Infomedia gennemfører i disse dage en “Agenda-analyse”. Den giver et billede af, hvad topcheferne interesserer sig for lige nu, og om de deltager i samfundsdebatten eller overlader kampen om fremtidens erhvervspolitik til andre.

Det er den anden af to analyser, som vil blive udarbejdet i forbindelse med VL Døgnets tema.

Data til den første analyse indsamles i disse dage af Megafon. Det sker med udgangspunkt i den email med link til et spørgeskema, som du som VL-medlem modtog den 24. marts. Her blev du spurgt om din indstilling til bl.a. de kompetencer, der bliver brug for i fremtiden.

Som leder i en moderne organisation er det godt at være klædt på med hensyn til, hvilke kompetencer, der er nødvendige i en verden præget af kompleksitet og usikkerhed. Dertil kommer, at analysen kan bruges af din organisations ledergruppe til at diagnosticere de kompetencemæssige udfordringer.

Analysen giver endvidere mulighed for benchmarking med andre.

(Skriv til info@vl.dk, hvis du som medlem ikke har modtaget emailen fra Megafon.)

 

Deltager topcheferne nok i samfundsdebatten?

 

Infomedias undersøgelse, som foretages i anden halvdel af april, stiller skarpt på danske topchefers interesse i at deltage i den offentlige debat. Ikke mindst de felter, som ligger uden for deres snævre forretningsmæssige interesse. Det er eksempelvis, når Thomas Borgen fra Danske Bank i et interview siger, at han ikke går ind for topskattelettelser.

Der vil blive sammenlignet med en stribe andre lande, for at vi kan få et billede af, om danske topchefer adskiller sig fra de udenlandske: Er engagementet på samme niveau, eller er der forskelle?

Det er Thomas Vejlemand og Lasse Skjoldan fra Infomedia, som er ansvarlige for undersøgelsen.

Resultaterne bliver omtalt i VL Nyt.

 

Tre analyseniveauer

 

Agenda-analysen er på tre niveauer:

Første analyseniveau drejer sig om, hvor mange af topcheferne fra de tyve største danske virksomheder, der har deltaget aktivt i samfundsdebatten. Der bliver sammenlignet med deres peers i USA, UK, Tyskland, Norge og Sverige. Her medregnes ikke debat inden for felter, som knytter sig til den daglige forretning.

andet analyseniveau undersøges interessen for erhvervspolitik bredt, dvs. hvordan erhvervslivets rammevilkår bliver så gode som mulige, og hvor meget topcheferne deltager i den debat. Her sammenlignes med interesseorganisationerne, politikerne, NGO’ere, fagbevægelsen og andre meningsdannere. Det giver et billede af, hvem der præger debatten.

Tredje niveau er fremtidens kompetencer og uddannelser, som også er temaet for VL Døgnet 2017. Hvilke kompetencer er det, virksomheder har brug for, hvad betyder det for uddannelsessystemet, og hvor meget deltager topcheferne sig i den debat?

 

Deltagere i VL Døgnet modtager et eksemplar af den samlede analyse på dagen.

Danske Bank om videomøder

Mange løsninger på klimaproblematikken skal findes i digitaliseringen, mener Berit Behring, chef for Wealth Management i Danske Bank. Coronakrisen har f.eks. vist os, at virksomheder sagtens kan fungere og holde møder, selvom vi ikke sidder sammen fysisk, en erfaring, som fremover får betydning for rejse- og mødeaktiviteter herhjemme og globalt.

Danske Bank om Purpose

“Responsible Business” lyder temaet for årets VL Døgn, som i år er et virtuelt af slagsen. Som optakt til VL Døgnet har VL Nyt talt med nogle af landets største virksomheder om deres arbejde med purpose, samfundsansvar og verdensmål.

Brug dit netværk – det er mere relevant end nogensinde

Midt i vor egen hektiske travlhed med at organisere aflysninger af workshops, omsætte VL Døgnet til et virtuelt koncept og justering af vore mange aktiviteter har jeg fået en lang række tilkendegivelser fra jer medlemmer om, at I savner VL.

VL Døgnet 2020 i kendte rammer aflyses. Nyt virtuelt format erstatter mødet i år.

Coronakrisen får nu desværre også indvirkning på vores store årlige fælles samlingspunkt i VL-regi.
Et stærkt og ambitiøst VL Døgn i Aarhus den 4. juni må desværre aflyses under indtryk af den igangværende sundhedskrise …

INFORMATION OM CORONAVIRUS/COVID-19

Vi tager ansvar i forbindelse med møder i VL-regi, især i en tid med sundhedsmæssige bekymringer på grund af Coronavirus. Derfor har vi i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse valgt at AFLYSE ALLE PLANLAGTE ARRANGEMENTER FREM TIL MEDIO APRIL 2020.

VL Døgn i fuld fart

Programmet til dette års store VL Døgn er næsten klart. VL Døgnet afholdes i Aarhus torsdag 4. juni. Det bliver et flot heldagsprogram, og talerlisten er nu næsten komplet. Blandt highlights er der både spændende temaer og formater som ”Arvingerne”, ”Europa som klimaduks og rollemodel” m.m. Og der er stærke internationale talere – bl.a. Professor Dan Ariely, Duke University, som er en af de globalt mest anerkendte psykologer – kendt for sine TED talks.

Vi varmer op til VL Døgn 2020

Siemens Danmark med adm. direktør Claus Møller i spidsen er vært for den første af forårets workshops, som fungerer som opvarmning til VL Døgn 2020 i juni.
Den 16. marts inviterer Siemens i Ballerup VL-kolleger indenfor og sætter fokus på temaet ”Responsible Business – a Competitive Advantage” og virksomhedens konkrete arbejde med FN’s verdensmål.

92 VL-medlemmer til overtegnet møde med Interforce

Forsvarschefen til erhvervsledere i VL: “I er nødt til at tage et medansvar, hvis vi skal forsvare Danmark” Forsvarschefens appel til civile erhvervsledere var ikke til at tage fejl af og var også i fuldstændig sync med VL’s årstema om ansvarlighed.

Meningsfuldt forretningsinitiativ som resultat af VL Døgn 2019.

VL Døgnet 2019 affødte et meningsfyldt samarbejde. Novo Nordisk har netop annonceret, at Too Good To Go nu er rullet ud i 25 af Novo Nordisks danske kantiner. Samarbejdet er et direkte resultat af et møde på VL Døgnet 19. Efter et indlæg fra CEO Mette Lykke fra Too Good To Go, gik Kristina Lee, CVP Novo Nordisk Facilities, og formand for VL53, hen til Mette Lykke, VL3. Og resten er historie.

Tag ansvar for medarbejdere – deres lykke er virksomhedens vækst

For Tørk Furhauge, CEO Naturfrisk Group a/s og medlem af VL, er klima- og miljømæssig ordentlighed i såvel produkter som produktionsmetoder nærmest en hygiejnefaktor. Falder snakken på ansvarlighed, peger han i stedet på mennesker: Som leder har man især ansvar for at opføre sig ordentligt, og skal han vælge kun én ting, der har ført til hans succes bliver det – medarbejdere. Tilfredse og glade medarbejdere.