Af: Henrik Ørholst

At få en bestyrelseskarriere er noget, som står øverst på ønskelisten for mange mennesker. Heldigvis. Der er brug for mange nye bestyrelsesmedlemmer i de kommende år. Og det er ikke kun de største virksomheder, som skal finde flere bestyrelsesmedlemmer. De mellemstore virksomheder har brug for mindst lige så mange nye bestyrelsesmedlemmer som de store.

 

 

Kompleksitet i bestyrelsesarbejdet

 

Bestyrelsesarbejdet er vokset i kompleksitet og omfang i løbet af de seneste fem år, og der er ikke noget, der tyder på, at det bliver mindre i fremtiden. Samtidig er der flere og flere, som vælger at overgå til en karriere som professionelt bestyrelsesmedlem.

 

“Tommelfingerreglen er, at der maksimalt er plads til fire menige bestyrelsesposter og fire formandsposter, når man er på toppen af sin bestyrelseskarriere . Tendensen er nedadgående, fordi arbejdsbyrden og ansvaret er voksende. Der er mange undtagelser, og der kan også være eksempel på, at der kan varetages flere bestyrelsesposter uden, at det er en udfordring”, siger Ole Dahl Ingvardsen fra Flensby & Partners International.

 

Karrieren over 45 år

 

En bestyrelseskarriere er en del af karrierevejen. “Når man er 45-50 år vil det være et godt tidspunkt at begynde med overvejelser, om det er den vej, man ønsker at gå”, siger Ole Dahl Ingvardsen og fortsætter:

 

“Når man er 60 år, er det ofte for sent at gå i gang med en bestyrelseskarriere – men der er naturligvis undtagelser.”

”En typisk topchefkarriere vil udfolde sig i tre perioder, der hver strækker sig over 15 år. I tidsrummet 25-40 år skaber du dit fundament og attraktivitet som topleder og senere bestyrelsesaspirant. Når du er 40-55 år, er det en karriere som topchef . Her sætter du de afgørende fingeraftryk, og mange starter op med et par bestyrelsesposter eller i Advisory Boards. Fra 55-70 år er det så en bestyrelseskarriere, hvis man har valgt at gå i den retning. Så enkelt er det ikke for de fleste. Men det giver en god indikation af en karriere, der for de fleste, vil strække sig over 45 år”.

 

Ti ting du skal tænke på

 

Ole Dahl Ingvardsen giver her ti gode råd til dig, der ønsker at få en bestyrelseskarriere:

 

  1. Det gælder om at planlægge bestyrelseskarrieren i god tid. Hvad er målet, og hvad er du vil med den? Vær proaktiv og overlad ikke initiativet til andre.
  2. Check din ansættelseskontrakt med din nuværende arbejdsgiver. Er der restriktioner eller andre ting, som begrænser dine muligheder.
  3. Tag en bestyrelsesuddannelse. Det giver en god fornemmelse af hvor stort et ansvar, man påtager sig.
  4. Du skal være opmærksom på, at du skal bidrage med viden, kompetence og erfaring. Du sidder i bestyrelsen for virksomheden. Ikke for dig selv.
  5. Bestyrelsesarbejde er on-the-job-training. Bestyrelsesarbejdet er præget af komplekse og overordnede problemstillinger. Men resultatet af arbejdet er, at det skaber fundamentet for værdiskabelsen i virksomheden. Du skal hente inspiration fra dine kollegaer i bestyrelsen. De kan gøre dig til et endnu bedre bestyrelsesmedlem.
  6. Tag hellere en velvalgt bestyrelsespost end tre tilfældige. Især hvis du ønsker en professionel bestyrelseskarriere.
  7. Sig nej tak til tantebestyrelser. Det kan dræbe enhver bestyrelseskarriere. Det er svært, hvis man er det første eksterne bestyrelsesmedlem. Hvis der er flere professionelle bestyrelsesmedlemmer, er det ikke længere en tantebestyrelse.
  8. Tidsforbruget er stigende. Du skal være i stand til at bruge den nødvendige tid.
  9. Hold kontakt med headhuntere og andre nøgleinteressenter på bestyrelsesområdet. De fleste poster bliver formidlet professionelt.
  10. Der skal ydes en indsats. Bestyrelsen bliver løbende evalueret, og det er ikke godt for bestyrelseskarrieren at blive bedt om at gå.

 

Faktaboks:

Ole Dahl Ingvardsen (Medlem af VL9) er Managing Partner hos Flensby & Partners International, som med 47 medarbejdere er et af Skandinaviens største headhuntningsfirmaer, og bestyrelsesrekruttering udgør en stadig større del af omsætningen.

Danske Bank om videomøder

Mange løsninger på klimaproblematikken skal findes i digitaliseringen, mener Berit Behring, chef for Wealth Management i Danske Bank. Coronakrisen har f.eks. vist os, at virksomheder sagtens kan fungere og holde møder, selvom vi ikke sidder sammen fysisk, en erfaring, som fremover får betydning for rejse- og mødeaktiviteter herhjemme og globalt.

Danske Bank om Purpose

“Responsible Business” lyder temaet for årets VL Døgn, som i år er et virtuelt af slagsen. Som optakt til VL Døgnet har VL Nyt talt med nogle af landets største virksomheder om deres arbejde med purpose, samfundsansvar og verdensmål.

Brug dit netværk – det er mere relevant end nogensinde

Midt i vor egen hektiske travlhed med at organisere aflysninger af workshops, omsætte VL Døgnet til et virtuelt koncept og justering af vore mange aktiviteter har jeg fået en lang række tilkendegivelser fra jer medlemmer om, at I savner VL.

VL Døgnet 2020 i kendte rammer aflyses. Nyt virtuelt format erstatter mødet i år.

Coronakrisen får nu desværre også indvirkning på vores store årlige fælles samlingspunkt i VL-regi.
Et stærkt og ambitiøst VL Døgn i Aarhus den 4. juni må desværre aflyses under indtryk af den igangværende sundhedskrise …

INFORMATION OM CORONAVIRUS/COVID-19

Vi tager ansvar i forbindelse med møder i VL-regi, især i en tid med sundhedsmæssige bekymringer på grund af Coronavirus. Derfor har vi i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse valgt at AFLYSE ALLE PLANLAGTE ARRANGEMENTER FREM TIL MEDIO APRIL 2020.

VL Døgn i fuld fart

Programmet til dette års store VL Døgn er næsten klart. VL Døgnet afholdes i Aarhus torsdag 4. juni. Det bliver et flot heldagsprogram, og talerlisten er nu næsten komplet. Blandt highlights er der både spændende temaer og formater som ”Arvingerne”, ”Europa som klimaduks og rollemodel” m.m. Og der er stærke internationale talere – bl.a. Professor Dan Ariely, Duke University, som er en af de globalt mest anerkendte psykologer – kendt for sine TED talks.

Vi varmer op til VL Døgn 2020

Siemens Danmark med adm. direktør Claus Møller i spidsen er vært for den første af forårets workshops, som fungerer som opvarmning til VL Døgn 2020 i juni.
Den 16. marts inviterer Siemens i Ballerup VL-kolleger indenfor og sætter fokus på temaet ”Responsible Business – a Competitive Advantage” og virksomhedens konkrete arbejde med FN’s verdensmål.

92 VL-medlemmer til overtegnet møde med Interforce

Forsvarschefen til erhvervsledere i VL: “I er nødt til at tage et medansvar, hvis vi skal forsvare Danmark” Forsvarschefens appel til civile erhvervsledere var ikke til at tage fejl af og var også i fuldstændig sync med VL’s årstema om ansvarlighed.

Meningsfuldt forretningsinitiativ som resultat af VL Døgn 2019.

VL Døgnet 2019 affødte et meningsfyldt samarbejde. Novo Nordisk har netop annonceret, at Too Good To Go nu er rullet ud i 25 af Novo Nordisks danske kantiner. Samarbejdet er et direkte resultat af et møde på VL Døgnet 19. Efter et indlæg fra CEO Mette Lykke fra Too Good To Go, gik Kristina Lee, CVP Novo Nordisk Facilities, og formand for VL53, hen til Mette Lykke, VL3. Og resten er historie.

Tag ansvar for medarbejdere – deres lykke er virksomhedens vækst

For Tørk Furhauge, CEO Naturfrisk Group a/s og medlem af VL, er klima- og miljømæssig ordentlighed i såvel produkter som produktionsmetoder nærmest en hygiejnefaktor. Falder snakken på ansvarlighed, peger han i stedet på mennesker: Som leder har man især ansvar for at opføre sig ordentligt, og skal han vælge kun én ting, der har ført til hans succes bliver det – medarbejdere. Tilfredse og glade medarbejdere.