Af: Henrik Ørholst

At få en bestyrelseskarriere er noget, som står øverst på ønskelisten for mange mennesker. Heldigvis. Der er brug for mange nye bestyrelsesmedlemmer i de kommende år. Og det er ikke kun de største virksomheder, som skal finde flere bestyrelsesmedlemmer. De mellemstore virksomheder har brug for mindst lige så mange nye bestyrelsesmedlemmer som de store.

 

 

Kompleksitet i bestyrelsesarbejdet

 

Bestyrelsesarbejdet er vokset i kompleksitet og omfang i løbet af de seneste fem år, og der er ikke noget, der tyder på, at det bliver mindre i fremtiden. Samtidig er der flere og flere, som vælger at overgå til en karriere som professionelt bestyrelsesmedlem.

 

“Tommelfingerreglen er, at der maksimalt er plads til fire menige bestyrelsesposter og fire formandsposter, når man er på toppen af sin bestyrelseskarriere . Tendensen er nedadgående, fordi arbejdsbyrden og ansvaret er voksende. Der er mange undtagelser, og der kan også være eksempel på, at der kan varetages flere bestyrelsesposter uden, at det er en udfordring”, siger Ole Dahl Ingvardsen fra Flensby & Partners International.

 

Karrieren over 45 år

 

En bestyrelseskarriere er en del af karrierevejen. “Når man er 45-50 år vil det være et godt tidspunkt at begynde med overvejelser, om det er den vej, man ønsker at gå”, siger Ole Dahl Ingvardsen og fortsætter:

 

“Når man er 60 år, er det ofte for sent at gå i gang med en bestyrelseskarriere – men der er naturligvis undtagelser.”

”En typisk topchefkarriere vil udfolde sig i tre perioder, der hver strækker sig over 15 år. I tidsrummet 25-40 år skaber du dit fundament og attraktivitet som topleder og senere bestyrelsesaspirant. Når du er 40-55 år, er det en karriere som topchef . Her sætter du de afgørende fingeraftryk, og mange starter op med et par bestyrelsesposter eller i Advisory Boards. Fra 55-70 år er det så en bestyrelseskarriere, hvis man har valgt at gå i den retning. Så enkelt er det ikke for de fleste. Men det giver en god indikation af en karriere, der for de fleste, vil strække sig over 45 år”.

 

Ti ting du skal tænke på

 

Ole Dahl Ingvardsen giver her ti gode råd til dig, der ønsker at få en bestyrelseskarriere:

 

  1. Det gælder om at planlægge bestyrelseskarrieren i god tid. Hvad er målet, og hvad er du vil med den? Vær proaktiv og overlad ikke initiativet til andre.
  2. Check din ansættelseskontrakt med din nuværende arbejdsgiver. Er der restriktioner eller andre ting, som begrænser dine muligheder.
  3. Tag en bestyrelsesuddannelse. Det giver en god fornemmelse af hvor stort et ansvar, man påtager sig.
  4. Du skal være opmærksom på, at du skal bidrage med viden, kompetence og erfaring. Du sidder i bestyrelsen for virksomheden. Ikke for dig selv.
  5. Bestyrelsesarbejde er on-the-job-training. Bestyrelsesarbejdet er præget af komplekse og overordnede problemstillinger. Men resultatet af arbejdet er, at det skaber fundamentet for værdiskabelsen i virksomheden. Du skal hente inspiration fra dine kollegaer i bestyrelsen. De kan gøre dig til et endnu bedre bestyrelsesmedlem.
  6. Tag hellere en velvalgt bestyrelsespost end tre tilfældige. Især hvis du ønsker en professionel bestyrelseskarriere.
  7. Sig nej tak til tantebestyrelser. Det kan dræbe enhver bestyrelseskarriere. Det er svært, hvis man er det første eksterne bestyrelsesmedlem. Hvis der er flere professionelle bestyrelsesmedlemmer, er det ikke længere en tantebestyrelse.
  8. Tidsforbruget er stigende. Du skal være i stand til at bruge den nødvendige tid.
  9. Hold kontakt med headhuntere og andre nøgleinteressenter på bestyrelsesområdet. De fleste poster bliver formidlet professionelt.
  10. Der skal ydes en indsats. Bestyrelsen bliver løbende evalueret, og det er ikke godt for bestyrelseskarrieren at blive bedt om at gå.

 

Faktaboks:

Ole Dahl Ingvardsen (Medlem af VL9) er Managing Partner hos Flensby & Partners International, som med 47 medarbejdere er et af Skandinaviens største headhuntningsfirmaer, og bestyrelsesrekruttering udgør en stadig større del af omsætningen.

Ledelse: Hvilke kvalifikationer er afgørende i fremtidens digitale organisationer?

Hvilke lederkvalifikationer er i høj kurs lige nu og i fremtidens digitale virksomheder? Blockchain, drone-teknologi, 3D-print, Internet of Things, kunstig intelligens – teknologier, som forandrer verden hurtigere end nogensinde, og som nutidens topleder må vide noget om i det mindste på et strategisk niveau, lyder det fra executive search-branchen. Forståelse for de nye teknologiers muligheder og evnen til at lede i en tid med voldsomme forandringer er derfor i fokus lige nu, når virksomheder er på jagt efter den rigtige topledelseskandidat, fortæller Steen Ernland, Adaptum Partners (VL49).

Der er masser af dataguld gemt i krisen – viden, som vi skal udnytte

Krisen har et solidt tag i nogle brancher, andre sætter indtjeningsrekorder, og midt i en svær tid er vi i gang med at samle værdifuld data, som det aldrig har været muligt at få adgang til før. Det skal vi udnytte klogt, lyder opfordringen fra Michael Christiansen, (VL6) næstformand i VL’s bestyrelse samt Dagrofa og KFI Erhvervsdrivende Fonde. Herudover medlem af en række andre bestyrelser bl.a. Bygma, Golf Experten og it-virksomheden Ka-ching.

Godt Nytår!

2020 har på den gode side vist den kolossale omstillingsevne og kreativitet, som det danske samfund, danske virksomheder og medarbejdere besidder. Ikke mærkeligt at “samfundssind” blev årets ord. Vi stod sammen og viste en generel meget stor tillid og opbakning til myndighedernes anbefalinger og regeringens indgreb. Også selv om det har gjort alvorligt ondt på en række brancher. Ja, endda har taget livet helt af en enkelt.

ASTRID SIMONSEN JOOS

2020 har været den ultimative test for lysvirksomheden Signify, som står skarpt og forberedt på 2021, klar til at sende endnu flere højteknologiske lysprodukter på markedet og løse verdens behov, fortæller Astrid Simonsen Joos, Global Chief Digital Officer og Head of Transformation. Astrid er medlem af VL3 og med i VL’s digitale advisory board for temaet; Digital Reshaping.

Reportage Episode 1: Digital Tillid & Ansvarlighed

Hav fuldstændig styr på din data-kontrakt med kunderne – ellers har du ikke en chance for at udnytte virksomhedens digitale potentiale, lød det fra gæsterne i den første virtuelle debat i VL’s nye digitale serie om Digital Reshaping.

HUSK Virtuel Global Update den 21. december

Den 21. december, kl. 16.00-17.30 inviterer vi til VL’s virtuelle Global Update med Udenrigsminister Jeppe Kofod, Den danske Ambassadør i Storbritannien Lars Thuesen, den nye Tech Ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen, tidligere Statsminister Anders Fogh Rasmussen og Senior Vice President Anja Monrad, Dell.

DISTANCELEDELSE

Coronatrætheden har meldt sig og flere og flere medarbejdere melder om stress, angst og depression som konsekvens af hjemmearbejdet. For lederne er det en udfordring, for når man leder på distancen, er det også sværere at sikre fællesskabet og fastholde følingen med medarbejderne. VL sætter fokus på udfordringen og har talt med VL-medlemmer Michael Sparrevohn (VL57), og Christina Hvid VL46) samt rådgiver i ledelseskommunikation Lisbeth Wirgowitsch (VL57), om ledelse og kommunikation under corona.

Lancering af VL Forum App

I dag lancerer vi en ny service til dig som VL-medlem.

Appen er personlig og giver mulighed for at følge alle VL-aktiviteter; møder, events og VL Nyt m.m., mens du er på farten.
Vi håber, at du vil tage godt imod VL Forum appen, og at du vil få glæde af den.

Rigtig god fornøjelse.

Mænd, kom ind i kampen for flere kvinder i bestyrelserne

Skal vi indføre kvindekvoter i Danmark, som man har gjort i Norge? Vil øremærket barsel til mænd gøre en forskel for flere kvinder i ledelser og bestyrelser? Hvordan kan et førende erhvervsmedie tale om diversitet, når det er mænd, som styrer den daglige nyhedsstrøm, og mænd, som interviewes?

Virksomhedsledere er usikre på deres kommunikation

Danske virksomhedsledere er ikke i tvivl om, at kommunikation er et vigtigt ledelsesværktøj, og særligt i krisesituationer som corona er god ledelseskommunikation en af de vigtigste opgaver for en leder. Men en ny analyse viser, at 2 ud af 3 virksomhedsledere er usikre på, om deres budskaber bliver hørt og forstået af medarbejderne, og om de derfor opnår den ønskede effekt. Det skyldes måske, at kun få ledere prioriterer forberedelse af kommunikationen til medarbejderne.