Reed Hastings står i spidsen for Netflix. Selv om sidste kvartalsregnskab ikke indfriede forventningerne, har virksomheden, der har ændret TV-vanerne over hele verden, succes. Det er ikke mindst “House of Cards”, der har været med til at få sat gang i kundestrømmen. I Danmark var det skolelockouten, der for alvor gav gennembruddet. Topchefen trækker på sin militære baggrund, og de fleste vil forvente, at det betyder stram styring. Sådan er det ikke hos Netflix, men der er en rød tråd tilbage til preussisk krigskunst.

 

US Marine officer i spidsen

 

CEO og medstifter af Netflix Reed Hastings er 55 år, og han har en usædvanlig baggrund. Oprindeligt fik han en officersuddannelse fra “US Marine Corps” (“Læderhalsene”) tilbage omkring 1980. Men han forlod de hårde hunde i den amerikanske flåde; fik en tjans hos “fredsbevarende styrker” og rejste til Afrika, hvor han i midten af 80’erne underviste i matematik i Swaziland. Og i 1988 fik han en kandidatgrad i “Computer Science” fra Stanford University.

 

Op gennem 1990’erne var han involveret i en række Hi Tech-virksomheder, og i 1997 stiftede han Netflix sammen med en kammerat.

 

Frihed under ansvar

 

Ledelsesmæssigt har han lagt meget stor vægt på “Frihed under ansvar”. For en dansker lyder det meget naturligt, men i USA, hvor der er en stor magtdistance, er det usædvanligt. Han har ikke noget kontor i HQ. Han foretrækker kantinen eller en gåtur udenfor med dem, han skal mødes med. Reed Hastings ønsker at fastholde en iværksætterkultur ved at give frihed til medarbejderne. Lønningerne er i top. Kulturen er et vigtigt element, og han fortæller gerne om det uden for virksomheden.

 

Dansker i tysk uniform

 

Hvis vi sammenligner med de andre stjerner fra den højteknologiske himmel, har Reed Hastings en markant anderledes baggrund. Han har lært disciplin gennem sin tid hos Marinekorpset i USA, og her er der en udpræget kultur af “Mission Command”, hvor det handler om at nå udstukne mål og selv vælge de rigtige mål. Det interessante er, at det faktisk er gammel tysk militær kunst, som er undfanget tilbage i midten af 1800-tallet, hvor danskeren Helmuth von Moltke var i tysk uniform og fik introduceret “Auftragstaktik”, som er baseret på høj grad af selvledelse.

 

Løbende fornyelse

 

Noget spændende er, om Netflix kan holde fast i væksten og forny sig løbende. Der vil altid være en konkurrent, som er i stand til at vælte en eksisterende forretningsmodel og komme med noget nyt og ødelæggende. Det er disruptive innovation.

 

Der har været tre store disruptive spring for Netflix; først opgøret med Blockbuster, så streaming via internettet i 2007, og herefter gik de selv opad i værdikæden ved at producere eget content. Det skete med House of Cards i 2013.

 

Intet overladt til tilfældighederne

 

Netflix arbejder med Big Data og overvåger løbende, hvad folk kan lide, og hvordan de rater TV-serier og deres film. På den måde sikrer de sig at være i overensstemmelse med, hvad kunder ønsker. Ironisk nok kan det være dræbende på den disruptive tankegang, hvor man skal komme med noget helt nyt og uforudset. Algoritmerne er motoren i Netflix succes.

 

Som producent er det afgørende, om Netflix for alvor kan rykke opad i værdikæden og være mere end bare en moderniseret udgave af Blockbuster. Også fremover på tværs af landegrænserne vil Netflix rykke endnu længere op i værdikæden med endnu mere content.

 

Men de støder ind i de nye konkurrenter Amazon og Apple. Blandt de klassiske konkurrenter finder vi HBO, Sky og Hollywood.

 

Dansk gennembrud

 

I Danmark fik Netflix sit gennembrud under skolelockouten for to år siden. Hvad skulle forældrene ellers sætte børnene til, når de havde alt for meget tid.

 

Om Netflix

 

Netflix er verdens største internetbaseret TV-udbyder med næsten 100 millioner seere i hele verden. Tidligere i år gik de ombord i 130 nye lande, og dermed er det blevet et globalt fænomen. Dog flest i USA. De har allerede nu produceret mere end 100 TV-serier og TV-film. 36,5 procent af alt internettrafik (during primetime) og dobbelt så meget som nærmeste konkurrent YouTube.

 

Allerede i 1997 lancerede Netflix deres udlejningstjenste af DVD film. Det skete som en reaktion på Blockbusters, der udlejede film, hvor man skulle betale for hver film man lejede. Og hvis man afleverede filmen for sent, fik man en bøde. Træls.

 

Derfor lancerede de en model, hvor man kunne betale en flat rate og havde adgang til alle de film, man havde lyst til at se. Og i 2007 begyndte de at streame film gennem internettet.

 

Det dræbte Blockbusters. Og siden da har branchen ikke være den samme. Den store udfordring for alt TV er at finde en forretningsmodel, hvor der kan tjenes penge. Det sværeste er at finde kilden til omsætning; er det producenterne, distributørerne, eller hvem er det, der skal tjene pengene?

VL-årsmøde 2017 – Highlights

Se highlights fra livestream af VL Årsmøde 2017

Læs mere

DI og VL forlanger mere nerve og kant af deres foredragsholdere

Ledelsesmøderne konkurrerer intenst med hinanden og med internettet om deltagernes tid. Det stiller større krav til oplæggene og…

have tilskuerne til at stoppe med at tænke nationalistisk og individualistisk. Robert Uggla erklærede sig parat til at investere i unge og

Læs mere

VL83 årsmøde og generalforsamling – historisk vingesus på West Point

VL83 havde årsmøde og generalforsamling i midten af maj på det amerikanske militærakademi West Point. NYC-gruppen har tradition for at holde et årligt arrangement med egne medlemmer og en eller flere gæster udefra.

Læs mere

Tips & Tricks – “Vi mødes af lyst. Vi sender afbud af nød”.

Til ovenstående er der kun et at tilføje: VL er et fællesskab, der er prioriteret. Man kan ikke være med hver gang, Men man kan lægge sig i selen. Gøre afbud til en undtagelse frem for en gentagelse. Man er trods alt valgt ind for at være med. Det forpligter.

Læs mere

VL-intranettet gør det nemt med statistikkerne

Efter en svær start er der ved at tegne sig et billede af bedre kommunikation i gruppen, der har taget intranettet i brug. VL 94 Dubai er en af de grupper, der har set lyset. “Synes ikke der er noget minus, i VL94 synes vi det virker :-)”, siger Ida Tillisch, der er formand for gruppen. 

Læs mere

Analoge ledere skal sluge kameler

Danmark er med helt fremme, når det gælder digital teknologi, og det skyldes ikke mindst vores kultur. “Vi ser muligheder og er i stand til at kombinere teknologierne bedre end i mange andre lande”, siger Line Christa Amanda Sørensen fra Trifork, som kan opleves til VL-årsmødet, mandag den 2. oktober 2017 på Experimentarium i Hellerup. Det er endnu få pladser tilbage: TILMELD DIG

Læs mere

Netværk giver appetit: »Du er forelsket i at have magt, eller du vil gerne være tæt på magten«

De eksklusive, lukkede klubber som Davos, Netværket og VL-grupperne har ingen rigtig magt, for de har ingen reel fælles agenda, siger eksperterne. Men topcheferne har et stort ansvar for at gå ud og trække frisk luft mellem fætter/kusine-festerne, så de hele tiden handler i samfundets bedste og

Læs mere

HUSK VL-årsmøde 2017 den 2. oktober

VL-årsmødet mandag den 2. oktober, kl. 14.00, som holdes på Eksperimentariet i Hellerup, indledes med generalforsamlingen. Efter generalforsamlingen afholdes konferencen “Design af nye forretningsmodeller”, som afsluttes med uformelt netværk.

Læs mere

Medlemsundersøgelse

I sidste uge modtog alle VL-medlemmer et spørgeskema, som er led i arbejdet med at øge værdien af at være VL-medlem. Årets medlemsundersøgelse er vigtig. Derfor har vi brug for din deltagelse.  

Læs mere

Optakt til VL Døgnet 2018 – Roadshow

VL15 er i fuld gang med forberedelserne til VL Døgnet den 7. juni 2018 og planlægger at besøge alle landets VL-grupper i efteråret for at fortælle om programmet. Alle danske gruppers formænd har fået en email med tilbud om besøg. De udenlandske grupper er der andre særlige planer med, da flere deltager i planlægningen.    

Læs mere