Reed Hastings står i spidsen for Netflix. Selv om sidste kvartalsregnskab ikke indfriede forventningerne, har virksomheden, der har ændret TV-vanerne over hele verden, succes. Det er ikke mindst “House of Cards”, der har været med til at få sat gang i kundestrømmen. I Danmark var det skolelockouten, der for alvor gav gennembruddet. Topchefen trækker på sin militære baggrund, og de fleste vil forvente, at det betyder stram styring. Sådan er det ikke hos Netflix, men der er en rød tråd tilbage til preussisk krigskunst.

 

US Marine officer i spidsen

 

CEO og medstifter af Netflix Reed Hastings er 55 år, og han har en usædvanlig baggrund. Oprindeligt fik han en officersuddannelse fra “US Marine Corps” (“Læderhalsene”) tilbage omkring 1980. Men han forlod de hårde hunde i den amerikanske flåde; fik en tjans hos “fredsbevarende styrker” og rejste til Afrika, hvor han i midten af 80’erne underviste i matematik i Swaziland. Og i 1988 fik han en kandidatgrad i “Computer Science” fra Stanford University.

 

Op gennem 1990’erne var han involveret i en række Hi Tech-virksomheder, og i 1997 stiftede han Netflix sammen med en kammerat.

 

Frihed under ansvar

 

Ledelsesmæssigt har han lagt meget stor vægt på “Frihed under ansvar”. For en dansker lyder det meget naturligt, men i USA, hvor der er en stor magtdistance, er det usædvanligt. Han har ikke noget kontor i HQ. Han foretrækker kantinen eller en gåtur udenfor med dem, han skal mødes med. Reed Hastings ønsker at fastholde en iværksætterkultur ved at give frihed til medarbejderne. Lønningerne er i top. Kulturen er et vigtigt element, og han fortæller gerne om det uden for virksomheden.

 

Dansker i tysk uniform

 

Hvis vi sammenligner med de andre stjerner fra den højteknologiske himmel, har Reed Hastings en markant anderledes baggrund. Han har lært disciplin gennem sin tid hos Marinekorpset i USA, og her er der en udpræget kultur af “Mission Command”, hvor det handler om at nå udstukne mål og selv vælge de rigtige mål. Det interessante er, at det faktisk er gammel tysk militær kunst, som er undfanget tilbage i midten af 1800-tallet, hvor danskeren Helmuth von Moltke var i tysk uniform og fik introduceret “Auftragstaktik”, som er baseret på høj grad af selvledelse.

 

Løbende fornyelse

 

Noget spændende er, om Netflix kan holde fast i væksten og forny sig løbende. Der vil altid være en konkurrent, som er i stand til at vælte en eksisterende forretningsmodel og komme med noget nyt og ødelæggende. Det er disruptive innovation.

 

Der har været tre store disruptive spring for Netflix; først opgøret med Blockbuster, så streaming via internettet i 2007, og herefter gik de selv opad i værdikæden ved at producere eget content. Det skete med House of Cards i 2013.

 

Intet overladt til tilfældighederne

 

Netflix arbejder med Big Data og overvåger løbende, hvad folk kan lide, og hvordan de rater TV-serier og deres film. På den måde sikrer de sig at være i overensstemmelse med, hvad kunder ønsker. Ironisk nok kan det være dræbende på den disruptive tankegang, hvor man skal komme med noget helt nyt og uforudset. Algoritmerne er motoren i Netflix succes.

 

Som producent er det afgørende, om Netflix for alvor kan rykke opad i værdikæden og være mere end bare en moderniseret udgave af Blockbuster. Også fremover på tværs af landegrænserne vil Netflix rykke endnu længere op i værdikæden med endnu mere content.

 

Men de støder ind i de nye konkurrenter Amazon og Apple. Blandt de klassiske konkurrenter finder vi HBO, Sky og Hollywood.

 

Dansk gennembrud

 

I Danmark fik Netflix sit gennembrud under skolelockouten for to år siden. Hvad skulle forældrene ellers sætte børnene til, når de havde alt for meget tid.

 

Om Netflix

 

Netflix er verdens største internetbaseret TV-udbyder med næsten 100 millioner seere i hele verden. Tidligere i år gik de ombord i 130 nye lande, og dermed er det blevet et globalt fænomen. Dog flest i USA. De har allerede nu produceret mere end 100 TV-serier og TV-film. 36,5 procent af alt internettrafik (during primetime) og dobbelt så meget som nærmeste konkurrent YouTube.

 

Allerede i 1997 lancerede Netflix deres udlejningstjenste af DVD film. Det skete som en reaktion på Blockbusters, der udlejede film, hvor man skulle betale for hver film man lejede. Og hvis man afleverede filmen for sent, fik man en bøde. Træls.

 

Derfor lancerede de en model, hvor man kunne betale en flat rate og havde adgang til alle de film, man havde lyst til at se. Og i 2007 begyndte de at streame film gennem internettet.

 

Det dræbte Blockbusters. Og siden da har branchen ikke være den samme. Den store udfordring for alt TV er at finde en forretningsmodel, hvor der kan tjenes penge. Det sværeste er at finde kilden til omsætning; er det producenterne, distributørerne, eller hvem er det, der skal tjene pengene?

FN’s Verdensmål – nu også en bestyrelsesopgave

Fra gode hensigter til målbare resultater: Arbejdet med FN’s Verdensmål er i stigende grad en opgave for topledelsen og bestyrelsen.

Et flertal af virksomheder arbejder i dag aktivt med Verdensmålene, viser en ny undersøgelse blandt 615 topledere.

Ledelse i en Coronatid – Henrik Leth

Det var et chok for de fleste virksomhedsledere, da coronaen i årets første måneder ramte verden og spredte sig som en steppebrand. Men efterhånden har chokket lagt sig, og med udsigten til, at der kan gå år, før vi for alvor er ude på den anden side, er corona nu blevet et grundvilkår. VL har spurgt en række virksomhedsledere, hvordan de håndterer den nye hverdag. Denne gang taler vi med Henrik Leth, Formand for Polar Seafoods og medlem af VL72.

Ledelse i en Coronatid – Nikolaj Wendelboe

Corona er blevet hverdag. Fra at virus udviklede sig til en krise, der overrumplede alle, og skabte frygt og uro overalt, så er Corona i dag et erkendt grundvilkår på langt de fleste direktionsgange. Uvisheden og forandringen som den stort set eneste konstant, er til gengæld uændret. VL har spurgt en række ledere om Coronastatus: hvad lærte de? Og hvad er new normal?

DIGITAL RESHAPING – VIDEO

Vi søger med årstemaet Digital Reshaping efter det store billede. Hvordan nye teknologier ikke bare skal bruges til at gøre vores hverdag lettere, men til nu at kravle højere op i ambitionsniveau: Hvordan vi får skabt en bedre verden end den, vi kom fra, inden coronaen. Se video, hvor Formand Lisbeth Knudsen giver fem gode grunde til at Danmark skal omfavne Digital Reshaping

BREAKING: ÅRSTEMA 2020/2021 ER ‘DIGITAL RESHAPING´

VL årstemaet 2020/2021 gør digitaliseringen til en samfundsstrategi, der berører alle sektorer og hjælper os til at omforme Danmark til et mere robust, grønt og økonomisk stærkt velfærdssamfund.

Spændende VL-efterår med mange aktiviteter

Sommeren er overstået, og travlheden er tilbage. VL sluttede foråret med manér med det flotte virtuelle VL Døgn. Men vi er straks videre og ser spændt frem til at aktivt efterår.

Global Goals Business Navigator App: Oplæg og debat i jeres gruppe?

Gennem 2020’s årstema ’Responsible Business – A Competitive Advantage’ er vi, med afsæt i en spørgeramme udarbejdet i samarbejde med CBS og Aarhus Universitet, gået i dybden med spørgsmålet om, hvordan et aktivt samfundsansvar og god etik i virksomhederne både kan tilfredsstille aktionærerne, styrke konkurrenceevnen og skabe de rigtige rammer for en stærk ledelse og talentfulde medarbejdere. Arbejdet udmundede bl.a. i opdatering af GGBN-appen og 3 modeller, som du kan bruge som oplæg eller debat i din gruppe.

Al­drig har FN’s ver­dens­mål væ­ret mere re­le­van­te

Pandemien har givet indblik i, at verden i dag er tæt forbundet på tværs af grænser og samfund. For vi står ikke blot overfor en genopbygningsfase af det, der før covid-19 var normalt, vi står overfor en langt mere kompleks fase, der samtidig repræsenterer afgørende muligheder for at bygge et mere resilient, globalt system …

Ledelse i en Coronatid – Brian Mikkelsen

Der er efterhånden ingen tvivl om, at coronakrisen permanent har ændret den måde, vi arbejder på, og at vi fremover kommer til have mere fleksible og mere digitale måder at arbejde på. Og når flere arbejder hjemmefra, og møder kan klares via video, vil det også afspejle sig i virksomheders fysiske placering og kvadratmeterbehov, spår Brian Mikkelsen.

Ledelse i en Coronatid – Anne-Mette Elsborg

Fordi Corona er krise på mange kritiske parametre – både sundhed, helbred og økonomi – hjalp krisen os til at turde vise vores sårbarhed, også i ledelsesteamet. Vi erfarede, at vi kan vise og dele bekymring, måske frygt, uden at det koster. Tværtimod.