Hvilken rolle spiller teknologi, når man lynhurtigt må sadle om og tænke anderledes – som under en coronakrise? Onsdagens Fireside Chat havde fokus på vækstmuligheder og digitale strategier.

EVA ANDERSEN

Alle kriser har vindere og tabere, og blandt coronakrisens store vindere er netforretninger, som siden nedlukningen af de fysiske detailbutikker har haft travlt. Det gælder blandt andre den nordiske modegigant Boozt.com og den danske e-boghandel Saxo.com.

På onsdagens Fireside Chat med temaet ’Digital strategi – ikke kun digitalt redskab’ var CEO Hermann Haraldsson fra Boozt.com og CEO Natasha Brandt (VL59) fra Saxo.com inviteret i VL-studiet for at fortælle om den utrolige udvikling, som de to virksomheder har gennemgået på få måneder.

Også President & CEO Søren Nielsen (VL46) fra Demant var med for at fortælle om de seneste måneders turbulens og de forandringer, som krisen har ført med sig hos den verdensomspændende Demant-koncern.

Boozt-chef: Vi bliver svære at indhente

Hermann Haraldsson slog fast, at det har været hektiske måneder, siden pandemien brød ud, en tid, som har testet systemer og medarbejdere.

-Vi har oplevet, hvad der svarer til fem til syv års udvikling på 12 måneder. I 2019 var det måske 20 pct. af forbrugerne, som købte deres tøj og sko online, i dag er tallet måske 30-40 pct. Det er et voldsomt paradigmeskifte, der er sket, og det er nok først, når vi om tre-fire-fem år ser tilbage på den her tid, at vi virkelig forstår, hvad der skete, sagde Hermann Haraldsson.

Udviklingen overgår alle fantasier. Da han i 2011 var med til at stifte onlineforretningen – i øvrigt inspireret af Magasin på Kongens Nytorv, hvis koncept han og vennerne mente kunne overføres til en digital forretning – rystede mange på hovedet.

”Man kan ikke tjene penge på at drive en online forretning”, var den typiske reaktion dengang.

De skeptiske stemmer er for længst blevet tavse, i dag omsætter Boozt.com for to milliarder svenske kr. og er noteret på både den svenske og den danske børs.

-Det, vi har gjort, er ikke raketvidenskab, andre kunne have gjort det samme. Det er ikke raketvidenskab at sælge varer online, men der er en masse logistik i det.

-Da Netflix kom til, var der heller ikke mange, der troede, de ville tjene mange penge på det – sidste kvartal tjente Netflix boksen. Nu er det ikke længere spørgsmålet, OM du kan tjene penge, men HVOR mange penge. Vi har demonstreret hurtigt, at der er gode penge at tjene, og vi har lavet mange investeringer de seneste ti år, så det er svært at fange os.

Kan I holde det forspring? ville studievært Clement Kjersgaard vide.

-Ikke hvis vi tror, at nu er den der, og vi bare skal cruise. Det kræver, at vi er på dupperne – men uden at prale for meget, er vi svære at konkurrere imod, for vi har en ekstremt effektiv værdikæde. Vi kan få et produkt ud til forbrugeren billigere end de fleste andre, og det gør, at vi hele tiden kan investere i at forbedre kundeoplevelsen, lød det fra Haraldsson.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-Ikke hvis vi tror, at nu er den der, og vi bare skal cruise. Det kræver, at vi er på dupperne – men uden at prale for meget, er vi svære at konkurrere imod, for vi har en ekstremt effektiv værdikæde. Vi kan få et produkt ud til forbrugeren billigere end de fleste andre, og det gør, at vi hele tiden kan investere i at forbedre kundeoplevelsen.

Hermann Haraldsson

CEO & Co-Founder, Boozt.com

Dyrker nichen, nærheden og kvaliteten

Natasha Brandt fra Saxo.com fulgte efter og fortalte om, hvordan en gammel dansk boghandlersucces i dag er forvandlet til et ægte online-eventyr.

I dag er Saxo.com Danmarks største e-boghandel, og under krisen er nye kunder strømmet til. Saxo.com har i den grad fået testet, hvor stort et pres værdikæden kan klare.

– Jeg begyndte hos Saxo i sommeren 2019 i forbindelse med et ejerskifte og en forretningsmæssig transformation, og de seneste måneder har været en trykprøvning: Har vi fået skabt et stærkt fundament både teknisk og organisatorisk, som kan skaleres så pludseligt og så voldsomt?

Svaret er ja. Saxo bevæger sig smidigt gennem krisen og scorer endnu højere i kundetilfredshedsundersøgelser i en tid, da der er maksimalt pres på.

Æren går især til medarbejderne og ikke mindst vores kundeservice, lød det fra Natasha Brandt.

-Saxo.com er bygget på en velkendt dansk boghandel med lange traditioner. Formater skifter, vi er gode til at forny os, så det har handlet meget om skalering i den seneste tid og ikke så meget om den digitale udvikling, her vidste vi godt, hvad vi skulle gøre. Men der har været rigtig meget tryk på vores distributionssamarbejder og kundeservice.

Clement: Så det betyder noget for kunderne, at I har en fysisk adresse og et telefonnummer, som man kan ringe til og ikke bare en postboks et sted ude i universet?

-JA! At vi er en dansk virksomhed, har stor betydning, det, at man kan ringe til os og spørge – ”hvornår bliver min bog leveret” eller få rådgivning om, hvad man skal læse – dét er afgørende for kunderne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salget af headset eksploderede på et døgn

I en helt anden branche, nemlig den verdensomspændende høreapparatproducent Demant, har President & CEO Søren Nielsen heller ikke haft mange rolige øjeblikke, siden pandemien lukkede verden ned sidste forår.

Demant-koncernen er repræsenteret i flere end 30 lande med fem forskellige forretningsområder.

Mens det ene forretningsområde – professionelle headset, voksede med 50 pct. fra den ene dag til den anden, fordi medarbejdere over hele verden blev sendt hjem for at arbejde, var der brand i den anden ende af forretningen:

-Det ene sted måtte vi fordoble forsyningskæden over night for at imødekomme efterspørgslen efter headsets. I den anden ende laver vi produkter til mennesker, som bliver opereret for meget alvorlige høretab, mennesker, som pludselig ikke kunne blive opereret, fordi der blev lukket ned for den slags operationer. Så vi havde både ildebrandene og boomet i hver sin ende af virksomheden, fortalte Søren Nielsen.

-Den enorme empowerment, vi var nødt til at lave lokalt i 30 lande i erkendelse af, at det altså er der, viden er til stede – samtidig med du skal prøve at styre et børsnoteret selskab igennem sit livs største krise, jamen det betyder, at du er nødt til at smide noget af det, du plejer at gøre over bord og prøve at finde en helt anden måde at drive virksomheden på og lytte og danne konsensus, lød det fra Søren Nielsen.

For en højteknologisk virksomhed som Demant gælder det om hele tiden at tænke i nye forretningsområder og udnytte mulighederne, fastslog han.

-Fra R&D til resten af organisationen er det et sindssygt vigtigt værktøj at udnytte teknologien til at drive en bedre forretning.

-Vi skal gøre vores kerneydelse mere effektiv, få data hurtigere frem og skabe bedre kundeoplevelser og transformere dele af forretningen. Derfor skal det være en del af alles mindset at tænke over, hvordan vi kan drage fordel af ny teknologi. Det gælder både ledere og medarbejdere.

Se eller gense onsdagens Fireside Chat

Der skal benyttes kode for at logge ind på siden. Den finder du i dit nyhedsbrev. Ellers skriv gerne til VL-sekretariatet på info@vl.dk, så vi kan hjælpe dig.