Interview Jean-Francois Manzoni, President IMD

Professor Jean-Francois Manzoni er President for IMD, som er en af Verdens største business-schools. Han mener, at mange af opgaverne, som en CEO varetager ikke ændrer sig væsentligt i fremtiden. Kun på et område er der en markant ændring: ”Der er brug for at give plads til mellemlederne, og så er det nødvendigt at erkende, at selvom man er topchef, så har man ikke svar på alt.”

 

Jean-Francois Manzoni taler på VL Døgnet den 1. juni 2017 klokken 14.00-15.00 med overskriften “Fremtidens Globale Ledelse”. Han taler sammen med CEO Robert Uggla fra A.P. Møller Holding, Seniorpartner James Allen fra Bain & Company og Uddannelses- og Forskningsminister Søren Pind.

 

Hvilke opgaver skal en leder varetage?

 

“Alle ledere og ledelsesteams har fire forskellige opgaver, der skal varetages. Den første er rollen som “strateg”. Den anden at være organisationens arkitekt, og her er den vigtigste opgave at få designet strukturen, at afklare hvilke færdigheder, der er brug for – for at målene kan realiseres, og at kortlægge den nødvendige teknologi. Den tredje at bringe energi ind i det nærmeste team og til de øvrige medarbejdere. Den fjerde at være praktisk orienteret; besøge kunder, udarbejde notater, tage beslutninger etc.

 

Hvad skal en mellemleder bruge tid på?

 

“En mellemleder skal ikke være så fokuseret på strategien og på at være organisatorisk arkitekt. (Her er det de to sidste opgaver, der tager mest tid). En mellemleder skal bruge meget tid på at skabe energi hos medarbejderne. Samtidigt skal der bruges tid på at få lederen højere oppe i hierarkiet til at bakke op om det arbejde, der foretages i den øvrige organisation. Til gengæld er der ikke brug for, at der bliver brugt lige så meget tid på omverdenen. Den opgave ligger i hænderne på topchefen og andre medarbejdere i det øverste beslutningslag. Der skal bruges tid på at pleje de vigtigste interessenter: Medierne, myndighederne, leverandørerne, ejerne etc”.

 

“Topcheferne er alene på toppen. Mellemlederne er almindeligvis medlem af et (større) team af kolleger, som har de samme ansvarsområder. Til gengæld er mellemledere kun et lille tandhjul i en stor maskine, og derfor opstår der ikke sjældent frustrationer over manglende indflydelse. Samtidigt er muligheden for at tage egne beslutninger mindre.”

 

Hvordan vil en CEO’s rolle ændre sig i fremtiden?

 

“Jeg tror ikke CEO’en eller andre lederes roller kommer til at ændre sig dramatisk i fremtiden. Blot kommer forandringerne hurtigere end tidligere. Den væsentligste ændring er hastigheden, og at der nu skal bruges mere tid på interessenterne. Fundamentalt set bliver rollerne ikke ændret.”

 

”På et område er der dog store forandringer. Mellemledere får mere beslutningskraft og indflydelse i en verden, der bliver mere og mere kompleks, og det afspejles i organisationsstrukturen. Det gælder især i internationale virksomheder. Derfor er det nødvendigt at give mellemledere beslutningskompetence, fordi det er dem, der har den relevante viden. Den findes ikke højere oppe i hierarkiet. Topchefer skal erkende, at de ikke ved alt. En af topchefens vigtigste opgaver bliver derfor at skabe en spilleplade, hvor resten af virksomheden kan arbejde og tage beslutninger. Med andre ord bliver en topchefs opgave at udstikke retningen for resten af organisationen. Sådan har det altid været, og det ændrer sig ikke”.

 

Hvad med beslutningskompetencerne, ændrer de sig?

 

“En virksomhed er ikke hurtig nok, hvis alt skal vandre op gennem beslutningspyramiden, før der kan tages en beslutning. Det kræver også en erkendelse hos topchefer, at de må give beslutningskompetence væk til resten af organisationen. Endnu vigtigere er det, at de er i stand til at erkende, hvad de er gode til, og hvad de er mindre gode til. På det område er der ved at ske en større erkendelse af, at en topchef ikke er klogere end resten af organisationen, bare fordi vedkommende er den øverste ledelse”.

 

”En topchefs væsentligste opgave er derfor at sikre, at de rigtige ledere i virksomheden er i stand til at tage de bedste beslutninger. I gamle dage var ledere beslutningsmaskiner. Det var dem, der tog beslutningerne. Nu er en leder mere involverende og reflekterende og inviterer til diskussion, hvorefter beslutningen bliver taget i fællesskab.”

 

”Derfor bliver det at være en organisatorisk arkitekt vigtigere end at være en strateg, som kan læse omverdenen og fortælle organisationen, hvad den skal gøre. Derfor skal en CEO og andre ledere være dem, der skaber rammerne og betingelserne for, at organisationen kan tage de rigtige beslutninger.”

 

Kan man forestille sig en robot som CEO?

 

”Mange jobs ændrer karakter. Robotterne, kunstig intelligens og algoritmer rykker opad i organisationen. Jeg kan næppe forestille mig, at en topchef vil blive afløst af en robot. Der er så megen intuition i jobbet som CEO.

 

Man kan ikke uddanne sig til at blive en leder ved at gå på universitet. Det er noget, man udvikler sig til. Ledelse er meget afhængig af konteksten. Det er muligt at opstille principper for god ledelse. Men når beslutningerne skal eksekveres i dagligdagen kan et kompromis med de principper være nødvendigt.