Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

Årets bedste ledelsesbøger

Børsens boganmelder Henrik Ørholst har udvalgt de bedste ledelsesbøger

Blue Ocean Skift

Der er solgt 3,6 mio. eksemplarer af “Blue Ocean…

Læs mere

Husk VL-julemøde den 21. december og ”Talk” med Bertel Haarder for VL-gruppeformænd og de internationale medlemmer

Legenden i dansk politik fhv. minister Bertel Haarder kommer forbi Nimb til en ”Talk” torsdag den 21. december.

Læs mere

Fransk Fremtid – åbent arrangement i Paris den 22. januar 2018

Frankrig er stedet, hvor der lige nu sker meget. Kombinationen af videnskabeligt talent, rigeligt med risikovillig kapital og gode rammevilkår skaber grobunden for, at landet bliver Europas dynamo. Det skyldes ikke mindst Præsident Emmanuel Macron, som er den store reformator. Derfor indbyder VL75 til et åbent “A New Start in French Business?”-arrangement.

Læs mere

Nu åbner tilmeldingen til VL Døgnet 2018

Vi starter julemåneden med at invitere til VL Døgnet på Borreby Gods, torsdag den 7. juni 2018. Vi stiller skarpt på Europas økonomi, innovation og ledelse:

EUROPAS FREMTID – mod alle odds!

De to grupper, der har flest tilmeldt den 1. februar 2018, vinder VIP-gaver fra SmagDanmark.com

Læs mere

Ny adm. direktør for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse

Ida Bratting Kongsted, 51 år tiltræder den 1. februar 2018 som adm. direktør for ”Dansk Selskab for Virksomhedsledelse”. Ida kommer fra en stilling som adm. direktør for AS3 EXECUTIVE. Den nuværende direktør Bjørn Karsholt har valgt at gå på pension.

Læs mere

SAP åbner stort digitalt eksperimentarium i København: “Vi mangler bare sovepladserne, så ville det være komplet”

SAP har bygget et digitalt eksperimentarium for forretningsfolk i København. Nu er centeret åbent og tilgængeligt for ledelsesgrupper…

Læs mere

BeoCreate – en idé fra sandkassen

Anders Buchmann er Chief Intrapreneur hos BeoCreate – et startup i Bang & Olufsen. BeoCreate bruger start-up mindset til at udvikle nye løsninger til B&O’s nuværende og fremtidige udfordringer.  Se dette interview –
hvor vi taler om tankerne bag BeoCreate,, og ikke mindst om hvordan idéen er opstået. 

Læs mere

Ny VL-gruppe i Moskva – Ruslands økonomiske dynamo

Nu er der en hvid plet mindre på VL-verdenskortet. Der er netop blevet etableret en gruppe i Moskva. Millionbyen er Ruslands økonomiske dynamo. Byen står for 25 procent af det russiske BNP. Christian Riegels Hjorth er formand for VL76, og han har samlet 13 medlemmer.

Læs mere

VL-halvdøgn i Aarhus – stort fremmøde

Aarhus-grupperne går VL Døgnet i bedene. Næsten. Igen i år har en håndfuld Århus-grupper arrangeret deres eget halvdøgn. Det foregik på Moesgaard Museum lidt uden for Jyllands hovedstad. Poul Victor Jensen fra VL119 har været en af en de ledende kræfter. “Menneske-Leder-Menneske” var overskriften, og der var indlæg fra en stribe faghistoriske eksperter.

Læs mere

VL Døgn 2018: Log ind på App’en og se de første talere

De første femten indlægsholdere er allerede faldet på plads. Log ind på VL Døgnets App ved at scanne QR-koden eller søg den på Apple App Store eller Google Play og se, hvem det er.

Læs mere