Danmark er med helt fremme, når det gælder digital teknologi, og det skyldes ikke mindst vores kultur. “Vi ser muligheder og er i stand til at kombinere teknologierne bedre end i mange andre lande”, siger Line Christa Amanda Sørensen fra Trifork, som kan opleves til VL-årsmødet, mandag den 2. oktober 2017 på Experimentarium i Hellerup.

 

Er digitalisering noget nyt?

 

“Der har været digitale løsninger de sidste 25 år også med fokus på slutbrugeren. Men det har været analoge processer, hvor man har fortsat dem, man allerede havde, i den digitale verden. Nu er forretningsmodellerne baseret på en digital verden. Det stiller helt nye krav til lederen. Det er en fundamental ting for stort set alle former for forretning. Uanset om det er et fysisk produkt eller, om det er en serviceydelse.”

 

Hvad er den næste digitale bølge?

 

“Internet of Things” er stadig et nyt område, hvor vi befinder os midt i en revolution. Den første digitale bølge skyllede over den finansielle sektor og den øvrige servicesektor. Nu er det de fysiske produkter, som skal transformeres over i en ny virkelighed. Her kommer der for alvor til at ske meget. Eksempelvis landbruget er en sektor, som har været overset i digitaliseringen. Det har været langt foran andre virksomheder. Malkerobotter har eksisteret i mere end 30 år. Næste digitale bølge bliver Big Data, som landmændene kan bruge til at styrke indsats og samspil med deres mange interessenter som eksempelvis Arla, Danish Crown og DLG.

 

Har Danmark en styrkeposition?

 

“Danmark har alle muligheder for at indtage positionen som et højteknologisk fyrtårn, som kan være et forbillede for andre. Det er vores kultur, som er hemmeligheden bag den udvikling. Transparens og tillid er motoren i digitalisering. I vores del af verden er vi trygge ved ny teknologi. Derfor har vi en stor vilje til at dele nytænkning med andre og viljen til at afprøve den digitale teknologi i nye sammenhænge. Teknologien er den samme som i mange andre lande. Men vores måde at bruge den på er meget anderledes. Her står vi bedre end de fleste andre lande.”

 

Er der noget, som du vil fremhæve fra Danmark?

 

“I Danmark er vi med i forreste række. Danmark var et af de første lande i Europa, der lancerede mobilbankløsninger. Også CPR-registeret er unikt globalt set. Der er ikke ret mange andre lande, der har noget tilsvarende. Det er en selvfølge for danskerne. Det har man ikke i eksempelvis Schweiz og England, som også er lande, der ligger højt på innovationskraft og investeringer i det digitale univers.”

“I Danmark er der en stærk tradition for eGovernment og eHealth, hvor registrering af borgernes data er omdrejningspunkt. Modsat flere andre lande, som har en anden indstilling i forhold til registrering af borgernes data til at løse konkrete udfordringer, som ikke er teknisk kompliceret.”

”Hvis vi forstår at udnytte det transparente rum, kan Danmark blive en af verdens førende højteknologiske lande.”

”Med en stadig skærpet lovgivning om data som udtrykt i EU-persondataforordningen er der dog også et stort arbejde at gøre, så de digitale løsninger overholder den kommende regulering.”

 

Hvordan påvirkes lederens rolle?

 

“Det digitale samarbejde internt i virksomheder og mellem organisationer giver transparens, og det påvirker organisationers måde at arbejde på. Derfor vil også lederens samspil med medarbejdere blive anderledes. Lederen skal redefinere sin lederrolle. Især i en organisation, der er præget af brugerdreven innovation og selvledende teams. Ledere skal give slip på den kontrollerende rolle. Tilbage er der så at give en retning (eller en vision) og sørge for at fjerne friktionen, der er i vejen for innovationen.”

 

”Det bliver lederens fremtidige rolle. Det bliver en tung kamel at sluge for mange ledere, da de fleste af dem er uddannet og har haft deres karriere i en analog tid, hvor ledelsesmetodikker og -principper så anderledes ud end i dag.”

Ledelse: Hvilke kvalifikationer er afgørende i fremtidens digitale organisationer?

Hvilke lederkvalifikationer er i høj kurs lige nu og i fremtidens digitale virksomheder? Blockchain, drone-teknologi, 3D-print, Internet of Things, kunstig intelligens – teknologier, som forandrer verden hurtigere end nogensinde, og som nutidens topleder må vide noget om i det mindste på et strategisk niveau, lyder det fra executive search-branchen. Forståelse for de nye teknologiers muligheder og evnen til at lede i en tid med voldsomme forandringer er derfor i fokus lige nu, når virksomheder er på jagt efter den rigtige topledelseskandidat, fortæller Steen Ernland, Adaptum Partners (VL49).

Der er masser af dataguld gemt i krisen – viden, som vi skal udnytte

Krisen har et solidt tag i nogle brancher, andre sætter indtjeningsrekorder, og midt i en svær tid er vi i gang med at samle værdifuld data, som det aldrig har været muligt at få adgang til før. Det skal vi udnytte klogt, lyder opfordringen fra Michael Christiansen, (VL6) næstformand i VL’s bestyrelse samt Dagrofa og KFI Erhvervsdrivende Fonde. Herudover medlem af en række andre bestyrelser bl.a. Bygma, Golf Experten og it-virksomheden Ka-ching.

Godt Nytår!

2020 har på den gode side vist den kolossale omstillingsevne og kreativitet, som det danske samfund, danske virksomheder og medarbejdere besidder. Ikke mærkeligt at “samfundssind” blev årets ord. Vi stod sammen og viste en generel meget stor tillid og opbakning til myndighedernes anbefalinger og regeringens indgreb. Også selv om det har gjort alvorligt ondt på en række brancher. Ja, endda har taget livet helt af en enkelt.

ASTRID SIMONSEN JOOS

2020 har været den ultimative test for lysvirksomheden Signify, som står skarpt og forberedt på 2021, klar til at sende endnu flere højteknologiske lysprodukter på markedet og løse verdens behov, fortæller Astrid Simonsen Joos, Global Chief Digital Officer og Head of Transformation. Astrid er medlem af VL3 og med i VL’s digitale advisory board for temaet; Digital Reshaping.

Reportage Episode 1: Digital Tillid & Ansvarlighed

Hav fuldstændig styr på din data-kontrakt med kunderne – ellers har du ikke en chance for at udnytte virksomhedens digitale potentiale, lød det fra gæsterne i den første virtuelle debat i VL’s nye digitale serie om Digital Reshaping.

HUSK Virtuel Global Update den 21. december

Den 21. december, kl. 16.00-17.30 inviterer vi til VL’s virtuelle Global Update med Udenrigsminister Jeppe Kofod, Den danske Ambassadør i Storbritannien Lars Thuesen, den nye Tech Ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen, tidligere Statsminister Anders Fogh Rasmussen og Senior Vice President Anja Monrad, Dell.

DISTANCELEDELSE

Coronatrætheden har meldt sig og flere og flere medarbejdere melder om stress, angst og depression som konsekvens af hjemmearbejdet. For lederne er det en udfordring, for når man leder på distancen, er det også sværere at sikre fællesskabet og fastholde følingen med medarbejderne. VL sætter fokus på udfordringen og har talt med VL-medlemmer Michael Sparrevohn (VL57), og Christina Hvid VL46) samt rådgiver i ledelseskommunikation Lisbeth Wirgowitsch (VL57), om ledelse og kommunikation under corona.

Lancering af VL Forum App

I dag lancerer vi en ny service til dig som VL-medlem.

Appen er personlig og giver mulighed for at følge alle VL-aktiviteter; møder, events og VL Nyt m.m., mens du er på farten.
Vi håber, at du vil tage godt imod VL Forum appen, og at du vil få glæde af den.

Rigtig god fornøjelse.

Mænd, kom ind i kampen for flere kvinder i bestyrelserne

Skal vi indføre kvindekvoter i Danmark, som man har gjort i Norge? Vil øremærket barsel til mænd gøre en forskel for flere kvinder i ledelser og bestyrelser? Hvordan kan et førende erhvervsmedie tale om diversitet, når det er mænd, som styrer den daglige nyhedsstrøm, og mænd, som interviewes?

Virksomhedsledere er usikre på deres kommunikation

Danske virksomhedsledere er ikke i tvivl om, at kommunikation er et vigtigt ledelsesværktøj, og særligt i krisesituationer som corona er god ledelseskommunikation en af de vigtigste opgaver for en leder. Men en ny analyse viser, at 2 ud af 3 virksomhedsledere er usikre på, om deres budskaber bliver hørt og forstået af medarbejderne, og om de derfor opnår den ønskede effekt. Det skyldes måske, at kun få ledere prioriterer forberedelse af kommunikationen til medarbejderne.