Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

For fem år siden kunne VL Døgnet ikke have samlet 600 topledere om det her tema

FN’s Verdensmål er et brandvarmt emne i erhvervslivet og blandt danskerne. Måske fordi Verdensmålene er aktuelle og vedkommende…

Verdensmålsworkshop i Aalborg holdes 30/4 hos Rambøll

Verdensmålsworkshoppen Aalborg holdes 30/4 hos Rambøll

Det ’nye’ VL er mere meningsfuldt end nogensinde

Hvad er meningen med VL? – hvad er purpose? Hvordan skal et historisk netværk af industriens topbosser genopfinde sig selv…

Sustain Report interview af Ida Bratting Kongsted

Sustain Report har talt med Ida Bratting Kongsted om resultaterne af VL’s Verdensmåls-survey. Der er lang vej til, at Verdensmålene er koblet godt og grundigt sammen med kerneforretningen. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL).

Verdensmål er en opgave 
for topledelsen

Klimaindsatsen skal være en del af selve forretningsstrategien og styres benhårdt af topledelsen, hvis man vil skabe resultater, siger adm. direktør Jakob Thøisen fra fødevarevirksomheden Palsgaard. For nylig var han og Palsgaard vært for en VL-workshop, hvor FN’s 17 Verdensmål blev vendt og drejet i et konkurrenceperspektiv.

Det siger VL-medlemmerne om arbejdet 
med FN’s Verdensmål

“Det er fantastisk at opleve, at der i brede kredse synes at være opbakning og engagement i forhold til Verdensmålene. For eksempel er alvoren i klimaforandringerne endelig gået op for de fleste. Motivationen til at handle er til stede – også hos topledelsen i virksomhederne, og det momentum skal vi udnytte. At der er enighed om og vilje til at handle, og at verdensmålene også kan være en konkurrenceparameter – øger troen på, at det kan lykkes – at slaget ikke er tabt.”

Breaking: VL Døgnet 2020 til Aarhus

Det er med glæde, at VL allerede nu kan løfte sløret for, at VL Døgnet 2020 holdes i Aarhus efter mere end 25 års fravær…

Tillykke til Chr. Hansen – Verdens mest bæredygtige virksomhed

Den 22. januar blev listen over de 100 mest bæredygtige virksomheder i verdenen offentliggjort under WORLD ECONOMIC FORUM, DAVOS. Her var Chr. Hansen med helt i toppen…

Vær med i Verdensmålsprojektet

Husk at du som VL-medlem eksklusivt har mulighed for at tilmelde dig de inspirerende workshops, som VL har arrangeret i samarbejde med en række virksomheder i de kommende måneder…

Åbent for tilmelding til VL Døgnet 2019

Den 6. juni 2019 samler VL Døgnet de mest markante stemmer fra dansk og udenlandsk erhvervsliv i FN Byen med “Verdensmålene LIVE!”. Vi har allerede nu offentliggjort de 15 første talere…