Interview med VL formand Jens Wittrup Willumsen

Af; Henrik Ørholst

Medlemmerne af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse er meget tilfredse med medlemskabet. 81 procent af medlemmerne er tilfredse eller meget tilfredse med deres medlemskab. I 2013 var det tilsvarende tal 68 procent. Endvidere er medlemmerne meget tilfredse med selskabets omdømme. 88 procent af medlemmerne mener, at omdømmet er godt/meget godt.

Stærkt omdømme

“Der er en stigende tilfredshed blandt medlemmerne. Det viser, at både grupperne og selskabet udvikler sig i den rigtige retning. Deltagerne peger også på, at VL har et stærkt omdømme. Det er afgørende for eksklusiviteten og dermed evnen til at tiltrække de rigtige medlemmer”, siger Jens Wittrup Willumsen og fortsætter; “Det skal være værdifuldt for det enkelte medlem at være medlem af VL. Efter hvert møde – og det gælder uanset, om det er et gruppemøde eller et tværgående møde – skal man have noget med hjem, som inspirerer og kan omsættes i praksis”, siger Jens Wittrup Willumsen.

Fremmødet er en udfordring i mange grupper

“Den enkelte gruppe er omdrejningspunktet i VL. Derfor spørger undersøgelsen ind til forhold omkring egen gruppe. Her er tilfredsheden stigende sammenlignet med den foregående undersøgelse. 76 procent mener, at der er et positivt udbytte af møderne. Et tilsvarende tal gælder for tilfredsheden med sammensætningen af medlemmerne af grupperne. Til gengæld er der udfordringer med fremmødet i grupperne. Der er generel tilfredshed med, hvad medlemmerne oplever i deres grupper, men der er udfordringer med fremmødet i flere af grupperne. Kun 43 procent af respondenterne er tilfredse med det generelle fremmøde”, påpeger Jens Wittrup Willumsen.

Møderne skal indeholde faglige udfordringer om ledelse og være et fortroligt forum

73% mener, at inspiration og sparring om ledelse er vigtig, men kun 42% oplever dette i egen gruppe. Idéudvikling om konkrete faglige udfordringer er vigtig for 50% af medlemmerne, men kun 31% er tilfredse med dette i egen gruppe.

“Der er for stort gab mellem, hvad medlemmer forventer, og hvad der sker på møderne i deres VL-gruppe. Medlemmerne kommer ikke tæt på nok på hinanden og bliver ikke udfordret. Møderne skal være et forum, hvor man kan diskutere fortrolige emner, som knytter sig til den enkeltes dagligdag, og hvor man kan sparre med andre”, siger Jens Wittrup Willumsen og fortsætter: ”Endvidere viser undersøgelsen, at der er stor tilfredshed med selskabets tværgående arrangementer som f.eks. VL Døgnet. Også det viser, at vi er på vej i rigtig retning med udviklingen af Selskabet.”

Generationsskifte skal ikke være et personligt anliggende

“Ancienniteten er stigende, og derfor kan der være behov for at foretage et generationsskifte i nogle af grupperne. Mange har ikke fastlagt procedurer for, hvordan det skal ske. Det bør være klart, således at det ikke bliver et personligt anliggende om udtrædelse. Det skal være klart for alle, hvordan det skal håndteres”, siger Jens Wittrup Willumsen og fortsætter “Vi skal gøre vores leveregler mere synlige i grupperne. Grupperne vil finde en god hjælp her”.

Dialog med formændene

“Medlemsundersøgelsen giver os et godt fingerpeg om, hvad vi i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse skal være bedre til. Vi skal være bedre til at få de ”rigtige” profiler ind i grupperne, og vi skal øge diversiteten. Kun 19 procent af medlemmer er kvinder. Det skal vi gøre noget ved. De offentlige ledere og ledere i organisationerne mangler vi også i højere grad at se i VL. For den enkelte gruppe vil medlemsundersøgelsen være et redskab til udvikling. Den enkelte formand har således i sidste uge fået tilsendt resultaterne for egen gruppe, som kan sammenholdes med de overordnede resultater for alle grupper”, og Jens Wittrup Willumsen fortsætter; “Jeg opfordrer formændene og arbejdsgrupperne for de mest udfordrede VL-grupper til at igangsætte initiativer til forbedringer for gruppen. Samtidig vil jeg gå i dialog med alle formændene på formandsmøderne i slutningen af denne måned om resultaterne af undersøgelsen og om, hvad der er sket i de enkelte grupper”, siger Jens Wittrup Willumsen.

Men det er ikke kun i grupperne, at der er udfordringer.

Bedre kommunikation

“Undersøgelsen viser, at Selskabet skal være bedre til at kommunikere med medlemmerne. Det gælder både i forbindelse med vores nyhedsmails og vores IT-platform”, afrunder Jens Wittrup Willumsen interviewet.

Faktaboks

Hvert andet år gennemfører VL en medlems-undersøgelse. Den seneste er gennemført i november 2015. 40 procent af medlemmerne svarede på undersøgelsens spørgsmål.

Hvert femte medlem er kvinde (19 procent). Der er flest medlemmer i aldersgruppen 40-60 år. Lidt over halvdelen af medlemmerne (53 procent) er topledere. En svag tilbagegang i
forhold til 2013-undersøgelsen, hvor tallet var 56 procent. Flere og flere medlemmer er beskæftiget som rådgivere i en eller anden form. Det er næsten hvert femte medlem (18 procent).