Interview med VL formand Jens Wittrup Willumsen

Af; Henrik Ørholst

Medlemmerne af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse er meget tilfredse med medlemskabet. 81 procent af medlemmerne er tilfredse eller meget tilfredse med deres medlemskab. I 2013 var det tilsvarende tal 68 procent. Endvidere er medlemmerne meget tilfredse med selskabets omdømme. 88 procent af medlemmerne mener, at omdømmet er godt/meget godt.

Stærkt omdømme

“Der er en stigende tilfredshed blandt medlemmerne. Det viser, at både grupperne og selskabet udvikler sig i den rigtige retning. Deltagerne peger også på, at VL har et stærkt omdømme. Det er afgørende for eksklusiviteten og dermed evnen til at tiltrække de rigtige medlemmer”, siger Jens Wittrup Willumsen og fortsætter; “Det skal være værdifuldt for det enkelte medlem at være medlem af VL. Efter hvert møde – og det gælder uanset, om det er et gruppemøde eller et tværgående møde – skal man have noget med hjem, som inspirerer og kan omsættes i praksis”, siger Jens Wittrup Willumsen.

Fremmødet er en udfordring i mange grupper

“Den enkelte gruppe er omdrejningspunktet i VL. Derfor spørger undersøgelsen ind til forhold omkring egen gruppe. Her er tilfredsheden stigende sammenlignet med den foregående undersøgelse. 76 procent mener, at der er et positivt udbytte af møderne. Et tilsvarende tal gælder for tilfredsheden med sammensætningen af medlemmerne af grupperne. Til gengæld er der udfordringer med fremmødet i grupperne. Der er generel tilfredshed med, hvad medlemmerne oplever i deres grupper, men der er udfordringer med fremmødet i flere af grupperne. Kun 43 procent af respondenterne er tilfredse med det generelle fremmøde”, påpeger Jens Wittrup Willumsen.

Møderne skal indeholde faglige udfordringer om ledelse og være et fortroligt forum

73% mener, at inspiration og sparring om ledelse er vigtig, men kun 42% oplever dette i egen gruppe. Idéudvikling om konkrete faglige udfordringer er vigtig for 50% af medlemmerne, men kun 31% er tilfredse med dette i egen gruppe.

“Der er for stort gab mellem, hvad medlemmer forventer, og hvad der sker på møderne i deres VL-gruppe. Medlemmerne kommer ikke tæt på nok på hinanden og bliver ikke udfordret. Møderne skal være et forum, hvor man kan diskutere fortrolige emner, som knytter sig til den enkeltes dagligdag, og hvor man kan sparre med andre”, siger Jens Wittrup Willumsen og fortsætter: ”Endvidere viser undersøgelsen, at der er stor tilfredshed med selskabets tværgående arrangementer som f.eks. VL Døgnet. Også det viser, at vi er på vej i rigtig retning med udviklingen af Selskabet.”

Generationsskifte skal ikke være et personligt anliggende

“Ancienniteten er stigende, og derfor kan der være behov for at foretage et generationsskifte i nogle af grupperne. Mange har ikke fastlagt procedurer for, hvordan det skal ske. Det bør være klart, således at det ikke bliver et personligt anliggende om udtrædelse. Det skal være klart for alle, hvordan det skal håndteres”, siger Jens Wittrup Willumsen og fortsætter “Vi skal gøre vores leveregler mere synlige i grupperne. Grupperne vil finde en god hjælp her”.

Dialog med formændene

“Medlemsundersøgelsen giver os et godt fingerpeg om, hvad vi i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse skal være bedre til. Vi skal være bedre til at få de ”rigtige” profiler ind i grupperne, og vi skal øge diversiteten. Kun 19 procent af medlemmer er kvinder. Det skal vi gøre noget ved. De offentlige ledere og ledere i organisationerne mangler vi også i højere grad at se i VL. For den enkelte gruppe vil medlemsundersøgelsen være et redskab til udvikling. Den enkelte formand har således i sidste uge fået tilsendt resultaterne for egen gruppe, som kan sammenholdes med de overordnede resultater for alle grupper”, og Jens Wittrup Willumsen fortsætter; “Jeg opfordrer formændene og arbejdsgrupperne for de mest udfordrede VL-grupper til at igangsætte initiativer til forbedringer for gruppen. Samtidig vil jeg gå i dialog med alle formændene på formandsmøderne i slutningen af denne måned om resultaterne af undersøgelsen og om, hvad der er sket i de enkelte grupper”, siger Jens Wittrup Willumsen.

Men det er ikke kun i grupperne, at der er udfordringer.

Bedre kommunikation

“Undersøgelsen viser, at Selskabet skal være bedre til at kommunikere med medlemmerne. Det gælder både i forbindelse med vores nyhedsmails og vores IT-platform”, afrunder Jens Wittrup Willumsen interviewet.

Faktaboks

Hvert andet år gennemfører VL en medlems-undersøgelse. Den seneste er gennemført i november 2015. 40 procent af medlemmerne svarede på undersøgelsens spørgsmål.

Hvert femte medlem er kvinde (19 procent). Der er flest medlemmer i aldersgruppen 40-60 år. Lidt over halvdelen af medlemmerne (53 procent) er topledere. En svag tilbagegang i
forhold til 2013-undersøgelsen, hvor tallet var 56 procent. Flere og flere medlemmer er beskæftiget som rådgivere i en eller anden form. Det er næsten hvert femte medlem (18 procent).

FN’s Verdensmål – nu også en bestyrelsesopgave

Fra gode hensigter til målbare resultater: Arbejdet med FN’s Verdensmål er i stigende grad en opgave for topledelsen og bestyrelsen.

Et flertal af virksomheder arbejder i dag aktivt med Verdensmålene, viser en ny undersøgelse blandt 615 topledere.

Ledelse i en Coronatid – Henrik Leth

Det var et chok for de fleste virksomhedsledere, da coronaen i årets første måneder ramte verden og spredte sig som en steppebrand. Men efterhånden har chokket lagt sig, og med udsigten til, at der kan gå år, før vi for alvor er ude på den anden side, er corona nu blevet et grundvilkår. VL har spurgt en række virksomhedsledere, hvordan de håndterer den nye hverdag. Denne gang taler vi med Henrik Leth, Formand for Polar Seafoods og medlem af VL72.

Ledelse i en Coronatid – Nikolaj Wendelboe

Corona er blevet hverdag. Fra at virus udviklede sig til en krise, der overrumplede alle, og skabte frygt og uro overalt, så er Corona i dag et erkendt grundvilkår på langt de fleste direktionsgange. Uvisheden og forandringen som den stort set eneste konstant, er til gengæld uændret. VL har spurgt en række ledere om Coronastatus: hvad lærte de? Og hvad er new normal?

DIGITAL RESHAPING – VIDEO

Vi søger med årstemaet Digital Reshaping efter det store billede. Hvordan nye teknologier ikke bare skal bruges til at gøre vores hverdag lettere, men til nu at kravle højere op i ambitionsniveau: Hvordan vi får skabt en bedre verden end den, vi kom fra, inden coronaen. Se video, hvor Formand Lisbeth Knudsen giver fem gode grunde til at Danmark skal omfavne Digital Reshaping

BREAKING: ÅRSTEMA 2020/2021 ER ‘DIGITAL RESHAPING´

VL årstemaet 2020/2021 gør digitaliseringen til en samfundsstrategi, der berører alle sektorer og hjælper os til at omforme Danmark til et mere robust, grønt og økonomisk stærkt velfærdssamfund.

Spændende VL-efterår med mange aktiviteter

Sommeren er overstået, og travlheden er tilbage. VL sluttede foråret med manér med det flotte virtuelle VL Døgn. Men vi er straks videre og ser spændt frem til at aktivt efterår.

Global Goals Business Navigator App: Oplæg og debat i jeres gruppe?

Gennem 2020’s årstema ’Responsible Business – A Competitive Advantage’ er vi, med afsæt i en spørgeramme udarbejdet i samarbejde med CBS og Aarhus Universitet, gået i dybden med spørgsmålet om, hvordan et aktivt samfundsansvar og god etik i virksomhederne både kan tilfredsstille aktionærerne, styrke konkurrenceevnen og skabe de rigtige rammer for en stærk ledelse og talentfulde medarbejdere. Arbejdet udmundede bl.a. i opdatering af GGBN-appen og 3 modeller, som du kan bruge som oplæg eller debat i din gruppe.

Al­drig har FN’s ver­dens­mål væ­ret mere re­le­van­te

Pandemien har givet indblik i, at verden i dag er tæt forbundet på tværs af grænser og samfund. For vi står ikke blot overfor en genopbygningsfase af det, der før covid-19 var normalt, vi står overfor en langt mere kompleks fase, der samtidig repræsenterer afgørende muligheder for at bygge et mere resilient, globalt system …

Ledelse i en Coronatid – Brian Mikkelsen

Der er efterhånden ingen tvivl om, at coronakrisen permanent har ændret den måde, vi arbejder på, og at vi fremover kommer til have mere fleksible og mere digitale måder at arbejde på. Og når flere arbejder hjemmefra, og møder kan klares via video, vil det også afspejle sig i virksomheders fysiske placering og kvadratmeterbehov, spår Brian Mikkelsen.

Ledelse i en Coronatid – Anne-Mette Elsborg

Fordi Corona er krise på mange kritiske parametre – både sundhed, helbred og økonomi – hjalp krisen os til at turde vise vores sårbarhed, også i ledelsesteamet. Vi erfarede, at vi kan vise og dele bekymring, måske frygt, uden at det koster. Tværtimod.