VL83 havde årsmøde og generalforsamling i midten af maj på det amerikanske militærakademi West Point. NYC-gruppen har tradition for at holde et årligt arrangement med egne medlemmer og en eller flere gæster udefra.

Udover generalforsamlingen var der to sessioner. Først viste en af professorerne fra West Point, Oberst Pilar Ryan, rundt på det historiske sted. Her blev der diskuteret ledelsesmæssige udfordringer fra et historisk og militært perspektiv. Det blev til tre timer, hvor deltagerne fik en forståelse for, hvor konstante de ledelsesmæssige udfordringer er i krig og i den civile verden.

“Vi havde fire cases med militærhistoriske problemstillinger. Fundamentalt er der ingen forskel på den måde at lede på, som generalerne stod med under den amerikanske borgerkrig i 1861-1865, sammenlignet med den ledelsesopgave, en leder står med i dag”, fortæller Søren Hastrup fra VL-gruppen i NYC.

Anden del af arrangementet bestod af, at de to VL 83-medlemmer Mette Nørgaard og Inger Buus gav et lynlederkursus.

Lyt til og se lanceringen af årstemaet: ‘FN’s verdensmål som konkurrenceparameter’

VL-årstemaet: ‘FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter’ – blev lanceret af direktør Ida Bratting Kongsted på årsmødet den 3. oktober på DTU, og planlægningen af de kommende workshops, der leder op til VL Døgnet, er i fuld gang.

Se klip fra Generalforsamlingen og interview med Lisbeth Knudsen, nyvalgt bestyrelsesmedlem

Den 3. oktober 2018 afsluttede Selskabets generalforsamling et velbesøgt årsmøde på DTU i Lyngby.
Stina Vrang Elias, Anne Mette Dissing-Immerkjær og Mette Dyhr blev genvalgt og Lisbeth Knudsen blev valgt som nyt bestyrelsesmedlem. Jens Wittrup Willumsen blev genvalgt som formand. Se videoklip.

Højdepunkter fra Årstemamødet på Koldinghus

Det var endnu engang en veloplagt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, der mødte VL’s medlemmer i Kolding. Med sig havde han CIO Henrik Amsinck fra LEGO Group og CEO Leif Thomsen fra RoboTool. Stina Vrang Elias styrede slaget gang.

Pressemeddelelse: VL skaber nye rammer for FN’s Verdensmål

Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL) og McKinsey har indgået et samarbejde om, hvordan virksomheder og organisationer kan bringe FN’s verdensmål LIVE og gøre dem til et konkurrenceparameter. Initiativet bakkes op af Industriens Fond, som bidrager med 2,8 millioner kroner.

Fem højdepunkter fra København

Nummer tre møde med Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen var også en succes. Der var fuldt hus, og ministeren fik noget at tænke over. Ofte er der to forskellige verdener: Slotsholmen og omegn – og der hvor toppen af dansk erhvervsliv oplever udfordringerne med at sikre arbejdskraft nu og i fremtiden. Disse møder binder de to verdener sammen.

Fem højdepunkter fra Aarhus

Mødet den 10. september 2018 i Aarhus fik sat fokus på fremtidens arbejdsmarked, og hvad der bekymrer og udfordrer toppen af dansk erhvervsliv. CEO Michael Holm, Systematic, CEO Allan Gross-Nielsen, AS3 og Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen havde en livlig dialog med de fremmødte VL-medlemmer.

Danskerne mangler stolthed

Christian Vollerslev er kommerciel direktør for en af verdens største medie- og marketingkoncerner, Dentsu Aegis i NYC. Siden 2014 har han boet i storbyen, og det betyder, at han har et stærkt blik for styrker og svagheder i både USA og Europa.   “USA henter inspiration fra digitalisering i Kina, mens samfundsmodellen bliver inspireret af Europæiske forhold, også fordi vi kommer fra den samme kulturkreds”, siger han til VL Nyt.

Vidensforspring: Væk med de dårlige vaner

“Best practices” er et centralt element i opbygningen af mange virksomheders forretningsmodeller. Det er et af konsulenternes yndlingsudtryk, og hvem vil ikke være den bedste i klassen? Professor Freek Vermeulen fra London Business School har i bogen “BREAKING BAD HABITS”, der udkom på Harvard Business Review Press sidste år, gjort op med det begreb, som fylder alt for meget.

Endnu en VL-gruppe starter i Kina

VL100, Beijing er den nyeste VL-gruppe. Den har stiftende møde den 29. august 2018 i Beijing, og der er allerede nu 28 medlemmer. En af initiativtagerne Mathias Severin Boyer er på besøg i København og kigger derfor forbi hos sekretariatet i Bredgade. Han mener, der på sigt, grundet den stigende vigtighed af Kina som eksportmarked for Danmark, er plads til flere VL-grupper i Kina.

Ny amerikansk recession i 2020

Cheføkonom Torsten Sløk fra Deutsche Bank i NYC (VL 83) har fingeren på pulsen i forhold til den globale økonomi, og han er bekymret for Donald Trumps økonomiske politik. Derfor forventer han, at den vil udløse en recession i 2020, og det kan forhindre et genvalg af den siddende præsident. Recessionen bliver ikke så dyb i USA som i Europa.