Reed Hastings står i spidsen for Netflix. Selv om sidste kvartalsregnskab ikke indfriede forventningerne, har virksomheden, der har ændret TV-vanerne over hele verden, succes. Det er ikke mindst “House of Cards”, der har været med til at få sat gang i kundestrømmen. I Danmark var det skolelockouten, der for alvor gav gennembruddet. Topchefen trækker på sin militære baggrund, og de fleste vil forvente, at det betyder stram styring. Sådan er det ikke hos Netflix, men der er en rød tråd tilbage til preussisk krigskunst.

 

US Marine officer i spidsen

 

CEO og medstifter af Netflix Reed Hastings er 55 år, og han har en usædvanlig baggrund. Oprindeligt fik han en officersuddannelse fra “US Marine Corps” (“Læderhalsene”) tilbage omkring 1980. Men han forlod de hårde hunde i den amerikanske flåde; fik en tjans hos “fredsbevarende styrker” og rejste til Afrika, hvor han i midten af 80’erne underviste i matematik i Swaziland. Og i 1988 fik han en kandidatgrad i “Computer Science” fra Stanford University.

 

Op gennem 1990’erne var han involveret i en række Hi Tech-virksomheder, og i 1997 stiftede han Netflix sammen med en kammerat.

 

Frihed under ansvar

 

Ledelsesmæssigt har han lagt meget stor vægt på “Frihed under ansvar”. For en dansker lyder det meget naturligt, men i USA, hvor der er en stor magtdistance, er det usædvanligt. Han har ikke noget kontor i HQ. Han foretrækker kantinen eller en gåtur udenfor med dem, han skal mødes med. Reed Hastings ønsker at fastholde en iværksætterkultur ved at give frihed til medarbejderne. Lønningerne er i top. Kulturen er et vigtigt element, og han fortæller gerne om det uden for virksomheden.

 

Dansker i tysk uniform

 

Hvis vi sammenligner med de andre stjerner fra den højteknologiske himmel, har Reed Hastings en markant anderledes baggrund. Han har lært disciplin gennem sin tid hos Marinekorpset i USA, og her er der en udpræget kultur af “Mission Command”, hvor det handler om at nå udstukne mål og selv vælge de rigtige mål. Det interessante er, at det faktisk er gammel tysk militær kunst, som er undfanget tilbage i midten af 1800-tallet, hvor danskeren Helmuth von Moltke var i tysk uniform og fik introduceret “Auftragstaktik”, som er baseret på høj grad af selvledelse.

 

Løbende fornyelse

 

Noget spændende er, om Netflix kan holde fast i væksten og forny sig løbende. Der vil altid være en konkurrent, som er i stand til at vælte en eksisterende forretningsmodel og komme med noget nyt og ødelæggende. Det er disruptive innovation.

 

Der har været tre store disruptive spring for Netflix; først opgøret med Blockbuster, så streaming via internettet i 2007, og herefter gik de selv opad i værdikæden ved at producere eget content. Det skete med House of Cards i 2013.

 

Intet overladt til tilfældighederne

 

Netflix arbejder med Big Data og overvåger løbende, hvad folk kan lide, og hvordan de rater TV-serier og deres film. På den måde sikrer de sig at være i overensstemmelse med, hvad kunder ønsker. Ironisk nok kan det være dræbende på den disruptive tankegang, hvor man skal komme med noget helt nyt og uforudset. Algoritmerne er motoren i Netflix succes.

 

Som producent er det afgørende, om Netflix for alvor kan rykke opad i værdikæden og være mere end bare en moderniseret udgave af Blockbuster. Også fremover på tværs af landegrænserne vil Netflix rykke endnu længere op i værdikæden med endnu mere content.

 

Men de støder ind i de nye konkurrenter Amazon og Apple. Blandt de klassiske konkurrenter finder vi HBO, Sky og Hollywood.

 

Dansk gennembrud

 

I Danmark fik Netflix sit gennembrud under skolelockouten for to år siden. Hvad skulle forældrene ellers sætte børnene til, når de havde alt for meget tid.

 

Om Netflix

 

Netflix er verdens største internetbaseret TV-udbyder med næsten 100 millioner seere i hele verden. Tidligere i år gik de ombord i 130 nye lande, og dermed er det blevet et globalt fænomen. Dog flest i USA. De har allerede nu produceret mere end 100 TV-serier og TV-film. 36,5 procent af alt internettrafik (during primetime) og dobbelt så meget som nærmeste konkurrent YouTube.

 

Allerede i 1997 lancerede Netflix deres udlejningstjenste af DVD film. Det skete som en reaktion på Blockbusters, der udlejede film, hvor man skulle betale for hver film man lejede. Og hvis man afleverede filmen for sent, fik man en bøde. Træls.

 

Derfor lancerede de en model, hvor man kunne betale en flat rate og havde adgang til alle de film, man havde lyst til at se. Og i 2007 begyndte de at streame film gennem internettet.

 

Det dræbte Blockbusters. Og siden da har branchen ikke være den samme. Den store udfordring for alt TV er at finde en forretningsmodel, hvor der kan tjenes penge. Det sværeste er at finde kilden til omsætning; er det producenterne, distributørerne, eller hvem er det, der skal tjene pengene?

De mandlige topledere mangler mod!

“Selvom pengene betyder meget på det amerikanske arbejdsmarked, så er der forandringer på vej. Det økonomiske incitament er ikke længere nok. Der skal mere til for at holde på talenterne. På det punkt kan vi i Europa godt konkurrere. Sådan har situationen været hos os i mange år – til gengæld er der behov for, at vi udviser meget i mere mod og villighed til at gøre en ekstra indsats på denne side af Atlanterhavet, hvis vi skal forblive konkurrencedygtige”. Det er nogle af budskaberne fra Marianne Kirkegaard, som du kan møde til VL Døgnet, hvor hun taler kl. 15.45 i sessionen ”Udfordringer for fremtidens topleder”.

Læs mere

Miks din egen cocktail – Interview med Gitte Hesselholt, Mölnlycke

Gitte Hesselholt er Regional Vice President for Mölnlycke (Bruxelles) og har en karriere i en stribe større globale virksomheder. Hun blander sin egen ledelsescocktail med udgangspunkt i danske værdier og ledelsesprincipper. Involvering, delegering, lavt hierarki er nødvendigt, når nye teknologier kræver hurtige beslutninger. Her er Danmark et forbillede for resten af Europa. 

Læs mere

Statslige bestyrelsesposter i høj kurs hos topledere

Det er attraktivt for topledere at sidde i bestyrelsen i statslige selskaber. Det viser Mandag Morgens kortlægning af…

han i en årrække samarbejdet med danske topledere inden for det kendte VL-netværk, og han kan godt genkende de private toplederes ønske om

Læs mere

“Design af ledelse” lever videre i det nye årstema

Årstemaet 2017: “Design af ledelse” – er nået vidt og bredt ud i VL. Den 12. februar bød på en ny milepæl, da Christian Bason, som er adm. direktør for Dansk Design Center og initiativtager til temaet, faciliterede en workshop for VL94 i Dubai. Arrangementet var en kæmpe succes.

Læs mere

VL-årstema 2018: “Disruption – Ledelse på fremtidens arbejdsmarked”

Regeringen har rakt ud efter VL som et ’Sounding Board’ til Disruptionrådet for i fællesskab at gribe mulighederne, identificere udfordringerne og gøre noget ved dem. Med andre ord: VL kan også med Årstemaet sætte præg på Danmarks fremtid.

Hold derfor øje med din mail, da vi snart sender invitationer ud til første møde, hvor Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen gerne vil mødes med VL-medlemmerne for at drøfte løsninger til, hvordan man – i en disruptiv tid – skaber succesfuld ledelse, og dermed stærke virksomheder og arbejdspladser.

Læs mere

Australsk ekspert fløjet ind til VL-møde

Karup: Midtjyllands Lufthavn kan bruges til andet og mere end at flyve fra. Blandt andet har lufthavnen udmærkede møde- og konferencelokaler og et af dem var i brug for nylig, da tre såkaldte VL-grupper (VL for virksomhedsledelse) havde sat hinanden og en erhvervsklyngeekspert…

Læs mere

Den udvalgte arving

Robert Mærsk Uggla bestrider en af dansk erhvervslivs mest magtfulde poster og 28. marts bliver han 40 år.

En sommerdag i 2017 gik Robert Mærsk Uggla på talerstolen ved det såkaldte VL-døgn i København. Uggla – barnebarn af Mærsk Mc-Kinney Møller,

Læs mere

Endnu flere talere føjet til VL Døgnet 2018

VL Døgnets program udvikler sig hele tiden. Det er en dynamisk proces, og der sker løbende justeringer. Med over 40 indlægsholdere er det et af de største VL Døgn nogensinde.

Læs mere

Frans Timmermanns – Kommissionens stjerne

På VL Døgnet klokken 10.00 vil First Vice-President Frans Timmermans tale om Europas fremtid og økonomi med Nationalbankdirektør Lars Rohde. Debatten vil blive modereret af Associate Editor John Gapper, Financial Times.

Læs mere

First Vice-President i EU-Kommissionen Frans Timmermanns og Nationalbankdirektør Lars Rohde indleder VL Døgnet

Med over 40 indlægsholdere er dette års VL Døgn i den helt tunge vægtklasse. VL 15 har inviteret talere af høj national og international klasse fra det meste af verden, og der er derfor vitaminer til hovedet i særklasse. Senest har vi fået tilsagn fra Førstenæstformanden i EU-kommissionen Frans Timmermanns og Nationalbankdirektør Lars Rohde om at være talere til VL-døgnet.

Læs mere