Infomedia gennemfører i disse dage en “Agenda-analyse”. Den giver et billede af, hvad topcheferne interesserer sig for lige nu, og om de deltager i samfundsdebatten eller overlader kampen om fremtidens erhvervspolitik til andre.

Det er den anden af to analyser, som vil blive udarbejdet i forbindelse med VL Døgnets tema.

Data til den første analyse indsamles i disse dage af Megafon. Det sker med udgangspunkt i den email med link til et spørgeskema, som du som VL-medlem modtog den 24. marts. Her blev du spurgt om din indstilling til bl.a. de kompetencer, der bliver brug for i fremtiden.

Som leder i en moderne organisation er det godt at være klædt på med hensyn til, hvilke kompetencer, der er nødvendige i en verden præget af kompleksitet og usikkerhed. Dertil kommer, at analysen kan bruges af din organisations ledergruppe til at diagnosticere de kompetencemæssige udfordringer.

Analysen giver endvidere mulighed for benchmarking med andre.

(Skriv til info@vl.dk, hvis du som medlem ikke har modtaget emailen fra Megafon.)

 

Deltager topcheferne nok i samfundsdebatten?

 

Infomedias undersøgelse, som foretages i anden halvdel af april, stiller skarpt på danske topchefers interesse i at deltage i den offentlige debat. Ikke mindst de felter, som ligger uden for deres snævre forretningsmæssige interesse. Det er eksempelvis, når Thomas Borgen fra Danske Bank i et interview siger, at han ikke går ind for topskattelettelser.

Der vil blive sammenlignet med en stribe andre lande, for at vi kan få et billede af, om danske topchefer adskiller sig fra de udenlandske: Er engagementet på samme niveau, eller er der forskelle?

Det er Thomas Vejlemand og Lasse Skjoldan fra Infomedia, som er ansvarlige for undersøgelsen.

Resultaterne bliver omtalt i VL Nyt.

 

Tre analyseniveauer

 

Agenda-analysen er på tre niveauer:

Første analyseniveau drejer sig om, hvor mange af topcheferne fra de tyve største danske virksomheder, der har deltaget aktivt i samfundsdebatten. Der bliver sammenlignet med deres peers i USA, UK, Tyskland, Norge og Sverige. Her medregnes ikke debat inden for felter, som knytter sig til den daglige forretning.

andet analyseniveau undersøges interessen for erhvervspolitik bredt, dvs. hvordan erhvervslivets rammevilkår bliver så gode som mulige, og hvor meget topcheferne deltager i den debat. Her sammenlignes med interesseorganisationerne, politikerne, NGO’ere, fagbevægelsen og andre meningsdannere. Det giver et billede af, hvem der præger debatten.

Tredje niveau er fremtidens kompetencer og uddannelser, som også er temaet for VL Døgnet 2017. Hvilke kompetencer er det, virksomheder har brug for, hvad betyder det for uddannelsessystemet, og hvor meget deltager topcheferne sig i den debat?

 

Deltagere i VL Døgnet modtager et eksemplar af den samlede analyse på dagen.

VL på Folkemødet

På VL’s morgensession på Folkemødet lørdag 15/6 kl. 9-10, kan du møde virksomhedsledere, der går forrest med at implementere Verdensmålene i praksis. Vi ses på Folkemødet.

Download Global Goals Business Navigator (GGBN)

Global Goals Business Navigator (GGBN) appen er udviklet i forbindelse med årstemaet om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter og blev lanceret på VL Døgnet 6. juni i FN Byen. Appen har, som årets workshops om temaet, til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at indarbejde Verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye forretningsmuligheder og konkrete løsninger, som Verdensmålene åbner for.

Se videoer fra VL Døgnet 2019

JyskeBankTV dækkede VL Døgnet 2019 – Verdensmålene LIVE! Se flere sessions fra VL Døgnet on-demand.

Download McKinsey’s SDG Guide for Business Leaders

Download McKinsey’s Guide for Business Leaders to work with the SDGs as a competitive factor

Premiere på VL Døgnet

For mange er VL Døgnet et tilbagevendende årligt højdepunkt, hvor man som virksomhedsleder og VL-medlem har mulighed for at tilbringe en dag sammen og få nye relationer, ny viden, kompetencer og internationale perspektiver, der inspirerer til at blive en bedre leder og til at finde nye forretningsmodeller til gavn for den danske konkurrenceevne og det danske samfund.

Fra dyb forskning til kommerciel konkurrence

I Åbent Entreprenørskab (open-entrepreneurship.com) mødes de dygtige forskere fra universiteterne med erfarne iværksættere og professionelle virksomheder. Målet er at styrke dansk innovation via nye spin-offs og konkrete ny virksonmheder. Projektet er støttet af Industriens Fond, og er et samarbejde mellem fire universiteter. Og du kan møde projektet på VL Døgnet.
VL-Nyt har talt med Thomas Sugar, der med base på DTU, står for den overordnede kontakt til eksterne stakeholders.

Med Verdensmålene kan vi ændre verden!

”Der er ingen tvivl om, at det giver forretningsmæssig mening”. Det er ordene fra direktør, bestyrelsesmedlem og hovedaktionær i Pressalit, Dan Boyter. Han er en af talerne, når VL Døgnet på torsdag sætter lup på de 17 Verdensmål i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’. VL Nyt har sat Dan Boyter stævne til et lille sneak peak i, hvordan har ser virksomhedernes muligheder og roller i Verdensmålene.

”Det handler om mening”

Hvordan skaber man en arbejdsplads med mening? Det spørgsmål stiller CEO Flemming Jensen, VL 46, der til VL Døgnet stiller op sammen med en række andre topledere i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’.

Hvem bliver den næste Greta Thunberg?

Klimadagsordenen er i hastig udvikling, og den virksomhedsleder, der kan forudse og omfavne morgendagens agenda og trend, er et skridt foran. Thomas Vejlemand, VL 70, CEO i Infomedia, vil på VL-døgnet præsentere et analyse- og indsigtsværktøj, der potentielt kan give dette forspring.