Reed Hastings står i spidsen for Netflix. Selv om sidste kvartalsregnskab ikke indfriede forventningerne, har virksomheden, der har ændret TV-vanerne over hele verden, succes. Det er ikke mindst “House of Cards”, der har været med til at få sat gang i kundestrømmen. I Danmark var det skolelockouten, der for alvor gav gennembruddet. Topchefen trækker på sin militære baggrund, og de fleste vil forvente, at det betyder stram styring. Sådan er det ikke hos Netflix, men der er en rød tråd tilbage til preussisk krigskunst.

 

US Marine officer i spidsen

 

CEO og medstifter af Netflix Reed Hastings er 55 år, og han har en usædvanlig baggrund. Oprindeligt fik han en officersuddannelse fra “US Marine Corps” (“Læderhalsene”) tilbage omkring 1980. Men han forlod de hårde hunde i den amerikanske flåde; fik en tjans hos “fredsbevarende styrker” og rejste til Afrika, hvor han i midten af 80’erne underviste i matematik i Swaziland. Og i 1988 fik han en kandidatgrad i “Computer Science” fra Stanford University.

 

Op gennem 1990’erne var han involveret i en række Hi Tech-virksomheder, og i 1997 stiftede han Netflix sammen med en kammerat.

 

Frihed under ansvar

 

Ledelsesmæssigt har han lagt meget stor vægt på “Frihed under ansvar”. For en dansker lyder det meget naturligt, men i USA, hvor der er en stor magtdistance, er det usædvanligt. Han har ikke noget kontor i HQ. Han foretrækker kantinen eller en gåtur udenfor med dem, han skal mødes med. Reed Hastings ønsker at fastholde en iværksætterkultur ved at give frihed til medarbejderne. Lønningerne er i top. Kulturen er et vigtigt element, og han fortæller gerne om det uden for virksomheden.

 

Dansker i tysk uniform

 

Hvis vi sammenligner med de andre stjerner fra den højteknologiske himmel, har Reed Hastings en markant anderledes baggrund. Han har lært disciplin gennem sin tid hos Marinekorpset i USA, og her er der en udpræget kultur af “Mission Command”, hvor det handler om at nå udstukne mål og selv vælge de rigtige mål. Det interessante er, at det faktisk er gammel tysk militær kunst, som er undfanget tilbage i midten af 1800-tallet, hvor danskeren Helmuth von Moltke var i tysk uniform og fik introduceret “Auftragstaktik”, som er baseret på høj grad af selvledelse.

 

Løbende fornyelse

 

Noget spændende er, om Netflix kan holde fast i væksten og forny sig løbende. Der vil altid være en konkurrent, som er i stand til at vælte en eksisterende forretningsmodel og komme med noget nyt og ødelæggende. Det er disruptive innovation.

 

Der har været tre store disruptive spring for Netflix; først opgøret med Blockbuster, så streaming via internettet i 2007, og herefter gik de selv opad i værdikæden ved at producere eget content. Det skete med House of Cards i 2013.

 

Intet overladt til tilfældighederne

 

Netflix arbejder med Big Data og overvåger løbende, hvad folk kan lide, og hvordan de rater TV-serier og deres film. På den måde sikrer de sig at være i overensstemmelse med, hvad kunder ønsker. Ironisk nok kan det være dræbende på den disruptive tankegang, hvor man skal komme med noget helt nyt og uforudset. Algoritmerne er motoren i Netflix succes.

 

Som producent er det afgørende, om Netflix for alvor kan rykke opad i værdikæden og være mere end bare en moderniseret udgave af Blockbuster. Også fremover på tværs af landegrænserne vil Netflix rykke endnu længere op i værdikæden med endnu mere content.

 

Men de støder ind i de nye konkurrenter Amazon og Apple. Blandt de klassiske konkurrenter finder vi HBO, Sky og Hollywood.

 

Dansk gennembrud

 

I Danmark fik Netflix sit gennembrud under skolelockouten for to år siden. Hvad skulle forældrene ellers sætte børnene til, når de havde alt for meget tid.

 

Om Netflix

 

Netflix er verdens største internetbaseret TV-udbyder med næsten 100 millioner seere i hele verden. Tidligere i år gik de ombord i 130 nye lande, og dermed er det blevet et globalt fænomen. Dog flest i USA. De har allerede nu produceret mere end 100 TV-serier og TV-film. 36,5 procent af alt internettrafik (during primetime) og dobbelt så meget som nærmeste konkurrent YouTube.

 

Allerede i 1997 lancerede Netflix deres udlejningstjenste af DVD film. Det skete som en reaktion på Blockbusters, der udlejede film, hvor man skulle betale for hver film man lejede. Og hvis man afleverede filmen for sent, fik man en bøde. Træls.

 

Derfor lancerede de en model, hvor man kunne betale en flat rate og havde adgang til alle de film, man havde lyst til at se. Og i 2007 begyndte de at streame film gennem internettet.

 

Det dræbte Blockbusters. Og siden da har branchen ikke være den samme. Den store udfordring for alt TV er at finde en forretningsmodel, hvor der kan tjenes penge. Det sværeste er at finde kilden til omsætning; er det producenterne, distributørerne, eller hvem er det, der skal tjene pengene?

Der er liv i den store verden

Det er ikke kun i Danmark, at vi glæder os over at være fysisk sammen igen. Rundt omkring i verden er der masser af aktivitet i VL-grupperne. Også for VL71, der holder til i Shanghai i Kina.

Nikolaj Moesgaard fra Impact Intelligence er formand for gruppen, der fortæller at VL 71 i Shanghai for et par uger siden havde et rigtigt godt VL møde med mere end 15 medlemmer, der mødte fysisk op.

Vejle vil være hele Danmarks digitale fyrtårn

Allerede inden åbningen af Bagger-Sørensen-familiens nyeste erhvervsprojekt i Vejle kunne man melde alt optaget. Det populære innovationshus med plads til cirka 220 medarbejdere skal være Danmarks fyrtårn for kunstig intelligens og digitalisering, fortæller direktør Jørgen Andersen (VL93).

Danske Banks nyudnævnte CCO var i den varme stol blandt VL-venner

De gik til mig, og det var også meningen med seancen, fortæller Danske Banks nyudnævnte Chief Customer Officer Thomas Mitchell (VL11). Hans CCO-titel er af medierne blevet oversat til ‘kundetilfredshedschef’, og netop den engelske titel var faktisk et af kritikpunkterne fra VL11, da Thomas Mitchell forleden satte sig i den varme stol: “Tal dansk og vær i øjenhøjde med kunderne”, lød nogle af pointerne fra gruppen.

Gør livet sværere for de cyberkriminelle

Mandag var VL partner på et webinar om cybersikkerhed eksklusivt for ledelser og bestyrelser. Bag arrangementet stod Dansk Standard i samarbejde med IT-Branchen, Dansk Erhverv, DI Digital, Bestyrelsesforeningen og Center for Cybersikkerhed. Sessionen var en sand gyser med grelle eksempler på de cyberkriminelles opfindsomhed og professionalisme. Man kan og skal selv gøre meget for at beskytte sig selv, ens virksomhed og organisation mod det stigende antal angreb.

Mange er ikke de samme som før krisen. Det skal vi heller ikke være.

Arbejdende bestyrelsesformand Lars Bo Kirk er medstifter af kommunikationsbureauet FRIDAY og formand for VL5. For nylig skiftede han rollen som adm. direktør ud med rollen som bestyrelsesformand – han byttede simpelthen med sin gode ven og mangeårige forretningsparter Michael Baden, som har overtaget den daglige ledelse af Københavnerbureauet og de 30 ansatte.

Præsenterede historisk vækstplan – øjeblikket efter blev alt kaos

Den 9. marts 2020 var en festdag i Billund Lufthavn. Transportministeren var der, pressen var der. Den dag præsenterede ledelsen en historisk og ambitiøs vækstplan, og champagnepropperne sprang. To dage senere lukkede Danmark grænserne, og passagertrafikken blev lammet. Adm. direktør Jan Hessellund (VL121) og kommerciel chef Claus Juul Christiansen (VL93), Billund Lufthavn fortæller.

Cybersikkerhed på et strategisk niveau – forstå cybertruslen og forebyg angreb

På mandag den 7. juni kl. 15.30-17.30 kan du få vigtig indsigt i, hvilke kompetencer virksomhedsledere og bestyrelsesmedlemmer bør tilegne sig inden for cyber- og informationssikkerhed, samt hvilke strategiske værktøjer der kan styrke virksomhedens modstandsdygtighed og konkurrencedygtighed. Den spændende virtuelle session er i partnerskab med Bestyrelsesforeningens Center for Cyberkompetencer, IT-Branchen, Dansk Erhverv, DI Digital og Dansk Standard

Matchmaking: Har din virksomhed brug for sparring om den digitale fremtid?

Flere virksomheder kan få gavn af VL’s samarbejde med IT-Branchen om initiativet ’Bestyrelsesmedlem til Låns’. Målet er at få gang i den nødvendige digitale omstilling, og behovet er der, digitaliseringsgraden skal løftes.

SOMMERSERIE: Hvad har Corona gjort for min ledelse?

Hvordan har virksomheden klaret skærene under corona, hvordan har krisen påvirket ledergerningen – og hvad med fremtiden? I denne sommerserie (gen)besøger vi en række VL-medlemmer for at høre om deres livtag med krisen. Denne gang er det Mette Ravn, adm. direktør hos Vingsted Hotel- og Konferencecenter ved Vejle og medlem af VL93

OECD 2021 Ministerial Council Meeting

Det glæder os, at vi har mulighed for at fortsætte samarbejdet med OECD og give VL-medlemmerne mulighed for at deltage i både OECD-Forums Virtual Sessions og udvalgte workshops i OECD’s Forum Engagement Group samt bidrage med blogs til OECD Forum netværket. I dag starter vi med at invitere til OECD’s Council at Ministerial Level (MCM). Rigtig god fornøjelse!