Af: Henrik Ørholst

“Vidensforspring” er en nyskabelse i VL Nyt. Hver måned vil vi sætte fokus på tendenser, som kan være en kilde til inspiration til dig:

Det er ikke nok bare at finde et attraktivt marked og med udgangspunkt i det formulere en succesfuld strategi, som kan skaffe flere kunder i butikken. Ofte går det galt, og det er ikke eksterne faktorer, der forhindrer virksomheders succes. Chris Zook og James Allen fra Bain & Company har undersøgt, hvem skurken er. Vækstbremsen skyldes interne forhold som bureaukrati og kriser, der opstår i takt med, at virksomheden vokser.

Når virksomheder har eksisteret i nogle år, får den nye helte. I starten var heltene dem, der var tæt på markedet. I takt med at virksomhederne bliver ældre, kommer der regler, kontrol og andre mekanismer, der øger friktionen. Dynamikken forsvinder. Derfor kommer topledelsen på afstand af hvad, der sker i markedet. De bliver opslugt af den daglige drift, og nytænkning og udvikling forsvinder. Heltene i organisationen bliver dem, der bevarer status quo.

Danske virksomheder hænger fast i den daglige drift og bruger ikke nok tid på fremtiden. Det kan betyde, at de bliver overhalet indenom af nye og overraskende konkurrenter.

Alligevel ved de godt, at innovation og fornyelse er vigtig, og flere peger på, at entreprenørskab og innovation er nogle af de centrale faktorer i fremtiden. Men når det kommer til at sætte handling bag, sker der ikke meget. Det er kun 9% af lederne, der bruger over 60% af deres tid på udvikling – 59% af lederne bruger under 30%.

En forklaring kan være, at kun 24% af lederne mener, at de i ”meget høj” eller ”høj” grad er udsat for konkurrence fra virksomheder udenfor deres nuværende branche. På samme spørgsmål set fem år frem er dette tal kun steget til 40%. Danskere ledere ser altså ikke iværksætterne i en garage, som dem, der kan komme ind og ændre spillereglerne i en branche.

Kilde: VL Døgn analysen 2016

De nye gamle helte

Derfor gælder det om at finde frem til nye helte. Eller rettere finde tilbage til rødderne. De rigtige helte er dem, som har den daglige kontakt og forståelse for kundernes ønsker og behov. Med andre ord skal virksomheden genopfinde det oprindelige formål, der sikrer skarphed og differentiering.

Succes er ikke altid succes

“Mange virksomheder virker skarpe og succesfulde set udefra – men når man kommer ind bag murene ses ofte adskillige udfordringer. Man er kommet for langt væk fra det oprindelige formål og kunderne – og i stedet benyttes ressourcerne på regler, procedurer og skemaer uden reel værdiskabelse. Den fornemmelse tror jeg rigtigt mange kender og kæmper med til dagligt”, siger Mette Dyhr, som er bestyrelsesmedlem i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse og tidligere chef i bl.a. Irma og Danske Spil.

Vækst i både toplinjen og bundlinjen er omdrejningspunktet i alle former for strategisk arbejde. Men at finde den magiske formel, der er udgangspunktet for succes for alle virksomheder uanset deres størrelse og branche, er ikke så nemt.

Eksterne og interne forhold

Generelt er der to ting, som bestemmer, om en virksomhed får succes eller fiasko. Det mest synlige er de eksterne forhold. Det er den snak, som aktionærerne og medierne elsker at bore i. Det er noget, som man kan forstå.

Den anden forklaring er de interne forhold. Det er meget mere vanskeligt at få et overblik over. Det kan dække over virksomhedskulturen, forretningsmodellen, og hvordan virksomheden i det hele taget fungerer. Her kan traditioner og interne politikker være med til at holde virksomheden i en spændetrøje, det koster alt for meget at holde fast i.

https://vl.dk/2013/09/tilbage-til-roedderne/

Vækstskurken

Skurken er vækstparadokset. Når en virksomhed vokser og bliver større og større, er der brug for stadig mere komplicerede processer, og regneark bliver en del af dagligdagen for alle ledere uanset, om det er i toppen eller bunden af pyramiden.

Når der kommer alt for mange systemer, kommer vækstmaskinen til at hoste på et tidspunkt. Det er ikke fordi, forretningsmodellen er blevet disrupted. Motoren kører stadig, men der er kommet for meget fyld på, som den skal trække. Det kalder Bain-konsulenterne Chris Zook og James Allen for “Stall out” i “The Founders Mentality”, som udkom lige før sommerferien på Harvard Business Review Press.

James Allen, Bain & Company

Intern fiasko

De har undersøgt mere end 8000 virksomheder over hele Verden. To tredjedele af dem har opnået en omsætning på mere end en halv milliard dollars, inden de har ramt muren. Fælles for de virksomheder er, at de har tabt momentum, og det går hurtigt, når væksten falder pludseligt og voldsomt.

“Bureaukratiet fjerner fokus og energi fra købmandsskabet, kunderne og visionen, som oprindeligt var virksomhedens fundament og drivkraft. Udviklingen i alle markeder kræver høj grad af agilitet, ellers overhales man af nye spillere, der forstår at læse kundernes behov og digitaliseringens muligheder.  Her kommer mange etablerede virksomheder til kort, da man har ikke den vanlige tidshorisont til at transformere virksomheden og kulturen” siger Mette Dyhr.

følge Chris Zook og James Allen mener 90 procent af alle respondenterne på deres undersøgelse, at det er interne forhold, der er skyld i faldende indtjening. Ikke eksterne forhold. Oplysningerne er baseret på, at de har spurgt 377 topchefer.

94 procent af dem mener, at der ikke er mangel på ideer til nye forretningsmuligheder.

Derfor skal kompleksiteten være det, som skal bekæmpes for enhver pris i alle virksomheder og organisationer. Det er en af “The Founders Mentality’s” vigtigste budskaber; at virksomheden skal tilbage til de gamle dyder, fra da virksomheden var ung og spændstig og ikke tung og undermotoriseret. En ung virksomhed har sjældent mange regler, og det giver et stort spillerum for virksomheden og dens medarbejdere.

Ledelse forpligter

Alle virksomheder gennemgår en udvikling. Der er beskrevet bl.a. i den klassiske artikel af Larry Greiner om en virksomheds livscyklus, hvor der mellem de enkelte faser, forekommer kriser.

Det mener Chris Zook og James Allen også. De peger på tre kriser, som er en del af en virksomheds udvikling.

Først er der “overload”. Det er når virksomheden taber momentum. Tingene går ikke længere så hurtigt, som det gjorde i starten af virksomhedens liv. Den anden fase er “stall out”. Det er, når kompleksiteten tager overhånd, og der kommer tvivl om udviklingsretning og strategien. Og når man først er kommet ind i den onde spiral, vil det være svært at komme ud af den. Den fase leder direkte over i “free fall”. Her er virksomheden for alvor truet på livet, og ledelsen har tabt kontrol med det hele.

“For at komme ud af dødsspiralen skal ledelsen gå forrest og vise vejen. Den skal være de første, der vender tilbage til rødderne. Jeg synes eksempelvis, det er nogle spændende initiativer, som CEO Peter Høgsted fra Coop har igangsat. Det er et opgør med discount i dagligvarehandlen, og her er man netop også på vej tilbage til rødderne, hvor det hele handler om gode og sunde fødevarer til danskerne. Selvfølgelig til den helt rigtige pris. Her er det værd at huske, at vi som ledere har en forpligtelse til at skære alt, hvad der ikke er værdiskabende, væk”, afrunder Mette Dyhr fra VL.

A.P. Møller-Maersk er en virksomhed, som i høj grad  er baseret på værdierne. Lige nu er der igangsat en proces, som skal lede frem til en ny forretningsstrategi.  Værdierne er stadig fundamentet for dette arbejde.

 Chris Zook og James Allens kogebog fra “The Founders Mentality”:

1. Rediscover your insurgent Mission

2. Obsess over your Business’s Front Line

3. Install an Owner’s Mindset

Faktaboks:

“The Founder’s Mentality”

Chris Zook & James Allen

Harvard Business Review Press

256 sider

Pris: USD 30

Bogen udkom den 7. juni 2016

Anmeldelse i Børsen den 2. juni (kræver password)

http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/142894/artikel.html?hl=YToyOntpOjA7czoxODoiRm91bmRlcnMgTWVudGFsaXR5IjtpOjE7czoxODoiRm91bmRlcnMgbWVudGFsaXR5Ijt9

Ledelse: Hvilke kvalifikationer er afgørende i fremtidens digitale organisationer?

Hvilke lederkvalifikationer er i høj kurs lige nu og i fremtidens digitale virksomheder? Blockchain, drone-teknologi, 3D-print, Internet of Things, kunstig intelligens – teknologier, som forandrer verden hurtigere end nogensinde, og som nutidens topleder må vide noget om i det mindste på et strategisk niveau, lyder det fra executive search-branchen. Forståelse for de nye teknologiers muligheder og evnen til at lede i en tid med voldsomme forandringer er derfor i fokus lige nu, når virksomheder er på jagt efter den rigtige topledelseskandidat, fortæller Steen Ernland, Adaptum Partners (VL49).

Der er masser af dataguld gemt i krisen – viden, som vi skal udnytte

Krisen har et solidt tag i nogle brancher, andre sætter indtjeningsrekorder, og midt i en svær tid er vi i gang med at samle værdifuld data, som det aldrig har været muligt at få adgang til før. Det skal vi udnytte klogt, lyder opfordringen fra Michael Christiansen, (VL6) næstformand i VL’s bestyrelse samt Dagrofa og KFI Erhvervsdrivende Fonde. Herudover medlem af en række andre bestyrelser bl.a. Bygma, Golf Experten og it-virksomheden Ka-ching.

Godt Nytår!

2020 har på den gode side vist den kolossale omstillingsevne og kreativitet, som det danske samfund, danske virksomheder og medarbejdere besidder. Ikke mærkeligt at “samfundssind” blev årets ord. Vi stod sammen og viste en generel meget stor tillid og opbakning til myndighedernes anbefalinger og regeringens indgreb. Også selv om det har gjort alvorligt ondt på en række brancher. Ja, endda har taget livet helt af en enkelt.

ASTRID SIMONSEN JOOS

2020 har været den ultimative test for lysvirksomheden Signify, som står skarpt og forberedt på 2021, klar til at sende endnu flere højteknologiske lysprodukter på markedet og løse verdens behov, fortæller Astrid Simonsen Joos, Global Chief Digital Officer og Head of Transformation. Astrid er medlem af VL3 og med i VL’s digitale advisory board for temaet; Digital Reshaping.

Reportage Episode 1: Digital Tillid & Ansvarlighed

Hav fuldstændig styr på din data-kontrakt med kunderne – ellers har du ikke en chance for at udnytte virksomhedens digitale potentiale, lød det fra gæsterne i den første virtuelle debat i VL’s nye digitale serie om Digital Reshaping.

HUSK Virtuel Global Update den 21. december

Den 21. december, kl. 16.00-17.30 inviterer vi til VL’s virtuelle Global Update med Udenrigsminister Jeppe Kofod, Den danske Ambassadør i Storbritannien Lars Thuesen, den nye Tech Ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen, tidligere Statsminister Anders Fogh Rasmussen og Senior Vice President Anja Monrad, Dell.

DISTANCELEDELSE

Coronatrætheden har meldt sig og flere og flere medarbejdere melder om stress, angst og depression som konsekvens af hjemmearbejdet. For lederne er det en udfordring, for når man leder på distancen, er det også sværere at sikre fællesskabet og fastholde følingen med medarbejderne. VL sætter fokus på udfordringen og har talt med VL-medlemmer Michael Sparrevohn (VL57), og Christina Hvid VL46) samt rådgiver i ledelseskommunikation Lisbeth Wirgowitsch (VL57), om ledelse og kommunikation under corona.

Lancering af VL Forum App

I dag lancerer vi en ny service til dig som VL-medlem.

Appen er personlig og giver mulighed for at følge alle VL-aktiviteter; møder, events og VL Nyt m.m., mens du er på farten.
Vi håber, at du vil tage godt imod VL Forum appen, og at du vil få glæde af den.

Rigtig god fornøjelse.

Mænd, kom ind i kampen for flere kvinder i bestyrelserne

Skal vi indføre kvindekvoter i Danmark, som man har gjort i Norge? Vil øremærket barsel til mænd gøre en forskel for flere kvinder i ledelser og bestyrelser? Hvordan kan et førende erhvervsmedie tale om diversitet, når det er mænd, som styrer den daglige nyhedsstrøm, og mænd, som interviewes?

Virksomhedsledere er usikre på deres kommunikation

Danske virksomhedsledere er ikke i tvivl om, at kommunikation er et vigtigt ledelsesværktøj, og særligt i krisesituationer som corona er god ledelseskommunikation en af de vigtigste opgaver for en leder. Men en ny analyse viser, at 2 ud af 3 virksomhedsledere er usikre på, om deres budskaber bliver hørt og forstået af medarbejderne, og om de derfor opnår den ønskede effekt. Det skyldes måske, at kun få ledere prioriterer forberedelse af kommunikationen til medarbejderne.