Kvinden bag dansk startup med global succes: “Man kan sagtens erobre verden, inden man har erobret sit hjemmemarked”

Flere end 400 deltog i VL’s 2. episode serien ’Digital Reshaping’ – en Fireside Chat med overskriften ’Det digitale potentiale’. I det virtuelle studie var garvede erhvervsfolk fra forskellige brancher, men især én ung gæst tog opmærksomheden og demonstrerede, hvad det vil sige at have digitalt vinder-potentiale.

Af EVA ANDERSEN

Sahra-Josephine Hjorth hedder hun – et nyt navn på stjernehimlen af iværksættere, som har global succes og er godt i gang med at skabe et imponerende væksteventyr.

På bare tre måneder er det lykkedes Sahra-Josephine Hjorth med sit firma CanopyLAB (stiftet i 2015) – og medlem af VL24 – at få succes i lande som Afrika og Sydamerika, og ifølge den unge iværksætter og medstifter af den digitale uddannelsesplatform, kan andre lære noget af CanopyLAB’s internationale succes.

For nylig var hun gæst i studiet hos Clement Kjersgaard, da VL havde inviteret til Fireside Chat med temaet ’Det digitale potentiale’ – om digital genopbygning i og efter krisen, og om hvordan danske virksomheder bliver dygtigere til at udnytte de digitale muligheder. 

Ændrede fokus i en fart

CanopyLAB har haft stor medvind under covid-krisen. Egentlig henvendte den danske startup sig til virksomheder, men med lukningen af skoler og indførelsen af hjemmeundervisning, ændrede man hurtigt fokus til folkeskoler, og på få måneder har CanopyLAB fået 400 danske folkeskoler og endnu flere udenlandske skoler som kunder.

Succesen i udlandet viser, at selvom man er en ny spiller, som knap nok har bidt sig godt fast i sit hjemmemarked, er der muligheder globalt, hvis man udnytter de digitale muligheder rigtigt, sagde Sahra-Josephine Hjorth under interviewet med studievært Clement Kjersgaard.

-Når man bruger de digitale kanaler rigtigt, kan man finde nicher i hele verden, som pludselig kan udgøre en rigtig stor kundegruppe og skabe omsætning.

-Det handler om at overveje, hvordan ens produkt er relevant for verden, hvor man skal sælge det, og hvordan man finder nye kanaler til kunderne. Mulighederne gælder ikke kun virksomheder, som var digitale i forvejen – vi var fx ikke selv så digitale i vores markedsføring, som vi troede, vi var, men dem, som forstår at lave små iterationer i deres processer, vinder i dag.

CanopyLAB er bestemt ikke kommet sovende til succesen, i de seneste måneder har den danske startup været i mundtlig kontakt med 11.000 lærere over hele verden, fortalte hun.

-Nogle tror fejlagtigt, at det at være en digital virksomhed betyder, at man aldrig har direkte kontakt med sin kunde, men vi har hyret en hel masse mennesker, som vi kalder ’Learning Succes Officers’. Det er folk, som hele tiden har fingeren på pulsen og forstår behovene og hvilke små justeringer, vi skal lave på produktsiden for at være sikre på, at vi passer til de forskellige markeder og deres digitaliseringsgrad. Undervejs har vi måttet udrulle forskellige støttepakker og virtuelle akademier, som demonstrerer for lærere ude i verden, hvordan man bliver en dygtig underviser online, fortalte hun.

Nogle tror fejlagtigt, at det at være en digital virksomhed betyder, at man aldrig har direkte kontakt med sin kunde, men vi har hyret en hel masse mennesker, som vi kalder ’Learning Succes Officers’. Det er folk, som hele tiden har fingeren på pulsen og forstår behovene og hvilke små justeringer, vi skal lave på produktsiden for at være sikre på, at vi passer til de forskellige markeder og deres digitaliseringsgrad. Undervejs har vi måttet udrulle forskellige støttepakker og virtuelle akademier, som demonstrerer for lærere ude i verden, hvordan man bliver en dygtig underviser online.

Sahra-Josephine Hjorth

Co-founder, CanopyLAB, medlem af VL24

Cecilia Bonefeld-Dahl: EU satser milliarder

Cecilia Bonefeld-Dahl fremhævede EU’s milliardsatsning på digitale løsninger, når Europa skal genopbygges efter pandemien – heri ligger masser af uudnyttede muligheder for danske virksomheder, og mange flere kan byde ind og ansøge om at få del i EU-midlerne, lød opfordringen fra Cecilia Bonefeld-Dahl. Som generalsekretær i den digitale brancheforening repræsenterer hun 35.000 digitale virksomheder i Europa.

 

Klaus Holse: Særlig dansk innovationsevne

Klaus Holse, adm. direktør i Simcorp, havde særligt fokus på den danske innovationsevne og på BtB-markedet som en kæmpe styrke, som danske virksomheder skal bygge videre på i den globale konkurrence.

-En af grundene til, at det går så godt for BtB-virksomheder udviklet i Europa, er, at vi forstår at tilpasse os. Vil du sælge noget i Tyskland, Spanien eller andre steder, er du nødt til at tilpasse dig de markeder – og det betyder, at når vi kommer ud i resten af verden, står vi faktisk meget godt, for vi er også i stand til at tilpasse os Singapore, Thailand og Canada, det er nemmere for os, end det fx er for amerikanske virksomheder, sagde Klaus Holse.

 

Lars Frederiksen: Digital forberedelse

Bestyrelsesformand Lars Frederiksen fra Matas fortalte om den digitale rejse, som Matas-kæden er i fuld gang med, og som har betydet, at Matas-butikkerne har været rustet til krisen og klar til den voksende onlinehandel.

For at se eller gense videoen fra mødet kontakt os på info@vl.dk

 

CanopyLAB

CanopyLAB er en dansk uddannelsesteknologisk virksomhed (EdTech), som bygger på en social og adaptiv læringsplatform.Platformen var til at begynde med udviklet til virksomheder, men i dag har virksomheden fokus på folkeskoler. Herhjemme bruger 400 folkeskoler platformen, som på rekordtid er blevet populær på det globale marked.