Nedtælling til VL’s Breakfast Meeting den 26. Februar 2016 på Aarhus Universitet, hvor Enrico Krog Iversen – som har skabt et stærkt cluster for robotteknologi på Fyn – er blandt indlægsholderne.

 

Af: Henrik Ørholst

 

Millioner til fynsk succes

 

Sidste sommer blev Universal Robots solgt for 1,9 milliarder kroner til den amerikanske elektronikkæmpe Teradyne. Der er endda udsigt til næsten 500 millioner kroner mere i kassen, hvis nogle fastlagte resultatmål opnås.

 

Salget er den klare dokumentation på, at Danmark har været i stand til at skabe et cluster inden for robotteknologi. Eventyret startede som et spin off fra Syddansk Universitet.

 

Mindre robotter

 

Virksomheden startede i 2004, og allerede fra starten var der fokus på mindre robotter, som var nemme at installere og dermed henvender sig til mindre virksomheder. Virksomheden var oprindeligt ejet af flere ledende medarbejdere og Vækstfonden.

 

Enrico Krog Iversen var en af investorerne, og han taler på VL’s Breakfast Meeting i Aarhus den 26. februar.

 

Han ønsker at fratræde jobbet som topchef til sommer for at prøve noget nyt.

 

“I forhold til mig selv, handler det om, at man engang imellem skal ryste posen” har Enrico Krog Iversen sagt til Børsen den 8. januar i år i forbindelse med, at hans fratrædelse blev offentliggjort.

 

I en kælder

 

Universal Robots startede i en kælder under Teknikum i Odense. Det blev senere en del af Syddansk Universitet. Fire år før virksomheden så dagens lys, gik Vækstfonden ind med kapital. Men de mente, at der manglende en kommerciel forståelse blandt teknikkerne i kælderen.

 

Anonym annonce i Børsen

 

Samtidig havde den A.P. Møller uddannede Enrico Krog Iversen lyst til at prøve noget nyt. Han indrykkede derfor en anonym annonce i Børsen, hvor han søgte nye udfordringer. Den annonce så en af medarbejderne hos Vækstfonden, og straks efter tiltrådte Enrico Krog Iversen som kommerciel direktør. Han indskød et millionbeløb og fik en ejerandel på 15 procent.

 

“I foråret 2008 var jeg klar til at lave noget andet, så jeg satte en anonym annonce i Børsen, hvor jeg søgte efter udfordringer, og det resulterede i en række henvendelser, blandt andet fra Vækstfonden, som på det tidspunkt var ved at vurdere, om de skulle investere i Universal Robots. Da jeg så forretningsplanen, blev jeg grebet med det samme. For eksempel tænkte jeg omgående, at robotter af den slags ville have givet mening syv-otte steder i min gamle virksomhed i Vissenbjerg, så potentialet måtte være stort, forklarer han” (Berlingske Tidende den 2. juli 2010)

 

Perfekt match

 

Enrico Krog Iversen havde blik for mulighederne, og han tog selv rundt med robotterne i bagagerummet på sin bil og fremviste dem for kunderne. Resultaterne viste sig hurtigt. Det var et perfekt match mellem de små og mellemstore danske virksomheder, som hurtigt tog robotterne til sig.

 

 

Tilbagebetaling på mindre end et år

 

En robot på 18 kilo og til en pris på 145.000 kroner var til at overskue for de fleste. En hurtig kalkule viste, at investeringen var tilbagebetalt i løbet af 6-8 måneder.

Fakta om Universal Robots Universal Robots blev grundlagt 2005 af Esben Østergaard, Kasper Støy og Kristian Kassow. Virksomheden udvikler og sælger fleksible industrielle robotter til små og mellemstore virksomheder. Før salget i 2015 til Teradyne var hovedaktionærerne Vækstfonden og familien Krog Iversen, mens stifterne Esben Østergaard og Kristian Kassow hver havde en mindre andel. Der er ca. 110 medarbejdere og hovedkontoret ligger i Odense.

Danske Bank om videomøder

Mange løsninger på klimaproblematikken skal findes i digitaliseringen, mener Berit Behring, chef for Wealth Management i Danske Bank. Coronakrisen har f.eks. vist os, at virksomheder sagtens kan fungere og holde møder, selvom vi ikke sidder sammen fysisk, en erfaring, som fremover får betydning for rejse- og mødeaktiviteter herhjemme og globalt.

Danske Bank om Purpose

“Responsible Business” lyder temaet for årets VL Døgn, som i år er et virtuelt af slagsen. Som optakt til VL Døgnet har VL Nyt talt med nogle af landets største virksomheder om deres arbejde med purpose, samfundsansvar og verdensmål.

Brug dit netværk – det er mere relevant end nogensinde

Midt i vor egen hektiske travlhed med at organisere aflysninger af workshops, omsætte VL Døgnet til et virtuelt koncept og justering af vore mange aktiviteter har jeg fået en lang række tilkendegivelser fra jer medlemmer om, at I savner VL.

VL Døgnet 2020 i kendte rammer aflyses. Nyt virtuelt format erstatter mødet i år.

Coronakrisen får nu desværre også indvirkning på vores store årlige fælles samlingspunkt i VL-regi.
Et stærkt og ambitiøst VL Døgn i Aarhus den 4. juni må desværre aflyses under indtryk af den igangværende sundhedskrise …

INFORMATION OM CORONAVIRUS/COVID-19

Vi tager ansvar i forbindelse med møder i VL-regi, især i en tid med sundhedsmæssige bekymringer på grund af Coronavirus. Derfor har vi i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse valgt at AFLYSE ALLE PLANLAGTE ARRANGEMENTER FREM TIL MEDIO APRIL 2020.

VL Døgn i fuld fart

Programmet til dette års store VL Døgn er næsten klart. VL Døgnet afholdes i Aarhus torsdag 4. juni. Det bliver et flot heldagsprogram, og talerlisten er nu næsten komplet. Blandt highlights er der både spændende temaer og formater som ”Arvingerne”, ”Europa som klimaduks og rollemodel” m.m. Og der er stærke internationale talere – bl.a. Professor Dan Ariely, Duke University, som er en af de globalt mest anerkendte psykologer – kendt for sine TED talks.

Vi varmer op til VL Døgn 2020

Siemens Danmark med adm. direktør Claus Møller i spidsen er vært for den første af forårets workshops, som fungerer som opvarmning til VL Døgn 2020 i juni.
Den 16. marts inviterer Siemens i Ballerup VL-kolleger indenfor og sætter fokus på temaet ”Responsible Business – a Competitive Advantage” og virksomhedens konkrete arbejde med FN’s verdensmål.

92 VL-medlemmer til overtegnet møde med Interforce

Forsvarschefen til erhvervsledere i VL: “I er nødt til at tage et medansvar, hvis vi skal forsvare Danmark” Forsvarschefens appel til civile erhvervsledere var ikke til at tage fejl af og var også i fuldstændig sync med VL’s årstema om ansvarlighed.

Meningsfuldt forretningsinitiativ som resultat af VL Døgn 2019.

VL Døgnet 2019 affødte et meningsfyldt samarbejde. Novo Nordisk har netop annonceret, at Too Good To Go nu er rullet ud i 25 af Novo Nordisks danske kantiner. Samarbejdet er et direkte resultat af et møde på VL Døgnet 19. Efter et indlæg fra CEO Mette Lykke fra Too Good To Go, gik Kristina Lee, CVP Novo Nordisk Facilities, og formand for VL53, hen til Mette Lykke, VL3. Og resten er historie.

Tag ansvar for medarbejdere – deres lykke er virksomhedens vækst

For Tørk Furhauge, CEO Naturfrisk Group a/s og medlem af VL, er klima- og miljømæssig ordentlighed i såvel produkter som produktionsmetoder nærmest en hygiejnefaktor. Falder snakken på ansvarlighed, peger han i stedet på mennesker: Som leder har man især ansvar for at opføre sig ordentligt, og skal han vælge kun én ting, der har ført til hans succes bliver det – medarbejdere. Tilfredse og glade medarbejdere.