Hvordan skaber man en arbejdsplads med mening? Det spørgsmål stiller CEO Flemming Jensen, VL 46, der til VL Døgnet stiller op sammen med en række andre topledere i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’.

”DSB’s strategi er, at vi skal være mere markedsorienterede, og frem mod 2030 skal vi nå dertil, hvor vi kan klare os uden subsidier fra Staten. I 2030 skal vi også være CO2-neutrale. Så jo mere succes, vi har kommercielt, jo bedre kan vi bidrage,” lyder det fra CEO Flemming Jensen, der har stået bag DSB’s indsats for at linke ’purpose’ med forretnings – og brandstrategien.

”Målet om at blive markedsorienterede er dog ikke det, der alene får vores medarbejdere til at stå op om morgenen”, konstaterer Flemming Jensen. En ærlig og kærlig refleksion fra en leder, der har et stort ønske for sin organisation: At gøre dem endnu mere stolte over at arbejde i DSB – ikke kun over at yde en god service og sikre sammenhængen i Danmark, men også over at være en del af noget større, noget der bidrager til en bedre verden – og det sammen med kunderne. Det var udgangspunkt for en søgen efter mere mening; noget der kunne mærkes i maven og som man kunne se resultater af – ikke kun i 2030, men også her og nu. Både som kunde og som medarbejder. Et samarbejde med UNICEF om konkrete Verdensmål blev sagen.

Vores kunder er heltene – vi stiller kanaler til rådighed for deres gavmildhed
”16 millioner børn sulter. Lige nu. Så meget at de er i akut fare for at dø.”  Ikke en rar besked at kommunikere på store billboards og TV-skærme. Men ikke desto mindre er det en virkelighed, som DSB minder danskerne om i netop disse uger. I forbindelse med en af aktiviteterne i samarbejde med UNICEF deltager DSB i den landsdækkende UNICEF-kampagne ”Giv dit fredagsslik”, der har fokus på Verdensmål 2: Stop sult.

DSB har kontakt med hundredtusindvis af kunder i løbet af en dag, på stationerne og på nettet. De platforme har man brugt til at give danskerne mulighed for at støtte. Både under specifikke kampagner som denne og til hverdag, når de køber en togbillet. Og det er både en uvurderlig hjælp for en børneorganisation som UNICEF, som ikke har millioner til at købe synlighed for, og en god måde at bidrage på for en virksomhed som DSB, der er statsejet og derfor ikke kan bidrage økonomisk af egen lomme, på samme måde som en privat virksomhed.

Og ifølge Flemming Jensen er der en rørende grad af medmenneskelighed og gavmildhed blandt DSB’s kunder: ”Der er en meget stor del af vores kunder, som vælger at donere, når de alligevel er på hjemmesiden. Et nærmest uhørt højt niveau – og langt flere end der f.eks. er kunder, som vælger at kompensere for CO2, når de flyver. Det er et meget konkret bevis for, at vores bidrag er relevant for kunderne,” siger Flemming Jensen, der dog også har et stærkt fokus på CO2 besparelserne og de mål, man har identificeret i Verdensmål 9: Bæredygtig infrastruktur.

”Vi skal aflevere en sund verden til vores børn; det er vores forpligtigelse. Vi kan ikke blive ved med at bruge flere ressourcer end det, der er. Så ender vi med at levere kloden videre i en dårligere stand,” siger Flemming Jensen.

Sammen med andre frontløbere indenfor arbejdet med Verdensmål sidder han i et panel på VL Døgnet, og han håber at kunne give andre virksomhedsledere inspiration til deres videre arbejde.  ”Vi har også selv søgt inspiration til arbejdet. F.eks. mødtes vi med NovoZymes, der virkelig har sat struktur på deres indsats med Verdensmålene. Det er meget inspirerende og vigtigt, at vi kan og tør lære af hinanden. VL Døgnet kan forhåbentlig føre til at flere går hjem med inspiration”, slutter Flemming Jensen, der glæder sig til torsdag, som er dagen inden han skal meget tidligt op for at sparke ’Giv dit fredagsslik’ kampagnen i gang på Københavns Hovedbanegård kl. 7.30 sammen med en god flok medarbejdere, der har lagt kræfter og engagement i at hjælpe UNICEF; et purpose som i dén grad kan få dem op en tidlig morgen.