“Best practices” er et centralt element i opbygningen af mange virksomheders forretningsmodeller. Det er et af konsulenternes yndlingsudtryk, og hvem vil ikke være den bedste i klassen? Professor Freek Vermeulen fra London Business School har i bogen “BREAKING BAD HABITS”, der udkom på Harvard Business Review Press sidste år, gjort op med det begreb, som fylder alt for meget.

 

I mange tilfælde kan best practices være det, som gør virksomheden mere effektiv, og som dermed skaber et konkurrencemæssigt forspring. Det er for mange indbegrebet af god ledelse, at man gør det, som de bedste i branchen gør.

Man kan ikke gøre som andre

Desværre er det ikke altid muligt at overføre andres erfaring til en anden virksomhed. Virksomheder er komplekst opbyggede, og selvom der er nogle fælles træk, så vil der altid være forskellighed. Alene på medarbejdersiden vil der være store forskelle. Og hvis virksomheder befinder sig i forskellige nationale kulturer, vil det være yderligere en kompleksitetsfaktor.

Sammenligningsgrundlaget er forkert og frustrerer både medarbejdere og dem, der står i spidsen for virksomheden. “Best practice” er et af de mest slidte redskaber i det evigt voksende redskabsskur af modeller, tankegange og inspirationskilder. I bogen “BREAKING BAD HABITS” vender forfatteren Freek Vermeulen problemstillingen om. Han taler i stedet for om “Bad practice”.

Alt for mange stirrer sig blinde på “best practices”, der – ifølge forfatteren – i værste fald vil være skadeligt for en virksomhed.

Farlig virus

Det værste er – stadig ifølge Freek Vermeulen – at best practices spredes som en virus.

Det gælder altså om at få identificeret de dårligste best practices, som ikke passer til virksomheden, og at man for at finde nye kilder til innovation og nytænkning kigger indad i stedet for udad. Det kræver samtidigt, at virksomheden er i konstant forandring.

Faktaboks 1
BREAKING BAD HABITS
Freek Vermeulen
Harvard Business Review Press
272 sider
22,00 Pund
Score: ***** (5) i Børsen

Faktaboks 2 – anmeldelse i Børsen
“Freek Vermeulen har skrevet en bog, som er fyldt med underfundige tests og synspunkter. Derfor er det stærkt, at han forkaster vaner, der er med til at holde virksomheders strategi i en spændetrøje, bare fordi man altid har gjort ting på en bestemt måde” .