VL83 havde årsmøde og generalforsamling i midten af maj på det amerikanske militærakademi West Point. NYC-gruppen har tradition for at holde et årligt arrangement med egne medlemmer og en eller flere gæster udefra.

Udover generalforsamlingen var der to sessioner. Først viste en af professorerne fra West Point, Oberst Pilar Ryan, rundt på det historiske sted. Her blev der diskuteret ledelsesmæssige udfordringer fra et historisk og militært perspektiv. Det blev til tre timer, hvor deltagerne fik en forståelse for, hvor konstante de ledelsesmæssige udfordringer er i krig og i den civile verden.

“Vi havde fire cases med militærhistoriske problemstillinger. Fundamentalt er der ingen forskel på den måde at lede på, som generalerne stod med under den amerikanske borgerkrig i 1861-1865, sammenlignet med den ledelsesopgave, en leder står med i dag”, fortæller Søren Hastrup fra VL-gruppen i NYC.

Anden del af arrangementet bestod af, at de to VL 83-medlemmer Mette Nørgaard og Inger Buus gav et lynlederkursus.

Ansvarlig ledelse: ‘License to operate’ eller ‘purpose’?

Når man står i spidsen for en virksomhed, der er indbegrebet af grøn omstilling, ligger ansvarlighed naturligt i DNA’et. Men mange virksomheder har ikke grønne rødder og skal først nu til at definere deres formål med at udvise ansvarlighed. I vores serie om Responsible Business har vi interviewet Thomas Dalsgaard, bestyrelsesformand i Dansk Retursystem og medlem af VL-gruppe 48

En af verdens vigtigste techbosser talte om Responsible Business

VL-sæsonen fik en fremragende start torsdag aften hos Microsoft, hvor over 100 VL-medlemmer mødte op for at møde en af de absolut førende tech-bosser i verden: President Brad Smith, Microsoft Corporation gav et tankevækkende og dilemma-fyldt oplæg om muligheder og udfordringer ved de nye teknologier

Kan fossile brændsler og ansvarlighed gå hånd i hånd?

Der er ingen grund til at pakke det ind: Benzin og diesel, som er kerneproduktet hos landets tankstationer, er grundlæggende skadelig. Men det betyder ikke, at man ikke kan køre en ansvarlig forretning og være med til at drive den grønne omstilling, forklarer Tom Graven-Lauritzen, der er detailchef i Circle K Danmark og medlem af VL-gruppe 41, i vor serie om Responsible Business

VL-Årstema: Se DR’s interview af Brad Smith fra Microsoft

VL-årstema Responsible Business – A Competitive Advantage. Se interview af Microsoft Corporation’s President Brad Smith på DR2 Deadline

Man skal kunne handle dagligvarer med hovedet under armen

Bæredygtighed og ansvarlighedshensyn er for alvor kommet på menuen i dagligvarehandlen. Det at udvise ansvarlighed udgør dog ikke længere blot et konkurrenceparameter – det er et ’license to operate’. Sådan siger Coop-formand Lasse Bolander, medlem af VL45, i det første interview i serien om årstemaet ‘Responsible Business – A Competitive Advantage

Se optagelser / præsentationer fra VL-årsmødet.

Til lanceringen af årstemaet havde VL inviteret Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør, DI, Lone Fønss Schrøder, CEO Concordium og næstformand Volvo mm og Kim Escherich, Executive Innovation Architect, IBM.

Flot lancering af temaet Responsible Business – A Competitive Advantage

Se video nu fra det velbesøgte og stemningsfyldte årsmøde sidste uge i BLOX i København.

Mere end 200 VL-medlemmer og en perlerække af spændende internationale og danske topledere debatterede engageret på mødet i BLOX.

Los Angeles’ borgmester Eric Garcetti åbner VL-årsmødet i BLOX 2019

Se eller gense Los Angeles’ borgmester Eric Garcetti’s åbningstale til VL-årsmødet (Eric Garcetti er formand for C40)

7/11 Microsoft Corporation – Responsible Business – ‘Tools & Weapons’

I forlængelse af det på Årsmødet lancerede VL-årstema ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’, åbner Microsoft helt eksklusivt dørene for VL til et møde med ganske særlige gæster: President Brad Smith, Microsoft Corporation og Casper Klynge, Danmarks Tech. Ambassadør, Silicon Valley.

Og vinderne af Verdensmålsquizzen i BLOX er …

Der blev quizzet på livet løs til årsmødet med VL’s Global Goals Business Navigator, GGBN app. Vi har som lovet fundet tre vindere. Se hvem de er.