Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

De mandlige topledere mangler mod!

“Selvom pengene betyder meget på det amerikanske arbejdsmarked, så er der forandringer på vej. Det økonomiske incitament er ikke længere nok. Der skal mere til for at holde på talenterne. På det punkt kan vi i Europa godt konkurrere. Sådan har situationen været hos os i mange år – til gengæld er der behov for, at vi udviser meget i mere mod og villighed til at gøre en ekstra indsats på denne side af Atlanterhavet, hvis vi skal forblive konkurrencedygtige”. Det er nogle af budskaberne fra Marianne Kirkegaard, som du kan møde til VL Døgnet, hvor hun taler kl. 15.45 i sessionen ”Udfordringer for fremtidens topleder”.

Læs mere

Miks din egen cocktail – Interview med Gitte Hesselholt, Mölnlycke

Gitte Hesselholt er Regional Vice President for Mölnlycke (Bruxelles) og har en karriere i en stribe større globale virksomheder. Hun blander sin egen ledelsescocktail med udgangspunkt i danske værdier og ledelsesprincipper. Involvering, delegering, lavt hierarki er nødvendigt, når nye teknologier kræver hurtige beslutninger. Her er Danmark et forbillede for resten af Europa. 

Læs mere

Statslige bestyrelsesposter i høj kurs hos topledere

Det er attraktivt for topledere at sidde i bestyrelsen i statslige selskaber. Det viser Mandag Morgens kortlægning af…

han i en årrække samarbejdet med danske topledere inden for det kendte VL-netværk, og han kan godt genkende de private toplederes ønske om

Læs mere

“Design af ledelse” lever videre i det nye årstema

Årstemaet 2017: “Design af ledelse” – er nået vidt og bredt ud i VL. Den 12. februar bød på en ny milepæl, da Christian Bason, som er adm. direktør for Dansk Design Center og initiativtager til temaet, faciliterede en workshop for VL94 i Dubai. Arrangementet var en kæmpe succes.

Læs mere

VL-årstema 2018: “Disruption – Ledelse på fremtidens arbejdsmarked”

Regeringen har rakt ud efter VL som et ’Sounding Board’ til Disruptionrådet for i fællesskab at gribe mulighederne, identificere udfordringerne og gøre noget ved dem. Med andre ord: VL kan også med Årstemaet sætte præg på Danmarks fremtid.

Hold derfor øje med din mail, da vi snart sender invitationer ud til første møde, hvor Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen gerne vil mødes med VL-medlemmerne for at drøfte løsninger til, hvordan man – i en disruptiv tid – skaber succesfuld ledelse, og dermed stærke virksomheder og arbejdspladser.

Læs mere

Australsk ekspert fløjet ind til VL-møde

Karup: Midtjyllands Lufthavn kan bruges til andet og mere end at flyve fra. Blandt andet har lufthavnen udmærkede møde- og konferencelokaler og et af dem var i brug for nylig, da tre såkaldte VL-grupper (VL for virksomhedsledelse) havde sat hinanden og en erhvervsklyngeekspert…

Læs mere

Den udvalgte arving

Robert Mærsk Uggla bestrider en af dansk erhvervslivs mest magtfulde poster og 28. marts bliver han 40 år.

En sommerdag i 2017 gik Robert Mærsk Uggla på talerstolen ved det såkaldte VL-døgn i København. Uggla – barnebarn af Mærsk Mc-Kinney Møller,

Læs mere

Endnu flere talere føjet til VL Døgnet 2018

VL Døgnets program udvikler sig hele tiden. Det er en dynamisk proces, og der sker løbende justeringer. Med over 40 indlægsholdere er det et af de største VL Døgn nogensinde.

Læs mere

Frans Timmermanns – Kommissionens stjerne

På VL Døgnet klokken 10.00 vil First Vice-President Frans Timmermans tale om Europas fremtid og økonomi med Nationalbankdirektør Lars Rohde. Debatten vil blive modereret af Associate Editor John Gapper, Financial Times.

Læs mere

First Vice-President i EU-Kommissionen Frans Timmermanns og Nationalbankdirektør Lars Rohde indleder VL Døgnet

Med over 40 indlægsholdere er dette års VL Døgn i den helt tunge vægtklasse. VL 15 har inviteret talere af høj national og international klasse fra det meste af verden, og der er derfor vitaminer til hovedet i særklasse. Senest har vi fået tilsagn fra Førstenæstformanden i EU-kommissionen Frans Timmermanns og Nationalbankdirektør Lars Rohde om at være talere til VL-døgnet.

Læs mere