Videomøder er bare en af de teknologier, som vil ændre vores adfærd til gavn for klimaet

Af Eva Andersen

Mange løsninger på klimaproblematikken skal findes i digitaliseringen, mener Berit Behring, chef for Wealth Management i Danske Bank. Coronakrisen har f.eks. vist os, at virksomheder sagtens kan fungere og holde møder, selvom vi ikke sidder sammen fysisk, en erfaring, som fremover får betydning for rejse- og mødeaktiviteter herhjemme og globalt.

Da VL Nyt fanger Bankdirektør Berit Behring, er et fysisk møde udelukket, og alle samtaler foregår via videomøder og telefon. Hun er gået i frivillig karantæne i sit hjem efter en skiferie i Alperne, og som resten af samfundet mærker hun effekten af coronakrisen på egen krop. Medarbejderne er i stort omfang sendt hjem i et forsøg på at bremse smitten. Imens har man travlt med at opretholde service og kontakte kunderne for at høre, hvordan de eventuelt er ramt af krisen, og hvordan banken kan hjælpe i en svær situation.
 

Alt foregår via video og telefon

-Alle kundemøder foregår lige nu via video og telefon. Jeg synes, vores medarbejdere er lykkedes virkelig godt med det indtil videre, også på trods af de udfordringer der altid vil være, f.eks. i forhold til at sikre, at hele systemet fungerer i en nødsituation, som ingen har prøvet før, siger Berit Behring. Somme tider kræver det en krise, for at vi ændrer adfærd, tilføjer hun.

-Når virksomheder som nu holder flere videomøder, sparer vi tid og penge og skåner miljøet. Det er bare ét eksempel på, at digitalisering kommer til at hjælpe os til at ændre adfærd i en positiv retning. Der er masser af digitale muligheder, som kan sikre hurtigere processer og bidrage til en bedre service. Kunsten bliver at få alle med, siger hun.

Samtalens omdrejningspunkt er netop digitaliseringens muligheder – hvordan Danske Bank aktuelt arbejder med digitalisering, og hvilke udfordringer det rummer. Ikke mindst i forhold til at løse de klimaproblemer, verden står midt i. Digitaliseringen er med til at ændre den finansielle infrastruktur. Den øger behovet for at forstå digitale penge, og hvordan man beskytter sig online. Danske Bank har et strategisk fokus på at fremme finansiel tryghed og sikkerhed i samfundet og på den måde bidrage til FN’s 4. Verdensmål, lyder det på bankens hjemmeside.
 

Hvad er de teknologiske brændpunkter for Danske Bank lige nu?

-Sikkerheden omkring digitalisering, kriminalitet, at have den sikkerhed, som kræves, når man har fortrolige dataoplysninger om folk. Som bank har vi længe arbejdet med den sikkerhed, og flere af vores kunder er også kommet langt i deres arbejde med egen datasikkerhed. Men de er måske ikke lige så langt, som vi som bank er på det område – og derfor udgør det en risiko.

-Vi tester vores systemer og har løbende øvelser, så vi ved, hvordan vi skal agere, hvis vi f.eks. bliver udsat for et hackerangreb. Så vi gør rigtig meget for at sikre os, men det er svært at sige, om man er sikret godt nok, inden man har oplevet det ske.

-En af vores styrker er netop sikkerheden rundt om vores systemer. Omvendt er vi så store og har så mange kunder, at det tager tid at udvikle løsninger, som fungerer i helheden. Så tidsperspektivet er også en parameter. Det tager lang tid at skabe stærke systemer med god support. Udviklingen sker ikke altid lige hurtigt i en så stor og kompleks virksomhed som Danske Bank, men sikkerheden skal være i orden, inden vi f.eks. lancerer nye løsninger.

Den digitale agenda skal være helt integreret i bankens forretningsstrategi, det er den eneste måde at sikre, at man ikke sakker bagud, og at man konstant har fokus på det, siger hun.

-Vi får generelt mange spørgsmål fra kunder vedrørende vores arbejde med verdensmålene, og hvad vi gør i forhold til specifikke verdensmål. Vi har fokus på nogle mål mere end andre, det er vigtigt, at man som virksomhed definerer, hvor man har størst mulighed for at gøre en positiv forskel og sætter ind der.