Interview med CEO Matias Møl Dalsgaard, GoMore

Af: Henrik Ørholst
“Må jeg låne din boremaskine?”. Et spørgsmål som ikke er helt ukendt for mange af os, der ikke har en særlig stor værktøjskasse. Men også et spørgsmål, som handler om at udnytte de fælles ressourcer, der er til rådighed. Det gælder i en stor skala. Airbnb og Netflix er eksempelvis to giganter, som på få år har vendt op og ned på konkurrencebilledet. Og Uber – der ikke ejer et eneste køretøj – får nervøse trækninger frem hos taxivognmænd over hele verden.

I Danmark styrter deleøkonomien frem. En af de mest toneangivende er GoMore, der tilbyder billige timer bag rattet. Matias Møl Dalsgaard er CEO og en af grundlæggerne af GoMore. “Online platforme har gjort det muligt at udveksle ressourcer”, siger han. Det var et studieophold for ti år siden, som fik sat gang i tankerne.

HVORFOR ER DELEØKONOMIEN FREMTIDEN?

“Det har altid givet mening at deles om dyre ressourcer. Især ressourcer som står ledige hen en stor del af tiden. Det har bare ikke været muligt som i dag. Online platforme har pludselig gjort det muligt at udveksle bil, bolig, udstyr etc direkte mellem private til meget lave omkostninger. Samtidig har de sociale medier som Facebook, LinkedIn, Twitter mv. betydet, at almindelige menneskers online profiler er blevet omfattende, at vi får tillid til mennesker, som vi ikke kender i den fysiske verden. Platformene for deleøkonomi er blevet en slags sociale medier med mange oplysninger om, hvad den enkelte tilbyder. Der er ratings, fotos og generel personlig information om brugerne. Deleøkonomien er fremtiden. Ikke fordi det er en ny idé. Det er en gammel og god idé, der kan realiseres,fordi teknologien er til stede nu.”

HVORDAN BLEV IDEEN TIL GOMORE UNDFANGET?

“Vi var to filosofistuderende, Søren Riis og jeg, der mødte hinanden som studerende i Tyskland i 2004. Samkørsel var allerede på det tidspunkt populært i Tyskland. Tyskland har en unik historie hvad samkørsel angår, der adskiller sig fra alle andre europæiske lande. Samkørsel har i mange årtier, også før internettet, været populært i Tyskland og er blevet formidlet af “samkørsels-centraler” i de store byer. Man kan sige, at idéen om samkørsel var så god i et stort land som Tyskland med 40 mio. biler og gode motorveje mellem de store byer, at Tyskland ikke engang behøvede moderne online medier for, at samkørsel kunne blive en succes. Det inspirerede mig til den første version af gomore.dk i 2005. Dette var for tidligt i Danmark. Først fem år efter begyndte vi at få succes, og da privat biludlejning blev en del af tilbuddet, var gennembruddet en kendsgerning.”

HVAD ER HEMMELIGHEDEN BAG GOMORE’S SUCCES?

“Forretningsmodellen er enkel. GoMore tager kommission af de beløb, der handles for på platformen. Både for samkørsel og biludlejning. Ved biludlejning dækker vores kommission også en forsikring (kasko, ansvar og vejhjælp) i lejeperioden. I efteråret 2014 lancerede vi også en leasingmodel, hvor man kan lease en bil og leje den ud, når man ikke selv bruger bilen.”

 

HVEM ER MÅLGRUPPEN? OG ER DER NOGEN, SOM ABSOLUT IKKE ER MÅLGRUPPEN?

“Vi har en ambition om at blive mainstream – det vil sige for alle. Samkørsel og privat biludlejning er relevant for alle forbrugere, og i fremtiden ser jeg ikke nogen grund til, at ikke alle danskere på et tidspunkt i deres liv skulle bruge GoMore. De typiske brugere er dog i første omgang yngre, veluddannede mennesker i de større byer – som hurtigere tilegner sig nye koncepter, og som har behov for transport til lave priser.”

HVEM ER KONKURRENTERNE?

“På samkørsel konkurrerer vi med busser og tog. På biludlejning med de traditionelle biludlejere. Dog skaber vi et nyt marked, i stedet for blot at tage markedsandele fra konkurrenterne. Vi forsøger at vænne danskerne til, at de ikke behøver at eje en bil, men altid kan have adgang til en bil. De mennesker, der lejer bil på GoMore, ville ikke have lejet bil, hvis ikke GoMore havde været der.”

HVAD MED JURA OG FORSIKRING?

“Samkørsel er uproblematisk. Der står i skattelovgivningen, at udgiftsdeling ved samkørsel ikke er skattepligtig. Biludlejning er mere kompleks. Der findes endnu ikke entydige regler på området sådan som ved udlejning af sommerhus eller værelser. Vi har fået oplyst fra Skatteministeriet, at udgifter i forbindelse med udlejningen kan trækkes fra. Vi ønsker klare regler med et fradrag på 20.000 kr., som når man udlejer sommerhus. Forsikringen er samtidig afgørende for biludlejningen. Det tog lang tid at forhandle en forsikring på plads, men vi har nu en forsikring, som dækker i lejeperioden. Den leveres af GF forsikring.”

KAN MAN OVERFØRE FORRETNINGSMODELLEN TIL ANDRE BRANCHER?

“Vi ser jo koncepter for deleøkonomi opstå inden for mange forskellige områder. GoMore vil blive ved med at fokusere på biler, men vi kommer også til udvide forretningen derfra. Der bliver allerede i dag fragtet en del ting og pakker med GoMore uden, at vi har sat det i system. Det vil være oplagt på et tidspunkt at konceptualisere pakketransport med GoMore-bilerne.”