Reed Hastings står i spidsen for Netflix. Selv om sidste kvartalsregnskab ikke indfriede forventningerne, har virksomheden, der har ændret TV-vanerne over hele verden, succes. Det er ikke mindst “House of Cards”, der har været med til at få sat gang i kundestrømmen. I Danmark var det skolelockouten, der for alvor gav gennembruddet. Topchefen trækker på sin militære baggrund, og de fleste vil forvente, at det betyder stram styring. Sådan er det ikke hos Netflix, men der er en rød tråd tilbage til preussisk krigskunst.

 

US Marine officer i spidsen

 

CEO og medstifter af Netflix Reed Hastings er 55 år, og han har en usædvanlig baggrund. Oprindeligt fik han en officersuddannelse fra “US Marine Corps” (“Læderhalsene”) tilbage omkring 1980. Men han forlod de hårde hunde i den amerikanske flåde; fik en tjans hos “fredsbevarende styrker” og rejste til Afrika, hvor han i midten af 80’erne underviste i matematik i Swaziland. Og i 1988 fik han en kandidatgrad i “Computer Science” fra Stanford University.

 

Op gennem 1990’erne var han involveret i en række Hi Tech-virksomheder, og i 1997 stiftede han Netflix sammen med en kammerat.

 

Frihed under ansvar

 

Ledelsesmæssigt har han lagt meget stor vægt på “Frihed under ansvar”. For en dansker lyder det meget naturligt, men i USA, hvor der er en stor magtdistance, er det usædvanligt. Han har ikke noget kontor i HQ. Han foretrækker kantinen eller en gåtur udenfor med dem, han skal mødes med. Reed Hastings ønsker at fastholde en iværksætterkultur ved at give frihed til medarbejderne. Lønningerne er i top. Kulturen er et vigtigt element, og han fortæller gerne om det uden for virksomheden.

 

Dansker i tysk uniform

 

Hvis vi sammenligner med de andre stjerner fra den højteknologiske himmel, har Reed Hastings en markant anderledes baggrund. Han har lært disciplin gennem sin tid hos Marinekorpset i USA, og her er der en udpræget kultur af “Mission Command”, hvor det handler om at nå udstukne mål og selv vælge de rigtige mål. Det interessante er, at det faktisk er gammel tysk militær kunst, som er undfanget tilbage i midten af 1800-tallet, hvor danskeren Helmuth von Moltke var i tysk uniform og fik introduceret “Auftragstaktik”, som er baseret på høj grad af selvledelse.

 

Løbende fornyelse

 

Noget spændende er, om Netflix kan holde fast i væksten og forny sig løbende. Der vil altid være en konkurrent, som er i stand til at vælte en eksisterende forretningsmodel og komme med noget nyt og ødelæggende. Det er disruptive innovation.

 

Der har været tre store disruptive spring for Netflix; først opgøret med Blockbuster, så streaming via internettet i 2007, og herefter gik de selv opad i værdikæden ved at producere eget content. Det skete med House of Cards i 2013.

 

Intet overladt til tilfældighederne

 

Netflix arbejder med Big Data og overvåger løbende, hvad folk kan lide, og hvordan de rater TV-serier og deres film. På den måde sikrer de sig at være i overensstemmelse med, hvad kunder ønsker. Ironisk nok kan det være dræbende på den disruptive tankegang, hvor man skal komme med noget helt nyt og uforudset. Algoritmerne er motoren i Netflix succes.

 

Som producent er det afgørende, om Netflix for alvor kan rykke opad i værdikæden og være mere end bare en moderniseret udgave af Blockbuster. Også fremover på tværs af landegrænserne vil Netflix rykke endnu længere op i værdikæden med endnu mere content.

 

Men de støder ind i de nye konkurrenter Amazon og Apple. Blandt de klassiske konkurrenter finder vi HBO, Sky og Hollywood.

 

Dansk gennembrud

 

I Danmark fik Netflix sit gennembrud under skolelockouten for to år siden. Hvad skulle forældrene ellers sætte børnene til, når de havde alt for meget tid.

 

Om Netflix

 

Netflix er verdens største internetbaseret TV-udbyder med næsten 100 millioner seere i hele verden. Tidligere i år gik de ombord i 130 nye lande, og dermed er det blevet et globalt fænomen. Dog flest i USA. De har allerede nu produceret mere end 100 TV-serier og TV-film. 36,5 procent af alt internettrafik (during primetime) og dobbelt så meget som nærmeste konkurrent YouTube.

 

Allerede i 1997 lancerede Netflix deres udlejningstjenste af DVD film. Det skete som en reaktion på Blockbusters, der udlejede film, hvor man skulle betale for hver film man lejede. Og hvis man afleverede filmen for sent, fik man en bøde. Træls.

 

Derfor lancerede de en model, hvor man kunne betale en flat rate og havde adgang til alle de film, man havde lyst til at se. Og i 2007 begyndte de at streame film gennem internettet.

 

Det dræbte Blockbusters. Og siden da har branchen ikke være den samme. Den store udfordring for alt TV er at finde en forretningsmodel, hvor der kan tjenes penge. Det sværeste er at finde kilden til omsætning; er det producenterne, distributørerne, eller hvem er det, der skal tjene pengene?

VL på Folkemødet

På VL’s morgensession på Folkemødet lørdag 15/6 kl. 9-10, kan du møde virksomhedsledere, der går forrest med at implementere Verdensmålene i praksis. Vi ses på Folkemødet.

Download Global Goals Business Navigator (GGBN)

Global Goals Business Navigator (GGBN) appen er udviklet i forbindelse med årstemaet om FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter og blev lanceret på VL Døgnet 6. juni i FN Byen. Appen har, som årets workshops om temaet, til formål at inspirere og engagere virksomhedsledere til at indarbejde Verdensmålene i virksomhedernes strategi og finde de nye forretningsmuligheder og konkrete løsninger, som Verdensmålene åbner for.

Se videoer fra VL Døgnet 2019

JyskeBankTV dækkede VL Døgnet 2019 – Verdensmålene LIVE! Se flere sessions fra VL Døgnet on-demand.

Download McKinsey’s SDG Guide for Business Leaders

Download McKinsey’s Guide for Business Leaders to work with the SDGs as a competitive factor

Premiere på VL Døgnet

For mange er VL Døgnet et tilbagevendende årligt højdepunkt, hvor man som virksomhedsleder og VL-medlem har mulighed for at tilbringe en dag sammen og få nye relationer, ny viden, kompetencer og internationale perspektiver, der inspirerer til at blive en bedre leder og til at finde nye forretningsmodeller til gavn for den danske konkurrenceevne og det danske samfund.

Fra dyb forskning til kommerciel konkurrence

I Åbent Entreprenørskab (open-entrepreneurship.com) mødes de dygtige forskere fra universiteterne med erfarne iværksættere og professionelle virksomheder. Målet er at styrke dansk innovation via nye spin-offs og konkrete ny virksonmheder. Projektet er støttet af Industriens Fond, og er et samarbejde mellem fire universiteter. Og du kan møde projektet på VL Døgnet.
VL-Nyt har talt med Thomas Sugar, der med base på DTU, står for den overordnede kontakt til eksterne stakeholders.

Med Verdensmålene kan vi ændre verden!

”Der er ingen tvivl om, at det giver forretningsmæssig mening”. Det er ordene fra direktør, bestyrelsesmedlem og hovedaktionær i Pressalit, Dan Boyter. Han er en af talerne, når VL Døgnet på torsdag sætter lup på de 17 Verdensmål i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’. VL Nyt har sat Dan Boyter stævne til et lille sneak peak i, hvordan har ser virksomhedernes muligheder og roller i Verdensmålene.

”Det handler om mening”

Hvordan skaber man en arbejdsplads med mening? Det spørgsmål stiller CEO Flemming Jensen, VL 46, der til VL Døgnet stiller op sammen med en række andre topledere i en ’deep dive’ session under overskriften ’Branding og Purpose’.

Hvem bliver den næste Greta Thunberg?

Klimadagsordenen er i hastig udvikling, og den virksomhedsleder, der kan forudse og omfavne morgendagens agenda og trend, er et skridt foran. Thomas Vejlemand, VL 70, CEO i Infomedia, vil på VL-døgnet præsentere et analyse- og indsigtsværktøj, der potentielt kan give dette forspring.