REMA 1000 er en discountbutikskæde med holdninger. CSR er en integreret del af forretningsmodellen. Men én ting er strategi, noget andet er hverdagspraksis: For hvordan hjælper man kunderne til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevarer, når de handler i en discountbutik? “Design af Ledelse” er svaret.

 

“Design af ledelse” var redskabet, som blev taget i brug for at sikre, at forbrugerne får mulighed for at træffe bedre og sundere valg, når de står med indkøbskurven i supermarkedet. En stribe feltstudier gav et indblik i, hvad der var vigtigt for kunderne.

 

Kundeprototyper

 

Feltarbejdet var fundamentet for udviklingen af konkrete ideer om placering af varer og uddannelse af butiksmedarbejderne. Udover det udpegede man en række kunde-prototyper. Det skabte en bedre forståelse for kunderne og dermed for at kunne udtænke nye tiltag, der kan understøtte kundernes behov.

 

Udfordring af ledelsen

 

“Design af ledelse” er at udfordre din ledelsestilgang. Kunderne skal være i centrum for alt, hvad man gør. REMA1000 ønskede at blive mere CSR-orienteret og bæredygtig. Spørgsmålet var bare hvordan. Svaret var enkelt: Gå ud i butikkerne og se, hvordan kunderne opfører sig, eksperimenter, prøv ting af og lad det ske. Og ikke mindst: Vær villig til at give slip. Dermed får butikkerne nye forretningsmuligheder.

 

Nye redskaber i skuret

 

Topledelsen i Rema1000 har fået nye redskaber i skuret, som kan bruges til at lede på en anden måde, således at strategier hurtigere bliver omsat til handling. “Design af ledelse” styrker en topchefs evne til at omsætte strategier og visioner til konkrete handlinger.

“Rema1000 er blevet en af Danmarks mest succesfulde dagligvarevirksomheder med udgangspunkt i “Design af Ledelse”.” Det siger Christian Bason, som er en af de drivende kræfter bag dette års tema.

 

Christian Bason taler på VL Døgnet 2017 sammen med professor Shannon Hessel under titlen “Designing Leadership – A new avenue to business transformation?” Seminaret er del af formiddagens ’Fit for fremtiden’-sessioner, som finder sted mellem kl. 10.30-12.45.
Læs om de mange talersessions.

VL har indgået et samarbejde om årstemaet ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’ med Alliance of Democracies Foundation.

Alliance of Democracies (AoD) er en fond stiftet i 2017 af Anders Fogh Rasmussen, tidl. statsminister og generalsekretær i NATO. Formålet med fonden er at fremme demokrati og åbne markeder verden over. Alliance of Democracies Foundation har markeret sig i den internationale debat om fremmede magters valgindblanding i demokratier særligt efter det amerikanske præsidentvalg i 2016.

En købmands guide til ansvarlig ledelse

Det kan være en svær øvelse af definere, hvad det konkret vil sige at være en ansvarlig leder. VL har talt med og fået en række jordnære tips fra Lisbeth Dalgaard, der udover at være købmand i Meny Dalgaard Supermarked er formand for Dansk Arbejdsgiverforening og medlem af VL20. Interviewet er et led i vor serie om VL’s årstema: Responsible Business

Ansvarlig ledelse: ‘License to operate’ eller ‘purpose’?

Når man står i spidsen for en virksomhed, der er indbegrebet af grøn omstilling, ligger ansvarlighed naturligt i DNA’et. Men mange virksomheder har ikke grønne rødder og skal først nu til at definere deres formål med at udvise ansvarlighed. I vores serie om Responsible Business har vi interviewet Thomas Dalsgaard, bestyrelsesformand i Dansk Retursystem og medlem af VL-gruppe 48

En af verdens vigtigste techbosser talte om Responsible Business

VL-sæsonen fik en fremragende start torsdag aften hos Microsoft, hvor over 100 VL-medlemmer mødte op for at møde en af de absolut førende tech-bosser i verden: President Brad Smith, Microsoft Corporation gav et tankevækkende og dilemma-fyldt oplæg om muligheder og udfordringer ved de nye teknologier

Kan fossile brændsler og ansvarlighed gå hånd i hånd?

Der er ingen grund til at pakke det ind: Benzin og diesel, som er kerneproduktet hos landets tankstationer, er grundlæggende skadelig. Men det betyder ikke, at man ikke kan køre en ansvarlig forretning og være med til at drive den grønne omstilling, forklarer Tom Graven-Lauritzen, der er detailchef i Circle K Danmark og medlem af VL-gruppe 41, i vor serie om Responsible Business

VL-Årstema: Se DR’s interview af Brad Smith fra Microsoft

VL-årstema Responsible Business – A Competitive Advantage. Se interview af Microsoft Corporation’s President Brad Smith på DR2 Deadline

Man skal kunne handle dagligvarer med hovedet under armen

Bæredygtighed og ansvarlighedshensyn er for alvor kommet på menuen i dagligvarehandlen. Det at udvise ansvarlighed udgør dog ikke længere blot et konkurrenceparameter – det er et ’license to operate’. Sådan siger Coop-formand Lasse Bolander, medlem af VL45, i det første interview i serien om årstemaet ‘Responsible Business – A Competitive Advantage

Se optagelser / præsentationer fra VL-årsmødet.

Til lanceringen af årstemaet havde VL inviteret Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør, DI, Lone Fønss Schrøder, CEO Concordium og næstformand Volvo mm og Kim Escherich, Executive Innovation Architect, IBM.

Flot lancering af temaet Responsible Business – A Competitive Advantage

Se video nu fra det velbesøgte og stemningsfyldte årsmøde sidste uge i BLOX i København.

Mere end 200 VL-medlemmer og en perlerække af spændende internationale og danske topledere debatterede engageret på mødet i BLOX.

Los Angeles’ borgmester Eric Garcetti åbner VL-årsmødet i BLOX 2019

Se eller gense Los Angeles’ borgmester Eric Garcetti’s åbningstale til VL-årsmødet (Eric Garcetti er formand for C40)