Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

VL84 inspirerer med ny global mødeform

Det er en svær tid for de klassiske fysiske netværksmøder. Og dog. For er man kreativ nok, så kan teknologien hjælpe møderne på vej, Se her, hvordan VL84 med Karl Peter Vilandt, Executive Management Consultant, Nordic Upside og Christina Schiøtt Liaos, Regional Director Europe, British Embassy Copenhagen

Jakob Brandt, direktør i SMVdanmark

99 pct. af danske virksomheder er SMVer: Små og mellemstore – ofte ejerledede – virksomheder. For mange af dem har coronakrisen ramt særligt hårdt. Både fordi virksomhed og privatøkonomi ofte hænger meget tæt sammen for SMV-lederne, men også fordi ledere i SMV-segmentet måske er lidt for gode af sig, når det gælder medarbejderne, mener Jakob Brandt, direktør i SMVdanmark.

Flere brancher har vist, at man kan rykke sig over night, når jorden brænder

Over alt i erhvervslivet er der gevinster i at tænke digitalt for at øge produktiviteten, optimere processer og udnytte data på nye måder – men først og fremmest for at finde helt nye forretningsområder, siger Anja Monrad, Senior Vice President og General Manager i Dell Technologies.
Anja Monrad (VL64) er nyt medlem af VL’s bestyrelse og med i Advisory Board for Digital Reshaping.

Mød Bjarne Corydon, Martin Zachariasen m.fl. på tirsdag, den 24. november

Vær med, når vi på tirsdag, kl. 08.30 åbner for den virtuelle morgensession og tager et 360 graders view om Diversitet med:
Direktør & Chefredaktør Bjarne Corydon, Børsen
Stortingspræsident Tone Wilhelmsen Trøen
Bestyrelsesformand Merete Eldrup, Nykredit Realkredit m.fl.
Professor & Rektor Martin Zachariasen, IT Universitetet, København 
Partner Tobias Petri, Heidrick & Struggles og ikke mindst dig. 

Virtuel morgensession sætter fokus på diversitet

Kvinder på toppen – hvordan får vi flere derop? Det spørgsmål stiller vi bl.a. Norges Stortingspræsident, Tone Wilhelmsen Trøen, Bestyrelsesformand Merete Eldrup og deltagerne på en virtuel morgensession tirsdag den 24. november, kl. 08.30. Vær med. Dine idéer og tanker er vigtige.

Årstema og VL Døgn skabes i år gennem et stærkt Advisory Board

12 eksperter fra virksomheder og universiteter har sagt ja til komme med input til det nye årstema og VL Døgn 2021 om Digital Reshaping. Alle har de store ambitioner på dansk erhvervslivs vegne, når det gælder den digitale udvikling og nye forretningsmuligheder.

Forståelse af arbejde er under forandring

Coronaen har ikke bare ændret den måde, vi arbejder på, men også de forventninger og ønsker folk har til deres job og den måde, virksomhedsledere strukturerer deres arbejdsstyrke. Nøgleordet er ’fleksibilitet’, mener Morten Petersen, der lever af at sætte freelancere og virksomheder i forbindelse med hinanden. VL har spurgt ham, hvorfor han mener, at fleksibel arbejdskraft er en trend, man som virksomhedsleder bør forholde sig til.

Årstemaet om Digital Reshaping tager form

Digital Reshaping er det tredje i rækken af Årstemaer, der står på skuldrene af FN’s Verdensmål. I år tager vi et ‘deep dive’ med fokus på, hvordan vi kan blive mere bevidste og reflekterende om, hvordan de nye teknologier kan bruges strategisk og innovativt.

Vi kommer ikke til at producere en dansk Google eller Amazon. Men vi har Grundfos, Novo og alle de andre som en superstærk teknologi- og velfærdsdriver

Aldrende befolkninger, faldende produktion, klimakrise, Covid-19. Der er masser af udfordringer at tage fat på, når vi taler kunstig intelligens som løsning på verdens problemer – og som velfærdsdriver for dansk økonomi. Læs interview med Partner Jens Riis Andersen fra Mckinsey & Company

Ledelse i en Coronatid – Jens Bjerg Sørensen

Vi kommer ikke til at vende tilbage til en hverdag, som den vi kendte før corona – og det skal vi heller ikke, mener CEO Jens Bjerg Sørensen, Schouw & Co. og medlem af VL6, som blandt andet tror, at vi fremadrettet kommer til at opleve en mindre hierarkisk organisationsstruktur.