Af: Henrik Ørholst

“Vidensforspring” er en nyskabelse i VL Nyt. Hver måned vil vi sætte fokus på tendenser, som kan være en kilde til inspiration til dig:

Det er ikke nok bare at finde et attraktivt marked og med udgangspunkt i det formulere en succesfuld strategi, som kan skaffe flere kunder i butikken. Ofte går det galt, og det er ikke eksterne faktorer, der forhindrer virksomheders succes. Chris Zook og James Allen fra Bain & Company har undersøgt, hvem skurken er. Vækstbremsen skyldes interne forhold som bureaukrati og kriser, der opstår i takt med, at virksomheden vokser.

Når virksomheder har eksisteret i nogle år, får den nye helte. I starten var heltene dem, der var tæt på markedet. I takt med at virksomhederne bliver ældre, kommer der regler, kontrol og andre mekanismer, der øger friktionen. Dynamikken forsvinder. Derfor kommer topledelsen på afstand af hvad, der sker i markedet. De bliver opslugt af den daglige drift, og nytænkning og udvikling forsvinder. Heltene i organisationen bliver dem, der bevarer status quo.

Danske virksomheder hænger fast i den daglige drift og bruger ikke nok tid på fremtiden. Det kan betyde, at de bliver overhalet indenom af nye og overraskende konkurrenter.

Alligevel ved de godt, at innovation og fornyelse er vigtig, og flere peger på, at entreprenørskab og innovation er nogle af de centrale faktorer i fremtiden. Men når det kommer til at sætte handling bag, sker der ikke meget. Det er kun 9% af lederne, der bruger over 60% af deres tid på udvikling – 59% af lederne bruger under 30%.

En forklaring kan være, at kun 24% af lederne mener, at de i ”meget høj” eller ”høj” grad er udsat for konkurrence fra virksomheder udenfor deres nuværende branche. På samme spørgsmål set fem år frem er dette tal kun steget til 40%. Danskere ledere ser altså ikke iværksætterne i en garage, som dem, der kan komme ind og ændre spillereglerne i en branche.

Kilde: VL Døgn analysen 2016

De nye gamle helte

Derfor gælder det om at finde frem til nye helte. Eller rettere finde tilbage til rødderne. De rigtige helte er dem, som har den daglige kontakt og forståelse for kundernes ønsker og behov. Med andre ord skal virksomheden genopfinde det oprindelige formål, der sikrer skarphed og differentiering.

Succes er ikke altid succes

“Mange virksomheder virker skarpe og succesfulde set udefra – men når man kommer ind bag murene ses ofte adskillige udfordringer. Man er kommet for langt væk fra det oprindelige formål og kunderne – og i stedet benyttes ressourcerne på regler, procedurer og skemaer uden reel værdiskabelse. Den fornemmelse tror jeg rigtigt mange kender og kæmper med til dagligt”, siger Mette Dyhr, som er bestyrelsesmedlem i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse og tidligere chef i bl.a. Irma og Danske Spil.

Vækst i både toplinjen og bundlinjen er omdrejningspunktet i alle former for strategisk arbejde. Men at finde den magiske formel, der er udgangspunktet for succes for alle virksomheder uanset deres størrelse og branche, er ikke så nemt.

Eksterne og interne forhold

Generelt er der to ting, som bestemmer, om en virksomhed får succes eller fiasko. Det mest synlige er de eksterne forhold. Det er den snak, som aktionærerne og medierne elsker at bore i. Det er noget, som man kan forstå.

Den anden forklaring er de interne forhold. Det er meget mere vanskeligt at få et overblik over. Det kan dække over virksomhedskulturen, forretningsmodellen, og hvordan virksomheden i det hele taget fungerer. Her kan traditioner og interne politikker være med til at holde virksomheden i en spændetrøje, det koster alt for meget at holde fast i.

https://vl.dk/2013/09/tilbage-til-roedderne/

Vækstskurken

Skurken er vækstparadokset. Når en virksomhed vokser og bliver større og større, er der brug for stadig mere komplicerede processer, og regneark bliver en del af dagligdagen for alle ledere uanset, om det er i toppen eller bunden af pyramiden.

Når der kommer alt for mange systemer, kommer vækstmaskinen til at hoste på et tidspunkt. Det er ikke fordi, forretningsmodellen er blevet disrupted. Motoren kører stadig, men der er kommet for meget fyld på, som den skal trække. Det kalder Bain-konsulenterne Chris Zook og James Allen for “Stall out” i “The Founders Mentality”, som udkom lige før sommerferien på Harvard Business Review Press.

James Allen, Bain & Company

Intern fiasko

De har undersøgt mere end 8000 virksomheder over hele Verden. To tredjedele af dem har opnået en omsætning på mere end en halv milliard dollars, inden de har ramt muren. Fælles for de virksomheder er, at de har tabt momentum, og det går hurtigt, når væksten falder pludseligt og voldsomt.

“Bureaukratiet fjerner fokus og energi fra købmandsskabet, kunderne og visionen, som oprindeligt var virksomhedens fundament og drivkraft. Udviklingen i alle markeder kræver høj grad af agilitet, ellers overhales man af nye spillere, der forstår at læse kundernes behov og digitaliseringens muligheder.  Her kommer mange etablerede virksomheder til kort, da man har ikke den vanlige tidshorisont til at transformere virksomheden og kulturen” siger Mette Dyhr.

følge Chris Zook og James Allen mener 90 procent af alle respondenterne på deres undersøgelse, at det er interne forhold, der er skyld i faldende indtjening. Ikke eksterne forhold. Oplysningerne er baseret på, at de har spurgt 377 topchefer.

94 procent af dem mener, at der ikke er mangel på ideer til nye forretningsmuligheder.

Derfor skal kompleksiteten være det, som skal bekæmpes for enhver pris i alle virksomheder og organisationer. Det er en af “The Founders Mentality’s” vigtigste budskaber; at virksomheden skal tilbage til de gamle dyder, fra da virksomheden var ung og spændstig og ikke tung og undermotoriseret. En ung virksomhed har sjældent mange regler, og det giver et stort spillerum for virksomheden og dens medarbejdere.

Ledelse forpligter

Alle virksomheder gennemgår en udvikling. Der er beskrevet bl.a. i den klassiske artikel af Larry Greiner om en virksomheds livscyklus, hvor der mellem de enkelte faser, forekommer kriser.

Det mener Chris Zook og James Allen også. De peger på tre kriser, som er en del af en virksomheds udvikling.

Først er der “overload”. Det er når virksomheden taber momentum. Tingene går ikke længere så hurtigt, som det gjorde i starten af virksomhedens liv. Den anden fase er “stall out”. Det er, når kompleksiteten tager overhånd, og der kommer tvivl om udviklingsretning og strategien. Og når man først er kommet ind i den onde spiral, vil det være svært at komme ud af den. Den fase leder direkte over i “free fall”. Her er virksomheden for alvor truet på livet, og ledelsen har tabt kontrol med det hele.

“For at komme ud af dødsspiralen skal ledelsen gå forrest og vise vejen. Den skal være de første, der vender tilbage til rødderne. Jeg synes eksempelvis, det er nogle spændende initiativer, som CEO Peter Høgsted fra Coop har igangsat. Det er et opgør med discount i dagligvarehandlen, og her er man netop også på vej tilbage til rødderne, hvor det hele handler om gode og sunde fødevarer til danskerne. Selvfølgelig til den helt rigtige pris. Her er det værd at huske, at vi som ledere har en forpligtelse til at skære alt, hvad der ikke er værdiskabende, væk”, afrunder Mette Dyhr fra VL.

A.P. Møller-Maersk er en virksomhed, som i høj grad  er baseret på værdierne. Lige nu er der igangsat en proces, som skal lede frem til en ny forretningsstrategi.  Værdierne er stadig fundamentet for dette arbejde.

 Chris Zook og James Allens kogebog fra “The Founders Mentality”:

1. Rediscover your insurgent Mission

2. Obsess over your Business’s Front Line

3. Install an Owner’s Mindset

Faktaboks:

“The Founder’s Mentality”

Chris Zook & James Allen

Harvard Business Review Press

256 sider

Pris: USD 30

Bogen udkom den 7. juni 2016

Anmeldelse i Børsen den 2. juni (kræver password)

http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/142894/artikel.html?hl=YToyOntpOjA7czoxODoiRm91bmRlcnMgTWVudGFsaXR5IjtpOjE7czoxODoiRm91bmRlcnMgbWVudGFsaXR5Ijt9

For fem år siden kunne VL Døgnet ikke have samlet 600 topledere om det her tema

FN’s Verdensmål er et brandvarmt emne i erhvervslivet og blandt danskerne. Måske fordi Verdensmålene er aktuelle og vedkommende…

Verdensmålsworkshop i Aalborg holdes 30/4 hos Rambøll

Verdensmålsworkshoppen Aalborg holdes 30/4 hos Rambøll

Det ’nye’ VL er mere meningsfuldt end nogensinde

Hvad er meningen med VL? – hvad er purpose? Hvordan skal et historisk netværk af industriens topbosser genopfinde sig selv…

Sustain Report interview af Ida Bratting Kongsted

Sustain Report har talt med Ida Bratting Kongsted om resultaterne af VL’s Verdensmåls-survey. Der er lang vej til, at Verdensmålene er koblet godt og grundigt sammen med kerneforretningen. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL).

Verdensmål er en opgave 
for topledelsen

Klimaindsatsen skal være en del af selve forretningsstrategien og styres benhårdt af topledelsen, hvis man vil skabe resultater, siger adm. direktør Jakob Thøisen fra fødevarevirksomheden Palsgaard. For nylig var han og Palsgaard vært for en VL-workshop, hvor FN’s 17 Verdensmål blev vendt og drejet i et konkurrenceperspektiv.

Det siger VL-medlemmerne om arbejdet 
med FN’s Verdensmål

“Det er fantastisk at opleve, at der i brede kredse synes at være opbakning og engagement i forhold til Verdensmålene. For eksempel er alvoren i klimaforandringerne endelig gået op for de fleste. Motivationen til at handle er til stede – også hos topledelsen i virksomhederne, og det momentum skal vi udnytte. At der er enighed om og vilje til at handle, og at verdensmålene også kan være en konkurrenceparameter – øger troen på, at det kan lykkes – at slaget ikke er tabt.”

Breaking: VL Døgnet 2020 til Aarhus

Det er med glæde, at VL allerede nu kan løfte sløret for, at VL Døgnet 2020 holdes i Aarhus efter mere end 25 års fravær…

Tillykke til Chr. Hansen – Verdens mest bæredygtige virksomhed

Den 22. januar blev listen over de 100 mest bæredygtige virksomheder i verdenen offentliggjort under WORLD ECONOMIC FORUM, DAVOS. Her var Chr. Hansen med helt i toppen…

Vær med i Verdensmålsprojektet

Husk at du som VL-medlem eksklusivt har mulighed for at tilmelde dig de inspirerende workshops, som VL har arrangeret i samarbejde med en række virksomheder i de kommende måneder…

Åbent for tilmelding til VL Døgnet 2019

Den 6. juni 2019 samler VL Døgnet de mest markante stemmer fra dansk og udenlandsk erhvervsliv i FN Byen med “Verdensmålene LIVE!”. Vi har allerede nu offentliggjort de 15 første talere…