REMA 1000 er en discountbutikskæde med holdninger. CSR er en integreret del af forretningsmodellen. Men én ting er strategi, noget andet er hverdagspraksis: For hvordan hjælper man kunderne til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevarer, når de handler i en discountbutik? “Design af Ledelse” er svaret.

 

“Design af ledelse” var redskabet, som blev taget i brug for at sikre, at forbrugerne får mulighed for at træffe bedre og sundere valg, når de står med indkøbskurven i supermarkedet. En stribe feltstudier gav et indblik i, hvad der var vigtigt for kunderne.

 

Kundeprototyper

 

Feltarbejdet var fundamentet for udviklingen af konkrete ideer om placering af varer og uddannelse af butiksmedarbejderne. Udover det udpegede man en række kunde-prototyper. Det skabte en bedre forståelse for kunderne og dermed for at kunne udtænke nye tiltag, der kan understøtte kundernes behov.

 

Udfordring af ledelsen

 

“Design af ledelse” er at udfordre din ledelsestilgang. Kunderne skal være i centrum for alt, hvad man gør. REMA1000 ønskede at blive mere CSR-orienteret og bæredygtig. Spørgsmålet var bare hvordan. Svaret var enkelt: Gå ud i butikkerne og se, hvordan kunderne opfører sig, eksperimenter, prøv ting af og lad det ske. Og ikke mindst: Vær villig til at give slip. Dermed får butikkerne nye forretningsmuligheder.

 

Nye redskaber i skuret

 

Topledelsen i Rema1000 har fået nye redskaber i skuret, som kan bruges til at lede på en anden måde, således at strategier hurtigere bliver omsat til handling. “Design af ledelse” styrker en topchefs evne til at omsætte strategier og visioner til konkrete handlinger.

“Rema1000 er blevet en af Danmarks mest succesfulde dagligvarevirksomheder med udgangspunkt i “Design af Ledelse”.” Det siger Christian Bason, som er en af de drivende kræfter bag dette års tema.

 

Christian Bason taler på VL Døgnet 2017 sammen med professor Shannon Hessel under titlen “Designing Leadership – A new avenue to business transformation?” Seminaret er del af formiddagens ’Fit for fremtiden’-sessioner, som finder sted mellem kl. 10.30-12.45.
Læs om de mange talersessions.

VL på Folkemødet

På VL’s morgensession på Folkemødet lørdag 15/6 kl. 9-10, kan du møde virksomhedsledere, der går forrest med at implementere Verdensmålene i praksis. Vi ses på Folkemødet.

Download Global Goals Business Navigator (GGBN)

Global Goals Business Navigator (GGBN) appen er udviklet i forbindelse med årstemaet om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter og blev lanceret på VL Døgnet 6. juni i FN Byen. Appen har, som årets workshops om temaet, til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at indarbejde Verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye forretningsmuligheder og konkrete løsninger, som Verdensmålene åbner for.

Se videoer fra VL Døgnet 2019

JyskeBankTV dækkede VL Døgnet 2019 – Verdensmålene LIVE! Se flere sessions fra VL Døgnet on-demand.

Download McKinsey’s SDG Guide for Business Leaders

Download McKinsey’s Guide for Business Leaders to work with the SDGs as a competitive factor

Premiere på VL Døgnet

For mange er VL Døgnet et tilbagevendende årligt højdepunkt, hvor man som virksomhedsleder og VL-medlem har mulighed for at tilbringe en dag sammen og få nye relationer, ny viden, kompetencer og internationale perspektiver, der inspirerer til at blive en bedre leder og til at finde nye forretningsmodeller til gavn for den danske konkurrenceevne og det danske samfund.

Fra dyb forskning til kommerciel konkurrence

I Åbent Entreprenørskab (open-entrepreneurship.com) mødes de dygtige forskere fra universiteterne med erfarne iværksættere og professionelle virksomheder. Målet er at styrke dansk innovation via nye spin-offs og konkrete ny virksonmheder. Projektet er støttet af Industriens Fond, og er et samarbejde mellem fire universiteter. Og du kan møde projektet på VL Døgnet.
VL-Nyt har talt med Thomas Sugar, der med base på DTU, står for den overordnede kontakt til eksterne stakeholders.

Med Verdensmålene kan vi ændre verden!

”Der er ingen tvivl om, at det giver forretningsmæssig mening”. Det er ordene fra direktør, bestyrelsesmedlem og hovedaktionær i Pressalit, Dan Boyter. Han er en af talerne, når VL Døgnet på torsdag sætter lup på de 17 Verdensmål i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’. VL Nyt har sat Dan Boyter stævne til et lille sneak peak i, hvordan har ser virksomhedernes muligheder og roller i Verdensmålene.

”Det handler om mening”

Hvordan skaber man en arbejdsplads med mening? Det spørgsmål stiller CEO Flemming Jensen, VL 46, der til VL Døgnet stiller op sammen med en række andre topledere i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’.

Hvem bliver den næste Greta Thunberg?

Klimadagsordenen er i hastig udvikling, og den virksomhedsleder, der kan forudse og omfavne morgendagens agenda og trend, er et skridt foran. Thomas Vejlemand, VL 70, CEO i Infomedia, vil på VL-døgnet præsentere et analyse- og indsigtsværktøj, der potentielt kan give dette forspring.