Infomedia gennemfører i disse dage en “Agenda-analyse”. Den giver et billede af, hvad topcheferne interesserer sig for lige nu, og om de deltager i samfundsdebatten eller overlader kampen om fremtidens erhvervspolitik til andre.

Det er den anden af to analyser, som vil blive udarbejdet i forbindelse med VL Døgnets tema.

Data til den første analyse indsamles i disse dage af Megafon. Det sker med udgangspunkt i den email med link til et spørgeskema, som du som VL-medlem modtog den 24. marts. Her blev du spurgt om din indstilling til bl.a. de kompetencer, der bliver brug for i fremtiden.

Som leder i en moderne organisation er det godt at være klædt på med hensyn til, hvilke kompetencer, der er nødvendige i en verden præget af kompleksitet og usikkerhed. Dertil kommer, at analysen kan bruges af din organisations ledergruppe til at diagnosticere de kompetencemæssige udfordringer.

Analysen giver endvidere mulighed for benchmarking med andre.

(Skriv til info@vl.dk, hvis du som medlem ikke har modtaget emailen fra Megafon.)

 

Deltager topcheferne nok i samfundsdebatten?

 

Infomedias undersøgelse, som foretages i anden halvdel af april, stiller skarpt på danske topchefers interesse i at deltage i den offentlige debat. Ikke mindst de felter, som ligger uden for deres snævre forretningsmæssige interesse. Det er eksempelvis, når Thomas Borgen fra Danske Bank i et interview siger, at han ikke går ind for topskattelettelser.

Der vil blive sammenlignet med en stribe andre lande, for at vi kan få et billede af, om danske topchefer adskiller sig fra de udenlandske: Er engagementet på samme niveau, eller er der forskelle?

Det er Thomas Vejlemand og Lasse Skjoldan fra Infomedia, som er ansvarlige for undersøgelsen.

Resultaterne bliver omtalt i VL Nyt.

 

Tre analyseniveauer

 

Agenda-analysen er på tre niveauer:

Første analyseniveau drejer sig om, hvor mange af topcheferne fra de tyve største danske virksomheder, der har deltaget aktivt i samfundsdebatten. Der bliver sammenlignet med deres peers i USA, UK, Tyskland, Norge og Sverige. Her medregnes ikke debat inden for felter, som knytter sig til den daglige forretning.

andet analyseniveau undersøges interessen for erhvervspolitik bredt, dvs. hvordan erhvervslivets rammevilkår bliver så gode som mulige, og hvor meget topcheferne deltager i den debat. Her sammenlignes med interesseorganisationerne, politikerne, NGO’ere, fagbevægelsen og andre meningsdannere. Det giver et billede af, hvem der præger debatten.

Tredje niveau er fremtidens kompetencer og uddannelser, som også er temaet for VL Døgnet 2017. Hvilke kompetencer er det, virksomheder har brug for, hvad betyder det for uddannelsessystemet, og hvor meget deltager topcheferne sig i den debat?

 

Deltagere i VL Døgnet modtager et eksemplar af den samlede analyse på dagen.

Det er virksomhedernes opgave at hjælpe forbrugerne til nye vaner

Pia Huusfelt lever af at kigge ind i fremtidens forbrugeradfærd, transformere den til et forretningsmæssigt aktiv – og udfordre eksisterende tænkning. På hendes visitkort står Global Business Leader i IKEA Group, og hun er ikke i tvivl: morgendagens ledere prioriterer bæredygtighed på lige fod med indtjening, mens virksomhedernes nøgleord bliver relevans. De gode tal kommer nemlig ofte af sig selv, hvis virksomheden er relevant, mener hun. Pia Huusfelt er medlem af VL49, og hun giver her sit bud på, hvorfor Responsible Business er en forretningsmæssig mulighed.

Godt Nytår!

Kære VL-kollega,

Rigtigt Godt Nytår.

Vi tager nu fat på det tredje årti af det 21. århundrede. Hvad kommer til at karakterisere det nye årti, hvis det første årti havde techgiganter, populisme, fake news og klimaforandringer som nogle af overskrifterne? Hvad vil de næste ti år bringe os af godt og skidt?

”Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”

Lisbeth Knudsen brugte ordet ”opsang” om Anders Fogh Rasmussens tale til julemødet. Det var en tale, der gav stof til eftertanke, en masse refleksion og altså et budskab, der var klart og tydeligt. Virksomhederne har et ansvar. Det er ikke en option at være stille, at blande sig udenom politik, at lukke øjnene. Opsangen kom som konklusion på Anders Foghs analyse, der sagde, at 1) verdens demokratier er i krise, at 2) autokratiske regimer vil tilbagerulle frihed, åbenhed og netop demokrati og endelig

Tæt på og Bag Om. Nyt spændende samabejde mellem VL og Interforce sætter fart på Årstemaets aktiviteter

De fleste anerkender i dag teknologiske trusler som de sværeste at dæmme op for. Netop fokus på ledelsesmæssige dilemmaer i nye teknologier er et af de centrale omdrejningspunkter for VL VL Årstemaet Responsible Business.
Derfor er det særlig relevant, at VL kan lancere samarbejdet med Interforce om en række unikke møder og aktiviteter gennem foråret for VL’s medlemmer.

VL har indgået et samarbejde om årstemaet ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’ med Alliance of Democracies Foundation.

Alliance of Democracies (AoD) er en fond stiftet i 2017 af Anders Fogh Rasmussen, tidl. statsminister og generalsekretær i NATO. Formålet med fonden er at fremme demokrati og åbne markeder verden over. Alliance of Democracies Foundation har markeret sig i den internationale debat om fremmede magters valgindblanding i demokratier særligt efter det amerikanske præsidentvalg i 2016.

En købmands guide til ansvarlig ledelse

Det kan være en svær øvelse af definere, hvad det konkret vil sige at være en ansvarlig leder. VL har talt med og fået en række jordnære tips fra Lisbeth Dalgaard, der udover at være købmand i Meny Dalgaard Supermarked er formand for Dansk Arbejdsgiverforening og medlem af VL20. Interviewet er et led i vor serie om VL’s årstema: Responsible Business

Ansvarlig ledelse: ‘License to operate’ eller ‘purpose’?

Når man står i spidsen for en virksomhed, der er indbegrebet af grøn omstilling, ligger ansvarlighed naturligt i DNA’et. Men mange virksomheder har ikke grønne rødder og skal først nu til at definere deres formål med at udvise ansvarlighed. I vores serie om Responsible Business har vi interviewet Thomas Dalsgaard, bestyrelsesformand i Dansk Retursystem og medlem af VL-gruppe 48

En af verdens vigtigste techbosser talte om Responsible Business

VL-sæsonen fik en fremragende start torsdag aften hos Microsoft, hvor over 100 VL-medlemmer mødte op for at møde en af de absolut førende tech-bosser i verden: President Brad Smith, Microsoft Corporation gav et tankevækkende og dilemma-fyldt oplæg om muligheder og udfordringer ved de nye teknologier

Kan fossile brændsler og ansvarlighed gå hånd i hånd?

Der er ingen grund til at pakke det ind: Benzin og diesel, som er kerneproduktet hos landets tankstationer, er grundlæggende skadelig. Men det betyder ikke, at man ikke kan køre en ansvarlig forretning og være med til at drive den grønne omstilling, forklarer Tom Graven-Lauritzen, der er detailchef i Circle K Danmark og medlem af VL-gruppe 41, i vor serie om Responsible Business

VL-Årstema: Se DR’s interview af Brad Smith fra Microsoft

VL-årstema Responsible Business – A Competitive Advantage. Se interview af Microsoft Corporation’s President Brad Smith på DR2 Deadline