Af: Henrik Ørholst

“Vidensforspring” er en nyskabelse i VL Nyt. Hver måned vil vi sætte fokus på tendenser, som kan være en kilde til inspiration til dig:

Det er ikke nok bare at finde et attraktivt marked og med udgangspunkt i det formulere en succesfuld strategi, som kan skaffe flere kunder i butikken. Ofte går det galt, og det er ikke eksterne faktorer, der forhindrer virksomheders succes. Chris Zook og James Allen fra Bain & Company har undersøgt, hvem skurken er. Vækstbremsen skyldes interne forhold som bureaukrati og kriser, der opstår i takt med, at virksomheden vokser.

Når virksomheder har eksisteret i nogle år, får den nye helte. I starten var heltene dem, der var tæt på markedet. I takt med at virksomhederne bliver ældre, kommer der regler, kontrol og andre mekanismer, der øger friktionen. Dynamikken forsvinder. Derfor kommer topledelsen på afstand af hvad, der sker i markedet. De bliver opslugt af den daglige drift, og nytænkning og udvikling forsvinder. Heltene i organisationen bliver dem, der bevarer status quo.

Danske virksomheder hænger fast i den daglige drift og bruger ikke nok tid på fremtiden. Det kan betyde, at de bliver overhalet indenom af nye og overraskende konkurrenter.

Alligevel ved de godt, at innovation og fornyelse er vigtig, og flere peger på, at entreprenørskab og innovation er nogle af de centrale faktorer i fremtiden. Men når det kommer til at sætte handling bag, sker der ikke meget. Det er kun 9% af lederne, der bruger over 60% af deres tid på udvikling – 59% af lederne bruger under 30%.

En forklaring kan være, at kun 24% af lederne mener, at de i ”meget høj” eller ”høj” grad er udsat for konkurrence fra virksomheder udenfor deres nuværende branche. På samme spørgsmål set fem år frem er dette tal kun steget til 40%. Danskere ledere ser altså ikke iværksætterne i en garage, som dem, der kan komme ind og ændre spillereglerne i en branche.

Kilde: VL Døgn analysen 2016

De nye gamle helte

Derfor gælder det om at finde frem til nye helte. Eller rettere finde tilbage til rødderne. De rigtige helte er dem, som har den daglige kontakt og forståelse for kundernes ønsker og behov. Med andre ord skal virksomheden genopfinde det oprindelige formål, der sikrer skarphed og differentiering.

Succes er ikke altid succes

“Mange virksomheder virker skarpe og succesfulde set udefra – men når man kommer ind bag murene ses ofte adskillige udfordringer. Man er kommet for langt væk fra det oprindelige formål og kunderne – og i stedet benyttes ressourcerne på regler, procedurer og skemaer uden reel værdiskabelse. Den fornemmelse tror jeg rigtigt mange kender og kæmper med til dagligt”, siger Mette Dyhr, som er bestyrelsesmedlem i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse og tidligere chef i bl.a. Irma og Danske Spil.

Vækst i både toplinjen og bundlinjen er omdrejningspunktet i alle former for strategisk arbejde. Men at finde den magiske formel, der er udgangspunktet for succes for alle virksomheder uanset deres størrelse og branche, er ikke så nemt.

Eksterne og interne forhold

Generelt er der to ting, som bestemmer, om en virksomhed får succes eller fiasko. Det mest synlige er de eksterne forhold. Det er den snak, som aktionærerne og medierne elsker at bore i. Det er noget, som man kan forstå.

Den anden forklaring er de interne forhold. Det er meget mere vanskeligt at få et overblik over. Det kan dække over virksomhedskulturen, forretningsmodellen, og hvordan virksomheden i det hele taget fungerer. Her kan traditioner og interne politikker være med til at holde virksomheden i en spændetrøje, det koster alt for meget at holde fast i.

https://vl.dk/2013/09/tilbage-til-roedderne/

Vækstskurken

Skurken er vækstparadokset. Når en virksomhed vokser og bliver større og større, er der brug for stadig mere komplicerede processer, og regneark bliver en del af dagligdagen for alle ledere uanset, om det er i toppen eller bunden af pyramiden.

Når der kommer alt for mange systemer, kommer vækstmaskinen til at hoste på et tidspunkt. Det er ikke fordi, forretningsmodellen er blevet disrupted. Motoren kører stadig, men der er kommet for meget fyld på, som den skal trække. Det kalder Bain-konsulenterne Chris Zook og James Allen for “Stall out” i “The Founders Mentality”, som udkom lige før sommerferien på Harvard Business Review Press.

James Allen, Bain & Company

Intern fiasko

De har undersøgt mere end 8000 virksomheder over hele Verden. To tredjedele af dem har opnået en omsætning på mere end en halv milliard dollars, inden de har ramt muren. Fælles for de virksomheder er, at de har tabt momentum, og det går hurtigt, når væksten falder pludseligt og voldsomt.

“Bureaukratiet fjerner fokus og energi fra købmandsskabet, kunderne og visionen, som oprindeligt var virksomhedens fundament og drivkraft. Udviklingen i alle markeder kræver høj grad af agilitet, ellers overhales man af nye spillere, der forstår at læse kundernes behov og digitaliseringens muligheder.  Her kommer mange etablerede virksomheder til kort, da man har ikke den vanlige tidshorisont til at transformere virksomheden og kulturen” siger Mette Dyhr.

følge Chris Zook og James Allen mener 90 procent af alle respondenterne på deres undersøgelse, at det er interne forhold, der er skyld i faldende indtjening. Ikke eksterne forhold. Oplysningerne er baseret på, at de har spurgt 377 topchefer.

94 procent af dem mener, at der ikke er mangel på ideer til nye forretningsmuligheder.

Derfor skal kompleksiteten være det, som skal bekæmpes for enhver pris i alle virksomheder og organisationer. Det er en af “The Founders Mentality’s” vigtigste budskaber; at virksomheden skal tilbage til de gamle dyder, fra da virksomheden var ung og spændstig og ikke tung og undermotoriseret. En ung virksomhed har sjældent mange regler, og det giver et stort spillerum for virksomheden og dens medarbejdere.

Ledelse forpligter

Alle virksomheder gennemgår en udvikling. Der er beskrevet bl.a. i den klassiske artikel af Larry Greiner om en virksomheds livscyklus, hvor der mellem de enkelte faser, forekommer kriser.

Det mener Chris Zook og James Allen også. De peger på tre kriser, som er en del af en virksomheds udvikling.

Først er der “overload”. Det er når virksomheden taber momentum. Tingene går ikke længere så hurtigt, som det gjorde i starten af virksomhedens liv. Den anden fase er “stall out”. Det er, når kompleksiteten tager overhånd, og der kommer tvivl om udviklingsretning og strategien. Og når man først er kommet ind i den onde spiral, vil det være svært at komme ud af den. Den fase leder direkte over i “free fall”. Her er virksomheden for alvor truet på livet, og ledelsen har tabt kontrol med det hele.

“For at komme ud af dødsspiralen skal ledelsen gå forrest og vise vejen. Den skal være de første, der vender tilbage til rødderne. Jeg synes eksempelvis, det er nogle spændende initiativer, som CEO Peter Høgsted fra Coop har igangsat. Det er et opgør med discount i dagligvarehandlen, og her er man netop også på vej tilbage til rødderne, hvor det hele handler om gode og sunde fødevarer til danskerne. Selvfølgelig til den helt rigtige pris. Her er det værd at huske, at vi som ledere har en forpligtelse til at skære alt, hvad der ikke er værdiskabende, væk”, afrunder Mette Dyhr fra VL.

A.P. Møller-Maersk er en virksomhed, som i høj grad  er baseret på værdierne. Lige nu er der igangsat en proces, som skal lede frem til en ny forretningsstrategi.  Værdierne er stadig fundamentet for dette arbejde.

 Chris Zook og James Allens kogebog fra “The Founders Mentality”:

1. Rediscover your insurgent Mission

2. Obsess over your Business’s Front Line

3. Install an Owner’s Mindset

Faktaboks:

“The Founder’s Mentality”

Chris Zook & James Allen

Harvard Business Review Press

256 sider

Pris: USD 30

Bogen udkom den 7. juni 2016

Anmeldelse i Børsen den 2. juni (kræver password)

http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/142894/artikel.html?hl=YToyOntpOjA7czoxODoiRm91bmRlcnMgTWVudGFsaXR5IjtpOjE7czoxODoiRm91bmRlcnMgbWVudGFsaXR5Ijt9

Danske Bank om videomøder

Mange løsninger på klimaproblematikken skal findes i digitaliseringen, mener Berit Behring, chef for Wealth Management i Danske Bank. Coronakrisen har f.eks. vist os, at virksomheder sagtens kan fungere og holde møder, selvom vi ikke sidder sammen fysisk, en erfaring, som fremover får betydning for rejse- og mødeaktiviteter herhjemme og globalt.

Danske Bank om Purpose

“Responsible Business” lyder temaet for årets VL Døgn, som i år er et virtuelt af slagsen. Som optakt til VL Døgnet har VL Nyt talt med nogle af landets største virksomheder om deres arbejde med purpose, samfundsansvar og verdensmål.

Brug dit netværk – det er mere relevant end nogensinde

Midt i vor egen hektiske travlhed med at organisere aflysninger af workshops, omsætte VL Døgnet til et virtuelt koncept og justering af vore mange aktiviteter har jeg fået en lang række tilkendegivelser fra jer medlemmer om, at I savner VL.

VL Døgnet 2020 i kendte rammer aflyses. Nyt virtuelt format erstatter mødet i år.

Coronakrisen får nu desværre også indvirkning på vores store årlige fælles samlingspunkt i VL-regi.
Et stærkt og ambitiøst VL Døgn i Aarhus den 4. juni må desværre aflyses under indtryk af den igangværende sundhedskrise …

INFORMATION OM CORONAVIRUS/COVID-19

Vi tager ansvar i forbindelse med møder i VL-regi, især i en tid med sundhedsmæssige bekymringer på grund af Coronavirus. Derfor har vi i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse valgt at AFLYSE ALLE PLANLAGTE ARRANGEMENTER FREM TIL MEDIO APRIL 2020.

VL Døgn i fuld fart

Programmet til dette års store VL Døgn er næsten klart. VL Døgnet afholdes i Aarhus torsdag 4. juni. Det bliver et flot heldagsprogram, og talerlisten er nu næsten komplet. Blandt highlights er der både spændende temaer og formater som ”Arvingerne”, ”Europa som klimaduks og rollemodel” m.m. Og der er stærke internationale talere – bl.a. Professor Dan Ariely, Duke University, som er en af de globalt mest anerkendte psykologer – kendt for sine TED talks.

Vi varmer op til VL Døgn 2020

Siemens Danmark med adm. direktør Claus Møller i spidsen er vært for den første af forårets workshops, som fungerer som opvarmning til VL Døgn 2020 i juni.
Den 16. marts inviterer Siemens i Ballerup VL-kolleger indenfor og sætter fokus på temaet ”Responsible Business – a Competitive Advantage” og virksomhedens konkrete arbejde med FN’s verdensmål.

92 VL-medlemmer til overtegnet møde med Interforce

Forsvarschefen til erhvervsledere i VL: “I er nødt til at tage et medansvar, hvis vi skal forsvare Danmark” Forsvarschefens appel til civile erhvervsledere var ikke til at tage fejl af og var også i fuldstændig sync med VL’s årstema om ansvarlighed.

Meningsfuldt forretningsinitiativ som resultat af VL Døgn 2019.

VL Døgnet 2019 affødte et meningsfyldt samarbejde. Novo Nordisk har netop annonceret, at Too Good To Go nu er rullet ud i 25 af Novo Nordisks danske kantiner. Samarbejdet er et direkte resultat af et møde på VL Døgnet 19. Efter et indlæg fra CEO Mette Lykke fra Too Good To Go, gik Kristina Lee, CVP Novo Nordisk Facilities, og formand for VL53, hen til Mette Lykke, VL3. Og resten er historie.

Tag ansvar for medarbejdere – deres lykke er virksomhedens vækst

For Tørk Furhauge, CEO Naturfrisk Group a/s og medlem af VL, er klima- og miljømæssig ordentlighed i såvel produkter som produktionsmetoder nærmest en hygiejnefaktor. Falder snakken på ansvarlighed, peger han i stedet på mennesker: Som leder har man især ansvar for at opføre sig ordentligt, og skal han vælge kun én ting, der har ført til hans succes bliver det – medarbejdere. Tilfredse og glade medarbejdere.