Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

Flot lancering af temaet Responsible Business – A Competitive Advantage

Se video nu fra det velbesøgte og stemningsfyldte årsmøde sidste uge i BLOX i København.

Mere end 200 VL-medlemmer og en perlerække af spændende internationale og danske topledere debatterede engageret på mødet i BLOX.

Los Angeles’ borgmester Eric Garcetti åbner VL-årsmødet i BLOX 2019

Se eller gense Los Angeles’ borgmester Eric Garcetti’s åbningstale til VL-årsmødet (Eric Garcetti er formand for C40)

7/11 Microsoft Corporation – Responsible Business – ‘Tools & Weapons’

I forlængelse af det på Årsmødet lancerede VL-årstema ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’, åbner Microsoft helt eksklusivt dørene for VL til et møde med ganske særlige gæster: President Brad Smith, Microsoft Corporation og Casper Klynge, Danmarks Tech. Ambassadør, Silicon Valley.

Og vinderne af Verdensmålsquizzen i BLOX er …

Der blev quizzet på livet løs til årsmødet med VL’s Global Goals Business Navigator, GGBN app. Vi har som lovet fundet tre vindere. Se hvem de er.

Rejsen fortsætter

Sidste år lancerede VL, med støtte fra Industriens Fond, temaet; ”FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter”. I år følger vi op med yderligere et perspektiv ”Responsible Business – A Competitive Advantage”…

Chefredaktør og bestyrelsesformand Lisbeth Knudsen ny formand for VL-Selskabet

VL afholdt tirsdag d. 8. oktober 2019 ordinær generalforsamling.
Lisbeth Knudsen, Tværgående chefredaktør for Mandag Morgen og Altinget, blev enstemmigt valgt som ny bestyrelsesformand, idet Jens Wittrup Willumsen trådte tilbage efter de maksimale seks år på posten.
Yderligere tre nye medlemmer blev valgt til bestyrelsen

Fra proklamation til praksis: Virksomhedskulturen gør forskellen

Adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI: Skarp ledelsesmæssig prioritering og involvering bredt i organisation er afgørende for at indfri dansk erhvervslivs engagement i at nå nogle af verdens skrappeste klimamål frem mod 2030. Lars Sandahl lancerer VL’s nye årstema ‘Responsible Business – A Competetive Advantage’ til årsmødet 8. oktober 2019 i BLOX, København.

Resultat af VL-medlemsundersøgelse august 2019 – Den positive fremgang fortsætter

1.420 medlemmer (36% af medlemmerne) har besvaret undersøgelsen. Overordnet viser analysen, at tilfredsheden med Selskabet er høj, og at der bliver taget godt imod de forskellige arrangementer og tilbud. Tilfredsheden med egen VL-gruppesammensætning og udbytte er ligeledes høj. Resultatet for de enkelte grupper er netop udsendt til alle gruppeformænd.

Dataetik med skærpede sanser – fra dilemmaer til dannelse

Kim Escherich opfordrer virksomheder til at udforske medaljens bagside, når det gælder eksplosionen i databrug. Ledelser har brug for at afklare, hvor grænserne går – og hvordan man håndterer situationer, hvor de overskrides. Grænser vi måske slet ikke vidste, at vi ikke kendte til. Kim Escherich taler og debatterer til årsmødet den 8. oktober, hvor vi lancerer det nye årstema: ‘Responsible Business – A Competitive Advantage’.

Indkaldelse til ordinær generalforsamling

I dag har formanden indkaldt til ordinær generalforsamling i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, tirsdag den 8. oktober 2019 i BLOX, Bryghuspladsen, 1473 København K.