Der er syv virksomhedsledere med på top 100 listen over de mest synlige personer i den danske mediedebat om dansk erhvervspolitik. Dette svarer til 4% af al omtale inden for de 100 mest omtalte personer. Mest synlige virksomhedsleder er Niels B. Christiansen fra Danfoss, der er nummer 44. på listen. Det viser en optælling som er foretaget af Infomedia som optakt til VL Døgnet den 1. juni.

 

Debatten om erhvervspolitik domineres af politikere og interesseorganisationer. Det er uheldigt for de danske virksomheder at de overlade så meget af debatten om fremtidens erhvervspolitik til politikerne.

 

Danske topchefer er foran deres udenlandske kollegaer

 

Analysen viser, at danske topchefer er blandt de mest aktive i den nationale samfundsdebat.

Halvdelen af topcheferne fra de 20 omsætningsmæssigt største danske virksomheder har mindst én gang det seneste år markeret sig i offentlige debatter, som går ud over deres egen branche. Dermed er Danmark med i front blandt nogle af de lande, vi normalt sammenligner os med. I Storbritannien er det kun blot hver fjerde top20 topchef, som har markeret sig på trods af – eller måske netop på grund af – Brexit.

Virksomhedsledere går uden om kompetence- og uddannelsesdebatten

 

Virksomhederne har ikke formået at sætte sig på kompetencedebatten og debatten om fremtidens danske uddannelsessystem. Virksomhedslederne fylder ikke ret meget i den politiske debat om fremtidens kompetencer og uddannelser.

 

På listen over de 100 mest synlige personer er de blot to virksomhedsledere repræsenteret: Niels B. Christiansen fra Danfoss på en 65. plads og Kåre Schultz fra Lundbeck på en 98. plads. Samlet svarer deres synlighed til blot 1% af den samlede top100 omtale af emnet. 85% af debatten domineres af politikere, mens fagforeningernes ledere er den næstmest synlige faggruppe med 6% af medieomtalen.

Faktaboks;

 

Danske virksomhedsledere er ikke meget for at deltage i politiske debatter. Sådan fremlægges det af en Politiken-journalist i indledningen på en artikel om det modsatte: Et eksempel på, at en dansk topchef blander sig i den politiske debat.

 

Infomedia har testet denne hypotese på tre niveauer:

 

  1. Internationalt benchmark: Er danske topchefer mere eller mindre tilbøjelige end de internationale kollegaer til at markere sig i de samfundsmæssige debatter?

 

  1. Dansk erhvervspolitik: Deltager virksomhedslederne i den brede debat om dansk erhvervspolitik? Uddelegeres den slags til interesseorganisationerne?

 

  1. Dansk kompetence- og uddannelsespolitik: Er virksomhedslederne mere eller mindre tilbøjelige til at deltage, når debatten er endnu mere specifik og rettet mod grundlaget for fremtidens danske vækst: Fremtidens kompetencer og uddannelsessystem i Danmark?

 

Hvis du vil vide mere kan du kontakte Lasse Skjoldan fra Infomedia på ls@infomedia.dk