Når Gitte Maya Elsing, VL99, taler om ’responsible business’ står ét bøjet i neon: Det ultimative ansvar for at sikre ligestilling og kønsdiversitet ligger på ledelsesgangene og i bestyrelserne.

Af Lisbeth Wirgowitsch

Ti topchefer i den absolutte elite af danske virksomheder fik i januar en gave – et wake up call, smukt pakket ind, men svær at håndtere: gaven var en stol, der med sine kun tre ben var ude af balance, og derfor ikke kunne tjene sit formål. Den væltede.

Afsenderen var organisationen KIB – Kvinder I Bestyrelser med bestyrelsesformand Gitte Maya Elsing i front.

”Meningen med stolekampagnen var at åbne øjnene for den fortsatte skævvridning i Danmark, når det gælder fraværet af kvinder i topledelse,” forklarer Gitte Maya Elsing.

 

Budskab om ubalance mellem køn

Kampagnen gav genlyd i medierne. Og var et utvetydigt budskab til modtagerne om at skride til handling. Indflydelse forpligter, de store virksomheder er rollemodeller og må gå forrest, var beskeden. Ved bogstavelig talt at sætte den trebenede stol i døren hos virksomhederne, kom Kvinder I Bestyrelser af med budskabet om den ubalance, der opstår, når tilstedeværelsen af kvinder mangler.

De nyeste tal fra Danmarks statistik viser, at 19 procent af danske bestyrelsesposter er besat af en kvinde, og at tallet på direktionsgangene er 14,8 procent. Ligestilling er samtidig et af FNs 17 verdensmål.

Stolen var en provokation. Især fordi flere af de ti store virksomheder netop ikke har indfriet de målsætninger om fordeling af kvinder og mænd i virksomhedens øverste lag, som de ifølge selskabsloven og årsregnskabsloven fra 2012 er forpligtet til.

 

Kampagnen åbnede døre hos CEO’s

Nogle måneder senere har kampagnen givet solid effekt i form af lydhørhed hos topcheferne.

”Vi har fået svar fra otte ud af de ti virksomheder, vi har møder i kalenderen med de seks, og vi har til dato holdt fire, heraf tre med CEO’en, og det sidste var med en HR-direktør i virksomheden,” fortæller Gitte Maya Elsing.

”Jeg plejer at sige, at diversitet skal forankres i den absolutte topledelse, ellers batter det ikke, men en pointe til videregivelse er: jeg blev positivt overrasket over, at HR havde fået tildelt ansvar for diversitet i en sådan grad, at mange aktiviteter var sat i gang. Det er også en vej frem, pointerer hun.

 

Diversitet øger bundlinje

Når KIB – Kvinder I Bestyrelser tog så markant et middel i brug og valgte at konfrontere ledelsen humoristisk men direkte og offentligt, skyldes det ønsket om at slå effektivt i bolledejen og skabe resonans, samt Gitte Maya Elsings definition af ansvarlig ledelse: bundlinje og klima er efterhånden hygiejnefaktorer, derfor er ligestilling og mangfoldighed ikke til at komme uden om, når målet er ansvarlighed i ledelsen.

Erfaringen har hun blandt andet efter fem år som skandinavisk CEO i koncernen RS Components, hvor hun var chef for tæt på 100 medarbejdere og en trecifret million omsætning.

Senere sagde hun ja til rollen som bestyrelsesformand for Kvinder I Bestyrelser, og her har hun ét sigte over dem alle, nemlig at udbrede diversitet.

 

Inviteret til Erhvervsministeriet

Derfor lyser entusiasmen også ud af Gitte Maya Elsing, når hun fortæller om møde med fx Erhvervsministeriet, der ønskede en drøftelse af, hvordan man eventuelt kan anvende lovgivningen til at øge kønsfordelingen og diversitet i det hele taget – og ikke mindst, når talen falder på et af KiBs næste trædesten på vejen mod ligestilling: En konference på Christiansborg med titlen ’Alle Vinder’, og et meget entydigt hovedmål: det skal vedtages ved lov at alle leder- og bestyrelsesposter skal opslås offentligt.

 

Produceret af Kreab for VL

Gode råd fra Kvinder I Bestyrelser

  • Topledelsen skal tage helhjertet ejerskab af diversitetsagendaen fra bund til top. Ligesom green washing er begrebet diversity washing aktuelt.
  • Få styr på ubevidste mandekulturer og behandl kvinder som kvinder og mænd som mænd – og skær dem ikke over én kam. De første kvinder, der brød igennem med store stillinger, var på mandens betingelser. Vi er endnu ikke nået derhen, hvor de egenskaber vi har som kvinder, får rigtigt lov til at trænge igennem. Det øjeblik, kvinden får lov til at være leder og stærk på kvindens betingelser, vil vi se kolossale samfundsskred.
  • Kommuniker de forretningsmæssige fordele ved diversitet som en naturlighed. At topledelsen matcher ens marked er good business og ‘you cannot argue with data’.