Interview med CEO Cees’t Hart, Carlsberg

 

Carlsberg tager i bogstaveligste forstand snart hul på et nyt kapitel i bryggeriets enestående historie. Cees’t Hart tiltrådte som ny CEO sidste sommer. Han er ved at lægge sidste hånd på en ny strategi, der hviler på et solidt fundament i virksomhedens historiske arv, stærke brands og medarbejdere.

 

Sidste sommer tiltrådte Cees’t Hart som topchef for Carlsberg. Han er den første ikke-dansker, som står i spidsen for bryggeriet. Carlsbergs historie og kultur sætter stadig sit præg på dagligdagen. Det er derfor snarere et nyt kapitel end en ny start, som hollænderen med de klare holdninger til innovation og udvikling barsler med.

 

“Det er en ære at arbejde for en velrenommeret virksomhed som Carlsberg med en stærk historie og fundament i Danmark. Jeg er den første ikke-dansker til at stå i spidsen for virksomheden, og det viser, at det er et stort ansvar, jeg har påtaget mig. Det har været en udfordrende start, men vi har et godt team, og jeg kan lide produktet”, siger Cees’t Hart.

 

Et hold

 

Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder med 41.000 medarbejdere med produktion i 35 lande og et salg, der er fordelt på ca. 140 markeder. Det giver en kompleks organisation, hvor der let kan opstå uklarheder om mål og hvilke opgaver, der skal løses i en travl hverdag med mange modstridende interesser.

 

“Vi spillede på 30 forskellige fodboldbaner, og mit udgangspunkt er, at Carlsberg skal fungere som et hold. Alle skal spille på samme bane for det samme hold. En del af holdet skal være i angrebet. Det er deres job at score mål. Det er dem, som er tættest på forbrugerne og vores kunder. Så er der midtbanen, som er vores forsyningskæde og markedsføring.

 

De offensive og midtbane-spillerne bør ikke bytte roller. Midtbane skal ikke score mål, men hjælpe spillerne i angrebet med at score mål. Og så er der forsvaret – det er økonomi, den juridiske afdeling og andre støttefunktioner. De sikrer, at der ikke bliver begået fejltagelser. Det, vi er ved at skabe, er en engagerende kultur, der vil give os mulighed for at vinde, hvor vi vælger at spille kampen”, fortæller Cees’t Hart om nødvendigheden af at være et samlet hold.

 

Nummer et eller to

 

Selvom en ny strategi bliver offentliggjort i løbet af nogle uger, så er det stadig centralt at Carlsberg bliver på første- eller andenpladsen på de markeder, hvor man er. Som Verdens fjerde største bryggeri i en branche, der går på tværs af landegrænser og kontinenter, så er globalisering en vigtig del af forretningsstrategien.

“Som bryggeri er det vigtigt, om du er nummer et eller to på de markeder, du vælger at være på. Undtagelsen er der, hvis vi kan finde en nicheposition. Det vil jeg vende tilbage til, når vi lancerer den nye strategi den 16. marts 2016. Indtil videre er “SAIL ’22” strategiplanen, som gælder de næste syv år. Her handler det om at frigøre det potentiale, jeg har set, siden jeg kom til Carlsberg, både hvad angår mennesker, brands og markeder”, siger Cees’t Hart og fortsætter:

 

“Der er ingen ulemper ved globalisering. Faktisk reducerer en bred geografisk spredning den samlede risiko for virksomheden. Globalisering og globale tendenser har naturligvis indflydelse på strategisk ledelse af enhver virksomhed: Bæredygtighed, urbanisering, køn og generationsforskelle, etik og adfærd på alle markeder, hvor vi opererer og ændringer i samspillet med forbrugere og kunder, er noget, som har afgørende betydning for et bryggeri som Carlsberg”.

 

Nødvendigt med commitment til innovation

 

Der er ikke noget, som er statisk. Verden udvikler sig, og der er brug for nye produkter og nye teknologier hele tiden. Innovation er vigtig for at understøtte Carlsbergs porteføljer, og derfor har bryggeriet under Cees’t Hart allerede lanceret en række nye koncepter i tillæg til den fortsatte udrulning af de seneste års innovationer. Inden for det voksende segment for alkoholfrit øl/lavalkoholøl blev Carlsberg Nordic eksempelvis kategoriførende i Danmark, den tyske Radler fortsatte med at vokse på mange markeder, og i Frankrig opnåede Tourtel Twist, som blev lanceret i starten af året, stor succes.

 

“Du er nødt til at committe dig selv til innovation som drivkraften bag alle beslutninger, du foretager. Du er nødt til at give plads til nytænkning. Hvis ikke du ikke gør det, vil det aldrig blive til noget seriøst. Og hvis du ikke har en veletableret, agil tilgang til at udvikle og lancere dine mest lovende ideer, vil de ikke materialisere sig”.

 

Carlsbergs DNA

 

Carlsberg er en virksomhed, som danskerne er stolte af. Historien er en af de vigtigste byggesten i både udvikling af forretningsstrategien og dagligdagen. Carlsbergfondet er den største ejer af Carlsberg, og en stor del af overskuddet fra Carlsberg bruges til forskning.

“Vores historie er udgangspunkt for alt, hvad vi gør, fordi Brygger J. C. Jacobsen og sønnen Carl efterlod næsten alt, hvad de havde skabt til Carlsbergfondet. Fonden er fortsat vores største aktionær i dag. Afkastet fra Carlsberg bruges til forskning, der bidrager til at gøre verden til et bedre sted at leve i. Som jeg ser det, kombinerede Bryggeren og hans søn evnen til at brygge øl til perfektion med en mission om at bidrage til samfundets bedste. Deres drøm om løbende at forbedre kunsten at brygge øl er stadig en del af vores DNA. Deres arv lever videre i vores omgivelser i form af arkitektur og andre ting, som grundlæggeren og hans søn efterlod os. Det er også en del af arbejdet på Carlsberg, men det vender jeg tilbage til, når vi lancerer den nye strategi om nogle uger” afslutter Cees’t Hart.

 

Cees’t Hart

CEO, Carlsberg

Cees’t Hart kom til Carlsberg 15. juni 2015 fra det hollandske Royal FrieslandCampina, hvor han var koncernchef i perioden 2008-2015. Før Royal FrislandCampina var Cees’t Hart 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board. Cees’t Hart er derudover bestyrelsesmedlem i KLM.

God ledelse tager afsæt i mennesket, det rette purpose og den rette kultur

Kommunikation, ærlighed og værdiskabelse er alle områder, der kræver særligt fokus i ledelsesarbejde. Martin Bøge Mikkelsen, der er formand for VL17 og bestyrelsesformand i en række virksomheder, deler her sine vigtigste ledelseserfaringer og principper for god ledelse – for fremtidens ledelse.

John Wagner er nyt bestyrelsesmedlem i VL

På VL´s generalforsamling i oktober blev John Wagner valgt som nyt bestyrelsesmedlem i VL. John Wagner er tidl. formand for VL9 og administrerende direktør for De Samvirkende Købmand. VL Nyt har mødt John Wagner til en snak om, hvordan han ser VL nu og i fremtiden.

Global Update i Tivoli eller på Zoom!

Onsdag 22/12 kl. 16 holder vi det traditionsrige Global Update VL-julemøde på Nimb i Tivoli og kl. 16.30 på Zoom. Vi har heldigvis igen i år fået tilsagn om deltagelse fra udenrigsminister Jeppe Kofod. Derudover kan I møde Nationalbankdirektør Signe Krogstrup (VL3), Britt Meelby Jensen, CEO fra Atos Medical (VL46), og Deputy Secretary General Ulrik Vestergaard Knudsen fra OECD.
Mødet på Nimb er for VL-formænd og alle medlemmer af de internationale VL-grupper, som er hjemme over julen, mens alle VL-medlemmer vil få adgang til mødet via Zoom.

Årstema 2022: VL Sustainable Leadership

Essensen af VL’s formål er at fremme moderne og ansvarlig ledelse og bidrage til bæredygtig, økonomisk fremgang. Det har – i god dialog med VL-formændende – givet os anledning til at genbesøge de tre foregående årstemaer (Verdensmål, Responsible Business og Digital Reshaping) og forene dem i årstemaet for 2022: Sustainable Leadership

God ledelse kræver, at man kan sætte en retning og sætte sit eget ego til side

De kolossale ledelsesmæssige udfordringer, mange topledere oplever i dag, bunder ikke kun i corona, men også i den krævende grønne omstilling og digitalisering. Der er i dag behov for en ny form for ledelse.

VL har godt fat i de store linjer, nu skal vi sørge for, at ideerne kommer ned på jorden

VL-grupperne ledes i praktisk af lokale og meget engagerende formænd og bestyrelser. Fokus i praksis er at gøre vejen fra de store linjer til de praktiske aspekter lettere. Og så er diversitet et ønske. Mød her to af formændene i det jyske. Nemlig Niels-Ove Mølhave fra VL63, der er manager i EY og Frank Bondorph fra VL74, der er områdedirektør i Sydbank.

Fremtiden giver erhvervslivets top hovedbrud

Topchefer og bestyrelsesprofiler mener, at det er umuligt at lægge planer et par år ud i fremtiden. Verden ændrer sig hurtigt, og det bør man huske, når man vil redde verden med grønne tiltag, lød opsangen ved årets VL Døgn.

Læs artikel fra JP Finans

VL Døgnet: Stor opmærksomhed på fremtiden

I et dynamisk program på VL Døgn vekslede stemningen mellem det skeptiske og det optimistiske syn på fremtiden. Fællesnævneren var den stærkt foranderlige og uforudsigelige fremtid.

VL´s Verdensmåls app får fin international anerkendelse i Forbes

Stephen Ibaraki, der var en af hovedtalerne på VL Topmødet i foråret, har netop fremhævet VL´s arbejde med Verdensmålene i en artikel i Forbes. Det er særligt GGBN appen, som har vakt Stephen Ibarakis interesse.

Roadtrip til VL-grupperne, der tegner fremtiden

VL Selskabet har de seneste måneder været i tæt dialog med mange formænd og repræsentanter for de over 120 VL-grupper. Målet har været at involvere formændene i VL´ strategiske retning. Roadshowet gennem Danmark har også været indsigtsfuldt i forhold til at komme tættere på gruppernes hverdag. Læs her, hvordan Jette Ditlev, formand fra VL30 og Ilhami Alici, der er formand for VL89, arbejder med VL-grupperne.