REMA 1000 er en discountbutikskæde med holdninger. CSR er en integreret del af forretningsmodellen. Men én ting er strategi, noget andet er hverdagspraksis: For hvordan hjælper man kunderne til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevarer, når de handler i en discountbutik? “Design af Ledelse” er svaret.

 

“Design af ledelse” var redskabet, som blev taget i brug for at sikre, at forbrugerne får mulighed for at træffe bedre og sundere valg, når de står med indkøbskurven i supermarkedet. En stribe feltstudier gav et indblik i, hvad der var vigtigt for kunderne.

 

Kundeprototyper

 

Feltarbejdet var fundamentet for udviklingen af konkrete ideer om placering af varer og uddannelse af butiksmedarbejderne. Udover det udpegede man en række kunde-prototyper. Det skabte en bedre forståelse for kunderne og dermed for at kunne udtænke nye tiltag, der kan understøtte kundernes behov.

 

Udfordring af ledelsen

 

“Design af ledelse” er at udfordre din ledelsestilgang. Kunderne skal være i centrum for alt, hvad man gør. REMA1000 ønskede at blive mere CSR-orienteret og bæredygtig. Spørgsmålet var bare hvordan. Svaret var enkelt: Gå ud i butikkerne og se, hvordan kunderne opfører sig, eksperimenter, prøv ting af og lad det ske. Og ikke mindst: Vær villig til at give slip. Dermed får butikkerne nye forretningsmuligheder.

 

Nye redskaber i skuret

 

Topledelsen i Rema1000 har fået nye redskaber i skuret, som kan bruges til at lede på en anden måde, således at strategier hurtigere bliver omsat til handling. “Design af ledelse” styrker en topchefs evne til at omsætte strategier og visioner til konkrete handlinger.

“Rema1000 er blevet en af Danmarks mest succesfulde dagligvarevirksomheder med udgangspunkt i “Design af Ledelse”.” Det siger Christian Bason, som er en af de drivende kræfter bag dette års tema.

 

Christian Bason taler på VL Døgnet 2017 sammen med professor Shannon Hessel under titlen “Designing Leadership – A new avenue to business transformation?” Seminaret er del af formiddagens ’Fit for fremtiden’-sessioner, som finder sted mellem kl. 10.30-12.45.
Læs om de mange talersessions.

5G tillader dig at drømme stort: Hvilke teknologier kan booste din forretning i fremtiden?

Hent inspiration hos udviklingsmiljøer og hos de store industrifyrtårne og overvej, hvordan nye teknologier på sigt kan gøre en forskel for din virksomhed, lyder rådet fra Robert Dogonowski, Chief Commercial Officer (CCO) hos TDC NET og medlem af VL’s digitale Advisory Board.

Uden et stærkt netværk bliver du hjemmeblind

I et stærkt netværk skal der være plads til at dele både de store visioner og til at diskutere mere dagligdags temaer.

Lars Sander Matjeka er medlem af VL-bestyrelsen og på tiende år med i VL91. VL Nyt har talt med ham om, hvordan VL-grupperne holder sig tidssvarende og interessante for nutidens topledere.

For få dollars kan du komme godt i gang med den digitale rejse

Et månedligt fredagsmøde, hvor kunstig intelligens er omdrejningspunktet. En YouTube-kanal, som vender og drejer teknologi på nye måder – henvendt til kvinder.
Her fortæller Sahra-Josephine Hjorth om nogle af de tiltag, som gør læringsplatformen CanopyLAB til en kæmpe succes, som investorerne har fået et godt øje til.
Læs med og lær af en af tidens succesfulde danske tech-iværksættere.

Uddannelse: ‘Digitale integratorer’ skal toptune fremtidens virksomheder

Microsoft planlægger at give 200.000 danskere et digitalt løft over de næste tre år. Initiativet skal afhjælpe manglen på it-kompetencer i erhvervslivet, få flere i job og sikre interessen for it-uddannelserne, siger Nana Bule, adm. direktør i Microsoft Danmark og medlem af VL’s digitale advisory board.

Diversitet handler ikke kun om at få flere kvinder i erhvervstoppen – virksomheder skal udvide deres mindset

Hvilke lederkvalifikationer er i høj kurs lige nu og i fremtidens digitale virksomheder? I denne udgave af VL Nyt hører vi Tobias Petri fra Heidrick & Struggles om behovet for en bredere forståelse af diversitets-begrebet.

Man kan sagtens erobre verden, inden man har erobret sit hjemmemarked

Sahra-Josephine Hjorth hedder hun – et nyt navn på stjernehimlen af iværksættere, som har global succes og er godt i gang med at skabe et imponerende væksteventyr.

På bare tre måneder er det lykkedes Sahra-Josephine Hjorth med sit firma CanopyLAB (stiftet i 2015) at få succes i lande som Afrika og Sydamerika, og ifølge den unge iværksætter og medstifter af den digitale uddannelsesplatform, kan andre lære noget af CanopyLAB’s internationale succes.

LEDELSE: Hvilke kvalifikationer er afgørende i fremtidens digitale organisationer?

Hvilke lederkvalifikationer er i høj kurs lige nu og i fremtidens digitale virksomheder? Blockchain, drone-teknologi, 3D-print, Internet of Things, kunstig intelligens – teknologier, som forandrer verden hurtigere end nogensinde, og som nutidens topleder må vide noget om i det mindste på et strategisk niveau, lyder det fra executive search-branchen. Forståelse for de nye teknologiers muligheder og evnen til at lede i en tid med voldsomme forandringer er derfor i fokus lige nu, når virksomheder er på jagt efter den rigtige topledelseskandidat, fortæller Steen Ernland, Adaptum Partners (VL49).

Der er masser af dataguld gemt i krisen – viden, som vi skal udnytte

Krisen har et solidt tag i nogle brancher, andre sætter indtjeningsrekorder, og midt i en svær tid er vi i gang med at samle værdifuld data, som det aldrig har været muligt at få adgang til før. Det skal vi udnytte klogt, lyder opfordringen fra Michael Christiansen, (VL6) næstformand i VL’s bestyrelse samt Dagrofa og KFI Erhvervsdrivende Fonde. Herudover medlem af en række andre bestyrelser bl.a. Bygma, Golf Experten og it-virksomheden Ka-ching.

Godt Nytår!

2020 har på den gode side vist den kolossale omstillingsevne og kreativitet, som det danske samfund, danske virksomheder og medarbejdere besidder. Ikke mærkeligt at “samfundssind” blev årets ord. Vi stod sammen og viste en generel meget stor tillid og opbakning til myndighedernes anbefalinger og regeringens indgreb. Også selv om det har gjort alvorligt ondt på en række brancher. Ja, endda har taget livet helt af en enkelt.

ASTRID SIMONSEN JOOS

2020 har været den ultimative test for lysvirksomheden Signify, som står skarpt og forberedt på 2021, klar til at sende endnu flere højteknologiske lysprodukter på markedet og løse verdens behov, fortæller Astrid Simonsen Joos, Global Chief Digital Officer og Head of Transformation. Astrid er medlem af VL3 og med i VL’s digitale advisory board for temaet; Digital Reshaping.