Reed Hastings står i spidsen for Netflix. Selv om sidste kvartalsregnskab ikke indfriede forventningerne, har virksomheden, der har ændret TV-vanerne over hele verden, succes. Det er ikke mindst “House of Cards”, der har været med til at få sat gang i kundestrømmen. I Danmark var det skolelockouten, der for alvor gav gennembruddet. Topchefen trækker på sin militære baggrund, og de fleste vil forvente, at det betyder stram styring. Sådan er det ikke hos Netflix, men der er en rød tråd tilbage til preussisk krigskunst.

 

US Marine officer i spidsen

 

CEO og medstifter af Netflix Reed Hastings er 55 år, og han har en usædvanlig baggrund. Oprindeligt fik han en officersuddannelse fra “US Marine Corps” (“Læderhalsene”) tilbage omkring 1980. Men han forlod de hårde hunde i den amerikanske flåde; fik en tjans hos “fredsbevarende styrker” og rejste til Afrika, hvor han i midten af 80’erne underviste i matematik i Swaziland. Og i 1988 fik han en kandidatgrad i “Computer Science” fra Stanford University.

 

Op gennem 1990’erne var han involveret i en række Hi Tech-virksomheder, og i 1997 stiftede han Netflix sammen med en kammerat.

 

Frihed under ansvar

 

Ledelsesmæssigt har han lagt meget stor vægt på “Frihed under ansvar”. For en dansker lyder det meget naturligt, men i USA, hvor der er en stor magtdistance, er det usædvanligt. Han har ikke noget kontor i HQ. Han foretrækker kantinen eller en gåtur udenfor med dem, han skal mødes med. Reed Hastings ønsker at fastholde en iværksætterkultur ved at give frihed til medarbejderne. Lønningerne er i top. Kulturen er et vigtigt element, og han fortæller gerne om det uden for virksomheden.

 

Dansker i tysk uniform

 

Hvis vi sammenligner med de andre stjerner fra den højteknologiske himmel, har Reed Hastings en markant anderledes baggrund. Han har lært disciplin gennem sin tid hos Marinekorpset i USA, og her er der en udpræget kultur af “Mission Command”, hvor det handler om at nå udstukne mål og selv vælge de rigtige mål. Det interessante er, at det faktisk er gammel tysk militær kunst, som er undfanget tilbage i midten af 1800-tallet, hvor danskeren Helmuth von Moltke var i tysk uniform og fik introduceret “Auftragstaktik”, som er baseret på høj grad af selvledelse.

 

Løbende fornyelse

 

Noget spændende er, om Netflix kan holde fast i væksten og forny sig løbende. Der vil altid være en konkurrent, som er i stand til at vælte en eksisterende forretningsmodel og komme med noget nyt og ødelæggende. Det er disruptive innovation.

 

Der har været tre store disruptive spring for Netflix; først opgøret med Blockbuster, så streaming via internettet i 2007, og herefter gik de selv opad i værdikæden ved at producere eget content. Det skete med House of Cards i 2013.

 

Intet overladt til tilfældighederne

 

Netflix arbejder med Big Data og overvåger løbende, hvad folk kan lide, og hvordan de rater TV-serier og deres film. På den måde sikrer de sig at være i overensstemmelse med, hvad kunder ønsker. Ironisk nok kan det være dræbende på den disruptive tankegang, hvor man skal komme med noget helt nyt og uforudset. Algoritmerne er motoren i Netflix succes.

 

Som producent er det afgørende, om Netflix for alvor kan rykke opad i værdikæden og være mere end bare en moderniseret udgave af Blockbuster. Også fremover på tværs af landegrænserne vil Netflix rykke endnu længere op i værdikæden med endnu mere content.

 

Men de støder ind i de nye konkurrenter Amazon og Apple. Blandt de klassiske konkurrenter finder vi HBO, Sky og Hollywood.

 

Dansk gennembrud

 

I Danmark fik Netflix sit gennembrud under skolelockouten for to år siden. Hvad skulle forældrene ellers sætte børnene til, når de havde alt for meget tid.

 

Om Netflix

 

Netflix er verdens største internetbaseret TV-udbyder med næsten 100 millioner seere i hele verden. Tidligere i år gik de ombord i 130 nye lande, og dermed er det blevet et globalt fænomen. Dog flest i USA. De har allerede nu produceret mere end 100 TV-serier og TV-film. 36,5 procent af alt internettrafik (during primetime) og dobbelt så meget som nærmeste konkurrent YouTube.

 

Allerede i 1997 lancerede Netflix deres udlejningstjenste af DVD film. Det skete som en reaktion på Blockbusters, der udlejede film, hvor man skulle betale for hver film man lejede. Og hvis man afleverede filmen for sent, fik man en bøde. Træls.

 

Derfor lancerede de en model, hvor man kunne betale en flat rate og havde adgang til alle de film, man havde lyst til at se. Og i 2007 begyndte de at streame film gennem internettet.

 

Det dræbte Blockbusters. Og siden da har branchen ikke være den samme. Den store udfordring for alt TV er at finde en forretningsmodel, hvor der kan tjenes penge. Det sværeste er at finde kilden til omsætning; er det producenterne, distributørerne, eller hvem er det, der skal tjene pengene?

Postkort fra VL112 i Bangkok

Endnu engang har vi glæden af et postkort fra en af vore internationale VL-grupper. Denne gang en af de mere spektakulære. For når VL112, Bangkok tager på den årlige tur, tager de for alvor det globale ledelses-perspektiv på.

Ansvarlig ledelse er nytænkning for vækst, miljøansvar og personaleledelse

For Dorte Krak, adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group og medlem af VL1, har ansvarlig ledelse tre ben: Man skal turde at tænke nyt, man skal give kunder bæredygtige valgmuligheder og så skal man være tillidsfuld, nærværende og ambitiøs i sin ledelse.

Vær med, når topledelsen for hhv Mærsk, Danske Bank, Arla, Aalborg Portland og Siemens byder indenfor

VL Årstemaet, ’Responsible Business – A Competitive Advantage’, tager det næste stærke skridt. Helt eksklusivt åbner en række af vores fremmeste virksomheder dørene og byder VL-medlemmerne indenfor til morgenmøder inkl. workshops á max 30 deltagere.

Det ambitiøse mål baner vejen til realisering

Sæt ambitiøse mål – med solid forankring i det muliges kunst og i virksomhedens store WHY. Vær tydelig om målet, skab opbakning og oversæt det til handling, hvor alle forstår deres rolle. Kort sagt: find modet til at sætte barren højt. Sådan lyder det fra adm. Direktør Helle Borup Friberg, Økologisk Landsforening og medlem af VL28.

Vi er afhængige af erhvervslivet, når vi skal forsvare Danmark i en kompleks verden

Som øverste chef for Forsvaret har Bjørn Ingemann Bisserup ansvaret for ca. 20.000 ansatte. Mange er en del af Reserven og arbejder til daglig i erhvervslivet, hvor deres militære baggrund kommer arbejdsgiverne til gode. I et nyt samarbejde mellem InterForce og VL rækker forsvarschefen ud til landets topledere – lad os sammen få det bedste ud af kompetencerne, lyder invitationen. Husk tilmelding til InterForce-møderne!

VL Døgnet 2020 – Vi løfter sløret for navne på de første talere

Styregruppen for VL Døgnet 2020, med formand Theresa Blegvad, VL103, Aarhus i spidsen, mødtes i sidste uge i de historiske rammer hos Schouw & Co., hvor Formanden for Salling Fondene, Jens Bjerg Sørensen, VL6 var vært.

VL Døgnet 2020 holdes torsdag 4. juni i Aarhus Musikhus under overskriften ’Responsible Business – Kan det betale sig?’

Se Lisbeth Knudsen i DR Deadline tale om VL´s Årstema

Lisbeth Knudsen, som er erfaren Davos-deltager, blev i går aftes, inviteret ind i DR-Deadline for at tale om Davos 2020, der har fokus på ‘Stakeholder Capitalism’. Under diskussionen om Davos kom Lisbeth Knudsen ind på, hvorfor VL har sat samme højaktuelle dagsorden med årstemaet ‘Responsible Business’

Det er virksomhedernes opgave at hjælpe forbrugerne til nye vaner

Pia Huusfelt lever af at kigge ind i fremtidens forbrugeradfærd, transformere den til et forretningsmæssigt aktiv – og udfordre eksisterende tænkning. På hendes visitkort står Global Business Leader i IKEA Group, og hun er ikke i tvivl: morgendagens ledere prioriterer bæredygtighed på lige fod med indtjening, mens virksomhedernes nøgleord bliver relevans. De gode tal kommer nemlig ofte af sig selv, hvis virksomheden er relevant, mener hun. Pia Huusfelt er medlem af VL49, og hun giver her sit bud på, hvorfor Responsible Business er en forretningsmæssig mulighed.

Godt Nytår!

Kære VL-kollega,

Rigtigt Godt Nytår.

Vi tager nu fat på det tredje årti af det 21. århundrede. Hvad kommer til at karakterisere det nye årti, hvis det første årti havde techgiganter, populisme, fake news og klimaforandringer som nogle af overskrifterne? Hvad vil de næste ti år bringe os af godt og skidt?

”Responsible Business er et ansvar for hver enkelt af jer”

Lisbeth Knudsen brugte ordet ”opsang” om Anders Fogh Rasmussens tale til julemødet. Det var en tale, der gav stof til eftertanke, en masse refleksion og altså et budskab, der var klart og tydeligt. Virksomhederne har et ansvar. Det er ikke en option at være stille, at blande sig udenom politik, at lukke øjnene. Opsangen kom som konklusion på Anders Foghs analyse, der sagde, at 1) verdens demokratier er i krise, at 2) autokratiske regimer vil tilbagerulle frihed, åbenhed og netop demokrati og endelig