FN’s Verdensmål er et brandvarmt emne i erhvervslivet og blandt danskerne. Måske fordi Verdensmålene er aktuelle og vedkommende, uanset om man bor i Ikast eller Indonesien, siger generalsekretær Steen Andersen fra UNICEF Danmark.

EVA ANDERSEN

Der er stadig billetter at få til årets store topledertræf, VL Døgnet i FN Byen den 6. juni med overskriften ”Verdensmålene LIVE!” – men der er rift om dem, så det er med at få tilmeldt sig nu, lyder opfordringen fra Steen Andersen, generalsekretær i UNICEF Danmark og formand for VL Døgnets Styregruppe. Styreguppen for årets VL Døgn er et unikt samarbejde mellem repræsentanter fra Europa-Kommissionens repræsentation i Danmark, UNDP, UNICEF, Academia og dansk erhvervsliv

Selv er han på 16. år medlem af VL 64, og som generalsekretær for FN’s børneorganisation samarbejder han tæt med verdensvirksomheder som Hennes & Mauritz, IKEA, LEGO og en perlerække af andre danske og multinationale selskaber. Fælles for dem er, at de er langt i arbejdet med Verdensmålene, fordi de tidligt har set muligheder i at engagere sig i arbejdet. Men også små og mellemstore virksomheder bør interessere sig for Verdensmålene, siger Steen Andersen.

-Det her vedrører ikke kun de store. Også ham eller hende, som har 50 ansatte og skal finansiere det fra sin egen bundlinje, skal meget gerne se et formål med arbejdet. Vi skal ikke underkende den sociale samvittighed i dansk erhvervsliv, mange virksomheder vil gerne bidrage til at gøre noget godt for verden. Og når det så har en positiv effekt i forhold til at tiltrække og fastholde unge medarbejdere, fordi det demonstrerer purpose, og når arbejdet med verdensmålene kan være en konkurrencefordel i alt fra produktudvikling til nye eksportmuligheder, så er det da dumt ikke at udnytte. Vi skal udnytte, at vi i Danmark, Norge og Sverige er langt foran resten af verden. I England er man for eksempel ikke nær så langt, og det forspring skal vi benytte os af.

Stærke alliancer

Der er mange indfaldsvinkler til arbejdet med Verdensmålene. Som børneorganisation har UNICEF fokus på at forbedre levevilkårene for verdens børn og blandt andet komme børnearbejde til livs.

-Vores slogan lyder ”Leave No Child Behind” – det er vores grundlag – og for at leve op til det motto er det nødvendigt, at vi har et tæt samarbejde med erhvervslivet. Vi vil gerne være med til at skabe stærke alliancer med erhvervslivet, alliancer, som styrker nye produktområder og investeringer, og som kommer børn i hele verden til gode. Det kan være nye løsninger inden for vand, sanitet, byggematerialer osv. – løsninger, som for eksempel kan gøre en forskel i vores katastrofeberedskab, som det er aktuelt i Mozambique lige nu.

Ifølge Steen Andersen er VL-grupperne en interessant samling af beslutningsstærke mennesker og en oplagt målgruppe for en organisation som UNICEF. Med 600 deltagere fra alle dele af erhvervslivet, folk på topposter, centralt placeret i virksomhederne, som lige nu stiller sig selv spørgsmålet: Hvad kan jeg gøre i min virksomhed for at bidrage til Verdensmålene – kan ”Verdensmålene LIVE” skubbe til udviklingen og inspirere flere til at sætte handling bag ordene.

-For mig personligt er VL Døgnet en kulmination på et enormt spændende og meget motiverende og engagerende arbejde med FN’s Verdensmål i VL-regi. Jeg tror ikke, man ville have kunnet samle 600 mennesker om sådan et tema for fem år siden.

Hvorfor ikke?

-De nye verdensmål er pludselig meget relevante også i vores del af verden, hvor de tidligere FN-mål mest handlede om udviklingslandene. De ”gamle” mål var måske ikke så relevante i Ikast, som de var i Indonesien – men lige bortset fra Trump er det gået op for de fleste, at klimaproblemerne er alvorlige, at det er seriøst det her. For mit eget vedkommende var sidste sommers tørkeperiode herhjemme en øjenåbner.

Hvad er dit råd til ledere af små og mellemstore virksomheder, som er interesseret i at arbejde med Verdensmålene, men ikke ved, hvordan de skal komme i gang?

-Kom og lyt og lær og diskuter! Bliv inspireret på VL Døgnet – brug en enkelt dag fra morgen til aften, kom med åbent sind og find ud af, at det nok godt kan lade sig gøre at arbejde målrettet med Verdensmålene, uden det nødvendigvis koster en herregård. Det er ikke kun de store virksomheder, som kan bruge verdensmålene som konkurrencefordel – det gælder også de mindre og mellemstore virksomheder. Det afgørende for succes er, at man vil det og mener det, ikke bare som et projekt på sidelinjen. Ejeren eller aktionærgruppen skal ville det, og det oplever jeg også, at mange vil, når jeg tager rundt og taler med VL-grupperne. Jeg oplever en stor interesse – ikke skepsis.