Danmark er med helt fremme, når det gælder digital teknologi, og det skyldes ikke mindst vores kultur. “Vi ser muligheder og er i stand til at kombinere teknologierne bedre end i mange andre lande”, siger Line Christa Amanda Sørensen fra Trifork, som kan opleves til VL-årsmødet, mandag den 2. oktober 2017 på Experimentarium i Hellerup.

 

Er digitalisering noget nyt?

 

“Der har været digitale løsninger de sidste 25 år også med fokus på slutbrugeren. Men det har været analoge processer, hvor man har fortsat dem, man allerede havde, i den digitale verden. Nu er forretningsmodellerne baseret på en digital verden. Det stiller helt nye krav til lederen. Det er en fundamental ting for stort set alle former for forretning. Uanset om det er et fysisk produkt eller, om det er en serviceydelse.”

 

Hvad er den næste digitale bølge?

 

“Internet of Things” er stadig et nyt område, hvor vi befinder os midt i en revolution. Den første digitale bølge skyllede over den finansielle sektor og den øvrige servicesektor. Nu er det de fysiske produkter, som skal transformeres over i en ny virkelighed. Her kommer der for alvor til at ske meget. Eksempelvis landbruget er en sektor, som har været overset i digitaliseringen. Det har været langt foran andre virksomheder. Malkerobotter har eksisteret i mere end 30 år. Næste digitale bølge bliver Big Data, som landmændene kan bruge til at styrke indsats og samspil med deres mange interessenter som eksempelvis Arla, Danish Crown og DLG.

 

Har Danmark en styrkeposition?

 

“Danmark har alle muligheder for at indtage positionen som et højteknologisk fyrtårn, som kan være et forbillede for andre. Det er vores kultur, som er hemmeligheden bag den udvikling. Transparens og tillid er motoren i digitalisering. I vores del af verden er vi trygge ved ny teknologi. Derfor har vi en stor vilje til at dele nytænkning med andre og viljen til at afprøve den digitale teknologi i nye sammenhænge. Teknologien er den samme som i mange andre lande. Men vores måde at bruge den på er meget anderledes. Her står vi bedre end de fleste andre lande.”

 

Er der noget, som du vil fremhæve fra Danmark?

 

“I Danmark er vi med i forreste række. Danmark var et af de første lande i Europa, der lancerede mobilbankløsninger. Også CPR-registeret er unikt globalt set. Der er ikke ret mange andre lande, der har noget tilsvarende. Det er en selvfølge for danskerne. Det har man ikke i eksempelvis Schweiz og England, som også er lande, der ligger højt på innovationskraft og investeringer i det digitale univers.”

“I Danmark er der en stærk tradition for eGovernment og eHealth, hvor registrering af borgernes data er omdrejningspunkt. Modsat flere andre lande, som har en anden indstilling i forhold til registrering af borgernes data til at løse konkrete udfordringer, som ikke er teknisk kompliceret.”

”Hvis vi forstår at udnytte det transparente rum, kan Danmark blive en af verdens førende højteknologiske lande.”

”Med en stadig skærpet lovgivning om data som udtrykt i EU-persondataforordningen er der dog også et stort arbejde at gøre, så de digitale løsninger overholder den kommende regulering.”

 

Hvordan påvirkes lederens rolle?

 

“Det digitale samarbejde internt i virksomheder og mellem organisationer giver transparens, og det påvirker organisationers måde at arbejde på. Derfor vil også lederens samspil med medarbejdere blive anderledes. Lederen skal redefinere sin lederrolle. Især i en organisation, der er præget af brugerdreven innovation og selvledende teams. Ledere skal give slip på den kontrollerende rolle. Tilbage er der så at give en retning (eller en vision) og sørge for at fjerne friktionen, der er i vejen for innovationen.”

 

”Det bliver lederens fremtidige rolle. Det bliver en tung kamel at sluge for mange ledere, da de fleste af dem er uddannet og har haft deres karriere i en analog tid, hvor ledelsesmetodikker og -principper så anderledes ud end i dag.”

‘Business as usual is screwing us’

VL Døgnet 2019 gav anledning til stor inspiration og eftertanke blandt de mange engagerede deltagere. En af deltagerne, Christina Blak fra VL 65, som også har deltaget i forårets workshops om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter, har skrevet denne kronik.

Ny app inspirerer til dit arbejde med Verdensmålene

Global Goals Business Navigator (GGBN) app’en er udviklet af 3B IMPACT i forbindelse med årstemaet om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter og blev lanceret på VL Døgnet den 6. juni i FN Byen. App’en har, som årets workshops om temaet, til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at indarbejde Verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye forretningsmuligheder og konkrete løsninger, som Verdensmålene åbner for.

Se introvideoen til VL Døgnet 2019

Se introen til VL Døgnet 2019 her.

VL på Folkemødet

På VL’s morgensession på Folkemødet lørdag 15/6 kl. 9-10, kan du møde virksomhedsledere, der går forrest med at implementere Verdensmålene i praksis. Vi ses på Folkemødet.

Download Global Goals Business Navigator (GGBN)

Global Goals Business Navigator (GGBN) appen er udviklet i forbindelse med årstemaet om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter og blev lanceret på VL Døgnet 6. juni i FN Byen. Appen har, som årets workshops om temaet, til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at indarbejde Verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye forretningsmuligheder og konkrete løsninger, som Verdensmålene åbner for.

Se videoer fra VL Døgnet 2019

JyskeBankTV dækkede VL Døgnet 2019 – Verdensmålene LIVE! Se flere sessions fra VL Døgnet on-demand.

Download McKinsey’s SDG Guide for Business Leaders

Download McKinsey’s Guide for Business Leaders to work with the SDGs as a competitive factor

Premiere på VL Døgnet

For mange er VL Døgnet et tilbagevendende årligt højdepunkt, hvor man som virksomhedsleder og VL-medlem har mulighed for at tilbringe en dag sammen og få nye relationer, ny viden, kompetencer og internationale perspektiver, der inspirerer til at blive en bedre leder og til at finde nye forretningsmodeller til gavn for den danske konkurrenceevne og det danske samfund.

Fra dyb forskning til kommerciel konkurrence

I Åbent Entreprenørskab (open-entrepreneurship.com) mødes de dygtige forskere fra universiteterne med erfarne iværksættere og professionelle virksomheder. Målet er at styrke dansk innovation via nye spin-offs og konkrete ny virksonmheder. Projektet er støttet af Industriens Fond, og er et samarbejde mellem fire universiteter. Og du kan møde projektet på VL Døgnet.
VL-Nyt har talt med Thomas Sugar, der med base på DTU, står for den overordnede kontakt til eksterne stakeholders.