Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

VL er nu på LinkedIn – Bliv en del af vort virtuelle fællesskab

Som et led i at blive mere synlige for omverdenen og ikke mindst over for vores medlemmer, har vi etableret os på den erhvervsorienterede sociale platform LinkedIn. Her vil vi dele spændende indhold fra VL, faglige artikler og indgå i relevante debatter.

Læs mere

Hjælp os med at skyde årstemaet i gang: Husk at besvare vor survey

VL lancerede på generalforsamlingen den 3. oktober årstemaet ‘FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter’ og skyder nu for alvor projektet i gang – men vi har brug for din hjælp.

Læs mere

FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Europa er foran med bæredygtighed

Årstemaet 2019: FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter spænder over analyser og involverende workshops og kulminerer med VL Døgnet 2019. VL-Nyt vil gennem året bringe nyheder og artikler om og status på emnet og starter med et interview af Ann Mettler, Direktør EU Kommissionen: Europa er foran med bæredygtighed.

Læs mere

VL-julemøde med Udenrigsminister Anders Samuelsen, Lykke Friis og Joachim B. Olsen

Vi inviterer VL-gruppeformænd og de internationale grupper til julemøde og en spændende TALK med Lykke Friis og Joachim B. Olsen 20. december kl. 16-19 på Nimb i Tivoli.

Læs mere

Lyt til og se lanceringen af årstemaet: ‘FN’s verdensmål som konkurrenceparameter’

VL-årstemaet: ‘FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter’ – blev lanceret af direktør Ida Bratting Kongsted på årsmødet den 3. oktober på DTU, og planlægningen af de kommende workshops, der leder op til VL Døgnet, er i fuld gang.

Læs mere

Se klip fra Generalforsamlingen og interview med Lisbeth Knudsen, nyvalgt bestyrelsesmedlem

Den 3. oktober 2018 afsluttede Selskabets generalforsamling et velbesøgt årsmøde på DTU i Lyngby.
Stina Vrang Elias, Anne Mette Dissing-Immerkjær og Mette Dyhr blev genvalgt og Lisbeth Knudsen blev valgt som nyt bestyrelsesmedlem. Jens Wittrup Willumsen blev genvalgt som formand. Se videoklip.

Læs mere

Højdepunkter fra Årstemamødet på Koldinghus

Det var endnu engang en veloplagt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, der mødte VL’s medlemmer i Kolding. Med sig havde han CIO Henrik Amsinck fra LEGO Group og CEO Leif Thomsen fra RoboTool. Stina Vrang Elias styrede slaget gang.

Læs mere

Pressemeddelelse: VL skaber nye rammer for FN’s Verdensmål

Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL) og McKinsey har indgået et samarbejde om, hvordan virksomheder og organisationer kan bringe FN’s verdensmål LIVE og gøre dem til et konkurrenceparameter. Initiativet bakkes op af Industriens Fond, som bidrager med 2,8 millioner kroner.

Læs mere

Fem højdepunkter fra København

Nummer tre møde med Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen var også en succes. Der var fuldt hus, og ministeren fik noget at tænke over. Ofte er der to forskellige verdener: Slotsholmen og omegn – og der hvor toppen af dansk erhvervsliv oplever udfordringerne med at sikre arbejdskraft nu og i fremtiden. Disse møder binder de to verdener sammen.

Læs mere

Fem højdepunkter fra Aarhus

Mødet den 10. september 2018 i Aarhus fik sat fokus på fremtidens arbejdsmarked, og hvad der bekymrer og udfordrer toppen af dansk erhvervsliv. CEO Michael Holm, Systematic, CEO Allan Gross-Nielsen, AS3 og Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen havde en livlig dialog med de fremmødte VL-medlemmer.

Læs mere