Interview Jean-Francois Manzoni, President IMD

Professor Jean-Francois Manzoni er President for IMD, som er en af Verdens største business-schools. Han mener, at mange af opgaverne, som en CEO varetager ikke ændrer sig væsentligt i fremtiden. Kun på et område er der en markant ændring: ”Der er brug for at give plads til mellemlederne, og så er det nødvendigt at erkende, at selvom man er topchef, så har man ikke svar på alt.”

 

Jean-Francois Manzoni taler på VL Døgnet den 1. juni 2017 klokken 14.00-15.00 med overskriften “Fremtidens Globale Ledelse”. Han taler sammen med CEO Robert Uggla fra A.P. Møller Holding, Seniorpartner James Allen fra Bain & Company og Uddannelses- og Forskningsminister Søren Pind.

 

Hvilke opgaver skal en leder varetage?

 

“Alle ledere og ledelsesteams har fire forskellige opgaver, der skal varetages. Den første er rollen som “strateg”. Den anden at være organisationens arkitekt, og her er den vigtigste opgave at få designet strukturen, at afklare hvilke færdigheder, der er brug for – for at målene kan realiseres, og at kortlægge den nødvendige teknologi. Den tredje at bringe energi ind i det nærmeste team og til de øvrige medarbejdere. Den fjerde at være praktisk orienteret; besøge kunder, udarbejde notater, tage beslutninger etc.

 

Hvad skal en mellemleder bruge tid på?

 

“En mellemleder skal ikke være så fokuseret på strategien og på at være organisatorisk arkitekt. (Her er det de to sidste opgaver, der tager mest tid). En mellemleder skal bruge meget tid på at skabe energi hos medarbejderne. Samtidigt skal der bruges tid på at få lederen højere oppe i hierarkiet til at bakke op om det arbejde, der foretages i den øvrige organisation. Til gengæld er der ikke brug for, at der bliver brugt lige så meget tid på omverdenen. Den opgave ligger i hænderne på topchefen og andre medarbejdere i det øverste beslutningslag. Der skal bruges tid på at pleje de vigtigste interessenter: Medierne, myndighederne, leverandørerne, ejerne etc”.

 

“Topcheferne er alene på toppen. Mellemlederne er almindeligvis medlem af et (større) team af kolleger, som har de samme ansvarsområder. Til gengæld er mellemledere kun et lille tandhjul i en stor maskine, og derfor opstår der ikke sjældent frustrationer over manglende indflydelse. Samtidigt er muligheden for at tage egne beslutninger mindre.”

 

Hvordan vil en CEO’s rolle ændre sig i fremtiden?

 

“Jeg tror ikke CEO’en eller andre lederes roller kommer til at ændre sig dramatisk i fremtiden. Blot kommer forandringerne hurtigere end tidligere. Den væsentligste ændring er hastigheden, og at der nu skal bruges mere tid på interessenterne. Fundamentalt set bliver rollerne ikke ændret.”

 

”På et område er der dog store forandringer. Mellemledere får mere beslutningskraft og indflydelse i en verden, der bliver mere og mere kompleks, og det afspejles i organisationsstrukturen. Det gælder især i internationale virksomheder. Derfor er det nødvendigt at give mellemledere beslutningskompetence, fordi det er dem, der har den relevante viden. Den findes ikke højere oppe i hierarkiet. Topchefer skal erkende, at de ikke ved alt. En af topchefens vigtigste opgaver bliver derfor at skabe en spilleplade, hvor resten af virksomheden kan arbejde og tage beslutninger. Med andre ord bliver en topchefs opgave at udstikke retningen for resten af organisationen. Sådan har det altid været, og det ændrer sig ikke”.

 

Hvad med beslutningskompetencerne, ændrer de sig?

 

“En virksomhed er ikke hurtig nok, hvis alt skal vandre op gennem beslutningspyramiden, før der kan tages en beslutning. Det kræver også en erkendelse hos topchefer, at de må give beslutningskompetence væk til resten af organisationen. Endnu vigtigere er det, at de er i stand til at erkende, hvad de er gode til, og hvad de er mindre gode til. På det område er der ved at ske en større erkendelse af, at en topchef ikke er klogere end resten af organisationen, bare fordi vedkommende er den øverste ledelse”.

 

”En topchefs væsentligste opgave er derfor at sikre, at de rigtige ledere i virksomheden er i stand til at tage de bedste beslutninger. I gamle dage var ledere beslutningsmaskiner. Det var dem, der tog beslutningerne. Nu er en leder mere involverende og reflekterende og inviterer til diskussion, hvorefter beslutningen bliver taget i fællesskab.”

 

”Derfor bliver det at være en organisatorisk arkitekt vigtigere end at være en strateg, som kan læse omverdenen og fortælle organisationen, hvad den skal gøre. Derfor skal en CEO og andre ledere være dem, der skaber rammerne og betingelserne for, at organisationen kan tage de rigtige beslutninger.”

 

Kan man forestille sig en robot som CEO?

 

”Mange jobs ændrer karakter. Robotterne, kunstig intelligens og algoritmer rykker opad i organisationen. Jeg kan næppe forestille mig, at en topchef vil blive afløst af en robot. Der er så megen intuition i jobbet som CEO.

 

Man kan ikke uddanne sig til at blive en leder ved at gå på universitet. Det er noget, man udvikler sig til. Ledelse er meget afhængig af konteksten. Det er muligt at opstille principper for god ledelse. Men når beslutningerne skal eksekveres i dagligdagen kan et kompromis med de principper være nødvendigt.

Det er virksomhedernes opgave at hjælpe forbrugerne til nye vaner

Pia Huusfelt lever af at kigge ind i fremtidens forbrugeradfærd, transformere den til et forretningsmæssigt aktiv – og udfordre eksisterende tænkning. På hendes visitkort står Global Business Leader i IKEA Group, og hun er ikke i tvivl: morgendagens ledere prioriterer bæredygtighed på lige fod med indtjening, mens virksomhedernes nøgleord bliver relevans. De gode tal kommer nemlig ofte af sig selv, hvis virksomheden er relevant, mener hun. Pia Huusfelt er medlem af VL49, og hun giver her sit bud på, hvorfor Responsible Business er en forretningsmæssig mulighed.

Godt Nytår!

Kære VL-kollega,

Rigtigt Godt Nytår.

Vi tager nu fat på det tredje årti af det 21. århundrede. Hvad kommer til at karakterisere det nye årti, hvis det første årti havde techgiganter, populisme, fake news og klimaforandringer som nogle af overskrifterne? Hvad vil de næste ti år bringe os af godt og skidt?

”Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”

Lisbeth Knudsen brugte ordet ”opsang” om Anders Fogh Rasmussens tale til julemødet. Det var en tale, der gav stof til eftertanke, en masse refleksion og altså et budskab, der var klart og tydeligt. Virksomhederne har et ansvar. Det er ikke en option at være stille, at blande sig udenom politik, at lukke øjnene. Opsangen kom som konklusion på Anders Foghs analyse, der sagde, at 1) verdens demokratier er i krise, at 2) autokratiske regimer vil tilbagerulle frihed, åbenhed og netop demokrati og endelig

Tæt på og Bag Om. Nyt spændende samabejde mellem VL og Interforce sætter fart på Årstemaets aktiviteter

De fleste anerkender i dag teknologiske trusler som de sværeste at dæmme op for. Netop fokus på ledelsesmæssige dilemmaer i nye teknologier er et af de centrale omdrejningspunkter for VL VL Årstemaet Responsible Business.
Derfor er det særlig relevant, at VL kan lancere samarbejdet med Interforce om en række unikke møder og aktiviteter gennem foråret for VL’s medlemmer.

VL har indgået et samarbejde om årstemaet ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’ med Alliance of Democracies Foundation.

Alliance of Democracies (AoD) er en fond stiftet i 2017 af Anders Fogh Rasmussen, tidl. statsminister og generalsekretær i NATO. Formålet med fonden er at fremme demokrati og åbne markeder verden over. Alliance of Democracies Foundation har markeret sig i den internationale debat om fremmede magters valgindblanding i demokratier særligt efter det amerikanske præsidentvalg i 2016.

En købmands guide til ansvarlig ledelse

Det kan være en svær øvelse af definere, hvad det konkret vil sige at være en ansvarlig leder. VL har talt med og fået en række jordnære tips fra Lisbeth Dalgaard, der udover at være købmand i Meny Dalgaard Supermarked er formand for Dansk Arbejdsgiverforening og medlem af VL20. Interviewet er et led i vor serie om VL’s årstema: Responsible Business

Ansvarlig ledelse: ‘License to operate’ eller ‘purpose’?

Når man står i spidsen for en virksomhed, der er indbegrebet af grøn omstilling, ligger ansvarlighed naturligt i DNA’et. Men mange virksomheder har ikke grønne rødder og skal først nu til at definere deres formål med at udvise ansvarlighed. I vores serie om Responsible Business har vi interviewet Thomas Dalsgaard, bestyrelsesformand i Dansk Retursystem og medlem af VL-gruppe 48

En af verdens vigtigste techbosser talte om Responsible Business

VL-sæsonen fik en fremragende start torsdag aften hos Microsoft, hvor over 100 VL-medlemmer mødte op for at møde en af de absolut førende tech-bosser i verden: President Brad Smith, Microsoft Corporation gav et tankevækkende og dilemma-fyldt oplæg om muligheder og udfordringer ved de nye teknologier

Kan fossile brændsler og ansvarlighed gå hånd i hånd?

Der er ingen grund til at pakke det ind: Benzin og diesel, som er kerneproduktet hos landets tankstationer, er grundlæggende skadelig. Men det betyder ikke, at man ikke kan køre en ansvarlig forretning og være med til at drive den grønne omstilling, forklarer Tom Graven-Lauritzen, der er detailchef i Circle K Danmark og medlem af VL-gruppe 41, i vor serie om Responsible Business

VL-Årstema: Se DR’s interview af Brad Smith fra Microsoft

VL-årstema Responsible Business – A Competitive Advantage. Se interview af Microsoft Corporation’s President Brad Smith på DR2 Deadline