Reed Hastings står i spidsen for Netflix. Selv om sidste kvartalsregnskab ikke indfriede forventningerne, har virksomheden, der har ændret TV-vanerne over hele verden, succes. Det er ikke mindst “House of Cards”, der har været med til at få sat gang i kundestrømmen. I Danmark var det skolelockouten, der for alvor gav gennembruddet. Topchefen trækker på sin militære baggrund, og de fleste vil forvente, at det betyder stram styring. Sådan er det ikke hos Netflix, men der er en rød tråd tilbage til preussisk krigskunst.

 

US Marine officer i spidsen

 

CEO og medstifter af Netflix Reed Hastings er 55 år, og han har en usædvanlig baggrund. Oprindeligt fik han en officersuddannelse fra “US Marine Corps” (“Læderhalsene”) tilbage omkring 1980. Men han forlod de hårde hunde i den amerikanske flåde; fik en tjans hos “fredsbevarende styrker” og rejste til Afrika, hvor han i midten af 80’erne underviste i matematik i Swaziland. Og i 1988 fik han en kandidatgrad i “Computer Science” fra Stanford University.

 

Op gennem 1990’erne var han involveret i en række Hi Tech-virksomheder, og i 1997 stiftede han Netflix sammen med en kammerat.

 

Frihed under ansvar

 

Ledelsesmæssigt har han lagt meget stor vægt på “Frihed under ansvar”. For en dansker lyder det meget naturligt, men i USA, hvor der er en stor magtdistance, er det usædvanligt. Han har ikke noget kontor i HQ. Han foretrækker kantinen eller en gåtur udenfor med dem, han skal mødes med. Reed Hastings ønsker at fastholde en iværksætterkultur ved at give frihed til medarbejderne. Lønningerne er i top. Kulturen er et vigtigt element, og han fortæller gerne om det uden for virksomheden.

 

Dansker i tysk uniform

 

Hvis vi sammenligner med de andre stjerner fra den højteknologiske himmel, har Reed Hastings en markant anderledes baggrund. Han har lært disciplin gennem sin tid hos Marinekorpset i USA, og her er der en udpræget kultur af “Mission Command”, hvor det handler om at nå udstukne mål og selv vælge de rigtige mål. Det interessante er, at det faktisk er gammel tysk militær kunst, som er undfanget tilbage i midten af 1800-tallet, hvor danskeren Helmuth von Moltke var i tysk uniform og fik introduceret “Auftragstaktik”, som er baseret på høj grad af selvledelse.

 

Løbende fornyelse

 

Noget spændende er, om Netflix kan holde fast i væksten og forny sig løbende. Der vil altid være en konkurrent, som er i stand til at vælte en eksisterende forretningsmodel og komme med noget nyt og ødelæggende. Det er disruptive innovation.

 

Der har været tre store disruptive spring for Netflix; først opgøret med Blockbuster, så streaming via internettet i 2007, og herefter gik de selv opad i værdikæden ved at producere eget content. Det skete med House of Cards i 2013.

 

Intet overladt til tilfældighederne

 

Netflix arbejder med Big Data og overvåger løbende, hvad folk kan lide, og hvordan de rater TV-serier og deres film. På den måde sikrer de sig at være i overensstemmelse med, hvad kunder ønsker. Ironisk nok kan det være dræbende på den disruptive tankegang, hvor man skal komme med noget helt nyt og uforudset. Algoritmerne er motoren i Netflix succes.

 

Som producent er det afgørende, om Netflix for alvor kan rykke opad i værdikæden og være mere end bare en moderniseret udgave af Blockbuster. Også fremover på tværs af landegrænserne vil Netflix rykke endnu længere op i værdikæden med endnu mere content.

 

Men de støder ind i de nye konkurrenter Amazon og Apple. Blandt de klassiske konkurrenter finder vi HBO, Sky og Hollywood.

 

Dansk gennembrud

 

I Danmark fik Netflix sit gennembrud under skolelockouten for to år siden. Hvad skulle forældrene ellers sætte børnene til, når de havde alt for meget tid.

 

Om Netflix

 

Netflix er verdens største internetbaseret TV-udbyder med næsten 100 millioner seere i hele verden. Tidligere i år gik de ombord i 130 nye lande, og dermed er det blevet et globalt fænomen. Dog flest i USA. De har allerede nu produceret mere end 100 TV-serier og TV-film. 36,5 procent af alt internettrafik (during primetime) og dobbelt så meget som nærmeste konkurrent YouTube.

 

Allerede i 1997 lancerede Netflix deres udlejningstjenste af DVD film. Det skete som en reaktion på Blockbusters, der udlejede film, hvor man skulle betale for hver film man lejede. Og hvis man afleverede filmen for sent, fik man en bøde. Træls.

 

Derfor lancerede de en model, hvor man kunne betale en flat rate og havde adgang til alle de film, man havde lyst til at se. Og i 2007 begyndte de at streame film gennem internettet.

 

Det dræbte Blockbusters. Og siden da har branchen ikke være den samme. Den store udfordring for alt TV er at finde en forretningsmodel, hvor der kan tjenes penge. Det sværeste er at finde kilden til omsætning; er det producenterne, distributørerne, eller hvem er det, der skal tjene pengene?

Mød CEO Jais Valeur, Danish Crown til VL Døgnet

“Vi har nogle unikke muligheder i Europa og Danmark for at fremstille differentierede og unikke produkter. Europa har en blanding af kulturer, specialiteter og mad, som ikke findes andre steder. Det skal vi være endnu bedre til at udnytte. Europas forskellighed er det, som kan give os et konkurrencemæssigt forspring”, siger topchefen Jais Valeur fra Danish Crown, der taler sammen med bl.a. Alibaba til VL Døgnet

Læs mere

Direktøren for de magtfulde forbindelser skal have unge chefer med i klubben

Ida Bratting Kongsted har fået lidt af et drømmejob som VL-gruppernes nye administrerende direktør. Hun skal gøre netværket attraktivt for…

Ida Bratting Kongsted er netop tiltrådt som administrerende direktør for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, og hun siger næppe som den

Læs mere

Digital succes kræver modige ledere

Dyb forretningsforståelse, stor risikovillighed og fokus på sociale egenskaber er vigtige elementer på den digitale rejse tættere mod…

i øjeblikket på et stort projekt for en global virksomhed, som illustrerer, hvor meget ledelseskraft det rent faktisk kræver at komme i mål

Læs mere

Mød Danmarks tech. ambassadør Casper Klynge til VL Døgnet

Tech-ambassadør Casper Klynge mener, at Danmark vil vise vejen for resten af Verden ved at være brobygger mellem de teknologiforskrækkede lande og dem, der ikke er det. “De lande, som er mest digitale, vil få en stærkere økonomisk vækst end dem, som ikke er det. Casper Klynge taler til VL Døgnet 2018.

Læs mere

Ingen fare for nedsmeltning af kinesisk økonomi

Den kinesiske økonomi er en af de helt store vækstmotorer i den globale økonomi. Spørgsmålet er, om væksten i den globale økonomi vil fortsætte. Derfor vil kineserne være dem, som i høj grad kommer til at afgøre, om den positive udvikling fortsætter i resten af 2018.

Steffen Schiøtz-Christensen​, formand for VL116​ i ​South China/Hong Kong​ er optimistisk ​mht ​udviklingen i den kinesiske økonomi. Se ​videointerview​ her.

Læs mere

Se eller gense julemødet med Bertel Haarder

Legenden i dansk politik Bertel Haarder var på besøg på Nimb den 21. december​, hvor han til Julemødet med de internationale grupper og VL-gruppeformændene fortalte i veloplagt stil om sit liv i dansk politik, og hvad der sker på “Borgen” lige nu. ​Vi har produceret en lille teaser af streamingen, hvor du bl.a ​kan høre Bertel Haarder tale om​,​ hvor magten er i dansk politik, og hvordan antallet af papirer fortæller, hvor erfaren en politiker er. Se ​videoen​.

Læs mere

Bestyrelsen ønsker Godt Nytår!

...
Læs mere

Anders Buchmann, Beocreate: Det nytter ikke at give ordre til medarbejderne

Anders Buchmann er Chief Intrapreneur hos Beocreate – et startup i Bang & Olufsen. Hele kulturen er baseret på at få skabt en organisation, der har iværksættervirksomhedens karakteristiska, samtidigt med at organisationen får styrke tilført fra de store “ældre og etablerede modervirksomheder”. Derfor får Beocreate det bedste fra de to verdener. Den cocktail bruges til at udvikle nye løsninger til B&O’s nuværende og fremtidige udfordringer.

Læs mere

Steffen Schiøtz-Christensen: Ny VL-gruppe i Kina

Endnu en ny international VL-gruppe har set dagens lys. Det er i Kina. Steffen Schiøtz-Christensen har sammen med en håndfuld danskere fra Sydkina taget dette initiativ. Den nye VL-gruppe udspringer af den første udenlandske gruppe i Shanghai, hvor Steffen har været med i flere år.

Læs mere

VL Døgn 2019

Planlægning af VL Døgnet skal starte i god tid. Kontakt derfor gerne direktør Bjørn Karsholt bk@vl.dk allerede nu, hvis du eller din gruppe har tid og lyst til at komme med idéer til tema og styregruppe for VL Døgnet 2019.

Læs mere