Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

Mød CEO Jais Valeur, Danish Crown til VL Døgnet

“Vi har nogle unikke muligheder i Europa og Danmark for at fremstille differentierede og unikke produkter. Europa har en blanding af kulturer, specialiteter og mad, som ikke findes andre steder. Det skal vi være endnu bedre til at udnytte. Europas forskellighed er det, som kan give os et konkurrencemæssigt forspring”, siger topchefen Jais Valeur fra Danish Crown, der taler sammen med bl.a. Alibaba til VL Døgnet

Læs mere

Direktøren for de magtfulde forbindelser skal have unge chefer med i klubben

Ida Bratting Kongsted har fået lidt af et drømmejob som VL-gruppernes nye administrerende direktør. Hun skal gøre netværket attraktivt for…

Ida Bratting Kongsted er netop tiltrådt som administrerende direktør for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, og hun siger næppe som den

Læs mere

Digital succes kræver modige ledere

Dyb forretningsforståelse, stor risikovillighed og fokus på sociale egenskaber er vigtige elementer på den digitale rejse tættere mod…

i øjeblikket på et stort projekt for en global virksomhed, som illustrerer, hvor meget ledelseskraft det rent faktisk kræver at komme i mål

Læs mere

Mød Danmarks tech. ambassadør Casper Klynge til VL Døgnet

Tech-ambassadør Casper Klynge mener, at Danmark vil vise vejen for resten af Verden ved at være brobygger mellem de teknologiforskrækkede lande og dem, der ikke er det. “De lande, som er mest digitale, vil få en stærkere økonomisk vækst end dem, som ikke er det. Casper Klynge taler til VL Døgnet 2018.

Læs mere

Ingen fare for nedsmeltning af kinesisk økonomi

Den kinesiske økonomi er en af de helt store vækstmotorer i den globale økonomi. Spørgsmålet er, om væksten i den globale økonomi vil fortsætte. Derfor vil kineserne være dem, som i høj grad kommer til at afgøre, om den positive udvikling fortsætter i resten af 2018.

Steffen Schiøtz-Christensen​, formand for VL116​ i ​South China/Hong Kong​ er optimistisk ​mht ​udviklingen i den kinesiske økonomi. Se ​videointerview​ her.

Læs mere

Se eller gense julemødet med Bertel Haarder

Legenden i dansk politik Bertel Haarder var på besøg på Nimb den 21. december​, hvor han til Julemødet med de internationale grupper og VL-gruppeformændene fortalte i veloplagt stil om sit liv i dansk politik, og hvad der sker på “Borgen” lige nu. ​Vi har produceret en lille teaser af streamingen, hvor du bl.a ​kan høre Bertel Haarder tale om​,​ hvor magten er i dansk politik, og hvordan antallet af papirer fortæller, hvor erfaren en politiker er. Se ​videoen​.

Læs mere

Bestyrelsen ønsker Godt Nytår!

...
Læs mere

Anders Buchmann, Beocreate: Det nytter ikke at give ordre til medarbejderne

Anders Buchmann er Chief Intrapreneur hos Beocreate – et startup i Bang & Olufsen. Hele kulturen er baseret på at få skabt en organisation, der har iværksættervirksomhedens karakteristiska, samtidigt med at organisationen får styrke tilført fra de store “ældre og etablerede modervirksomheder”. Derfor får Beocreate det bedste fra de to verdener. Den cocktail bruges til at udvikle nye løsninger til B&O’s nuværende og fremtidige udfordringer.

Læs mere

Steffen Schiøtz-Christensen: Ny VL-gruppe i Kina

Endnu en ny international VL-gruppe har set dagens lys. Det er i Kina. Steffen Schiøtz-Christensen har sammen med en håndfuld danskere fra Sydkina taget dette initiativ. Den nye VL-gruppe udspringer af den første udenlandske gruppe i Shanghai, hvor Steffen har været med i flere år.

Læs mere

VL Døgn 2019

Planlægning af VL Døgnet skal starte i god tid. Kontakt derfor gerne direktør Bjørn Karsholt bk@vl.dk allerede nu, hvis du eller din gruppe har tid og lyst til at komme med idéer til tema og styregruppe for VL Døgnet 2019.

Læs mere