for mig og for os’, siger Mads Lundby Hansen.
Selvom Mads Lundby er drevet af ansvarlighed overfor opgaverne, er han ikke blind for at ansvarlig ledelse er forudsætningen for det hele. Som leder karakteriserer han sig selv som åben og ligefrem, og hans personlige værdigrundlag tager han med på arbejde – det er fundament for stort set alt, hvad han gør.
’Mit værdigrundlag er, at jeg er meget åben og afklaret om, hvor vi skal hen, og det giver en forudsigelighed i forholdet til mine medarbejdere. Jeg er tydelig om, hvad vi skal levere, og tydelig om, at vi kan og skal flytte holdninger via valid information, og det har medarbejderne været med på gennem mange år. Det er helt centralt for vores arbejde, at beregninger og tal er nærmest uangribelige. Jeg synes selv, jeg er god til at give ros og vise taknemmelighed. Heldigvis er det modsatte stort set aldrig nødvendigt’, siger Mads Lundby.
Ét ledelsesråd
Som højt profileret ekspert har han ét ledelsesråd til virksomheder, der vil påvirke opinionen:
“Hvis du arbejder med kommunikation, der skal påvirke og ændre samfundsdagsordenen varigt skal flere ting opfyldes. For det første skal dit budskab være båret oppe af uangribelige valide tal og dokumentation. Ellers bliver dit budskab skudt ned før eller siden. Og du mister al din troværdighed. Du skal derfor ansætte et team med nogle af de bedste eksperter på området. Men det stopper ikke her. Du er nødt til investere dig selv som leder. Du skal vise dine medarbejdere, at deres arbejde betyder rigtig meget og du skal vise, at du kan få deres arbejde ud over rampen. Begge dele kræver passion”.
Produceret af KREAB for VL