Med madspildsappen Too Good To Go giver Mette Lykke ledelsen restauranter, bagerier og købmænd i ind- og udland et effektivt værktøj til at minimere madspild, få en god forretning ud af det, og samtidig navigere efter FN’s verdensmål nummer 12. VL har talt med CEO Mette Lykke.
Af Jonas Bang, Kreab PR & Kommunikation
Mange virksomheder har i en årrække haft ambitioner om at operere mere bæredygtigt, herunder mindske madspild, men de har ikke haft de optimale forudsætninger og den nødvendige infrastruktur. Too Good To Go er en af de platforme, som nu gør det lettere at udleve de gode intentioner.
”Det, der virkelig batter, er, at vi har en unik markedsposition til at hjælpe tusindvis af andre virksomheder, herunder restauranter, bagerier og supermarkeder, til at gøre en betydelig forskel og yde et reelt bidrag til at nå FN’s mål om at halvere madspild inden 2030” siger Mette Lykke, der står i spidsen for verdens største online markedsplads for overskudsmad.
Takket være digitaliseringen har Too Good To Go hurtigt kunnet skalere op og nå nye markeder. Platformen har desuden været med til at gøde jorden for en underskov af entreprenører, som indtænker madspild mere centralt i forretningsmodellen, og det har inspireret tusindvis af restauranter og mange andre til at gøre overskudsmad til en god forretning.
Too Good To Go samarbejder med knap 20.000 virksomheder på tværs af ti europæiske lande med at sælge den mad, de ellers ville have smidt ud ved lukketid.
Ifølge Too Good To Go går en tredjedel af al mad i verden til spilde, og madspild udgør nu 8% af det samlede globale udslip af drivhusgasser.
Det oversete verdensmål
Verdensmål nummer 12 handler om at fremme ”ansvarligt forbrug og produktion”, og det er et mål, som får relativt lidt opmærksomhed i forhold til andre mål, mener Mette Lykke.
”Madspild fortjener langt mere opmærksomhed. At minimere madspild er win-win for alle parter, og vi beder ikke engang folk om at ændre vaner og afstå fra fornøjelser. Det handler om at give forbrugere og virksomheder de rigtige muligheder og gøre det nemt at bidrage til den positive udvikling” siger Mette Lykke.
Mette Lykke fortæller, at Too Good To Go specifikt arbejder ud fra verdensmål nummer 12. Det er ikke et udtryk for, at de øvrige verdensmål ikke er vigtige, men at den strategiske retning let bliver for sløret, hvis man som leder forsøger at omfavne for mange verdensmål og forsøger at redde hele verden på én gang.
Siden verdensmålene blev vedtaget, har mange virksomhedsledere formuleret en retning for, hvordan de kan arbejde mere strategisk med et eller flere af målene. For madspildsappen skete det i den omvendte rækkefølge:
”Bæredygtighed er kernen i vores forretningsmodel, og det var det også før FN’s verdensmål blev formuleret” siger Mette Lykke.
Også forbrugerne har rykket sig markant. Too Good To Go har knap 10 mio. brugere, og virksomheden arbejder aktivt med også at få forbrugerne til reducere madspildet hjemme i husholdningerne.
”Det har taget noget tid at blive klar, men nu begynder forbrugerne for alvor at stille krav og er faktisk også i stigende grad villige til at betale for bæredygtighed. Der er en øget bevidsthed omkring bæredygtighed, der gør, at vi bliver forargede, når vi ser en container fyldt med god mad. I dag er der seriøs opbakning til at gøre noget ved det” tilføjer Mette Lykke.
Mette Lykke er medlem af VL-gruppe 3, og hun er oplægsholder torsdag den 6. juni i FN Byen til Verdensmålene LIVE!, hvor hun taler i en DEEP DIVE session om Innovation, kl. 11.30-12.45.