Danmarks Underholdnings Orkester på VL Døgnet: Ledelsesgreb i musikken

Danmarks Underholdnings Orkester på VL Døgnet: Ledelsesgreb i musikken

Danmarks Underholdnings Orkester på VL Døgnet: Ledelsesgreb i musikken

8. maj 2023

Erhvervslivet kan hente rig inspiration i musikkens verden, når det handler om at finde nye og bedre måder at lede sine medarbejdere på. Til VL Døgnet den 31. maj vil dette blive demonstreret på underholdende vis, når udvalgte musikere fra Danmarks Underholdnings Orkester spiller, imens CEO & dirigent Andreas Vetö demonstrerer musisk ledelse i øvelokalet og vejen til samspil dirigent og musikere imellem.

Øvelsen kommer højst anbefalet fra egne rækker: VL53 havde for nylig inviteret Andreas Vetö til at fortælle om samspillet mellem erhvervslivet og musikken. Bagefter udtalte deltagerne: ”det var en fantastisk inspirerende og lærerig aften. Vi forlod arrangementet med en styrket opmærksomhed på samspillets betydning. Såvel i musikken som i erhvervslivet er det afgørende, at man intuitivt opsnapper, når “instrumenterne” ikke stemmer, eller når de spiller ude af takt med hinanden. Vi var ligeledes bestyrket i nødvendigheden af at forstå, at der i god ledelse skal være plads til at tage chancer og begå fejl.”

Fem vigtige ledelseskompetencer i både erhvervslivet og musikkens verden

Til VL Døgnet vil CEO & dirigent Andreas Vetö – ved at anvende eksempler fra musikkens verden – tydeliggøre hvilke fejl, der kan forekomme, hvis de rette ledelsesmæssige kompetencer ikke er til stede. Han fremhæver fem vigtige:

 

Lyt
Hos dirigenten og erhvervslederen er det afgørende at have antennerne ude og kunne opfange, når medarbejdere har forskellige opfattelser. Det kan være opfattelser relateret til opgaver, strategier og milepæle – eller når der decideret opstår disharmoni imellem medarbejderne.

 

Delegér
Dirigenten er, som orkestrets eneste instrumentløse medlem, tvunget til at delegere opgaverne 100 procent. Mange erhvervsledere falder for fristelsen til bare at tage over og gøre tingene selv, når de ikke er tilfredse med medarbejdernes indsats.

 

Vær transparent
Andreas Vetö vil på VL Døgnet vise – gennem konkrete eksempler med orkesteret – hvor afgørende det er for en leder at kunne træde op på podiet og kunne kommunikere klart og autentisk.

 

Sammensæt stærke teams
Som erhvervsleder er det naturligt at gå efter de allerbedste medarbejdere. Men dirigenter ved, at verdens bedste musikere ikke nødvendigvis resulterer i verdens bedste samspil. Kvaliteten af samspillet afhænger nemlig i langt højere grad af den måde, som orkestret sammensættes på – og af de enkelte musikeres forståelse af deres respektive roller.

 

Skab et psykologisk trygt rum
Som både dirigent og leder er det vigtigt at kunne skabe et psykologisk trygt rum, der er præget af positiv energi, gensidig tillid og glæden ved at udfylde de respektive roller, man hver især har indtaget. Men også et rum, hvor der er noget på spil, hvor der er plads til at tage chancer – og til at begå fejl.

Eva Berneke på VL Døgnet:

Krigens dilemma – og den skeptiske offentlighed

Læs mere her

JYSK på VL Døgnet:

Øjenvidneberetning fra Ukraine

Læs mere her

Eva Berneke på VL Døgnet: Krigens dilemma – og den skeptiske offentlighed

Eva Berneke på VL Døgnet: Krigens dilemma – og den skeptiske offentlighed

Eva Berneke på VL Døgnet: Krigens dilemma – og den skeptiske offentlighed

9. maj 2023

Eva Berneke, der er CEO for Eutelsat i Paris, har oplevet Ukraine-krigen og Ruslands invasion fra en anderledes vinkel end mange. Alligevel har hun nu gennem det meste af et år arbejdet med et svært dilemma, som de fleste kan forholde sig til. Hun har nemlig skullet navigere i den vanskelige situation det er at være aktiv forretningsmæssigt på begge sider af konflikten. Det er i sig selv ganske komplekst. Og i dette tilfælde er der tilmed en betydelig offentlig interesse; især i den danske og franske offentlighed.

På VL Døgnet den 31. maj vil Eva Berneke åbenhjertigt fortælle om hendes overvejelser, beslutninger og ikke mindst de ledelsesmæssige læringer og de ledelsesgreb, der har hjulpet virksomheden igennem en svær periode. I samspil med dagens moderator Charlotte Beder vil Eva Berneke også reflektere over, hvad fremtiden kan byde på – i det fortsat urolige geopolitiske verdensbillede.

Eva Berneke har været administrerende direktør for Eutelsat siden 2021; en af ​​verdens førende satellitoperatører med base i Paris. Eva Berneke begyndte sin karriere i 1993 hos McKinsey & Company i København og senere i Frankrig, hvor hun blev i 10 år og blev partner på Paris-kontoret. I 2007 begyndte hun hos teleselskabet TDC som Chief Strategy Officer og medlem af koncernledelsen og blev senere Senior Executive Vice President i TDC Erhverv. Fra 2014 til 2021 var Eva Berneke administrerende direktør for KMD A/S; en af ​​Danmarks førende it-software- og løsningsvirksomheder – fra 2019 en del af NEC Group. Eva Berneke er medlem af bestyrelsen for Lego A/S, Vestas og École Polytechnique Paris. Hun er uddannet cand.merc. i maskinteknik fra DTU i 1992 og har en MBA fra INSEAD.

JYSK på VL Døgnet:

Øjenvidneberetning fra Ukraine

Læs mere her

Danmarks Underholdnings Orkester på VL Døgnet:

Ledelsesgreb i musikken

Læs mere her

JYSK på VL Døgnet: Øjenvidneberetning fra Ukraine

JYSK på VL Døgnet: Øjenvidneberetning fra Ukraine

JYSK på VL Døgnet: Øjenvidneberetning fra Ukraine

9. maj 2023

Et meget stærkt symbol for VL Døgnets tema ”Navigating Uncertainty” er krigen i Ukraine. Mens mange næsten har glemt Coronakrisen, så er Ukraine på dagsordenen konstant. For mange er krigen i Ukraine både fjern og tæt. Rigtig mange virksomheder oplever særligt de afledte konsekvenser i form af energiudfordringer, forsyningsproblemer og den generelle geopolitiske uro. Mens andre virksomheder har været rigtigt tæt på, har JYSK været i orkanens øje.

Vi har inviteret JYSK til VL Døgnet den 31. maj for at fortælle historien om, hvad der skete, og hvad JYSK gjorde med sine aktiviteter i Ukraine, da krigen med ét brød ud og blev en dramatisk og højintens realitet.

Åse Andersson er Communications Director hos JYSK & Lars Larsen Group og vil i samspil med dagens moderator Charlotte Beder give sin beretning om de konkrete ledelsesmæssige dilemmaer og beslutninger, samt hvordan ledelsen i JYSK har formået at håndtere op- og nedture og ikke lade sig stoppe af krigen.

Åse Andersson er uddannet journalist fra Indiana University i USA og tilbragte de første 20 år af sin karriere i TV2-systemet. I 2017 skiftede hun til kommunikationsbranchen, da hun blev global pressechef i den internationale mejerikoncern Arla Foods med hovedsæde i Danmark. Siden 2022 har hun været tværgående kommunikationsdirektør i den globale møbel- og detailkæde JYSK og dennes ejer Lars Larsen Group, begge med hovedsæde i Danmark. Som kommunikationsdirektør ligger Åse Anderssons primære fokus på koncernkommunikation, kommunikationsrådgiver for ledelsen samt krisehåndtering.

Eva Berneke på VL Døgnet:

Krigens dilemma – og den skeptiske offentlighed

Læs mere her

Danmarks Underholdnings Orkester på VL Døgnet:

Ledelsesgreb i musikken

Læs mere her

5 hurtige om porteføljekarriere ifølge Maria Hjorth og Pia Aarestrup

5 hurtige om porteføljekarriere ifølge Maria Hjorth og Pia Aarestrup

5 hurtige om porteføljekarriere ifølge Maria Hjorth og Pia Aarestrup

9. maj 2023

Er porteføljekarriere for alle?

Populært sagt er porteføljekarriere for dem, der proaktivt tager stilling til livet, før livet tager stilling til dem. Der er faktisk mange forskellige målgrupper til ideen om en porteføljekarriere. Men fælles for dem alle er, at du skal være erfaren og at du kan bringe kompetencer i spil, som andre vil betale for.

 

Hvordan bruger man sit netværk?

Det er et spændende spørgsmål. Der er nemlig forskel på, hvor stort dit netværk er – og hvor kvalificeret det er. For hvad kan du bruge det til, når du netop har fundet ud af, hvad du vil? Det kræver for de fleste en systematisk assessment. Ikke mindst i forhold til, hvad du mangler – f.eks. i typer af kompetencer eller i typer af industrier. Så du skal ikke tage dit netværk for givet, men snarere tage det som et udgangspunkt, som du kan arbejde systematisk med.

 

Hvad har vist sig at være den største barriere?

Ifølge vores erfaring er det ikke kun pengene og økonomien, som mange fremhæver. Det er også tabet af positionen. Tabet af din status og den identitet, der følger funktionen og titlen. Det er svært at sige farvel til.

 

Hvor tålmodig skal man være?

Man skal nok være mere tålmodig, end man tror. Og det er jo sjældent topledernes største kompetence. For der er honeymoon-perioden – man er fri, og man har skabt perspektiv. Så kommer den svære balance med, hvor meget versus hvor lidt man skal lave. Man kan sige populært, at det jo ikke er en pointe at bytte 1 stk. rotteræs ud med 5… Så vores råd er, at man skal passe på med, at balkortet bliver fyldt for hurtigt. Omvendt er det jo spændende at komme i gang, og man vil jo gerne sige ja til alt. Kritisk masse er afgørende. Når du har nok, skal du være tilpas. For så slipper du jo for at være for rastløs og for utilfreds med den nye situation. Honeymoons er nemlig sjældent særligt lange.

 

Hvor mange penge skal man have med?

Vores tommelfingerregel er, at du skal have råd til et år. For tiden går hurtigt, inden du finder den rette hylde, den rette arbejdsmængde og også den rette fordeling mellem dine forskellige aktiviteter.

Erfarne forfattere, der selv har en porteføljekarriere

MUVE er udgivet 1.marts 2023 på Content Publishing, og blev nr. 1 på Politikens bestsellerliste for faglitteratur allerede inden udgivelsen. Bogen kan købes via forlaget eller på saxo.com.

 

Maria Hjorth, VL84, er professionelt bestyrelsesmedlem og sidder aktuelt i seks bestyrelser. Derudover underviser hun på bestyrelsesuddannelsen på Copenhagen Business School og sidder i Board Advisory Committee hos University of Cambridge Institute for Sustainability Leadership.

Maria Hjort begyndte sin karriere i investeringsbanken Carnegie i 2000. Siden har hun arbejdet i Danske Bank, været adm. direktør for Mercer i Danmark, og før hun selv redesignede sit arbejdsliv og skabte en porteføljekarriere, var hun adm. direktør for VP Securities .

Maria Hjort er uddannet cand.polit. fra Københavns Universitet og har derudover en Master i Business Psychology på University of Westminster, som hun har suppleret med studier på London Business School, London School of Economics og University of Cambridge.

 

Pia Aarestrup, VL64, er stifter af virksomheden Aarestrup Executive, hvor hun rådgiver bestyrelser og ledelser i bæredygtig ledelse og planlægning af porteføljekarriere.

Pia har mere end 20 års erfaring fra ledende positioner i Danske Bank og VP Securities inden for digitalisering, forretningsudvikling, strategi og HR. Hun har en finansiel baggrund, en Master i Business NLP og har suppleret med uddannelser på IMD, INSEAD, Singularity University og har senest gennemført CBS Executive-bestyrelsesuddannelsen.

Brug MUVE til at tage ansvar for dit arbejdsliv

Læs mere her

Henrik Ørholst om at forstå karrieren som et zigzag-forløb – og hans bog ”Fremtiden er din – karrieren efter de 50”.

Læs mere her

5 hurtige om porteføljekarriere ifølge Maria Hjorth og Pia Aarestrup

Tag ansvar for dit arbejdsliv

Brug MUVE til at tage ansvar for dit arbejdsliv

9. maj 2023

Porteføljekarriere er på nogle måder det nye sort. Alle taler om det. Men det er ikke sikkert, at en porteføljekarriere er for alle. Til gengæld er MUVE for alle. For MUVE-konceptet giver en struktureret tilgang til et grundigt eftersyn af dit arbejdsliv. Og ifølge forfatterne Maria Hjorth, VL84, og Pia Aarestrup, VL64, er det noget, vi alle har brug for.

Af Anders Monrad Rendtorff

Porteføljekarriere er et udtryk for, at man kombinerer forskellige indtægtskilder; typisk i en portefølje, som ofte er et mix af konsulentarbejde og bestyrelsesarbejde. Målet er et arbejdsliv, der er mere fleksibelt, og hvor man selv i høj grad har kontrollen.

”Det er en central pointe, at man stadig er akkurat lige så ambitiøs og passioneret, som man er i det mere traditionelle lederjob i en virksomhed eller organisation”, fortæller Maria Hjorth og Pia Aarestrup, der sammen har skrevet bogen MUVE med undertitlen ”Redesign dit arbejdsliv og skab en porteføljekarriere”.

Bogen er baseret på en lang række interviews med erfarne erhvervsprofiler, der har skiftet fra en traditionel karriere til en porteføljekarriere.

 

Tre moduler i en porteføljekarriere

Maria og Pia har fundet et mønster i at en porteføljekarriere typisk består af tre moduler:

  • Det, jeg skal leve af (bestyrelsesarbejde, foredrag, rådgivning, ekspertrolle, startup osv.)
  • Det, jeg også gerne vil (uddannelse, forfatter, klummeskribent, netværk, vejleder/censor, hobbyer osv.)
  • Det, jeg gerne vil give tilbage (mentor, velgørenhed, interesseorganisationer, foreningslivet osv.)

”På den måde er det lykkedes for rigtigt mange at kombinere flere forskellige ønsker i et arbejdsliv, som til gengæld er mere flydende og fleksibelt. Du har selv taget kontrollen og må leve med risikoen”, forklarer Maria Hjort og Pia Aarestrup, der understreger, at man jo ikke kommer sovende til det fleksible og energi-givende arbejdsliv. ”Det er der, hvor vores model – MUVE – kommer ind. For uden en struktureret tilgang, uden at være forberedt, så er det rigtigt svært at ramme plet”.

Hele vores pointe er, at man skal tage mere kontrol over sit arbejdsliv. Og at en forudsætning for det er, at man tager et seriøst, grundigt og mere analytisk perspektiv på arbejdslivet.

Fastbrændt, ikke udbrændt

Pia og Maria oplever, at nogle erfarne ledere og specialister er fastbrændte.

”Vi synes, at fastbrændt er et rigtigt godt ord. For man er netop ikke udbrændt. Den enkelte har stadig masser af energi og ambitioner i forhold til sit arbejde. Men mange sidder ganske fast og savner metoden til at komme videre. Her tror vi, at MUVE netop er løsningen. For hele vores pointe er, at man skal tage mere kontrol over sit arbejdsliv. Og at en forudsætning for det er, at man tager et seriøst, grundigt og mere analytisk perspektiv på arbejdslivet”, understreger de to forfattere.

Livet ændrer sig, tiden går – så det skal være nu, hvis du skal nå at ændre på noget. Så du kan nyde resten af dit arbejdsliv.

Motiverne er ofte relationelle

Motivet for at udforske en porteføljekarriere er ofte relationelt betonet. Det kan være familiære omstændigheder. Børnene er flyttet hjemmefra, og du har nu mulighed for at bruge din tid anderledes. Eller du oplever, at det skal være nu, hvis du skal nå at være mere sammen med børnene – INDEN de flyver fra reden.

Og motivet kommer ofte, når du begynder at tænke på, hvad du egentligt bruger din tid på. Du har ganske meget tid, men du føler, at du bruger den forkert. Det kræver en personlig stillingtagen.

”Det allerstærkeste motiv, vi har mødt, er den enkeltes bevidsthed om en ”endelighed”. Livet ændrer sig, tiden går – så det skal være nu, hvis du skal nå at ændre på noget. Så du kan nyde resten af dit arbejdsliv. Så hvordan kan man stadig være ambitiøs og passioneret, velvidende at der er en udløbsdato? Det er den bevidsthed, der for alvor flytter noget”, uddyber de to forfattere og VL-medlemmer.

Forberedelser starter allerede nu

En af bogens centrale pointer er, at du skal starte forberedelser, mens du er i det faste traditionelle job. Gerne i meget god tid.

”Du skal starte forberedelse parallelt med dit nuværende corporate liv. Ikke som sådan leve et dobbeltliv, men du skal starte overvejelserne om, hvad du gerne vil. Og skulle der være grund til at spare op, så er det jo vigtigt at starte i god tid”, afslutter Maria Hjort og Pia Aarestrup, der blandt andet nævner det store fokus på bestyrelsesuddannelser som en indikation for, at der er mange, der overvejer en fremtidig porteføljekarriere.

Det er ikke sikkert, at en porteføljekarriere er for alle. Men det er MUVE.

MUVE står for Motivér – Udforsk – Validér – Eksekvér og er den strukturerede model i fire faser, som Maria Hjorth og Pia Aarestrup ser som kernen i at forberede sig på et portefølje-arbejdsliv. Én ting er at eksekvere ens drømme. Det vil de fleste sikkert synes er svært nok. Men hvad er drømmen egentlig? Det kræver forberedelse af finde ud af.

Alle fire faser er vigtige:

 

  • Alt starter med Motivér. Vil du gerne prøve noget nyt, inden det er for sent? Er du alligevel opsagt, og kan lige så godt prøve konsulentlivet? Eller hvad er dit motiv? Det er her, starten går til at blive struktureret og tænksom omkring dit arbejdsliv.
  • Udforsk er din brainstorming. Hvad er dine faglige færdigheder? Hvad kan du? Og ikke mindst: Hvad vil du rigtigt gerne? For mange kan det være ønsket at være mere operationel igen. Og for andre kan det være at specialisere sig yderligere i sin fagligheds dybde.
  • Validér er ligeledes helt afgørende. For det her, du tvinger dig til at teste dine ideer. Test særligt op imod nogle i dit netværk, der ikke bare snakker dig efter munden og siger ”spring da bare ud i det”. Nej, tværtimod har du brug for de ærlige, ligefremme og kritiske personer, der selvfølgelig samtidig vil dig det godt. Dine luftkasteller skal punkteres, hvis de ikke holder. Og du skal bruge disse ”valideringsvenner” til at styrke din grundlæggende value proposition.
  • Eksekvér giver måske sig selv. Og alligevel ikke. Fordi timing kan være helt afgørende. Hvornår skal det være, hvor meget skal være osv.

5 hurtige om porteføljekarriere ifølge Maria Hjorth og Pia Aarestrup

Læs mere her

Fordele og ulemper ved porteføljekarriere

Porteføljekarriere er et alternativ til det mere traditionelle arbejdsliv. Hovedpointen ved porteføljekarrieren er, at du selv har taget kontrollen og ansvaret for dit arbejdsliv.

Du får: fleksibilitet og et tilvalg af de mennesker, som du ønsker at arbejde med og muligheden for at gøre mere af det, du er bedst til.

Du mister: teamet og det fællesskab, som du arbejder med. Du mister også goder, benefits, og selvfølgelig den faste løn.

Mange gode grunde til MUVE

Der er et stort tema i samfundet om alder. Den tredje karriere versus at blive opfattet som for gammel. I VL-sammenhæng er det samtidig et meget relevant emne. For VL-grupper kommer hurtigt til at spekulere i alder, ikke mindst fordi man ofte har en vis alder allerede, inden man indgår i VL-fællesskabet.  Og endelig er der rigtigt mange forhenværende topledere, der tidligere end før – altså i en yngre alder – begynder at fokusere mere på rådgivning, bestyrelsesarbejde og startup-interesser. Feltet af topledere i den modne alder er ikke længere så homogent som tidligere.

Henrik Ørholst om at forstå karrieren som et zigzag-forløb – og bogen ”Fremtiden er din – karrieren efter de 50”.

Læs mere her

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Fri ferie og ansvar til at tilrettelægge eget arbejde

21. april 2023

Der er vide rammer for arbejdslivet hos HR-ON på Fyn – en 10 år gammel IT-virksomhed, hvor mantraet er tillid og ansvar, der går begge veje. En virksomhed med flad ledelsesstruktur, selvstyrende teams og en tro på, at folk tager det ansvar, der skal til for at levere en god arbejdsindsats uden kontrol.

Af Suzanne Diekema

”Jeg starter altid med at vise 100 procent tillid. Jo mere jeg giver, jo mere får jeg igen”, siger direktør Ali Cevik, der tror på, det giver en sund, kreativ mangfoldighed med værdi og potentiale for både medarbejdere og virksomhed.

”Indstillingen til arbejdet betyder ekstremt meget for os, hvor vi arbejder meget tværfagligt i teams. Man skal have sig selv med og være engageret, og der skal være respekt for den enkelte”, uddyber direktøren.

Du leder dig selv

Der er mange unge programmører og medarbejdere, der har taget virksomhedens manifest til sig med værdibaseret selvledelse, hvor der er tillid, resultater, dialog, værdier og mening frem for kontrol, hierarki, regler og pligter.

En af dem er Darlene Dilla Frandsen på 29 år, der er IT Project Manager.

”Det er megafedt med meget frihed, men kan også være skræmmende. Man skal hele tiden i mål med opgaverne og prioritere både arbejde og privatliv og passe på ikke at ‘over-do it’.”

Darlene startede i praktik på HR-ON, blev fastansat og har nu ansvar for at koordinere arbejdet mellem teams.

”Det er en agil virksomhed, hvor der hele tiden er opgaver, der haster, så man skal sætte sin egen stopklods. Hvad kan jeg nå, og hvad vil jeg prioritere?”

Det er Darlene blevet bedre til, efter at hun har fået familie med kæreste og en lille søn på halvandet år.

”Her har det især givet mindre stress og været en lettelse at kunne tage de syge- og hjemmearbejdsdage, der var nødvendige. Det havde været svært at kapere, hvis der havde været en grænse”, mener hun.

Hvis jeg beslutter noget forkert, er jeg ude af sync og har overset vigtige signaler, og så er jeg ikke den rigtige leder. Det ville ikke være troværdigt, hvis jeg var nødt til at overrule.
Ali Cevik – stifter og direktør, HR-ON

Ung virksomhed

Der er mange unge hos HR-ON, hvor gennemsnitsalderen er 28 år. Direktøren på 58 år er virksomhedens ældste, og han kunne godt tænke sig flere erfarne folk.

”Unge har den fordel, at de er åbne, nysgerrige og uimponerede. De kan dog mangle noget erfaring og har måske ikke tænkt alt helt igennem. Men det kan være svært at få folk udefra, der er vant til en mere traditionel struktur og ledelsesstil. De har sympati for vores kultur, men kan have svært ved at tage ansvar for deres job og vil gerne have faste rammer og forventer, at jeg definerer arbejdet. Jeg kan i en jobsamtale have forklaret, at man selv bestemmer, hvornår og hvor længe man holder ferie og arbejder hjemme, men de kan have svært ved at tro på, at det holder, hvis alt ikke er udspecificeret i en kontrakt med alle rettigheder og pligter, og i slutningen af samtalen kan de så spørge ’er det i orden, hvis jeg tager barnets 3. sygedag?’”

”Så det kan være svært at integrere folk udefra; måske især dem, der er vant til større organisationer. Det kræver gensidig tillid, og at de tror på, at vi mener, det vi siger og handler derefter”, understreger Ali Cevik, der har oplevet at måtte fyre folk, der ikke kunne matche den gensidige tillid, hvor den enkelte selvfølgelig skal lave et godt stykke arbejde, men kan gøre det på sin egen måde. Derfor trækker han aldrig direktør-kortet.

”Arbejdet skal give mening. Jeg skal altid have mine medarbejdere med. Hvis jeg beslutter noget forkert, er jeg ude af sync og har overset vigtige signaler, og så er jeg ikke den rigtige leder. Det ville ikke være troværdigt, hvis jeg var nødt til at overrule. Der skal være respekt for den enkelte, og man skal have sig selv med. Det giver mere engagement.”

Det har været mentalt godt for min psyke og sundere for mig, og det har givet mig mere ejerskab at være inkluderet i en myretue, hvor der ikke sidder en leder ovenpå.
Jonas Nørgaard Kristoffersen – Senior System Developer, HR-ON

Medarbejderen først

Sommetider er der så meget engagement, at de enkelte teams må minde en medarbejder om, at det måske er en god ide at tage lidt fri eller holde ferie.

”Det er misforstået, at folk tror, vi holder ferie hele tiden eller snyder. For mig er det lidt modsat. Jeg er dårlig til at lægge arbejdet fra mig, så i år blev jeg opfordret til at tage ferie. Der er generelt meget pres på programmørarbejdet, og jeg er meget motiveret for at arbejde. Jeg bor alene og sætter mig til at arbejde, hvis jeg keder mig en aften.” Det fortæller Jonas Nørgaard Kristoffersen på 29 år.

I starten havde han svært ved helt at vænne sig til den frie arbejdsform. ‘Er det virkelig rigtigt?’ var hans første indre tanke, men han har nu vænnet sig til den og oplever nogle klare fordele. Han har et problem med sine tarme, der gør, at han har svært ved at sove – og gjorde opmærksom på det allerede før sin ansættelse. Her sagde Ali Cevik ‘Det skal du ikke bekymre dig om, Jonas, vi fokuserer på dig først’. Det har givet ham frihed til at sove længe og arbejde hjemme, og indtil videre har han ikke været syg.

”Det har været mentalt godt for min psyke og sundere for mig, og det har givet mig mere ejerskab at være inkluderet i en myretue, hvor der ikke sidder en leder ovenpå.”

Jeg har det så godt nu, hvor jeg selv tilrettelægger arbejdet, så det fungerer for mig, at jeg ville have svært ved at se det smarte i – og meningen med – at andre skulle gøre det for mig.
Darlene Dilla Frandsen – IT Project Manager, HR-ON

Ingen mellemledere

Alligevel er der en direktør, der laver overordnede retningslinjer, hyrer og enkelte gange er nødt til at fyre og som cirkulerer i det åbne kontorlokale ligesom alle andre. Og som også måler temperaturen på medarbejderklimaet med puls-samtaler hver tredje måned. Korte samtaler på et kvarter – måske på en gåtur – så intet hober sig op, og gode ideer kommer frem.

”Det giver mig input og gør mig tryg ved, at vi kan tage en samtale lidt fra hoften, så den bliver mere levende. Det er meget individuelt, men det fungerer. ”

Faktisk fungerer det så godt, at det kan være svært at forestille sig at arbejde på en mere traditionel arbejdsplads. Darlene, der kun har prøvet at arbejde hos HR-ON, tror, at hun ville have vanskeligt ved at omstille sig til en klassisk ledelsesstruktur.

”Jeg har det så godt nu, hvor jeg selv tilrettelægger arbejdet, så det fungerer for mig, at jeg ville have svært ved at se det smarte i – og meningen med – at andre skulle gøre det for mig”, slutter hun.

VL-medlem og IT-formand:

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech.

Læs mere her

Ekspert om fremtidens ledelse:

Mindre hierarki vil give mere effektivitet.

Læs mere her

Hvad er udfordringerne i den lederløse organisation?

  • Det er en stor udfordring at rekruttere erfarne medarbejdere. De vil gerne have faste rammer, kontrakt, rettigheder og pligter. Nogle ønsker selvsagt at have en lederrolle. Men det kan man ikke få hos HR-ON.
  • Det er svært at overbevise nye ansatte om, at vi mener, det vi siger – uden bagtanker.
  • De ansatte kan være for engagerede og arbejde for meget.

IT-virksomheden HR-ON er en ung gazelle med nyt perspektiv på ledelse

  • Gazellen HR-ON er en fynsk IT-virksomhed med en omsætning i 2022 på 26 mio. og et overskud på 2,8 mio. efter skat (3,3 før skat).
  • HR-ON er specialiseret i HR-platforme til rekruttering med kunder globalt.
  • De har 50 ansatte med gennemsnitsalder på 28. Den ældste medarbejder er direktøren på 58 år.
  • Organisatorisk har de en meget flad struktur med ingen mellemledere, men derimod selvledende teams. Fokus er f.eks. på fri ferie og frit valg med hjemmearbejde. De afholder pulssamtaler hver tredje måned.
Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech

21. april 2023

“Det er helt vildt dejligt at se en virksomhed med fuld tillid begge veje, hvor man satser på, at folk er deres ansvar bevidst. Det er en kæmpe tillidserklæring”, siger tidligere formand og nuværende bestyrelsesmedlem i VL21, Klavs Vejlang, der er Investor & Board Professional med base i Aarhus.

Klavs Vejlang har kontakt med og investeret i flere virksomheder, hvor han typisk fungerer som bestyrelsesformand. Han tror på, at en flad struktur med medarbejderbaseret ledelse og stor frihed især har en fremtid i tech- og IT-virksomheder.

Han havde sidste år omkring 30 virksomhedsledere med til et oplæg, hvor direktør Ali Cevik fra HR-ON fortalte om sin ledelsesstil.

”Der var især skepsis hos industrivirksomhederne, for her ville det være utopisk at forestille sig, at man for eksempel tager barnets 3. sygedag eller holder længere selvbestemt ferie. De havde generelt svært ved at se den ledelsesform i deres virksomheder. Den kræver selvstændige, dygtige medarbejdere, der kan kapere det og styre, at projekterne kommer i mål, og det er nødvendigt med organisationer, hvor arbejdet er fleksibelt og projektorienteret og ikke kræver fysisk tilstedeværelse.”

 

Større frihed og mere selvbestemmelse

Klavs Vejlang, der selv er i IT-branchen, tror på, at der vil komme endnu større frihed og mere selvbestemmelse.

”Det, som Ali Cevik gør, er enormt positivt. Nogle medarbejdere ville måske ikke være i job, hvis der ikke var så stor en grad af frihed, hvor de kan få arbejde og privatliv til at fungere. Det bliver efterspurgt”, mener han.

Der kommer andre krav til især de videnstunge arbejdspladser, hvor alt ikke kan skrives ned i en arbejdskontrakt, men hvor man skal leve sig ind i den ånd og holdning, der råder, måske som det manifest, de har på HR-ON.

”Hvis man ikke kan leve med det, er det bedre at finde et nyt hjem. Det er lidt ligesom at bo i kollektiv, hvor det ikke dur at være sur over, at andre også har noget at skulle have sagt”, smiler Klavs Vejlang.

 

Medarbejdere er nødt til at gå all in

Ekstra ferie og fridage koster selvfølgelig ekstra arbejdstid, når det er nødvendigt, og her kan Klavs Vejlang godt se udfordringer, hvis ansvarligheden ikke helt står mål med virkeligheden.

”Hvordan gør man i praksis, hvis medarbejderne ikke får projekterne i mål til tiden og måske bare tager for sig af retterne som i ‘free lunch’? Så bliver der måske nok behov for lidt mere traditionel ledelse med rettesnor og rammer og måske fyringer til dem, der ikke leverer begge veje”, afslutter han.

Klavs Vejlang
Investor & Board Professionel med base i Aarhus – VL21

Fremtidens ledelse:

Har IT-virksomheden HR-ON knækket koden?

Læs mere her

Ekspert om fremtidens ledelse:

Mindre hierarki vil give mere effektivitet.

Læs mere her

Mindre hierarki vil give mere effektivitet

Mindre hierarki vil give mere effektivitet

Fremtidens ledelse: farvel til de faste rammer

Mindre hierarki vil give mere effektivitet

21. april 2023

Alternative måder at drive virksomhed på bliver mere almindeligt, og det er en generel tendens, at de faste rammer og ledelsesformer bliver mere flydende på arbejdsmarkedet, mener Claus Elmholdt, ph.d., lektor og ledelsespsykolog ved Aalborg Universitet.  

”Al forskning viser, at det typisk er lettest at transformere traditioner fra bunden i virksomheder, så kulturen bliver implementeret fra starten”, siger Claus Elmholdt.

”Psykologisk kræver det individuelle mindset, at det ikke er den klassiske leder, der bestemmer det hele. Det betyder, at det grundlæggende manuskript bliver ændret, og det kan forvirre, men det kan også være meget motiverende og enormt positivt og give handlekraft til aktørerne”, uddyber han.

 

Fremtiden giver flere medarbejderstyrede virksomheder

”Jeg forventer det med 100 procent sikkerhed. Efter Corona er det blevet meget mere accepteret med hjemmearbejdspladser og selvtilrettelæggelse. Det har givet mere effektivitet og tillid. Men bagsiden med det flade hierarki kan være, at man arbejder sig selv ud over kanten, når den ydre kontrol bliver til en indre kontrol. Så vi kan blive vores egen værste leder og få stress.”

 

Man skaber ikke en ny kultur overnight

Selv om det er nemmest at ændre kulturen i en ny virksomhed, har store organisationer forsøgt sig med en mere flad struktur og selvstyrende teams. Det er svært at skabe en ny kultur overnight, og der er paradokser med medarbejdere, der efterspørger mere selvbestemmelse og ansvar samtidig med, at de gerne vil have en leder tæt på, der viser retning.

Herhjemme forsøgte Nuuday under TDC sig med en lignende ledelse à la HR-ON, hvor de brugte McKinsey og et tocifret millionbeløb på at ændre kultur.

”De knækkede nakken; det var for svært med agile teams, og på under to år var de tilbage i den gamle ledelsesstil. Det er meget nemmere at skabe en mindre hierarkisk ledelsesstil fra bunden”, understreger Claus Elmholdt.

Claus Elmholdt
ph.d., lektor og ledelsespsykolog ved Aalborg Universitet

Fremtidens ledelse:

Har IT-virksomheden HR-ON knækket koden?

Læs mere her

VL-medlem og IT-formand:

Vi kommer til at se mere af det her – især i IT og tech.

Læs mere her

At ride på ryggen af inflationen

At ride på ryggen af inflationen

At ride på ryggen af inflationen

13. april 2023

Hvordan navigerer man som virksomhed i det nuværende høj-inflationsscenarie, og hvilken betydning har prisstigninger for virksomheder og kunder? Handler det i højere grad om overlevelse end tidligere – især for de mindre virksomheder? Med den nyeste episode af VL Insights fortsætter vi opbygningen til Navigating Uncertainty LIVE på VL Døgnet 2023. Glæd dig til at lytte med, når vært Solveig Bjørnestad har besøg af bestyrelsesformand for BlackRock Nordic Christian Clausen, VL3 samt ejerleder hos Dalgaard Supermarked & bestyrelsesformand hos DA Lisbeth Dalgaard Svanholm, VL20. Derudover hører vi fra eksperterne chefstrateg hos PFA Tine Choi Danielsen og vicedirektør i Nationalbanken Thomas Harr om, hvorfor inflationen er så svær at slå ned.

Du kan også finde VL InsightsApple Podcasts, Google Podcast og Spotify.

Rigtig god fornøjelse!

Følg med i VL’s nye podcast VL Insights, hvor vi bygger op til VL Døgnet ved at dykke ned i årstemaet Navigating Uncertainty. Vi taler inflation, energiforsyning og meget mere. Derudover giver erhvervsminister Morten Bødskov en forklaring på, hvorfor erhvervspolitik er blevet sikkerhedspolitik.

Læs mere og lyt med

Kan du navigere i usikkerheden?

Kan du navigere i usikkerheden?

Kan du navigere i usikkerheden?

6. april 2023

VL Døgnet 2023 giver dig både det store globale overblik og konkrete input til din ledelse af dilemmaer i hverdagen. Så på alle måder tager VL Døgnet 2023 pulsen på verden af i dag. Årets tema ”Navigating Uncertainty” er det overordnede fokus 2023, altså med andre ord, hvordan navigerer vi som virksomhedsledere i denne usikre tid?

Temaet har vi suppleret med et stærkt fokus på dilemmaer, som vi oplever som en af de mest centrale ledelsesmæssige opgaver. Og som mange danske topledere oplever som rigtigt svært. Derfor har vi sammensat et stærkt program, der gennem en spændende og dynamisk dag sammen med over 600 VL-kolleger giver indsigter, inspiration og også nogle konkrete ledelsesmæssige greb til at navigere, når vi står overfor dilemmaerne.

Af Anders Monrad Rendtorff

Rød tråd – VL-medlemmers oplevelse af dilemmaer

Den første røde tråd gennem dagen kommer i form af VL-medlemmernes egne svar. Vi har igangsat en survey, der spørger til både typer og omfang af dilemmaer blandt vores medlemmer. Allerede nu har over 300 VL-medlemmer svaret, så det lover rigtigt godt. Analysen vil give et billede af hovedtyper af dilemmaer og hvor meget de fylder på vores bord. Slutresultatet bliver præsenteret i velkomsten på VL Døgnet 2023 og vil blive en rigtigt god referenceramme gennem dagen.

Den anden røde tråd gennem dagen er, at vi bevæger os igennem en tragt. Fra det helt store geopolitiske billede og den globale situation over en række dilemma-erfaringer til at du selv kan arbejde meget konkret med dilemmaer.

VL Døgnet er bygget om omkring fem centrale sessioner, hvor du vil opleve en aktiv kombination af key-notes, paneldebatter, løbende involvering og en længere aktiv og engagerende session, hvor du er med til at løse konkrete dilemmaer.

Opening session / Det store geopolitiske billede, makroøkonomien, forandringer i investerings-adfærd og en konkret case om global dilemmaledelse

VL Døgnet starter med et brag, det helt store makroøkonomiske billede. Vi skal etablere en forståelse af den globale geopolitiske situation, som du som leder er nødt til at navigere i. Det har vi fået Nader Mousavizadeh, VL1, som er Founding Partner og CEO for Macro Advisory Partners, til at stå for.

Men hvad betyder det store billede for investeringer? Hvordan tænker og agerer de store investorer? For det er tydeligt, at den generelle uforudsigelighed påvirker investeringsmønstre. Vi har fået verdens største kapitalforvalter til at løfte sløret for, hvad der er de nye spilleregler for investeringer. Glæd dig til at opleve Philip Hildebrand, som er Vice Chairman, BlackRock, fortælle om, hvordan den forandrede verden har forandret investeringsstrategier.

Vi afslutter denne første session med en konkret case. Jakob Stausholm er en af de højest rangerede danskere i en global CEO-position. Jakob er Executive Director & CEO for Rio Tinto, som er et globalt førende mineselskab. Jakob vil give et blik ind i det ledelsesmæssige maskinrum, hvor han som CEO både skal navigere i den globale uro på alle kontinenter, navigere i politisk pres på industrien og håndtere det dynamiske dilemma mellem økonomi og værdier. Og meget mere.

Vi afslutter sessionen med en paneldebat med de tre, der kompetent bliver ledet af Charlotte Beder, som er vores moderator gennem hele dagen.

Session 2 / Global dilemmaledelse i praksis

Opening session giver både det store billede og en konkret case om ledelse af global virksomhed. Det er et godt afsæt for en spændende paneldebat. Panelet vil se tilbage på et krævende 2022 og præsentere de ledelsesmæssige greb, der har hjulpet virksomhederne igennem den svære periode. Tilmed med succes.

Oplev Charlotte Beder i aktiv paneldebat med

  • Marianne Kirkegaard, bestyrelsesformand i Baker & Baker
  • Jens Bjørn Andersen, VL46, CEO i DSV
  • Alexander Lacik, VL46, CEO i Pandora

Session 3 / Ukraine-krigen – oplev perspektivet fra orkanens øje

Et meget stærkt symbol for ”Navigating Uncertainty” er krigen i Ukraine. Mens mange næsten har glemt corona-krisen, så er Ukraine på dagsordenen konstant. For mange er krigen i Ukraine både fjern og tæt. Rigtig mange virksomheder oplever særligt de afledte konsekvenser i form af energi-udfordringer, forsyningsproblemer og den generelle geopolitiske uro. Mens andre virksomheder har været rigtigt tæt på, har Jysk været i orkanens øje.

Vi har inviteret Jysk til VL Døgnet for at fortælle historien, om hvad der skete, og hvad Jysk gjorde med sine aktiviteter i Ukraine, da krigen med ét brød ud og blev en dramatisk og højintens realitet.

Åsa Andersson er kommunikationsdirektør i Jysk og vil blive interviewet af Charlotte Beder på scenen.

Session 4 / Aktiv session: Hvordan skal jeg lede dilemmaer?

Dilemmaer er blevet hverdag. Det er meget mere end de mange udfordringer. For kompleksiteten er øget, uforudsigeligheden meget større – og de ledelsesmæssige beslutninger er ikke enkle. Det er meget ofte valg mellem pest eller kolera. Så hvad gør du som topleder ved det?

På VL Døgnet tilrettelægger vi en aktiv og engagerende session om eftermiddagen, hvor deltagerne hjælper med at løse konkrete cases. Hjælpen kommer fra en dugfrisk survey blandt VL´s godt 4.000 medlemmer om, hvordan man forstår dilemmaer samt fra nogle typiske ledelsesmæssige værktøjer.

Sessionen faciliteres af VL´s Head of Communications, Anders Monrad Rendtorff, VL11, i tæt samarbejde med CBS-professorerne Flemming Poulfelt, VL10, og Thomas Ritter, VL14.

Session 5 / Krigens dilemma – og den skeptiske offentlighed

Vi følger op på den interaktive session med endnu et meget konkret dilemma, som de fleste kender til. Nemlig en session med Eva Berneke, der er CEO for Eutelsat i Paris, der nu gennem det meste af et år har skullet navigere det vanskelige dilemma med at været aktiv forretningsmæssigt på begge sider af konflikten. Det er i sig selv ganske komplekst. Og i dette tilfælde er der tilmed en betydelig offentlig interesse, i hvert fald i den danske og franske offentlighed.

Eva Berneke vil åbenhjertigt fortælle om hendes overvejelser, beslutninger og ikke mindst de ledelsesmæssige læringer. Og mon ikke Eva Berneke også bliver spurgt af Charlotte Beder om, hvad der så kommer næste gang. Kina, Taiwan etc?

Hvis du ikke kan være med til VL Døgnet?

Vi har allerede over 600 tilmeldinger, så VL Døgnet tegner bestemt til at blive et tilløbsstykke. Men hvis du nu ikke kan være med, så kan du stadig opleve indholdet.

Vi videooptager VL Døgnet og stiller keynotes og paneldebatter til rådighed for dig hurtigt efter VL Døgnet.

Surveyen om de danske toplederes erfaringer med dilemmaer er en central del af VL Døgnet. Vi sørger for, at rapporten med analysen af survey-resultaterne kommer ud til alle grupper, så I kan arbejde videre med dilemmaledelse i hverdagen, når I starter op igen efter sommerferien.