Filantropi er smukt, men det er først, når virksomhederne forstår at udnytte FN’s verdensmål som et konkurrenceparameter, at det for alvor rykker. Der skal være penge i det.

Af Jonas Bang, Kreab PR & Kommunikation

Sådan lyder det fra Jens Faarup, der er CEO i Grønttorvet København Holding A/S – også kendt som Copenhagen Markets – der er Nordens største markedsplads og distributionscenter for frugt og grønt.

Copenhagen Markets er en central aktør i en stor forsyningskæde, som distribuerer til restauranter, kantiner, grønthandlere og andre detailhandlere for et tocifret millionbeløb dagligt.

I 2016 flyttede Copenhagen Markets fra de gamle grønttorvslokaler i Valby til en større og topmoderne lokation i Høje Taastrup. Flytningen markerer en ny æra, hvor det ikke blot er de fysiske rammer, der har givet bedre vækstbetingelser. Virksomheden er blevet omstruktureret og nu gearet til at tænke bæredygtighed, herunder minimering af madspild, ind som en langt mere central del i forretningsmodellen.

”Vi er en central spiller i en forsyningskæde, hvor vi kan påvirke adfærd hos både leverandører, virksomheder og forbrugere. Denne position er en vigtig drivkraft for positiv forandring og optimering af vores forretning. Derfor tager vi nu skridtet mod at minimere madspild til gavn for os selv, forsyningskæden og klimaet,” siger Jens Faarup.

Juice og tørret frugt

Copenhagen Markets’ indsats forfølger FN’s verdensmål nr. 12 om ansvarligt og bæredygtigt forbrug og produktion. Missionen er samtidig at stimulere aftagerne og kunderne til at gøre det samme.

Det skal blandt andet ske ved at forlænge frugt og grøntsagers naturlige levetid – fx ved at sikre optimale transport- og opbevaringsforhold – og ved bedre at udnytte de restvarer, der tidligere ville blive smidt ud, men som sagtens kan anvendes til andre formål.

Det gælder fx frugt, der enten har mindre skønhedsfejl eller nærmer sig sidste salgsdato. Så længe de stadig er sunde og friske, kan de fx blendes til juice og smoothies eller tørres og sælges som tørrede frugtsnacks.

Det forlænger råvarernes levetid markant, og samtidig er indsatsen rentabel for grossisterne på Copenhagen Markets og juiceproducenter.

Penge i bæredygtighed

Netop lønsomheden er nøglen til at drive reel forandring og sikre, at bæredygtighed og FN’s verdensmål ikke er noget, vi bare taler om – men også gør noget ved, påpeger Jens Faarup.

Foruden bekæmpelse af madspild arbejder Copenhagen Markets bl.a. med at begrænse ressourceforbruget ved at udnytte affaldskulde fra Høje Taastrup Fjernvarme til at køle varerne ned. Den energi, der bruges til at køle lokalerne yderligere ned, afgiver varme, som så sendes tilbage til fjernvarmeforsyningen. På den måde etableres et energibesparende kredsløb, der samtidig sparer op mod 20% på køleregningen i forhold til traditionel køl.

Denne indsats kan i vid udstrækning lade sig gøre, fordi der i dag er langt bedre rammevilkår for virksomhedsledere til at gøre bæredygtighed til en mere central del af forretningen.

”Min primære opgave som direktør er at varetage aktionærernes interesser og sikre en økonomisk gevinst. Bæredygtighed er blevet en inkorporeret del af det mål, blandt andet takket være den teknologiske udvikling og en øget bevidsthed blandt virksomhedsledere om, at bæredygtighed ikke bare er en kransekagefigur, men at det rent faktisk kan være en katalysator for vækst,” siger Jens Faarup.

Verdensmål kan give et stærkere brand

Udover de konkurrencemæssige fordele påpeger Faarup, at man som virksomhedsleder gør sig mindre sårbar over for shitstorms og samtidig gør sig mere attraktiv over for unge talenter, hvis man arbejder seriøst med klart definerede verdensmål.

Jens Faarup er medlem af VL-gruppe 10 og deltager i VL Døgnet d. 6. juni

Jens Faarup deltog derudover i årstemaworkshoppen hos Rockwool om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter.