Af: Henrik Ørholst

“Vidensforspring” er en nyskabelse i VL Nyt. Hver måned vil vi sætte fokus på tendenser, som kan være en kilde til inspiration til dig:

Det er ikke nok bare at finde et attraktivt marked og med udgangspunkt i det formulere en succesfuld strategi, som kan skaffe flere kunder i butikken. Ofte går det galt, og det er ikke eksterne faktorer, der forhindrer virksomheders succes. Chris Zook og James Allen fra Bain & Company har undersøgt, hvem skurken er. Vækstbremsen skyldes interne forhold som bureaukrati og kriser, der opstår i takt med, at virksomheden vokser.

Når virksomheder har eksisteret i nogle år, får den nye helte. I starten var heltene dem, der var tæt på markedet. I takt med at virksomhederne bliver ældre, kommer der regler, kontrol og andre mekanismer, der øger friktionen. Dynamikken forsvinder. Derfor kommer topledelsen på afstand af hvad, der sker i markedet. De bliver opslugt af den daglige drift, og nytænkning og udvikling forsvinder. Heltene i organisationen bliver dem, der bevarer status quo.

Danske virksomheder hænger fast i den daglige drift og bruger ikke nok tid på fremtiden. Det kan betyde, at de bliver overhalet indenom af nye og overraskende konkurrenter.

Alligevel ved de godt, at innovation og fornyelse er vigtig, og flere peger på, at entreprenørskab og innovation er nogle af de centrale faktorer i fremtiden. Men når det kommer til at sætte handling bag, sker der ikke meget. Det er kun 9% af lederne, der bruger over 60% af deres tid på udvikling – 59% af lederne bruger under 30%.

En forklaring kan være, at kun 24% af lederne mener, at de i ”meget høj” eller ”høj” grad er udsat for konkurrence fra virksomheder udenfor deres nuværende branche. På samme spørgsmål set fem år frem er dette tal kun steget til 40%. Danskere ledere ser altså ikke iværksætterne i en garage, som dem, der kan komme ind og ændre spillereglerne i en branche.

Kilde: VL Døgn analysen 2016

De nye gamle helte

Derfor gælder det om at finde frem til nye helte. Eller rettere finde tilbage til rødderne. De rigtige helte er dem, som har den daglige kontakt og forståelse for kundernes ønsker og behov. Med andre ord skal virksomheden genopfinde det oprindelige formål, der sikrer skarphed og differentiering.

Succes er ikke altid succes

“Mange virksomheder virker skarpe og succesfulde set udefra – men når man kommer ind bag murene ses ofte adskillige udfordringer. Man er kommet for langt væk fra det oprindelige formål og kunderne – og i stedet benyttes ressourcerne på regler, procedurer og skemaer uden reel værdiskabelse. Den fornemmelse tror jeg rigtigt mange kender og kæmper med til dagligt”, siger Mette Dyhr, som er bestyrelsesmedlem i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse og tidligere chef i bl.a. Irma og Danske Spil.

Vækst i både toplinjen og bundlinjen er omdrejningspunktet i alle former for strategisk arbejde. Men at finde den magiske formel, der er udgangspunktet for succes for alle virksomheder uanset deres størrelse og branche, er ikke så nemt.

Eksterne og interne forhold

Generelt er der to ting, som bestemmer, om en virksomhed får succes eller fiasko. Det mest synlige er de eksterne forhold. Det er den snak, som aktionærerne og medierne elsker at bore i. Det er noget, som man kan forstå.

Den anden forklaring er de interne forhold. Det er meget mere vanskeligt at få et overblik over. Det kan dække over virksomhedskulturen, forretningsmodellen, og hvordan virksomheden i det hele taget fungerer. Her kan traditioner og interne politikker være med til at holde virksomheden i en spændetrøje, det koster alt for meget at holde fast i.

https://vl.dk/2013/09/tilbage-til-roedderne/

Vækstskurken

Skurken er vækstparadokset. Når en virksomhed vokser og bliver større og større, er der brug for stadig mere komplicerede processer, og regneark bliver en del af dagligdagen for alle ledere uanset, om det er i toppen eller bunden af pyramiden.

Når der kommer alt for mange systemer, kommer vækstmaskinen til at hoste på et tidspunkt. Det er ikke fordi, forretningsmodellen er blevet disrupted. Motoren kører stadig, men der er kommet for meget fyld på, som den skal trække. Det kalder Bain-konsulenterne Chris Zook og James Allen for “Stall out” i “The Founders Mentality”, som udkom lige før sommerferien på Harvard Business Review Press.

James Allen, Bain & Company

Intern fiasko

De har undersøgt mere end 8000 virksomheder over hele Verden. To tredjedele af dem har opnået en omsætning på mere end en halv milliard dollars, inden de har ramt muren. Fælles for de virksomheder er, at de har tabt momentum, og det går hurtigt, når væksten falder pludseligt og voldsomt.

“Bureaukratiet fjerner fokus og energi fra købmandsskabet, kunderne og visionen, som oprindeligt var virksomhedens fundament og drivkraft. Udviklingen i alle markeder kræver høj grad af agilitet, ellers overhales man af nye spillere, der forstår at læse kundernes behov og digitaliseringens muligheder.  Her kommer mange etablerede virksomheder til kort, da man har ikke den vanlige tidshorisont til at transformere virksomheden og kulturen” siger Mette Dyhr.

følge Chris Zook og James Allen mener 90 procent af alle respondenterne på deres undersøgelse, at det er interne forhold, der er skyld i faldende indtjening. Ikke eksterne forhold. Oplysningerne er baseret på, at de har spurgt 377 topchefer.

94 procent af dem mener, at der ikke er mangel på ideer til nye forretningsmuligheder.

Derfor skal kompleksiteten være det, som skal bekæmpes for enhver pris i alle virksomheder og organisationer. Det er en af “The Founders Mentality’s” vigtigste budskaber; at virksomheden skal tilbage til de gamle dyder, fra da virksomheden var ung og spændstig og ikke tung og undermotoriseret. En ung virksomhed har sjældent mange regler, og det giver et stort spillerum for virksomheden og dens medarbejdere.

Ledelse forpligter

Alle virksomheder gennemgår en udvikling. Der er beskrevet bl.a. i den klassiske artikel af Larry Greiner om en virksomheds livscyklus, hvor der mellem de enkelte faser, forekommer kriser.

Det mener Chris Zook og James Allen også. De peger på tre kriser, som er en del af en virksomheds udvikling.

Først er der “overload”. Det er når virksomheden taber momentum. Tingene går ikke længere så hurtigt, som det gjorde i starten af virksomhedens liv. Den anden fase er “stall out”. Det er, når kompleksiteten tager overhånd, og der kommer tvivl om udviklingsretning og strategien. Og når man først er kommet ind i den onde spiral, vil det være svært at komme ud af den. Den fase leder direkte over i “free fall”. Her er virksomheden for alvor truet på livet, og ledelsen har tabt kontrol med det hele.

“For at komme ud af dødsspiralen skal ledelsen gå forrest og vise vejen. Den skal være de første, der vender tilbage til rødderne. Jeg synes eksempelvis, det er nogle spændende initiativer, som CEO Peter Høgsted fra Coop har igangsat. Det er et opgør med discount i dagligvarehandlen, og her er man netop også på vej tilbage til rødderne, hvor det hele handler om gode og sunde fødevarer til danskerne. Selvfølgelig til den helt rigtige pris. Her er det værd at huske, at vi som ledere har en forpligtelse til at skære alt, hvad der ikke er værdiskabende, væk”, afrunder Mette Dyhr fra VL.

A.P. Møller-Maersk er en virksomhed, som i høj grad  er baseret på værdierne. Lige nu er der igangsat en proces, som skal lede frem til en ny forretningsstrategi.  Værdierne er stadig fundamentet for dette arbejde.

 Chris Zook og James Allens kogebog fra “The Founders Mentality”:

1. Rediscover your insurgent Mission

2. Obsess over your Business’s Front Line

3. Install an Owner’s Mindset

Faktaboks:

“The Founder’s Mentality”

Chris Zook & James Allen

Harvard Business Review Press

256 sider

Pris: USD 30

Bogen udkom den 7. juni 2016

Anmeldelse i Børsen den 2. juni (kræver password)

http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/142894/artikel.html?hl=YToyOntpOjA7czoxODoiRm91bmRlcnMgTWVudGFsaXR5IjtpOjE7czoxODoiRm91bmRlcnMgbWVudGFsaXR5Ijt9

Netværk, fortrolighed, og masser af sparring

Vi bliver tit og ofte mødt med nysgerrige forespørgsler om VL fra vor omverden, fra ledere, der ikke er medlemmer af VL – og vi oplever også nysgerrighed fra egne medlemmer om VL-medlemskabet og netværket.
Vi vil derfor gennem efteråret dele en række korte videointerviews, hvor VL-medlemmer kort fortæller om deres oplevelse af udbyttet af VL.

Vil du med til Mad & BæredygtighedsFestival i ZOO?

Anledningerne er flere. Blandt andet ønsker ZOO at øge opmærksomheden omkring sit arbejde med naturbevarelse i DK og internationalt – og vil derfor inspirere danske virksomheder og beslutningstagere til på sigt at tage del i det fortsatte arbejde. ZOO har bemærket VL´s store og fokuserede arbejde med ansvarlighed og Verdensmål – og ser VL som arnestedet for virksomhedernes seriøse arbejde med bæredygtighed.

Velkommen tilbage til en ny spændende sæson for VL

I VL Selskabet er vi nu klar til at tage hul på efterårets program, som vi vil bestræbe os på at gøre dækkende og aktuelt for alle. Jeg ved, at flere grupper allerede i september har planlagt egne ’døgnmøder’, udlandsture og andre aktiviteter, der alle understreger de stærke og givende netværksrelationer, som er i VL.

Verdensmålene slår igennem i dansk erhvervsliv

Der er nu reel sandsynlighed for, at Danmark flytter sig markant i en grøn retning. Erhvervslivet har nemlig taget FN’s verdensmål til sig, og det er noget nyt, skriver Mette Ehlers Mikkelsen, medlem af VL77:

“Når de danske virksomheder sætter handling bag ordene, har man nemlig kræfter til at lave rigtige forandringer, miljøforbedringer og nye innovative teknologier. Hvilket igen giver mulighed for at eksportere produkter og erfaringer, der både gør Danmark rigere og verden bedre.”

VL107 omsætter FNs Verdensmål 5 
til konkret handling i samtalebog

Med afsæt i Verdensmål nr. 5 om ligestilling mellem kønnene har 34 kvinder i VL 107 sat sig for at inspirere og være rollemodeller for andre kvinder i ledelsesrollen.
Mens VL har haft årstema om FN’s 17 verdensmål som konkurrenceparameter, så har VL 107 valgt at fokusere særligt på et mål. Og et temmelig væsentligt et. Ligestilling er ifølge udtalelser fra direktøren for UN Global Compact, Lise Kingo, på VLs årsmøde den 6. juni faktisk det stærkeste redskab til at realisere en mere bæredygtig fremtid.

God sommer – og tak for en stærk VL-sæson

Fra VL skal der lyde et ekstraordinært stort tak for en sæson, der står tilbage som én af de gode i netværkets historie. Og en tid, hvor jeres enorme engagement på tværs af VL-grupperne kulminerede i et VL Døgn, som vi har fået mange positive tilbagemeldinger på.

‘Business as usual is screwing us’

VL Døgnet 2019 gav anledning til stor inspiration og eftertanke blandt de mange engagerede deltagere. En af deltagerne, Christina Blak fra VL 65, som også har deltaget i forårets workshops om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter, har skrevet denne kronik.

Ny app inspirerer til dit arbejde med Verdensmålene

Global Goals Business Navigator (GGBN) app’en er udviklet af 3B IMPACT i forbindelse med årstemaet om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter og blev lanceret på VL Døgnet den 6. juni i FN Byen. App’en har, som årets workshops om temaet, til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at indarbejde Verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye forretningsmuligheder og konkrete løsninger, som Verdensmålene åbner for.